Kolla på denna länk.
http://www.arcam.co....glishIssue6.pdf
Är det någon som har erfarenhet av Arcam?? hur är ljudbilden och är det något drag i deras maskiner?
Undra om den finns ute på marknaden för beskådning?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 27 January 2004 - 16:23
Den verkar ju inte så dum eller hur?? 7*100 watt.
Kolla på denna länk. http://www.arcam.co....glishIssue6.pdf Är det någon som har erfarenhet av Arcam?? hur är ljudbilden och är det något drag i deras maskiner? Undra om den finns ute på marknaden för beskådning? Postad 27 January 2004 - 16:35 Vad jag vet finns det direkt inga svagheter i Arcams maskiner. Kanske om man främst sätter mkt bas som mullrar och "fett" ljud som främsta kriterierl...eller watt/ampere per krona... Arcam låter engelskt - lite tunnare, luftigare & mkt detaljrikt, dvs säga motsatsen till en stor och poppis tillverkare från ett land lite längre västerut. Arcams AVR-recivrar ska vara ett mkt bra val särskilt om man även ställer höga krav på musikljudet i 2-kanaler. Föregångaren heter AVR-200 & har funnits ute i ett ca 1 år. Har försökt hitta en sådan själv, beggad, men det verkar som ingen vill sälja sin kära Arcam...Kanske det blir det mer "fart" nu när AVR-300 dyker upp. Om man inte behöver 7.1 kan AVR200 då vara ett bra alternativ... EDIT: Om du söker här på forumet (I Arkiverat) finns det rätt mng inlägg som diskuterat Arcams recivrar. Tyvärr har dock detta märke fallit i skuggan på senare tid på grund av att forumet mist en hel del kompetenta personer... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 27 January 2004 - 16:44. Postad 27 January 2004 - 17:02
Jaha, så det är bara "kompetenta" människor som gillar Arcam? Vilka kompetenta mskor syftar du på förresten?
Postad 27 January 2004 - 17:06 Är trött på den tillverkaren från väster.(lika bra att inte nämna namnet för då blir man hängd.) låter som den ljudbilden som jag är ute efter, mer detaljer och luftigt. Bara det inte blir för tunnt så det låter ljust. Hoppas det finns lite bas resurser också. Postad 27 January 2004 - 17:16 Se dock till att du inte har högtalare med för "tunnt" ljud. Diskanten kan bli lite skrikig i så fall vid höga volymer.Är trött på den tillverkaren från väster.(lika bra att inte nämna namnet för då blir man hängd.) Vet ju inte vad du har för några högtalare...Hi fi handlar oerhört mkt om att matcha rätt saker med varandra... Mvh JB Postad 27 January 2004 - 17:44
lapp:
liten jämförelse mellan Arcam och H/K för övrigt: https://www.minhembi...=0 Förvisso inga surround-stärkare, men om jag inte minns fel så har jag läst i ARcams egna annonser att AVR200 är extremt snarlik A75+ i ljudet. Å andra sidan är väl hk670 bättre än hk:s receivrar, förutom avr8500. Postad 27 January 2004 - 17:48 Jag behöver inte nämna några namn. Har du hört talas om component.se och orsaken till att denna site uppkommit? Om inte - svaret kommer senare i denna text.... Och var i hela friden har jag skrivit att det bara är kompetenta personer som gillar Arcam. Snart börjar även jag bli trött på alla underliga "påhopp"...så fort man försöker höja ribban på tips & erfarenhet över sandlådenivå... Ska detta vara ett forum där alla MÅSTE älska ++++, H/K, Yamaha, XTZ osv...??? Om man inte tycker att dessa märken är BÄST jobbar man i stark motvind, minns sagt. EDIT: ++++ - tagit bort Pioneer eftersom de på slutet inte heller haft så lätt Därav ngr av orsakerna till component.se...