XTZ 99W Brummar
41 svar till detta ämne
Postad 26 July 2004 - 18:42
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Hej!
Båda mina nya XTZ 99W brummar när de är avstängda och när de är igång.
Även om de inte är anslutna med någon ljudkabel.
Det räcker alltså att stoppa in el-kontakten för att det skall brumma.
Brummet blir något starkare när jag sätter på förstärkaren i högtalaren, som om den förstärker ljudet och kör ut genom elementet.
Har provat flytta runt mellan olika eluttag och även elcentralen i lägenheten men får samma brum, runt 50Hz, ur alla uttag. Hade annan elektrisk avstängd, förutom datorn men som går på en annan säkring.
Detta fenomen har jag på båda mina 99W. Skall det vara så?
Annars, finns det nåt botemedel?
Tack för hjälpen!
//Bråkis
Postad 26 July 2004 - 18:47
gujjas
-
gujjas
-
Beroende
-
-
1465 inlägg
men det ska väll itne brumma när den är avstängd? då är nåt fel jag ahde testat att gjorda subben!
dra en sladd från chassit på slutsteget och sätt fast i chassit på din förstärkare!
du kan ju ta bort en skruv i vadera ände som du sedan fäster en jordkabel med kabelskor på.
jag gjorde så på min mds subb och fick det att dämpa brummet väldigt rejält!
Postad 26 July 2004 - 22:18
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Tack för tipset, men det hjälpte inte.
Provade både att jorda till receivern samt att jorda till elementet, gjorde ingen skillnad..
Några andra tips?
Det är inte alls högt, men man hör brummet när man går fram och sätter örat bredvid högtalaren.
Irriterande nu när jag upptäckt det.
Postad 27 July 2004 - 09:54
Unregistered1d722762
-
Unregistered1d722762
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Märkligt, Trafo-brum skulle det ju kunna vara, men det brukar väl bara komma om enheten är på? Eller menar du att den är i Stand-By?
Postad 27 July 2004 - 10:00
Unregistered6789a197
-
Unregistered6789a197
-
Användare
-
-
159 inlägg
Jag skulle tro att nätbrummet kommer in via lågnivån, det kan det göra även om du inte har någon lågnivåkabel ansluten, prova med en rejäl lågnivåkabel (om du nu inte redan har en av hög kvalite).
Postad 27 July 2004 - 10:19
Unregistered1d722762
-
Unregistered1d722762
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Vänta här nu! Skulle NÄT-brummet komma in via lågnivån!? När där inte ens är någon lågnivåkabel ansluten!? Hurdå? Via magi?
Att det kan vara eleklomakaniska störningar eller liknande kan jag acceptera, att det är smutsig el, kan jag också acceptera, men att det skulle vara jordningsfel via tomma luften???
Eller är det jordningen mellan recievern och subben du menar (eftersom ena fasen på lågnivåkabeln är en jord) så har han redan gjort det iochmed att han har kopplat samman chassit på recievern med chassit på subförstärkaren.
Var det det elektromekaniska fältet du menade?
Skulle förvåna mig mycket, skulle i så fall betyda att dessa subbarna är undermåligt avskärmade, alltså ett konstruktionsfel och inget kvalitetsproblem. Men vem vet?
Postad 27 July 2004 - 16:41
Unregistered6789a197
-
Unregistered6789a197
-
Användare
-
-
159 inlägg
Jag menar att nätbrummet kommer som elektromagnetiska vågor och tas upp någonstans i lågnivåns signalvägar, inte med magi  MrNisse....
Med en högvalitativ, bra skärmad lågnivåkabel kan det kanske elimineras.
Detta är naturligtvis bara en gissning, jag kan ju inte sitta här x antal mil bort och komma med en helt säker felorsak, men jag har haft exakt samma problem själv, 50Hz nätbrumm oavsett om jag hade anslutet lågnivån eller ej, efter en hel del trixande så bytte jag kabel, och då försvann ALLT nätbrumm.
