Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

H/K 22, Philips 963 och Lumagen Vision

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 april 2004 - 16:28

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag vill understryka att denna test inte är något veteskapligt och exakt experiment, utan hela resultatet baseras på personliga åsikter. Lumagen hade en hel massa inställningar för färger, skalning av bilden, uppdateringsfrekvenser och annat som vi inte pillade så mycket på (då hade vi antagligen suttit där och justerat fortfarande).

Igår var alltså den stora dagen... vi var tre stycken här från forumet (pacman, nima01 och undertecknad) som efter bästa förmåga testade och utvärderade DVD-spelarna H/K 22 och Philips 963. Eftersom jag hade en Lumagen Vision hemma på prov, så passade vi på att se vad den kunde leverera.

Vårt lilla test utfördes med Sharp XV-Z201E på en 2m bred bild. från DVD-spelarna körde vi en 10m Supra och från Vision körde vi en 10m dubbelskärmad VGA.

Lumagen Vision

Jag hade hoppats på att Vision skulle kunna snygga till bilden och kompensera för min projektors (Sharp XV-Z201E) inte direkt optimala deinterlacer men jag måste säga att i det stora helar och speciellt om jag tar med priset i beräkningen så blev det inte så enormt stor förbättring.

Komposit
När vi matade lumagen med komposit så upplevde jag en lite lite bättre skärpa och att bilden blev progressiv. Däremot så var det ingen tvekan om att skickade man in komposit så fick man komposit ut och den ökade skärpan plockade fram mer av de otäckheter som ligger i den ihopmosade kompositsignalen.
Det är möjligt att jag hade för stora förhoppningar på Vision vad gäller dess behandling av komposit.

S-Video
S-video däremot gjorde större skillnad. På Fredagen lekte jag lite med inställningarna för kontrast och brigtness mm i Lumagen Vision och körde lite Sagan Om Ringen. Som jämförelse så växlade jag mellan att mata projjen men dels progressiv komponent och dels S-video via Lumagen och tyckte till slut att den resulterande bildkvalitén blev farligt lika.

Komponent
Hur blev det med komponent då? Vi lade inte någon tid på inställningar här utan vi körde med Lumagens fabriksinställningar.
Vi började med lite Hitta Nemo och testade att köra progressiv komponent ut från H/K 22:an och kopplade sedan in Lumagen. Inte vet jag om jag tyckte att det blev så mycket bättre direkt. Det är möjligt att VGA-kabeln kan ha något med detta att göra, men jag uppfattade bilden som mindre skarp oavsett vilken upplösning som vi lät Vision skala bilden till.

När vi senare körde lite Guns And Roses videos så framkom det i all sin tydlighet att Lumagen gör ett mycket bra jobb med att pussla ihop videobaserat material.

Som sagt så finns det en hel del inställningar i Lumagen Vision och vissa av dom är mycket trevliga. Det finns t ex möjligheten att flytta bildens övre vänstra och nedre högra hörn inom panelen och på så sätt få bort all form av overscan.

Summering av Lumagen
Jag ansåg hur som helst inte att den nytta jag skulle ha av denna scaler motiverar den peng den skulle kosta mig, men det är ingen fråga om att den skulle vara en undermålig produkt på något sätt. Den bara inte gjorde den nytta som jag hade hoppats. Det kan ju vara så att just den här kombinationen av projje, scaler, kablar, inställningar och insignal mm inte var direkt optimalt för att visa Lumagen Visions storhet... eller också är inte deinterlacingen i Sharpen tillräckligt dålig helt enkelt. :)

Jämförelsen mellan Philips DVD963SA och Harman/Kardon DVD22

Detta är en jämförelse med projjen kalibrerad lite halvhjärtat för Philipsen.
En liten kort summering av vad jag fick ut av kampen mellan våra DVD-spelare (jag litar på att Pacman fyller på med mer ingående info :D ):

De har lite olika färgkaraktär, H/K:n är lite varmare åt det röda hållet än Philipsen, vilket jag tyckte gick lite bättre ihop med Sharp 201:an.

H/K:n var något lite skarpare och visade de små detaljerna i vår testfilm Hitta Nemo lite tydligare.

Philipsen klarade på ett betydligt bättre sätt av att pussla ihop videobaserat material och visade inte upp några tendenser att feltolka signalen, vilket H/K:n visade.

