Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur utläsa ampere?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 september 2004 - 13:32

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Ja, tex om en H/K ägare säger att just sin modell ger 40 ampere... Är det 40 ampere för båda kanaler, eller per kanal? Är det den maximala strömstyrkan, eller är det typ vad den ger i 8 ohm?

Jag har nämligen info på hur mycket ampere min förstärkare ger per kanal, i 8, 4, 2 samt 0,6 ohm...vet bara inte vad jag ska ange som strömstyrka då om någon undrar...?

Någon?

Postad 13 september 2004 - 13:56

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Är angivet som maximal ström i en kanal. I 8ohm hade du behövt 320V för att dra ut 40 ampere. :(
Så max ström du borde ange är i 0.6ohm fallet.

Postad 13 september 2004 - 13:59

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Oki, tackar. Då ger den 69 ampere...får man väl anse är rätt ok. :(

Postad 13 september 2004 - 14:22

TiGgR
  • TiGgR
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
H/K använder sig väl av Powercube i sin marknadsföring!!
De mäter upp vad förstärkaren klarar av att leverera MAX och om jag inte minns fel så mäts strömkapaciteten vid vädigt lågt ohmantal. 0,1 ohm om jag inte missminner mig.

/TiGgR.

Postad 13 september 2004 - 14:25

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0

H/K använder sig väl av Powercube i sin marknadsföring!!
De mäter upp vad förstärkaren klarar av att leverera MAX och om jag inte minns fel så mäts strömkapaciteten vid vädigt lågt ohmantal. 0,1 ohm om jag inte missminner mig.

/TiGgR.

Inge stärkare kan ju spela i 0.1 ohm, inte ens en Krell för en miljon går så lågt...går typ till 0.5 ohm, så isf uppger dom ju totalt värdelösa angivelser.

69 ampere i 0.6 ohm var tydligen det lägsta min Thule kunde spela på ett vettigt sätt. Kallades även "totyrbelasting" redan där... :(

Postad 13 september 2004 - 14:32

TiGgR
  • TiGgR
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Citat ur artikel från HiFi & Musik:

När Hifi & Musik mäter strömkapacitet har vi valt följande parametrar: Vi belastar
förstärkaren med 0,1 ohms resistiv last. Två gånger i sekunden skickar vi en period av 10 kHz fyrkantvåg genom förstärkaren, denna puls är så snabb att 90% av förstärkarna vi mäter på inte hinner slå ifrån. Strömmen mäts separat för både negativ och positiv halvperiod, och två värden presenteras, MCC Neg samt MCC Pos (MCC=Maximum Current Capability).

Hela artikeln finns här---> Effektkuben & Normer.

/TiGgR.

Postad 13 september 2004 - 14:36

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Ok, men då är det ju ändå en totalt meningslös mätning...man borde ju ange den maximala strömstyrkan som förstärkaren faktiskt kan ge utan att slå ifrån också...och ingenstärkare kan spela i 0,1 ohm som sagt.

Härmed försvann min respekt för höga strömangivelser...det ju bara en siffra, något som stärkaren aldrig kommer producera när den körs.

Min Thule hade väl säkert kunna putta ut ännu mer i 0,1 ohm då, men det hade ju varit lika meningslöst där. 69 användbara ampere är jag mer än nöjd med iaf. :(

Postad 13 september 2004 - 14:39

TiGgR
  • TiGgR
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Därav den magnifika frasen!!

Lyssna och avgör själv vad du tycker är bra!!

Mätningar säger INGENTING om hur en förstärkare låter!!

/TiGgR.

Postad 13 september 2004 - 14:46

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0

Därav den magnifika frasen!!

Lyssna och avgör själv vad du tycker är bra!!

Mätningar säger INGENTING om hur en förstärkare låter!!

/TiGgR.

Nej, men just strömstyrka kan ju vara ganska viktig om man vet att man ska köra med väldigt tröga högtalare...om man då kan få reda på en vettig angivelse, inte någon millisekundsprestation som aldrig kan utnyttjas.