& att dessa personer numera knappt gör ngt inlägg här på forumet längre... Det måste finnas vissa nyanser i omdömen, även om det rör billigare produkter, och dessa nyanser försöker jag förmedla till medlemmar, så de inte blir totalt lurade... Nu är det sistnämnda ingen kritik mot dig - eftersom du kanske har en Arcam med tanke på den fråga rörande kompetenta personer och Arcam...men om du har en Yamaha RX-V640 eller liknande........................................................................ ................................................................................. ................................................................................. . JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 27 January 2004 - 19:07. Postad 27 January 2004 - 18:53 Tyvärr,så är det sant. Svar ja Tyvärr så har du rätt igen. Postad 27 January 2004 - 19:34 Tack för länken! Intressant läsning faktiskt, har som sagt inte lyssnat på Arcam själv men H/K vet jag hur de låter, äger en 7000 en 670 och sist men inte minst en liten hk 630 som ligger nedbäddad i sin låda på vinden. Ska bli kul att forska vidare på Arcam och viddga sina vyer lite. Postad 27 January 2004 - 19:44
Jag har lyssnat på Arcam AVR 200 vid ett flertal tillfällen och vid samtliga tillfällen har jag tyckt att den haft det behagligaste ljudet.
Har jämfört den med H/K 4000, 5000, 5500, 7500, 8500 samt Marantz 6200 och 7300. Jämfört med H/K har den klarare, varmare och mer detaljrikt ljud. Marantz låter liter mer likt Arcam, men Marantz hade en aningen vassare ljud. Vid provlissningarna har det främst varit AudioVector-högtalare, men även Linn, Infinity och Canton. AVR200 har funnits på marknaden ett flertal år så en liten uppdatering låter trevligt... Arcam AVR 300 låter väldigt intressant, sett något pris på den ännu? Postad 27 January 2004 - 19:52 Sorry - lite mer än 1 år, som jag skrev i mitt tidigare inlägg, har AVR200 funnits, men det är inte mkt mer än 2 år i alla fall. Tiden har ju så fort när man har roligt... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 27 January 2004 - 19:53. Postad 27 January 2004 - 19:55
Såg en sida på nätet och priset på den var 1299 pund.
Vad står en pund i dag??15-16 kr eller?? Postad 27 January 2004 - 20:07 1 pund=ca 13 kr. 1299 pund lät då rätt så dyrt... Det blir ju ca 17 000 Skr. En ny AVR200 kostade 13 900:- i Sverige när den kom - dvs säga samma pris som den säljs för än idag... Mvh JB Postad 27 January 2004 - 20:09
Visst är det mycket pengar men smakar det så kostar det
Vilken är generalagent för Arcam?? Någon som vet? Postad 27 January 2004 - 20:17 Enligt Arcams hemsida så verkar det vara Ljudtema i Gbg AB. Postad 27 January 2004 - 20:32 Vet att det kostar att ligga på topp... Det jag tänkte på var att ersättaren AVR200 fick samma pris som föregångaren AVR100 & AVR300 är ju en ersättare till AVR200... Då förutsatte jag att AVR300 skulle få samma pris som AVR200 - men så verkar det inte bli.... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 27 January 2004 - 20:32. Postad 27 January 2004 - 21:23 Arcam 200 kostade väll 800 Pund=10.600kr. Priset i Sverige, 14.800kr. Det var priset på den en lång tid, innan Ljudtema sänkte det till 13.900. Om nu den nya kostar 1299 Pund i England=17200kr. Så kan vi kallt räkna med att den inte kommer att kosta under 20.000kr här hemma, tyvärr. Elektronik är inte billigt i vårt kära land längre. Har föresten en kompis som är intreserad av denna maskin, han kommer att få öppna plånboken rejält /fbk Redigerat av Unregistered840e5864, 27 January 2004 - 21:28. Postad 27 January 2004 - 23:20 Ja jag vet mycket väl vad component är, och jag vet varför prisjakt uppkom; för att Perra1 inte hade tid med både minhembio.com, hembiobutiken, vanligt jobb samt allt det dära andra som hör livet till. Misstänkte att du syftade på just ett par namn som kan förknippas med component (som f.