Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVI-kabel, svårare än väntat...

30 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 09 August 2004 - 12:32

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Letar efter en DVI kabel som ska funka mellan htpc->projektor.
Anslutningen som behövs är alltså DVI-D hane-hane, single link är fullt tillräcklig.
Jag behöver ca 7m, verkar inte vara så vanligt så 10m går också bra.

Iaf problemet är att lagerstatus och DVI-kablar inte verkar vara så bra.

Det jag hittar för "billig" (iaf under 1000 inkl frakt) peng är en del DVI-I kablar, alltså både för digitalt och analogt. Frågan är då, är det samma kvalite på en sådan kabel jämfört med DVI-D varianten, det vill säga, den analoga delen försämrar inte prestandan för den digitala delen. Inga andra underligheter med en DVI-I kabel?
Erfarenheter av DVI-I kablar?

Mvh
Daniel

Från inwarehouse.se

"Bra att veta om DVI kontakter.

En DVI (Digital Visual Interface) kontakt kan vara en av tre olika typer, DVI-I, DVI-D och DVI-A.

DVI-I:
DVI-I är en kabel med både digital och analog signal. Kortfattat är kabeln en kombination av DVI-D och DVI-A i samma kabel.

DVI-D:
DVI-D är endast en digital anslutning. Om både monitor och grafikkort stödjer digital DVI kontakter (DVI-I eller DVI-D kompatibel). Gör Användandet av DVI-D kabel att du slipper ändra runt i inställningarna för monitor och grafikkort. Grafikkortet använder sig av den mest optimala inställningen. Det ända du oftast behöver ändra är upplösningen.

DVI-A:
DVI-A är väldigt sällsynt kabel, den har endast analog signal. Varför använda en DVI-A kabel när man kan använda DVI adapter på en vanlig VGA kabel! Som dessutom blir billigare att köpa.

Dual Link:
Dual T.D.M.S (transition minimized differential signalling) links. DVI kan ha upp till två TDMS. Varje Link har tre data kanaler för RGB information med max bandvidd på 165Mhz, vilket har en motsvarighet av 165 miljoner pixlar per sekund. Dual Link användning förser en bandvidd med en upplösning upp till 2048x1536p.

Single Link:
Single T.D.M.S link. Varje Link har tre data kanaler för RGB information med max bandvidd på 165Mhz, vilket har en motsvarighet av 165 miljoner pixlar per sekund. Bandvidden för Singel Link användning förser en upplösning upp till 1910x1080 vid 60Hz (HDTV (High definition TV)) även kallad Plasma skärm.

Dual Link mot Single Link:
En Single Link kabel är lika bra som en Dual Link kabel, där Single Link utrustning täcker 99,5% av alla typer av kringutrustning, inkluderande TFT, HDTV, Projektorer och Plasma TV mm. En kvalitets kabel är alltid en kvalitets kabel, och Dual Link och Single Link har ingenting med kvalitet att göra. Men om du t.ex. har en Monitor och ett grafikkort som stöder Dual Link, då är det att föredra att använda sig av en Dual Link kabel. Då du kommer få möjlighet till större bild upplösning med bättre uppdaterings frekvenser. En Dual Link kabel har inga som helst negativa effekter vid användning av Single Link produkter."

Postad 09 August 2004 - 14:19

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Bra fråga!!! Jag har också grubblat på detta!

någon därute som vet?

Postad 10 August 2004 - 01:31

Unregistered60870fdc
  • Unregistered60870fdc
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Om du är ute efter en dvi-d kabel kan jag starkt rekommendera supras dvi-d kablar. De har varit försenade i flera veckor men kom ut förra veckan. Jag köpte mig en 8m dvi-d på referenceaudio för 750 kr vilket är väldigt billigt om man jämför med oehelbachs 7,5m kabel för 1200kr.
Jag använde en 10m kabel från mycom förr mellan min dator och Z2:a men det blev för mycket sparkles pågrund av den dåliga kvaliten.
Supra kabel funger perfekt.

så här skriver dom på referenceaudio sida.

Trippelskärmad silverplätterad kabel för bästa bild.
Guldplätterade kontakter

Redigerat av Unregistered60870fdc, 10 August 2004 - 01:32.

Postad 10 August 2004 - 09:23

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Dyra DVI-kablar behövs bara om man kör HTPC, pga grafikkortens svaga förstärkning på DVI-utgången. Har testat billigaste möjliga DVI-kabel med min HTPC som har ett ASUS Radeon 9800 XT, då blev det störningar i bilden i 1280x720. Med en Marantz DV8400 var bilden helt utan störningar.

