Begagnad stereoförstärkare
46 svar till detta ämne
Postad 01 November 2004 - 11:36
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Funderar på att leta upp en begagnad stereoförstärkare som kan få mina frontar att leva upp, dels i musikläge och dels för att få mer kraft i de lägre regionerna när jag kör filmläge utan sub. Funderar på att gå ifrån sub.
Min setup består av en DENON AVR-3801 och Canton LE-serien (LE 109, CM 105 och 101:orna som surr).
Då jag sätter frontarna som LARGE och stänger av subben i förstärkarens setup, så skickas ju all LFE till frontarna. Redan i det läget så går de lägre än vad min subbe klarar (en Velodyne VX-10).
Dessutom, då jag kopplar en gammal sketen Technics kompaktstereo till frontarna och kör musik från dess inbyggda CD-spelare så låter det betydligt bättre än vad DENON:en kan prestera i stereo-läge. Mkt mera driv och "fjong" i musiken.
Tanken var då:
Kan jag inte få ett himla mkt roligare ljud, både i musik- och filmläge om jag letar upp en fet gammal analog förstärkare som levererar 150-200 "riktiga watt"?
Frågan blir då:
Vad har ni för förslag på förstärkare som man skall leta efter? Spelar ingen roll hur den ser ut, jag kan "gömma undan den". Det är bara ett fett 2-kanalsljud som jag är ute efter.
Så... Vilken är den mest prisvärda "gamlingen" som kan få mina Canton LE 109 att blomma och som inte är helt felmatchad klangmässigt till DENON i övrigt?
Vet att det finns bra slutsteg att köpa (Vincent, Rotel, Denon, NAD m.fl.) men ngt säger mig att jag får otroligt mkt mer för mina tusenlappar i detta sammanhang om jag hittar en fet begagnad historia..?
Postad 01 November 2004 - 12:49
Unregisteredd6ab7d3b
-
Unregisteredd6ab7d3b
-
Lärjunge
-
-
331 inlägg
Postad 01 November 2004 - 13:10
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Det bästa vore ju att köpa ett begagnat 2-kanalsslutsteg. Det brukar finnas gott om olika modeller att välja på till bra priser.
Ungefärligt pris?
Postad 01 November 2004 - 13:11
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Mjaa... Jag ville inte säga ngt om priset, eftersom jag inbillar mig att det finns ngn sorts övre gräns för vad som dels "duger" att spela ihop med DENON:en i surroundläge och som dels kramar ur det gottaste ur Canton:arna.
Det behövs alltså ingen super-high-end, utan det jag vill är att uppnå en så låg, men ändå kontrollerad bas ut från Canton:arna som möjligt samtidigt som ljudet är minst lika detaljerat som hos DENON:en, men inte för mkt bättre så att säga.
Därför inbillar jag mig att det finns en hel del beg. stereo-stärkare runt 1500-3000:- som skulle passa utmärkt.
Vad sägs t.ex. om en Kenwood KA-80?
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 01 November 2004 - 13:15.
Postad 01 November 2004 - 13:15
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Det bästa vore ju att köpa ett begagnat 2-kanalsslutsteg. Det brukar finnas gott om olika modeller att välja på till bra priser.
Mja, slutsteg är inte så intressant - av flera skäl... Dels så skulle jag ju vilja kunna köra direkt analogt från "CD-spelaren" (Denon DVD-2910) till den beg:ade stereostärkaren, för att få ett så mustigt ljud som möjligt i musikläge, men även kunna använda pre-out från recievern. De flesta slutsteg har väl bara en ingång per kanal och då skulle jag tvingas skifta kablar då jag vill byta "läge"... Dessutom har jag fått för mig att begagnade "slutsteg" alltid kostar mer per "kvalitetsenhet" än vad begagnade stereoförstärkare gör. Kanske inte är så, men jag har fått den känslan iaf...
Postad 01 November 2004 - 17:30
wolfbane
-
wolfbane
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
NAD 216 är ju en gammal goding om du är ute efter ett slutsteg, brukar gå loss på runt 3000 när jag sett annonser.
Vet inte riktigt hur det funkar när man kopplar in en stereoförstärkare som slutsteg om man inte har pre out/main in som jag har på min. Men om det går så skulle jag nog säga att det bästa vore att köra musik maskinerna till den direkt... men det kanske inte gör så enorm skillnad att gå via recievern iofs.