ö. hittat tillbaka hit vilket är ett glädjande beskedJag behöver inte nämna några namn. Har du hört talas om component.se och orsaken till att denna site uppkommit? Om inte - svaret kommer senare i denna text.... Och nej, du skrev inte att bara kompetenta människor gillar Arcam. Där får jag allt backa och be om ursäkt. Jag skrev väl mitt inlägg lite väl impulsivt kanske. Det jag reagerade på var att från vissa håll så känns det som det bara är vissa personers åsikter som räknas, och att vi andra allihop är under sandlåderibban som du uttrycker det... Kanske en feltolkning av mig, men något jag märkt i flera trådar och reagerade på även här. Visst är det så att även jag upplever att "kompetens-nivån" i många fall kanske var högre förut, men frågan är om det inte har mycket att göra med att antalet inlägg är fler nu också (känns det som iaf). Jag är inget tekniskt snille på elektroniken och den teoretiska vetenskapen om ljud, men jag vet vilket ljud jag gillar och jag gillar Arcam och har också rekommenderat dem mellan varven. Har också sett flera trådar där Arcam nämns/rekommenderas till och från. Tror också att det kan ligga lite i att Arcam nämns mindre än andra märken delvis för att det är MYCKET mer svåröverkomligt än tex nämnda h/k, denon, nad o.s.v. och färre personer har därför hört Arcam. Ursäkta om du kände dig påhoppad. Var inte min egentliga mening. Var väl snarare ur balans själv Fortsätta nyansera! Sorry för all off topic. Skäms på mig lapp: Köp Arcam och var nöjd, men provlyssna först Gl hf, ursäkta avbrottet... Redigerat av B8, 27 January 2004 - 23:23. Postad 28 January 2004 - 01:37
Okej B8 - no hard feelings...
Blev också lite "impulsiv" och de kom ut rätt mkt annat som legat där bak och skramlat... sorry Tycker personligen inte att det känns som antalet inlägg blivit så mng fler - i alla fall har bredden på trådarna blivit sämre. Sedan uppkom inte prisjakt pga av perra1:s tidsproblem. Prisjakt fanns redan innan de tog över hembioforumet.... Angående sandlådenivån menar jag inlägg som inte håller sig till sanningen... Alla har självklart olika smak och plånbok, men jag tycker att man också måste belysa produkters (även billigare) begränsningar och inte enbart "lyfta" dem till skyarna. Forumet ska väl vara till för att ge tips och råd för att slå hål på oseriösa försäljares argument...och då bör vi väl inte agera precis som "krängarna"... MKT Off-topic detta, men det känns som det behövdes...Nu kör vi Arcam AVR300 för hela slanten igen. PS! Tror att den var en AVR300 som "lapp" syftade till ang det höga priset i pund och inte AVR200... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 January 2004 - 01:40. Postad 28 January 2004 - 01:57
Det verkar som det sitter en rejäl nät del i den på 1200 VA . avr 200 bara 500 VA
läste med att man visst ska kunna bi-ampa som man gör med pioneer AX5i. Postad 28 January 2004 - 08:54
JB, B8
Jag är INTE Perra Sandström!! Jag är har INTE något med Minhembio eller Hembiobutiken att göra - annat än som Privatperson. Jag har iofs lite tid, men det är INTE därför som Component har uppstått. Anledningen till att Component skapades hittar ni bla HÄR Tack mvh /Pär Postad 28 January 2004 - 11:33 Pär - Vet att den "äkta" Perra (Minhembio & Hembiobutiken) tidigare hade medlemsnamnet sandstream71 - mästare. Blev lite lurad av B8:as inlägg och trodde att Perra tagit ett nytt alias i detta nya forum... Mvh JB Postad 28 January 2004 - 15:00
Mailade till ljudtema och frågade när den ska komma ut i handeln plus pris.
