* Officiell tråd - Pioneer DVR-520H*
274 svar till detta ämne
Postad 03 september 2004 - 07:21
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
Fick min nya leksak igår och måste säga att jag är väldigt nöjd bara efter några timmars testande. Spelade in ett program på SP mode, den nästa bästa kvaliten, eller 2 timmar på en DVD skiva som det rymmer. På Hdn blir det 34,5 timmars total inspelningstid, vilket borde räcka ett bra tag. Spelaren är iaf rätt så tyst, den hörs i princip bara när man slår av och på den, och jag har inga problem med sega menyer, allt går lika snabbt att navigera som med en vanlig DVD spelare.
Har bara hunnit ställt in kanalerna och spelat in ett program, vilket fungerade felfritt. Jag kunde inte märka någon kvalitetsskillnad från inspelningen jämfört med sändningen, så SP mode verkar fungera fullt tillfredsställande. Har även kopplat in canal+ och det verkar fungera fint också.
Är överlag nöjd med recordern, den verkar gediget byggd och lättanvänd, kan inte komma på något jag saknar. Kommer använda min gamla HK DVD30 som CD spelare och den dag det blir projektor, vilket lär dröja. Jag kommer skriva mer nu till helgen då jag hinner utforska menyerna mera, har bara provat standardinspelning via HDn ännu.
Redigerat av jonasbonde, 30 oktober 2004 - 05:26.
Postad 03 september 2004 - 07:47
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Jag fick också min igår och jag håller med om allt utom en sak - min är inte tyst. Fläkten surrar, t.o.m. när jag ser på DVD-skivor. Borde den inte vara avstängd då? Det är väl bara hårddisken som behöver kylning... Kan du kolla om din fläkt snurrar när du spelar en skiva?
Det kan vara IKEA lackbordet som ger extra resonanser, ska testa med ett annat bord snart. Som det är nu hörs spelaren 3-4 meter bort.
Postad 03 september 2004 - 08:51
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
Får testa mer ikväll då jag kommer från jobbet, men jag störde mig inte på fläkten igårkväll. Visserligen är jag inte så känslig på fläktljud då jag är van att sitta vid datorn hela dagarna på jobbet.
Postad 03 september 2004 - 09:02
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Nej, men hörs din spelare på 4 meters håll i ett tyst rum? Står din spelare fritt eller i en möbel? Min står helt fritt så det kanske är en bidragande orsak. Bordet är ihåligt och blir som en resonanslåda dessutom, ska bytas.
Postad 03 september 2004 - 13:32
Peison
-
Peison
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Har du inte tagit bort botten på lackbordet? Jag har för mig att det var så alla gjorde som köpte dem till att ha som bord för hi-fi.
Postad 03 september 2004 - 22:24
Unregistered3411a2ec
-
Unregistered3411a2ec
-
Forumräv
-
-
764 inlägg
Följer denna tråden med STORT intresse. Är intresserad av allt ni har att säga men har även några specifika frågor. Vore mkt tacksam om ni kan svara på dom.
Ljudnivån på fläkten får ni gärna skriva mer om då jag bor i en liten etta och antagligen kommer spela in en hel del program på nätterna. Så Audiovector, skriv gärna om din spelare blev tystare av en annan placering.
Undrar också över hur/om det fungerar att genomkoppla sin digitalbox via recordern till TVn, RGB hela vägen?
Postad 05 september 2004 - 20:34
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
Har spelat in en film från Canal+ via RGB och det fungerade utmärkt. Kopplade från VCR utgången på C+ dekodern till RGB in på DVD-R spelaren. Kvalitetsmässigt märker jag ingen skillnad mellan TV sändningen och inspelningen i SP mode. Fläktljudet stör jag mig inte på, kan faktiskt inte höra 520 när jag sitter i soffan och tittar på TV. Jag har även datorn i samma rum så den överröstar iofs DVD spelaren, men jag har även provat när datorn varit avstängd, och fläktljudet är absolut inget man stör sig på.
Provade även att bränna ut filmen ikväll och jag tror det var klart på 7 minuter, filmen var ca 1.5 timma lång och mediat 4x Maxell.
Postad 06 september 2004 - 06:50
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Har du inte tagit bort botten på lackbordet? Jag har för mig att det var så alla gjorde som köpte dem till att ha som bord för hi-fi.
