Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pc Dvi till Hdmi på Pioneer Plasma.

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 October 2004 - 15:27

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
En liten fråga:
Går det att köra min Pc digitalt till Pioneers nya plasma.
Hade tänkt mig en Dvi/hdmi kabel men är lite osäker på det här med HDCP.
Måste det vara något speciellt grafikkort.
Hade helst sluppit Vga anslutning.

Redigerat av Unregistered37af60ec, 02 October 2004 - 15:29.

Postad 04 October 2004 - 06:41

Squisher
  • Squisher
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag har också tänkt mig att köra på det här viset, någon har svar på ovanstående ?

Postad 04 October 2004 - 07:58

Max Erixon
  • Max Erixon
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Aloha!

Jag har läst en hel del om detta på www.avforums.com och det verkar som att skall man köra på en pioneer plasma så är det MXE-1 serien som gäller, dvs inte deras consumer serie. Leta runt på avforums så hittar ni en hel del info om detta. Själv hade jag beställt en PDP 435 HDE men har ändrat till 43 MXE-1 då jag endasr kommer att ha min HTPC som bildkälla.

Mvh,
Max.

Postad 04 October 2004 - 09:12

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Tjena Marling!

En bra start kan vara att läsa igenom denna tråd:

https://www.minhembi...topic=65849&hl=

Postad 04 October 2004 - 20:30

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Då kan man med andra ord glömma att använda den till en HTPC om man inte vill VGA vill säga.

Redigerat av Unregistered37af60ec, 04 October 2004 - 20:55.

Postad 04 October 2004 - 20:54

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Så om jag har förstått det rätt så använder HDMI ingången på Plasman ett annat Protokoll än DVI utgången på Datorn gör. Finns det inga Grafikkort som har HDMI eller DVI med DHCP?
Eller är det ända alternativet en MX skärm om man vill köra PC digitalt.
Vet i och för sig inte hur stor skillnaden blir mellan DVI/HDMI och VGA.
Har bara sett hur stor skillnaden är på en TFT skärm , och där tycker jag att det är som natt och dag när det gäller läsbarhet.
Är det samma skärm som sitter i MX serien som i dom nya 435 och 505?

Postad 04 October 2004 - 21:16

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Typ det här kanske ,billigt och bra.

ATI
RADEON 9550 256MB AGP Graphics Card (Shipping Late October)

The RADEON 9550 delivers an exceptional visual experience for the value minded gamer and PC enthusiast. With 128 bit and DDR memory and impressive processor speed of its innovative .13micron visual processing unit (VPU), the RADEON 9550 takes you to a world of lush graphics with a stutter free experience. Its 4 pixel rendering pipelines with a fill rate of 1.0 giga-pixels per second combine to deliver dramatic image detail which adds to great 3D game play and a immersive video playback experience!

Features include:

Provides full support for Microsoft DirectX 9.0 allowing you to immerse yourself in real-time cinematic game play for today's and tomorrow's game titles

Advanced digital video support for flat panel displays (DVI + VGA + VO and dual monitor support included)

Enhanced de-blocking technology delivers superior streamed internet video playback

Innovative decoding technology with reduced reliance on the main CPU significantly improves DVD and HDTV video playback quality

Driven with the industry leading stability and reliability of ATI's CATALYST certified driver suite

4 parallel pixel pipelines

2 programmable vertex shader pipelines

128-bit dual-channel DDR memory interface

AGP8x/4x

Dual integrated 10 bit per channel 400 MHz DACs

Integrated 165 MHz TMDS transmitter (DVI 1.0 / HDMI compliant and HDCP ready)

Integrated TV Output support up to 1024x768 resolution

Postad 04 October 2004 - 22:14

Unregistered4842c475
  • Unregistered4842c475
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag kör DVI (ATI Radeon 9800 PRO) till HDMI på en Pioneer 434HDE, och det funkar alldeles utmärkt.
Det kräver lite inställningar innan bilden blir perfekt, men det fixar man ganska lätt med PowerStrip.

Postad 04 October 2004 - 22:25

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Är det någon skillnad mot att köra i VGA läge , om du har testat det vill säga.