Postad 01 November 2004 - 17:45
Unregisteredac7b288f
-
Unregisteredac7b288f
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Om det tvunget skall vara en 2-kanalsförstärkare så håll ögonen efter Pioneers större förstärkare från tidigt 90-tal, A-858, eller A-878. De pumpar luft ganska bra, väger runt 25 kg om jag minns rätt, och bör gå att hitta runt 2000-2500:-
Postad 01 November 2004 - 17:55
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Är det bara "fett 2-kanalsljud" du är ute efter skulle jag kika på en tvåkanalsförstärkare med nivå på ingång, typ t.ex. Amplifix. Då slipper du Denonens, hur ska jag uttrycka det ... mindre lyckade, försteg till 2-kanalsljudet och du får dessutom mer kraft. Amplifixen ligger beg på kring 7', men har setts så billigt som 5'5. Mer än 8' är direkt dumt att betala enligt min mening. Vill du snåla lite så TROR jag att även t.ex. vissa Arcam skulle ge ett lyft, men jag har inte hört vare sig dem eller Denonen med dina högtalare. Annars kan du säkert hitta äldre med ännu mer prutmån.
Postad 01 November 2004 - 18:54
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
köp absolut ingen Nad 216 det är likamed att kasta pegnarna i skön. sämre får man leta efter.
Postad 01 November 2004 - 19:34
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
köp absolut ingen Nad 216 det är likamed att kasta pegnarna i skön. sämre får man leta efter.
Skulle vilja säga att det beror på vad man är ute efter. Inte direkt något jag kommer att köpa, men jag har förståelse för de som tycker de är privärda. (De har lite andra ljudideal än vad jag har.)
Postad 01 November 2004 - 22:32
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Tack för alla tips!
Dragon Lord>> Kan du motivera varför det är att kasta pengarna i sjön med en NAD 216?
Postad 01 November 2004 - 22:35
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Är det bara "fett 2-kanalsljud" du är ute efter skulle jag kika på en tvåkanalsförstärkare med nivå på ingång, typ t.ex. Amplifix. Då slipper du Denonens, hur ska jag uttrycka det ... mindre lyckade, försteg till 2-kanalsljudet och du får dessutom mer kraft. Amplifixen ligger beg på kring 7', men har setts så billigt som 5'5. Mer än 8' är direkt dumt att betala enligt min mening. Vill du snåla lite så TROR jag att även t.ex. vissa Arcam skulle ge ett lyft, men jag har inte hört vare sig dem eller Denonen med dina högtalare. Annars kan du säkert hitta äldre med ännu mer prutmån.
Hmmm... Hur menar du med "nivå på ingång"? Hajjar inte riktigt... DENON:ens 2-kanalsljud är verkligen stentrist, men det är väl ingen nyhet...
Postad 01 November 2004 - 23:08
wolfbane
-
wolfbane
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Skulle gärna vilja veta vad som är så kasst med dem med... är det "bristen" på diskant som jag sett en del klaga på eller?
Postad 02 November 2004 - 12:11
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Hmmm... Hur menar du med "nivå på ingång"? Hajjar inte riktigt... DENON:ens 2-kanalsljud är verkligen stentrist, men det är väl ingen nyhet... 
Utan att gå in på alla detaljer så kan man kortfattat säga att du i bio anväder förstärkaren som ett rent slutsteg, medan du i stereo helt skippar att köra signalen genom biostärken utan istället använder förstärkarens försteg. Till skillnad från de flesta andra förstärkare finns det ett fåtal där du kan "låsa" en ingång så att du slipper ställa in volymen på förstärkaren varje gång du ska köra bio. Andra som funkar bra.(Det finns rejält långa utläggningar i en mängd trådar.) Som t.ex. dessa.
Postad 02 November 2004 - 13:25
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Ahaa... Nu hajjar jag! 
Tack för tipsen! Låter förnuftigt att hitta en sådan lösning ja... Har redan tänkt att köra CD-ljud analogt direkt till stereoförstärkaren. Skaffade nyligen en DENON DVD-2910 och den skall ju vara hyfsad på CD har jag hört...
För det är väl så, att även om jag kopplar "CD:n" till AV-recievern och sedan kör pre-out på L/R till stereoförstärkaren, så påverkar AV-recievern ljudet kraftigt?
Om inte så kan jag väl lika gärna koppla så, eller..?
