Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Reciver till Kef äggen!

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 June 2004 - 02:30

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Jag leter efter en ny reciver till mina ägg då jag skall byta in min nyinköpta H/K AVR-3550. Kan inte köra högtalarna på small i "äkta" 2 kanal, utan istället måste man ha ett DSP läge som heter A/D för det. Dåligt H/K! Funderar på Denon-AVR 3805 eller NAD T763. Är ute efter en reciver som har ett klart och kraftfullt ljud som inte får gå åt det vassa ljudet. Kom gärna med förslag. Får kosta upp till 12000!

Postad 27 June 2004 - 03:43

Unregistered943376ae
  • Unregistered943376ae
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Jag använder en Pioneer VSX-D1011 till mina ägg med mycket lyckat resultat. Jag har även läst om många som gillat Pioneers AX-3/5 och D-2011 i kombination med äggen, kolla bland annat tråden här om du vill läsa mer om det.

Jag håller på att sälja min receiver just nu, men om du är snabb och bor i Stockholmstrakten så kan du ju komma över och lysna på kombinationen. Du är ju självklart även välkommen som spekulant på den också... ;)

PS. Jag har Kef KHT 2005.2, antog att du har samma.

//Johan

Postad 27 June 2004 - 08:01

Unregistered1efb2fce
  • Unregistered1efb2fce
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hejsan Kalle K.

Anledningen till att du inte kan köra högtalarna i läge small vid vanlig 2-kanalslyssning är säkert att i det läget så hanterar de flesta förstärkare signalen helt analogt rakt igenom hela förstärkaren. Det ger också ett bättre ljud.

Om singalen skall delas som du vill i läge small så måste förstärkaren först göra signalen till digitalt format för att kunna dela den och därefter göra den analog igen.

Helt enkelt det bästa alternativet ljudmässigt.

Koppla istället subben via högnivå och låt dela den på lämplig frekvens så att den matchar dina högtalare. Du behöver inte vara orolig at de går sönder så länge du driver dom med en ren signal och inte överbelastar förstärkaren.

Postad 27 June 2004 - 08:03

Unregistered1efb2fce
  • Unregistered1efb2fce
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hejsan Kalle K.

Anledningen till att du inte kan köra högtalarna i läge small vid vanlig 2-kanalslyssning är säkert att i det läget så hanterar de flesta förstärkare signalen helt analogt rakt igenom hela förstärkaren. Det ger också ett bättre ljud.

Om singalen skall delas som du vill i läge small så måste förstärkaren först göra signalen till digitalt format för att kunna dela den och därefter göra den analog igen.

Helt enkelt det bästa alternativet ljudmässigt.

Koppla istället subben via högnivå och låt dela den på lämplig frekvens så att den matchar dina högtalare. Du behöver inte vara orolig at de går sönder så länge du driver dom med en ren signal och inte överbelastar förstärkaren.

Mitt råd är att om du är nöjd med förstärkaren i övrigt så behåll den och köp skivor och film för mellanskillnaden till en ny förstärkare istället.

Postad 27 June 2004 - 09:45

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1133 inlägg
  • 0

Jag leter efter en ny reciver till mina ägg då jag skall byta in min nyinköpta H/K AVR-3550. Kan inte köra högtalarna på small i "äkta" 2 kanal, utan istället måste man ha ett DSP läge som heter A/D för det. Dåligt H/K! Funderar på Denon-AVR 3805 eller NAD T763. Är ute efter en reciver som har ett klart och kraftfullt ljud som inte får gå åt det vassa ljudet. Kom gärna med förslag. Får kosta upp till 12000!

Vad menar du med att det inte går att ha small?

Postad 27 June 2004 - 11:15

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
för att i directmode så finns inget filter ivägen för signalen. det är lika på alla stärkare, skall du köra signalen raktigenom utan filter som delar vid rättfrekvensförsubben så måste du köra subben på högnivå. så är det bara det är inget HK specifikt.

och vid högnivå slyttar du ju bara filtret till subben .. så det är ju en fråga om vilket filter som är bäst egentligen ....

