Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min recension efter besök på the rock

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 March 2004 - 19:09

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
Om nu ngn bryr sig dvs, men jag skriver vidare iaf :D

Som ni kanske har sett från andra trådar så började jag kika runt lite vilken projektor jag eventuellt vill köpa. Man läste mååånga trådar, skillnader mellan lcd/dlp, panasonic och sanyo trådar mm.

Med tanke på mycket snack om RB så vågade man inte köpa grisen i säcken och ärligt talat så har jag aldrig sett en film på projektor.

Som vanligt så är det massa nätbutiker som har fina projjar men få riktiga har det för demo, alla egentligen jag var intresserad av.

Men sen kollade jag med The Rock i Lund. Jag var intresserad av Hitachin, Infocus X1 pga priset ,samt att jag vill se hur känslig jag är mot RB.

Tog mig ner och fick hjälp av Marcus som kopplade ihop Hitachin, och Infocus screenplay 4800.

The demo begins.....

Första intryck på den stora bilden fick mig och växa i byxan och nej jag är inte extra Hobbit eller Frodo fan :lol:

-Hitachi PJ-TX10

Designen i sig brydde jag mig inte speciellt mycket om. Den var rätt liten och tyst vilket kanske inte förvånar de flesta på forumet.

Dvd filmen trycktes in och efter 2 sekunder tittande så tänkte jag va f*n, ska det se ut så? Konstiga vertikala linje över hela duken (nåja inte så stora som det låter). Trodde först att duken var konstigt men det visade sig vara VB (noob :)). De linjer var så tydliga att jag tänkte....nää nu skiter jag i det o behåller min TV. Bilden i övrigt tyckte var helt ok med lite problem med det svarta + detaljer i mörka partier.

Då Hitachin föll bort från min buy-me lista så gick vi över till......................

Infocus ScreenPlay 4800 (nästan samma som x1)

Här var jag redan beredd med hinken i fall jag skulle kräkas lr allmänt må illa efter allt man har läst på forumet. Var verkligen ansträngd/spänd i början för att jag visste inte vad jag skulle vänta mig...epileptisk anfall lr ngt.

Bullrigare än hitachin var första tanken :/
Bilden var bra mycket bättre än Hitachin...inga VB här inte! Även det svarta var mycket bättre. Säljaren demade på ett bra sätt där han täckte över den ena och sedan den andra så man kunde se direkt skillnad.

Vid den här tidpunkten tänkte jag utsätta mig för RB testning. Säljaren trodde nog jag var spasmatisk då jag började med snabbt flytta skallen från ena sidan till den andra, flytta blicken snabbt mm mm. Jag kunde inte få fram några regnbågar eller obehag för den delen.

MEN, efter att man avslappnat tittade en liten stund då visade sig RB som "flickering" off-center på ögar om man säger så. Inget stort och inget jag mådde konstigt av.

Här dör de "fina" åsikter om projjen. Hela tiden oavsett om pausat eller roling så känndes det som att bilden "blinkade" lite. Förstå mig rätt, det jag tänker på är som de gamla band-tape projektorer blinkande. Det förklarade säljaren var hjulets "fel" och dess låga hastighet vilket var ganska logiskt.

Problemet är att jag störde mig på det ngt så in i h....... och tänkte nope....inte en chans att den ska med mig hem.

Jag frågade om man kunde få demo på en med 4x fh i min prisklass, och visst fick man det.....en....

Optoma H30

Första blicken mot den fick mig o B) ......liten och söt B)

Här var bildskillnaden inte så där jättestor (svårt o säga i %) men lite bättre var det.
Det svarta var bättre och detaljerna i mörka scener helt klar! Ingen VB här inte (ja jag vet dlp) ;)

och här var de konstiga blinkningar BORTA :-)

Här gjorde jag samma sak med spasmaryck för att se de där ###### RB grejor men icke. Vet inte ni andra men jag kunde inte se några RB på denna. Har f-ö inga glasögon lr andra besvär med syn.

Priset var inte alldeles för jävligt heller.

