Hur kan S-video visa bättre bild än RGB-scart?
26 svar till detta ämne
Postad 22 September 2004 - 11:42
Unregistered7f4b346b
-
Unregistered7f4b346b
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Man hör eller läser ibland påståenden att s-video ger skarpare bild än RGB genom scart. Då menar jag induviduella personer som kopplar fram och tillbaka t.ex. mellan DVD och projje. Generellt sett på jämförelsen mellan de båda bildförmedlings-teknikerna är det ju ett välkänt faktum att RGB är bättre än s-video. Hur kommer det sig då att det är vice versa hemma hos "Kenneth" som "bosar kabel"?
Ligger svaret endast i kvaliteten på kablarna i fråga eller?
Min fråga är endast för att stilla min nyfikenhet, mycket p.ga. att denna bransch är väldigt tekniskt korrekt och "petig" i diverse jämförelser. Jag menar... "Ibland är det så, men ibland inte" är ju inget svar man ofta hittar på detta forum
edit: Det skulle ha lagts i "kabelforumet" ser jag nu, sorry mods
Redigerat av Unregistered7f4b346b, 22 September 2004 - 11:44.
Postad 22 September 2004 - 11:49
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Aldrig hört det förut om jag ska vara ärlig
------------------------
Postad 22 September 2004 - 12:02
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Jag har också både läst o hört liknande påståenden o jag tror att detta till stor del speglar ett av de grundläggande problemen med att diskutera bild o ljud, att objektivt försöka förklara o beskriva en subjektiv upplevelse. För visst är det så att både en bild -och ljudupplevelse till stor del är subjektiv, det är ju mina ögon o mina öron som i slutänden avgör vad som låter o ser bra ut. Visst kan man sätta upp tekniska mallar för hur det teoretiskt borde vara men att utifrån dessa mallar tala om hur det i praktiken måste vara tycker jag är att gå ett steg för långt
Visst det kan vara kablarna också
Postad 22 September 2004 - 12:04
Unregistered0958527d
-
Unregistered0958527d
-
Beroende
-
-
1119 inlägg
Hej!
Skillnaden mellan s-video och RGB är betydligt mindre än mellan s-video och komposit. Det hänger mycket på mottagarens kvalitet och bandbredd samt störimmunitet. I vissa (dock sällsynta) fall kan s-video ge en upplevd bättre bild trots att RGB på pappret och i de flesta fysiska applikatoner är tekniskt överlägset vad avser färgseparation och bandbredd.
Man får inte heller glömma kablarna, en bra s-videokabel kommer att ge bättre bild än en medioker RGB scart-kabel. Detta eftersom scartkabeln är ett totalt idiotiskt påhitt från början (heja Frankrike, IEC 933-1) och måste vara mycket välkonstruerad för att fungera tillfredställande (separat skärmade grupper för video / audio / data och kontrollsignaler, dessutom skall videodelen ha 6 individuella 75 ohms koax för varje signal R,G,B,CVBS in/ut, blankning). Det är lättare att få till en bra s-videokabel även om de inte växer på träd och de flesta billiga (och många av de dyra) s-videokablar är ruskigt dåliga (har 4 separata ledare eller 2 twisted pair ledare istrället för korrekta dubbla 75 ohms koax i gemensamt hölje).
Jag vågar påstå att en standard SCART kabel mot en högkvalitets s-videokabel så kommer s-video att se bättre ut på skärmen/displayen än RGB.
Mvh,
Marcus
Postad 22 September 2004 - 16:13
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Ja, med en dålig SCART-kabel så får man lätt "RGB-ringning" och andra otrevliga fenomen - när jag bytte upp mig till en Audioquest X-SCART blev skillnaden enorm.
Dessutom tror jag att en del "pulare" luras av någon del i kedjan som inte klarar av RGB, så fast de tycker de korrekt ställt in RGB "i bägge ändar" så är det i själva verket komposit de tittar på...
Sedan kan det vara ett liknande fenomen som när man jämför Dolby Digital-ljud med DTS, annorlunda uppfattas som bättre. På min "gamla TV" så blir bilden mörkare med RGB, gör man en direkt jämförelse av det med S-Video och använder ett mörkt material så kan S-Video se klarare ut med finare färger - tills man ökar på färgerna lite. På samma sätt dämpar ju DD effektljudet något för att man ska höra konversationer bättre, om man inte höjer volymen något så låter direkt DTS klart bättre eftersom det har högre volym. Nu är ju ofta DTS något bättre i alla fall, men inte alls så mycket.
