All info är från Denons hemsida och Hifi-Klubben.
Huvudspecifikationer, Denon DVD-3910
• Powered by the latest DCDi by Faroudja FLI-2310 Decoding Engine - Finest available processing for film, video, graphics or mixed-mode content
• Adjustable Chroma Delay and Level, White/Black Levels, CCS On/Off controls
• Exclusive Denon Picture Image Correction - provides for Vertical and Horizontal pixel enhancement
• New ESS Vibrato "Chroma Bug Free" MPEG/DVD-Audio Decoder
• Sony CXD-2753 Second Generation DSD Decoder
• Dual, discrete, Analog Devices ADV-7310 - 216 MHz, 4:4:4, 12 bit Video D/A Conversion system featuring Noise Shaped Video processing (1 chip each Progressive and Interlace)
• 8x Oversampling Progressive and 16x Interlace output
• Noise Shaped Video™- Interlace and Progressive
• Layer change buffer for skip free layer change: 8 Mb
• Wideband relay switched component video outputs
• Variable Black Level (Setup): 0 and 7.5 IRE
• Passes below-black (PLUGE) on progressive and interlace outputs
• (1) DVI-D (HDCP) and (1) HDMI Multi-Channel Audio Compatible, outputs with selectable 480p/720p/1080i output
• (1) each - Component Video, Composite and "S" outputs
• 2X DVD read speed; 4X CD/CD-R/CD-RW read speed; with 8MB drive buffer memory
• Built-in Dolby Digital, dts, DVD-Audio and SACD decoders with 5.1 analog outputs
• Burr-Brown 24-bit, 192-kHz DSD-1796 Audio DACs (for all channels) that decode PCM and DSD signals discretely with no cross-conversion of DSD
• Full Digital Bass Management for DVD-Audio/SACD (optional), featuring dual Analog Devices Melody 100 'HammerHead' processors (DSD signals are converted to PCM)
• 40/60/80/100/120Hz crossover points with 12dB high and 24dB low pass slopes; Adjustable delay time and Channel Levels
• Source Direct Mode for PCM or SACD, bypasses Bass Management Speaker Configuration, but permits Channel Level and Delay Time adjustments (No conversion of DSD signals to PCM)
• MP3 and Windows Media Audio (WMA 9) Playback
• Plays Audio/Video CDs; DVD-Audio/Video; Super Audio CD; DVD +/-R/RW(conditional); Audio CD-R; Audio CD-RW; Decoders for MP3 (128kbps or greater recommended) and WMA-8 (64 ~ 160kbps) CD-R/RW & DVD +/-R/RW discs
• JPEG photo file viewer, Kodak Picture and Fujicolor CD compatible
• HDCD decoding
• New AL24 Processing Plus for all 6 Channels
• 24/96 compatible digital outputs - optical and coaxial
• DENON Link for connection to AVR-5803/AVR-3805 (compatible with Second Edition Units)
• PCM and DSD Compatible IEEE-1394 Outputs, featuring exclusive DENON Clock Synchronized System (DCSS), a proprietary and defeatable system
• Anamorphic Scaling for 4:3/16:9 Sets
• 4:3 Squeeze and Zoom Controls
• Pure Direct Modes to defeat unneeded portions of player for the ultimate in audio performance
• 3 box, 3 block internal layout to isolate analog, digital and video circuits
• SRS TruSurround
• RS-232C and Remote in/out ports
• Backlit remote control
• Colors: Black and silver
• Construction: Bottom 2 layers, top and sides 3 layers with extra damping and serious screening. 3 separated chambers for: Power, Audio, Video (in. transporter)
• Dimensions: (B x H x D mm) 434x137x403
• Weight: 9.3 kg
• Pris:
https://www.prisjakt...18366&type=.png
Europeisk-, engelsk manual finns att ladda hem HÄR. (Högerklicka och "Spara mål som...")
Produktblad finns HÄR. (Högerklicka och "Spara mål som...")
Mycket genomgående mätningar i det amerikanska s.k. "SECRETStestet" hittar du HÄR.
Test på den tyska sidan Cine4home.de. (Översätt till engelska via Babelfirren.)
Ett test av Essential HiFi & Home Cinema.
Generellt snack om den nya serien av Denons DVD-spelare kan tas i denna tråden.
Frågeställningar:
• Tar denna spelare både 50 och 60Hz via DVI- och HDMI-utgångarna?
Svar: Ja!
• Vilka signaler kan man skicka via de digitala bildutgångarna?
Svar: Via HDMI-utgången kan man välja om man vill skicka en komponentvideosignal eller en RGB-signal, medans man på DVI-utgången endast kan skicka en RGB-signal.
Problemlösningar för Denon DVD-3910
1. Bilden blir överscannad i 720p via DVI/HDMI-utgången. Vad göra?
2. Bilden blir ryckig när jag spelare upp 1080i via DVI/HDMI-utgången. Vad göra?
3. Vilket Progressiveläge ska man välja för filmmaterial? Auto1 eller Auto2?
4. Varför står det “Others” som vald subtitle i spelarens meny när jag tittar på en film och valt svenska subtitles?
5. Jag kan inte lyssna på 5.1-ljud med SACD-skivor. Vad göra?
6. Jag kan inte välja MLP-spåret vid DVD-Audiouppspelning. Vad göra?
7. Vilken firmwareversion har jag i spelaren? Hur ser jag det?
1. Bilden blir överscannad i 720p via DVI/HDMI-utgången. Vad göra?
1.1. Tryck på knappen “Picture Adjust.”
1.2. Längst bort till höger i denna meny finns ett val som heter "SET". Välj det.
1.3. Här kan du nu förflytta bilden i både höjd- och sidled. Försökt få till en bra kompromiss. Ramarna försvinner inte helt med den mjukvara som finns idag.
