Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga om Jamo Classic 8

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 February 2004 - 10:33

Unregisteredcaabd87f
  • Unregisteredcaabd87f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Har precis köpt ett par begagnade Jamo Classic 8 (dubbla 6,5" basar, 5,25" mellanregister och diskant). Har hört att det är flera andra som har klagat på att mellanregistret låter lite klent, och jag är benägen att hålla med.

Har en liten fundering på om det är möjligt att bättra på mellanregistret genom att tweaka högtalarna lite. Jag skulle vilja få till ett fylligare mellanregister. Jag har ingen större erfarenhet av att bygga om högtalare, skulle behöva lite input.

Har tänkt mig två alternativ:

1. Koppla om filtret så att både bas och mellanregister går till både de två 6,5" basarna OCH 5,25" mellanregisterhögtalaren. Dvs bara ha en delningsfrekvens istället för två (filteret delar nu vid 700 Hz och 2500 Hz, och jag vill alltså ta bort delningen vid 700 Hz). Antar att man skulle kunna göra någon sorts bryggkoppling i filtret.

2. Koppla EN av 6,5" basarna i serie (eller parallellt?) med 5,25" mellanregisterhögtalaren. Borde förlora lite i bastryck dock, men det kan jag nog leva med.

Är det möjligt att göra något av detta och skulle det kunna leda till ett fylligare ljud i mellanregistret? Hur blir det med impedanser?

Postad 22 February 2004 - 12:40

Unregisteredbdc7a326
  • Unregisteredbdc7a326
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Möjligheten att någon av dessa åtgärder skulle FÖRBÄTTRA dina Jamo Classic är mikroskopisk...

Hade högtalarna låtit bättre med dessa förändringar så hade naturligtvis Jamo byggt dem så, de hade ju t.o.m. sparat in några "kroner" på färre komponenter i delningsfiltret.

Men kanske det räcker med att du byter ut diskantens obligatoriska motstånd till ett (metallfilmsmotstånd) som dämpar ytterligare någon dB.
Passa på att byta ut diskantenhetens polyesterkondensator mot en polypropylenkondensator.
Det kan vara lönt att byta ut de interna ledningarna till kvalitetskabel oxå.

Postad 22 February 2004 - 12:46

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
OBS. Flytta inte trådar själv. PMa en moderator istället så gör dom det så slipper jag upptäcka det och du slipper hitta eventuellt svar i en tråd och ställa en fråga på det i en annan. OBS

Kan inte rekomendera dess tweak på rena filterteoretiska grunder. Kan låta bättre men stor risk att du får fel gränsfrekvenser.

1. Koppla om filtret så att både bas och mellanregister går till både de två 6,5" basarna OCH 5,23" mellanregisterhögtalaren. Dvs bara ha en delningsfrekvens istället för två. Antar att man skulle kunna göra någon sorts bryggkoppling i filtret.

hmm vad kan du mena här... gissningsvis vill du göra en 2-vägare här av det du har...
kommer ge samma problem som alternativ 2. Så att i denna tråden var det tydligare vad du menade... En 2 vägare altså... här gäller det att du har koll på fasen på elementen om du skall göra om dem...

2. Koppla EN av 6,5" basarna i serie (eller parallellt?) med 5,25" mellanregisterhögtalaren. Borde förlora lite i bastryck dock, men det kan jag nog leva med.

Detta förslag kommer att flytta gränfrekvensen för mellan registret. Antingen in i diskanten, detta kan ge en dipp eller en puckel beroende på hur högtalren är kopplad (i fas eller ur) eller skapa ett "glapp" mellan diskanten, en garanterad dipp i frekvensgången.

Du kommer även få fel i undre gränsfrekvens med samma problem. Har du dessutom konjugatlänkar kommer dessa inte vara rätt längre och ge oönskade effekter...

Vad jag anser att man måste göra här är att designa nya filter med de gamlas brytfrekvenser (om du nu vill behålla dem. ). De flesta tweak som dessa kommer garanterat ge ett annat ljud än det du har nu men jag tror inte att du kommer få ett bättre... (med avseende på frekvenskgång och fas.) Om du inte gör om dem.

Postad 22 February 2004 - 12:53

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Möjligheten att någon av dessa åtgärder skulle FÖRBÄTTRA dina Jamo Classic är mikroskopisk...

Underförutsättning att JAMO alltid gör det bästa högtalarna och inga misstag...

Om denna branch tänker som alla andra så är et så att man gör inte det bästa man kan utan det minsta man kan...

dvs. Låter de tillräckligt bra? Ja då säljer vi dem... Det är mycket dyrt och mycket tidskrävande att fila på konstruktioner som inte skall säljas för fantasisummor...

Varför tror du att det kommer version 2 och 3 av högtalare? tex. B&W DM602S3 Series 3

Postad 22 February 2004 - 13:29

Unregisteredbdc7a326
  • Unregisteredbdc7a326
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Kära GrodanB;

du citerar ju själv i din quote " ...någon av dessa åtgärder ..." och det är just DE åtgärderna jag sätter i samband med Jamos kunnande...

...INGET ANNAT.

Jag föreslår att du läser hela inlägget....det var ju inte så långt.

Postad 22 February 2004 - 14:28

Unregisteredcaabd87f
  • Unregisteredcaabd87f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Tack för synpunkterna! Det verkar inte vara riktigt så enkelt som jag hade hoppats på. Kanske ska börja med att byta ut det interna kablaget och kanske passa på att ta bort kabelskokontakterna och löda kopplingarna istället. Skulle nog inte vara så dumt att dämpa diskantelementet lite mer också, det låter ganska vasst när man spelar på hög volym.

GrodanB, jag tror att du missförstod mitt förslag nr 2, men jag ser nu att jag uttryckte mig otydligt. Jag hade tänkt att använda ett av 6,5" baselementen till mellanregister. Alltså skulle 6,5" nr 1 spela upp till 700 Hz, 6,5" nr 2 skulle tillsammans med 5,25" spela mellan 700 och 2500 Hz och diskantelementet lämnas orört. Det skulle fortfarande vara en trevägskonstruktion, men ett av elementen skulle allokeras till ett annat frekvensband istället. Problemet då är ju att jag antingen får högre impedans (vid seriekoppling) eller lägre impedans (vid parallellekoppling), så antagligen måste man göra något åt filtret här också. Kanske räcker med att parallellkoppla högtalarelementen och sedan koppla effektmotstånd i serie för att nå upp till önskad impedans?

Nästa gång jag ska flytta en diskussion låter jag en moderator göra det istället! Tack för att du påpekade det för mig, GrodanB!
Jag ska be någon moderator låsa tråden i högtalarforumet.

Postad 22 February 2004 - 17:28

Unregisteredbdc7a326
  • Unregisteredbdc7a326
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Fler enkla tweaktips:
Om du upplever diskanten som något påträngande så kan du prova med att sätta en ring av dämpfilt på framsidan av diskantelementet.
Detta dämpar de tidiga reflexionerna.

Testa med att klä framsidan av högtalaren med blyasfaltmatta, detta minskar högtalarbaffelns självsvängningar i det högfrekventa området.

Redigerat av Unregisteredbdc7a326, 22 February 2004 - 17:30.

Postad 22 February 2004 - 18:24

rts
  • rts
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Nu är jag inte världsbäst på filter men jag lär mig allt efter som :)
Jag tror du skulle få bättre svar om man kunde få se hur ditt filter ser ut idag.
Kan du dessutom få tag i lite värden är det ännu bättre.

Postad 22 February 2004 - 19:10

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Kära GrodanB;

du citerar ju själv i din quote " ...någon av dessa åtgärder ..."  och det är just DE åtgärderna jag sätter i samband med Jamos kunnande...

...INGET ANNAT.

Jag föreslår att du läser hela inlägget....det var ju inte så långt.

ahh tyken kille...

japp så står det....

Postad 22 February 2004 - 19:33

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Davei:

Det där med att be en moderator var bara vänligt menat. De kan bli lite upprörda om de tror att du startar samma tråd i olika forum för att försöka få mer svar. Vilket är emot forumets regler... (har jag för mig)...

Nja, tror faktiskt tyvärr jag förstod men onekligen har jag inte varit tydlig nog.

Genom att ändra impedansen som du föreslåt kommer du ändra gränsfrekvenserna.

Du kommer att ändra basfiltret genom att ta bort det ena elementet (olika breroende på om elementet var seriel eller parallell kopplat).

Sen kommer du att ändra passbandsfiltret genom att lägga till ett element (återigen beroende på hur du väljer att koppla) Både undre och över frekvens kommer att förändras.

Du kan ändra resistensen genom att sätta in ett motstånd men inte få en korrekt impedans (resistans som varierar beroende på frekvens). De eventuellea konjugatlänkar som kanske finns kommer att var fel om du gör dessa förändringar...

Redigerat av GrodanB, 22 February 2004 - 19:35.

Postad 22 February 2004 - 22:50

Unregisteredcaabd87f
  • Unregisteredcaabd87f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Hmm... Det hela verkar ju lite klurigt och jag börjar misstänka att det kan vara svårt att få till ett bättre ljud. Skulle kanske kunna köpa några filter från ljudia och testa lite. Men det kommer antagligen att kosta mer än det smakar...

Det kanske inte är någon vettig ide att ändra delningsfrekvenser och elementkonfiguration. Har inte tillgång till tillräcklig mätutrustning heller, så det blir ju svårt att hitta ett filter som är akustiskt avstämt till lådorna och elementen.

GrodanB: Ok, nu fattar jag. Visste inte att ändrad impedans ger andra delningsfrekvenser. Alltid kul att lära sig nya saker! Hur beräknar man detta? Har du kanske något tips på en vettig formelsamling som man behöver när man ska arbeta med högtalare?