Postad 22 September 2004 - 17:26
nervsjuk
-
nervsjuk
-
Användare
-
-
105 inlägg
På min TV ser s-video mycket bättre ut än RGB. Men det kanske beror på DVD:n... Den är den enda källan jag har som kan visa RGB. S-video ger en betydligt skarpare bild än RGB. RGB ger däremot mindre blödningar i den röda färgen som ibland kan vara ganska synlig när man ser t.ex. skarp röd text. Men tyvärr så blir bilden suddigare med RGB. Och jag gillar skärpa, därför använder jag s-video. Kan tillägga att jag testat s-video och RGB med samma kabel, en Monster Scart. Så det har inget med att t.ex. s-video kabeln är bättre. DVD: Pioneer DV525..... gammal och trist, men fungerar. Kanske är bättre RGB på en nyare? TV: Panasonic TX-32PKF1 .... TauTV med QuintrixF (Flat).. Widescreen. Önskar jag kunde ha s-videons skärpa och RGB:ns färger.. Men men.. man kan väl inte ha allt... eller? Är det någon som vet något om DV525 bara är värdelös när det gäller att hantera RGB ?
Postad 22 September 2004 - 17:28
nervsjuk
-
nervsjuk
-
Användare
-
-
105 inlägg
Och jag vill tillägga att jag inte har "pulat" fel.
Utan RGB är definitvt "på" i båda ändar.
Postad 22 September 2004 - 17:49
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Det kan bero på DVD:n, även om jag inte vet något specifikt om Pioneer:en. Med min gamla Sony-DVD så var inte RGB bättre än S-Video, men nya Pioneer 575 så är RGB hästlängder bättre med en bra kabel.
Postad 22 September 2004 - 23:12
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
S-video ger en betydligt skarpare bild än RGB.
låter bra då såg jag inte fel då när jag höll på och pulade mellan RGB scart och S-video  kanske ska tillägga att jag testade med en rätt schyst Scart (2m/ 300kr) medans jag tror iofs att HQ S-video kabeln (1.5m/ 400kr) är värre. jag kommer få hem en kortare S-video kabel (tjena Marcus!  ) från marcuscables så jag hoppas på ännu värre bild genom S-video och Digital TV.
Postad 22 September 2004 - 23:15
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
En mycket vanlig anledning till att man tycker att S-video ser bättre ut än RGBs tror jag är att då de flesta TV-apparater tar emot en S-videosignal så läggs betydligt mer skärpefilter på, helt enkelt för att signalen egentligen är sämre, än vad som görs vid RGBs in. Detta för att tillverkarna vet att det krävs lite extra "filter" på en S-videosignal än en RGBs dito.
Dessutom har jag hört talas om att det inte alls är ovanligt att S-videosignaler "kammas isär", helt i onödan eftersom de redan är "isärkammade", av vår tids "fantastiska" (ironi) "digitala kamfilter". Detta gör att den artificiella skärpan blir ännu högre.
Du som upplevde att rött blöder mindre vid RGBs men att det ändå är suddigare... Att rött blöder mindre är ju just ett tecken på att färgsignalen är betydligt skarpare vid RGBs!!
Gråskale-/luminanssignalen är det ingen större kvalitetsskillnad på, det är just färginformationen som kan hållas betydligt mer intakt vid RGBs än vid S-video.
Nä, ni som tycker att S-video är skarpare än RGBs... Släng i ngt skärpetestmönster från t.ex. DVE så får ni se att det faktiskt är tvärtom. Om man nu inte har en extremt mkt sämre scart än vad man har S-video, vill säga.
Visst kan S-video upplevas ha mer "fjong" än vad RGBs har, men bättre? Knappast...
Eller ännu bättre... Jämför på en projektor som klarar av RGBs. Där blir skillnaden enorm.
Marcus>> Personligen tycker jag att S-videokabeln är en minst lika idiotisk konstruktion som scart:en. I scartkablar är iaf samtliga kablar koaxiala.
Vid likvärdig kvalitet på kabel m.m. så kan aldrig S-video vara bättre än RGBs, helt enkelt för att krominanssignalen (all färginformation) skall pressas in på en tåt och dess bandbredd vid S-video, medans man vid RGBs använder en tåt per grundfärg.
