2-kanal & hemmabio i samverkan
32 svar till detta ämne
Postad 12 February 2004 - 15:59
Labonka
-
Labonka
-
Användare
-
-
126 inlägg
Det svänger så sakteliga mer och mer över till 2-kanal för min del. Har återupptäckt att det är ganska härligt att sitta ner i soffan sent på kvällen och lyssna på en bra CD med skön, lite soft musik. En film hinner man ju sällan klämma in efter att ha jagat 3 ungar i säng, efter tvätt, efter disk och......ja ni vet allt som hör vardagen till. Men åter till musiken och tyvärr är 2-kanalsljudet genom Denon 1802 inte så bra att jag höjer det till skyarna . Jag vet att det finns tusen möjligheter från A till Z till uppgradering av ljudet i stereo. Och just e n möjlighet är att använda en riktig integrerad 2-kanalsförstärkare för CD-lyssnande. Samma 2-kanalsförstärkare är samtidigt slutsteg för frontkanalerna vid filmtittande. Vilka 2-kanalsförstärkare har möjlighet att kopplas på det här sättet?? från receiver pre out --> till "surround in/cinema in" eller motsvarande på 2-kanalaren så att volymkontrollen kopplas ur och ljudnivån styrs helt av volymkontrollen på receivern. -känner till att S.A.T Amplifix klarar detta, men det borde finnas fler? Mvh Lars
Postad 12 February 2004 - 16:13
Unregistered0c5a2c08
-
Unregistered0c5a2c08
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Vet inte men satt just och funderade lite på det oxå.
Annars kan du väl skaffa ett effektsteg till frontarna, sen använder du bara recievern som förförstärkare till frontarna och som förstärkare till övriga högtalare, förutsatt att du har sådana utgångar på din reciever, så att frontarna har egen stärkare menar jag. borde få ljudet lite bättre.
Postad 12 February 2004 - 16:31
Unregistered8834a7e0
-
Unregistered8834a7e0
-
Användare
-
-
147 inlägg
Har för mig att även Primare's förstärkare klarar detta.
Men visst borde det finnas fler än så?
Postad 12 February 2004 - 16:47
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1141 inlägg
Vet att några av Arcam två-kanalare har denna funktion, kommer dock inte ihåg vilka.
Funderar själv på att göra en liknande uppgradering.
Postad 12 February 2004 - 17:11
Labonka
-
Labonka
-
Användare
-
-
126 inlägg
Ja, kanske Arcam kan vara ngt, hittade detta på Arcams hemsida: The A80 also has a processor function which fixes the level of the AV input so it can be used in conjunction with a home cinema set up. Men det kräver nog en närmare granskning /L
Postad 12 February 2004 - 17:22
MasterOfPuppetz
-
MasterOfPuppetz
-
Beroende
-
-
1362 inlägg
Advantage Amplifix och Thor klarar också detta. Primare har jag just för mig att det INTE fungerade att göra detta med.
Postad 12 February 2004 - 18:04
Unregisteredef3f718f
-
Unregisteredef3f718f
-
Forumräv
-
-
630 inlägg
Även Thule har detta i någon av sina modeller. Men jag tror omkopplaren sitter på baksidan på någon av dem så det ställer lite extra krav på hur man möblerar.
Men det är möjligt att de senare modellerna har flyttat fram funktionen.
Postad 12 February 2004 - 18:12
Unregistered3410f9c7
-
Unregistered3410f9c7
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jag vet att Linn har detta på ett flertal av sina förförstärkar/förstärkar modeller.
/Jens
Postad 13 February 2004 - 12:38
Unregisteredcf79b69d
-
Unregisteredcf79b69d
-
Användare
-
-
159 inlägg
Räcker det inte med att den integrerade har en main in?
Nad har ju vanligtvis en missing link- kabel mellan Main in och pre out. Om man kopplar recievern till main in så utnyttjar du bara stegen på förstärkaren, inte försteget. Sen kopplar du CD som vanligt in i förstärkaren utan att bry dig om recievvern när du lyssnar 2-kanaligt.
Trodde jag iallafall?
Postad 13 February 2004 - 12:50
Unregistered30104
-
Unregistered30104
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Ja, kanske Arcam kan vara ngt, hittade detta på Arcams hemsida:
The A80 also has a processor function which fixes the level of the AV input so it can be used in conjunction with a home cinema set up.
Men det kräver nog en närmare granskning
/L
Arcams förstärkare från A75+ och uppåt (dvs även A80, 85 och 90) har denna funktion.
Postad 13 February 2004 - 21:59
oldfarm
-
oldfarm
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Vet inte om det är speciellt stor skillnad med separat och 5.1 förstegen.
