Hejsan
DVI kan med högkvalitativ sändare/mottagare tillsammans med en kabel av riktigt riktigt hög kvalité (som tyvärr ofta också kostar riktigt riktigt mycket

) klara avstånd på över 10 meter. För mer normal utrustning/kvalité så börjar nog problemen någonstans mellan 5-10 meter. Det är den extremt höga klockningen av signalen som transporteras (flera hundra megabits i sekunden) som ställer höga krav på kabelns och de andra enheternas konstruktion.
Efter en snabb koll på LINDYs hemsida så hittade jag följande:
http://www.lindy.com/uk/tips/uk/Digital_Mo...ined_/index.php[/url][/URL]]
With LINDY DVI cables you can extend the distance for digital monitors with fixed cables and socket connectors up to a distance of 10m. Please note that cable lengths over 7.5m are above the recommended length laid down by the DDWG. This factor also depends on the hardware combination of graphics card and monitor as to how far this distance can be exceeded.
Please also remember that every additional plug-socket connection you make lowers the quality of the signal transmission. Therefore, especially at larger distances always try to use a single connection cable if possible. At distances over 5m typical problems with digital connections show up as the loss of one colour (Red or Green or Blue), poor picture quality and finally a complete loss of synchronisation.
Notera att LINDY och även DDWG som de refererar till endast pratar om LCD- och TFT-monitorer för dataapplikationer, inte överföring av film mellan DVD-spelare och projektorer. Detta nämner jag för att jag helt enkelt inte känner till om kraven och de gränser som nämns är desamma.
Det kan ju faktiskt vara så att det är något fel på antingen din LINDY-kabel, DVD-spelaren, eller projjen så det kanske är en bra idé att utforska de områdena först. Kabeln kan ju ha något mekaniskt fel, DVD-spelaren kanske har problem med signalstyrkan på utsignalen (som klarar 1,5 meter kabel men inte 10m), projjen kanske har problem med detekteringen osv.Skulle allt visa sig vara korrekt så är nog det bästa att köpa några bättre kablar (så korta som möjligt) på öppet köp och prova sig fram. Sedan finns det ju även fiberoptiska system som t.ex.
DETTA (bara ett exempel, finns säkert bättre och billigare) som du kan använda och som klarar uppåt 500 meter
Redigerat av Tomas_D700, 25 May 2004 - 11:01.