Postad 27 June 2004 - 14:47

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Detta visste jag inte (är helt ny inm hembio)! H/K var ett impuls köp som visade sig vara ett stort misstag, så jag har nu bestämt mig för att köpa en NAD T763. Jag skall lyssna på den på måndag, och låter den lika bra som den ser ut så blir det helt klart den.

Postad 30 June 2004 - 22:38

jacw
  • jacw
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har också samma fråga, men skulle gärna klara mig med något billigare. Skulle det räcka med en Yamaha RX-V440 ? Har sett den säljas i paket med "äggen" bland annat här: http://www.reference...iProductID=2436

Postad 30 June 2004 - 22:52

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
jacw - i ditt fall rekommenderar jag starkt Onkyo TX-SR601e till "Äggen". Den passar utmärkt och går att få mkt billigt på Ljudkällarn... 4 tkr... B) Värd varenda kr mer än Yamaha 450...som var med i Ref Audios Paket... :huh:

Onkyo 601e

Sedan undrar jag hur i h...vte Ref Audio kan speca RX-V450 till 6x130 watt..snacka om vilseledande marknadsföring. ;)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 30 June 2004 - 23:01.

Postad 30 June 2004 - 23:10

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Är inte Denon-AVR 3805 och NAD T763 en stor overkill till de här små Kef-äggen?

Redigerat av Viggen, 14 July 2004 - 20:24.

Postad 30 June 2004 - 23:26

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Nej...de små "Äggen" äter stora recivrar... B)

Skämt & sido..."Äggen" är rätt trögdriva och behöver kraft. De växer enormt mkt med en starkare reciver. Har testat mina t o m med Rotel RSX-1055 och "Äggen" hängde med mkt bra...
Har själv en Onkyo Integra TX-DS797 - som ny (då) kostade 17 tkr...en tung reciver som har rejält med effekt...i paritet med RSX-1055, som dock lät klart hörbart bättre även på de små "Äggen"... ;)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 30 June 2004 - 23:29.

Postad 30 June 2004 - 23:50

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Bytte in min rent ut sagt sketna H/K reciver mot en NAD T763! Passade också på att köpa ett till ägg så jag får 6.1. Ljudet är så mycket bättre med Nad recivern. Har märkt nu att äggen verkligen trivs med mer pulver. Skillnaden är enorm. Det kommer ta lång tid innan jag byter ut recivern eller äggen, var så säker!

Postad 01 July 2004 - 00:08

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Ja, NAD har trevlig ljudbild. För 12 papp ska du få bättre ljud från receivern än din förra utan tvekan! Det tråkiga är att du aldrig för höra vilket välljud NAD:en levererar med dina befintliga högtalare! Vi väntar spänt på om du kan definiera dina egg som small så de ej "tar skada"... ;)

Redigerat av Viggen, 02 July 2004 - 22:24.

Postad 01 July 2004 - 01:36

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Vi väntar spänt på om du kan definiera dina egg som small så de ej "tar skada"...  ;)

Äggen tar skada enligt KEF själva om dom står som LARGE, läs manualen eller maila KEF själv så får du svar på tal. Ser inte det komiska i detta! Dock ser jag det komiska i att mina små ägg spelar bättre än dina B&W högtalare och Audio Pro sub. Skrattar bäst som skrattar sist Postad bild...

Postad 01 July 2004 - 07:38

Unregistered1efb2fce
  • Unregistered1efb2fce
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hejsan igen Kalle.

En kompis köpte sina KEF egg på Hifipunkten i Skövde. Där rekomenderade de starkt att låga dom vara odelade neråt, mao gå som fullstora högtalare och låta en sub ta hand om de nedersta frekvenserna.

Tror inte ett dugg på att de går sönder eller liknande utan prova. Du hör om de börjar dista eller låta illa och då vet du att gränsen är nådd men jag vet att du kan spela ganska högt utan att de på något vis tar skada.

Det egna örat ett mycket bättre instrument att lita på än manualer och tester.

Kul att du är nöjd med din nya förstärkare.

