Watt debatt
32 svar till detta ämne
Postad 15 August 2004 - 18:04
Unregisteredd0189b11
-
Unregisteredd0189b11
-
Rookie
-
6 inlägg
Har ett tag lusläst en massa trådar, annonser och produktspecifikationer. Det står nu ganska klart att så gott som alla hembioreceivers skulle kunna hjälpa till att lösa världens energiproblem.
För att försöka förstå alla debatter kring "ärliga watt" för vissa märken, "avsaknad av kraft" för andra - trots de mest fantastiska 7*100 watt mm - började jag kolla förhållandet mellan angiven energifröbrukning för hela apparaten kontra angiven uteffekt.
Min gamla Pioneer 2-kanals förstärkare är specad till 2*75 watt (RMS). Märkeffekten på täckplåten back är 485 watt. M a o är förstärkaren en energislösare av format: Jag pillar in 485 watt och får ut 150, en ratio på ca 0,3.
På en av de minst överdrivna nutida apparaterna, Sony VSX-AX5i, petar man in 600 watt och får ut 7*100 watt. Tjolahopp! Med tillräckligt många apparater inkopplade kan jag sälja el till grannarna och göra en hacka. Jag får ju ut 17% mer energi än jag petar in. Kollar man på så gott som alla AV-receivers till salu ser man att en del väldigt höga vinster kan göras.
TA detta som ett tips: Antingen kan du bli energileverantör genom att välja rätt märke, tex Yamaha, eller också kan du bröja verifiera angivna effekter genom att kolla upp märkeffekten. Ställ i relation till samma förhållande när det gäller två-kanals förstärkare, såväl gamla som lite äldre. Du förstår att du blir ganska blåst vad gäller så gott som alla saluförda surround-receivers.
slutade han utan fräck signatur
Postad 15 August 2004 - 18:15
Unregistered5376ab7e
-
Unregistered5376ab7e
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
när de anger watt så säljer de väl ganska mkt på att man anger max effekten som kan uppnås när apparaten tömmer kondensatorbankarna på slutstegen. Så ditt lilla roliga inlägg om att "skapa" ström tappar lite humor.
Men visst kan jag hålla med dig i vissa fall.
EDIT:
jag är för kärnkraft. Det är alldeles för ###### dyrt att köpa el i dag. Och ALLT kräver f*n snart ström.
Redigerat av Unregistered5376ab7e, 15 August 2004 - 18:16.
Postad 15 August 2004 - 18:17
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Om det står 7x100 betyder det inte att alla kanaler kan leverera detta
samtidigt, utan att 100 watt är max för respektive kanal...
Fult knep? Ja visst, men den stora massan går enbart på watt när dom
handlar så det är ju rätt så smart.
Säg till vem som helst att du håller på med hifi/hembio. Frågan du antagligen får är "hur många watt är högtalarna på, hur många watt är stärkaren på"
Välkommen till forumet får jag väl säga också
edit: Roligaste av allt tycker jag är små datorhögtalare på 3000 watt eller liknande
Redigerat av Martin.M, 15 August 2004 - 18:19.
Postad 15 August 2004 - 18:19
Unregistered685983cc
-
Unregistered685983cc
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
7x100watt betyder inte alltid den kan mata ut 700 watt samtidigt. Oftast är det uppmätt vid en kanal i drift åt gången så den kan mata ut 100 watt ur varje högtalare, men bara en åt gången.
Postad 15 August 2004 - 18:19
Unregisteredd0189b11
-
Unregisteredd0189b11
-
Rookie
-
6 inlägg
Men jo. Dessutom blev ju Pioneer Sony i hastigheten  .
Fast ändå, det är ju inte illa att tömma kondensatorerna kontinuerligt med den höga effekten. Tror ändå på en karriär som energileverantör, alternativt mindre blåst konsument.
Ha det gott!