Nej, tyvärr. Jag hade tänkt det men som småbarnsförälder blir det liksom aldrig tid över... Nu är bordet överflödigt i alla fall, min Bora-bänk från Mio blev mycket coolare.
Postad 06 september 2004 - 10:06
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
Jag är också nöjd med min 520, enda jag är lite missnöjd med är den klumpiga fjärrkontrollen, men man förstår ju att det behövs mycket knappar när det är så många funktioner på apparaten. Menyerna är iaf enkla att förstå så man behöver inte vara någon expert för att spela in. En dum grej är dock att man inte kan byta kanal medan inspelning pågår samt att min text tv inte funkar. Jag antar att man får fixa en grenfördelare och koppla in direkt i TVn så man kan byta kanal och se på text medan man spelar in ett program.
Jo en annan grej: Går det att spela in program när apparaten är i off läge ?
Känns lite dumt om den måste stå på hela nätter och dagar om jag har en inspelning på gång.
Redigerat av BerraJobb, 06 september 2004 - 10:09.
Postad 06 september 2004 - 10:26
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Jo en annan grej: Går det att spela in program när apparaten är i off läge ? Känns lite dumt om den måste stå på hela nätter och dagar om jag har en inspelning på gång.
Timer-menyn uppmanar till att ställa apparaten i stand-by-läge, funkar klockrent. Ang- Text-TV så är det ju bara att trycka på TV:ns fjärr till en vanlig TV-kanal. Då funkar ju Text-TV!
Postad 06 september 2004 - 11:24
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
Jag har inte kopplat in någon antennkabel till TVn, är väl därför det inte funkar
Hur som helst så läste jag på ett danskt forum om att man skulle kunna föra över filmerna till PC, via firewire porten med något program, kan ju vara bra om man vill ha filmerna på datorn istället och redigera med större möjligheter.
Postad 07 september 2004 - 07:39
Unregisteredb0624c55
-
Unregisteredb0624c55
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
DVR-520H har ju varken progressiv scan eller komponentvideoutgång. Kollade på Hembiobutikens hemsida och såg att den där emot har Firewireutgång. Kan man skicka progressiv scan genom denna?
De senaste förstärkarna från Pioneer med i på slutet har ju Firewireingång. Kan man då skicka videobilden genom Firewire och sedan via komponent till sin projektor?
Coolt i så fall!
Postad 07 september 2004 - 09:06
Unregistered1e08abba
-
Unregistered1e08abba
-
Användare
-
-
139 inlägg
Om inte jag är helt ute o cyklar är väl Firewire bara för ljud? Iaf Pioneers. Därför det finns DVI och HDMI.
Jonas
Postad 07 september 2004 - 10:33
jsl_80
-
jsl_80
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Firewire och DVI är inte samma sak. Firewire och DV-In(/Out) är däremot samma sak.
Postad 07 september 2004 - 11:46
stebe
-
stebe
-
Användare
-
-
126 inlägg
Jag vet inte hur det är med pioneer men en del andra dvd-recorders med firewire är väldigt begränsade. De är speciellt anpassade för att ta emot videokameror och är säkert bra på det men de tillåter inte ett fritt informationsflöde som t ex firewiren på en dator. Det går alltså inte att skicka över en färdigredigerad film med menyer osv från datorn. Det är en meningslös begränsning som borde tas bort. Som sagt var vet jag inte om detta är gjort på de nya enheterna.
/SB
Postad 07 september 2004 - 12:23
Unregisteredb0624c55
-
Unregisteredb0624c55
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Firewire borde kunna innehålla vad som helst, egentligen. Följande står att läsa om DVR-520H:
Bildutgångar: 1 i.Link(FireWire), 1 scart(RGB), 1 s-video, 1 komposit, 1 antenn
Alltså borde man ju kunna skicka bilden, och då menar jag vid uppspelning, till en förstärkare eller dator och sedan behandla den vidare.
Vem kan man fråga?
Postad 30 september 2004 - 09:12
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Ljudnivån på fläkten får ni gärna skriva mer om då jag bor i en liten etta och antagligen kommer spela in en hel del program på nätterna. Så Audiovector, skriv gärna om din spelare blev tystare av en annan placering.
Lite tystare blev den men inte tillräckligt... Jag bytte ut spelaren mot en ny förra veckan och den låter som en viskning jämfört med den gamla. Så nu är jag 100% nöjd. Stackars den person som får köpa min gamla, högljudda 520:a, Braskens skulle sälja den vidare till en "inte lika kräsen person" sa de. De borde lämna in den på service istället tycker jag.
