ND-filter, vad är det? Vart köper man det?
44 svar till detta ämne
Postad 19 February 2004 - 15:16
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Jag har en nyköpt en Toshiba TDP-MT8 (InFocus ScreenPlay 7200) och försöker suga åt mig all information som man bidra till bättre svärta på den här "ljuskanonen". I CRT/DLP tronskift-tråden togs nyligt upp ND-filter, samt att jag nu idag läste den här tråden där en kille har köpt en InFocus ScreenPlay 5700 och lyckats med ett "67mm Hoya 2X ND filter" nå fram till vettig svärta. Vad är ett ND-filter, vad gör det och kanske viktigast, VART köper man ett sådant? PS, fan va leds jag börjar vara på att skriva Toshiba TDP-MT8 (InFocus ScreenPlay 7200). Förmodligen vet alla redan att det är samma projektor (!?)  Edit: Jag förmodar att detta är det filtret han snackar om Filter Nd2 Hmc 67mm, eller betyder "Hmc" något annat?
Redigerat av MovieFanatic, 19 February 2004 - 15:33.
Postad 19 February 2004 - 15:48
Unregistered257af4db
-
Unregistered257af4db
-
Användare
-
-
239 inlägg
ND2 filtret är ett grå filter ( finns i olika "styrka" ND4, ND6 som är ännu mörkare)
Det filtret gör är att det dämpar output/ljusstyrka... IF7200/MT8 är ordentligt ljusstarka så tycker du att svärtan är lite för dålig kan ett sådant filter hjälpa till... Att bara justera brightness kan ju ställa till andra problem eftersom det i kombination med kontrast justeringar kan göra att te.x att detaljer i "lågdagrar" försvinner...
Shovven
Postad 19 February 2004 - 15:58
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Så det enda jag behöver göra för att testa detta är att mäta objektivets yttermått och sedan köpa ett sådant ND2-filer som länken ovan pekar till (Scandinavian Photo) med en diameter som passar på projektorns objektiv?
*SPRINGER HEM OCH MÄTER!!*
Rent teoretiskt, skulle kombinationen av ett sådant ND2-filter och t.ex. en Stewart FireHawk-duk med sin relativt höga gain och goda egenskaper med reflekterat ljus från ljusa väggar, tak och golv vara bättre än att enbart köra med en grå duk typ Stewart GreyHawk?
(Inte för att jag kommer att hamna i den situationen)
Redigerat av MovieFanatic, 19 February 2004 - 16:06.
Postad 19 February 2004 - 16:54
Unregistered34520
-
Unregistered34520
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Eftersom jag inte haft CRT tidigare har jag varit nöjd med svärtan från min Action1, men mycket vill ha mer! Därför hoppas jag på en recension av resultatet för att se om man skall göra ett test om man kan få ännu bättre svärta ur sin Action1 som ju också är ljusstark!
Postad 19 February 2004 - 17:20
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Men din Action! 1 är väl justerbar ned till 600 ANSI lumen (väl?) borde inte det ge en bra svärta.. eller blir hela bilden i det läget allt för matt?
Jag ska mäta ikväll och beställa imorgon, så får vi se när filtret dyker upp. Det var taggat som beställningsvara så jag hoppas att det inte tar allt för lång tid att få hem det
En review ska du/ni helt klart få när det kommit och testats!
Postad 19 February 2004 - 18:59
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1267 inlägg
ND=Neutral Density är ett filter som enbart reducerar ljusstyrkan utan att färga ljuset. Som tidigare sagt. Finns i olika densiteter. Nd2 borde vara 1steg, motvarande på fotosidan från iso400 till iso800. På följande länk kan du köpa ett likvärdigt filter till lägre pris Photax NDHansa ND2 filter i olika storlekar. Tex 67mm 150kr Med tanke på att det är just ett neutralt filter som inte tintar ljuset,är det högst osannolikt att det skiljer sig synbart mellan olika "proffs"-fabrikat...