Postad 22 September 2004 - 23:17
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
En jämförelse:
RGBs är motsvarigheten till en trevägshögtalare med aktiv bas.
S-video är motsvarigheten till en tvåvägshögtalare med bas/mellanregister och diskantregister.
Komposit är motsvarigheten till en högtalare med ett element.
Sådeså.
Postad 22 September 2004 - 23:22
{OLD}Reaper
-
{OLD}Reaper
-
Veteran
-
-
1740 inlägg
Ett trasigt element...
Postad 22 September 2004 - 23:27
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Eller ännu bättre... Jämför på en projektor som klarar av RGBs. Där blir skillnaden enorm.
det låter nästan som du jämför S-Video ut från ett grafikkort på PCn till projjen  där kan jag hålla med om att det ser helt kasst ut! sen kan det väl kanske vara så att olika mottagare/dvd spelare har olika kvalitet/optimering på utgångarna eller? Det kanske Marcus kan svara på? hur kommer det sig att det skiljer enormt mycket mellan säg en S-video utgång på ett grafikkort och en S-Video utgång på en Digital Mottagare/DVD spelare? S-Video ut från grafikkort ut till TVn ger ju som alla vet en helt kass bild med störningar och oskärpa.
Redigerat av Unregistered1008, 22 September 2004 - 23:40.
Postad 23 September 2004 - 01:54
Nä, ni som tycker att S-video är skarpare än RGBs... Släng i ngt skärpetestmönster från t.ex. DVE så får ni se att det faktiskt är tvärtom. Om man nu inte har en extremt mkt sämre scart än vad man har S-video, vill säga. Visst kan S-video upplevas ha mer "fjong" än vad RGBs har, men bättre? Knappast...
Nja, du har fel där Patrik. Det finns flera anledningar varför S-video kan se bättre ut än RGB. För det första har du hur dvd-spelaren omvandlar componentsignalen som ligger på DVD till RGB och S-video. Sen har du den största boven, jämte kablarna, kontakterna. Både på DVD-spelaren och TV'n så kan kontakterna göra så att RGB förlorar sitt naturliga försprång. Detta är något jag själv varit med och sett på en DVE kalibrerad tv. Sedan finns det seriösa trådar om detta på avforum också. Men i 9 fall av 10 så är RGB bättre mellan DVD och TV. Men man ska inte alltid tror att DVI är alltid bättre än component, RGB bättre än S-video och composite sämst.
Postad 23 September 2004 - 08:18
Unregistered35ababfd
-
Unregistered35ababfd
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Framförallt på en traditionell CRT-TV kan S-video ge en bild som upplevs som lika bra eller bättre än RGB. Lite mer "kräm" i bilden. Det beror säkert mycket på utrustningen. Med min första budget-DVD körde jag S-video framför RGB, men med min halvhyfsade Pioneer 3100 är det RGB som gäller. Bilden känns mer distinkt och detaljerad. Jag har dock aldrig hört från proj- eller bakprojsägare att s-video skulle ge bästa bilden.
Postad 23 September 2004 - 09:34
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Nja, du har fel där Patrik. Det finns flera anledningar varför S-video kan se bättre ut än RGB.
å fan men nu blandar du väl ihopp personer va  ? förklara varför jag har fel,rätt nyfiken...haha du quotar en person men snackar om en annan?
Postad 23 September 2004 - 11:29
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
nin (och övriga tvivlare) (jag heter Patrik för övrigt  )>> Jag har inte sagt att S-video inte kan se bättre ut än RGBs, tvärtom så håller jag med om detta. Det jag säger är: allt annat lika så är RGBs mycket bättre än S-video. Alla andra påståenden är bara hårklyverier.
Postad 23 September 2004 - 14:11
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
det låter nästan som du jämför S-Video ut från ett grafikkort på PCn till projjen
Nä... sen kan det väl kanske vara så att olika mottagare/dvd spelare har olika kvalitet/optimering på utgångarna eller?
Absolut! hur kommer det sig att det skiljer enormt mycket mellan säg en S-video utgång på ett grafikkort och en S-Video utgång på en Digital Mottagare/DVD spelare? S-Video ut från grafikkort ut till TVn ger ju som alla vet en helt kass bild med störningar och oskärpa.