Postad 30 september 2004 - 10:03
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Nu är ju jag inte Audiovector men jag måste anta att han fått en defekt spelare // <-- EDIT: Såg att Audiovector bytt sin spelare mot en ny och att den var lika tyst som min... ---> //, min står iofs på ett riktig ordentlig hifibänk, fast jag tror inte att det gör så stor skillnad för fläkten låter ytterst lite. Om du har en videobandspelare som står på så är det ungefär samma ljudnivå. Så du behöver INTE oroa dig över att du inte ska kunna sova på nätterna. Jag föreslår att Audiovector returnerar sin spelare för att få ett nytt exemplar, för mitt låter knappt nåt. <-- EDIT: Såg att Audiovector bytt sin spelare mot en ny och att han är nöjd nu... ---> //, Kan ta o spela in en WAVE-fil så får ni själva höra hur tyst den är..fixar det ikväll. Undrar också över hur/om det fungerar att genomkoppla sin digitalbox via recordern till TVn, RGB hela vägen?
Ja, inga problem. Du kan t.o.m spela in på den inbyggda tunern i spelaren medans du t.ex kollar på en digital-tvbox eller vad du nu har kopplat till recordern. Allt med RGB-signalen korrekt förmedlad. Inga problem! /Hasse
Redigerat av DiSNEY, 30 september 2004 - 10:05.
Postad 30 september 2004 - 10:05
lilledanne
-
lilledanne
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Kan 520:en ta namn på tv program direkt från text-tv ( som jag tror panasonicen kan ).
Någon uppfattning hur bra den är på två-kanal - hade tänkt ersätta cd spelaren också. Är den helt ohållbart slö på att ladda cd-skivor tex ? Ljudet ?
Postad 30 september 2004 - 10:07
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Ljudnivån på fläkten får ni gärna Stackars den person som får köpa min gamla, högljudda 520:a, Braskens skulle sälja den vidare till en "inte lika kräsen person" sa de. De borde lämna in den på service istället tycker jag.
Det där säger rätt mycket om skitföretaget braskens (oj, jag kanske blir polisanmäld nu, eller får en brasklapp). Vilket sätt att resonera, jag håller med dig om att de borde skicka tillbaka den till Pioneer, de lär knappast bli debiterade nåt extra för det av Pioneer. Utan de lär väl bara få den utbytt såklart! /Hasse
Postad 30 september 2004 - 10:10
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Om inte jag är helt ute o cyklar är väl Firewire bara för ljud? Iaf Pioneers. Därför det finns DVI och HDMI.
Jonas
Du cyklar helt o hållet nu, varför tror du då att firewire finns på t.ex videokameror? Självklart så kan Firewire både skicka ljud o bild. Allt ingår i den dataström som skickas. Firewire (IEEE 1394) Another new type of external bus, which supports very fast transfer rates: 400 Mbps. Because of this, FireWire is suitable for connecting video devices, such as VCRs, to the computer. /Hasse
Postad 30 september 2004 - 10:17
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Kan 520:en ta namn på tv program direkt från text-tv ( som jag tror panasonicen kan ).
Nej det kan den inte, dock tar den tid och datum från text-tv. Men såå jobbigt är det inte att namnge själv eftersom att man kan använda "SMS-knappning" för att skriva in titlar. Du vet 1 på fjärren betyder "ABCD" 2:an "EFGH" 3:an "IJKL" osv osv. Men visst självklart hade det varit smidigt om den tagit infon direkt, men som sagt inte en så avgörande funktion för mig. Ser hellre alla andra kvaliter som den har. Busenkelt att redigera, Kan ta säkerhetskopior utan förluster på DVD-skivor man bränt. T.ex om man vill göra en extra kopia av nåt man bränt till en kompis. Samt att brännaren tar RGB-in/ut på scartarna osv osv. Någon uppfattning hur bra den är på två-kanal - hade tänkt ersätta cd spelaren också. Är den helt ohållbart slö på att ladda cd-skivor tex ? Ljudet ?
Har inte testat, kan testa ikväll. /Hasse
Postad 30 september 2004 - 10:23
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
520 håller medelmåttig klass på ljudet. Lite platt och oengagerat men dynamiken finns där. Ljudet drar lite åt det ljusa hållet. Med dämpkuddar och hyfsade signalkablar är den helt OK i en budgetstereo (förstärkare och fronthögtalare för cirka 6-8000:-).