Men visst har du ändå rätt i att man ska lyssna sig fram, har jag alltid gjort och kommer alltid att göra. :(

Postad 13 september 2004 - 15:00

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Har funderat rätt mycket på varför folk vill ha så ruggigt med ström i sina förstärkare och kom fram till att det kanske kan ha med utimpedansen att göra? Eftersom de mäter under kort tid borde kondingarna ta strömsmällen, inte trafon, och det enda som begränsar är då kvaliten på kondingarna samt utimpedans i slutsteget (eller interna förluster i ledningar m.m?). Så personligen har jag fått för mig att stor ström ut indikerar något annat som inte har med max uteffekt att göra (100W i 8ohm var väl typ 3ampere tror jag) fast jag har ingen aning om vad :(

Postad 13 september 2004 - 16:03

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Dessutom är det ofta helt ointressant att veta vad en förstärkare levererar för effekt eller ström för 0.5 Ohm eller 1 Ohm. Inte så många högtalare som har sådan impendans ändå. Jag tror att mina går som lägst till 4.6 Ohm.

Postad 13 september 2004 - 16:41

Unregistereda19cb1e5
  • Unregistereda19cb1e5
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Verkar vara många som stirrar alldeles för mycket på ampere.. Visst är strömstyrka bra.. men inget man ska hänga upp sig på.. lyssna istället!

Däremot tycker jag en kubmätning är mera av intresse.. då man ser hur förstärkaren hanterar lägre impedanser.

MVH / Ante

Postad 13 september 2004 - 16:57

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Verkar vara många som stirrar alldeles för mycket på ampere..  Visst är strömstyrka bra.. men inget man ska hänga upp sig på.. lyssna istället!

Däremot tycker jag en kubmätning är mera av intresse.. då man ser hur förstärkaren hanterar lägre impedanser.

MVH / Ante

Skulle gärna vilja få svar på en fråga som jag INTE fick svar på i en annan tråd. :P

Kan en vid normala högtalarlaster/frekvenser UPPMÄTT strömstark (med många ampere) förstärkare ALLTID leverera mer effekt (watt) än en förstärkare som är UPPMÄTT på samma sätt med samma antal slutsteg, men som är strömsvagare (med färre ampere)? Alltså effekten oberoende av vad som står i specen angående antal watt efter diverse olika mätmetoder.

Sen behöver inte en strömstark LÅTA bättre ljudmässigt utan här gäller det att provlyssna och då helst till de högtalare man ha tänkt ha till. :(

Nu är det inte LJUDkvalitén jag frågar om, utan förstärkarens kapacitet att leverera EFFEKT i förhållandet ström/watt!
Dvs om det finns något samband mellan effekt (watt) och strömstyrka (ampere) om man MÄTER på samma sätt - dvs som recivern/förstärkaren är tänkt att användas och till normallastade högtalare mer ett nominellt värde på antingen 4,6 eller 8 ohm?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 september 2004 - 17:14.

Postad 13 september 2004 - 20:22

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Det finns i allra högsta grad ett samband mellan effekt och ström: Effekten = Spänning x Ström

Postad 13 september 2004 - 20:50

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Verkar vara många som stirrar alldeles för mycket på ampere..  Visst är strömstyrka bra.. men inget man ska hänga upp sig på.. lyssna istället!

MVH / Ante

Skulle gärna vilja få svar på en fråga som jag INTE fick svar på i en annan tråd. :rolleyes:

Kan en vid normala högtalarlaster/frekvenser UPPMÄTT strömstark (med många ampere) förstärkare ALLTID leverera mer effekt (watt) än en förstärkare som är UPPMÄTT på samma sätt med samma antal slutsteg, men som är strömsvagare (med färre ampere)? Alltså effekten oberoende av vad som står i specen angående antal watt efter diverse olika mätmetoder.