Redigerat av nurfen, 10 August 2004 - 09:23.

Postad 10 August 2004 - 13:36

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Är den 10 m Dual Link DVI-D kabel som de har på Inet Data något att ha tro?
"DVI-Kabel DB23 ha-ha, 10 m" står det bara i produktbeskrivningen...

Postad 10 August 2004 - 18:36

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Vågar man köpa den hära
PRODUKTNAMN DVI-D SINGLE LINK CABLE 5M M/M
Längd 5m
KONTAKT 1 MONITOR DVI-I single link male
KONTAKT 2 MONITOR DVI-I single link male

Den finns på datapryl. Den borde väl gå mellan projj å dvd ?

Postad 11 August 2004 - 10:46

Unregistered92fb460e
  • Unregistered92fb460e
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Någon som har testat moreton-kerr´s kablar? Det var inte så farliga priser på dom.

Postad 11 August 2004 - 11:08

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Någon som har testat moreton-kerr´s kablar? Det var inte så farliga priser på dom.

http://www.moreton-k...t.aspx?c_id=112 för dem som undrar.

Redigerat av dp79.com, 11 August 2004 - 11:11.

Postad 11 August 2004 - 13:30

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Jag beställde en Supra kabel från hembiobutiken. Återstår o se hur länge man får vänta...

Postad 12 August 2004 - 11:47

Unregisteredbdae57ae
  • Unregisteredbdae57ae
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Köpte en 7.5m dual-link från Lindy som funkar fint mellan ett Gainward Fx5200 och en Panasonic AE500. Totalkostnaden var 50.20 € inkl. frakt med DHL. Maila dem och kolla, och skicka sedan konto/kreditkortsinfo med fax. Väldigt snabb och vänlig kundservice, fick svar på mina mail efter max 1.5 timme. Om du beställer därifrån så glöm inte att fråga efter försändelsens id-nummer så att du kan följa paketets väg på DHL:s hemsida.

Länk Lindy: http://www.lindy.com/int/
Länk DHL: http://www.dhl.se/pu...se/sv.high.html

EDIT: Glömde nämna att det var en DVI-D jag köpte.

Redigerat av Unregisteredbdae57ae, 12 August 2004 - 11:48.

Postad 12 August 2004 - 12:26

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Lät snålheten bedra visheten och köpte en 260:- 5 m. DVI-D Dual link från Elfa. Funkade väl sådäääär... ;) Bilden blir extremt skarp och helt glasklar, men det blir blockmönster då man spelar upp DVD från datorn... Antar att det beror på kabeln.

Postad 12 August 2004 - 14:17

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
jag har oxå en 7,5 meters från lindy. fungerar alldeles för bra till det priset...

Postad 12 August 2004 - 14:19

Unregistered92fb460e
  • Unregistered92fb460e
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Är det någon som testat en väldigt billigt 10 meters kabel till en Samsung HD935 och en Panna 500? Blir det bra bild eller måste man köpa en dyr?

Såg Vad Nurfen hade skrivit om Marantzen tänkte om det är skillnad mellan dvdspelare också?

Postad 12 August 2004 - 17:47

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Jag kör Lindy´s dual link DVI-D 7,5m, fungerar klockrent med min Samsung HD935. Det jag har läst men som jag inte vet säkert är att det skulle kunna vara så att Samsungs 935 är lite svagare i sin signal än andra dvdspelare med DVI.

Jag har aldrig sett en enda störning med min setup....dock har jag fått en massa blåa stjärnor när jag kopplat min dator(med Geforce Ti500) till projjen. Har två likadana geforcekort och bägge ger samma fel.

Känns som att det troligen skulle fungera i mitt fall med en 10m Lindy´s...men man vet junte. Ju högre upplösning desto högre krav på DVI-kabeln och längden.
1080i fungerar hur fint som helst.

Som nån skrev ovan, att en lång dvi kabel kan ge en sämre bild tror jag att det inte är....min uppfattning är att så länge det 'fungerar', så blir bilden lika bra oavset längd...men när det slutar funka så får man in störningar i form av små blink, "stjärnor" eller sparkles.

Jag och "evert" hade för avsikt att testa Hd935 mot hans AE500. Hoppas det kan bli snart.