Den är inte slö alls förresten. Laddar snabbt och släden håller 110 knyck.
Redigerat av Audiovector, 30 september 2004 - 10:24.
Postad 30 september 2004 - 10:37
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
520 håller medelmåttig klass på ljudet. Lite platt och oengagerat men dynamiken finns där. Ljudet drar lite åt det ljusa hållet. Med dämpkuddar och hyfsade signalkablar är den helt OK i en budgetstereo (förstärkare och fronthögtalare för cirka 6-8000:-).
Den är inte slö alls förresten. Laddar snabbt och släden håller 110 knyck. 
Ja CD-släden är rejält rapp!! Dämpkuddar?
Redigerat av DiSNEY, 30 september 2004 - 10:38.
Postad 30 september 2004 - 10:55
lilledanne
-
lilledanne
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hmm-...man funderar ju - finns det någon DVD-recorder som håller mer än "ok" kvalitet på vanligt stereoljud månne...
Postad 30 september 2004 - 12:29
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Ersättaren till 520, dvs 525 verkar vara på gång
M
Den verkar sakna scart helt o hållet samt ha stöd för nån sorts tv-guide av nåt slag? Samt ha stöd för HDMI? eller? http://www.pioneer.c...eup/525h_s.html/Hasse
Redigerat av DiSNEY, 30 september 2004 - 12:31.
Postad 30 september 2004 - 12:40
lilledanne
-
lilledanne
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Japanska eller amerikanska varianter har inte scart...
Postad 30 september 2004 - 12:48
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Japanska eller amerikanska varianter har inte scart...
Då är detta ingen modell som kommer att se den europeiska marknaden then. Appråpå ingenting: - Är Pioneer ett Amerikanskt eller Japanskt företag från början? Alltså, vart har de sitt huvudkontor? /Hasse
Postad 30 september 2004 - 12:50
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Hmm-...man funderar ju - finns det någon DVD-recorder som håller mer än "ok" kvalitet på vanligt stereoljud månne...
Danne, du kan inte få allt. Om CD-ljudet är så viktigt så bör du väl satsa på en separat dedikerad cd-spelare? Tänk på vad produkten är gjort för frånbörjan. Precis samma sak som att inga DVD-spelare (inkl Pioneer) är speciellt duktiga på att visa JPEG-bilder. Om du vill hantera dessa bilder snabbt, gör det i datorn då. /Hasse
Postad 30 september 2004 - 13:02
lilledanne
-
lilledanne
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jo..precis.. du har rätt...lutar åt en separat NAD C521BEE ...
Postad 30 september 2004 - 13:05
lilledanne
-
lilledanne
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Japanska eller amerikanska varianter har inte scart... Då är detta ingen modell som kommer att se den europeiska marknaden then.
Appråpå ingenting:
- Är Pioneer ett Amerikanskt eller Japanskt företag från början? Alltså, vart har de sitt huvudkontor?
/Hasse
Jorå - modellerna brukar heta samma sak - fast de europeiska har Scart. Det verkar som den stora skillanden på 520 och 525 är 80GB vs 160 GB hårddisk...fast....i japan verkar 520:n ha 160 också...hmm...och tittar man på utseendet så ser den japanska varianten av 520 inte likadan ut som den europeiska - vilken ser ut som den japanska 525:an.. mysteriet tätnar
Redigerat av lilledanne, 30 september 2004 - 13:10.
Postad 30 september 2004 - 14:01
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
Nån som vet om 520 tar DVDmp3?, har själv inte haft möjlighet att prova. Är förövrigt väldigt nöjd med dvd recordern fortfarande, 80 GB räcker rätt långt. Sen är det ju bara använda DVD-RW skivor om man inte vill att det ska ta så mycket plats.
Postad 30 september 2004 - 14:32
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Nån som vet om 520 tar DVDmp3?, har själv inte haft möjlighet att prova. Är förövrigt väldigt nöjd med dvd recordern fortfarande, 80 GB räcker rätt långt. Sen är det ju bara använda DVD-RW skivor om man inte vill att det ska ta så mycket plats.