Sen behöver inte en strömstark LÅTA bättre ljudmässigt utan här gäller det att provlyssna och då helst till de högtalare man ha tänkt ha till. :P

Nu är det inte LJUDkvalitén jag frågar om, utan förstärkarens kapacitet att leverera EFFEKT i förhållandet ström/watt!
Dvs om det finns något samband mellan effekt (watt) och strömstyrka (ampere) om man MÄTER på samma sätt - dvs som recivern/förstärkaren är tänkt att användas och till normallastade högtalare mer ett nominellt värde på antingen 4,6 eller 8 ohm?

Mvh JB

Om en förstärkare är strömstark så tyder det på bättre dynamisk effekt, eftersom kondensatorbankarna måste vara stora för att man ska får bra strömmätning. Effekten behöver inte vara högre, men den kan ge den dynamiska effekten under längre tid (detta brukar NAD ofta poängtera).

Om vi alltså har två förstärkare på 2x100 W FTC vid samma distorsion osv. och den ena är mätt till 50 A och den andra till 100 A enligt Audiograph så är det troligt att den med 100 A har en bättre kubmätning (och ev. högre dynamisk effekt, men detta beror även på transistorerna m.m.) eftersom den kan klämma ut mer ström i låga impedanser utan att tappa lika mycket spänning, och därmed ger mer effekt vid låga impedanser.

Nerevarine: Strömmätningssiffran är användbar för att jämföra förstärkare, för siffran visar ju på hur bra förstärkaren är på att hantera låga impedanser (dock inte så låga som 0,1-0,6 ohm). Men det förutsätter ju att man mäter på samma sätt. Thule mäter ju vid 0,6 ohm, och borde då vara ännu grymmare i 0,1 ohm. :D

Postad 13 september 2004 - 22:51

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Om en förstärkare är strömstark så tyder det på bättre dynamisk effekt, eftersom kondensatorbankarna måste vara stora för att man ska får bra strömmätning. Effekten behöver inte vara högre, men den kan ge den dynamiska effekten under längre tid (detta brukar NAD ofta poängtera).

Om vi alltså har två förstärkare på 2x100 W FTC vid samma distorsion osv. och den ena är mätt till 50 A och den andra till 100 A enligt Audiograph så är det troligt att den med 100 A har en bättre kubmätning (och ev. högre dynamisk effekt, men detta beror även på transistorerna m.m.) eftersom den kan klämma ut mer ström i låga impedanser utan att tappa lika mycket spänning, och därmed ger mer effekt vid låga impedanser.

Tack för svaret Victor. :P

Om vi nu översätter detta till verkligheten och till att gälla två olika recivrar med likadana högtalare på 8 ohm & förutsätter att H&M kubmätningar är RELVANTA. Vilken av de två exempelrecivrarna du tagit upp har störst potential att kunna driva högtalaren så bra som möjligt. Dvs om förstärkarna har samma dämpfaktor osv....eller spelar strömstyrkan/amperen ingen roll alls i detta hänseende?

Vill försöka få klarhet på 3 saker.

1. Har t ex H/K:s höga strömstyrka någon större relevans vid drift av normala högtalare (nominellt 8ohm) jämfört med mer strömsvaga recivrar med samma högtalare.

2. Är watt mätta enligt FTC närmare verklig drift för en reciver än DIN-watt?

3. Kan en reciver med LÄGRE amperestyrka vara svagare/ge mindre effekt/watt än en reciver med HÖGRE uppmätt strömstyrka?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 september 2004 - 23:00.

Postad 14 september 2004 - 10:03

Unregistered11930a74
  • Unregistered11930a74
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Läs http://www.audiograp...0-34_teknik.pdf som tiger föreslog. Den förklarar alle de där testmetoderna, alltså FTC m.m.
Mycket bra info där.

