Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Original Da Vinci

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Original A9.8 Da Vinci (CD-spelare) 1 9 (6) Inga priser

#1

Postad 17 augusti 2004 - 16:56

Gäst_NOVISVILLBLIVIS_*
  • Gäst_NOVISVILLBLIVIS_*
  • 0
Hej.

:blink:

Nu har jag beställd en Original DaVinci cd spelare från coem... Norman menar att jag bör ha den i slutet av veckan eller början på kommande...

Har också beställt Xindak FS-2 högtalarkabel.

Tyckte att det saknades en tråd om DaVinci spelaren så därför startar jag denna...

målsättningen är att den ska fyllas på med matnyttigheter rörande Originals topp modell...

Har saknat bilder på det som finns under huven på de kinaimporterade grejerna och framför allt när det gäller Originals 2008 och DaVinci spelare... vore intressant med mer specifikationer på enskilda komponenter samt jämförelser med andra produkter. om någon har sådana kunskaper leverera dem gärna här.

har man fortfarande ett leende i hela ansiktet när man öppnat och kollat insidan eller har man fått vad man betalat för?

Risken finns att ett visst önsketänkande ställer till det för objektiviteten när man efter nervös väntan får hem grejerna...

man vill naturligtvis ha sparat en massa pengar och kommit över någoning riktigt bra...


fyll gärna på med åsikter, tester, bilder mm...

hälsningar Novisen... :P

Redigerat av NOVISVILLBLIVIS, 17 augusti 2004 - 17:03.


#2

Postad 17 augusti 2004 - 18:18

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Tråden kommer alltså handla om CD-spelaren Da Vinci, bilder och intryck kommer samlas här med tiden. Eftersom att tråden inte kommer behandla själva importen så mycket så hör tråden hemma där trådar om alla andra CD-spelare hör hemma, dvs "Ljuduppspelning"
  • Jag vill tipsa om den redan existerande tråden om CD-spelaren Original 2008.
  • Följande länk visar en bild på Da Vinci: Bild. (Observera att ägaren inte vill ha PM om Da Vincin.)
  • I samma tråd på sista sidan kommer vi fortsätta lägga upp länkar till de trådar som behandlar importerade kinesiska produkter och där bilder och intryck postas.
Tråd flyttad till Ljuduppspelning.

#3

Postad 18 augusti 2004 - 15:42

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Jag skruvade sönder min spelare tidigare, se här.

#4

Postad 09 september 2004 - 11:59

Unregistered8f7d7607
  • Unregistered8f7d7607
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Lite tråkigt att ingen har en i sthm som man kan få lyssna på,

#5

Postad 09 september 2004 - 12:21

Nybbe
  • Nybbe
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0

Lite tråkigt att ingen har en i sthm som man kan få lyssna på,

Jag har en på ingående, har den förhoppningsvis ibörjan på nästa vecka. Kommer att slänga upp en liten review strax efter.
Bor i Örebro tyvärr.. ;)

#6

Postad 14 september 2004 - 12:05

Nybbe
  • Nybbe
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...=22577&pic=.jpg
https://www.prisjakt...=22578&pic=.jpg



Har precis satts på inspelning, men intrycket så här långt (både för öra och öga) är positivt! :P

Redigerat av Nybbe, 14 september 2004 - 12:23.


#7

Postad 14 september 2004 - 12:55

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Vilken härmapa du är!

molsson, den som väntar på något gott...... Jag har ingen tid alls över nuförtiden. Men om ett par veckor så.

#8

Postad 15 september 2004 - 18:56

långhåret
  • långhåret
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Vill höra resten av intrycken. Är lite sugen själv på att införskaffa. ev. vid nästa gruppköp eller själv. :P

#9

Postad 22 september 2004 - 04:51

Aron
  • Aron
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Tja!

Någon som reagerat på infästningarna till locket... att det glappar lite... Annars är jag helnöjd med min!

Tog med den till den lokala hifi handlaren och testade lite. Tyckte mig ana ganska stor skepsis hos försäljarna. Någon sa med ett menande tonfall att det är fantastiskt vad man kan göra med plast när han fingrade på locket...

