tänkte skaffa så jag kan lyssna på sacd och dvd-audio.
skulle denna : 6xRCA Clicktronic vara bra att använda mellan dvd-spelare och receiver?
bra eller dålig?
danke.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 20 October 2004 - 20:03
hoy.
tänkte skaffa så jag kan lyssna på sacd och dvd-audio. skulle denna : 6xRCA Clicktronic vara bra att använda mellan dvd-spelare och receiver? bra eller dålig? danke. Postad 21 October 2004 - 00:16
Ja du jag tror dom kablarna duger,vet faktiskt inget om dom har inte hört talas om märket tidigare. vad har du för dvd+reciver?
/jonas Postad 21 October 2004 - 08:59
En bra budgetlösning som många missar eller inte tänker på är Biltemas bättre trippelskärmade "Lågnivåkabel RCA Competition" artikelnr:35-736 . Jag hade dem tidigare i det syftet du skall ha dem till och de är faktiskt ruskigt bra:
![]() Skärmningen är enligt dem kraftigare då bilstereos är känsligare för störningar. Den lilla kabeln i mitten kan knipsas bort. priset ligger på 139:-/par för 1,5m så du behöver då 3 par. om du nu börjar rysa av ordet biltema i hifibruk så läs följande: Recension Dock får du själv bedömma trovärdigheten i detta, de funkade fint för mig när jag hade hemmabio iallafall. edit: stavfel som vanligt. Redigerat av KMJ, 21 October 2004 - 09:00. Postad 21 October 2004 - 15:34 receiver yamaha rx-v450 dvd pioneer DV-575A-S (har jag inte än, men på väg.) Postad 21 October 2004 - 15:35 hmm ok. tack för infon. Postad 21 October 2004 - 19:12
Hej Nigel ja har funderat lite (ovanligt för att vara mig)
Kom fram till att köp kablarna du hade länkat till,det är ingen summa att snacka om.Du lär nog bli nöjd /jonas Postad 27 October 2004 - 15:56
jahopp. fick hem den idag. på två av kablarna är det audio R och två audio L.
men de övriga två står det video på. har inte fått dvdn än så jag kan inte testa själv...annars skulle jag inte skriva sådana n00b frågor. Postad 28 October 2004 - 20:50 nån? Postad 28 October 2004 - 22:50
Hmm en fråga varför ska du koppla dom med center o subba ? /jonasprivate Postad 28 October 2004 - 23:32
jag tror han menar att koppla in center och subba från dvd:ns analoga utgångar och det ev. problemet är att två kablar han köpt är märkta annorlund än de andra, eller?
Postad 29 October 2004 - 00:27
Hej
Visst kan du använda kablarna märkta med video till sub och center Postad 29 October 2004 - 11:41 Tomas, du som brukar ha stenkoll: varför är det så? Alltså, varför 0 Ohm för analogtljud och 75 Ohm för video och digitalljud? Har inte sett nån klok förklaring till detta. *nyfiken på svar* Redigerat av pacman, 29 October 2004 - 11:41. Postad 29 October 2004 - 11:56
Även jag kör med Biltema signalkabel mellan DVD och stärkare och det blev ett klart lyft jämfört med lakrissnörena som jag hade innan.
Däremot så var det glabb i kontakten på den ena så jag fick löda om den, säkert ett måndagsex men man blir lite misstänksam när det gäller kvalitetén. /Kribban Postad 30 October 2004 - 03:48 En kort och mycket förenklad förklaring skulle kunna se ut så här: Om resistans är en kabels elektriska motstånd för likström så är impedans en kabels elektriska motstånd för växelström. En kabels resistans ökar med längden på kabeln. En kabels impedans är densamma oavsett kabelns längd och beror av kabelns konstruktion/uppbyggnad. Detta kan man se genom att formeln för impedans Z är Z=(L/C)^½ där L är kabelns induktans och C kabelns kapacitans. Både induktansen och kapacitansen ökar med längden på kabeln men eftersom (L/meter)/(C/meter) är lika med (L*meter)/(C*meter) så kan man ju förkorta bort meter och kvar blir då bara (L/C) som alltså inte är beroende av längden vilket innebär att inte heller impedansen Z beror av längden. Sedan är det inte så att en kabel för analoga signaler har en impedans som är 0 ohm. Den kan mycket väl ha en impedans på 75 ohm den också, eller 50 ohm, eller 25 ohm. Grejen är att det inte spelar någon roll vilken impedans den har. För en kabel som skall transportera digital information måste dock impedansen vara just 75 ohm. Voffo, voffo, voffo e de på dette vise då? som rumpnissarna skulle ha sagt Ja anledningen är inte att den ena signalen bär på analog information medan den andra bär på digital utan det som har betydelse är med vilken frekvens det sker. Analoga signaler har en maxfekvens på ungefär 20 kHz medan t.ex. en digital PCM-bitström har en frekvens på uppåt 6 MHz. Signalen rör sig genom en kabel med en hastighet som ligger nära ljusets och om vi räknar på att kabeln har en VF på 0.9 gånger ljusets hastighet (300 000 000 m/s) så är den kortaste våglängden för en analog signal (1/20000)*300000000*0.9=13.5km och den kortaste våglängden för den digitala PCM-bitströmmen (1/6000000)*300000000*0.9=45m. Eller säg att det gäller en kabel som skall transportera en videosignal för HDTV på kanske 35MHz vilket skulle innebära att den kortaste våglängden är (1/35000000)*300000000*0.9=7.7m. Av anledningar som är för långa att gå in på här så är impedansmatchning nödvändig då kabelns längd utgör en förhållandevis stor del av den kortaste våglängden hos den signal den skall transportera. Man brukar räkna med tiondelar av våglängden. Man kan då se att en kabel för analogt ljud kan vara upp till en kilometer lång innan impedansmatchning blir nödvändig medan kabeln för digital PCM-bitström inte får vara mer än några meter och den för video inte mer än en dryg halvmeter innan impedansmatchning blir nödvändig. Kort och gott kan man säga att för analoga ljudsignaler spelar det ingen roll vilken impedans kabeln har medan det för digitala bitströmmar och analoga videosignaler är av yttersta vikt att kabeln har en impedans på 75 ohm. Att det är just 75 ohm beror på att så är bestämt helt enkelt och det är den impedans som de två enheterna som skall kopplas samman har. Vad händer då om kabeln inte har en impedans på 75 ohm? Jo, när signalen som färdas längs kabeln (med fel impedans) träffar på mottagarenheten så kan inte hela signalen "försvinna in" utan en del kommer att reflekteras tillbaka i riktning mot sändarenheten där den återigen reflekteras tillbaka till mottagarenheten. Dessa reflektioner stör helt enkelt den högfrekventa signalen som medför att bitar ettor och nollor (om det är en digital bitström) kan bli svåra att tolka eller det uppstår skuggor i bilden (om det är en videosignal). Samma typ av reflektioner uppstår även vid analoga ljudsignaler men eftersom våglängden är så enormt lång så är spänningen längs kabeln vid en viss tidpunkt i stort sett konstant, med eller utan reflektioner. Okej, det var den korta förklaringen Postad 30 October 2004 - 05:56
Tackar för ännu ett riktigt lärorikt inlägg Tomas!
En fråga på det bara som jag klurat på men inte fått ett rakt svar på ännu. Om man enbart skickar DD och DTS ljud i den digitala kabeln, är det fortfarande kritiskt att den håller 75ohm? Som jag fattat det ska det inte kunna bli hörbara fel i en sådan kod...antingen blir det ljud eller inte helt enkelt. PCM bitströmmar däremot verkar klart känsligare. Men iaf, skulle jag höra skillnad i ett DD spår om jag bytte från min budget coax för 99 spänn (som knappast håller några exakta 75 ohm) till en märkeskabel som håller 75 ohm? Är ju lite OT, men det har ju lite anknytning till ditt inlägg... Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 30 October 2004 - 05:57. Postad 30 October 2004 - 08:52 I allra högsta grad eftersom AC3- och DTS-bitströmmar har en mycket hög frekvens och alltså kort våglängd i förhållande till kabelns längd. De fel som kan uppstå är helt enkelt att mottagaren får svårt att avläsa ettor och nollor vilket kan få vilken effekt som helst eftersom det beror på vilken bit som blir fel. Det kan gå omärkt förbi eller det kan vara en bit som inte har med ljudet att göra utan hur processorn skall utföra en viss uppgift etc. Effekten av ett bitfel går inte att förutspå men om den tillhör ett "paket" som innehåller uppgifter om hur ljudetsignalen till en viss kanal skall se ut så kasseras detta och det blir antingen tyst i 32 ms eller så upprepas det senaste "hela" paketet en gång till för den kanalen och du märker antagligen ingenting. Dessa 32 ms uppfattas nog mest som ett "knäpp" Måste sticka nu. Med sökfunktionen hittar du andra trådar där jag skrivit mer om detta Postad 30 October 2004 - 10:41
Man tackar o bockar D700!
Som vanligt ett matigt och lättläst svar, spitzenklasse sa tysken! Postad 01 November 2004 - 10:25
Jag tar och citerar lite här:
"Man kan då se att en kabel för analogt ljud kan vara upp till en kilometer lång innan impedansmatchning blir nödvändig medan kabeln för digital PCM-bitström inte får vara mer än några meter och den för video inte mer än en dryg halvmeter innan impedansmatchning blir nödvändig. Kort och gott kan man säga att för analoga ljudsignaler spelar det ingen roll vilken impedans kabeln har medan det för digitala bitströmmar och analoga videosignaler är av yttersta vikt att kabeln har en impedans på 75 ohm. " Betyder det att det är hyggligt riskfritt att använda audiokablar av ok kvalité med en längd av 0.5m till komponentvideo mellan tex dvd och reciever? Jag kör med det just nu och kan inte se någon skillnad mellan den här kopplingen och direktkoppling mellan dvd och projektor... Postad 01 November 2004 - 13:20
Svarar mig själv, den här kabeln från classe används:
http://www.clasohlso...6&ic=N&sw=14372 Jag var där på lunchen och upptäkte att den faktiskt är specad till 75ohm, nu får man narturligtvis tan den uppgiften med en nypa salt men på ett så kort avstånd som 0.5 meter så fungerar det, kabeln är ganska gedigen och riktigt prisvärt.... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |