Jag kan börja med frågan om "UNLOCK". Det är nämligen så här att ibland (vet inte ifall det är så alltid i alla fall) när jag sätter på en DVD och slår över till DVD läget på recievern så står texten "UNLOCK" i displayen på recievern. Texten varar några sekunder och sen försvinner den. Det är inget som påverkar själva uppspelningen på något sätt, utan det är då när jag byter över till DVD läget, så vitt jag förstår och har märkt. Vad står detta UNLOCK för?? Jag har inte sett något om det i instruktionsboken.
Nästa grej har att göra med ett knäppande ljud som kommer ifrån högtalarna då man t.ex. navigerar runt i menyn på en DVD. Knäppljudet uppkommer då jag t.ex. går in och ska välja undertext och ljudformat, alltså så fort jag väljer något alternativ på DVD:n. Bakgrundsmusiken som brukar finnas på en DVD i menyn försvinner och samtidigt ger högtalarna ifrån sig ett "knäpp" alltså. Knäppet uppkommer även då jag pausar i filmen.
Jag hade det inte så här med min gamla reciever, en Yamaha RX-V396. Nu har jag som sagt en H/K 430 med nya fronthögtalare (Infinity BETA50, förut ett par JAMO E470). Högtalarkablarna är nu Supra Classic 4,0 mm2... förut var det ett par billiga medskick.
Vad är orsaken till att det knäpper till så här???
Jag hoppas ni förstår min fråga.

Till sist...
Då jag sätter på en DVD och har på recievern så, ta t.ex. SF introt som exempel. Då kommer först lite ljud i början av den, sen efter någon sekund bryts ljudet för att recievern ska ställa om till rätt ljudformat... alltså den verkar vara lite seg på att uppfatta vilket som är det korrekta ljudformatet. Så var det heller inte på min gamla Yamaha, där spelades rätt ljudformat direkt så att man kunde höra hela intro ljudet utan ett kort avbrott efter någon sekund för att den skulle byta ljudformat.
Detta kanske är något jag får leva med dock, att H/K är segare på att uppfatta vilket format det skall vara på ljudet??
Tacksam för svar!