Jag jämförde deras Quad spelare i 10000kr klassen mot min DaVinci (med standard kabel) och konstaterade att DaVincin spelade mycket mer, rikare, bredare, djupare, helt enkelt mycket bättre . Eftersom jag betalat hälften av vad Quaden kostar kan jag förstå att min lokala hifi försäljare drog öronen åt sig... Själv hade jag ett stort leende på läpparna när jag åkte hem. :)

Redigerat av Aron, 10 oktober 2004 - 16:29.


#10

Postad 23 september 2004 - 12:12

Unregisteredd6eff882
  • Unregisteredd6eff882
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Har precis fått hem min Davinci. Håller med att locket har ett visst litet glapp, tycker inte att det gör något. Däremot tycker jag att pinnen till locket kunde vara lite bättre utformad, den borde sitta fast och vara en gasfjädrad historia, nu är det lite meckigt när man skall byta skiva och meka med pucken och hålla upp locket eller fixa med pinnen först...

Har knappt hunnit testa den än, innan jag har köpt mig ett IKEA-lackbord så kan jag bara koppla in digitalt den via min långa koax. Testade dock att köra den analoga utgången en stund (med apparaten stående på golvet). Köpte en Xindak FA-1 med RCA-XLR ut in i mitt Thule-försteg.

#11

Postad 23 september 2004 - 13:14

Nybbe
  • Nybbe
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0
Håller med, davincin är en liten vågad konstruktion..därefter kvalitets "missarna".
Jag är själv väldigt nöjd med ljudet och utseendet, dock så har den lite kvalitetsbrister som sagt.

Hadde jag köpt en cd i dag hadde det blivit en A2008/Esound istället..

#12

Postad 23 september 2004 - 13:23

Unregisteredd6eff882
  • Unregisteredd6eff882
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Alla jag visat bilderna på Davincin tycker att den ser häftig ut, här en kommentar från min engelska polare.

Wow - i have to have a hunt for one of those in the UK.. It looks like a CD
player for memebers of MI5. Whats the name of the piece of kit (so i can search
for a spec)


Får se om den går att modda med en gasfjädring till locket, då skulle den vara klockren även hanteringsmässigt!

#13

Postad 23 september 2004 - 14:16

Nybbe
  • Nybbe
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0
..och det glappande locket lär inte vara SÅ svårt att ordna till.

#14

Postad 23 september 2004 - 19:31

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0
Orkar ni fortfarande torka bort fettfläckarna eller är smekmånaden slut?

#15

Postad 23 september 2004 - 20:33

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0

Orkar ni fortfarande torka bort fettfläckarna eller är smekmånaden slut?

:)

Taskigt.

Det är ju en nackdel (det och placeringskravet samt det lite bökiga sättet att byta skiva) som gjorde att jag ändå valde 2008:an. Ljudmässigt dock bör ju denna vara snäppet bättre.

#16

Postad 27 september 2004 - 07:09

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Äh, man har ju lärt sig var man kan ta någonstans :(

#17

Postad 27 september 2004 - 09:53

Unregisteredd6eff882
  • Unregisteredd6eff882
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Det är väl inga problem att inte få tumavtryck, locket har ju ett handtag! Och så får man ju med vita handskar i lådan när man skall packa upp apparaten. Jag fick även med två par tåstrumpor (även om de inte gick att få på sig dom)!

En annan cool grej tycker jag är HDCD-dioden, den är blå och väldigt lyser väldigt diskret i mörkret, man får nästan leta efter den... Har precis kopplat in den analoga utgången och testat HDCD, det låter ju inte så dumt faktiskt!

#18

Postad 02 oktober 2004 - 23:14

solid studio
  • solid studio
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0

Får se om den går att modda med en gasfjädring till locket, då skulle den vara klockren även hanteringsmässigt!

går det? jag ska själv beställa en da vinci och den funktionen skulle sitta klockrent!

#19

Postad 03 oktober 2004 - 12:02

Unregisteredd6eff882
  • Unregisteredd6eff882
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Jag tror att en gasfjäder blir svår att få dit, den får helt enkelt inte plats. Den lilla staven är ju nedsänkt i ett litet fack, där får inte en gasfjäder plats. Davincin låter och ser väldigt bra ut, men frågan är om skillnaden mot en 2008 är så stor att det uppväger böket med det lite krångligare handhavandet...