I det stora anser jag att både Philipsen och H/K 22 är mycket kompetenta maskiner som levererar en trevlig bild och den som funderat på att lägga sina pengar på en H/K 22:a kommer nog känna sig nöjd.

Edit: Lade till en liten utverdering av Lumagen Vision.

// Sage

Redigerat av Unregistered1aae7b6c, 19 april 2004 - 21:26.

Postad 19 april 2004 - 16:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Jahopp. En trevlig söndag var det ja. Solen gassade där ute men här satt vi i mörkret och nörda ner oss fullständigt (skitsamma, tar igen den här söndagen på uteserveringarna i maj :D )

Allt för er skull givetvis, kära prisjagare...eller nått. :lol: B)

Nima01 dök upp som gubben i lådan oxå, mycket trevligt att råkas!

Avstår här nästan helt från att kommentera Lumagen-burken. Verkade ju inte riktigt frisk den…hmmm. :)

Blir alltså främst en 22 vs 963 fajt . Plus kommentarer om z201/91 inbyggda deinterlacer och den billiga Yamaha DVD540.

Här är mina iakttagelser, film för film:

DI = deinterlaceing

Filmbaserat material (samtliga PAL):

Hitta Nemo: Vi kickade igång med denna på 963. Min första tanke, utan att säga nått till de andra, var: Ok, det ser bra ut men borde det kunna bli något skarpare? DI var som väntat inga problem, jämna och snygga linjer och inga problem vad jag kunde se. Dags för H/K. Ja, fick man inte lite mer skärpa i bilden? Ja dels i form av ”en känsla man fick överlag” och mer specifik, något mer detaljer i hajen, Bruce, hud när denne presenterar sig (kapitel 6, 7?). I övrigt var det dock inget att tjata om, det var vi nog alla överens om.

Sharp z201/91 inbyggda DI och Yamaha 540 klarar INTE de sekvenser som vi tittade på här. Bilder på detta finns i mitt galleri.

Desamma gäller även H/K i "Auto"-läge. Så se för allt i världen till att ni har den i "Movie"-läge när ni demar den.

DVE, NASA uppskjutning:
Börjar att citera mig själv från H/K DVD22-tråden och vad jag kom fram till när jag testade spelaren hemma:

Eventuellt kan man nog önska sig en några % stabilare bild i PS. Ska gräva i om andra spelare är bättre...

DI, till att börja med, skötte båda spelarna kanonbra. Vissa diagonala linjer är inte 100% jämna men frågan är om inte det är något som finns på skivan, ett exempel på PALs bristande upplösning helt enkelt? De båda spelarna var iaf nära nog (exakt?) lika i detta avseende. Men stabilitet i detaljer då? Ja, det är nog så, 963 är några få % stabilare. Molnen på jorden, sedda från rymden, ÄR något stabilare. I övrigt, jämt skägg mellan dessa spelare.

Kan man här se ett samband skärpa/detaljer vs stabilitet? Hmm, tjaa, kanske… Vad jag, egentligen, vill ha är en spelare med maximal skärpa OCH stabilitet. Går det att få för <3000 spänn? Möjligt, men jag skulle GISSA att det krävs dyrare doningar.

Inte heller denna sekvens klarar Yamman helt bra. Citerar mig själv från tidigare idag:

Ett annat exempel: Om du har tillgång till DVE PAL kan du kika på filmsekvensen med rymdfärjeuppskjutningen. Cirka 20-30 sekunder in i denna sekvens har man färjan i bakgrunden och i förgrunden en stor "metallklump" som rör sig horisontellt åt vänster. På denna "metallklump" finns infasat en rund ring med massa muttrar. Denna ring är duktigt taggig med Yamman men fullständigt rund och fin med både H/K och Phillips 963.

Båda ovanstående filmer är ju begåvade med riktigt bra bild. Hur blir det med sämre material? Eftersom vi inte hade något felflaggat eller på annat sätt hopplöst PAL-material i huvudet så tog vi bara en gammal goding film i högen:

Rambo: First Blood! Yeah! :lol:

Denna film har en överraskande ”ren” bild med tanke på dess ålder men färger, tryck och överlag liv i bilden lämnar en del övrigt att önska. Vi kickade igång det kapitel där Rambo flyr från polisstationen (kapitel 3?). Detta kapitel innehåller mängder med rörelser och mängder med diagonala linjer vilket borde ge att det är relativt lätt och se om spelarna tappar förmågan att visa PS-bilder. Varken DVD22 eller 963 hade några problem med detta. 100% av tiden var bilden så jämn och fin den kan bli. Övriga deltagare har inte testats med denna film.