Postad 27 July 2004 - 17:45
Unregistered1d722762
-
Unregistered1d722762
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Hehe, jag var bara tvungen - petig med ord - vet du
Postad 27 July 2004 - 18:45
Unregistered6789a197
-
Unregistered6789a197
-
Användare
-
-
159 inlägg
Hehe, jag var bara tvungen - petig med ord - vet du 
Ja ja...du visste vad jag menade
Postad 27 July 2004 - 22:05
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Fick exakt samma fenomen i början..., använde FÖR fina kablar...., dvs. lågnivåkontakterna var för grova och låg emot chassit på subförstärkaren och orsakade brum. Bytte till klenare kontakter, och vips var det tyst..., hjälper inte i detta fallet, var mest en parantes....
Postad 27 July 2004 - 22:28
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Märkligt, Trafo-brum skulle det ju kunna vara, men det brukar väl bara komma om enheten är på? Eller menar du att den är i Stand-By?
Nej, helt avstängd samt stand-by, samma fenomen! Dessutom helt oansluten förutom el-kabel. Skall imorrn prova att köra en av basarna till föräldrahemmet och se om samma problem uppstår där. Ska även prova med högkvalitetskabel imorgon.. den ligger på posten och väntar. Kanske är det något fel på lägenhetens el, men det skulle vara märkligt eftersom huset byggdes så sent som 98... Har kontaktat Fyndbörsen som inte känner igen problematiken. Tack för råden så länge!
Redigerat av Bråkis, 27 July 2004 - 22:29.
Postad 28 July 2004 - 17:36
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Har nu provat att köra i ett annat hus, med nya kablar, med bättre kablar, utan kablar m.m. m.m..
Ingen skillnad. Har kontaktat Fyndbörsen ang. retur. Ska nog inte vara något problem får jag hoppas.
Postad 29 July 2004 - 16:42
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Jaha.
En person på fyndbörsen säger över telefon att de inte känner till problemet, får senare följande mail:
---------------------------------------------------------------
Hej
Vi känner till detta problem och tillverkaren arbetar med en lösning på
problemet.
Så vill ni ha bort detta så maila tillbaka så kommer vi kontakta er när
det finns en lösning på problemet.
Vi kan också kompensera er om ni kan "stå ut" med detta problem.
---------------------------------------------------------------
Det här är ju oerhört pinsamt för Fyndbörsen och XTZ.
Högtalarna höjs i skyarna och kallas High-End.
Tycker ni att det är rimligt att jag skall gå och dra ut kontakterna ur båda bashögtalarna när jag inte använder dem, samt kanske även under tysta delar av filmer för att inte störas av brummande ljud? Det tycker inte jag. Inte när man betalat över 10 000 kr för högtalarna och när tillverkaren profilerar sig som "High-End".
Min subwoofer som jag köpte för 495 kronor på 90-talet klarade av att vara tyst när den skulle det.
Alltså, stort frågetecken på dessa högtalare än så länge, upp till Fyndbörsen att räta ut det. Dock vill jag åter igen påpeka att ljudet är mycket bra, när det skall låta.
Men ibland vill man ha det tyst.
Postad 29 July 2004 - 18:42
gujjas
-
gujjas
-
Beroende
-
-
1465 inlägg
jädrigt surt att de blir så!
jag tänker gå ifrån ämnet lite och fråga om slutsteget i din subb om de går bra?
jag undrar om de blir varmt på flänsarna?
//lodden
Postad 29 July 2004 - 18:47
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Jo, det blir varmt. Inte mycket men lite varmare än rummet.
Även när ingen insignal är inkopplad.
Antagligen nåt lurigt med transformatorn eller motsvarande.
Ljudet kommer från förstärkardelen, inte från högtalarelementen.
Postad 29 July 2004 - 19:29
Unregistered6789a197
-
Unregistered6789a197
-
Användare
-
-
159 inlägg
Om ljudet kommer från själva förstärkaren, så borde det vara en spole som kommer i svängning av 50Hz nätspänningen, lite plastspray borde göra susen.
Postad 29 July 2004 - 20:22
Tekko
-
Tekko
-
Användare
-
-
214 inlägg
Kolla om trafon har en volttalsväljare och om den står på 120 volt, detta kan göra att trafon blir varm och brummar.