Rts: Jag kan nog tyvärr inte få tag på så bra värden med tanke på att jag saknar den mätutrutning som jag tror att jag behöver.

McFeast: Ring av dämpfilt? Låter som ett väldigt billigt och enkelt knep som skulle kunna bättra till den lite för vassa diskanten! Menar du en form som ett O? Hur stor ska diametern vara? Och hur tjock ska dämpfilten vara?

Postad 22 February 2004 - 23:36

Unregisteredbdc7a326
  • Unregisteredbdc7a326
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Davei, du verkar stå inför ett vägval.

Antingen så är Classic-högtalarna så pass bra att du bara vill finslipa dom med lite justeringar, eller så är det egentligen så att du inte kommer att bli nöjd förrän du har bytt till andra högtalare.

Om du väljer finslip så finns det massor med billiga tricks du kan testa.

Delningsfilter: Byt ut kondensatorer till nya av högre kvalité(polypropylen) , det kan bli stor skillnad speciellt när du spelar på hög volym där billigare komponenter grumlar ljudet (om inte värdena syns på komponenterna i delningsfiltret så maila till JamoSverige och be om ett kopplingsschema/komponentförteckning).

Dämpfilt: Det kan vara i formen av ett O, men prova dig fram för att se vad som blir bäst.

Mellanregistret: I billiga högtalare sitter mellanregistret ofta i en liten plastburk/låda.
Ju högre man spelar, desto mer färgas ljudet av vibrationerna i den lilla burken/lådan.
Du kan prova att dämpa lådan genom att klä den med blyasfaltmatta,styva upp den genom att spackla den med våtrumsspackel...
Då borde du få ett något renare mellanregister.

Ett annat sätt kan vara att göra en ny liten låda till mellanregister och diskant som du ställer ovanpå dina Classic.

Varje sådan här förändring kan ha både positiva och negativa effekter så du måste prova dig fram, men så länge det inte kostar så mycket så...

Postad 23 February 2004 - 08:46

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Förhållandet är inte speciellt svårt, i Ljudias filtertabell ser man att man skall ändra filtrets värden enligt förljade text:

Tabellen gäller 4 ohms element men värdena kan anpassas till 8 ohm om kondensatorvärdena © divideras med 2 och drosslarnas (L) värden multipliceras med 2. För 6 ohms anpassning ska det vara dividerat med 1.5 för kondensatorerna och multiplicerat med 1.5 för spolarna

Dvs.

Har du 8 ohms impedans i passbandsfiltret och parallell kopplar en bas (8 ohm) med ett mellanregister (8ohm) ger det en ny impedans på 4 ohm skall du multiplicera kondensator värdet med 2 och dividera spolens med 2. osv.

Följer du detta kommer du inte långt från sanningen. Så allt du behöver göra är att beräkna den nya impedansen och därefter korrigera de ingående värderna enligt ovanstående formel. Så borde du hamna inom rätt område. Använder du elyter är precisionen ändå bara 20 % så man behöver inte vara så noga i det fallet... Men skall du använda polypropylen (5%) skall man kolla sina värden att de passar även det orörda diskantfiltret.

Redigerat av GrodanB, 23 February 2004 - 08:46.

Postad 23 February 2004 - 16:08

Unregisteredbdc7a326
  • Unregisteredbdc7a326
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Här är en intressant sajt om högtalare: http://www.drkrupp.se/hifi/

Postad 23 February 2004 - 19:58

Unregisteredcaabd87f
  • Unregisteredcaabd87f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Ja, det är nog rätt som McFeast säger, jag kommer nog inte att bli riktigt nöjd förrän jag skaffat nya högtalare :)

Ska nog läsa på lite mer innan jag ändrar något i högtalarna. Ska jag göra något är det lika bra att jag gör det riktigt. Det blir nog roligare då också.
Tack för alla tips!

Postad 23 February 2004 - 20:13

rts
  • rts
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Ja, det är nog rätt som McFeast säger, jag kommer nog inte att bli riktigt nöjd förrän jag skaffat nya högtalare :)

Ska nog läsa på lite mer innan jag ändrar något i högtalarna. Ska jag göra något är det lika bra att jag gör det riktigt. Det blir nog roligare då också.
Tack för alla tips!

Skruva isär och kolla i dem! Det kanske du redan gjort förresten...
Som nån nämde, att byta kondingar till polypropylen kan hjälpa. Jag har gjort
det i mina Alpha 50 samt Alpha center, och jag blev riktigt nöjd. Fick ett mer detaljerat ljud.
Hur är lådväggarna? Tunna? Kanske staga upp lådan.

Helst av allt skulle jag också vilja byta högtalare, men det är inte ekonomiskt försvarbart samt att jag gillar Alphas design.
De är inte dåliga på nåt sätt, bara att jag var betydligt mer kräsen än vad jag trodde :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.