Postad 14 september 2004 - 12:49

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Tack för svaret Victor. :P

Om vi nu översätter detta till verkligheten och till att gälla två olika recivrar med likadana högtalare på 8 ohm & förutsätter att H&M kubmätningar är RELVANTA. Vilken av de två exempelrecivrarna du tagit upp har störst potential att kunna driva högtalaren så bra som möjligt. Dvs om förstärkarna har samma dämpfaktor osv....eller spelar strömstyrkan/amperen ingen roll alls i detta hänseende?

Vill försöka få klarhet på 3 saker.

1. Har t ex H/K:s höga strömstyrka någon större relevans vid drift av normala högtalare (nominellt 8ohm) jämfört med mer strömsvaga recivrar med samma högtalare.

2. Är watt mätta enligt FTC närmare verklig drift för en reciver än DIN-watt?

3. Kan en reciver med LÄGRE amperestyrka vara svagare/ge mindre effekt/watt än en reciver med HÖGRE uppmätt strömstyrka?

Mvh JB

Här kommer mina svar på frågorna, de ska inte ses som absolut sanning, men det är utifrån vad jag vet i ämnet.

Den strömstarka förstärkaren har klart bättre förutsättningar att driva en högtalare bra eftersom den kan hantera jobbiga laster bättre. Men hur de sedan låter kan man inte läsa sig till, men tekniskt sett är den strömstarka bättrte eftersom den har större marginaler när den driver en "snäll" högtalare.

1. Man kan alltid diskutera hur mycket strömkapacitet som är "tillräckligt". Med "normala" högtalare behövs oftast inte den extra strömkapaciteten, utan en mindre strömstark förstärkare kan mycket väl låta bättre (av andra orsaker än just strömstyrkan). Men det är alltid bra med hög strömkapacitet eftersom man inte vet om det är elaka fasväxlingar eller kraftiga dippar i impedansen. Om man t.ex. byter högtalare från ett par "snälla" till ett par "elaka" kan det ju vara trevlig att ha en förstärkare som ändå håller måttet. (H/K har f.ö. detta som filosofi, att man ska kunna driva i princip vad som helst med bra resultat.)

2. Ja, jag tycker nog att FTC är lite närmare "musik" än DIN eftersom FTC är med brus (en massa olika frekvenser 20-20000 Hz samtidigt) och det är ju "närmare" musik än en ensam 1 kHz ton. Men riktig musik innehåller ju transienter och mycket knepigare vågform, inte bara konstanta sinussignaler. Dock tycker jag att en kontinuerlig mätning är bra, för då vet man att effekten mätt på något annat sätt inte blir lägre än den angivna i alla fall. Det blir ju bara "bättre" när man näter dynamiskt.

3. Vid kontinuerlig mätning behöver det inte vara någon skillnad eftersom strömmen inte är så hög då (100 W i 8 ohm resistivt blir 3,54 A), men vid dynamisk mätning är det sannolikt skillnad (till den strömstarkares fördel), eftersom man nu mäter med fasförskjutning och vid lägre impedanser, vilka kräver mer ström. Det är därför H/K 3370 (specad till 2x70 W, 42 A) mäter sämre i kuben vid 2 och 1 ohm jämfört med H/K 670 (specad till 2x80 W, 75 A) trots liknande kontinuerlig effekt.

Jag tycker inte att det absoluta strömvärdet är viktigt, det som är viktigt är hur mycket det ska räcka till. Om man har en förstärkare med 2x50 W kontinuerligt och en med 2x100 W kontinuerligt och båda har t.ex. 50 A i strömstyrka så har den lilla förstärkaren sannolikt något bättre strömkub eftersom den har större strömkapacitet i förhållande till effekten. Det behöver inte betyda att den andra har en dålig kub, men om man jämför dem har den mindre förstärkaren sannolikt en "rakare" kub. De absoluta värdena i kuben lär dock vara större för den större förstärkaren, men den lär inte öka effekten lika mycket (procentuellt) vid minskad impedans.