Postad 02 November 2004 - 14:02
wolfbane
-
wolfbane
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Det lär väl påverka iom att det går genom recieverns försteg, om det blir sämmre eller inte har nog mest med kvallan på försteget att göra.
Antagligen borde det bli bättre om du kör direkt till stereoförstärkaren för att korta signalvägarna och använda det antagligen bättre försteget som sitter i förstärkaren då det inte har en massa i det fallet onödiga kretsar etc.
Postad 02 November 2004 - 14:06
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Aha... Då bör jag alltså köra enligt hifisnubbens förslag, att man kan koppla om mellan slutstegsfunktion och integrerad funktion.
Det klarnar!
Postad 02 November 2004 - 14:09
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Då kommer nästa fråga... Canton LE109 är spec:ade ned till 20 Hz. Kan jag med ngn av de nämnda förstärkarna förvänta mig att de faktiskt spelar så lågt med hyfsad kvalitet? Som det är nu, när de står som LARGE i recievern, så spelar de hyfsat från ca 28-30 Hz och uppåt, med en dipp nå'nstans mellan 40 och 80 Hz.
Jag vet att lyssningsrummet, placering m.m. spelar stor roll, men kommer jag att få ngn hjälp av en fläskigare stereoförstärkning i min strävan att få en någorlunda halvbra ljudnivå mellan 20 och 100 Hz?
Eller finns det ngt annat som jag borde titta på först? Inbillar mig att DENON-recievern har stora problem med att leverera kraft till de där lägsta frekvenserna.
Postad 02 November 2004 - 14:57
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jag har ingen aning om just dina LE, men min högst subjektiva bedömning då jag provat runt med helt andra utrustningar är att det "känns" som man får lite djupare bas, men framförallt blir den bas man får så otroligt mycket bättre. Mängden ökar inte (om man inte helt byter inriktning klangmässigt), men helt plödsligt kan min inte låta bli att lyssna på skillnaderna mellan olika elbasar för att inte tala om ståbasarna i olika jazzplattor. Även om man tycker den var bra innan så hör man på ett helt nytt sätt vad som verkligen spelas. Annars är det som du säger - lyssningsrumet och därmed placering spelar så snuskigt stor roll. Om den dipp du hör beror på högtalaren eller rummet har jag hört LE för lite för att avgöra, men jag GISSAR att det är rummet. Kanske får du skaffa eq? Trots allt är det inte särskilt mycket bas som finns under, säg 30 Hz, då du lyssnar på musik (så vida du inte är helt vansinnigt förtjust i orgelmusik). Om du får det största lyftet med ny stärk eller en sub beror lite på vad du vill ha. Vill du ha kvantitet eller bara en ökning i de lägsta regionerna - kika på subbas. Vill du att det ska spelas tydligare i stereo från, säg 120-150 Hz och neråt - skaffa stärk ... tycker jag, men snart tycker någon annan helt tvärt emot.
Postad 02 November 2004 - 15:00
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
För det är väl så, att även om jag kopplar "CD:n" till AV-recievern och sedan kör pre-out på L/R till stereoförstärkaren, så påverkar AV-recievern ljudet kraftigt? Om inte så kan jag väl lika gärna koppla så, eller..? 
Koppla analogt till förstärkaren och digitalt till AV-recivern. Bygger iofs på att du inte har bättre avkodning i dvd'n än i recivern, men i så fall får du väl gå med 5.1 delat till stärk och reciver. (Tror bl.a. marcus har gjort en lång och snygg utläggning i ämnet(?).)
Postad 02 November 2004 - 15:49
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
Själet till varför jag inte gillar nad 216 är att jag tycker den saknar kraft och har ett väldigt platt och livlöst ljud.
sen är den så ###### ful
Postad 02 November 2004 - 16:16
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Håller inte med angående kraften. Tycker den ger mycket kraft per krona.
Postad 02 November 2004 - 16:41
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
När jag testade den så gav den inte mycket mer kraft än en hkavr 230 och då tycker ja inte det är något att ha..kan vara de att man kanske måste dra upp volymen rejält innan de händer något också bor ju i lägenhet så det är lite svårt att testa va grejejrna ger fullt ut.
Men vilket fall som hellst så anser jag atrt ljudet är platt och livlöst.ungefär som hk receivern.
testade även mot denon 3805 och då kändes det som om det låg en matta över högtalaren med just naden men med denon receivern så släppte detta.
vad finns de för andra slutsteg runt 4000kr som spelar bra?
