Hårdrockshögtalare
21 svar till detta ämne
Postad 14 March 2004 - 11:58
Unregistered72b4822d
-
Unregistered72b4822d
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
För måånga år sedan köpte jag ett par Genexxa gx1000 för att jag ville leka DJ.
Dessa har nu hängt med och tjänat sitt syfte, men jag har kommit fram till att de låter för bedrövligt. Musiken liksom grötar ihop sig och det blir mest ett gytter av ljud när man drar på lite.
Jag är metalfantast, och lyssnar mycket på grupper som Ensiferum, Norther, Skyfire, lite nightwish och inflames ibland.
Nu vill jag ha ett par nya högtalare som är bra på att spela hårdrock.
En viktig sak är att basen ska lyftas fram bra, annars låter musiken så skränig.
Med andra ord måste högtalaren kunna hänga med i snabba basgångar, och samtidigt ge bra tryck.
Nu till problemet... jag har inte råd att lägga ut 10-tusentals kronor.. har precis köpt en hemmabio... så, har ni några tips som inte grillar plånboken totalt?
Postad 14 March 2004 - 12:11
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Postad 14 March 2004 - 12:16
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Personligen tror jag att Cerwin Vega har svårt att hänga med i hårddrock, de högtalarna är mer lämpliga för disco och techno eftersom de främst är gjorda för djupbas. Tycker du ska kolla in Klipsch, de är mycket mer musikaliska, har själv funderat på Klipsch då de har både bra djup i basen, och även en varm och go diskant som säkert passar hårddrock.
Postad 14 March 2004 - 14:16
Unregistered1b42c15d
-
Unregistered1b42c15d
-
Forumräv
-
-
951 inlägg
Rekommenderar CV, det mest prisvärda du lär hitta i dagsläget!
Postad 14 March 2004 - 14:53
Unregistered72b4822d
-
Unregistered72b4822d
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Cerwin Vega verkar mycket intressant.
Den högtalaren du visade verkar också bra. Undrar dock hur stor skillnaden är mot den med 10" bas... eller de andra seriena tex:
CERWIN VEGA V-12F...
Vilken är alltså den mest prisvärda CV-högtalaren? De får inte heller vara för svårdrivna...
Finns det några ställen i södra sverige där man kan provlyssna CV?
tack för tipsen!
edit: och sen det viktigaste av allt... att det är bättre kvalitet än mina sketna genexxa... iofs har jag hört talas om cerwin vega innan, så jag antar att det är bättre kvalitet... dock är det ju fortfarande lägre prisklasser....
Redigerat av Unregistered72b4822d, 14 March 2004 - 14:55.
Postad 14 March 2004 - 15:48
Neve
-
Neve
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Intuitivt skulle jag satsa på ett par V-15F, för samma pengar, om jag skulle välja mellan dessa CV-monster. Hornkonstruktionen i CLSC-serien verkar inte helt övertygande...
Det finns ju gott om Hi-Fi klubben i Skåne (Helsingborg, Lund och Malmö) där du kan provlyssna och jämföra!
[BerraJobb, -Det finns minst lika mycket djupbas i hårdrock som i disco och techno!  ]
Postad 14 March 2004 - 16:06
Unregistered72b4822d
-
Unregistered72b4822d
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Intuitivt skulle jag satsa på ett par V-15F, för samma pengar, om jag skulle välja mellan dessa CV-monster. Hornkonstruktionen i CLSC-serien verkar inte helt övertygande...
Det finns ju gott om Hi-Fi klubben i Skåne (Helsingborg, Lund och Malmö) där du kan provlyssna och jämföra!
[BerraJobb, -Det finns minst lika mycket djupbas i hårdrock som i disco och techno! ]
rätta mig om jag har fel, men får man inte mer kontroll och "punch" i basen ju mindre elementet är? Iofs har man monsterförstärkare kanske man kan få det i 15" också, men jag har bara en "vanlig" förstärkare... Jag är inte ute efter superdjup och mullrande bas, utan kontrollerad med tryck som man kan känna i magen. Läste i en annan tråd och såg att den nya clsc-serien tydligen var lite "skrikig". Detta gillar jag inte... jag vill ha mjukt och varmt ljud... Ska nog åka till lund och lyssna på dessa högtalare... hur tror ni att V-12F står sig mot CLSC-12:an?
Postad 14 March 2004 - 19:26
Unregistered706d1970
-
Unregistered706d1970
-
Användare
-
-
131 inlägg
Skulle rekomendera dig att köpa ett par Audiovector vet inte vad modellen heter men jag tror att det är modellen under M:serien, tippar att dem kostar runt 6-7000kr. Snabb och djup bas samtidigt som dem låter myckt bra uppåt i registret! Enda nackdelen skulle vara att de ser ut som ett par 80-tals retro lådor, men har man inget emot de så kan jag bara rekomendera dig att åka och lyssna! Lyssnar nästan uteslutande på metal själv så för mindre pengar än så tror jag inte att du hitta en högtalare som ger mer rättvisa åt vår älskade musik!