Postad 14 september 2004 - 14:37

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Tack för svaret Victor! :P Nu är jag med och så får jag hoppas att dina kunskaper är rätt... :D

Låter ungefär som jag själv upplever vid LYSSNING av olika recivrar/förstärkare med antingen hög ampere & FTC-watt jämfört med recivrar/förstärkare med lägre ampere & DIN-watt.

Daos - såg länken men den svarade inte riktigt på mina frågor. Tror oxå att fler på forumet blir lite mer inföstådda i amperens/strömmens betydelse efter Victors utförande förklaring!

Mvh JB

Postad 14 september 2004 - 15:23

Unregistered1cf0517b
  • Unregistered1cf0517b
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Ett par små tankar...att stirra sig blind på strömstyrka torde vara ganska meningslöst som tidigare sagt(lyssna) men om man nu ska mäta å dona finns det ju en ganska vital del som inte bör förbises, nämligen ifall förstärkaren klarar av induktiva och konduktiva laster. En högtalare beter sig som bekant inte som ett vanligt motstånd. En högtst personlig åsikt(delas av mer än mig verkar det som) är att att maximal strömstyrka bör mätas vid fullt frekvensomfång innan dist. börjar stiga(alltså inte vid något som liknar en fyrkantsvåg eftersom dist. troligtvis redan där är så hög). Slutligen är ju förstärkarens förmåga att faktiskt verkligen spela under tung last viktig

Postad 14 september 2004 - 15:32

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Ett par små tankar...att stirra sig blind på strömstyrka torde vara ganska meningslöst som tidigare sagt(lyssna) men om man nu ska mäta å dona finns det ju en ganska vital del som inte bör förbises, nämligen ifall förstärkaren klarar av induktiva och konduktiva laster. En högtalare beter sig som bekant inte som ett vanligt motstånd. En högtst personlig åsikt(delas av mer än mig verkar det som) är att att maximal strömstyrka bör mätas vid fullt frekvensomfång innan dist. börjar stiga(alltså inte vid något som liknar en fyrkantsvåg eftersom dist. troligtvis redan där är så hög).  Slutligen är ju förstärkarens förmåga att faktiskt verkligen spela under tung last viktig

Allt det du skriver visar ju sig ganska tydligt i en kubmätning (induktiv/kapacitiv last, distorsion, förmåga att driva låga impedanser).

Men det är helt rätt, man ska inte bara titta på strömkapaciteten. Bra strömkapacitet krävs för en bra kubmätning, men bra strömkapacitet behöver inte automatiskt förutsätta en bra kubmätning.

Postad 14 september 2004 - 16:06

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Hoppas verkligen ingen stirrar sig blind på strömstyrkan. Jag tänkte bara plockar ur detta fenomen från vad som sammtaget ger en bra förstärkare.

Föresten - Är det någon som känner igen begreppet THD? :P

Mvh JB

Postad 14 september 2004 - 16:38

Unregistered5325ac40
  • Unregistered5325ac40
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
[quote name='JB' date='Sep 13 2004, 17:57 '] MVH / Ante [/QUOTE]
Skulle gärna vilja få svar på en fråga som jag INTE fick svar på i en annan tråd. :rolleyes:

Mvh JB [/quote]
My bad.....

Ledsen att jag inte svarat på frågan JB men någon fick för sig att de betalade mig för att jobba på arbetstid :P

Svaret är att vid 8, 4 och 2 ohm behöver en "strömstark" förstärkare inte alls kunna mata ut högre effekt än en som är "strömsvag".

Detta låter kanske lite konstigt med tanke på att P=UxI alt. IxIxR.
Saken är bara den att dessa strömsiffror, som bla H/K promotar ivrigt, väldigt sällan är något som matas ut. Det är helt enkelt en överskottsreserv som så gott som aldrig används.

Så en Yamaha på 40A kan gott och väl mata ut lika mycket watt vid 8,4 och 2 ohm som en H/K på 80A. Bara det att vid de 0.1 ohm som tydligen strömstyrkan mäts så har Yamahan mer eller mindre slutat att förstärka jämfört med H/K som fortfarande har lite "kräm"kvar. Vill dock se hur många på detta forum som har högtalare som går ner till 0.1 ohm.................

Alltså kan du få ut lika mycket effekt ur de båda förstärkarna vid tex 2 ohm, men Yamahan ligger *närmare* sin maxkapacitet.

Räknar du efter så ser du att 80A vid 0.1 ohm = 640W (IxIxR). Skulle förstärkaren vara ideal innebär det att vid 0.2 ohm är uteffekten 320 W......0.4=160W, 0.8=80W , 1.6=40W, 3.2=20, 6.4=10 osv osv. Det är inte effekter som skrämmer direkt :D

Räknar man åt andra hållet så ser man att vid 3.2 ohm = 20W så är I=2.5A dvs långt under såväl 40 som 80 ampere.

Mer troligt är att ifall tex H/K:n (80 A) klarar (2x)70W vid 8 ohm, innebär det att vid 4 ohm borde den *teoretiskt* ge 140W. Jag har inte tittat i någon spec men gissar att i verkligheten är det 110-120W. Vid 2 ohm gissar jag på 160-180 W och 1 ohm ca 200-220W. Inte vid *något* tillfälle är den i närheten att mata ut 40A som vi i detta exempel antog var Yamahans "strömstyrka". Således kan Yamahan gått och väl mata ut lika mycket effekt vid dessa impedanser.

Det finns som sagt även tillverkare som *medvetet* designar sina förstärkare så att de *inte* ska gå att driva högtalare under en viss impedans utan säkerhetskretsar sak bryta innan dess. Med tanke på att de ligger en klass *över* KRELL (pris och ljudkvalitet) så visar det att det finns andra filosofier än att predika strömstyrka vid 0.1 ohm för att skapa välljud.

Hoppas att det var svar nog på din fråga, även fast jag är sen.

/mats

Postad 14 september 2004 - 17:17

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Vill bara förtydliga för er som hoppar in och säger att strömstryrkan kvittar, och att man ändå bara ska lyssna, att min mening med tråden inte var för att jag ska köpa förstärkare utefter siffror. Jag har redan köpt den, och då gick jag helt efter hur den presterade ljudmässigt hemma hos mig, i mitt system. Så som jag alltid gör när jag köper nya komponenter. :P

Och sen får jag tacka er andra för mycket intressant läsning! Har lärt mig en del nytt, och det är alltid kul!

Sen så håller jag med dig wirre, om att en mätning vid 0,1 ohm är totalt meningslös (skrev det tidigare i tråden, när jag fick reda på att dom mätte där). Däremot måste det ju finnas en gräns någonstans, där strömstyrkan fortfarande är intressant...tex ett par riktigt tungdrivna golvare kan väl söka sig ner mot 1 ohm korta ögonblick iaf..?

Mätningen som gjordes på Thulen, vid 0,6 ohm, är ju även den i underkant av vad som är meingsfullt, men kanske iaf inte totalt meningslös? :D

Postad 14 september 2004 - 20:08

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Ett karaktärsdrag för förstärkare med strömstark uppbyggnad är att de spelar med en annan energi och driv i ljudbilden samt att de behåller fokus vid volympådrag i båda 2- och 5-kanal!

Postad 14 september 2004 - 20:12

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0

Ett karaktärsdrag för förstärkare med strömstark uppbyggnad är att de spelar med en annan energi och driv i ljudbilden samt att de behåller fokus vid volympådrag i båda 2- och 5-kanal!

Men vad gör det om den kan leverera i 0,1 ohm, där inga högtalare någonsin spelar?

Om tex en H/K och en Yamaha har samma strömstyrka ner till 2 ohm, så har dom ju båda lika mycket kraft till typ alla normala högtalare på marknaden. Sen att H/Kn har mer ström vid 0,1 ohm är ju totalt oviktigt, då inga högtalare någonsin går så lågt.

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 14 september 2004 - 20:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.