Hör inte speciellt stor skillnad mellan Yamahan och Arcamen när man växlar mellan dom.
Däremot så är Arcamen en fin stärkare, spelar skiten ur Yamahan.
Postad 14 February 2004 - 13:42
Pale
-
Pale
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Tror bestämt att 250 är inne på rätt spår.
Har stärkaren bara "main in" så skall det funka att få förbi försteget och där med kunna koppla hembion "direkt" till frontarna . Ytterligare en som har detta förutom ovan nämnda är ju Roksan Caspian.
Postad 14 February 2004 - 14:46
Unregistered617f8b8c
-
Unregistered617f8b8c
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej Vet inte om det är speciellt stor skillnad med separat och 5.1 förstegen. Hör inte speciellt stor skillnad mellan Yamahan och Arcamen när man växlar mellan dom.
Däremot så är Arcamen en fin stärkare, spelar skiten ur Yamahan.
Vad menas / Vad saknas i ovanstående stycke? Först sägs 'Hör inte speciellt stor skillnad mellan Yamahan och Arcamen' sedan påstås 'spelar skiten ur Yamahan'! En fråga till : Har Dina fronthögtalare goda ljudegenskaper?
Postad 14 February 2004 - 15:35
MasterOfPuppetz
-
MasterOfPuppetz
-
Beroende
-
-
1362 inlägg
Tamino>> Den tanken slog mig också...
Postad 14 February 2004 - 17:39
oldfarm
-
oldfarm
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Sorry, var nog lite otydlig
Har en Yamaha RXV 596 som surround.
Har en Arcam A75+ För 2 Kanal.
Kör också DVD Audio och SACD med en Pioneer 656.
Pioneer DVD:n är kopplad in via Yamahans 5.1 Ingång.
Den är även kopplad till Arcamens CD ingång.
Om man nu spelar en vanlig CD och växlar mellan AV Processor och CD på Arcamen så blir skillnaden inte speciellt hörbar.
Men, vill du promp ha en separat 2 kanals stärkare så är Arcamen ett bra val med tanke på "AV Processor switchen", det är väldigt praktiskt.
Och, jämför man ljudet före Arcamen genemot efter Arcamen så spelar Arcamen skiten ur Yamahan.
Postad 03 March 2004 - 15:56
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2991 inlägg
Jag hade en S.A.T. Amplifix själv vilken fungerade som både 2-kanalsförstärkare och som 2-kanalsslutsteg, men utöver denna är jag inte helt 100% säker på att informationen för resterande nedanstående produkter stämmer till punkt och pricka, men den bör vara någorlunda korrekt - korrigera mig gärna i annat fall... De märken och modeller jag känner till, som har möjligheten att switcha mellan integrerad förstärkare och slutsteg, är: - Arcam Diva A65 (dock väldigt osäker på denna) - Arcam Diva A75+ (via knapptryckning på fjärrkontrollen) - Arcam Diva A80- Arcam Diva A85 (via en knapp på baksidan?) - Arcam Diva A90- Bladelius Thor (via knapptryckning på fjärrkontrollen) - Denon PMA2000IV (via knapptryckning på fjärrkontrollen) - Krell KAV-300i- Mark Levinson (vet ej modell, men garanterat dyr) - NAD C370 (via byglar på baksidan) - Plinius 8200- Roksan Caspian- S.A.T. Amplifix (via knapptryckning på fjärrkontrollen) - Tag McLaren 60iRv (via knapptryckning på fjärrkontrollen eller via ratt på framsidan) - Thule IA100 (via en switch på baksidan)
Redigerat av Unregisteredf380a49e, 09 March 2004 - 09:44.
Postad 03 March 2004 - 16:16
Labonka
-
Labonka
-
Användare
-
-
126 inlägg
C-Quence: strålande! , precis den info jag sökte. Man tackar ödmjukast /L
Postad 03 March 2004 - 16:16
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
- Thule IA100 (via en knapp/switch på baksidan?)
Switch. Har den själv och har kört den så på test. Men som jag förstått det så har alla Thules 2-kanal integrerade den funktionen.
Postad 06 March 2004 - 01:31
oldfarm
-
oldfarm
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Postad 06 March 2004 - 02:21
Unregistered31439
-
Unregistered31439
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Denon PMA2000IV har också denna funktion via fjärren.
Postad 06 March 2004 - 15:16
Unregistered69a7a1ce
-
Unregistered69a7a1ce
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
C-Quence , lägg gärna in Roksan Caspian på din lista oxå så blir den lite mer komplett ...