Postad 02 November 2004 - 17:37
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Då jag testat så vore det synd att säga att den inte skulle kunna tävla med en 230 i kraft (även om jag inte kört mot just den H/Kn, men väl andra). Jag har en HELT annan uppfattning. 3805 har jag aldrig hört, men är den inet starkare än 3801an så förvånar det mig mycket om den upplevs ens som lika stark. Däremot så kan även jag tycka att ljudet, i synnerhet med vissa kombinationer, inte vill släppa riktigt från högtalarna.
Postad 02 November 2004 - 17:58
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Tjohooo!! Var en sväng förbi Tele-Hå här i sta'n (Gbg) och de hade en begagnad H/K 680 som faktiskt är switchbar mellan integrerad och slutsteg!
Pluggade in "CD-spelaren" (DENON DVD-2910) i H/K:n analogt och drog frontarna (LE 109) till H/K:n och jääääääääääääääääääääää*** sikken skillnad i musikläge! 
Plötsligt känns det som om hela frontarna spelar och inte bara delar av vissa element som det har kännts som innan, med DENON-stärkaren!
Ett leende spred sig över mina läppar och det har suttit där nu i en timme!
Jisses... Har inte hunnit prova den som slutsteg till film än, misstänker att skillnaden blir mkt mindre där, men man kan ju alltid hoppas - med tanke på att jag kör ut all lågbas till frontarna just nu.
Tack för tipsen!
Får tipsa C-Qucence om att uppdatera sin lista över switchbara stereo-stärkare oxo!  Tror inte att H/K:n var med där...
Postad 02 November 2004 - 20:51
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Tjohoo igen!
När jag nu kör freqency sweep från 15 Hz och uppåt på DVE-skivan så hugger LE 109:orna in redan vid 15 Hz! Och det med bra volym också!
Innan vaknade de närmre 28-30 Hz.
Det funkade kanon att köra med den som steg, alltså med dess försteg urkopplat. Hör ingen större skillnad mellan de två olika lägena heller. Det är mkt lätt att testa, bara att ställa in lika ljudnivå på recievern resp. stereostärkaren och sedan switcha medans man spelar musik.  Alltså kan jag köra med den i "slutstegs-mode" hela tiden. : 
Verkar inte som att DENON:ens försteg "degenererar" signalen ändå... Snarare slutstegen i den som är för klena.
Har fortfarande en dipp mellan ca 40-60 Hz, men den har nog mest med rummet att göra. Förslag på hur man blir av med den?
Postad 02 November 2004 - 20:52
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
PS. Ngn som vill köpa en Velodyne VX-10 sub?
Postad 03 November 2004 - 09:28
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Kul! Ser ut som du upplever den skillnad som många skulle göra om de testade. Gissar att du inte upplever samma skillnad i bioläget. Köpte du 680 eller låndade du bara? Vad får man ge för en sådan?
Postad 03 November 2004 - 10:22
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Jag köpte den på öppet köp i 7 dagar. Fick ge 2.900:- för den, vilket säkert är ett rån...
Den drar 300 W ur väggen och väger 12,4 kg vilket skall fördelas på två slutsteg och lite krafs. DENON recievern väger 17 kg vilket skall fördelas på sju slutsteg (!) och en massa krafs!!
Funderade på HK 670:n, men den har ju inte möjlighet att gå som rent steg...
Frågan är nu: Vilken heffa-reciever måste man köpa för att den skall kunna ge samma kraft till frontarna som 680:n gör??
Det är mycket stor sannolikhet att jag behåller denna förstärkare.
Postad 03 November 2004 - 10:50
Unregistered8c0df0f5
-
Unregistered8c0df0f5
-
Användare
-
-
205 inlägg
680 ?
Är det en ny från HK? .. Vart kan man titta på den, och eller köpa den på nätet?
Har dom flera som är "switchbar" från HK?
/Thomas
Postad 03 November 2004 - 10:57
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Nej, den är tyvärr från 96/97 så det är begagnat som gäller. 
Synd att de inte bygger in möjligheten i sina nyare stereo-modeller, det är ju väldans praktiskt.
Postad 03 November 2004 - 11:46
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Tyvärr får du nog som sagt laxa upp med om du ska köpa en reciver som ska matcha ett separat steg.