Till svar fick jag i att den ska finnas i butikerna i mars eller april. Den kommer att vara baserad på Arcams för och slutstegs kombi AV8 och P7. Test på den kombin finns i senast nr av HIFI-Musik, Vidare sa han att en prototyp kommer att visas på mässan på Sheraton i Stockholm 7-8 februari. Priset var inte bestämt ännu. Synd att man inte bor i närheten av Stockholm för då hade man ju kunnat smygtittat lite på den. Postad 28 January 2004 - 16:21
Perra1: Sorry, my fault. Har visst blivit lite förvirrad av alla perror. Blandade ihop er
JB: Ah, menade inte prisjakts upkomst, utan minhembios nedläggning snarare. Väl talat i inlägget i övrigt lapp: Återigen, förlåt för off-topic. Nu jääääklar ska topicen hållas Postad 28 January 2004 - 16:30
Jag kommer att träffa och Intervjuva Alex Emson på Arcam om deras designfilosofi, visioner och produkter - Om ni har frågor till honom så skicka dessa till mig på [email protected] innan fredag så tar jag upp dem
Jag kommer dessutom att träffa Marius Hyldegaard om nya Audio Vector serien och Roland Morcom, Meridian - artiklar kommer på en sajt nära er inom en snar framtid mvh /Pär Postad 28 January 2004 - 23:22
Snubblade på en butik i England som har lite rea: AVR 200 för 600 pund... ca 7900 SEK. De verkar inte ha postorder... men för mellanskillnaden kan man ju köpa en flygbiljett: http://www.sevenoaks...ale.aspx#avamps
Postad 01 February 2004 - 23:00
Den gamla serien med avr100 och avr200 är ju väldigt lik NAD 752 och 762. Har sett bilder som jämfört innandömena på dem och de var väldigt lika. De verkade vara gjorda i samma fabrik i Kina. Den nya serien är ju enligt deras egen reklam omkonstruerad från början, så det kanske kan förklara att den verkar blir lite dyrare än föregångaren? Enligt Hifi & Musik (senaste numret) så verkar det som Arcam tillverkar sina grejer i Cambridge i England, men gäller bara fmj serien? Den billigare Diva är gjord i Kina?
Mvh TokeOrm Postad 02 February 2004 - 00:10
Kul med en tillverkare som berättar om att uteffekterna faktiskt varierar mellan två kanaler drivna respektive alla kanaler drivna...
Detta borde fler skriva ut, men alla kanske inte vågar... Power output is 120 Watts per channel into 4 or 8 ohms (two channels driven) and 90 Watts per channel with all seven channels driven. Om det nu stämmer är 90 watt per kanal sannerligen inte dåligt... Men om man jämför med andra tillverkares specar på t ex 7x135 watt eller upp till 7x220 watt kan det dock verkar lite, men som alltid är det som står på papperet aldrig hela sanningen... Det visar också den ena testmätningar efter den andra...om man nu vågar lite på testerna... Ett exempel... https://www.minhembi...showtopic=52742 PS! Observera att samtliga märken dippar rejält i effekt vid flerkanalslyssning... även mitt kära märke Onkyo... EDIT: I Arcams produktblad står det 100 watts per channel with all seven channels driven... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 02 February 2004 - 00:27. Postad 02 February 2004 - 00:23 Enligt Arcam ska den ge 7*100 watt. läste det i produktkatalogen men 10 watt hit eller dit spelar nog ingen roll. Postad 02 February 2004 - 00:29
Tror ni att Arcam passar i hop med Cantons Ergo serie?? eller blir det för ljust??
Postad 02 February 2004 - 00:31
Sorry gjorde min EDIT om 90 kontra 100 watt under tiden du gjorde ditt inlägg...