2. Bilden blir ryckig i 1080i via DVI/HDMI-utgången. Vad göra?
2.1. Gå in i spelarens OSD-meny och till "Video Setup" (tredje fliken från vänster)
2.2. Här finns det ett val som heter "TV Type"
2.3. Ändra till NTSC istället för Multi som är default.
3. Vilket Progressiveläge ska man välja för filmmaterial? Auto1 eller Auto2?
För att citera från amerikanska SECRETStestet så står det så här:
"Auto 2 should be used with PAL or video-based material, and Auto 1 should be used for normal NTSC film-based DVDs." Slut citat.
Alltså Auto2 för europeiska filmer (och från andra delar av världens som använder PAL som TV-system), och Auto1 för amerikanska filmer (och från andra delar av världens som använder NTSC som TV-system). Upp till var och en vad som ser bäst ut iofs. Bara att testa sig fram.
4. Varför står det “Others” som vald subtitle i spelarens meny när jag tittar på en film och valt svenska subtitles?
Detta är en bugg som jag tycker var lite dåligt att inte Denon fixade till innan spelaren släpptes på den europeiska marknaden. Jag löste det så att jag manuellt fick gå in i OSD-menyn och ställa in vilken subtitlefil spelaren skall "fånga" då filmen går igång. Man KAN hoppa mellen olika subtitles under filmens gång, men det funkar (som en del kanske redan vet) inte i ALLA filmer. Sen att det star “Others” istället för “Swedish” gör inte saken lättare. Lösning:
4.1. Tryck på knappen “Setup.”
4.2. Den första sedan som visas är “Disc setup” och det är här vi ska ändra lite.
4.3. Gå ner två hack till “Subtitle.”
4.4. I undermenyn som nu kommer fram stegar man ner till valet som är markerat som “Others.”
4.5. Tryck på “Enter” på fjärren och en liten undermeny skådas
4.6. Skriv in koden “8386” med fjärrkontrollens nummertangenter (de andra landskoderna finns på sidan 152 i manualen).
4.7. Tryck på “Enter” och du är klar!
4.8. För att lämna menyn så trycker man på “Setup” en gång till.
5. Jag kan inte lyssna på 5.1-ljud med SACD-skivor. Vad göra?
Detta kan bero på två olika saker.
5.1. Inte alla SACD-skivor har 5.1-ljud. Kolla att skivan du vill spela upp har 5.1-ljud.
5.2. Kolla i spelarens setupmeny och under fliken som heter 'Audio Setup'. Där skall det stå 'Multi'. Står den på 'Multi' så får du alltid ut alla kanaler som skivan är inspelad med. Har skivan bara 2 kanaler så blir det 2 kanaler osv. Har skivan både 5.1-ljud och vanligt stereoljud så tar spelaren 5.1-spåret först. Vilken SACD-setup man vill ha kan man även enkelt ändra med en knapp på spelarens front.
6. Jag kan inte välja MLP-spåret vid DVD-Audiouppspelning. Vad göra?
Lösning:
6.1. Gå in i OSD-menyn och sedan till den sista fliken som heter "Other setup". Här ska "Player-Mode" stå som "Audio". Står den som "Video" funkar inte DVD-Audio alls.
7. Vilken firmwareversion har jag i spelaren? Hur ser jag det?
7.1. När spelaren är igång så stänger du av strömmen med huvudströmbrytaren, dvs den lite mindre knappen bredvid standbyknappen.
7.2. Håll inne knappen "Play" och "Open/Close" samtidigt...
7.3. Tryck nu (samtidigt som du håller in "Play" och "Open/Close") på huvudströmbrytaren.
7.4. Forsätt hålla in knapparna tills ikonerna för dessa knappar börjar lysa i displayen på fronten av spelaren.
7.5. Nu kan du trycka in följade knappar i en följd: 3, 2, 6, 5 och sedan knappen "Menu" på fjärrkontrollen.
7.6. För att stega mellan informationen så trycker du på "Menu"-knappen. (ESS, Make day, DRV, System, DSP och CNE)
7.7. ESS är firmwareversionen i spelaren för tillfället.
Mer info kommer med tiden.
Edit 040903: Info om bildsignaler
Edit 040912: Info om konstruktionen och minnet för lagerbyte samt DACar för ljudet.
Edit 040920: Bild på fjärrkontroll och länk till test av Cine4home.de. Tack för tipset Thunderbird!

Edit 040923: Länk till europeisk-, engelsk manual.
Edit 041005: Problemlösningar
Edit 041006: Länk till Secretstestet och ett problemlösningsfall
Edit 041029: Info om firmwareversionstest
Edit 050211: Tog bort en del texter som kändes onödiga samt en till testlänk lades till.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 11 februari 2005 - 10:11.