Med denna skiva blev det tydligt att 963:an och DVD22 har en något olika grundkaraktär. DVD22 drar mer åt det varma, röda, hållet och 963 mer grönt. Den här filmen mådde bra av det extra värme tillskottet men det torde inte vara några problem att kalibrera in 963an så den ger en exakt likadan bild. Men skillnaden i karaktär är alltså fullt synbar. Något att tänka på om ni demar en proj som matas med DVD22. Sticker det iväg åt rött så är det nog läge att justera projjen lite…

OBS! H/Ks DI är känd för att enbart förlita sig på att skivorna är rätt flaggade. Så för fortsatt utvärdering utav H/K efterlyser jag härmed tips om PAL-filmer som ni vet är felflaggade. Underlättar även om ni vet vilket kapitel det rör sig om. Isf skall jag försöka leta upp filmen ifråga och testköra lite. Här ska grillas! ;-) NTSC-filmer är jag inte intresserad av eftersom jag handlar alla mina filmer i Sverige.

Sagan om Ringen EE:
Kaptiel 3(?) som börjar med att man får se Frodos plyte för första gången. Samtliga deltagare klarar DI utav denna film. 963 och DVD22 i princip identiska, inget att orda om här inte. 540 något tillgrötad, nästan lite pixligt intryck, men äkta progressiv bild blir det iaf. Vad jag minns så klarar även Sharp projjarna denna film. Dock så flimmrar det lite (ala 50 Hz) och några % ”fyllighet” saknas det nog allt. I vilket fall som helst är det rätt stor skillnanad mellan de två förstnämda och de två sistnämda...

Slutbetyg, med dessa, filmbaserade titlar (1-5):

DVD22&#58;   4.5+ &#40;I ”Movie”-mode. Plusset är pga att skillnaden i skärpan var tydligare än stabiliteten, IMHO&#41;
DVD22&#58;   3 &#40;”Auto”-mode&#41;
963SA&#58;   4.5
z90/201&#58; 2
DVD540&#58;  2.5

Videobaserat material:

Guns n Roses – Welcome to the Videos (NTSC). Favoritsekvensen blev genast videon till ”Don´t Cry” och mer specifikt när den gamla hjälten Axl Rose och dennes flickvän sitter på en kyrkogård och har en liten picknick. Den randiga filten de sitter på är ett bra exempel på hur pass snyggt DI-kretsarna sköter det här med videodeinterlaceing (som vi alla vet ALDRIG kan bli lika bra som film dito). Skärpa och framförallt jämnhet i linjerna är intressanta.

Först ut H/K och här aktiveras då pixel-by-pixel eftersom spelaren går i "video"-mode. Njae, tycker det snarare ser ut som om man tar fields för fields och skalar upp dem. Uppskalningen är dessutom inte särskilt bra. Den gör alltså inga jättedumheter men det kan helt klart göras bättre.

z91/201: Ännu en gång, ”50Hz flimmer”. I övrigt rätt likt H/K men faktiskt snäppet bättre skalning. Jämnare och finare helt enkelt.

963, sådär ja! Minimalt med taggighet och överlag, video efter video en känsla av att ”jäklar vad den här spelaren gör saker och ting rätt!”. Faroudja DCDi på sin hemmaplan alltså och den här spelaren får detta material att nära nog så bra ut som det bara går.

Här måste jag nämna Lumagen och dess Silicon Image chip. Maken till jämn och fin bild! T.o.m. ett snäpp bättre än 963! Tyvärr så gav ju Lumagen en något softat och tam bild, kan det vara så att den döljde sina ”fel” lite? Möjligt men bra var den i vilket fall som helst.

”Don´t Cry” är fullständigt otittbar med Yamma 540. ”Combing” (eller en effekt som liknar detta) utav bara helsike. Ett ständigt svepande med persienner över hela bilden skulle man kunna säga. Går helt enkelt inte att titta på.

En annan kul grej är låten ”Garden of Eden”. En NÅGOT snabb låt som har den lilla finessen att den är ”textad” ala Karaoke. Axl ”sjunger” på i ett minst sagt skapligt tempo vilket gör att textning scrollar på riktigt fort. Ett ord får inte många fields på sig att synas. Texten blir alltid suddig. Absolut bäst blir denna text faktiskt på en vanlig 50Hz tv. På min Sony 29” är texten faktiskt ganska lättläst. Skillnaden mellan de olika DI-teknikerna var här marginell men skulle jag tvingas rangordna dem skulle det bli som följer: Lumagen, 963, z201/91 och sist H/K. Har inte kollat på detta med Yamman.

Slutbetyg, med denna, videobaserade titel:

Lumagen&#58; 4.5+ &#40;litet frågetecken om den något suddiga bilden döljer lite, om inte 5&#41;
963SA&#58;   4.5
z90/201&#58; 3
DVD22&#58;   3-
DVD540&#58;  1+ &#40;plusset eftersom bilden iaf inte ”flimrar ala 50 Hz”&#41;

Slutsats (för min del): Ja, det var ju då alles. Jag är, med tanke på motsåndet och tidigare erfarenheter, nöjd med min H/K. Eftersom den dessutom är 5+ ifråga om handhavande, fjärr osv så är det svårt att vara missnöjd. Att den dessutom har ett cd-ljud som jag tror mig veta är bättre än <2000 kr spelare och eftersom den inom detta område ger ett ljud som jag är tillräckligt nöjd med så finns det inget annat att säga: Jag behåller den här spelaren och kommer rekommendera den till de som söker <3000 balobas spelare.

Men som sagt, kom gärna med förslag på ”svåra” PAL-filmer…H/K är inte fullt utredd än, det kan jag lova. B)

Blev visst några rader… Jajja, man har iaf mer att komma med än det allt för vanliga argumentet ”Öhh..köp XXX, den är skitbra! För…ehm…den har ju jag!!” :lol:

PS: Finns säkert mängder av stavfel och andra konstigheter i detta ovan. Rättar efterhand...

edit: "diagonala", inte "vertikala" linjer i Rambo...

Redigerat av pacman, 29 april 2004 - 16:32.

Postad 19 april 2004 - 18:27

beke
  • beke
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Film/video baserat material vad är egentligen skillnaden? har själv den valmöjligheten på min X1projj, men kan inte säga att jag ser någon skillnad.

Postad 19 april 2004 - 18:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Denna länk täcker iofs bara NTSC men här står allt (och mycket mer) du behöver veta: Secrets

(väldigt) Enkelt uttryck kan man säga såhär:

- Interlace PAL består av 50 halvbilder (varannan linje i en bild) per sekund. Poängen med progressivt är att man ska få ut 50 helbilder.

- Filmbaserat material görs progressivt genom att man kombinerar ihop de 50 halvbilderna så man får ut 25 helbilder. Dessa helbilder visas 2 ggr och man får ut 50 helbilder, progressiv PAL.

- Detta låter sig inte göras med videobaserat material. Här måste man för varje halvbild "gissa" sig till hur en helbild ska se ut. Går inte att kombinera halvbilder rakt upp och ner alltså. Efter "gissning" får man även här 50 helbilder ut.

Postad 21 april 2004 - 13:52

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Intressant! ;)

Vad är det nu som skiljer mellan 25:an och 22:an egentligen? Förutom att 25:an är ful? :D Är de likvärdiga i kvalitén för övrigt?

Postad 21 april 2004 - 14:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Arioch>> Jadu, har faktiskt ingen aning. ;) Det har spekulerats fram och tebaks om olika D/A omvandlare för etc, etc. Men jag tror inte jag har sett något konkret. Hade varit spännande att haft tillgång till en 25:a oxå i söndags...

Pga tillägget i specen iom "pixel-by-pixel" i DVD22/31 så spekulerade (sånt är kul! :D ) undertecknad om att kanske är det så att man har bytt DI-krets från National i 25:an till något annat i de nya lirarna. Nu när man har sett dem i action så är jag tveksam. Och i vilket fall som helst så verkar det ändå inte spela nån roll. :D Tröttsamt, tycker de skulle slagit en signal till Mr Faroudja direkt.

Har du tillgång till något videobaserat NTSC material föresten Arioch? Kör PS via Yamman, kan lova att det ser helfestligt ut... B) (påminner föresten rätt mkt om H/K i "Film" läge...)

Redigerat av pacman, 21 april 2004 - 14:21.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.