Lyckas du ställa in en korrekt TV-upplösning/uppdateringsfrekvens på ditt grafikkort och kopplar via s-video till en TV och allt annat är lika så skall det vara noll skillnad. Kör du däremot 800x600, 1024x768 eller ngn annan *.VGA-upplösning så blir det kasst, ja.
Postad 23 September 2004 - 16:08
nervsjuk
-
nervsjuk
-
Användare
-
-
105 inlägg
Arioch:
Ja, rött blöder mindre med RGB, MEN det är faktiskt en enorm skillnad på skärpan.
Har bytit mellan RGB och s-video fram och tillbaka, och s-video ser helt enkelt mycket bättre ut. Bilden blir mycket suddigare med RGB. Blödningar i rött syns mest i skarp röd text och liknande i filmer... t.ex. introtexten m.m. I spelarens inställningsmenyer så är det också väldigt stor skillnad. Komposit är värdelöst, massor av störningar i texten.. "det rullar" i färgerna.. eller hur jag skall uttrycka det. Med RGB så blir allting stabilt med hög upplösning, men lite suddigt.. Och med s-video så blir allt skarp utan "rullningar".. svårt att beskriva... Om inte min digitalkamera vore så värdelös så kunde jag tagit kort på alla skillnader.
Allt detta kan ju ha med att min gamla DV525 är värdelös på RGB.
I TEORIN skall ju alltid RGB vara den perfekta signalen. Ingenting på pappret kan ju slå den. Vare sig på upplösning eller färger. Men det är ju i teorin.
På min tv stämmer inte detta....
PC:ns s-video ut behöver inte vara dålig.
Mitt FX5700 ger perfekt bild på min tv.
Kan läsa detta forum utan problem. Även den minsta texten återges utan problem via s-video.
Det kan ju också hända att min tv helt enkelt är väldigt bra på s-video också.
Visst, den kanske ökar kontrast och skärpa och lägger på en massa filter och skit när man matar den med s-video. Men vad spelar det för roll när slutresultatet blir bra? Det är bara rött som kan sticka ut ibland..tyvärr...
Önskar jag hade en bättre och modernare dvd att testa med, men det har jag ju inte.
Är det någon som har erfarenheter av DV525? Och kanske har jämfört/kan jämföra s-video och RGB på den...?
Eller kanske en Panasonic TX-32PK1F tv som kan se hur s-video vs RGB ser ut med en bra dvd-spelare?
Redigerat av nervsjuk, 23 September 2004 - 18:10.
Postad 23 September 2004 - 18:14
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Tja, jag har inte så mkt att tillföra utan hänvisar till mina tidigare inlägg.
Postad 24 September 2004 - 00:38
nin (och övriga tvivlare) (jag heter Patrik för övrigt )>> Jag har inte sagt att S-video inte kan se bättre ut än RGBs, tvärtom så håller jag med om detta. Det jag säger är: allt annat lika så är RGBs mycket bättre än S-video. Alla andra påståenden är bara hårklyverier. 
Håller med dig där! Men som sagt, världen är inte perfekt, något som flera har märkt när inte DVI varit bättre än Component eller RGB bättre än s-video.
Postad 24 September 2004 - 06:49
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
En jämförelse:
RGBs är motsvarigheten till en trevägshögtalare med aktiv bas.
S-video är motsvarigheten till en tvåvägshögtalare med bas/mellanregister och diskantregister.
Sådeså. 
Jag förstår din jämförelse. Men tre högtalarelement behöver inte vara bättre än två som är bättre än ett. Tvärtom så kan ett fulltonselement vara eftersträvansvärt för att slippa delningsfilter, ljudledningsanpassningar mm. Jag har själv dipolära magnetostatiska fulltonelement med frekvensomfång från 80 Hz till 20kHz. Jag stöttar med subbar från 18 Hz till 120 Hz. Lyckas du ställa in en korrekt TV-upplösning/uppdateringsfrekvens på ditt grafikkort och kopplar via s-video till en TV och allt annat är lika så skall det vara noll skillnad. Kör du däremot 800x600, 1024x768 eller ngn annan *.VGA-upplösning så blir det kasst, ja.
