Postad 24 October 2004 - 14:03
Postad 24 October 2004 - 14:28
Om du gillar Marantz så finns det en hel del recivers o välja mellan.
NAD är ingen dum reciver,frågan är vilka högtalare du har eller hade tänkt o köpa?
/jonas
Postad 24 October 2004 - 14:34
Postad 24 October 2004 - 14:58
Ett tips jag kan ge dig är att noggrant tänka ut vad du saknar av din anläggning, sedan fundera vilken komponent dt mest beror på. Sedan sparar du pengar och frågar efter råd, läser runt, eller allra helst provlyssnar.
Angående din Marantz så tror jag personligen du behöver lägga ut minst 7000kr för att få ngt "bättre", men det beror ju på vad du gillar också. Sälj Marantzen och köp en NAD så får du ett mer sterilt ljud, ganska bra fast bas. Men går miste om värmen, detaljrika diskanten. Obs, personliga åsikter. Gillar inte alls NAD's produkter.
Postad 24 October 2004 - 15:03
Postad 24 October 2004 - 15:17
Alltid kul med uppgraderingar, men det skulle ju vara kul att hitta just den där perfekta strömmaskinen
Postad 24 October 2004 - 15:31
Allvarligt ? vad har ni lyssnat på för förstärkare ?
Inget fel på Detaljrikedomen i diskanten när det spelas med min C370 och mina Dali ?
Postad 24 October 2004 - 15:41
Marantz tycker jag har ett klart och detaljrikt ljud, inte alls likt NADs mer stela och återhållsamma ljud.
Postad 24 October 2004 - 17:25
Provlyssna på NAD och h/k så får du se om de faller dig smaken!Det verkar bli AAD C-serien eller Mordaunt Short, eventuellt annat om jag hittar i denna prisklass...Gillar Marantz rena bra ljud men saknar lite tryck i basen då man kör neutralt samt fel design
...
Postad 24 October 2004 - 20:46
Postad 24 October 2004 - 20:57
där ligger AVR 330 bara o väntar på dig
/jonas
Postad 24 October 2004 - 20:59
Postad 24 October 2004 - 21:41
jo möjligheter har du absolut, AVD har Marantz nya serie, iaf de modellerna som kommit så här långt. Jag har själv varit och lyssnat på SR4500 därJag tänkte gå och lyssna på just NAD nu i veckan tycker du ska göra detsamma. Har tyvärr inte någon möjlighet att lyssna på Marantz i denna stad (sundsvall...). Men arcam avr300 hoppas jag också kunna lyssna på under veckan samt cambridge Azur.
Alltid kul med uppgraderingar, men det skulle ju vara kul att hitta just den där perfekta strömmaskinen
Postad 24 October 2004 - 21:47
NAD har jämfört med Marantz en smula mindre microdetaljer i toppen som jag saknar. Detta är jämfört med modellerna före SRx400 och x500 så här långt, där är ljudet lite annorlunda, också med ett något tillbakaflyttad mellanregister men fortfarande med en bra detaljeringsnivå som är bättre än NAD´s och med ett betydligt bättre nedre spektra som var akilleshälen på modellerna före x400 och x500...*ler*.. just nu står det mellan NAD, Yamaha och Sony, dels för designen men andra skäl med.. Kommer jag märka skillnad beroende på vilken jag köper??
Nad låter bra på sitt vis, det gör säkerligen de andra också så du får ge dig ut och skapa dig en egen uppfattning... de svar du fått här i några av de myriader av trådar du skapat verkar inte ha hjälpt så jättemycket. Ut och lyssna alltså! du får säkert låna hem i vissa butiker också.
EDIT: Du kommer säkerligen att märka stora eller små skillnader mellan märkena
Redigerat av Unregisteredb38af287, 24 October 2004 - 21:48.
Postad 24 October 2004 - 21:51
Edit: Nu e det mellan Sony som även har bra dvd men minus då dem ej vill köra dvd audio, Panasonic som har dvd audio och bra dvd spelare eller NAD som jag ej vet mycket om. Givetvis styr pris, design och funktioner samt att jag skall ha samma reciever och dvd har nu en dvd brännare enbart för musiken...
Redigerat av Unregistered44e46df5, 24 October 2004 - 22:22.
Postad 25 October 2004 - 01:02
Där ser manjo möjligheter har du absolut, AVD har Marantz nya serie, iaf de modellerna som kommit så här långt. Jag har själv varit och lyssnat på SR4500 där
edit: kom på att jag ju snabb lyssnat på en marantz på rocks ute i birsta också, så hade man inte varit så förbenat senil hade jag ju kunnat åka dit för länge sedan och lyssnat ordentligt
Redigerat av Donmeta, 25 October 2004 - 05:44.
Postad 25 October 2004 - 08:10
NAD T743 Hemmabioreceiver tänkte jag köpa istället för min Marantz 6300, tror ni det gör skillnad och värt att byta?? Kanske byter högtalare med senare...
Tja jag tror att du gör ett nedköp genom att köpa Nad:en, ellr någon annan för 5-6000 kr ny. Du har en fin-fin förstärkare som du har skrivit positivt om tidigare, och som jag förstår det är det bara lite mer tryck vid lägre volym du är ute efter. Köp en sub vettja, och spara dig pengarna och krånglet med att byta stärkeri.Vad skall man välja upp till 5-6000 kronor. Det jag nu går främst är design, men vill ju givetvis ha bra ljud med, om jag känner att jag inte är så kräsen. Gillar ju givetvis detaljerat ljud men vill just nu köra på designen.... Dvd av samma märke senare med...
Dina högtalare verkar du ju också vara nöjd med, så de verkar ju heller inte behöva bytas precis nu. (Jag tycker också de verkar vara schyssta, och funderar på Chorus-serien...)Kan bara ge dig ett tips, försök lyssna på JM Lab Chorus 716, den har allt tycker jag, detaljer men även ren bra bas...
Mitt tips, behåll det du har och komplettera med en sub. Jag tror inte du får det du leter efter genom att byta ner dig eller i sidled. Varför inte gå på en provlyssningsrunda och kanske be att få låna hem en NAD, exempelvis?
MVH,
Björn
Postad 25 October 2004 - 10:49
Postad 25 October 2004 - 14:31
Sen kan man väl nästan generellt säga att japanrecivrarna i den prisklass du sagt är klart strömsvagare än Marantzen.. hoppa hellre upp på en dyrare Marantz än den du har om du vill ha mer "kräm", just Marantz är kända för bra 2kanalsljud på sina recivrar..
Postad 25 October 2004 - 14:37
Postad 25 October 2004 - 14:42
Vore intressant hur du resonerat i dessa fall, eftersom du INTE kommer att få ngn större förbättring ljumässigt genom att enbart enbart byta ut din Marantz till en NAD i samma prisklass. Lite annorlunda kommer det att låta, men det är marginellt.
Båda dessa recivrar har sina fördelar, men oxå nackdelar.
Inte heller ngn större förbättring med den digitala Pannan, den är mest omtalad för sin nya teknik, dvs den låter INTE revolutionerade bra för sitt pris, snarare sämre.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 October 2004 - 14:46.
Postad 25 October 2004 - 15:27
Postad 25 October 2004 - 15:36
Vill du ha dvd-spelare och receiver av samma märke (något jag också tycker är praktiskt...) så är ju mitt förslag att du byter dina två panna-dvd mot en schysst DV6400 istället. Det känns mer logiskt än att byta din fina receiver till en Panna. Vem vet, efter chocksänkningen på SR7400 kanske det följer en på dvd-spelarna också inför x500... Sedan kompletterar du med en sub istället, då det kommer ge dig mer tryck för pengarna.Tack för hjälpen JB. Just nu har jag lagt bort tankarna på uppgraderingar, det får komma senare då jag har mer pengar.. Främst vill jag ha allt av samma märke för bl a designen, vill även ha dvd-audio och bättre ljud då jag bara har en kass dvd brännare jag kör ljud från samt inte världens bästa bild..Plasma eller LCD är prioritet nummer 1 efter jag bytt ut alla komponenter rörande ljudet...Pannan har jag hört att den även har bra ljud men kan ju bero på vad man har för referenser bla....Det jag saknar i ljudet just nu är lite mer attack eller hur man nu skall förklara det, till den musik jag lyssnar på, främst i de lägre regionerna...
Så tror jag. Lycka till i djungeln...
-Björn
Postad 25 October 2004 - 15:40
Edit:Det jag har i tankarna nu är att köpa en Reiciever med samma märke som en brännare med oki ljud och även designhögtalare till allt av samma märke. Vilket kan ni rekommendera här, finns ju förmodligen bara Sony, Panasonic och Yamaha......Eventuellt NAD med men då blir det lite dyrare så den har lite minus samt är den overkill om man köper designhögtalare...
Redigerat av Unregistered44e46df5, 26 October 2004 - 21:53.
Postad 26 October 2004 - 22:25

Specar...
Kostar ca 12 000:- på....
Moreton-kerr
Mvh JB
Postad 26 October 2004 - 22:55
Edit* Tänkte köpa NAD T533 DVD-spelare för ljudet, billig och har bl a dvd-audio...Undrar då om det blir stor skillnad att byta min Marantz 6300 mot en NAD T743 Hemmabioreceiver då jag gärna har samma märke för designen, är det stor skillnad på dessa??
Redigerat av Unregistered44e46df5, 28 October 2004 - 17:37.
Postad 28 October 2004 - 18:32
jag vet att du vill ha en dvd så föreslår jag
Pioneer DV-575A som jag tycker är den helt klart bästa
i sin prisklass och själv tycker jag att Pioneer är snäppet
bättre i bild och ljud när det gäller DVD-spelare.
Mvh Kenny
Postad 28 October 2004 - 18:36
Redigerat av Unregistered44e46df5, 29 October 2004 - 22:45.
Postad 30 October 2004 - 06:20
För 10k får man en T763v2, funderar på att föröka låna hem ett sådant idag,dels för att få testa den innan jag handlar storebrosan, och dels för att få prova hur nad låter i min anläggning. Jag återkommer givetvis med intryck om det blir test idag. Annars ska jag försöka hinna med att lyssna på nån marantz idag.
Mina intryck från 773 hittar du i "nadt743.773" tråden, om de nu kan vara till nån hjälp
Postad 30 October 2004 - 07:56
Postad 30 October 2004 - 08:07
Hur som helst, åk och lyssna på nad-recivern i den prisklass du bestämmer dig för. Ännu bättre: låna hem en. Har mycket svårt att tänka mig att du blir besviken på den
Postad 30 October 2004 - 08:45
Postad 30 October 2004 - 08:59
Postad 03 November 2004 - 11:16
Edit* Eller är det bättre behålla min nuvarande Marantz och satsa på en oki dvd från dem??
Redigerat av Unregistered44e46df5, 03 November 2004 - 11:20.
Postad 03 November 2004 - 14:02
OBS: Bygger på att du har Pre-Out på recievern, om du inte har det blir det svårt...
1.
Låna/köp på öppet köp en hyfsad stereoförstärkare.
2.
Stäng av subben och sätt dina frontar som LARGE i recievern, deaktivera subwoofern i recievern och sätt center och surr:ar som SMALL.
3.
Koppla Pre-Out från recievern till ngn ingång på stereoförstärkaren och koppla in frontarna på stereoförstärkaren.
4.
Vräk på! Nu kommer musik att låta som det skall och du kommer antagligen att få en bättre och kanske djupare lågbas i filmer, beroende på vad dina frontar pallar med.
5.
Sälj subben!
Helst skall det vara en stereoförstärkare med vilken du kan växla mellan vanligt stereoläge (då det inbyggda försteget används) och slutstegsläge (där insignalen går direkt till de inbyggda slutstegen), då kan du växla mellan att använda den som stereoförstärkare och slutsteg.
Jag fick tag på en gammal Harman/Kardon 680 som har en sådan switch.
Kolla min tråd om detta äventyr:
https://www.minhembi...showtopic=76072
Det slutade betydligt lyckligare än vad jag vågade föreställa mig innan.
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 03 November 2004 - 14:03.
Postad 12 December 2004 - 16:07
Postad 12 December 2004 - 21:22
Varför inte ett stereoslutsteg istället för en stereoförstärkare? om du köper ett slutsteg så slipper du ju betala onödiga pengar för förstegVill du ha mer attack, tryck och kräm i ljudet, så gör det som jag gjorde igår!
OBS: Bygger på att du har Pre-Out på recievern, om du inte har det blir det svårt...
1.
Låna/köp på öppet köp en hyfsad stereoförstärkare.
2.
Stäng av subben och sätt dina frontar som LARGE i recievern, deaktivera subwoofern i recievern och sätt center och surr:ar som SMALL.
3.
Koppla Pre-Out från recievern till ngn ingång på stereoförstärkaren och koppla in frontarna på stereoförstärkaren.
4.
Vräk på! Nu kommer musik att låta som det skall och du kommer antagligen att få en bättre och kanske djupare lågbas i filmer, beroende på vad dina frontar pallar med.
5.
Sälj subben!
Helst skall det vara en stereoförstärkare med vilken du kan växla mellan vanligt stereoläge (då det inbyggda försteget används) och slutstegsläge (där insignalen går direkt till de inbyggda slutstegen), då kan du växla mellan att använda den som stereoförstärkare och slutsteg.
Jag fick tag på en gammal Harman/Kardon 680 som har en sådan switch.Gick på 2.900:- i butik, borde gå att få tag på betydligt billigare.
Kolla min tråd om detta äventyr:
https://www.minhembi...showtopic=76072
Det slutade betydligt lyckligare än vad jag vågade föreställa mig innan.
MVH
Postad 13 December 2004 - 12:01
På så sätt har du en "riktig" stereoanläggning och en "riktig" hembioanläggning i ett.
Postad 13 December 2004 - 15:11
MVH
Redigerat av Warlokk, 13 December 2004 - 15:11.
Postad 26 May 2005 - 17:39
*TRÅD LÅST*
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
33 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?