Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är A-GPS på 3G-telefoner?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 May 2004 - 11:18

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Hej!

Sitter och kollar lite på roliga prylar och ser att man kan ha gps på tre:s telefoner.

Vad innebär A-GPS? Måste man ha ett abonnemang för att kunna se sin position överhuvudtaget eller gäller det enbart för kartorna? Jag vill bara ha reda på positionen som jag är på i lat/long. Går det?

Tack!
/Anders

Postad 31 May 2004 - 22:41

THXex
  • THXex
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
A GPS innebär en snikvariant av gps som inte är lika precis som gps, TRE laddar ner info från gps och lägger det i sitt system som sedan använder det via A GPS för att göra en snabbare positionering.
NEJ du kan long/lat enbart via karta

THXex

Postad 02 June 2004 - 09:17

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Är det så att detta är en tjänst i 3:s nät, och inte en funktion i telefonen. Jag undrar alltså om telefonen verkligen har en GPS mottagare.

Postad 04 June 2004 - 23:19

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Tack för svaren!

Jag har pillat på en kompis 3G-telefon och jag kunde inte hitta någon "vanlig" GPS på den.

/Anders

Postad 14 June 2004 - 08:45

Egil
  • Egil
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Detta är saxat från ett annat forum som handlar om Motorola A920...

Then i can tell you all that its a REAL GPS reciever !

The A920 has a SiRFstarIIe/LP Chipset and thats a full 12 channel GPS chip.

The small antenna sticking up from the phone is the GPS antenna the stick for external antenna at the back would be quite silly without a real GPS inside.

On the right side of Camera eye inside the phone is there a UMTS/GPRS/GSM antenna.

Well i got this info from an Danish Engeener that have Dissabled the phone and tested it. After that i tried it with http://www.wayfinder.se Software and i worked GREAT  ( or almost ).......

Here a another link to software that shows the position of the phone without any radio ( turn your phone to airplane mode) and then use the software and you will see that it will plot your position ( not 100% exactly) but in my case within 15 Met..... 

Och här lite mer om AGPS..

In 3' s latest issue of Business Partner (A magazine for their business clients) they have an explanation of differerent words - under AGPS it actually says that it's better than normal GPS, because it works faster when it's using the mobile masts to help know where it is an therefore knows which sattelites to communicate with - it DOESN'T say that it uses only 1 sat (as stated in some forums - which is where I heard it).

Hoppas att det klaranar lite nu! ;)

Postad 07 July 2004 - 12:07

Mjoelkarn
  • Mjoelkarn
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Vet någon vara man kan hitta programvara för GPS:en i en A920/A925 som gör att man kan få fram Long/Lat och även kör detta mot en dator på NMEA 0183 protkollet???

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.