Nej. Orsaken är enligt pioneers FAQ: Fråga:Hej, jag har sparat många MP3-spår på en DVD-R skiva. Varför går den inte att spela i min Pioneer DVD? Svar:Tyvärr så skall detta inte fungera. DVD-spelaren är helt enkelt inte konstruerad för detta. -- Trist men sant.. Om du har Många MP3 så rekommenderar jag Squeezebox! http://www.slimp3.comSvensk distributör: http://www.domesticsystems.se/Jag äger en SliMP3 som är föregångaren till Squeezebox, skillnaden är att den nya modellen har WiFi (Trådlöstnätverk) / Ny display / Digital-ut osv osv, läs mer på deras hemsida. Skrivit en låååång recension av min SliMP3 som Squeezebox bygger på.. http://forum.swecloc...ighlight=slimp3/Hasse
Redigerat av DiSNEY, 30 september 2004 - 14:42.
Postad 05 oktober 2004 - 13:02
thedarkone
-
thedarkone
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Har just beställt en 720H och har en undran till er med en pioneer recorder: Är det samma fjärrkoder som till pioneers vanliga DVD spelare? Dvs om jag trycker play på recorder fjärren blir det play på en pioneer DVD spelare också?
Postad 05 oktober 2004 - 13:07
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Har just beställt en 720H och har en undran till er med en pioneer recorder: Är det samma fjärrkoder som till pioneers vanliga DVD spelare? Dvs om jag trycker play på recorder fjärren blir det play på en pioneer DVD spelare också?
Du har möjlighet att "invidulisera" din fjärr till dvd-recordern så detta kommer inte att bli nåt problem för dig. Från manualen: "Inställning av fjärrkontrollen (Remote Control Set) • Grundinställning: Recorder1 (Inspelare 1) Du behöver bara ställa in denna om du använder mer än en av Pioneers DVD-inspelare i ett och samma rum. För att varje fjärrkontroll bara skall styra sin egen inspelare måste varje inspelare och fjärrkontroll i rummet ha olika inställning. Det finns tre olika inspelar-ID. När du ställer in Recorder2 eller Recorder3 (inspelare 2 eller 3) visas fjärrkontrollsfunktionen på displayen på frontpanelen. När du har valt ett nytt inspelar-ID måste du bekräfta ändringen genom att välja Yes (ja) eller No (nej) (använd / (vänster-/högerpil)) och tryck sedan på ENTER. Observera att när du har ändrat inspelar-ID kan fjärrkontrollen inte användas förrän du har ändrat fjärrkontrollen till samma ID. För att ställa in fjärrkontrollen trycker du på RETURN och en sifferknapp (1, 2 eller 3) och håller dessa intryckta tills indikatorlampan på fjärrkontrollen tänds." /Hasse
Redigerat av DiSNEY, 05 oktober 2004 - 13:12.
Postad 05 oktober 2004 - 14:22
thedarkone
-
thedarkone
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag tackar för det snabba och uttömmande svaret
Nu är det bara vänta tills paketet dyker upp!! så man slipper alla förhatliga videoband.
Postad 06 oktober 2004 - 20:55
Unregistered3411a2ec
-
Unregistered3411a2ec
-
Forumräv
-
-
764 inlägg
Tack för svaren. Min 520 kommer nu vilken dag som helst o man får väl hoppas att man slipper en defekt spelare... Min video skramlar på ganska bra så jag hoppas att 520 är tystare, annars får man väl överleva ändå...
Återkommer med kommentarer.
Postad 07 oktober 2004 - 09:54
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
Hoppas ni får mycket nöje med era 520 respektive 720, det är iaf mitt bästa köp på länge och nu ska jag även sälja min DVD-30 eftersom 520 är så pass fullfjädrad, känner inget behov av DVD-30.
Lite synd att den inte kan spela DVD-Mp3 men jag får köra på Xbox som jag gjort tidigare.
Angående fjärrkontrollen så väljer man mellan HD och DVD på fjärren. Om du väljer DVD och trycker play så är det DVD skivan som startar, funkar mycket smidigt. Ljudnivån på min 520 är extremt tyst, nästan så jag funderar på om fläkten fungerar ibland
Postad 07 oktober 2004 - 15:33
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Vill tipsa om ett danskt forum som har en speciell avdelning för Pioneer DVD-HD-Brännare som behandlar många intressanta frågor! En guldgruva! http://www.recordere...pics.asp?FID=17/Hasse
Redigerat av DiSNEY, 07 oktober 2004 - 15:34.