Demo pågick i ca 1 timme, säljaren var bra och kunnig (i mina ögon), kanske något oengagerad, men klockan var mycket och inte fan ska han heller riverdance-a för mig ;)

Valet föll helt klart utan några om och men till Optoma H30. Min fru ska dit imorgon/överimorgon för att se att hon inte störs av den. Om inte så följer den hem :-)

Det är allt....hoppas ngn hade nytta av det ;)

ps. Ska även tillägga att vi testade vanliga tv program och det var mäktigt med golf på biggie duk :lol:

En sak som kanske var lite dåligt är att man inte kunde få prova en hemma. Kanske gick det om jag pushade lite mer och mot mindre avgift men jag orkade inte tjafsa. ds.

Redigerat av zsh, 09 March 2004 - 19:27.

Postad 09 March 2004 - 19:18

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Intresanta åsikter, Zsh. Får man fråga varför du inte testade den mot panna 500 och sanyo z2 ? de har dessa 2 projjar inne vil jag minnas och de ligger i ungefär samma prisklass.

ps. En sak som kanske var lite dåligt är att man inte kunde få prova en hemma. Kanske gick det om jag pushade lite mer och mot mindre avgift men jag orkade inte tjafsa. ds.

Märkligt, The rock brukar vara bra med att få låna hem grejer, jag har blivit erbjuden att testa hemma före köp. Speciellt en projektor kan se annorlunda ut i ens eget vardagsrum. Jag tycker du ska propsa på att få byta in den mot en annan projje om du inte skullle vara nöjd, detta är ändå en av fördelarna med att handla i fackhandel och inte på internet.

Postad 09 March 2004 - 19:24

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Intresanta åsikter, Zsh. Får man fråga varför du inte testade den mot panna 500 och sanyo z2 ? de har dessa 2 projjar inne vil jag minnas och de ligger i ungefär samma prisklass.

ps. En sak som kanske var lite dåligt är att man inte kunde få prova en hemma. Kanske gick det om jag pushade lite mer och mot mindre avgift men jag orkade inte tjafsa. ds.

Märkligt, The rock brukar vara bra med att få låna hem grejer, jag har blivit erbjuden att testa hemma före köp. Speciellt en projektor kan se annorlunda ut i ens eget vardagsrum. Jag tycker du ska propsa på att få byta in den mot en annan projje om du inte skullle vara nöjd, detta är ändå en av fördelarna med att handla i fackhandel och inte på internet.

Jodå ska försöka baka in ngt sånt i deal-en :)
Han sa att de inte brukar låna ut (kanske bara vissa modeller?). De hyrde ut till företag o så och då sa han kanske 700:- i avgift över helgen och sedan drar man av det ifall man köper.

Anledning att z2/500 inte testades var delvis brist på tid och delvis mycket läsande här på forumet....iaf till 500ans nackdel. Jag är en lat människa och jag gillar inte strul med prylar jag köper. Z2an låg lite över min budget (finns kanske billigare än hos de ~20k+) så den fall bort på det. Sen när jag ändå inte stör mig på dlp så kan jag inte tro att 500 skulle ge bättre bild, iaf inte utan att man får annat roligt på köpet (vb osv), men jag kanske har fel...

Postad 09 March 2004 - 19:39

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
De där blinkningarna som du snackade om är en typ av regnbågsproblemet, du missade bara färgerna, men det är ju själva "blinkningen" som är jobbig.

Det är när du råkar flytta blickn lika snabbt eller snabbare än hjulet snurrar, vilken inte är några problem att göra, blicken är snabb, det räcker att flytta den LITE men snabbt så märker du det...

Postad 09 March 2004 - 19:49

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

De där blinkningarna som du snackade om är en typ av regnbågsproblemet, du missade bara färgerna, men det är ju själva "blinkningen" som är jobbig.

Det är när du råkar flytta blickn lika snabbt eller snabbare än hjulet snurrar, vilken inte är några problem att göra, blicken är snabb, det räcker att flytta den LITE men snabbt så märker du det...

ok..jag ryckte o ryckte utan att jag fick ngt strul (märkte absolut inget på H30). Men blinkningen var bara allmänt irriterande på Infocus burken.

Postad 09 March 2004 - 19:52

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Trevlig recension.