Postad 04 October 2004 - 22:43

Unregistered4842c475
  • Unregistered4842c475
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har bara testat lite snabbt i VGA läge, fast bilden känns betydligt bättre via HDMI. Speciellt när man kollar på HDTV-material, helt otrolig bild... Det kan vara bra att köra VGA om man t ex ska köra något spel som inte klarar de upplösningar som HDMIn tar.
Har som sagt inte lagt nån längre tid på VGA-kopplingen, men den funkar bra och går säkert att finjustera för att slippa det lilla "flimmer" som jag upplevt hittils.

Postad 04 October 2004 - 23:51

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Det finns alltså begränsningar när man kör vi HDMI , är det bara upplösningen det gäller eller ?
Hade du problem i början eller det funkade direkt av sig själv.
Jag menar om grafikkortet kände av skärmen direkt .
Kör du enbart med Plasman eller har du en extra monitor?
Antar att du använder den bl.a som HTPC och det funkar bra , går det även att surfa och liknande.
Inga problem att läsa texten?

Redigerat av Unregistered37af60ec, 04 October 2004 - 23:55.

Postad 05 October 2004 - 12:29

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Ställde även frågan till Pioneer och fick följande svar:

Det kommer inte gå att köra Datorn via HDMI ingången.

Mvh

Tony Boström
Product Promotor & Pro DJ Sales

Pioneer Scandinavia AB
Tel +46 8 609 91 61

Nu är jag lte konfunderad.
Vet varken ut eller in längre.

Postad 05 October 2004 - 12:49

Max Erixon
  • Max Erixon
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Aloha!

Jag ställde frågan till Joe, en guru på www.avforums.com, som driver butiken www.tmfsolutions.co.uk (säljer bla pioneer plasma). Fick följande svar:

Hello Max

If your planning on making the most of your HTPC then the MXE1 is your best bet by far - the HDE has an analogue PC input that's OK with 'Productivity' applications but not great for video; it tends to 'tear' on video signals if your inputting them at VESA resolutions.

The only issue with the MXE1 and its Video Input boards are they are not HDCP compatible - there are third party cards on the way that will offer HDCP compatibility.See http://www.auroramultimedia.com/web/

Best regards

Joe

...min MXE-1 kommer på Fredag.......

Postad 06 October 2004 - 15:40

Max Erixon
  • Max Erixon
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Aloha!

Kika även på följande tråd http://www.avforums....78&referrerid=0

Mvh,
Max.

Postad 06 October 2004 - 18:23

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Verkar som du har rätt Max men även om det går att köra DVI med ett HDCP kompitabelt ATI kort så ska det enligt Pioneer inte bli säskilt bra eftersom HDMI porten bara är gjord för video. Enligt Pioneer skulle det bli sämre än VGA på grund av skalningen.
Detta är vad jag fick höra när jag ringde till Pioneer.
Har i och med detta beslutat att avakta och har avbeställt min PDP 50 HDE tillsvidare.
Problemet med MXE serien är enligt min åsikt att det bara finns data anslutningar och ingen RGB eller komponent som standard.
Måste jag köra med en RGB till VGA konverter för att ansluta med satelit mottagare?
Man måste komplettera med instickskort för att få komponent.
Finns i och för sig även tredje parts tillverkare så man kan även få HDMI.
Fördelen är ju att man slipper boxen och tunern som jag ändå inte tänker använda.
Kan tillägga att enligt Pioneer så är det inte stor skillnad mellan att köra VGA och DVI vad det gäller bildkvalitet , men det undrar jag.
Man ser det ju klart och tydligt på en TFT.
Vet inte heller hur priserna är på MXE serien här i Sverige.

Postad 08 October 2004 - 08:36

Max Erixon
  • Max Erixon
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
I mitt fall så kommer jag bara att skicka videosignalen till MXE:n via datorn (eller Xboxen), dvs jag kommer inte att skicka in ngn TV signal utan att den har gått via datorn först. För att skicka signalen så kommer jag att använada DVI-D. HDMI är ju digital bild - och digital ljud signal. Ljudet vill jag inte skicka till MXE:n (det skickar jag till stereon från datorn), mao fyller inte HDMI ngn funktion för mig. Nackdelen med detta är som sagt att det inte stödjer HDCP men det instickskort som löser detta.

Angående priserna på MXE så är de aningen lägre än priserna på HDE skärmarna. Finns på pricerunner för ca 48000:-

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.