Postad 19 February 2004 - 20:34
Unregistered20a698a5
-
Unregistered20a698a5
-
Användare
-
-
132 inlägg
Nidhugg
Vad tror du om KBKs mätning av justerbarheten av ljusstyrkan på Action1. Du verkade lite tveksam till hur mycket ljuset dras ned med dynamic black. Det är också så att vår uppfattning av ljusstyrka är väl inte direkt linjär.
Vad kan vara bäst för IF 7200?
Lampa i ekonomiläge och nd-filter sänker svärtan för de mörka scenerna.
En grå duk höjer ANSI cr vid ljusare scener, men kan väl riskera att sudda ut lite skuggdetaljer om den är "för" grå. Hur grå duk man skall ha blir således en avvägning.
Postad 19 February 2004 - 22:00
wallin
-
wallin
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Av en slump så läste jag samma tråd som du på avsforum  . Klart man är intresserad av att prova, sagt och gjort ett 67mm Hoya 2X ND filter är påväg från www.jessops.comHär är vad som står på deras sida om filtret Neutral Density filters (ND) filters are often ignored by photographers, but they have several uses and offer the the possibility to achieve otherwise unacheivable results. ND filters appear grey and reduce the amount of light reaching the film, they have no affect on colour balance.
Just den sista meningen är extra intressant, för det sista man vill ha är pajade färger. Jag kan ju återkomma och berätta hur det gick  ...
Postad 20 February 2004 - 07:55
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Mattias_Ohlson: "ekonomi läge" är egentligen "normal läge", den högre ANSI är "high power läge" och inte default på. Ser ingen anledning att slå på det heller då även i ljusa rum så blir bilden imo tillräckligt ljusstark.
wallin: Hade det inte blivit billigare inkl. frakt från Scandinavian Photo? £27 = 368,28 kr + frakt. 350 + frakt på Scand. Photo.
Jag tycker att det borde bli bra med ett sådant filter samt en FireHawk då man får fördelen lägre ljusflöde med filtret och grå duk med FireHawk fast med hög gain samt FireHawks fördelar med reflekterat ljus.
Har en provbit FireHawk på ingående så jag ska se vad som händer. Däremot har jag inte så att jag kan jämföra med t.ex. enbart GreyHawk (inget filter).
Postad 20 February 2004 - 09:51
Unregistered34520
-
Unregistered34520
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Moviefanatic och Mattias:
Det går att ana när man drar ner ljusstyrkan, men med ett helt mörkt biorum upplevs skillnaden inte som så stor. Med mycket ströljus (som exempelvis när man tittar på dan) upplevs skillnaden som större. Däremot tror jag säkert att KBKs mätningar är riktiga och med tanke på hur ögat upplever ljusstyrka tror jag att detta resultat överenstämmer med hur jag upplever förändringen av bilden. Tyvärr saknar jag ljusmätare själv så jag kan inte göra egna tester.
Jag har faktiskt gått tillbaka till att köra projektorn på nästan max ljusstyrka. Svärtan vid total blackout är nästan lika bra, men svärtan när det finns ljusa partier i bilden upplevs som bättre genom att man blir "bländad" av ljuset från de ljusa partierna. Min förhoppning med ett ND-filter är att det kan hjälpa till att få ner svärtan vid helt mörka bilder utan att påverka bilden i övrigt.
Postad 20 February 2004 - 10:50
wallin
-
wallin
-
Amatör
-
-
81 inlägg
MovieFanatic: Såg att man kunde få tag i det billigare i sverige (efter att jag beställt  ). Dock känns det tryggare med ett filter som någon faktiskt provat med utmärkt resultat och passform.
Håller i övrigt med dina tankar angående duk. Även om jag inte rör mig i samma prissegement så stog jag och vägde mellan euroscreens greyline (gain 0.8) och projecta pro cinema high contrast s (gain 1.0). Jag tog den senare som inte är lika grå, och har lite högre gain. Jag tror jag valde rätt då den rätt gråa greyline hade nog påverkat färgerna i för stor utsträckning (de finns också en kvalitetskillnad här till projecta dukens fördel. Doch har inte alla haft lika tur som jag med sin projecta dukar...) Är väldigt nöjd med dukvalet.