Postad 15 August 2004 - 20:06
Unregisteredd0189b11
-
Unregisteredd0189b11
-
Rookie
-
6 inlägg
Tack för välkomnandet Martin! Menar, på ett lite allvarligare plan, att märkeffekten faktiskt är en ganska god indikator om att saker inte är vad de utger sig för, samt att den kan vara till ledning i de fall vissa tillverkare konsekvent vägrar att ange tydliga och jämförbara mätetal. Att ange att något lämnar 7x något i effekt och mena att konsumenten endast kan få ut en del åt gången - det är ju inte speciellt snyggt. Ta tex Yamaha Rxblabla750, ger 7x100watt och förbrukar 440 watt. Ratio 1,60. HK AVR-230 lämnar 6x55watt och förbrukar 890watt, ratio 0,37. Här kan vi se ett visst samband med de "rykten" och åsikter som finns beträffande en del märkens karaktär och förmåga. Oavsett kondensatorer och tekniskt finlir: en apparat kan aldrig ge mer effekt än vad den förbrukar. Effekten måste ju vara den energi apparaten levererar över en tidsrymd. Allt annat är vilseledande, ja rent bedrägeri. Nu är semestern slut. Hade den inte varit de skulle jag gjort en liten matris över de vanligaste produkterna. Nöjer mig med att konstatera att tex HK (tyvärr gillar jag inte deras ljud ändå) faktiskt levererar det de säljer och att Yamaha ligger längst ut åt andra hållet på skalan. HK's värde är för övrigt i paritet med många tvåkanalsförstärkare. I övrigt tackar jag er kunniga herrar för den som alltid snabba och kunniga responsen. Har med välbehag följt er på andra trådar. vänligen
Postad 15 August 2004 - 20:11
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Håller med dig helt TeeKay... Det är väldigt dåligt.
Men som sagt ökar det nog försäljningen.
Postad 15 August 2004 - 20:33
Nu är semestern slut. Hade den inte varit de skulle jag gjort en liten matris över de vanligaste produkterna. Nöjer mig med att konstatera att tex HK (tyvärr gillar jag inte deras ljud ändå) faktiskt levererar det de säljer och att Yamaha ligger längst ut åt andra hållet på skalan.
En bra sammanfattning! Gillar du ej h/k så kanske NAD t ex är ett alternativ!
Postad 15 August 2004 - 21:38
Unregistered23cff24f
-
Unregistered23cff24f
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Och jag som trott att dom har legat steget före.. perpetuum mobile...
jag äger själv en reciever som anger i bruksen 7x100 w all channels driven och anger en effektförbrukning på 600w (eler om det var 660..). Kan säga att den är betydligt klenare än andra 100 wattare som jag har ägt. sedan att den inte klarar komplexa laster eller någonting under 4ohm gör ju inte saken bättre.
Min mätutrustning klarar dock inte att mäta fler än 2 utgångar åt gången (den har bara 2st konstlaster) så jag har inte kunnat verifiera hur mycket effekt den ger per kanal men med 2 kanaler i drift så fixar den 100w med råge iaf (123 om jag inte minns fel).
jag har aldrig gillat pioneer men ibland får man ge efter..
Postad 15 August 2004 - 22:09
Unregisteredc5c121df
-
Unregisteredc5c121df
-
Beroende
-
-
1317 inlägg
Ett bra exempel är att gemföra ett hemmabio paket som är billigast möjligt mot en stark 2kanals förstärkare.Farsan har ett hemmabio paker av fabrikatet Sharp som ska ge 6x"100" watt sedan har vi min hk670 som ger 2x75watt.Sedan när man vill "dra på" med hemmabion.Då är det inget problem att spela max volym.Sedan därimot när man spelar på hk 670 så pallar iaf jag inte halva volymen.Testade att koppla in mina avantek Siz i förstärkaren.Konen rörde sig nästan.Orkade inte driva.Skandal.Varför mäter man inte i Ampere istället?
Postad 16 August 2004 - 00:22
Unregistered23cff24f
-
Unregistered23cff24f
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Därför att Ampere inte är en storhet som kan beskriva effekt.
Spänning och Ström bildar Effekt.
Med en 100 watts förstärkare så levereras det 3.53Ampere till en högtalare på 8ohm.. Oavsett märke och modell på förstärkaren.
hur lätt är det för den oinvigde att veta att en 3.53 förstärkare är bra??
Vissa tillverkare marknadsför sina förstärkare som strömstarka och kan leverera flera hundra ampere vilket inte har någon signifikans i sammanhanget
Om vi tar en förstärkare på 100W så skall den (om man räknar STATISK effekt) dubblera sin effekt varje gång impedansen halveras dvs.
100w med 8ohm´s last vilket ger 3.53 A
200w med 4ohm´s last vilket ger 7.07 A
400w med 2ohm´s last vilket ger 14.14 A
800w med 1ohm´s last vilket ger 28.28 A
Nu presterar inte alla förstärkare en perfekt kub och vissa tidningar vill påskina att strömkapaciteten är så oerhört avgörande men varför skall dom mäta strömkapaciteten vid kortslutning? Vilken högtalaren går ner under 0.5ohm?
Visst är det löjligt när dagens apparater antas vara evighetsmaskiner som levererar mer än vad dom konsumerar men mätmetoden som oftast används anger bara effektuttaget under en tiondels sekund vid en viss frekvens och då täcker kondensatorbanken det uttaget. Den kontinuerliga effekten är betydligt lägre men det märker man normalt inte eftersom man sällan lyssnar på en ren sinussignal på full volym.
Postad 16 August 2004 - 00:42
Varför är då de strömstarka förstärkarna samt alla slutsteg strömstarka och ger mycket bättre ljud om det är betydelselöst?
En strömstark förstärkares uppbyggnad gör att den inte tappar fokus vid volympådrag samt att den även låter bättre och detaljerat vid låg volym!
Impedansen varierar under spelning samt är inte konstant! Att sedan 4 ohms högtalare är svettigare för förstärkaren att driva då mer ström krävs för att behålla spänningen varmed de strömstarka förstärkarnas uppbyggnad är mer idealiska för denna typen av last!
Postad 16 August 2004 - 14:28
Unregistered23cff24f
-
Unregistered23cff24f
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Det jag menar är:
När behöver du 100 ampere eller mer på förstärkare som levererar runt 100-200 watt?
Jag anser att det är enkla knep för att sälja...
Postad 16 August 2004 - 15:22
TiGgR
-
TiGgR
-
Lärjunge
-
-
352 inlägg
Kan hålla med om att det behövs strömstarka förstärkare/slutsteg till vissa högtalare men de är ändå lätträknade!!
Men att påstå att en förstärkare låter bättre bara för att den är strömstark!! Nej det kan jag inte hålla med om...
Lyssna på en Lavardin IS så förstår ni vad jag talar om, det är en sjukt underbar skapelse som inte klarar att lämna mycket ström!!
Kan även nämna när vi jämförde ett H/K citationsteg mot mitt gamla McIntosh steg. H/K'n var specad till ca 2*150 W 100 Ampere, McIntoshen 2*100 W 20 Ampere. Vilken lät bäst???? Inte H/K'n iaf..
Jag har själv varit insnöad i strömträsket men har lärt mig att man ska lyssna på stegen inte kolla blint på effekt/strömkapacitet...
/TiGgR.
Postad 16 August 2004 - 15:28
mattek
-
mattek
-
Veteran
-
-
1627 inlägg
visst märks skillad på watt och watt körde förut men en gammal onkyo integra 2kanalare på 2*80 watt som drev mina jamo concert 7 utan problem,bytte den mot yamaha 1400 som inte orkade med dom så letade rätt på ett beggat nad 218 thx och nu låter det bra igen
rgds
matte
Postad 16 August 2004 - 15:55
Unregisteredc5c121df
-
Unregisteredc5c121df
-
Beroende
-
-
1317 inlägg
Vi kan iaf konstatera att det är bra med ström men det beöver inte låta bättre
Postad 16 August 2004 - 17:30
Christopher
-
Christopher
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Kan hålla med om att det behövs strömstarka förstärkare/slutsteg till vissa högtalare men de är ändå lätträknade!! Men att påstå att en förstärkare låter bättre bara för att den är strömstark!! Nej det kan jag inte hålla med om...
Lyssna på en Lavardin IS så förstår ni vad jag talar om, det är en sjukt underbar skapelse som inte klarar att lämna mycket ström!!
Kan även nämna när vi jämförde ett H/K citationsteg mot mitt gamla McIntosh steg. H/K'n var specad till ca 2*150 W 100 Ampere, McIntoshen 2*100 W 20 Ampere. Vilken lät bäst???? Inte H/K'n iaf..
Jag har själv varit insnöad i strömträsket men har lärt mig att man ska lyssna på stegen inte kolla blint på effekt/strömkapacitet...
/TiGgR.
Smaken är som baken som sagt, tycker man det låter bra om hela rummet skakar eller om man ska höra en nål falla i backen... Kraft kanske du inte behöver för nålen men  har man kardon så harman, eller vad säger du viggen?  Edit: små kraffs
Redigerat av n1o_0, 16 August 2004 - 17:33.
Postad 16 August 2004 - 18:26
Unregistered7260a483
-
Unregistered7260a483
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag mailade för ett tag sedan till Dick Bender på Pioneer och frågade hur det var möjligt att speca ett högre effektuttag än effektförbrukning och detta var svaret jag fick.
"Jag kan förstå att du inte förstår hur "watten" hänger ihop, det är knappt någon som gör det, men jag skall göra ett kortfattat försök att förklara.
Du har helt rätt, det står att den har 7x100watt kontinuerlig uteffekt. Men avslutningen skall vi inte glömma: det står "i DIN". Det betyder att man tillåter 1% distortion vid 1kHz, 1m från högtalaren med motståndet 8ohm. Detta förändra saken. Eftersom vi nu har en tillåten distorion så kan effekten vara något högre än strömförbrukningen, vi har ju inte ett perfekt ljud när vi mäter. Hade vi mätt i RMS hade resultatet kunnat vara ännu mer förbryllande efterssom man då tillåter 10% distortion och så vidare. Tänk på sådana där billiga mikroanläggningar som kan ha 1000watt eller mer och kosta 500:- och väga ett kilo...de har någon egen mätning som är totalt oförståbar.
Hoppas detta redde ut något begrepp för dig i alla fall och lycka till!
M.V.H.
Dick Bender"
Postad 16 August 2004 - 18:32
Christopher
-
Christopher
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Dumt att _alla_ märken/tillverkare slutar skriva ut sina "testbänks" watt
Postad 16 August 2004 - 18:34
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Den där Dick Bender läste aldrig fysik i skolan...
Så en evighetsmaskin är möjlig, bara man tillåter lite distortion
Postad 16 August 2004 - 18:36
Unregisteredc5c121df
-
Unregisteredc5c121df
-
Beroende
-
-
1317 inlägg
Jag tycker isf att alla produkter ska inkludera ett papper med en mätning typ av H&M strömkub.Det måste vara bäst?Fast man måste bestämma en regel för hur mkt distrtion det får vara.
Postad 16 August 2004 - 19:11
Unregisteredd0189b11
-
Unregisteredd0189b11
-
Rookie
-
6 inlägg
Tack Mip för Benders oefterhärmliga förklaring. Den kommer jag att leva länge på.  Effekten ökar med distorsion, dessutom är den högre än strömförbrukningen (vad med spänningen då?) och kan ta sig en meter utanför högtalaren där den möter den trevlige herr Impedans.
Hoppas jag blir bjuden på Pioneers firmafest. Krökandet måste slå alla rekord. Viss credit till Bender dock för att han svarar på frågor.
Förresten, enligt Dannev330 får jag det till en spänning i utsignalen om ca 28 volt. TiGgRs MacIntosh levererade 2*100 w vid 20 amp = 10volt.  Nä nu tappade ni mig grabbar. Tack ändå!
Postad 16 August 2004 - 20:22
Tiger_osse
-
Tiger_osse
-
Användare
-
-
120 inlägg
Tjena!
Vill börja med att säga att jag inte är helt säker på det jag nu kommer skriva, men jag tror att det ligger lite i det iaf.
Som jag förstått det så kan inte en förstärkare dra mer effekt än ca 2200-2400 Watt. Detta beror på sambandet P=IxU (Effekten=Ström x spänning) I vårt fall i Sverige mellan 220-240 Volt. De flesta lägenheter och hus också för den delen har bara 10 Amp säkringar. Men detta har vi alltså satt den övre effektbegränsningen. (Bortser från fasförskjutningar och liknande)
När tillverkarna märker upp hur mycket effekt förstärkaren ger respektive drar beror mycket på hur hög verkningsgrad slutsteget har samt vid vilken spänning och ström effekten är uppmätt.
Så det enda man kan göra för att säkert få veta hur effektivt ett slutsteg är, är att mäta upp dels strömstyrkan samt vid vilken spänning denna strömstyrka infinnner sig. Ett bra sätt att se om det är ett stabilt slutsteg är att se på effekt-kuben vad som händer när impedansen halveras, ett stabilt slutsteg ska i teorin dubblera sin effekt. Sambandet här beror ju till stor del på impedansen på den last du har inkopplad. (Högtalaren) (U=I x R) Något man heller absolut inte kan bortse ifrån är vid vilken distortion strömstyrkan är uppmätt, under hur lång tid mätningen pågick samt vid vilken frekvens.
Min slutsats är att du helt klart kan få ut 1000 Watt ur en förstärkare som bara drar 500 Watt. Detta är möjlig genom att transformera upp spänningen i flera steg och med en låg strömstyrka uppnå höga mätvärde på utgången. Men hur det låter är ju en helt annan historia.
Jag är ingen expert, så rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar.
/Osse
Redigerat av Tiger_osse, 16 August 2004 - 21:55.
Postad 16 August 2004 - 22:52
Unregisteredd0189b11
-
Unregisteredd0189b11
-
Rookie
-
6 inlägg
Tack alla för engagemanget. Nä, en upptranformerad signal med låg strömstryka ger ingen hög effekt. I så fall pratar vi få amp och väldigt många volt. Ej heller kan vi låta tillverkarna gömma sig bakom div knepiga definitioner typ " lämnar 1000 watt under 1ms". Inte lyssnar vi väl på musik någon millisekund åt gången för att sedan under tystnad vänta på kondensatorernas laddning.
Det är, enligt den fysik vi känner till, omöjligt att få en maskin att lämna mer energi -effekt- än vad den konsumerar. En förstärkare har ganska låg effektivitet (ej effekt i detta sammanhang) eftersom den kanske levererar ut kanske 60% av den energi vi petar in(enligt annan tråd, verkar rimligt med tanke på värmeproduktionen som ju är den del av ihälld energi som ej kom ut som högtalarsignal).
Jag ville bara testa min iakttagelse från märkplåtarnas värld på detta kunniga forum. Tack för hjälpen på denna och andra trådar som befäst min övertygelse att utöver vikten också kolla märkeffekten. Självklart skall jag också lyssna på mina köpalternativ, dock vet jag att effekt kan man aldrig få för lite av - speciellt som dynamik är en av de saker jag värderar allra högst i lyssningsupplevelsen.
I rest my case,
/TeeKay
Redigerat av Unregisteredd0189b11, 16 August 2004 - 22:56.
Postad 17 August 2004 - 08:49
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Min slutsats är att du helt klart kan få ut 1000 Watt ur en förstärkare som bara drar 500 Watt. Detta är möjlig genom att transformera upp spänningen i flera steg och med en låg strömstyrka uppnå höga mätvärde på utgången. Men hur det låter är ju en helt annan historia.
Jag är ingen expert, så rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar.
/Osse
Okej, jag kan ju rätta dig om du vill P=U*I låter det bekant?? Det går alltså inte att få ut högre effekt genom att transformera upp spänningen eftersom strömmen då sjunker med motsvarande grad. Den effekt som man kan ta ut efter en transformator är samma som effekten man matar den med (minus förluster), det är endast förhållandet mellan ström och spänning som man ändrar.
Postad 17 August 2004 - 09:08
Unregistered23cff24f
-
Unregistered23cff24f
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Det herr Bender menar är att när du driver en sinussignal så att den distorderar så övergår sinussignalen mer eller mindre till att likna en fyrkantvåg, som dom flesta vet så har en fyrkantvåg ett betydligt högre effektivvärde än vad en vanlig sinussignal har, därav så får du en specad högre effekt än vad som egentligen levereras.
och Teekay.. "TiGgRs MacIntosh levererade 2*100 w vid 20 amp = 10volt"
Nej, hans macintosh levererar också 28V eftersom den också är på 100W, om stärkaren levererar 20A eller 20000A har ingen betydelse sålänge den levererar mer än drygt 3.5A (28.28 volt x 3.53 ampere=100 watt).
Att sedan hur förstärkare hanterar olika högtalarlaster har med konstruktionen av förstärkaren att göra. Vissa (äldre) har en kondensator på utgången, många har en spole på utgången osv. osv. Allt detta har en inverkan på ljudet som kan vara både positiv och negativ.
Vi kan konstatera att det är aldrig fel att ha en förstärkare som levererar massor av ström men det behöver inte betyda att den låter bättre än någon annan.
Om man är sugen på en förstärkare eller slutsteg som levererar mycket ström och har en ljudbild som slår det mesta så rekommenderar jag att man tar en titt på Krell.
Postad 17 August 2004 - 10:34
Unregistered3416aad5
-
Unregistered3416aad5
-
Beroende
-
-
1133 inlägg
Sen är det väl lite så att :
"en bil med 800hk är inte stark om den inte har ett högt vridmoment"
Lite annorlunda jämförelse men det ligger nog något i den tycker jag.
Jag tror ju att det är helheten i en tex stärkare som ger det optimala ljudet,inte bara massa watt eller ampere.Men om man vet att man ska dra tunga hgt så är det nog viktigare att se på kuben än enbart på watten.
En till lite avvikande jämförelse:
Vilken är bäst att dra husvagn med?
En bil med 225hk/300nm eller en bil med 100hk/450nm (nm=vridmoment)
JAG skulle ju använda den med 100hk för ändamålet iom att en bil med högt vrid kan utnyttja verkningsgraden längre än en med mindre vrid.En med lågt NM-värde brukar ofta bara kunna ge max värde under en kortare tid.
//Janne
Postad 17 August 2004 - 15:21
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
En till lite avvikande jämförelse:
Vilken är bäst att dra husvagn med?
En bil med 225hk/300nm eller en bil med 100hk/450nm (nm=vridmoment)
JAG skulle ju använda den med 100hk för ändamålet iom att en bil med högt vrid kan utnyttja verkningsgraden längre än en med mindre vrid.En med lågt NM-värde brukar ofta bara kunna ge max värde under en kortare tid.
//Janne
Du får väl inte köra fortare än 80km/h med husvagn...och då behöver man inga 225 hk... Det är tur att det inte är någon hastighetsbegränsning inom hifi.... Din liknelse är annars ok....dvs en bil som ska orka mer eller mindre tung last= en förstärkare som ska orka mer eller mindre tungdrivna högtalare/last. Lasten är rätt så avgörande vid behovet av mkt ström/vridmoment. Vill likna många tillverkares watt mer vid bilens toppfart utan hänsyn till bilens vikt och dess påhängda husvagn/högtalare! Strömförbrukningen är oxå en bra måttstock på en förstärkares kapacitet. Man måste dock väga in hur effektförlusten från motorn till hjulaxlarna. I en förstärkare blire ju oxå bortfall av ström i form av t ex värme. Sedan håller jag med om att välljud inte främst beror på många ampere & watt. Då borde ju t ex H/K låta ruskigt bra, vilket jag inte riktigt är med på. En PA-anläggning likaså eftersom den ät SVÄLLFYLLD av effekt & ström...& en rörförstärkare borde låta skiit på grund av sin vanligtvis betydligt lägre effekt... Om vi ska få så äkta watt som möjligt tror jag det enklaste inom hembio är att läsa om effekten är mätt vid en kanal driven eller vid samtliga kanaler drivna...! Där är t ex Rotel, Arcam & H/K mest ärliga...men inte Yamaha, Denon, Pioneer, Onkyo osv. Dvs de förstnämnda har äkta watt och därmed oxå mer ström...trots att de har mindre watt på papperet! Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 August 2004 - 15:48.
Postad 17 August 2004 - 18:01
Unregistered3416aad5
-
Unregistered3416aad5
-
Beroende
-
-
1133 inlägg
[quote name='JB' date='Aug 17 2004, 17:21 '] [quote name='H/KJanne' date='Aug 17 2004, 12:34 '] "Sedan håller jag med om att välljud inte främst beror på många ampere & watt. Då borde ju t ex H/K låta ruskigt bra, vilket jag inte riktigt är med på. " [/quote] JAG tycker inte heller att ALLA H/K låter enastående bra men jag vill gärna skryta upp min avr8500 lite grann iaf.Den är bland det mäktigaste som jag har lyssnat på,tveksamt om det finns nån som spelar flerkanal bättre under 25tkr?Rotel har ju oxå mkt fina produkter men där finns det oxå modeller som inte låter som en Rotel.Alla märken har ju sina toppmodeller o man måste kräva lite mer av dessa än dom övriga i samma produkt namn.Det är ju tveksamt om alla tex H/K stärkare är bättre än alla andra,jag tror ju inte det iof,men jag kan nästan lova att om man vill ha samma kraft-tryck mm så kan man nog inte jämföra med prismässigt/likvärdiga produkter utan man måste nog kliva upp en klass för att få ljudmängden jämförbar med en H/K.Därmed INTE sagt att den låter bättre bara för det. //Janne
Postad 17 August 2004 - 19:06
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
"Sedan håller jag med om att välljud inte främst beror på många ampere & watt. Då borde ju t ex H/K låta ruskigt bra, vilket jag inte riktigt är med på. " JAG tycker inte heller att ALLA H/K låter enastående bra men jag vill gärna skryta upp min avr8500 lite grann iaf.Den är bland det mäktigaste som jag har lyssnat på,tveksamt om det finns nån som spelar flerkanal bättre under 25tkr?Rotel har ju oxå mkt fina produkter men där finns det oxå modeller som inte låter som en Rotel.Alla märken har ju sina toppmodeller o man måste kräva lite mer av dessa än dom övriga i samma produkt namn.Det är ju tveksamt om alla tex H/K stärkare är bättre än alla andra,jag tror ju inte det iof,men jag kan nästan lova att om man vill ha samma kraft-tryck mm så kan man nog inte jämföra med prismässigt/likvärdiga produkter utan man måste nog kliva upp en klass för att få ljudmängden jämförbar med en H/K.Därmed INTE sagt att den låter bättre bara för det.
//Janne
Instämmer i det mesta H/KJanne... Jag tycker inte H/K är ett dåligt märke, utan ett av de bättre. Särskilt tack vare deras ärliga sätt att redovisa sin effekt=seriöst. H/K AVR8500 är en kanonmaskin och en hembioreciver som ger MER ljudmängd än 8500 (även mindre H/K för pengarna) är svårt att finna. Däremot vilken ljudbild man gillar/vilka högtalare man har till är ju sedan en smaksak från person till person... Mvh JB EDIT: Hmmm...varför blev Quotet så där konstigt... EDIT: DET VAR EN QUOTE-RAD FÖR MYCKET/BERGGREN-ADMIN
Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 August 2004 - 20:10.
Postad 18 August 2004 - 18:55
Dox
-
Dox
-
Användare
-
-
167 inlägg
7x100watt betyder inte alltid den kan mata ut 700 watt samtidigt. Oftast är det uppmätt vid en kanal i drift åt gången så den kan mata ut 100 watt ur varje högtalare, men bara en åt gången.
Det här förstår jag inte.Men jag är ingen elektriker Men det måste väl ändå vara så att förtärkren har sju separata förstärkare ,annars skulle den förstärkaren bara leverera 100/7= ca 14.3watt om man har alla högtalarna inkopplade ????
Postad 18 August 2004 - 19:11
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Jo, den har mer än en förstärkare - men inte 7 nätkablar och nätaggregat. Det som finns orkar inte ge ström nog åt alla förstärkarna för full effekt samtidigt.
Postad 19 August 2004 - 21:20
Unregisteredc5c121df
-
Unregisteredc5c121df
-
Beroende
-
-
1317 inlägg
En sak jag ofta undrar över är:endel dyra och svindyra förstärkare kan ha 3-30w i 8ohm.Räcker det?Tänk om man skulle vinna/få 100.000 och ska köpa ny stereo.Det första jag hade kastat mig över är http://www.ljudmakar...t_id=399&menu=1 och den har 30w i 8ohm och 60 i 4ohm.Sedan skaffar man ett par system audo s2k master eller vad dom heter med ca 87db känslighet och 4 ohm "easy load" Skulle det räcka för att spela nästan halva volymen av det jag kan idag med mina audio pro med 91db känslighet och hk670?  För det är väll igen ide att det ska finnas stärkare på 3,5watt som kostar mer änn 20.000:-? Men dom har väll skitbra strömstyrka istället villket är viktigast.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|