#20

Postad 04 oktober 2004 - 00:39

solid studio
  • solid studio
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
det är aldrig bekvämt att byta cd, oavsett om det är en normal inmatning eller lucka man måste lyfta. för att få bekvämt så ska man ju köpa cdväxlare för 100cd eller liknande. jag tycker att en liten ritual innan cd lyssning stärker upplevelsen. om det är för lätt så uppskattas det inte lika mycket. men oas. så är det bara min åsikt.

skulle man kunna fixa gasfjädring för själva luckan?

#21

Postad 04 oktober 2004 - 07:23

Unregisteredd6eff882
  • Unregisteredd6eff882
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Postad bild
Om du ser på bilden så får nog inte en gasfjäder plats under locket. Utrymmet för den lilla pinnen är lite för litet för en gasfjäder, samt att hitta en gasfjäder med exakt rätt längd för att passa i facket. Det kanske går att bygga om spelaren men det är klart för mycket jobb, tror att det blir svårt, men vill man så går allt att göra! Lite meckigt blir det även att fästa fjädern i locket.

Annars behöver man inte använda den lilla pinnen, det går att öppna locket bakåt, då hänger locket lite i gånggärnen, känns lite påfrestande för gånggärnen men det håller nog! Som sagt, så jobbigt är det faktiskt inte att byta skiva, det är mest när man skall dema hur bra det låter för polarna, skiva efter skiva skall bytas för att lyssna på enstaka låtar...

Redigerat av Unregisteredd6eff882, 04 oktober 2004 - 07:24.


#22

Postad 06 oktober 2004 - 16:41

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
En del kinaspelare har problem med att läsa
kopieringsskyddade skvor.
Hur klarar sig da vinci????????? ;)

#23

Postad 07 oktober 2004 - 10:09

Unregisteredd6eff882
  • Unregisteredd6eff882
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Jag har ett antal kopieringsskyddade skivor. Bla Ben Harpers "Diamonds on the inside", Kings of Convenience "Riot on an empty street". Kings of convenience-skivan spelade brus en gång och vägrade spela sista spåret. Men det har inte upprepats och jag har inte haft några som helst problem med kopieringsskyddade skivor efter detta, antar att det var en engångsföreteelse. Då körde jag spelaren som transport och vet inte riktigt vad som orsakade bruset...

#24

Postad 07 oktober 2004 - 11:55

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Har gått galant för mig med flera skivor som t ex datorn totalvägrar att läsa.

#25

Postad 07 oktober 2004 - 20:02

Unregisteredd6eff882
  • Unregisteredd6eff882
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Jag måste bara framhäva att detta är en superspelare, jag blir bara nöjdare och nöjdare med Davincin. Må vara att det är lite struligt att byta skiva, men vad gör det när den låter som den gör, högupplöst och detaljerat men ändå mjukt, aldrig hårt!

#26

Postad 10 oktober 2004 - 16:39

Aron
  • Aron
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Tji

Redigerat av Aron, 25 februari 2006 - 22:01.


#27

Postad 02 augusti 2005 - 13:38

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

  • 1 317 inlägg
  • 0
Vad är de för "karaktär" på den? Skulle nog kunna tänka mig att köpa en då den matchar primare + att min cd/dvd är svagaste länekn nu så nästa blir bättre uppseplning.

#28

Postad 06 augusti 2005 - 11:34

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

  • 1 317 inlägg
  • 0
OKje..de finns folk som har den men vet inte hur den låter...great! :D

#29

Postad 07 augusti 2005 - 20:24

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

OKje..de finns folk som har den men vet inte hur den låter...great! ;)

Håller med, lite lyssningsintryck vore trevligt.

Jag har inte hört DaVinci, men deras jubileumsversion Leonardo. Jag kan tänka mig att _karaktären_ är likartad. Info i denna tråd.

#30

Postad 13 augusti 2005 - 21:13

Aron
  • Aron
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Hej!

Redigerat av Aron, 25 februari 2006 - 21:28.