Svärtan är inte perfekt (SP5700) men med hjälp av detta filter tror jag att jag kan nå dit
Redigerat av wallin, 20 February 2004 - 10:52.
Postad 20 February 2004 - 12:58
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1267 inlägg
wallin: Hade det inte blivit billigare inkl. frakt från Scandinavian Photo? £27 = 368,28 kr + frakt. 350 + frakt på Scand. Photo. 
Eller varför inte ha tittat på den länk jag gav!? ;D Ännu billigare och som sagt skall inte det skilja mellan olika fabrikat....
Postad 20 February 2004 - 13:07
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
wallin: ..och filtret på Scandinavian Photo är samma märke grad och mått som filtret du beställde från Jessops  ippo: Längst ned på den sidan med Hansa står det "minsta order 400 kr", men visst generellt sett så finns ju det filtret på andra ställen, t.ex. vilken fotoaffär som helst, fast frågan är ju om de har 67mm i lager
Redigerat av MovieFanatic, 20 February 2004 - 13:11.
Postad 20 February 2004 - 14:14
Unregistered257af4db
-
Unregistered257af4db
-
Användare
-
-
239 inlägg
Jag har faktiskt gått tillbaka till att köra projektorn på nästan max ljusstyrka. Svärtan vid total blackout är nästan lika bra, men svärtan när det finns ljusa partier i bilden upplevs som bättre genom att man blir "bländad" av ljuset från de ljusa partierna. Min förhoppning med ett ND-filter är att det kan hjälpa till att få ner svärtan vid helt mörka bilder utan att påverka bilden i övrigt.
Därav anledningen till att köra HighPower 2,8 gain Eftersom den är retro reflektiv störs man inte så mycket av sekundära reflektioner + att det svarta ser grymt svart ut eftersom det vita blir så otroligt mycket vitare... Jo jag använder ett ND2 till min z91... Shovven
Postad 20 February 2004 - 14:23
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Ingen som vet vart online de kan tänkas ha Hoya ND2 67mm i lager för omg. leverans?
Postad 20 February 2004 - 18:09
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1267 inlägg
wallin: ..och filtret på Scandinavian Photo är samma märke grad och mått som filtret du beställde från Jessops 
ippo: Längst ned på den sidan med Hansa står det "minsta order 400 kr", men visst generellt sett så finns ju det filtret på andra ställen, t.ex. vilken fotoaffär som helst, fast frågan är ju om de har 67mm i lager 
Mycket riktigt.... Så noga läste inte jag!  Ingen som vet vart online de kan tänkas ha Hoya ND2 67mm i lager för omg. leverans?
Förresten angående andra ställen som kan ha ND filter... Var bor du?
Redigerat av ippo, 20 February 2004 - 18:10.
Postad 23 February 2004 - 07:21
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Skellefteå, vilket betyder att det inte finns en enda vettig affär som kan tänkas ha något så exotiskt som ett 67mm ND-filter i lager
Postad 23 February 2004 - 12:38
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Kolla med Cyberphoto som kommer från Umeå om dom har rätt ND-filter i lager. Då borde du kunna få det dagen efter. Bara en liten anmärkning: ND-filter är en bra och enkel lösning men det fungerar bara på ljuset från projektorn. Det har ingen inverkan på reflektioner från väggar och ströljus som når duken, har man sådana problem är en grå duk kanske ett bättre alternativ. Speciellt om man inte vill släcka ned helt i rummet.
Postad 23 February 2004 - 13:13
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Har kollat, dom har det inte  Bara x4.
Postad 23 February 2004 - 13:18
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1267 inlägg
Bara en liten anmärkning: ND-filter är en bra och enkel lösning men det fungerar bara på ljuset från projektorn. Det har ingen inverkan på reflektioner från väggar och ströljus som når duken, har man sådana problem är en grå duk kanske ett bättre alternativ. Speciellt om man inte vill släcka ned helt i rummet.
Men om man minskar mängden ljus ur projjen med ett ND-filter minskar även mängden ljus som kan reflekteras... ganska logiskt. Men givetvis är det optimalt att ha mörka väggar hur som helst!!!!
Redigerat av ippo, 23 February 2004 - 13:19.
Postad 23 February 2004 - 14:51
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
ippo: japp!  som jag skrev, bara på ljuset som kommer från projektorn. Jonas har tidigare skrivit att han tycker svärtan ser bättre ut (ögat luras) med lite ljus i rummet. ND-filter har dock den stora fördelen att man helt enkelt kan ta bort det, lite knepigare om man har en grå duk. Jonas: har du ringt och pratat med dom? Dom är väldigt trevliga och serviceinriktade och brukar snabbt kunna fixa fram det mesta. Dom kanske t o m har någor 2x ND filter liggande någonstans... Mörka väggar är väldigt viktigt, jag kör en Toshiba TLP-X20 som ger bättre svärta än den Z2:a som jag såg på demo för några veckor sedan. Det beror inte på projektorerna (X20: 2000 ansi, 400:1 CR/ Z2: 850 ansi, 1300:1 CR) utan på att X20 är uppmonterad i ett rum med mörkbruna väggar och mörkt golv, medan Z2:an var i ett rum med vita väggar, tak och ett ljusgrått golv.
Postad 24 February 2004 - 06:49
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Tomas L: Nej det har jag inte. Ska gör det idag  Tack för tipset.
Om inte annat lär de väl kunna beställa hem ett åt mig... kanske.
Postad 24 February 2004 - 10:01
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Nej inte speciellt villiga att kolla runt och ev. ta hem något ND2-filter inte  Aj aj..
Postad 24 February 2004 - 10:07
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Så där, då var ett filter beställt hos Scandinavian Photo. Hoppas leveranstiden inte är allt för lång nu bara.. dom hade inte filtret i lager
Postad 24 February 2004 - 10:59
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1267 inlägg
ippo: japp! som jag skrev, bara på ljuset som kommer från projektorn. Jonas har tidigare skrivit att han tycker svärtan ser bättre ut (ögat luras) med lite ljus i rummet. ND-filter har dock den stora fördelen att man helt enkelt kan ta bort det, lite knepigare om man har en grå duk.
Jo fast vad jag menar är att med ett ND filter minskar juh mängden ljus som KAN reflekteras... Alltså mindre ambience i rummet....
Postad 24 February 2004 - 11:21
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Japp, helt rätt  Så...
A. ND-filter och biomörker (anpassat rum)
B. Inget filter och rejält med ljus i rummet
C. Inget filter och grå duk med låg gain, typ Stewart GreyHawk
...ELLER...
D. ND-filter, biomörker (anpassat rum) samt grå duk med hög gain, typ Stewart FireHawk för ännu djupare svärta medans hög gain (1.35) drar upp mängden reflekterat ljus
...men ALDRIG...
E. ND-filter, biomörker (anpassat rum) samt grå duk med låg gain, typ Stewart GreyHawk
F. Inget filter, biomörker (anpassat rum) samt grå duk med hög gain, typ Stewart FireHawk
D, E & F är bara en teoretisk slutsats. Det vore intressant om någon har testet eller har möjlighet att testa.
Någon som har några invändningar eller åsikter?
Redigerat av MovieFanatic, 24 February 2004 - 11:23.
Postad 24 February 2004 - 15:02
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Ippo: jag förstår vad du menar, d v s samma sak som jag!
Jonas: Är du intresserad av en PDF med Widescreen Review:s IF7200 test? Fixa i så fall en emailadress under din profil, WSR:s tester är mycket bra eftersom dom ofta försöker tweaka projektorn för att få så bra bild som möjligt. Dom kom fram till att ett 0.6 ND filter gav en riktigt bra svärta med IF7200. Men det beror mycket på övrigt utrustning som duk mm.
Angående din ABC-lista: Ser OK ut, jag tror iofs att jag skulle behöva både ett 2x ND-filter och en Stewart Grayhawk till min 2000 ansi Toshiba, men det är en annan historia...