Postad 29 July 2004 - 22:00
Unregistered66f62023
-
Unregistered66f62023
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Det här svaret kommer inte att hjälpa dig på något vis men du är inte ensam om det här brummandet. Jag har en Infinity Beta SW-12 Subb och den låter precis som som du beskriver. Jag har fått den bytt men den nya låter exakt likadant. Efter att ha frågat lite på olika forum så verkar det vara så på dom flesta beta subbarna men jag tycker också att det är fruktansvärt störigt. Så ni som inte vill ha nätbrum ska inte köpa beta sw12 subb.
Thomas
Postad 29 July 2004 - 22:01
Unregisterede5cd5ada
-
Unregisterede5cd5ada
-
Användare
-
-
102 inlägg
Okej, High-end...
fyndbörsen säger att dom känner till problemet o tillverkaren jobbar på att åtgärda detta.. det låter för mig helt otroligt menar dom då att ALLA högtalarna är kass eller bara dina ? ja menar någon kontroll borde dom ju ha ? o e det då ALLA som har samma problem bör dom väll ha kommit fram till någon lösning för länge sen då märket har varit ute ett tag.(fortsätter dom att tillverka högtalare som inte fungerar som dom ska?) och om det nu bara e dina högtalare så borde dom ju skicka dig nya ?
hoppas det löser sig, själv hade ja gått i taket
/Frank (som bara tyckte det hela verka väldigt konstigt)
Redigerat av Unregisterede5cd5ada, 29 July 2004 - 22:04.
Postad 04 August 2004 - 10:31
Unregisteredc6c4c2ae
-
Unregisteredc6c4c2ae
-
Rookie
-
4 inlägg
Hmz knepigt, var tvungen att pausa musiken och lägga örat mot mina men det var tyst så fel på alla är det inte.
I övrigt jäkligt nöjd med högtalarna (kör de 90 % till film) resten är.ac3 or via datorn.
Postad 04 August 2004 - 10:45
Christopher
-
Christopher
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Hade en sub som hade dålig vana och brumma med, den åkte ut snabbare än den kom in!
Postad 05 August 2004 - 14:04
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Lite ny info.
Tydligen känner XTZ, tillverkaren alltså, till felet och det uppstår på vissa av exemplaren.
Däremot är en lösning på väg och förhoppningsvis kan mina förstärkare modifieras för att funka som de skall om någon vecka.
Kommer lösningen inte funka så ska XTZ ta fram nya "kort" och då kommer jag få helt nya förstärkare om en månad eller så.
Tills dess kan jag leva med brummet så det är lugnt.
Den transportskadade basen kommer jag få bytt när vi vet hur det blir med allt.
Så Fyndbörsen är hjälpsamma och ser till att fixa till det som strular. Jag är nöjd med det. Så länge kör jag med strömuttagen på receivern för subwoofern. De stängs ju av när receivern är avstängd så slipper jag brummandet när inte den är igång iaf.
/Erik
Postad 05 August 2004 - 18:24
Unregistered34520
-
Unregistered34520
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Har haft samma problem med min Klipsch-sub, dvs att den brummade, även när endast nät-sladden var i. Lämnade in den för garantireparation, och då hävdade svenske agenten att det "skulle vara så". Tur att butiken (Sontec, all heder) var schysta och låter mig lämna tillbaka subben (å andra sidan kommer jag nog att köpa en dubbelt så dyr sub av dem nu när jag passar på att uppgradera...). Blir dock ingen Klipsch igen och jag kommer att lyssna mycket noggrant efter nätbrum i butiken!
Postad 05 August 2004 - 19:11
Razorblade
-
Razorblade
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Lite ny info. Tydligen känner XTZ, tillverkaren alltså, till felet och det uppstår på vissa av exemplaren. Däremot är en lösning på väg och förhoppningsvis kan mina förstärkare modifieras för att funka som de skall om någon vecka. Kommer lösningen inte funka så ska XTZ ta fram nya "kort" och då kommer jag få helt nya förstärkare om en månad eller så.
Tills dess kan jag leva med brummet så det är lugnt. Den transportskadade basen kommer jag få bytt när vi vet hur det blir med allt.
