Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta Marantz mot NAD

40 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 24 October 2004 - 14:03

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
NAD T743 Hemmabioreceiver tänkte jag köpa istället för min Marantz 6300, tror ni det gör skillnad och värt att byta?? Kanske byter högtalare med senare...

Postad 24 October 2004 - 14:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Hej jag försökte kolla efter 6300 men fann den inte på prisjakt den kanske inte tillverkas längre ?

Om du gillar Marantz så finns det en hel del recivers o välja mellan.
NAD är ingen dum reciver,frågan är vilka högtalare du har eller hade tänkt o köpa?

/jonas

Postad 24 October 2004 - 14:34

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Det verkar bli AAD C-serien eller Mordaunt Short, eventuellt annat om jag hittar i denna prisklass...Gillar Marantz rena bra ljud men saknar lite tryck i basen då man kör neutralt samt fel design :blink:...

Postad 24 October 2004 - 14:58

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
DjKool, ärligt talat tycker jag du ska försöka lugna ned dig lite angående uppgraderingar. Du har startat väääldigt många trådar i olika områden om köptips, huruvida gnt är värt att byta ut osv.

Ett tips jag kan ge dig är att noggrant tänka ut vad du saknar av din anläggning, sedan fundera vilken komponent dt mest beror på. Sedan sparar du pengar och frågar efter råd, läser runt, eller allra helst provlyssnar.

Angående din Marantz så tror jag personligen du behöver lägga ut minst 7000kr för att få ngt "bättre", men det beror ju på vad du gillar också. Sälj Marantzen och köp en NAD så får du ett mer sterilt ljud, ganska bra fast bas. Men går miste om värmen, detaljrika diskanten. Obs, personliga åsikter. Gillar inte alls NAD's produkter.

Postad 24 October 2004 - 15:03

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Tack för alla tips, du har helt rätt med trådarna.. Får försöka lyssna på NAD...

Postad 24 October 2004 - 15:06

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Instämmer helt med TZS.

Postad 24 October 2004 - 15:17

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Jag tänkte gå och lyssna på just NAD nu i veckan tycker du ska göra detsamma. Har tyvärr inte någon möjlighet att lyssna på Marantz i denna stad (sundsvall...). Men arcam avr300 hoppas jag också kunna lyssna på under veckan samt cambridge Azur.
Alltid kul med uppgraderingar, men det skulle ju vara kul att hitta just den där perfekta strömmaskinen :blink:

Postad 24 October 2004 - 15:31

Unregisterede44ab590
  • Unregisterede44ab590
  • Forumräv

• 561 inlägg
  • 0
"Men går miste om värmen, detaljrika diskanten"
Allvarligt ? vad har ni lyssnat på för förstärkare ?
Inget fel på Detaljrikedomen i diskanten när det spelas med min C370 och mina Dali ?

Postad 24 October 2004 - 15:41

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Allting är relativt.

Marantz tycker jag har ett klart och detaljrikt ljud, inte alls likt NADs mer stela och återhållsamma ljud.

Postad 24 October 2004 - 17:25

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Det verkar bli AAD C-serien eller Mordaunt Short, eventuellt annat om jag hittar i denna prisklass...Gillar Marantz rena bra ljud men saknar lite tryck i basen då man kör neutralt samt fel design :blink:...

Provlyssna på NAD och h/k så får du se om de faller dig smaken!

Postad 24 October 2004 - 20:46

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Vad skall man välja upp till 5-6000 kronor. Det jag nu går främst är design, men vill ju givetvis ha bra öjud med, om jag känner att jag inte är så kräsen. Gillar ju givetvis detaljerat ljud men vill just nu köra på designen.... Dvd av samma märke senare med...

Postad 24 October 2004 - 20:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja H/Ks design gillar jag vääldigt mycket <_<
där ligger AVR 330 bara o väntar på dig ;)

/jonas

Postad 24 October 2004 - 20:59

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
*ler*.. just nu står det mellan NAD, Yamaha och Sony, dels för designen men andra skäl med.. Kommer jag märka skillnad beroende på vilken jag köper??