Vill bara tillägga att jag inte hypar dessa högtalare utan det ända som gör mitt liv glatt är JM Lab!!! Men det gör inte dessa högtalare till ett sämre allternativ
Mvh Andreas
Postad 14 March 2004 - 19:57
Vasse
-
Vasse
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Hårdrock kräver snabb bas, icke så djup...
Eller ja, självklart beror det på vad för "hårdrock" man menar.
Men tror iaf att runt 10" skulle vara bra, inte större iaf.
Mina har 4*6,5" och en diskant...
Jag har tyvärr inge bra råd på högtalare... jag har själv ett par Sonab som jag kör med och är nöjd nu... tyckte att de var skrikiga och lite basfattiga... men ändrade lite på inställningarna på förstärkaren i förra veckan... så nu låter de väldigt fint i högre volymer också.
Postad 14 March 2004 - 21:16
Unregistered1961c733
-
Unregistered1961c733
-
Användare
-
-
106 inlägg
Personligen tror jag att Cerwin Vega har svårt att hänga med i hårddrock, de högtalarna är mer lämpliga för disco och techno eftersom de främst är gjorda för djupbas. Tycker du ska kolla in Klipsch, de är mycket mer musikaliska, har själv funderat på Klipsch då de har både bra djup i basen, och även en varm och go diskant som säkert passar hårddrock.
Öhhhh, har du ens lyssnat på ett par CV ??? Djupbas är det enda dom inte klarar av ju!!!! allt annat finns det gott om...... Tror inte det finns många högtalare med 15" basar som har sånn attack som CV´s 15"are!!! Därimot känner jag att djupbasen saknas vid vissa bassvep m.m. så att CV inte passar till hårdrock är bullshit......
Postad 14 March 2004 - 21:28
Unregistered1961c733
-
Unregistered1961c733
-
Användare
-
-
106 inlägg
För måånga år sedan köpte jag ett par Genexxa gx1000 för att jag ville leka DJ. Dessa har nu hängt med och tjänat sitt syfte, men jag har kommit fram till att de låter för bedrövligt. Musiken liksom grötar ihop sig och det blir mest ett gytter av ljud när man drar på lite.
Jag är metalfantast, och lyssnar mycket på grupper som Ensiferum, Norther, Skyfire, lite nightwish och inflames ibland. Nu vill jag ha ett par nya högtalare som är bra på att spela hårdrock. En viktig sak är att basen ska lyftas fram bra, annars låter musiken så skränig. Med andra ord måste högtalaren kunna hänga med i snabba basgångar, och samtidigt ge bra tryck.
Nu till problemet... jag har inte råd att lägga ut 10-tusentals kronor.. har precis köpt en hemmabio... så, har ni några tips som inte grillar plånboken totalt?
Jag skulle nog satsa på clsc 12:orna, jag har lyssnat på 15"arna i samma serie, dom låter grymt, med massor av attack trots att det rör sej om 15"are!!! Och jag upplevde inte det minsta skrikighet som nämndes tidigare..... men alla har ju inte samma öron iofs..... I alla fall så tycker jag du ska lyssna på dom innan du bestämmer dej... Och gärna jämföra dom med v12f högtalarna, dom har inte alls samma attack som clsc serien, mer djupbas där.... Och att gå ner till 10"are är nog onödigt om du bara är ute efter mest möjlig attack, det finns det mer än nog av i 12"arna, bättre atta satsa på dom om du köper större stärkare sen, då kan man ju rocka ännu högre  Men men, det är fortfarande du som ska handla, så jag har bara gett mitt tips.... Skriv gärna sen vad du valt för högtalare, även om det inte var cerwin Lycka till!!
Postad 14 March 2004 - 21:29
Johan82
-
Johan82
-
Beroende
-
-
1352 inlägg
Får nog också som så många andra rekommendera CV, helt underbara till hårdrock enligt mig! Älskar basen i deras högtalare, har dock inte lyssnat till deras nyare modeller men flera av de äldre modellerna.
Postad 14 March 2004 - 21:35
Unregistered95047137
-
Unregistered95047137
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
JBL har alltid gjort rock ´n roll högtalare i mina öron.
De är dessutom ganska prisvärda. Så jag skulle nog ta mig tid och lyssna på ett par JBL E100 eller Ti10K.
Klipish känns lite overkill då dessa passar sig utmärkt för modern klassisk musik och CV skulle jag inte ens tänka på att köpa men det tror jag härstammar från mina dåliga erfarenheter från 80-telet ….
Postad 14 March 2004 - 22:15
Unregistered1b42c15d
-
Unregistered1b42c15d
-
Forumräv
-
-
951 inlägg
Cerwin Vega verkar mycket intressant. Den högtalaren du visade verkar också bra. Undrar dock hur stor skillnaden är mot den med 10" bas... eller de andra seriena tex: CERWIN VEGA V-12F...
Vilken är alltså den mest prisvärda CV-högtalaren? De får inte heller vara för svårdrivna... Finns det några ställen i södra sverige där man kan provlyssna CV? tack för tipsen!
edit: och sen det viktigaste av allt... att det är bättre kvalitet än mina sketna genexxa... iofs har jag hört talas om cerwin vega innan, så jag antar att det är bättre kvalitet... dock är det ju fortfarande lägre prisklasser....
Det kan jag svara på! Har varit ägare till ett par V12:or och även lyssnat en hel del på V15:orna också, enligt mig så är V-serien vad man skulle kunna kalla en liten flopp jämfört mot den nya serien, kanske för att CV försökte göra den mer anpassad åt hemmabio jag vet inte. Classic serien däremot har bättre bas samt renare ljud som jag till en början uppfattade som vassare men som jag nu är mycket nöjd med. Största skillnaden var dock basen som är mycket mer snärtig och kraftfull i den nyare serien. Sen när det gäller kvalitén så tror jag inte du behöver oroa dig det minsta, jag vet massvis med folk som sitter med CV's som är 10-20 år gamla som fortfarande är nöjda med vad dom presterar. Att dom blivit så billiga nu har till viss del att göra med att deras produktion flyttats till Kina samt att dom kanske inte har så höga utvecklings kostnader eftersom hela konceptet är ganska klart! Fast något du måste tänka på för att bli nöjd med ett par CV är gott om kraft! Visst dom är lättdrivna för sin storlek och ja du kan spela högt med dom med en liten förstärkare, men skall du få ut 100% så krävs det kraftigt virke för att få dom att gå igång som dom är byggda för. Edit; Tillägg Mvh Dexa
Redigerat av Unregistered1b42c15d, 14 March 2004 - 22:21.
Postad 14 March 2004 - 23:27
Unregistered72b4822d
-
Unregistered72b4822d
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Tack för alla svar! Det låter onekligen som om det är CV och den nya serien jag letar efter. Snärtig bas var en väldigt bra beskrivning av vad jag letar efter...
Jag ska åka upp till lund snarast möjligt och lyssna, så får vi se vart det bär 
Tack än en gång för svaren!
Postad 15 March 2004 - 01:10
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Jag har själv Audiovector M-serien och en REL sub...låter jäkligt bra till allt. Hårdrock är ändå det jag lyssnar mest på.
Så jag skulle tro att Audiovectors billigare serie som någon nämde tidigare kan vara ett mycket bra alternativ. ÄVen om jag personligen gillar att lägga på en sub så man får det där avgrundsdjupet som man aldrig får i vanliga golvare.
Tycker personligen att hårdrock blir jäkligt skönt när man har hela registret ner till under 20Hz, bas-slingor och bastrummor får mycket mer liv. Men bara man inte köper en billig och bullrig sub då, då det bara förstör istället.
Postad 15 March 2004 - 01:24
Neve
-
Neve
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Låga B på en femsträngad bas ligger på 30.9 Hz (nätbrum ligger på 50 Hz). Vad finns det egentligen av värde under 20 Hz?!
Postad 15 March 2004 - 01:32
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Då mixar dom mycket hårdrock så att de förstärker de låga ljuden då. Sen så har jag delninsfiltret inställt på 35 Hz, och det spelar subben jäklygt mycket tydligare än golvarna, som ju har sin botten där.
Så subben gör allt tydlig nytta, även om kanske inte just bas-ljudet är det som går allra lägst. Bastrummor tror jag inte låter så mycket på under 20 Hz heller, men att dom fortfarande förstärks tydligt av subben i runt 30 Hz gör ju stor skillnad det med.
Sen är jag övertygad om att det finns ljud då och då även i hårdrock som gräver ner sig rejält djupt.
Postad 15 March 2004 - 15:41
Skulle rekomendera dig att köpa ett par Audiovector vet inte vad modellen heter men jag tror att det är modellen under M:serien, tippar att dem kostar runt 6-7000kr. Snabb och djup bas samtidigt som dem låter myckt bra uppåt i registret!
Du menar C2? (en högtalare jag personligen älskar) Audiovector C2Pris: 8500:-
Postad 16 March 2004 - 18:54
Unregistered706d1970
-
Unregistered706d1970
-
Användare
-
-
131 inlägg
Måste vara den! Som sagt en j*****t bra högtalare! Perfekt till metal ( säkert till vilken annan musik som helst också ) rekomenderas!
Postad 16 March 2004 - 19:04
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Dom påminner ju ganska mycket om mina M3:or, så dom är säkert väldig liknande i ljudet. Vet inte exakt vart det är dom sparat in dom 6-7 tusen som mellanskillanden är på, men finishen ser ju ut att var en grej.
Diskanten ser också lite anorlunda ut. Sen är det ju svårt att se delningsfiltrena...
Postad 16 March 2004 - 22:40
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
Forumräv
-
-
517 inlägg
Hepp Nu kommer jag att få mothugg, men dessa är säljs extremt billigt på Hifimagasinet och ska inte jämföras med firmans subpaket som, av dom jag hört, låter skit. Riktig Rock´n´Roll lirar dom och hur högt som helst enligt Hifi o Musik. Var för allt i världen inte rädd för att köpa begagnat! Bose 901
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|