Postad 07 oktober 2004 - 18:40
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Hoppas ni får mycket nöje med era 520 respektive 720, det är iaf mitt bästa köp på länge och nu ska jag även sälja min DVD-30 eftersom 520 är så pass fullfjädrad, känner inget behov av DVD-30.
Bildmässigt: NJA Om man vill få ut maximal bildkvalitet ur sina köpfilmer så ska man köpa en renodlad player. Därför köpte jag en Pioneer DV-575 som komplement till 520, klart bättre bild!!! Ljudmässigt: NEJ Saknade min DVD25:a så mycket att jag köpte en Onkyo CD-spelare. Tur det, den var ännu bättre på musik-CD än DVD25:an. 520:an låter lite ljust, platt och oengagerat.
Redigerat av Audiovector, 27 december 2004 - 09:23.
Postad 07 oktober 2004 - 21:06
Unregistered3411a2ec
-
Unregistered3411a2ec
-
Forumräv
-
-
764 inlägg
520'an kom som ett brev på posten idag och jag har spenderat hela kvällen med
att läsa i bruksanvisningen och testa saker.
Lite sponatana reaktioner:
Testade de olika kvalitéts lägena och jag hade svårt i båda fallen att skilja på de två bästa lägena och orginal signalen (RGB - digital tv från comhem). Tredje läget var ok i klass med en bra vhs. Det sista läget var inget vidare och jag har svårt att se när jag skulle ha användning för det.
Ljudnivån (som jag frågat en del om innan): Kan inte höra den på två meters avstånd när datorn står på 4 meter bort. Återstår o se hur mkt det låter med datorn avstängd.
I övrigt mkt lätt att hantera förutom den automatiska kanalinställningen som bara tog med namnen på SVT1,2 och TV4 vilket gjorde det krångligt att byta plats på kanalerna innan jag fattade hur man kunde namnge kanalerna själv.
Verkar fungera bra med genomkopplingen av RGB-signalen från dekodern både när man spelar in (via antennkabeln) eller när spelaren är i standby-läge.
En fråga till er andra som har en 520:
Vilka är fördelarna (nackdelarna) med att välja "decoder" istället för "RGB, s-vhs eller video" på scartingången?
Postad 15 oktober 2004 - 22:35
kss
-
kss
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej. undrar om 520 klarar dvd+r? Enl. pioneers hemsida stöder den inte det formatet./kim
Postad 16 oktober 2004 - 00:22
Unregistered20209
-
Unregistered20209
-
Användare
-
-
105 inlägg
Hej. undrar om 520 klarar dvd+r? Enl. pioneers hemsida stöder den inte det formatet./kim
har ingen 520 nu men, svaret får nog bli nja kanske pioneer kör på med sina dvd- spelare varken dom nya eller dom gamla har spec att dom ska klara +skivor dock så klarar min 868AVi-S + skivor så om du har tur kan den även läsa det. //Henric
Postad 16 oktober 2004 - 06:59
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
En fråga till er andra som har en 520: Vilka är fördelarna (nackdelarna) med att välja "decoder" istället för "RGB, s-vhs eller video" på scartingången?
Har du en dekoder ansluten till boxen? Om inte så ska du inte bry dig om det läget. Har du en enhet inkopplad som skickar ut RGB skall du självklart välja det. /Hasse
Postad 16 oktober 2004 - 15:46
Unregistered3411a2ec
-
Unregistered3411a2ec
-
Forumräv
-
-
764 inlägg
Jo jag har en dekoder (Sagem / Comhem). Jag har den inkopplad via RGB. Jag har läst igenom bruksanvisningen men kan inte hitta någon info om några fördelar med dekoder-läget. Samtidigt kan det ju inte finnas där utan anledning. Tror inte att det generellt sett är bättre än RGB-läget men det vore intressant att få veta skillnaden.
Nån som vet vilka kanaler som sänder VPS/PDC i signalen? Har letat runt överallt men kan inte hitta någon info nånstans.
Postad 16 oktober 2004 - 16:12
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Jo jag har en dekoder (Sagem / Comhem). Jag har den inkopplad via RGB. Jag har läst igenom bruksanvisningen men kan inte hitta någon info om några fördelar med dekoder-läget.