När jag får hem min ska jag också ge en bedömning i rätt miljö. NÄR jag får hem den - så otroligt struligt med betalningsbiten - har tagit över två veckor för banken att fixa kredit och nu när krediten är klar kan jag inte beställa hos hemmabiobutiken utan måste vänta på ett lösenord som i vanliga fall skulle gå fortare och inte kunde banken fixa detta med butiken - skumt när krediten är klar och pengar finns.

sorry off topic men idag var jag redigt sur. När man väl har bestämt sig så dröjer allt en evighet.

Tillbaka till ämnet.

Läser man AVS forumet om denna lilla manick så inser man dess storhet.

Har man sett den så blir det än större - framförallt när man tweakar den lite.

Det är en ljuvlig liten sak.

Och om man inte stör sig på rbe så kan inte z2 eller panna500 konkurera med denna.

Men börja för gudsskull inte leta efter dessa rbe då kan det vara kört med dlp för all framtid - nästan. = tills 3 chipparna kommer.

Och du säg inget om rbe till frun. Låt henne enbart kika på bild osv.

Vilka filmer testade du med förresten?

Postad 09 March 2004 - 21:01

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
hmmm...å jag som väntar på Infocus 4805:an. Ngn som vet om den kommer att lida av samma "blink-problem" som sin föregångare - eller måste man vänta på 3-chiparna? När kommer de i så fall och i "normal" prisklass?

Har tittat på en Sanyo Z2:a och var tyvärr inte alls nöjd med bildkvalitén. LCD:erna är bildmässigt inte tillräckligt bra ännu, tycker jag. Jämförde med en SP5700 och då kan vi börja snacka om godkänd bild. Gjorde dock inga epilepsiövningar som zsh, eller testade att flytta blicken snabbt. Tiden räckte inte till...

zsh - bra recension. Undrar dock en sak. När du testade Optoman och recenserade bilden, vilken projje var det du jämförde med citat: "Här var bildskillnaden inte så där jättestor (svårt o säga i %) men lite bättre var det."...?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 March 2004 - 21:04.

Postad 09 March 2004 - 21:02

Unregisteredf4b29741
  • Unregisteredf4b29741
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Fin recension, själv har jag inte möjlighet att titta på H30:an men har bestämt mig för den ändå. Om nu inte H56 faller sådär 10k i pris.
Min enda "concern" är upplösningen, men vad jag förstått kan man inte jämföra DLP och LCD-upplösning rakt av.

Postad 09 March 2004 - 21:33

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

hmmm...å jag som väntar på Infocus 4805:an. Ngn som vet om den kommer att lida av samma "blink-problem" som sin föregångare - eller måste man vänta på 3-chiparna? När kommer de i så fall och i "normal" prisklass?

Har tittat på en Sanyo Z2:a och var tyvärr inte alls nöjd med bildkvalitén. LCD:erna är bildmässigt inte tillräckligt bra ännu, tycker jag. Jämförde med en SP5700 och då kan vi börja snacka om godkänd bild. Gjorde dock inga epilepsiövningar som zsh, eller testade att flytta blicken snabbt. Tiden räckte inte till...

zsh - bra recension. Undrar dock en sak. När du testade Optoman och recenserade bilden, vilken projje var det du jämförde med citat: "Här var bildskillnaden inte så där jättestor (svårt o säga i %) men lite bättre var det."...?

Mvh JB

det jag menare var att skillnad på bild mellan IF X1 och H30 var inte lika stor som ngn av de mot Hitachin.

Bilden på H30 jämfört med X1 var stadigare (inga blink) bätre med svart + detaljer. Skillnaden mellan de båda DLP och Hitachin var i mina ögon gigantisk till DLP´s fördel.

Postad 09 March 2004 - 21:35

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Fin recension, själv har jag inte möjlighet att titta på H30:an men har bestämt mig för den ändå. Om nu inte H56 faller sådär 10k i pris.
Min enda "concern" är upplösningen, men vad jag förstått kan man inte jämföra DLP och LCD-upplösning rakt av.

Själv vågade jag inte innan kräktest utfördes :wub:

Vet inte ..det här med upplösningen. Jag iaf har inte tänkt att ha datorn kopplad till den så från den "point of view" kvittar det. Jag var lite rädd pga att jag kommer sitta ca 3 meter från duken att upplösningen kommer avslöja "mycket av punkterna", men jag upplevde inget sådant idag på demot.