Postad 24 October 2004 - 21:41

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Jag tänkte gå och lyssna på just NAD nu i veckan tycker du ska göra detsamma. Har tyvärr inte någon möjlighet att lyssna på Marantz i denna stad (sundsvall...). Men arcam avr300 hoppas jag också kunna lyssna på under veckan samt cambridge Azur.
Alltid kul med uppgraderingar, men det skulle ju vara kul att hitta just den där perfekta strömmaskinen <_<

jo möjligheter har du absolut, AVD har Marantz nya serie, iaf de modellerna som kommit så här långt. Jag har själv varit och lyssnat på SR4500 där ;)

Postad 24 October 2004 - 21:47

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

*ler*.. just nu står det mellan NAD, Yamaha och Sony, dels för designen men andra skäl med.. Kommer jag märka skillnad beroende på vilken jag köper??

NAD har jämfört med Marantz en smula mindre microdetaljer i toppen som jag saknar. Detta är jämfört med modellerna före SRx400 och x500 så här långt, där är ljudet lite annorlunda, också med ett något tillbakaflyttad mellanregister men fortfarande med en bra detaljeringsnivå som är bättre än NAD´s och med ett betydligt bättre nedre spektra som var akilleshälen på modellerna före x400 och x500...

Nad låter bra på sitt vis, det gör säkerligen de andra också så du får ge dig ut och skapa dig en egen uppfattning... de svar du fått här i några av de myriader av trådar du skapat verkar inte ha hjälpt så jättemycket. Ut och lyssna alltså! du får säkert låna hem i vissa butiker också.

EDIT: Du kommer säkerligen att märka stora eller små skillnader mellan märkena

Redigerat av Unregisteredb38af287, 24 October 2004 - 21:48.

Postad 24 October 2004 - 21:51

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
En sista fråga bara... Skall sedan ut och lyssna.. Klarar exempelvis en lite billigare pioneer driva högtalarna lika bra på lägre volym, då jag ej spelar högt ofta. Undrar detta då jag är orolig köpa någon reciever som ej orkar driva.. Pioneer ligger bra till nu men även Sony...

Edit: Nu e det mellan Sony som även har bra dvd men minus då dem ej vill köra dvd audio, Panasonic som har dvd audio och bra dvd spelare eller NAD som jag ej vet mycket om. Givetvis styr pris, design och funktioner samt att jag skall ha samma reciever och dvd har nu en dvd brännare enbart för musiken...

Redigerat av Unregistered44e46df5, 24 October 2004 - 22:22.

Postad 25 October 2004 - 01:02

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0

jo möjligheter har du absolut, AVD har Marantz nya serie, iaf de modellerna som kommit så här långt. Jag har själv varit och lyssnat på SR4500 där 

Där ser man <_< Då får trava iväg dit i veckan, tackar för tipset... (att man varit där och inte sett dem... tur man är uppmärksam iallafall ;)

edit: kom på att jag ju snabb lyssnat på en marantz på rocks ute i birsta också, så hade man inte varit så förbenat senil hade jag ju kunnat åka dit för länge sedan och lyssnat ordentligt

Redigerat av Donmeta, 25 October 2004 - 05:44.

Postad 25 October 2004 - 08:10

bearic
  • bearic
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

NAD T743 Hemmabioreceiver tänkte jag köpa istället för min Marantz 6300, tror ni det gör skillnad och värt att byta?? Kanske byter högtalare med senare...

Vad skall man välja upp till 5-6000 kronor. Det jag nu går främst är design, men vill ju givetvis ha bra ljud med, om jag känner att jag inte är så kräsen. Gillar ju givetvis detaljerat ljud men vill just nu köra på designen.... Dvd av samma märke senare med...

Tja jag tror att du gör ett nedköp genom att köpa Nad:en, ellr någon annan för 5-6000 kr ny. Du har en fin-fin förstärkare som du har skrivit positivt om tidigare, och som jag förstår det är det bara lite mer tryck vid lägre volym du är ute efter. Köp en sub vettja, och spara dig pengarna och krånglet med att byta stärkeri.

Kan bara ge dig ett tips, försök lyssna på JM Lab Chorus 716, den har allt tycker jag, detaljer men även ren bra bas...

Dina högtalare verkar du ju också vara nöjd med, så de verkar ju heller inte behöva bytas precis nu. (Jag tycker också de verkar vara schyssta, och funderar på Chorus-serien...)

Mitt tips, behåll det du har och komplettera med en sub. Jag tror inte du får det du leter efter genom att byta ner dig eller i sidled. Varför inte gå på en provlyssningsrunda och kanske be att få låna hem en NAD, exempelvis?

MVH,
Björn

Postad 25 October 2004 - 10:49

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Kanske ett nerköp men det jag vill ha just nu är mer kräm och speciellt ngt som är snyggt....Så kanske blir ett nerköp men känner nu att jag inte är så kräsen, är inte så mycket musik jag lyssnar på med detaljer..Lutar åt Panasonic då dem har mycket och jag även har annat bra via dem...

Postad 25 October 2004 - 14:31

Unregistered28754
  • Unregistered28754
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
För 5-6000 kr lär du knappast få ngn reciver med mer kräm gentemot SR6300, vore jag dig så skulle jag leta ett slutsteg eller en en sub som "bearic" föreslog.
Sen kan man väl nästan generellt säga att japanrecivrarna i den prisklass du sagt är klart strömsvagare än Marantzen.. hoppa hellre upp på en dyrare Marantz än den du har om du vill ha mer "kräm", just Marantz är kända för bra 2kanalsljud på sina recivrar..

Postad 25 October 2004 - 14:37

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Får huvudbry nu hur jag skall göra, hört att den digitala från Panasonicen är bra samt snygg så får fundera lite hur jag vill göra.. Kanske det att jag bara har fel ljudideal...Antingen den eller NAD, detta då båda har bra dvd-audio spelare som har bra ljud och bild...NAD blir ju billigare totallt...

Postad 25 October 2004 - 14:42

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
DjKool - innan i alla fall jag ger dig några fler råd skulle jag gärna vilja veta om du helt slutat bort dina övriga uppgraderingstanker? T ex med ny TV, ett slutsteg, nya högtalare osv... <_<

Vore intressant hur du resonerat i dessa fall, eftersom du INTE kommer att få ngn större förbättring ljumässigt genom att enbart enbart byta ut din Marantz till en NAD i samma prisklass. Lite annorlunda kommer det att låta, men det är marginellt.

Båda dessa recivrar har sina fördelar, men oxå nackdelar.

Inte heller ngn större förbättring med den digitala Pannan, den är mest omtalad för sin nya teknik, dvs den låter INTE revolutionerade bra för sitt pris, snarare sämre.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 October 2004 - 14:46.

Postad 25 October 2004 - 15:27

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen JB. Just nu har jag lagt bort tankarna på uppgraderingar, det får komma senare då jag har mer pengar.. Främst vill jag ha allt av samma märke för bl a designen, vill även ha dvd-audio och bättre ljud då jag bara har en kass dvd brännare jag kör ljud från samt inte världens bästa bild..Plasma eller LCD är prioritet nummer 1 efter jag bytt ut alla komponenter rörande ljudet...Pannan har jag hört att den även har bra ljud men kan ju bero på vad man har för referenser bla....Det jag saknar i ljudet just nu är lite mer attack eller hur man nu skall förklara det, till den musik jag lyssnar på, främst i de lägre regionerna...

Postad 25 October 2004 - 15:36

bearic
  • bearic
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen JB. Just nu har jag lagt bort tankarna på uppgraderingar, det får komma senare då jag har mer pengar.. Främst vill jag ha allt av samma märke för bl a designen, vill även ha dvd-audio och bättre ljud då jag bara har en kass dvd brännare jag kör ljud från samt inte världens bästa bild..Plasma eller LCD är prioritet nummer 1 efter jag bytt ut alla komponenter rörande ljudet...Pannan har jag hört att den även har bra ljud men kan ju bero på vad man har för referenser bla....Det jag saknar i ljudet just nu är lite mer attack eller hur man nu skall förklara det, till den musik jag lyssnar på, främst i de lägre regionerna...

Vill du ha dvd-spelare och receiver av samma märke (något jag också tycker är praktiskt...) så är ju mitt förslag att du byter dina två panna-dvd mot en schysst DV6400 istället. Det känns mer logiskt än att byta din fina receiver till en Panna. Vem vet, efter chocksänkningen på SR7400 kanske det följer en på dvd-spelarna också inför x500... Sedan kompletterar du med en sub istället, då det kommer ge dig mer tryck för pengarna.

Så tror jag. Lycka till i djungeln...

-Björn

Postad 25 October 2004 - 15:40

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Låter även det som ett bra förslag, men dels är dvd spelaren av Marantz tyvärr ngt dyrare samt att jag vill ha en brännare för tv program och filmer...Men kanske blir NAD istället men mellan dessa det står, har funderat på Sony men dem har ju enbart SACD som jag ej lyssnat på eller sett skivor med...

Edit:Det jag har i tankarna nu är att köpa en Reiciever med samma märke som en brännare med oki ljud och även designhögtalare till allt av samma märke. Vilket kan ni rekommendera här, finns ju förmodligen bara Sony, Panasonic och Yamaha......Eventuellt NAD med men då blir det lite dyrare så den har lite minus samt är den overkill om man köper designhögtalare...

Redigerat av Unregistered44e46df5, 26 October 2004 - 21:53.

Postad 26 October 2004 - 22:25

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Har har du i alla fall en riktigt OK designmaskin. Rotels DVD-Reciver RSDX-02. Denna spelar riktigt bra för sin storlek, samt att du får med en mkt bra DVD-spelare som klarar både DVD-audio & SACD. Dock ej någon DVD-brännare.

Posted Image

Specar...

Kostar ca 12 000:- på....
Moreton-kerr

Mvh JB

Postad 26 October 2004 - 22:55

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Dvd reciever skulle vara en underbar lösning, dock är 12 000 lite för dyrt tyvärr :)..Håller nog mig i lite lägre regioner om jag hittar något i lite billigare prisklass.....

Edit* Tänkte köpa NAD T533 DVD-spelare för ljudet, billig och har bl a dvd-audio...Undrar då om det blir stor skillnad att byta min Marantz 6300 mot en NAD T743 Hemmabioreceiver då jag gärna har samma märke för designen, är det stor skillnad på dessa??

Redigerat av Unregistered44e46df5, 28 October 2004 - 17:37.

Postad 28 October 2004 - 18:32

Unregistered3c4a320f
  • Unregistered3c4a320f
  • Lärjunge

• 377 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt vad du vill skaffa först men eftersom
jag vet att du vill ha en dvd så föreslår jag
Pioneer DV-575A som jag tycker är den helt klart bästa
i sin prisklass och själv tycker jag att Pioneer är snäppet
bättre i bild och ljud när det gäller DVD-spelare.

Mvh Kenny

Postad 28 October 2004 - 18:36

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Tack för tipset, gillar ej Pioneer bara, speciellt inte designen, blir förmodligen en Marantz DV4400 som är snygg, kan jag köra vidare på Marantz, enda som är synd är att min reciever är guld,,,Funderar nu på upp till 10000 klassen, har tittat på NAD bl a samt Sony STR-DA3000ES Receiver ES jag älskar designen på men är denna Sony något att ha? det är till mina Monitor Audio Silver S6 som jag beställt....Gärna reciever som har ganska billiga dvd med bra öjud och bild till dessa av samma märke som recievern vill jag ha...

Redigerat av Unregistered44e46df5, 29 October 2004 - 22:45.

Postad 30 October 2004 - 06:20

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Har tyvärr ingen aning om hur sony låter. Men lyssnade på nad773 igår och... :)
För 10k får man en T763v2, funderar på att föröka låna hem ett sådant idag,dels för att få testa den innan jag handlar storebrosan, och dels för att få prova hur nad låter i min anläggning. Jag återkommer givetvis med intryck om det blir test idag. Annars ska jag försöka hinna med att lyssna på nån marantz idag.
Mina intryck från 773 hittar du i "nadt743.773" tråden, om de nu kan vara till nån hjälp :blink:

Postad 30 October 2004 - 07:56

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Det låter trevligt, detta då jag vill ha mer attack i ljudet men även hur man nu skall skriva det detaljerat...Vill ju även ha bra dvd spelare av samma märke gärna hyffsat billig och då ligger NAD bra till....Får se hur jag gör..

Postad 30 October 2004 - 08:07

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Nad kommer väl så småningom med resten av deras dvd-spelare. De har bara släppt budget och mellanklassmodellen än så länge som jag förstått det. Min gissning inför släppen av de dyrare varianterna är att de håller på att byta ut stödet för hdcd mot dvd-audio och sacd på dem. Men men de har ju redan nu två otroligt prisvärda hos hifiklubben! Bilden på t533 var faktiskt klart över förväntan. Till saken hör att jag sitter med en 2 år gammal denon 2800 som ny kostade typ 10k regionsfri. Idag står den sig inte bildmässigt ens mot nadden för 2700 eller vad den nu kostar. Ljudmässigt är lite svårare att avgöra, då måste jag nog låna hem för att kunna avgöra.
Hur som helst, åk och lyssna på nad-recivern i den prisklass du bestämmer dig för. Ännu bättre: låna hem en. Har mycket svårt att tänka mig att du blir besviken på den :)

Postad 30 October 2004 - 08:45

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Får ta mig tid att försöka lyssna ngn dag och kanske ta hem den jag funderar på... Nu börjar det ju klia i fingrarna igen då man förmodligen kommer få nya högtalare till veckan, synd bara att denna hobby är så dyr...

Postad 30 October 2004 - 08:59

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Hehe jo. Och man börjar inse att det är liten eller ingen mening att "snåla" gällande sina inköp. Lika bra ta i ordentligt direkt så slipper man väl tillslut uppgraderingssjukan. Nu funderar jag mellan nads 773 och 763... men innerst inne känns det nog mer och mer som att det är lika bra att slå till på den enorma 773:an, kan inte tänka mig att jag ska sukta efter nått mer ,gällande reciver, med den i hemmet :)

Postad 03 November 2004 - 11:16

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Jag har ju velat hit och dit med mina köp, sparar ju lite nu så det blir ordentiligt, vill ju ha samma dvd som reciever så jag har funderat på Pioneer VSX-2014i eller modellen 1014 samt Sony STR-DA3000ES Receiver ES är dessa uppköp från min Marantz? Den är ju lite äldre samt inte samma prisklass, Sonyn har fördelen är snyggast men vad jag fattat har Pioneer bättre dvd i allfall då det gäller ljudet??

Edit* Eller är det bättre behålla min nuvarande Marantz och satsa på en oki dvd från dem??

Redigerat av Unregistered44e46df5, 03 November 2004 - 11:20.

Postad 03 November 2004 - 14:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Vill du ha mer attack, tryck och kräm i ljudet, så gör det som jag gjorde igår! :)
OBS: Bygger på att du har Pre-Out på recievern, om du inte har det blir det svårt...

1.
Låna/köp på öppet köp en hyfsad stereoförstärkare.

2.
Stäng av subben och sätt dina frontar som LARGE i recievern, deaktivera subwoofern i recievern och sätt center och surr:ar som SMALL.

3.
Koppla Pre-Out från recievern till ngn ingång på stereoförstärkaren och koppla in frontarna på stereoförstärkaren.

4.
Vräk på! Nu kommer musik att låta som det skall och du kommer antagligen att få en bättre och kanske djupare lågbas i filmer, beroende på vad dina frontar pallar med.

5.
Sälj subben! :)

Helst skall det vara en stereoförstärkare med vilken du kan växla mellan vanligt stereoläge (då det inbyggda försteget används) och slutstegsläge (där insignalen går direkt till de inbyggda slutstegen), då kan du växla mellan att använda den som stereoförstärkare och slutsteg.
Jag fick tag på en gammal Harman/Kardon 680 som har en sådan switch. ;) Gick på 2.900:- i butik, borde gå att få tag på betydligt billigare.

Kolla min tråd om detta äventyr:
https://www.minhembi...showtopic=76072
Det slutade betydligt lyckligare än vad jag vågade föreställa mig innan. ;)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 03 November 2004 - 14:03.

Postad 12 December 2004 - 16:07

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Vad skall jag köpa för att få mer attack, främst i basen? Ett slutsteg? Isåfall vilket upp till 6000, har ju Beta 40 fram eller en förstärkare, problemet med förstärkare är la att dem ej går att koppla till en reciever?? Samt borde man ej ha slutsteg till centern med, är ju ganska stor i denna serie..

Postad 12 December 2004 - 21:22

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Vill du ha mer attack, tryck och kräm i ljudet, så gör det som jag gjorde igår! :blink:
OBS: Bygger på att du har Pre-Out på recievern, om du inte har det blir det svårt...

1.
Låna/köp på öppet köp en hyfsad stereoförstärkare.

2.
Stäng av subben och sätt dina frontar som LARGE i recievern, deaktivera subwoofern i recievern och sätt center och surr:ar som SMALL.

3.
Koppla Pre-Out från recievern till ngn ingång på stereoförstärkaren och koppla in frontarna på stereoförstärkaren.

4.
Vräk på! Nu kommer musik att låta som det skall och du kommer antagligen att få en bättre och kanske djupare lågbas i filmer, beroende på vad dina frontar pallar med.

5.
Sälj subben! :blink:

Helst skall det vara en stereoförstärkare med vilken du kan växla mellan vanligt stereoläge (då det inbyggda försteget används) och slutstegsläge (där insignalen går direkt till de inbyggda slutstegen), då kan du växla mellan att använda den som stereoförstärkare och slutsteg.
Jag fick tag på en gammal Harman/Kardon 680 som har en sådan switch. :D Gick på 2.900:- i butik, borde gå att få tag på betydligt billigare.

Kolla min tråd om detta äventyr:
https://www.minhembi...showtopic=76072
Det slutade betydligt lyckligare än vad jag vågade föreställa mig innan. :lol:

Varför inte ett stereoslutsteg istället för en stereoförstärkare? om du köper ett slutsteg så slipper du ju betala onödiga pengar för försteg :D

MVH

Postad 13 December 2004 - 12:01

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Jo, för att du kanske vill använda de dedikerade stereoförstegen till 2-kanalslyssning, istället för de som finns i hembiorecievern. :blink: Och så switchar du om till "slutstegsläge" när du kör 5.1.
På så sätt har du en "riktig" stereoanläggning och en "riktig" hembioanläggning i ett. :blink:

Postad 13 December 2004 - 15:11

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Okej du menar så :blink:

MVH

Redigerat av Warlokk, 13 December 2004 - 15:11.

Postad 26 May 2005 - 17:39

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Nu har jag tröttnat på alla dina olika trådar om vilken reciever du ska välja! Skapa en tråd och håll dig till den! Fortsätter du så här så varnar jag dig!

*TRÅD LÅST*

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.