Hyenan
Veckan efter det att den revolutionerande projektorn Sony VPL-VW18HT börjat säljas till priset 98.000:- postar han ett inlägg:
Köpes billigt: Sony VPL-VW18HT, max 25.000:-
"Hmmm.... Har man tur har någon taskigt med pengar, och är desperat och måste sälja omgående till varje pris. Det är värt ett försök i alla fall, ett inlägg kostar ju ingenting".
Optimisten
Ingen är så optimistisk som den som ska sälja något. Optimisten annonserar ut sin gamla LCD-projektor, 50 ansilumen, 60 db och 30 kg.
"Säljes: Patuhonic X43H-C13 i toppskick, bäst-i-test enligt Elektronikvärlden nr 4-1995. Nypris 100 000:-, säljes för 55 000:- vid snabb affär. Nyligen reparerad för 17 000:-. Inbyggd 5 Watts högtalare. Extralampa (värde 8 000:-), duk på stativ, transportväska och diverse kablage ingår."
Optimisten bortser helt från att en "ny-i-kartong"-projektor som är 100 gånger bättre kostar 15 000:- idag, och då får man dessutom garanti.
Lurendrejaren
En släkting till Hyenan. Har exakt samma annons som Optimisten, men med den skillnaden att Lurendrejaren vet exakt vad projektorn är värd; han hoppas helt enkelt på att den siste torsken inte är född än. Affärer är affärer...
Rovdjuret
Upptäcker plötsligt forumet, och stövlar in som en elefant i en porslinsbutik. Offrar inte ens en sekund på att läsa eller söka i forumet. Han registrerar sig genast och postar fem inlägg inom 10 minuter där han ber om "SNABB HJÄLP!!!!" med olika saker. Två timmar senare klagar han högljutt med ett nytt inlägg i varje tråd på att ingen har svarat ännu.
Speglaren
Startar regelbundet identiska trådar samtidigt i flera olika forum. Är likt Rovdjuret otålig och vill ha snabbt svar och sannolikheten ökar ju med den metoden. Vissa dagar kan man som forumsurfare tro att man blivit smått senil när man byter från ett forum till ett annat, för det är exakt samma trådar ("vaffan här har jag ju redan varit??")
Wannabeen
Postar inlägg i alla trådar han kan. Har egentligen ingen som helst erfarenhet av vad han talar om, han vill bara vara med! Han lusläser tidningar och hemsidor, och använder sedan de kunskaper han läst till sig som om de vore hans egna åsikter när han postar inlägg. Han kommenterar självsäkert strömstyrka på förstärkare, ljudkaraktäristik på ett visst märke av högtalare, etc etc.
På frågan om hur Yamahas XXX är jämfört med Denons YYY kommenterar han "jag har en Yamaha XXX, och den är jag jättenöjd med", vilket de flesta människor med någorlunda normal intelligens kan räkna ut inte säger ett dugg om hur den är jämfört med DenonYYY.
Wannabeen är oerhört fixerad av sin medlemsstatus. När han lyckats kravla sig upp till steget över rookie ägnar han all sin tid till att leta upp trådar från nyregistrerade medlemmar, så att han med ett snett leende och lätt överlägset och patriarkaliskt kan inleda sitt svarsinlägg med: Välkommen till forumet!
Konnässören
Konnässören ja... Han har köpt nya kablar och det är en enorm skillnad mot hans förra som kostade endast 200:- / meter. Fastare sekundärbas, mera fasdjup i mellanregistret och högre konnektivitet i diskanten. Skulle någon drista sig till att fråga om han har gjort en blindtest och jämfört med de gamla kablarna blir Konnässören mycket upprörd. "Varför ska jag göra en blindtest, jag hör ju att det är skillnad!". Presenterar gärna utdrag med teorier från någon hemsida som stöder hans tes utan att redogöra för varför just den teorin skulle vara den odiskutabla sanningen.
Om någon hävdar att det inte går att höra någon skillnad har han en argumentlista som används i följande ordning, allteftersom hans argument smulas sönder av motparten:
1 Jag är Konnässör och är begåvad med guldöron, det är uppenbarligen inte du!
2 Du har för dålig utrustning för att det ska höras någon skillnad.
3 Läs här: www.drcable.com, där ser du, det är precis som jag säger!
4 Om jag tycker att det är skillnad är det väl skillnad, jag vet väl vad jag hör?
5 Jag får väl tycka vad jag vill...
Kejsarens ja-sägare
Wannabeen som vuxen. Har lugnat ner sig nu. Söker acceptans hos Konnässören, och har nu råd att köpa en massa prylar som han vet är "rätt". Går själv inte i bräschen för några diskussioner, men försvarar inställsamt Konnässören när denne hamnat i diskussion med tvivlare. Har egentligen fortfarande inte någon egen koll utan lever efter några enkla mantra han vet att han vågar hävda utan att göra bort sig:
Man får det man betalar för.
De är dyrare för att de är bättre. Det säger ju sig självt att ingen skulle köpa dem om de inte var bättre (vilket han ofta själv ironiskt nog bevisar att någon skulle).
En tumregel är att kablarna ska kosta 10% av vad anläggningen kostar.
Det viktigaste är att förstärkaren är strömstark.
Ju tyngre desto bättre.
Snyltaren
Hänger med på andras inlägg utan att bidra med något, tror kanske att ju fler som frågar desto snabbare kommer svaret. Eller vill kanske öka antalet postade inlägg för att höja sin medlemsstatus.