Postad 07 March 2004 - 09:03
Unregistered5a7920a8
-
Unregistered5a7920a8
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Det går att köra från pre-out på biostärkaren till en vanlig ingång, ex. aux, på förstärkaren också och sedan ställa in volymbalanserna på samtliga kanaler med en given inställning på stereoförstärkaren (ex. volymen på kl. 12 eller dylikt).
Inte lika flexibelt som en knapptryckningsomkoppling mellan slutsteg och försteg, men det funkar och man vänjer sig snart att vrida om volymen på stereon när man ska se film. Öppnar ju upp för fler stärkaralternativ om man kan tänka sig detta. Jag kör så och tycker inte det är särskilt jobbigt eller krångligt. Har precis skaffat en begagnad Holfi 2.5.1. som stereostörkare/slutsteg och den låter undebart.
Lycka till med stereoljudet!
Postad 08 March 2004 - 10:56
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Har också varit inne på denna lösning.
Thor kan du koppla om via fjärren också. Är du inne på Arcam så titta i norge, där verkar priserna lite bättre. Hifi klubben norge säljer Arcam A90 för 12,500,- exempelvis!!!
Postad 08 March 2004 - 15:10
Alexandar
-
Alexandar
-
Användare
-
-
110 inlägg
Får lägga till Krell KAV-300i till listan.
Postad 08 March 2004 - 15:21
Unregistered44335
-
Unregistered44335
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Det svänger så sakteliga mer och mer över till 2-kanal för min del. Har återupptäckt att det är ganska härligt att sitta ner i soffan sent på kvällen och lyssna på en bra CD med skön, lite soft musik. En film hinner man ju sällan klämma in efter att ha jagat 3 ungar i säng, efter tvätt, efter disk och......ja ni vet allt som hör vardagen till.
Men åter till musiken och tyvärr är 2-kanalsljudet genom Denon 1802 inte så bra att jag höjer det till skyarna . Jag vet att det finns tusen möjligheter från A till Z till uppgradering av ljudet i stereo. Och just e n möjlighet är att använda en riktig integrerad 2-kanalsförstärkare för CD-lyssnande. Samma 2-kanalsförstärkare är samtidigt slutsteg för frontkanalerna vid filmtittande.
Vilka 2-kanalsförstärkare har möjlighet att kopplas på det här sättet?? från receiver pre out --> till "surround in/cinema in" eller motsvarande på 2-kanalaren så att volymkontrollen kopplas ur och ljudnivån styrs helt av volymkontrollen på receivern.
-känner till att S.A.T Amplifix klarar detta, men det borde finnas fler?
Mvh Lars
Den dyra lösningen kan vara att köpa till ett slutsteg som har båda balanserade och obalanserade utgångar t.ex. rotel rb-1080 eller rb-1090. Så matar du från ditt tvåkanalsförsteg i i det balanserade och i det obalanserade till receiver/flerkanalsförsteg. Sedan switchar du på slutsteget vad du vill ha för kvällen. Blir dock inte så billigt då du måste ha dubbla kabalar dessutom. Men jag har fundat på denna lösning till mig iaf. Mvh Dave
Postad 08 March 2004 - 21:01
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
TriDave: Det är inte alla slutsteg som klarar av att det är inkopplat i både RCA och XLR-ingången samtidigt. Ofta är det väl dessutom en switch man skall ändra för att koppla om mellan balanserat och obalanserat. Så är det i varje fall på såväl mitt nuvarande (Plinius SA100 mk3) som mitt förra (NAD 218).
Postad 08 March 2004 - 22:53
Unregistered44335
-
Unregistered44335
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
TriDave: Det är inte alla slutsteg som klarar av att det är inkopplat i både RCA och XLR-ingången samtidigt. Ofta är det väl dessutom en switch man skall ändra för att koppla om mellan balanserat och obalanserat. Så är det i varje fall på såväl mitt nuvarande (Plinius SA100 mk3) som mitt förra (NAD 218).
Jo jo det är ju lite drygt med switchen. Men jag har en kompis som löst det genom att ha en snöres anordning som han drar i beroende på vad han vill ha  Dessutom behöver du ju inte byta så ofta, jag menar jag ser en film i veckan så alltså ändrar jag switchen två gånger/vecka. Dave
Postad 08 March 2004 - 22:56
Unregisteredac7b288f
-
Unregisteredac7b288f
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Fungerar den här kopplingen då?
Tanken är att koppla fronthögtalare och cd till 2-kanalsförstärkaren och sköta vanlig lyssning via den. Till bioljud vill jag bara kunna starta bioljudförstärkaren, dit dvd´n och surroundljud är kopplat, och sköta allt därifrån med dennes volymkontroll. 2-kanalaren skall då sköta kraften för frontarna men skall alltså kunna styras via bioljudsförstärkarens fjärr. Som ett externt frontslutsteg alltså.