Postad 09 March 2004 - 21:41

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan de båda DLP och Hitachin var i mina ögon gigantisk till DLP´s fördel.

Precis vad mina erfarenheter också är mellan snabbtittar på DLP och LCD... Ingen LCD håller än så länge den klass jag vill ha på bilden för att jag ska skaffa projje... :wub:

Mvh JB

Postad 09 March 2004 - 21:43

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan de båda DLP och Hitachin var i mina ögon gigantisk till DLP´s fördel.

Precis vad mina erfarenheter också är mellan snabbtittar på DLP och LCD... Ingen LCD håller än så länge den klass jag vill ha på bilden för att jag ska skaffa projje... ;)

Mvh JB

undrar om man kan dra några paraleller mellan h30 och kommande 4805. Undrar vad som skiljer de och om det är värt att vänta till Maj lr när den nu kommer ut.............men det kliar i fingrarna efter h30 :wub:

Postad 09 March 2004 - 21:53

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Jag vet känslan...har pendlat mellan plasma eller projje i över 1 år. Har väntat och väntat på att hitta ngn av dessa apparater som jag kan känna mig helt nöjd med till ett humant pris.
Den enda som hittills givit mig en riktig aha-upplevelse är Infocus SP5700, nyligen prissänkt, men fortfarande 38 tkr... ;)
Vill dock allra helst ha en plasma för utrymmets skull som jag kan hänga på väggen. Kräver även bra bild & en prislapp under 30 tkr. Vill slippa den vanliga TV-apparaten helt & hållet. Men tyvärr är plasmorna inge roliga heller ännu. Lider dock inte. En 32" 50 HZ (bra) crt räcker rätt hyfsat ännu... :wub:

Får hoppas att 4805:an är ett snäpp vassare än H30:n och har mindre RB, men jag har ingen aning???

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 March 2004 - 21:58.

Postad 09 March 2004 - 21:54

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Jag var och testade en DLP idag lite kort på Ljudmakarn. Visst fanns regnbågseffekterna där men det var inte så jag störde mig på det. Grym bild jämfört med LCD-projektorer.

Postad 09 March 2004 - 22:08

Unregisteredf4b29741
  • Unregisteredf4b29741
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Vet inte ..det här med upplösningen. Jag iaf har inte tänkt att ha datorn kopplad till den så från den "point of view" kvittar det. Jag var lite rädd pga att jag kommer sitta ca 3 meter från duken att upplösningen kommer avslöja "mycket av punkterna", men jag upplevde inget sådant idag på demot.

Någon sa till mig (i ett annat forum) är att nackdelen med H30 är att den bara har NTSC-upplösning, PAL har ju 576 linjer eller något sådant och H30 450. Men jag ska ha en ändå. Jag behöver long throw, jag har snedtak så takmontering vill jag helst inte göra, jag ska montera i stödbensväggen på 120 cm:s höjd, tror det kommer att bli fräckt (den blir alltså inbyggd a la biograf = tyst, elegant och fortfarande bra ventilation eftersom den egentligen står i "kattvinden" bakom väggen).

Postad 09 March 2004 - 22:10

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Någon sa till mig (i ett annat forum) är att nackdelen med H30 är att den bara har NTSC-upplösning, PAL har ju 576 linjer eller något sådant och H30 450. Men jag ska ha en ändå. Jag behöver long throw, jag har snedtak så takmontering vill jag helst inte göra, jag ska montera i stödbensväggen på 120 cm:s höjd, tror det kommer att bli fräckt (den blir alltså inbyggd a la biograf = tyst, elegant och fortfarande bra ventilation eftersom den egentligen står i "kattvinden" bakom väggen).

Infocus SP 4805 (den kommande) lider väl av samma "problem" ? Ngt dyrare har jag inte råd att köpa så det får duga med en sådan :-)

Postad 10 March 2004 - 08:44

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
zsh,
bra & personlig överblick av kombantanterna, bra jobbat :wub:

Hoppas den (H30) faller på läppen även för din fru, för då sitter du snart i projektor träsket med oss andra, he hee.

Postad 10 March 2004 - 08:55

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

?). De hyrde ut till företag o så och då sa han kanske 700:- i avgift över helgen och sedan drar man av det ifall man köper.