Postad 01 July 2004 - 08:44

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Vi väntar spänt på om du kan definiera dina egg som small så de ej "tar skada"...  ;)

Äggen tar skada enligt KEF själva om dom står som LARGE, läs manualen eller maila KEF själv så får du svar på tal. Ser inte det komiska i detta! Dock ser jag det komiska i att mina små ägg spelar bättre än dina B&W högtalare och Audio Pro sub. Skrattar bäst som skrattar sist Postad bild...

Yeah, right... B)

Men ärligt talat, kunde du definiera dina små ägg som Small i NAD:en som du ville i tvåkanal?

Redigerat av Viggen, 01 July 2004 - 09:47.

Postad 01 July 2004 - 10:39

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Hejsan igen Kalle.

En kompis köpte sina KEF egg på Hifipunkten i Skövde. Där rekomenderade de starkt att låga dom vara odelade neråt, mao gå som fullstora högtalare och låta en sub ta hand om de nedersta frekvenserna.

Tror inte ett dugg på att de går sönder eller liknande utan prova. Du hör om de börjar dista eller låta illa och då vet du att gränsen är nådd men jag vet att du kan spela ganska högt utan att de på något vis tar skada.

Jag litar på KEF som skriver att man skall köra på Small då högtalarna tar skada om man kör på Large en längre tid. Jag tror nog att Martin på Hifi-Punkten menade att man ställer subben på max och låter recivern dela neråt istället!

Till Viggen: Har du lyssnat på dom samtidigt? Jag har det, och gissa vilka högtalare som vann? Postad bild

Postad 01 July 2004 - 11:10

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Hejsan igen Kalle.

Jag litar på KEF som skriver att man skall köra på Small då högtalarna tar skada om man kör på Large en längre tid. Jag tror nog att Martin på Hifi-Punkten menade att man ställer subben på max och låter recivern dela neråt istället!

Till Viggen: Har du lyssnat på dom samtidigt? Jag har det, och gissa vilka högtalare som vann? Postad bild

Kalle K....du måste lära dig att inte kritisera H/K...då får du ett gammalt "jetplan" efter dig direkt... :huh:

Sedan måste jag själv kolla upp det där med "small" i 2 kanaler, kunde Naden det du saknade på H/K?...Naden måste passa utmärkt till "äggen"....roligt du är nöjd...
Tycker själv inte riktigt om "Äggen" i två kanaler...saknar en hel del i mellanregistret samt den högre basen...kör oftast i Neo:Music...vilket kompenserar en del...men då har jag haft ett rätt dyr tvåkanalsanläggning tidigare så referensen ligger rätt högt.
Nu har jag "äggen" mest för att jag numera bor litet. Med den lånade Rotel RSX-1055 lät dock även två "Ägg" + sub riktigt okej...även med mina referensmått... ;)
Tyvärr försvann mitt jobb i samma veva, annars hade det stått en Rotelreciver i mitt biorum idag... B)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 01 July 2004 - 11:50.

Postad 02 July 2004 - 13:26

Unregistered1efb2fce
  • Unregistered1efb2fce
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hur går det med den nya förstärkaren Kalle K? Vore kul att veta om du får det att låta och fungera som du vill.

Postad 11 July 2004 - 17:17

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Hur går det med den nya förstärkaren Kalle K? Vore kul att veta om du får det att låta och fungera som du vill.

Ja, hur gick det? Löste sig problemet?

Postad 15 July 2004 - 09:32

Unregistered3fae1c7d
  • Unregistered3fae1c7d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jaha... å så kommer jag här och utvidgar tråden ytterligare... :)

Jag har två ägg kopplade som bak-kanaler till min Marantz SR7200. Idag kör jag dem som small, men borde jag köra dem som large istället?? Vad blir det för skillnad? Vart skickar förstärkaren de lägre frekvenserna som filtreras bort när den står på small? Jag har mina subbar kopplade på sub-utgången på förstärkaren å så delar jag dem på subbarna kring 40Hz. Kanske tappar jag en del ljud?

Kanske är dessa inställningar viktigare om man använder äggen som frontar än som enbart bak-kanaler. Har golvare som frontar, står som large.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.