Totalt 70 "äkta" watt mer gör nog skillnad trots allt...mer skillnad än på andra recivrar... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 02 February 2004 - 00:32. Postad 02 February 2004 - 00:35 Skulle nog tro att det inte vore den mest ultimata matchningen...men det vet man först när man lyssnat kominationen. För vissa kan det vara för ljust, för andra kan det låta perfekt... PS! Har själv aldrig lyssnat på Arcam & Canton ihop... Mvh JB Postad 08 February 2004 - 22:22
Var det någon som tittade närmare på avr 300 nu under mässan i Stockholm?? eller kanske även lyssnade på den??
Postad 09 February 2004 - 13:51
Jag kan tyvärr inte tillföra mer angående diskussionen ang avr 300, men tänkte kasta en annan kommentar.
Jag är själv väldigt svag för Arcams ljud och de har som sagt fått bra kritik för tidigare 100 och 200-modeller. Däremot kanske inte användarvänligheten alltid varit så bra. Det blir intressant att läsa de första testerna av nya avr 300. Jag har hört Arcam med flera Cantonmodeller och det skiljer ganska mycket mellan olika Canton. Har inte hört dem med alla Ergo, men med RC-L och de Arcam som då gällde var alpha-serien (10an). Enligt min smak blev inte ljudet för vasst och jag är ändå relativt känslig. Har hellre lite avrundat än att riskera att bli lyssningstrött, vilket jag lätt blir. Däremot har andra Canton varit lite vassa. (JB - med dig som vanligt.) Postad 09 February 2004 - 22:02 Tyvärr! Missade mässan... Hamnade i Karlstad på Svenska rallyt. Kombinerat arbete och nöje...inte så dumt det heller. AVR300 kommer jag att lyssna på så fort de kommer till en butik nära mig. :-) Ingen annan?? Mvh JB Postad 10 February 2004 - 08:14
Jo ja var där o lyssnade på den. Det lät bra..Lasse Bengtsson demade den med ett gäng mission högtalare...vilka jag i sig, tyckte var lite anonyma.
Postad 10 February 2004 - 21:27
Jag var på mässan och lyssnade på Arcam AVR-300'an tillsammans med Audio Vector's nya Mi3 Avantgarde som front, AV3Ci i center och Mi3 Signature som surround och jag kan säga lungt att det hela lät väldigt bra - inga slutsteg användes för att fylla det stora rummet med enbart AVR-300'an.
Dessvärre hann jag inte lyssna på mer än Iron Maiden's Fear Of The Dark från Rock In Rio-DVD'n, men den låten spelades upp med kontroll (det lilla jag hann lyssna). Men kraft finns det utan tvekan. Ska bli intressant att få läsa om den (och eventuellt t.o.m. kanske testa den själv) någon gång framöver... Postad 10 February 2004 - 21:56
Til du som undrade om Arcam låt bra. JA, det gjør det. Er selv en fornøyd eier av AVR 200 nå. Tidligere hadde jeg AVR 100. Kjører AVR 200 tilsammans med B&W 603, og det er en ganske bra kombinasjon.
Ikke la deg lure av spesifikasjonene. De ser ikke så imponerende ut, men JA, det er mye krefter under panseret på arcam sine forsterkere. I tillegg til at de låter veldig fint og kontrollert. Arcam sine forsterkere "krossar" mange andre merker med mye "bettre" specs. Og du som lurte på om NAD og Arcam sine AVR 100 og 200 modeller var noe av det samme: Har sjekket dette en del selv, og det eneste som er felles er at de benyttter seg av liknende chassis for å gjøre de billigere å produsere. Kompontene innvendig har ingenting til felles. Der er Arcam en del hestehoder bettre. Postad 10 February 2004 - 22:07
C-Quence>> Du upplevde inte att det var vasst då fear of the dark spelades? Det gjorde nämligen jag. Dessutom tyckte jag att Audiovector var lite väl detaljerade till film.