Det låter ju helt ok, 700kr är det ju värt i försäkring, eftersom de drar av det på priset om man köper. Jag vill ha en dlp, problemet är att alla dlp som är i min prisklass , dvs under 20.000kr har en upplösning på 800x600, jag undrar om pixlarna inte blir lite väl stora då jag har ett tittavstånd på max 3.5meter.

Postad 10 March 2004 - 09:44

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

?). De hyrde ut till företag o så och då sa han kanske 700:- i avgift över helgen och sedan drar man av det ifall man köper.

Det låter ju helt ok, 700kr är det ju värt i försäkring, eftersom de drar av det på priset om man köper. Jag vill ha en dlp, problemet är att alla dlp som är i min prisklass , dvs under 20.000kr har en upplösning på 800x600, jag undrar om pixlarna inte blir lite väl stora då jag har ett tittavstånd på max 3.5meter.

jag kommer sitta 3(!) meter ifrån den. Har 3,5 mellan väggarna. Bilden tänkte jag köra mellan 72 och 77" det borde vara lagom. När han demade så körde han på ca 4, 4-5 meters avstånd i över 85" om jag minns rätt. Jag reste mig upp och gick en meter fram och uppfattade inte den som pixlig.

Självklart så skulle jag inte köpa ngt för att på massa fyrkanter. Hitachin däremot var definition av "pixlig" och störande moment i bilden (vb mm).

Men men det är bara att testa =D

Postad 10 March 2004 - 10:43

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Zsh: Bor du i Lund? Skulle det kunna vara möjligt att få sig en demo när projektion är monterad och intrimmad? Jag är nämligen oxå i projektortankar och h30 är en av projjarna på listan.

Postad 10 March 2004 - 11:00

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Zsh: Bor du i Lund? Skulle det kunna vara möjligt att få sig en demo när projektion är monterad och intrimmad? Jag är nämligen oxå i projektortankar och h30 är en av projjarna på listan.

jepps jag bor i Lund. Sure så fort jag får upp projjen så kan du komma över och kika :wub:

Postad 10 March 2004 - 11:03

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

jepps jag bor i Lund. Sure så fort jag får upp projjen så kan du komma över och kika 

Kanonschysst! Du kan väl skicka ett pm när du trimmat in alla detaljer på projjen. Du har nämligen det avstånd jag kommer att ha med min blivande proj, runt 3 meter mellan proj o duk.

Postad 10 March 2004 - 11:18

Vendis
  • Vendis
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Hoppas du blir nöjd zsh =) Blir allt lite avundsjuk över att du klarar av dlp projjar i den prisklassen..
Projje är skoj, om jag åker förbi lund nångång kommer jag förbi på en öl o filmkväll =)

Postad 10 March 2004 - 11:33

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

jepps jag bor i Lund. Sure så fort jag får upp projjen så kan du komma över och kika 

Kanonschysst! Du kan väl skicka ett pm när du trimmat in alla detaljer på projjen. Du har nämligen det avstånd jag kommer att ha med min blivande proj, runt 3 meter mellan proj o duk.

jajamän det gör jag :wub:

Fick dock ca leveranstid och det är 2 veckor ;)
Vill ha nu ffs :D

Postad 10 March 2004 - 11:37

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Hoppas du blir nöjd zsh =) Blir allt lite avundsjuk över att du klarar av dlp projjar i den prisklassen..
Projje är skoj, om jag åker förbi lund nångång kommer jag förbi på en öl o filmkväll =)

hehe bara frugan kvar (vi ska dit imorgon). Själv är jag glad att man klarar av det, men mår hon dåligt så blir det svårt, men hon får gå :wub:
Nää mår hon dåligt så skiter jag i ngn projje o väntar på Infocus 4805 och så får hon testa den istället.

Helt ###### klart oel o film ! :-) Du får säga till när du är nere i Skaune landet Vendsi! ;)

Postad 10 March 2004 - 12:39

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Klintan (och andra); Optoma H30 är baserad på en 4:3-panel med upplösningen 800x600, men projektorn är låst i upplösningen 800x480 (= ett bildförhållande på 1.67:1) och inte 800x450 (1.78:1).