680 har jag sett lite billigare, men det är ju inte direkt något som finns ute varje dag på annonssidorna och då får du inte heller provköra eller en viss garanti, vilket du nu fått chansen till.
Kul att fler upptäcker värdet i denna typ av uppgradering för tvåkanalsljud i stället för att ständigt jaga vidare mot värre prylar med en massa avkodningar och lull-lull som realtivt få verkligen nyttjar.
Annars är det allt fler stereotillverkare som ger möjligheten i nyare modeller. Ta Arcam som exempel ...
Postad 03 November 2004 - 11:57
Unregistered8c0df0f5
-
Unregistered8c0df0f5
-
Användare
-
-
205 inlägg
Okej vilken av Arcams modeller har denna funktion?
Postad 03 November 2004 - 11:58
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Med tanke på vad som hände med frekvenssvepet så ger det ju faktiskt en hel del extra i filmläge.
Att hitta en subbe som går under 20 Hz och spelar bra ihop i övrigt med LE 109:orna kostar nog en hel del...
Dessutom känns det ju lite fånigt att ha en subbe som komplement när man ändå har totalt fyra tiotums baselement i frontarna.
Det är ju inte utan att man börjar fundera:
"Vad händer om jag kör ett Vincent SP-331 till frontarna istället?"
eller:
"Skall man leta upp en 680 till och köra den ena kanalen till centern?" Nä, den står ju som SMALL och måste så förbli ifall jag skall kunna få LFE till frontarna, så det alternativet går nog bort.
Men vad tros om SP-331?? Den borde väl kunna krama vettet ur LE 109:orna?
Har svårt att tänka mig att de skulle kunna vakna mer till liv än vad de har gjort nu iofs, men man vet ju aldrig... 
Är inte SP-331 ngn sorts "rör-hybrid" som skulle kunna ge ett varmare och trevligare ljud i stereoläge?  Hör jag ngn skillnad tro?  Kommer skillnaden mellan DENON:ens klang och Vincent:ens klang att bli större än skillnaden mellan H/K:ns och DENON:ens? I filmläge då alltså..?
Med SP-331 så är jag ju fortfarande utlämnad till DENON:ens försteg.
Antagligen bättre att vänta på ett tillfälle till en S.A.T. Amplifix som föreslogs...
Denna H/K-DENON combo kändes ju omedelbart rätt så klockren faktiskt...
Tack för tipset om "switchbarhet", hifisnubben, det var verkligen ett guldtips! 
Och vilken flax att jag hittade en sådan variant i första affären som jag gick till efter att ha fått tipset...
Känns ju som att det var ngn mening med det där.
Postad 03 November 2004 - 15:18
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Okej vilken av Arcams modeller har denna funktion?
Modellerna med ett plus på om jag minns rätt. Längre upp i tråden har jag lagt lite länkar till förslag på förstärkare med denna funktion. Dessutom finns länk till annonser på beg Arcamprylar med denna funktion.
Postad 03 November 2004 - 15:24
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Tack för tipset om "switchbarhet", hifisnubben, det var verkligen ett guldtips!  Och vilken flax att jag hittade en sådan variant i första affären som jag gick till efter att ha fått tipset... Känns ju som att det var ngn mening med det där. 
Jag skickar vidare tacket till marcus som var den första (?) som började marknadsföra tanken på forumet (redan innan det bytte namn). Bryr man sig om att läsa gamla trådar där folk gjort denna typ av uppgraderingar ser man att det finns många som har en hel del att hämta. Synd att många med dessa otroligt fina förslag ofta bytt forum (även om vi är några som följt efter). Hoppas krasse m.fl som ofta tar sig tid att skriva bra och sakliga svar på samma och samma fråga om och om igen orkar uthärda. Annars försvinner mycket viktig information och många relevanta tips går oss alla helt förbi...
Postad 03 November 2004 - 15:52
Unregistered8c0df0f5
-
Unregistered8c0df0f5
-
Användare
-
-
205 inlägg
Enligt vad jag kan tyda så finns det bara en 1 med ett PLUS på... "Arcam DiVA A65 Plus" , men det finns inte mycket att läsa om den eller dom andra förstärkarna på http://www.ljudmakarn.se/ :/ Någon som vet lite mera om Arcams förstärkare och deras "switchbarhet" ? /Thomas
Postad 03 November 2004 - 16:09
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Det är upptaget i några trådar. Som jag skrivit ovan så kan du t.ex. denna.