2-kanalaren har en tapeloop och biostärkaren har pre out - main in för frontkanalen.
Tanken är då att gå från 2-kanalarens tape out --> biostärkarens main in och från biostärkarens pre out --> 2-kanalarens tape in. När det är dags för bioljud slår jag över tape rec-väljaren på 2-kanalaren och får då frontarnas ljud in i biostärkaren och styr allt med dennes fjärr.
I princip samma metod som man kopplade in equalisers en gång i tiden. Jag har inte orkat (eller för den delen vågat) testa, inte så kul om det skulle sluta med en trasig apparat
Tänker jag helt fel eller är detta möjligt?
Postad 09 March 2004 - 09:47
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2991 inlägg
Nu har jag uppdaterat listan i mitt tidigare inlägg, och om någon tycker att det saknas något märke/modell eller att handhavandet är beskrivet fel, så korrigera mig gärna.
PS. Jag har varit i Garmisch-Partenkirchen och åkt skidor, därför har uppdateringen av listan dröjt...
Postad 09 March 2004 - 10:14
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Fungerar den här kopplingen då?
Tanken är att koppla fronthögtalare och cd till 2-kanalsförstärkaren och sköta vanlig lyssning via den. Till bioljud vill jag bara kunna starta bioljudförstärkaren, dit dvd´n och surroundljud är kopplat, och sköta allt därifrån med dennes volymkontroll. 2-kanalaren skall då sköta kraften för frontarna men skall alltså kunna styras via bioljudsförstärkarens fjärr. Som ett externt frontslutsteg alltså.
2-kanalaren har en tapeloop och biostärkaren har pre out - main in för frontkanalen.
Tanken är då att gå från 2-kanalarens tape out --> biostärkarens main in och från biostärkarens pre out --> 2-kanalarens tape in. När det är dags för bioljud slår jag över tape rec-väljaren på 2-kanalaren och får då frontarnas ljud in i biostärkaren och styr allt med dennes fjärr.
I princip samma metod som man kopplade in equalisers en gång i tiden. Jag har inte orkat (eller för den delen vågat) testa, inte så kul om det skulle sluta med en trasig apparat
Tänker jag helt fel eller är detta möjligt?
et kommer att funka, glöm inte att kalibrera stereoförstärkarens volymkontroll efter ett förutbestämt läge. En nackdel med din lösning är att front-ljudet passerar ett extra försteg vilket orsakar mer brus.
Postad 09 March 2004 - 10:23
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Det man kan göra är att koppla den nya 2 kanals förstärkaren direkt mellan DVD/CD spelare och förstärkaren och strunta i att använda hemmabioreceivern. Personligen tror jag det blir bättre så eftersom man slipper brus och andra störningsmomement, sedan använder du inte något steg i hemmabioreceivern som kan försämra kvalitén. Har själv testat att koppla en äldre Pioneer förstärkare(från 95) till min hemmabioreceiver med mindre lyckat resultat, det uppstod brus och inställningssvårigheter, fick aldrig någon bra kalibrering på frontarna. Visserligen kan det ju vara lättare med nya 2 kanals förstärkare, men ett rent slutsteg är nog att föredra, eller en separat 2 kanals förstärkare.
Postad 09 March 2004 - 16:42
Unregisteredac7b288f
-
Unregisteredac7b288f
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
et kommer att funka, glöm inte att kalibrera stereoförstärkarens volymkontroll efter ett förutbestämt läge. En nackdel med din lösning är att front-ljudet passerar ett extra försteg vilket orsakar mer brus.
Men är det inte så att tapeutgången inte är påverkad av volymkontrollen? Om man har ett kassettdäck inkopplat så påverkas inte inspelningen av volymen. Det var lite det som var vitsen med denna kopplingen, att man har full styrka på signalen och får därmed kalibrera in frontarna mot surroundet. Detta gör man då bara en gång och sen skall det vara jämnt skägg och allt körs via biostärkarens volym. Att det kan bli brusigare har jag faktiskt inte tänkt på, men det kanske inte märks beroende på hur bra 2-kanalare man har? Jag tror jag skall testa denna kopplingen en dag. Kunde vara kul att veta om det fungerar som jag tror.
Postad 09 March 2004 - 22:25
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1267 inlägg
Ytterligare en variant kanske kan vara:
Att om man har en DVD-spelare med analog 5.1 utgång (som man inte använder till recievern,) kan man inte då koppla frontarna till den då, via slutsteg?
Förutsatt att recievern matas via optisk/coaxial...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|