För övrigt finns det en firmware ute i Staterna som låser upp panelen till 800x600, men än så länge är den släppta firmware-versionen lite buggig då 4:3-sändningar visas letterboxade i 800x480-fältet (jag har fövisso inte läst Optoma H30 review & screenshots-tråden sedan 24 februari, så ny information kan finnas ang. firmware-versionen)...

Postad 10 March 2004 - 12:44

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Klintan (och andra); Optoma H30 är baserad på en 4:3-panel med upplösningen 800x600, men projektorn är låst i upplösningen 800x480 (= ett bildförhållande på 1.67:1) och inte 800x450 (1.78:1).

För övrigt finns det en firmware ute i Staterna som låser upp panelen till 800x600, men än så länge är den släppta firmware-versionen lite buggig då 4:3-sändningar visas letterboxade i 800x480-fältet (jag har fövisso inte läst Optoma H30 review & screenshots-tråden sedan 24 februari, så ny information kan finnas ang. firmware-versionen)...

men vad innebär det i praktiken? Att bilden blir kapad? Mer ihoptryckt eller vad? Jag såg iaf inget fel på bilden när jag tittade men det kanske saknas ngn centimeter hit o dit?

Postad 10 March 2004 - 13:01

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

förresten så såg jag i den andra h30 tråden att MrJones på forumet bor i Lund och har en H30 hemma. Tänkte bara ifall du har bråttom att se den. Vi kanske kan dra dit tillsammans och göra liten studiebesök :wub:

Postad 10 March 2004 - 13:13

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
I praktiken innebär det att det blir samma sak som att se en widescreen film på en vanlig 4:3 tv, dvs. svarta kanter uppe och nere.

Dock så är det rätt lugnt om du kör med en 16:9 duk med med en svart ram runt bildytan.

Då kommer sträcken utanför bildytan.

Dock en knepig upplösning, mycket mer logiskt med 800*450...

För låg upplösning enligt mig, och JA jag har sett den och jämfört den med Sharp 201, Sanyo Z2, Panasonic Ae-500.

Postad 10 March 2004 - 13:14

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

förresten så såg jag i den andra h30 tråden att MrJones på forumet bor i Lund och har en H30 hemma. Tänkte bara ifall du har bråttom att se den. Vi kanske kan dra dit tillsammans och göra liten studiebesök 

Låter som ett utmärkt förslag, såvida Mr jones är med på det hela vil säga :wub:

Postad 10 March 2004 - 13:30

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

I praktiken innebär det att det blir samma sak som att se en widescreen film på en vanlig 4:3 tv, dvs. svarta kanter uppe och nere.

Dock så är det rätt lugnt om du kör med en 16:9 duk med med en svart ram runt bildytan.

Då kommer sträcken utanför bildytan.

Dock en knepig upplösning, mycket mer logiskt med 800*450...

För låg upplösning enligt mig, och JA jag har sett den och jämfört den med Sharp 201, Sanyo Z2, Panasonic Ae-500.

verkar iaf hända ngt på upplösningsfronten enligt flera trådar (ny firmware). Jag vet inte om det är fw man kan stoppa in själv lr om man måste lämna in aset. Man som vanligt får vi i Europe vänta lite längre.

Jag har tänkt att köra med 16:9 duk så det lär inte bli problem för min del. Jag vet inte för tillfället ngn DLP under 20k (lr egentligen 17 som jag är beredd att ge) som har högre upplösning så för mig kvittar det, då nästa steg är tyvärr unreachable.

Mycket i det här är individuellt (vem ser RB mm mm ) men just pixlighet är något alla med någorlunda vettig syn ska se och jag gjorde inte det. Eller det kanske var där men att jag helt enkelt inte störde mig på det. Att det finns bättre är självklart och så kommer det alltid vara. Köper jag en projje för 50k så finns det bättre så på det sätt slutar det aldrig.

Gäller alltid och hitta ngn balans i livet.....gäller även detta. Alla projjar under 20-25k är budget projektorer och så är det, men ska jag ge 30k+ för projje så tar jag nog plasma i dagens setup/lägenhet.

Postad 10 March 2004 - 13:35

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Det enda som skall hända med upplösningen är ju att man låser upp hela panelen, dvs. man får 4:3 format och upplösning 800*600.