När någon startar en tråd och ber om hjälp med något, postar Snyltaren ett inlägg i tråden i stil med "det skulle jag också vilja veta". Snyltaren jobbar ofta i grupp, så när en undrande trådsurfare spanar in en trådrubrik i stil med "Har Force nya satellitmottagare utgång för Dolby Digital", och ser att 10 inlägg har postats i tråden så tror han i sin enfald att han ska hitta sitt svar där. Det visar sig dock alltför ofta vara 10 snyltare som alla säger "det undrar jag också".
Polisen
Reagerar genast om någon ställer en fråga som redan finns besvarad i den där tråden med 869 inlägg. Ska man ställa en fråga måste man noggrant ha läst igenom alla trådar sedan ett år tillbaka för att var absolut säker på att frågan inte redan finns besvarad.
Raljeraren
Förekommer mest i forum som handlar om datorer. Raljeraren hånar människor som smittas av virus från mail och Internet. Han tycker att om man är så dum att man öppnar en bifogad fil i mailet så förtjänar man att få virus. Om man sedan inte fattar att man måste installera alla Microsofts 20 säkerhetspatchar per månad så är man för dum för att använda en dator. För att få använda en dator måste man veta exakt hur allt fungerar, det säger sig ju självt! Tror ni att det räcker med att bara kunna använda den?
Kör sedan gladeligen iväg i sin begagnade bil, utan att ha en ha en susning om när oljan byttes sist, vad det är för skick på tändkablarna eller om däcken har tillräckligt mönsterdjup. Blir oerhört irriterad och fattar inte varför bilen inte startar en kall vintermorgon.
Raljeraren är dock inte alltid så bra på att formulera sig skriftligen, så någon brukar tämligen omgående i illa dold sarkastisk ton svara något i stil med "om du tycker så borde inte en felstavare som du få skriva inlägg i forum".
Skroderaren
Är släkt med Raljeraren och kanske inte direkt hånar andra, men skryter däremot om hur billigt han har handlat. Köper något. Det spelar ingen roll om han är nöjd med det han köpt, bara han har fått det billigare än alla kompisar. Kan åka kommunalt i två timmar för att köpa en DVD-film 20 kronor billigare någonstans. Köper en projektor på postorder från Japan, och basunerar överlägset ut hur mycket han har tjänat jämfört med att köpa den i Sverige. Klagar sedan högljutt när den går sönder och han får den garantireparerad, fast i Japan och till en fraktkostnad av 1 000:- (enkel resa), och får vara utan projektor i två månader.
Fyllskallen
Skriver som namnet antyder sina inlägg på fyllan, oftast helgkvällar eller -nätter. Startar mitt i natten en knappt läslig tråd med en helt obegriplig fråga, te x:
Varför funkar inwt ljudet på teven!!!!!!!!!!!!!! Måste mann ha säcilla kablar??????????? ###### skit förstärckare!!!
En timme senare, när ingen ännu svarat kommer ett tillägg:
Jelp mej nån da!!!!! Va för mening vae me här när ingen svrar?????Jäla iditer
Gå aldrig in i en sån tråd och be Fyllskallen att förtydliga sin fråga om du inte är beredd på en riktig fylleutskällning som svar. Fast det är klart, det kan ju också vara ett helgnöje, kan till och med bli riktigt kul!
En del Fyllskallar skriver en offentlig ursäkt när de nyktrat till, andra byter troligen användarnamn och återuppstår som ny och obefläckad medlem.
Den rabiate frälsaren
Släkt med Konnässören och Raljeraren, men betydligt mer aggressiv. Har en eller flera frågor som ligger honom riktigt varmt om hjärtat. Han har i ett otal trådar framfört sina åsikter och har saboterat andras med imponerande uthållighet; han ger helt enkelt inte upp! Han står bara inte ut med att det oemotsagt framförs åsikter som han vet är fel, världen måste frälsas! Han är fortfarande skitsur för att VHS slog ut betamax som videostandard.
Han scannar under vissa perioder ständigt alla forum han känner till för att sedan hugga som en kobra när läget kommer. Under andra perioder ligger han lite lågt och sabbar endast en tråd då och då. När han har fått några varningar av Moderatorn byter han forum eller användarnamn. Här är några vanliga ämnen (de fungerar åt båda hållen, välj vad som passar):
Mac är bättre än PC
Man hör ingen skillnad på kablar
DLP är bättre än LCD
CRT är det enda som gäller
Det ska vara rörförstärkare
Chauvinisten
Släkt med den rabiate frälsaeren. Ja ni vet, AIK-Djurgården, Sverige-Finland, Stockholm-Göteborg, Serbien-Kroatien, Israel-Palestina, PC-Mac, CRT-DLP etc etc etc etc.
Det ska tävlas i alla lägen, och den sida man en gång valt (eller hamnat i) gäller för evinnerlig tid. En Djurgårdare är alltid Djurgårdare och en CRT-anhängare är alltid CRT-anhängare. Det handlar inte om vad som är bäst utan vem man hejar på. Omvärderar man sin ståndpunkt därför att nya fakta kommit fram är man en förrädare.
Moderatorn
Har som uppgift att moderera forumet, d v s han är den riktiga Polisen, men förstår inte alltid sin roll. Sänker sin trovärdighet till noll när han använder sitt moderatorkonto för att delta i diskussioner som vanlig användare istället för att använda det för att moderera. Som att handla sprit på systemet i polisuniform ungefär, eller som om domaren skulle hoppa in i fotbollsmatchen.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
15 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?