Förmodligen så syftar de på de externa gamla dekodrarna som fanns förut som man kopplade till sin Kabel-tv box (som i själva verket är en "dekoder" men ändå inte samma sak som de syftar på i manualen...). hur ska jag förklara det? hmm säg att Canal+ skulle kräva att du hade en EXTRA dekoder som du i sin tur kopplade till din kabel-tv box (som du kallar dekoder..) det är det som de syftar på i manualen. Eftersom att denna typer av extra dekoders är extremt ovanliga (eftersom att allt är inbyggt / integrerat i kabel-tv boxen) så är detta bara förvillande i manualen. Så skippa den tanken totalt. Koppla in kabel-tv boxen som du gjort nu, det är riktigt och korrekt. Samtidigt kan det ju inte finnas där utan anledning. Tror inte att det generellt sett är bättre än RGB-läget men det vore intressant att få veta skillnaden.
Som sagt, släpp det där nu. Det handlar inte om det. Nån som vet vilka kanaler som sänder VPS/PDC i signalen? Har letat runt överallt men kan inte hitta någon info nånstans.
SVT provsände med VPS/PDC för några år sen, men så vitt jag vet så bedriver de inga sånna sändningar längre.. /Hasse
Postad 16 oktober 2004 - 16:40
Unregistered3411a2ec
-
Unregistered3411a2ec
-
Forumräv
-
-
764 inlägg
Ok, där ser man. Var aldrig aktuellt att köra på något annat än RGB men är så otroligt nyfiken av mig... Tack för svaren iaf!
Postad 16 oktober 2004 - 18:38
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1 225 inlägg
Hej ! Nej, Pioneer:en klarar inte av DVD+R/RW...åtminstone inte som inspelningsmedia. Jag har även läst manualen och det står inget om att den ens stödjer uppspelning på DVD+R/RW, vilket var ett "måste" i mitt fall. Min gamla Pioneer 525 klarar dock av att läsa DVD+R men inte DVD+RW, men hur det är för 520/720/920 modellen kanske någon annan kan ge svar på. mvh Mats N
Postad 17 oktober 2004 - 12:34
Pictorhayes
-
Pictorhayes
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Min 520 läser i alla fall både +R och +RW av de fabrikat jag testat.
Postad 18 oktober 2004 - 13:26
Unregisteredb2578c4f
-
Unregisteredb2578c4f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
DVD+r och DVD+rw fungerade iallafall på hemochvilla mässan i Älvsjö....
Då Pioneer demade 520'n.
Jag hade nämligen med mig en DVD+rw skiva, med videokamera film som jag hade brännt på datorn.
Jag hade överfört den från en jvc digitalvideokamera och sedan bränt den med hjälp av programmet Intervideo Windvr.
Skivan råkade vara en dvd+rw.... men Pioneer kille reagerade på inte formatet och vi spelade upp filmen......
Förövrigt har jag tittat på Sonyn HX-900 och Jvc H20, samt Panasonic E-95.
Sonyn såg mycket intressant ut tills jag fick testa den och dess menynsystem.
Passade inte mig riktigt, samt att det märks att de har mycket intressen i filmbranschen.... de har krånglat till hanteringen av dvd bränning troligtvis pga kopieringsrädslan. Tyvärr såg jag också fram emot jpeg visning i den lite snabbare skolan.... men det finns inge jpeg visning alls.... SYND.
Panasonicen var ett mycket starkt kort länge... men i den prisklass jag var ute efter så fanns ingen firewire(I.Link). 5000krs klassen.
DVD-ram funkar inte heller bra för mig...vet ingen av släktningarna som har en sådan spelare. (Man vill ju spela in en dvd-rw skiva med en långfilm från tv, för att sedan skicka till en anhörig.) Till saker hör att iallafall 3 av 5 släktingar har dvd-rw kompatibla dvd-spelare.
Så idag såg jag att en Butik inärheten av där jag bor (Örebro) hade fått in dvr-520h-s till det facila priset av 5485kr inkl moms med två års garanti och regionsfri HURRA
Äntligen är mitt sökande över....... jag trodde jag skulle bli knäpp
Jag har resonerat som såhär:
Jag hittar ingen hårddisk/DVD-brännare med progressiv och hdmi anslutningar för under 10 000kr. (Pioneer 920 och Panna 500 finns ju för 15 000kr  )
Så jag köper en Pioneer dvr-520 för 5485kr och kompletterar sedan med tex. samsung dvd hd-945 med progressiv, hdmi, divx, sacd och dvd-audio för ca 3000kr och hamnar ändå under 10 000kr.
Alla glada och nöjda......
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
→
DVD-spelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|