Vilket i sig inte har nån betydelse om man bara använder den till att se på film (wide) 800*450/eller mindre. Har du tänkt att använda hela 800*600(4:3) till att titta på tv eller koppla upp datorn, så kan du inte ha en widescreen duk...

Så det är ju knappast en FirmWare som gynnar filmtittaren!

Postad 10 March 2004 - 13:41

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Det enda som skall hända med upplösningen är ju att man låser upp hela panelen, dvs. man får 4:3 format och upplösning 800*600.

Vilket i sig inte har nån betydelse om man bara använder den till att se på film (wide) 800*450/eller mindre.  Har du tänkt att använda hela 800*600(4:3) till att titta på tv eller koppla upp datorn, så kan du inte ha en widescreen duk...

men då är det väl struntsamma om man kör med 4:3 lr 16:9 duk när det gäller 16:9 filmer. Man får det svarta antingen på duken eller att projektorn lägger till svart där upp e och där nere.

sorry om jag är lite trög kring det här :wub:

Postad 10 March 2004 - 15:52

MrJones
  • MrJones
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

förresten så såg jag i den andra h30 tråden att MrJones på forumet bor i Lund och har en H30 hemma. Tänkte bara ifall du har bråttom att se den. Vi kanske kan dra dit tillsammans och göra liten studiebesök 

Låter som ett utmärkt förslag, såvida Mr jones är med på det hela vil säga :wub:

Jodå, alla som vill kika är välkomna. Mitt rum är rätt ynkligt, men det funkar, har kanske 3.70 mellan projektor o duk. Jag behöver definitivt en riktig duk, min Tupplur sjunger på sista versen, men bilden är förbannat bra ändå.

Hade gärna haft högre upplösning då jag kan se screendoor i vissa scener (inte så farligt som det låter) men det kostar ju lite som sagt. Alternativet hade då varit en H56 eller HT1000, men dom är nästan tre gånger så dyra (fick min H30 rätt billigt från USA). Med HTPC är 4:3-upplösningen inget problem eftersom jag kan zooma och flytta precis som jag vill ;)

Postad 10 March 2004 - 15:54

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Ta med en gasmask då MrJones är känd för sina tarmproblem...

:wub:

Postad 10 March 2004 - 16:31

MrJones
  • MrJones
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

:wub:

Heh, om ni kommer på besök till min korridor kan ni kanske få se B8 in person, vi har honom i en blykub på grund av smittorisken (div. könssjukdomar, böldpest, hög ålder etc.).

Postad 10 March 2004 - 16:51

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0

;)

Heh, om ni kommer på besök till min korridor kan ni kanske få se B8 in person, vi har honom i en blykub på grund av smittorisken (div. könssjukdomar, böldpest, hög ålder etc.).

He he! :D :D Studenter, eller? :wub:

Postad 10 March 2004 - 17:56

MrJones
  • MrJones
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Hur kunde du gissa det :wub:

Redigerat av MrJones, 10 March 2004 - 17:57.

Postad 10 March 2004 - 18:35

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Vilket i sig inte har nån betydelse om man bara använder den till att se på film (wide) 800*450/eller mindre.  Har du tänkt att använda hela 800*600(4:3) till att titta på tv eller koppla upp datorn, så kan du inte ha en widescreen duk...

men då är det väl struntsamma om man kör med 4:3 lr 16:9 duk när det gäller 16:9 filmer. Man får det svarta antingen på duken eller att projektorn lägger till svart där upp e och där nere.

sorry om jag är lite trög kring det här ;)

Är beredd att att hålla med dig om att du är lite trög! :D :D :D

Som bekant så blir de "svarta" kanterna uppe och nere i 4:3 format ALDRIG svarta, oavsett vilken typ av projje du har...

Med andra ord så får du svartare kanter om du kör med en 16:9 projje på en 4:3 duk.

Jag utgick från mig själv och mina krav, och ett av dom är att bilden har en svart ram, svarta kanter från projjen duger inte, enda gången man är tvungen att stå ut är tex. med 2.35:1 (cinema scoop).