#31

Postad 14 augusti 2005 - 08:02

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Om du inte redan har gjort det, så kolla att alla skruvar är åtdragna (och sitter kvar) i transporten. Jag lyssnade på en spelare igår med liknande konstruktion som gav ett sådant raspande ljud. En skruv från locket låg lös på transporten, och när vi satt dit den försvann naturligtvis skrapet. Även om det är hög kvalitet, så kan ibland en och annan skruv behöva dras åt.

Ett annat tips till dig - prova så många olika signalkablar du kan. Det går inte på förhand att säga vad som låter bäst med din övriga elektronik, men det är inte alls säkert att FA Gold är optimal. Eller så är den det ;)

Ska bli intressant att höra vad du tycker.

#32

Postad 14 augusti 2005 - 14:18

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

  • 1 317 inlägg
  • 0
Köper nog riktigt vinyl istället..Mer känsla i det ;) och ingen kina wannabe :D Men orginalen är helt klart intressant!

#33

Postad 01 september 2005 - 20:59

Unregistered4a11f04a
  • Unregistered4a11f04a
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Med tanke på priset är jag i alla fall mycket nöjd.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad fick du ge för pjäsen?

#34

Postad 25 maj 2006 - 11:41

Oljan
  • Oljan
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej

Jag kom hem igår med en Original Da Vinci.

Kopplade upp den igår kväll och den lät väl ok, kanske inte vad jag hade väntat mig efter lyssningen i butiken. Visserligen körde de på en rörförstärkare och jag har en Rotel men ändå.

Satte den på inspelning under natten och har jag nu spelat en skiva på den idag.

Väldigt tredimensionellt och mjukt ljud utan att missa en massa detaljer, det låter väldigt mycket vinyl.

Än så länge är jag väldigt nöjd och troligtvis blir det bara bättre efterhand som den blir inspelad.

/Ola

#35

Postad 29 maj 2006 - 21:02

Oljan
  • Oljan
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min da Vinci spelare i snart en vecka så det är väl dags för en utförligare beskrivning av spelaren.

När jag köpte den jämförde jag den med CD-2008F. Som förstärkare användes en rörförstärkare som jag inte känner till, (troligtvis något kinesiskt). Likaså var högtalarna, ett par tvåvägs golvare också okända för mig. Ljudkaraktären på de båda spelarna skilde en del. 2008:an upplevdes som något hårdare och kallare i karaktären. Dock provade jag inte de olika filterinställningarna på 2008:an då jag inte kunde förklara vad jag ville på kinesiska. Nåväl jag slog till på da Vincin för några hundralappar mer.

Da Vincin spelar i mitt system tillsammans med en Rotel RSX-1056 och ett par Dynaudio Contour 1.3mkII. Kablarna jag använder är Nordost Dreamcaster till cd:n och Harmonic tech Pro-12 till högtalarna.

Spelaren är nog en andra generations da Vinci. Man har tydligen plockat bort de fyra skruvar på fronten som funnits tidigare. Om det skiljer något inuti känner jag inte till.

Efterhand som den blivit inspelad så har den fått en ännu mer tredimensionell och luftig karaktär. Det vinyllika ljudet är påtagligt, basen är väldigt väldefinierad. Allt detta utan att man går miste om en massa detaljer. Väldigt spelglad med mycket ”stampa takten” känsla. Mina nuvarande Dynaudio börjar nästan påminna om mina gamla Mirage i karaktären.

Tidigare då jag använde en moddad Pioneer PD-S06 fick jag inte riktigt rätt på basåtergivningen. Den upplevdes som otydlig och okontrollerad och jag var inne på att antingen köpa en kraftigare förstärkare eller byta högtalare. Spelade man rockmusik så lät det bara grötigt och metalliskt. Att byte av CD skulle göra såhär stor skillnad kunde jag inte drömma om. Anläggning kan helt plötsligt spela all sorts musik även om det funkar bäst med akustisk musik. Att den sedan ser väldigt cool ut också är väl en bonus.

Pianolack, tyvärr med lite damm:
Bifogad fil  da_Vinci__24_.JPG   795,72K   41 Antal nerladdningar

Öppen tillsammans med en massiv fjärr som också kan användas som batong:
Bifogad fil  da_Vinci__8_.JPG   863,7K   49 Antal nerladdningar
Bifogad fil  da_Vinci__9_.JPG   794,37K   31 Antal nerladdningar

/Ola



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.