Postad 12 August 2004 - 17:52

Unregistered92fb460e
  • Unregistered92fb460e
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Jag tänkte dom hade någon på Mycom som kostade 315 för tio meter det va inte så farligt. Men ändå inte så kul om det inte funkar så bra. Men egentligen den kan väl inte vara sämre än den man får till? Eller jo det kanske den kan.. aja får väl beställa en så får jag väl se själv.

Postad 13 August 2004 - 17:27

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Jag har nu fått mim 8meter långa Supra kabel idag. Kör 1024x576 från datorn med hjälp av powerstrip, funkar kanon! Har jämfört lite mot min Pioneer DVD 656A med Supra komponent kablage och bilden är bättre via datorn. Använder mig av ZoomPlayer. Då har jag ändå inte börjat klödda med inställningar osv för att fullt ut optimera.

Så jag är nöjd trots priset (ca 750:-). Vågade helt enkelt inte chansa på en billigare variant denna gång.

Postad 15 August 2004 - 12:26

Unregistered92fb460e
  • Unregistered92fb460e
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Så nu har jag beställt en 10 meters DVI-D kabel från Mycom. Återkommer med svar på hur bra den fungerar.

Postad 18 August 2004 - 19:54

Pajje
  • Pajje
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Om man som i mitt fall kommer att ha projen ca 0,5m ifrån datorn, kan man köpa en billig kort kabel då förlusterna knappast blir så stora, eller?

/Pajje

Postad 18 August 2004 - 20:09

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Om man som i mitt fall kommer att ha projen ca 0,5m ifrån datorn, kan man köpa en billig kort kabel då förlusterna knappast blir så stora, eller?

/Pajje

Tyvärr är det lite knepigare än så. De flesta grafikkort (vet dock inte hur det är med senaste generationen från Nvidia och ATI) ger en svag signal från DVI utgången. Men med det korta avståndet så borde det räcka med en billig kabel men jag tror inte man kan garantera det. Jag hade nog kört på Supra eller liknande. 1 meter kvalitetskabel borde du kunna få för ca 250:-.

Postad 21 August 2004 - 09:47

Unregistered92fb460e
  • Unregistered92fb460e
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Uppdate! Fick hem min 10 m noname kabel igår från Mycom. När jag kopplade i den märkte jag ingen skillnad men efter en stunds tittande märkte jag det. Massa blåaktiga störningar, sedan när jag bytte film kom det ibland rödastörningar tillsammans med de blå. Provade att byta upplösning från 1080 till 576 å vips så försvann också alla störningarna. Testade 720 men då var dom tillbaka. En annansak som kanske inte stämmer är att jag upplevde att jag fick ännu skarpare bild när jag körde 576 än 1080 så jag är nöjd på det stora hela :huh:

Postad 21 September 2004 - 12:27

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0

Uppdate! Fick hem min 10 m noname kabel igår från Mycom. När jag kopplade i den märkte jag ingen skillnad men efter en stunds tittande märkte jag det. Massa blåaktiga störningar, sedan när jag bytte film kom det ibland rödastörningar tillsammans med de blå. Provade att byta upplösning från 1080 till 576 å vips så försvann också alla störningarna. Testade 720 men då var dom tillbaka. En annansak som kanske inte stämmer är att jag upplevde att jag fick ännu skarpare bild när jag körde 576 än 1080 så jag är nöjd på det stora hela :ph34r:

Inte för att det jag har med det att göra... Men jag kollade i ditt galleri och tycker nog att din hemmabio förtjänar en bra kabel och inte en kass data dvi-kabel som lika gärna skulle kunna ha legat på Biltemas hylla!!!! :wub:

Bara mina tankar! :P

Najs prylar annars!! :)

Postad 01 October 2004 - 11:23

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Fick idag hem min Marcus Cables DVI-kabel!!! Det är en Dual Link DVI-I på 10 m...Den gick på 1095 kr inkl frakt.

Postad 03 October 2004 - 19:45

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0
nu har jag inte jämfört med mer än 4st olika DVI kablar men jag är nog rätt säker på att DVI-D kabeln från Marcus Cables är bland det värsta man kan få för rimliga pengar.
http://www.marcuscab...m/video_dvi.htm

den DVI kablen jag jämförde med var iofs 2 meter längre(5m resp 3m) än den jag fick från Marcus Cables men jag tvivlar på att det gör sån skillnad.

gamla kabeln:
http://www.komplett....=108968&cks=PRL

skillnaden i bildkvalitet är häpnandsväckande!
fasen det känns nästan som man har köpt ny Plasma.
bättre färger,bättre svärta i bilden,bättre skärpa.

med gamla DVI kablen så såg DVD filmer i 720P från Radeon9800 PRO kortet lite matta ut och hade lite för dålig skärpa.
jag trodde helt klart att det berodde på DVD filmerna i sig som inte hade tillräcklig upplösning att klara att visa skärpa på en 42tummare men där hade man alltså fel.
ny DVI kabel och skärpan är markant bättre!.

alltså
vill ni få ut den bästa bildkvaliteten genom DVI så köp en DVI kabel från Marcus Cables,ni kommer inte att bli besvikna :)...trust me!

hmm...man låter nästan som en försäljare..hehe
ja ja..lite gratis reklam skadar väl inte B)

Redigerat av Unregistered1008, 03 October 2004 - 19:48.

Postad 03 October 2004 - 19:54

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0
Nima!
kan det vara..Nicklas Maravic?

isåfall.
Morsning Morsning!

kul att du också har hittat ett super bra forum för hifi nördar :)

/Patrik Gårdewall

Postad 04 October 2004 - 08:35

Unregistered92fb460e
  • Unregistered92fb460e
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Uppdate! Fick hem min 10 m noname kabel igår från Mycom. När jag kopplade i den märkte jag ingen skillnad men efter en stunds tittande märkte jag det. Massa blåaktiga störningar, sedan när jag bytte film kom det ibland rödastörningar tillsammans med de blå. Provade att byta upplösning från 1080 till 576 å vips så försvann också alla störningarna. Testade 720 men då var dom tillbaka. En annansak som kanske inte stämmer är att jag upplevde att jag fick ännu skarpare bild när jag körde 576 än 1080 så jag är nöjd på det stora hela :D

Inte för att det jag har med det att göra... Men jag kollade i ditt galleri och tycker nog att din hemmabio förtjänar en bra kabel och inte en kass data dvi-kabel som lika gärna skulle kunna ha legat på Biltemas hylla!!!! ;)

Bara mina tankar! :D

Najs prylar annars!! ;)

Hehe sant men jag hade inte så mycket stålar över för tillfället så jag gjorde en chansning. Aja nu har jag vant mig vid bilden och tycker den är helt okey. Ska införskaffa mig en från Marcus efter det att jag har flyttat så jag vet vilken läng jag behöver. :P

Postad 04 October 2004 - 08:53

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0

Nima!
kan det vara..Nicklas Maravic?

isåfall.
Morsning Morsning!

kul att du också har hittat ett super bra forum för hifi nördar :P

/Patrik Gårdewall

Japp det är jag!!!

Kul att du hittat hit också!!! När man kommer till detta forum har det en tendens att bli dyrt!

Postad 04 October 2004 - 09:13

Unregisteredba14ec31
  • Unregisteredba14ec31
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

skillnaden i bildkvalitet är häpnandsväckande!
fasen det känns nästan som man har köpt ny Plasma.
bättre färger,bättre svärta i bilden,bättre skärpa.

med gamla DVI kablen så såg DVD filmer i 720P från Radeon9800 PRO kortet lite matta ut och hade lite för dålig skärpa.
jag trodde helt klart att det berodde på DVD filmerna i sig som inte hade tillräcklig upplösning att klara att visa skärpa på en 42tummare men där hade man alltså fel.
ny DVI kabel och skärpan är markant bättre!.

alltså
vill ni få ut den bästa bildkvaliteten genom DVI så köp en DVI kabel från Marcus Cables,ni kommer inte att bli besvikna :P...trust me!

hmm...man låter nästan som en försäljare..hehe
ja ja..lite gratis reklam skadar väl inte ;)

Är du riktigt säker på att du kör DVI-D, alltså digital bildöverföring och inte en analog signal genom din kabel? Att det kan vara så stor skillnad mellan 1:or och 0:or genom olika kablar..... ;)

Postad 04 October 2004 - 09:54

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Är du riktigt säker på att du kör DVI-D, alltså digital bildöverföring och inte en analog signal genom din kabel? Att det kan vara så stor skillnad mellan 1:or och 0:or genom olika kablar..... ;)

den jag har nu är DVI-D om inte marcus har skickat fel kabel :P
den gamla från komplett är även den DVI-D

nu är jag ingen expert på DVI kablar men lite logiskt tänkande brukar räcka långt ;)

gissning: har man en halv dålig DVI kabel så kanske inte alla 1or och 0or kommer fram,vissa tappas på vägen.
alltså förlorar man bildinformation och bilden blir sämre eller rättare sagt mindre detaljerad när TVn får fylla ut den missade bildinformationen.
sen är det väl inte bara 1or och 0or som skickas i DVI kablen? det är väl även spänning.

på DVI-D kabeln från marcus cables står det så här vilket jag misstänker gör skillnad på en lågspännings utgång från ett grafikkort.
"VDC LONDON OFC LOW VOLTAGE DVI COMPUTER CABLE E166167 AWM 20276 28AWG 80'C 30V VW-1"

Redigerat av Unregistered1008, 04 October 2004 - 10:15.

Postad 21 October 2004 - 18:27

Unregistered42518
  • Unregistered42518
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jag har en Sanyo PLV-Z2:a.

Ska jag använda DVI-I alt DVD-D

Det enda jag gör är att kolla på dvd samt ev ändrar meny på Projjen med denna kabel. Vilken kabel är att föredra.

Frågar därför jag ej testat min proj ännusamt att jag ska välja kabel.

Marcus/ Cable alt Supra... Någon som sett skillnad..

Postad 20 October 2005 - 14:39

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Lät snålheten bedra visheten och köpte en 260:- 5 m. DVI-D Dual link från Elfa. Funkade väl sådäääär...  :P  Bilden blir extremt skarp och helt glasklar, men det blir blockmönster då man spelar upp DVD från datorn... Antar att det beror på kabeln.

<{POST_SNAPBACK}>

Otillräckliga DVI-kablar ger ej sådana fel. Om det blir "sparkles", dvs pixlar med fel färg i bilden, då är det DVI-kabeln du ska skylla på.
Blockmönster beror på TVn eller datorn. Troligtvis kör du 1280*720 i upplösning på datorn, och har en Tv med en upplösning i stil med 1366*768? i så fall beror det på den omskalning Tvn får göra från 1280*720 till 1366*768.

För kabellängder under 5meter ska det normalt sett inte vara något problem med billiga kablar från biltema.
Problemen verkar oftast börja när man vill ha en kabellängd som överstiger DVI-specifikationen.

Är du riktigt säker på att du kör DVI-D, alltså digital bildöverföring och inte en analog signal genom din kabel? Att det kan vara så stor skillnad mellan 1:or och 0:or genom olika kablar..... :D

den jag har nu är DVI-D om inte marcus har skickat fel kabel ;)
den gamla från komplett är även den DVI-D

nu är jag ingen expert på DVI kablar men lite logiskt tänkande brukar räcka långt ;)

gissning: har man en halv dålig DVI kabel så kanske inte alla 1or och 0or kommer fram,vissa tappas på vägen.
alltså förlorar man bildinformation och bilden blir sämre eller rättare sagt mindre detaljerad när TVn får fylla ut den missade bildinformationen.
sen är det väl inte bara 1or och 0or som skickas i DVI kablen? det är väl även spänning.

på DVI-D kabeln från marcus cables står det så här vilket jag misstänker gör skillnad på en lågspännings utgång från ett grafikkort.
"VDC LONDON OFC LOW VOLTAGE DVI COMPUTER CABLE E166167 AWM 20276 28AWG 80'C 30V VW-1"

<{POST_SNAPBACK}>

Ettor och nollor kan inte "försvinna". Vad som kan hända är att en etta blir en nolla, eller tvärt om. Detta visar sig i form av att pixlar får helt färg, dvs "sparkles".
Påståenden om att vissa DVI-D kablar ger "sämre tryck", eller "sämre svärta" än andra är jag mycket skeptisk till. Låter väldigt mycket som att man vill se en skillnad som inte finns.

Det skickas inte på något sätt "ettor, nollor och spänning" i en DVI-kabel.
Ettor och nollor representeras i form av en spänningsdifferens i ett tvinnat trådpar.

"LOW VOLTAGE DVI COMPUTER CABLE" betyder helt enkelt att det är låga spänningar i kabeln, till skillnad från höga spänningar som du t.ex. har i eluttaget i väggen.

Redigerat av ampz, 20 October 2005 - 16:36.

Postad 20 October 2005 - 17:16

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
Låser tråden och hänvisar till de klistrade som finns i denna forumdel ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.