Har DU inga problem med detta så är det ju lugnt, köp en 4:3 duk, en optoma som du låser upp panelen på, sen har du möjlighet att köra alla format! :wub:

Bara en liten i projjens bildmeny när du skall skifta från 4:3 till 16:9.

Postad 10 March 2004 - 18:52

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

sorry om jag är lite trög kring det här ;)

Är beredd att att hålla med dig om att du är lite trög! :D :D :D

Som bekant så blir de "svarta" kanterna uppe och nere i 4:3 format ALDRIG svarta, oavsett vilken typ av projje du har...

Med andra ord så får du svartare kanter om du kör med en 16:9 projje på en 4:3 duk.

Jag utgick från mig själv och mina krav, och ett av dom är att bilden har en svart ram, svarta kanter från projjen duger inte, enda gången man är tvungen att stå ut är tex. med 2.35:1 (cinema scoop).

Har DU inga problem med detta så är det ju lugnt, köp en 4:3 duk, en optoma som du låser upp panelen på, sen har du möjlighet att köra alla format! :wub:

Bara en liten i projjens bildmeny när du skall skifta från 4:3 till 16:9.

hehe :-)

tack för svaret du!

Postad 11 March 2004 - 01:58

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Mr Jones: Var i Lund bor du nånstans? (vilket studentområde alltså).

Postad 11 March 2004 - 11:48

MrJones
  • MrJones
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
greveriff: skickade pm.

Postad 11 March 2004 - 12:35

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
MrJones: Tackar

Postad 11 March 2004 - 18:14

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
så nu var frugan också o tittade på H30. Hon ser tyvärr regnbågar nästan hela tiden :D :D :D :lol: :D :D

Men hon säger att hon inte stör sig på de. Ingen illamående lr annat obehag, så hon tycker vi ska inhandla en :)

Nu återstår bara o hitta bra dvd till den plus kablar som verkar vara svindyra.

Postad 11 March 2004 - 19:22

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Du skulle aldrig nämnt regnbågs fenomenet för din fru, då skulle hon antagligen aldrig ens kommenterat dom... :) :D

Postad 11 March 2004 - 20:54

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Aj Aj inte berätta om regnbågarna.

Jag ska aldrig berätta det för någon som kommer och tittar hos mig, ska försöka ta bort min egen vetskap om dessa till projjen dimper ner hos mig.

Borde inte ens prata om det mer på forumen ;-) för ju mer jag läser och lyssnar och tänker på detta fenomen desto mer jobbar min hjärna på att hitta dem, fokuset från den otroliga bildkvaliten och den eventuella filmen är som bortblåst - allt fokus ligger på hur och om jag kan se regnbågar.

- kanske man ska se filmen "Somewhere over the rainbow", det första man gör när projektorn är uppsatt, så är det avklarat.

Postad 12 March 2004 - 15:16

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
En styck Optoma H30 är beställd :P

Kan inte vänta .... 2 veckor...vill ha den nuuuu ;) :P :D

Postad 12 March 2004 - 16:43

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Jag beställde min igår och är i samma läge - väntan!!!

När man väl har bestämt sig vill man ju ha den med en gång.

För mig har de sagt mellan 4 - 6 dagar men jag räknar att det säkert tar längre tid.

Var beställde du din?

Jag beställde genom hemmabiobutiken.se

Men den levereras genom återförsäljaren - projektor.se -tror jag det är.

Postad 12 March 2004 - 17:30

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Jag beställde min igår och är i samma läge - väntan!!!

När man väl har bestämt sig vill man ju ha den med en gång.

För mig har de sagt mellan 4 - 6 dagar men jag räknar att det säkert tar längre tid.

Var beställde du din?

Jag beställde genom hemmabiobutiken.se

Men den levereras genom återförsäljaren - projektor.se -tror jag det är.

alla får in via projektor.se. Jag beställde min på The Rock i Lund.
Priskillnad på 800:- struntade jag i pga lokal butik och mycket bra demo + annat under 2 längre besök av Marcus (säljaren).

Postad 12 March 2004 - 18:09

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Jo support är helt klart viktigt.

Men bor man på gotland som jag är det dock svårare -då får man beställa genom nätet.

Skriv när du får den, vore kul att höra och kanske lite tips på inställningar osv

Det finns en del sådant på avs forumet men vore kul med dina synpunkter också

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.