Jag antar att du använder PowerStrip för detta. Jag har tidigare kört datorn via RGB-HV (DVi-A) men min plasma har begränsat med upplösningar, SVGA är max (800x600). Det blir bra bild, men knappast användbart. Att köra datorn via S-Video och få bra datorbild är helt nytt för mig. Måste hem och prova... Tack för "tipset"
Postad 24 September 2004 - 07:08
Unregistered6b502595
-
Unregistered6b502595
-
Beroende
-
-
1104 inlägg
Det är helt hopplöst att få bra bild på min projje (Sanyo Z1) på VGA-ingången. Eller rättare sagt, det är svårt att få bra videoprestanda. Desktopen ser kanonbra ut om man trixar med Powerstrip men det går inte att få bra flyt i rörliga bilder. Antingen blir det tearing eller judder.
Köpte ett Geforce fx 5700 som har jäkligt bra svideo-utgång. Bättre än min stationära DVD. Bootar datorn med enbart svideo-kabeln i och det funkar helt ok. Desktopen är hyggligt skarp men framförallt så funkar det perfekt när man ser på film.
Postad 24 September 2004 - 09:07
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Men tre högtalarelement behöver inte vara bättre än två som är bättre än ett.
Hihihihi... Det har jag inte sagt heller.  Precis som med RGB så gäller naturligtvis principen: "Allt annat lika..." Det är helt hopplöst att få bra bild på min projje (Sanyo Z1) på VGA-ingången. Eller rättare sagt, det är svårt att få bra videoprestanda. Desktopen ser kanonbra ut om man trixar med Powerstrip men det går inte att få bra flyt i rörliga bilder. Antingen blir det tearing eller judder.
Köpte ett Geforce fx 5700 som har jäkligt bra svideo-utgång. Bättre än min stationära DVD. Bootar datorn med enbart svideo-kabeln i och det funkar helt ok. Desktopen är hyggligt skarp men framförallt så funkar det perfekt när man ser på film.
Jag installerade faktiskt mitt gamla Hollywood Plus (föregångaren till XCard) igår och latjade lite med det... I en PII450 som jag hade ståendes så blir DVD-prestandan vad gäller framerate och färger betydligt bättre än alla mjukvaruspelare som jag har provat efter det (köpte det 1999 tror jag). Framför allt för att det inte hackar något alls. Menyhanteringen i filmer är blixtsnabb, något som tydligen verkar vara helt omöjligt att få till i en stationär spelare... Har du provat med XCard Tobbe? Det skall ju vara ännu bättre och har dessutom digital overlay som ju då borde kunna funka via DVI också..?
Postad 24 September 2004 - 09:54
Unregistered6b502595
-
Unregistered6b502595
-
Beroende
-
-
1104 inlägg
Har inte testat xcard. Vill kunna zooma och flytta bilden. Antar att man måste använda det medföljande programmet för att spela upp film och kräsen som jag är kommer jag troligtvis inte att nöja mig med det. Zoomplayer är det som gäller!
Det som strulat när jag försökt få flyt i bilden på projektorn är just projektorns begränsningar på VGA-porten (tolkar jag det som). När jag tar in bilden på s-video blir det hur mjukt och fint som helst om jag kör Reclock i datorn med 50 hz skärmuppdatering.
Edit: Jag kör mycket divx (hembränt från digitaltv) och har laborerat med divers olika upplösningar och kompression, därför litar jag mer på mjukvarudekodern och Zoomplayer. Ska dessutom troligen skaffa CRT-projje inom ett år.
Redigerat av Unregistered6b502595, 24 September 2004 - 09:58.
Postad 24 September 2004 - 09:57
edit: Det skulle ha lagts i "kabelforumet" ser jag nu, sorry mods 
Helt korrekt but fear not för jag flyttar tråden till dess rätta boende.
Postad 24 September 2004 - 14:48
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Tobbe>> XCard skall ju klara hårdvaruaccellererat DivX och MPEG4 iofs. Fast jag läste på deras hemsida att det *inte* går att köra ut via DVI. Alltså borde det fortfarande röra sig om en analog overlay...  Annars kan man ju köra via VGA, YPbPr, s-video och komposit från det.
Hur som helst så är det gamla (H+) ett extremt proffsigt kort för små pengar. Suverän färgkalibrering m.m. Det enda som saknas är inställningsmöjligheter för deinterlacing...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
→
Bildkablar för analog överföring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|