Så Fyndbörsen är hjälpsamma och ser till att fixa till det som strular. Jag är nöjd med det. Så länge kör jag med strömuttagen på receivern för subwoofern. De stängs ju av när receivern är avstängd så slipper jag brummandet när inte den är igång iaf.
/Erik
VARNING VARNING!!! koppla ALDRIG in subbasen eller något annat som förbrukar mycket ström i strömuttaget på baksidan av recievern.. det är ett lågeffektsuttag som är till för cd,dvd spelare m.m. finns stor risk för att sabba din reciever om du kopplar subban dit. Mvh / Johnny
Postad 05 August 2004 - 19:23
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Yep jag vet, max 100W
Men jag kör inte basarna alls högt. Tack för varningen dock.
Postad 05 October 2004 - 16:43
street6a
-
street6a
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
nån här som har något av XTZ o bor sthlms området? - tvekar på att köpa över internet, skulle vara riktigt schysst om man kunde få komma förbi o provlyssna? - tackar
/Martin Lüppert
Postad 06 October 2004 - 00:36
Unregisteredc1ec26fb
-
Unregisteredc1ec26fb
-
Användare
-
-
242 inlägg
Jag har en XTZ 8W sub som står här.. den är relativt tyst... enda är att jag får en liten jordloop när recivern slår av men den enda gången jag hör den är på natten när det verkligen är knäpptyst (kan tilläggas att jag sover med subben ungefär 20-30 cm ifrån mig)
Postad 06 October 2004 - 01:10
ms22cn
-
ms22cn
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Har du subban i sängen ?
Postad 07 October 2004 - 09:53
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Tja!
Tråkigt med sådana problem, men så länge de fixar det så e det ju lungt
JAg har själv XTZ frontar och XTZ 10" sub, och där kommer inga ljud från dem, möjligen att det kommer något litet brus ljud från frontarna när förstärkaren är på, men detta är tydligen väldigt vanligt(och då snackar vi om minimalt brusljud).
//Jimmy
Postad 07 October 2004 - 13:29
edla
-
edla
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Jag menar att nätbrummet kommer som elektromagnetiska vågor och tas upp någonstans i lågnivåns signalvägar, inte med magi MrNisse....
Med en högvalitativ, bra skärmad lågnivåkabel kan det kanske elimineras.
Detta är naturligtvis bara en gissning, jag kan ju inte sitta här x antal mil bort och komma med en helt säker felorsak, men jag har haft exakt samma problem själv, 50Hz nätbrumm oavsett om jag hade anslutet lågnivån eller ej, efter en hel del trixande så bytte jag kabel, och då försvann ALLT nätbrumm.
Vilken kabel bytte du till?
Postad 07 October 2004 - 16:39
Unregisteredd213b4d7
-
Unregisteredd213b4d7
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag har oxå lite brum i mina, det är trafon som brummar. billiga trafos brukar i regel brumma mera
Om det är så att de brummar mycket, så kanske det är så att du har en likströmskomponent med på nätet, då kan det bli ett j*vla liv i vissa transformatorer.
Det går att bygga en likströmsfälla som kan avhjälpa problemet.
Postad 07 October 2004 - 20:57
Unregisteredc1ec26fb
-
Unregisteredc1ec26fb
-
Användare
-
-
242 inlägg
Har du subban i sängen ?
Inte längre.. hon sluta invadera min säng efter att jag dumpade henne Subben däremot står brevid sängen
Postad 08 October 2004 - 20:24
patrikS
-
patrikS
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag hade ett liknande problem med mins sub (REL Q400).
Jag testade att köra utan jordat uttag, dvs att jag tog en förlängningskabel som inte hade jord...... Vips, HELT tyst!!
Postad 10 October 2004 - 19:33
Unregisteredb0c87ab7
-
Unregisteredb0c87ab7
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hallå
Om man får in brumm runt 50 Hz så kan man även tessta att koppla ur Tv-antennen och se ifall det försvinner ganska så förekommande bov särkillt om man bor i lägenhet.
Postad 13 October 2004 - 08:49
Unregisterede0233637
-
Unregisterede0233637
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Haj
Jag upptäckte också ett lågt brum på mina xtz99 i den gamla lägenheten när jag hade riktiga spemagernervös kablar, kanske skulle kolla om det fortfarande låter nåt i den nya lägenheten med nya, lite grövre kablar (icke-överpris varianten) ... Har problem med att elementen(dom som levererar värme till lägenheten) lever om litegrann så jag har inte lagt märke till om subben fortfarande brummar.
Är för övrigt väldigt nöjd med ekipaget, men kan helt klart förstå dom som har en tyst lägenhet i övrigt och inte accepterar brummet.
I'll be back..
Postad 13 October 2004 - 16:06
Unregisterede0233637
-
Unregisterede0233637
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Jepp, mina brummar fortfarande, men väldigt lite och det har inget med tv-antenn uttaget att göra i mitt fall.
Postad 16 October 2004 - 14:58
Unregistered98909f9b
-
Unregistered98909f9b
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har oxå fått brumm i alla högtalare som jag har testat med sedan jag flyttade till lägenhet. Efter en del testande kom jag fram till att brummet försvann om alla enheter var kopplade till ett ojordat uttag. Men eftersom jag har åskskydd mm kopplat som måste sitta i jordat uttag så försökte jag leta upp något sätt att lösa problemet. Jag hittade en audiotransformator på Kjell och kompany för 200:- http://www.kjell.com...,770000,1280000När jag kopplade in denna mellan recievern och enheten som spelar ljud så försvann allt brumm. Det känns t.o.m som att ljudet har blivit lite, lite bättre än det var innan. Men det är kanske bara inbillning  Detta kanske inte är ett direkt svar på hur man gör när det brummar i en sub, men det hjälpte mig med mina vanliga högtalare iaf.
Postad 02 December 2004 - 19:25
ZaiLH
-
ZaiLH
-
Användare
-
-
107 inlägg
Hur gick det hela sen då Bråkis, fick du tyst på subbEn?
Postad 02 December 2004 - 21:09
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Brummet är kvar som förr.
Fyndbörsen skulle återkomma när de hittat en lösning, men när inget svar kommit efter ett par månader mailade jag dem och fick svar för ett par veckor sedan.
Tydligen har de modifierat förstärkarna lite så att de brummar mindre.
Dock är de inte helt tysta.
Själv har jag haft för dåligt med tid för att bestämma vad jag ska göra; ångra köpet eller prova med de nya "tystare" basarna.
Postad 02 December 2004 - 21:31
ZaiLH
-
ZaiLH
-
Användare
-
-
107 inlägg
Brummet är kvar som förr.
Fyndbörsen skulle återkomma när de hittat en lösning, men när inget svar kommit efter ett par månader mailade jag dem och fick svar för ett par veckor sedan. Tydligen har de modifierat förstärkarna lite så att de brummar mindre. Dock är de inte helt tysta.
Själv har jag haft för dåligt med tid för att bestämma vad jag ska göra; ångra köpet eller prova med de nya "tystare" basarna.
Bah, det måste ju kännas fördjävligt. Du borde utan tvekan få en subb som inte brummar, speciellt när de själva sagt att det inte det är alla det är fel på utan endast en del, dvs du borde få en kostnadsfritt. Anser att de borde vara skyldiga att skriva en text på fyndbörsen vid den här produkten att har man otur kan man få en som brummar, speciellt när de själva erkänner att de har problem... Hoppas det löser sig ps. Säkert en sån här paj brummande rackare de skänkt till Prisjakts recension tävling
Postad 06 January 2005 - 03:31
arnsh
-
arnsh
-
Rookie
-
6 inlägg
Är ägare till en XTZ 99w!!! Hade också brummet i början kollade lite på baksidan och drog ut den rca:n från förstärkaren så inte metallen från rca:n låg emot plåten på Subbens Steg, då försvann brummet helt och hållet, nu kan jag sova med den på! Behövar aldrig bry mig!
Hoppas det löser sig för er också!!!
Postad 06 January 2005 - 13:01
Unregisteredd974c2c9
-
Unregisteredd974c2c9
-
Användare
-
-
195 inlägg
Jag har inte upplevt detta problem alls, jag har väl tur.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|