Postad 10 February 2004 - 22:36
MoP; jag hann bara lyssna på den låten (Fear Of The Dark), samt att jag pratade lite med tober under tiden.
Jag kan väl säga att inte direkt lyssnade analytiskt, då jag anser att jag aldrig skulle kunna få en detaljerad analys/uppfattning om ljudupplevelsen baserat på en live-konsert... Men, det korta jag hann lyssna, så tyckte jag att det lät bra. Jag läser dock gärna intryck från andra, och tester av denna produkt... Postad 10 February 2004 - 22:39
Jag tyckte att Arcam 300 drev på bra på mässan. Var ju ändå
fyra st golvhögtalare. Funderar nästan själv på en 300 nu. Hade dock även velat höra den i stereo, men var ju mkt annat att titta/lyssna på också. Goldmember lät mycket bra, men sen körde de en DVD-A eller om det var SACD, och jag hade ena bakhögtalaren exakt brevid mig, så det lät lite sådär. Det var iofs najs med fullregister i bakhögtalarna, kanske borde köpa två-tre till RC-L Redigerat av Unregistered9f9cad7e, 11 February 2004 - 14:09. Postad 11 February 2004 - 23:10 Hej Kenti! Se på dessa bilder, visst ser avr 100 och Nad 751 lika ut innuti. ![]() NAD 751 ![]() Arcam avr100 Finns ju klara skillnader, men det är ju helt klart att de bygger på samma grunddesign. bilderna är inlänkade från: http://www.smr-group.co.uk/ Mvh TokeOrm Postad 11 February 2004 - 23:27
Visst finns det likheter - men det betyder inte att de låter likadant, det är detaljskillnaderna som gör det.
Hela Hifi världen är uppbyggd på OEM, där slutmontering och de exakta kretsarna är det som skiljer. Ett annat exempel är ju Pioneer A47, eller 747 som den heter i Sverige. Den säljs med HDAM:ar under namnet Marantz 8300 för ca:5000:- mer, och med annan frontplatta som Lexicon RT-10 för ytterligare drygt 20 000:- Skillnaderna är hårfina, klart värda att ifrågasätta - men också helt förståerliga. Hur många märkens apparater tror ni tillverkas på samma fabrik? Faktum är att t ex KEF både äger och deläger fabriker i bl a Huizhou, China där de tillverkar apparater för många av de märken som ni alla har hemma (inga namn nämnda) - Citat från deras årsberättelse "GP Industries manufactures and markets a wide range of sophisticated electronics and acoustics products for the OEM market as well as under its own KEF and Celestion brand names." Jag höjer inte på ögonbrynen för likheter - jag lyssnar istället. mvh /Pär Postad 12 February 2004 - 08:37
Perra: är tiden förbi när man var tvunget att punga ut 3* så mycket pengar för f.k en 2k för att det skulle låta lika bra?
Postad 12 February 2004 - 08:47
Hinken74 - jag är ledsen men jag förstog inte frågan, skulle du kunna förtydliga
mvh /Pär Postad 12 February 2004 - 08:57
Jag tolkade Hinken's inlägg så här...:
Det har ju ofta talats om att ifall en surroundreceiver/förstärkare skall låta lika bra som en integrerad 2-kanalsdito, så var man tvungen att lägga ut ca 3 gånger så mycket pengar på en surroundreceiver/förstärkare för att komma upp i samma ljudnivå som en renodlad 2-kanalsdito - är den tiden förbi nu? Postad 12 February 2004 - 10:11
Jag tänker på ex. Onkyos 989 som säljs billgt nu. Är denna grymm på 2k också. Kan man jämföra den med vad en Primare eller arcam 2-kanalig spelar i prisklass 20tkr? Eller är de + Amplifixen och Thoren fortfarande betydligt mer hifi?
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |