Mitt inlägg avsåg i och för sig återförsäljare av lampor. Angående konkurrensen på Sanyos projektor är det inget fel på denna. Tyskland pressar priser i Sverige och även den svenska marknaden är konkurrensutsatt. Det har märkts på priset som sjunkit stadigt sedan introduktionen och att projektorer blivit "folkliga" med större upplagor som följd. Vissa återförsäljare har t.o.m. på grund av tryckfel fått sälja Sanyo z2 för inköpspris (se forum) och lockpriser har funnits med dukar som medföljer.
Problemet med reservdelar eller kanske mer korrekt beskrivet, förbrukningsvara till projektor som en lampa är, är dock fortfarande stort. Sedan z2 lanserades har lamppriset vad jag kan minnas varit konstant på ca 4.600 kronor inkl moms. Snart kommer många konsumenter få betala detta pris för trasiga lampor som behöver bytas ut. Utan konkurrens från olika lamptillverkare som gör "plagiat" och återförsäljare av orginal lampor kommer alltså priset vara en tredjedel av en ny projektor (z2), eller en fjärdedel av nypriset för nya uppdaterade modeller med nya chip och lcdpaneler (till en början z3).
Jag återupprepar:
Surt
, mycket surt! 
(Riktat till projektortillverkarnas och speciellt Sanyos reservdelstillverkning och logistik)
hoppsan hejsan, f*n va klantigt av mej

, du får ursäkta mej. =) tänkte inte klart. skyller på att jag är hungirg.

joh, dustin är ensam återförsäljare. =(
det är riktigt surt med att priset är så högt för bara en lampa.