Postad 24 February 2004 - 15:29
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
2000 ANSI.. OUCH, du har nog rätt!
Testen är jag MYCKET intresserad av! Jag PM:ar en e-postadress till dig så kan du skicka till den. Den jag normalt använder är en msn (hotmail-adress) och den har inte så mycket ledigt utrymme i inboxen.
Postad 25 February 2004 - 07:24
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Tack Tomas, ska läsa igenom testet ikväll
Postad 26 February 2004 - 07:14
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Vem kan tänkas ha ett 0.3 eller 0.6 ND filter? Det minsta jag har sett är 2
Postad 26 February 2004 - 07:20
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Hittade alla möjliga filter på denna sidan DITO. Men det finns två olika ND-filter, ett som kallas "neutralgrå" och ett som kallas "avtonat grå". Vad är skillnaden och vilket ska man ha, och varför?
Postad 26 February 2004 - 14:29
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Nu har jag läst på lite, eftersom testet på IF7200 som Tomas skickade mig förbryllade en aning så han snackade om 0,6 respektive 0,3, och då jag beställt ett x2-filter.
Det ligger alltså till så här:
ND x2 filterfaktor
=
0,3 densitet
=
50% transmission
=
-1 exponeringskorrektion
och
ND x4 filterfaktor
=
0,6 densitet
=
25% transmission
=
-2 exponeringsfaktor
Jag har testat ett NDx4 (0,6) och tyckte att det blev på tok för mörkt, men samtidigt ska man tänka på att duken i testet var en 1,3 gain duk samt att väggar/tak/golv troligtvis var mörka.
Det blir nog rätt OK med NDx2 (0,3) i mitt nu ljusa rum. Möjligtvis får jag köpa ett nytt filter när jag är klar med rummet.
Postad 01 April 2004 - 22:20
Unregistered8101c0d8
-
Unregistered8101c0d8
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag funderade på att köpa en Infocus X1 och gick därför till en butik för att jämföra denna med andra DLP:are. De hade en 4800 (samma hårdvara som X1)och en 5700.
Min direkta kommentar när jag satt och "letade" regnbågare var att det syntes betydligt fler regnbågar på 4800:an än på 5700:an.
Trots detta så löpte jag en X1. Dock hade jag läst ett inlägg om ett filter som skulle reducera regnbågar, nämligen ett Hoya 62mm Neutral Density (ND) 2x Glass Filter.
Då jag såg en hel del regnbågar på min X1:a så beställde jag ett filter och döm av min förvåning när problemet i stort sett försvann helt. Det var verkligen som dag och natt. Mao: Ni som har problem med regnbågar, köp ett sådant här filter !
Totalpris inkl frakt från USA: 53$ (jag beställde från www.bhphotovideo.com)
Artikelnr: HOND262
Postad 05 April 2004 - 05:41
Unregisteredc8438f56
-
Unregisteredc8438f56
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Hej!
En ganska dum fråga: jag undrar hur man kan sätta ett sånt filter på en projektor?
Jag menar, det finns ju inte svarvade "skruvspår" på projektorlinsen, eh....?
/ Nicke.
Postad 05 April 2004 - 11:03
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Hej!
En ganska dum fråga: jag undrar hur man kan sätta ett sånt filter på en projektor?
Jag menar, det finns ju inte svarvade "skruvspår" på projektorlinsen, eh....?
/ Nicke.
Se punkt 3: https://www.minhembi...c=57505&hl=7205Fredrik InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 05 April 2004 - 11:03.
Postad 06 April 2004 - 16:46
Unregisteredc8438f56
-
Unregisteredc8438f56
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Se punkt 3: 
https://www.minhembi...c=57505&hl=7205
Fredrik InFocus

Fredrik: Men hur går det för övriga DLP? och ev. några LCD (Z2)
Postad 06 April 2004 - 16:54
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Se punkt 3: 
https://www.minhembi...c=57505&hl=7205
Fredrik InFocus
 Fredrik:
Men hur går det för övriga DLP? och ev. några LCD (Z2) 
Ingen aning.  Fredrik InFocus
Postad 07 April 2004 - 07:44
wallin
-
wallin
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Ett 67 mm filter går att använda till Infocus 5700. Det går att få filtret att gänga fast i projektorlinsen (själva plastsen) utan att skada projektorn/filtret. Dock sitter inte filtret jättehårt fast så man bör kanske undvika skaka på sin projektor  edit: jag har en 67 mm filter, inget annat. Jag citerar mig själv, från tidigare i tråden: Klart man är intresserad av att prova, sagt och gjort ett 67mm Hoya 2X ND filter är påväg från www.jessops.com
Redigerat av wallin, 07 April 2004 - 15:19.
Postad 07 April 2004 - 12:26
EuphoniC
-
EuphoniC
-
Beroende
-
-
1121 inlägg
Jag har gjort liksom Wallin, men jag har ett 67mm Hoya filter (det jag skrev om tidigare i denna tråden). Det passar perfakt och kan dras fast rejält hårt i fokusringens plast. Ingen som helst risk att det släpper!
Resultatet? Tja, något mörkare blir det men långt ifrån vad jag egentligen vill ha / är van med
Postad 20 July 2004 - 18:06
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Startar igen tråden igen. Har en Infocus 4805 men den är för ljusstark när det är mörklagt. Vet nån var man kan hitta ett ND-filter till den?
Postad 21 July 2004 - 09:45
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Startar igen tråden igen. Har en Infocus 4805 men den är för ljusstark när det är mörklagt. Vet nån var man kan hitta ett ND-filter till den?
Finns ingen filtergänga (som på 7205, 72 mm) på 4805. Dock borde du kunna hänga/tejpa på ett filter på focusringen. Borde fungera med 62 mm, 67 mm eller 72 mm HOYA HMC 2X varianterna. 2X är den svagaste styrkan, och minskar ljusstyrkan till hälften. 4X och 8X tycker jag är för starka, såvida du inte skall köra minimal bild. Fredrik InFocus
Postad 21 July 2004 - 09:54
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Startar igen tråden igen. Har en Infocus 4805 men den är för ljusstark när det är mörklagt. Vet nån var man kan hitta ett ND-filter till den? Finns ingen filtergänga (som på 7205, 72 mm) på 4805.
Dock borde du kunna hänga/tejpa på ett filter på focusringen. Borde fungera med 62 mm, 67 mm eller 72 mm HOYA HMC 2X varianterna.
2X är den svagaste styrkan, och minskar ljusstyrkan till hälften. 4X och 8X tycker jag är för starka, såvida du inte skall köra minimal bild.
Fredrik InFocus
Okej, får mäta den.... Tack för tipset!
Postad 21 July 2004 - 15:16
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Fan vad dyrt, 470kr +frakt... Kollade upp ett Hoya NDx2 67mm.
Måste fundera på saken, ~600kr för ett filter är ju en slant.
Postad 26 July 2004 - 15:46
Unregistered9f972b61
-
Unregistered9f972b61
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Night: Det måste väl finnas billigare nånstans? Vet att vi inte är i rätt forumavdelning men kan inte någon bara posta länk till billigaste stäle ni kan hitta med 2x Hoya ND-filter?' Tillägg: kollade in Dito och hittade filter med densitet 0.1 och 0.2. Om 0.3 motsvarar 2x så borde väl de vara svagare, och därmed inte ta bort lika mycket ljus? Kan det va nåt att prova tro? Kör 180 cm bred bild med en infocus 4805, och en halvering av ljusstyrkan låter lite farligt!
Redigerat av Unregistered9f972b61, 26 July 2004 - 15:54.
Postad 26 October 2004 - 09:07
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Lyfter tråden för en liten fråga. Jag har en 4805 som körs på 1,60 m bred bild och ser mycket regnbågar och funderar på att sätta på ett filter. Någon som gjort det och har några synpunkter?
Hjälper det?
Vilken styrka är lämplig?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|