Postad 04 November 2004 - 12:11
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Klar förbättring även i filmlägen än så länge... Fortfarande mkt nöjd.
Postad 04 November 2004 - 14:00
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Synd att du inte kan låna hem en gammal amplifix och jämföra.
Postad 04 November 2004 - 15:32
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Ja men det kanske kommer tillfälle till det.  Har aldrig sett ngn i ngn butik, men det är nog mest för att jag aldrig har letat... Det lär jag ju göra fortsättningsvis.
Postad 06 November 2004 - 00:29
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Suck... Har upptäckt att jag får nätbrumm med H/K.
Rättare sagt, när jag använder den som slutsteg blir det ett hyfsat påtagligt nätbrumm i frontarna. Det uppstår alltså enbart då jag kopplar Pre-out från DENON:en till Main-in på H/K. Inte när jag kör "rent" från DENON eller H/K. 
Lågnivåkablarna är Techlink, inte high-end direkt, men inte heller lakritssnören direkt.
Provade faktiskt med lakritssnören, men det lät precis likadant.
Vad kan detta bero på? Är det Pre-out på DENON:en som är kass tro? Kan inte minnas att jag fick detta nätbrumm då jag provade med Rotel och Parasound...  Fast jag kan ha missat det också, inte alls säker...
Hmmm... Tips?
Det blir ju inte ngt brumm då jag sätter förstärkaren som "internal", alltså inte i "slutstegs-mode".
Om jag kopplar Pre-out från DENON till en av de vanliga ingångarna på H/K:n (AUX eller ngt) och jag fortfarande får brumm är det då helt säkert att DENON:ens Pre-out är kass?
Bara så jag vet vilken maskin som strular dårå...
Postad 06 November 2004 - 19:25
Unregisteredbe4a4c9c
-
Unregisteredbe4a4c9c
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Låter som ett jordfel? Prova att vända nätkontakten på en apparat åt gången (vänd givetvis tillbaks den ena, när du vänder den andra)
Kan ju vara fasen som smitit ut i chassit på någon av apparaterna ...
Postad 06 November 2004 - 19:29
Unregistered9288bcba
-
Unregistered9288bcba
-
Rookie
-
4 inlägg
Lite i efterhand kommer mitt inlägg, du ser ju redan ut att ha löst problemet. Men just avsaknden av "mustigt ljud" är något jag försökt fixa med länge, dock aldrig i hembiosammanhang. Min lösning är: skaffa en äldre, sent 70-tal, förstärkare. Marantz, Pioneer eller Luxman tex. Jag har en förhållandevis liten Pioneer årgång 80, SX-590 och mindre högtalare från B&W. Detta låter betydligt mustigare än andra större kombinationer jag haft förut. I USA betingar dessa förstärkare höga begagnat-priser men här kan man fortfarande göra fynd för under tusenlappen. för mer info kolla tex här: http://silverpioneer.netfirms.com/ Erik Broddesson
Redigerat av Unregistered9288bcba, 07 November 2004 - 13:57.
Postad 08 November 2004 - 09:04
Unregistered8c0df0f5
-
Unregistered8c0df0f5
-
Användare
-
-
205 inlägg
Hej
Jag lånade hem ett Arcam Diva A90 (14500kr) för att utmana mitt Vincent 331 (8000kr) i stereo läge, Tog hem denna Arcam modell för att den har samma funktion som HK steget "processor switch". Denna switch var på baksidan så det är lite krångligt att switcha.. Detta är det enda och då menar jag enda som är dåligt med detta steg
Om jag beskriver mitt befintliga stereo ljud med (Vincent331-PioneerDVD 757Ai-Yamaha1300RDS-KlipschRF35) till att vara musikaliskt till ca65-70% så steg det med denna Arcam till säkert minst 80%.. Vincent är inte dålig,,, men Arcamen var bättre ca 10-20% bättre. (Detaljer, Kontroll och greppet i högtalarna)
Så om man nu befinner sig i startgroparna för att uppgradera eller börja från början med ett hemmabio/stereo system så är mitt tips att börja med ett Arcam steg, Om nu Arcam Diva A90 för 14500 är för blodigt så finns det A65 för 6500 eller A80 för 10000 dom har alla denna switchfunktion,, Finns säkert billigare begagnat.
/Thomas
Postad 08 November 2004 - 10:42
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
thosel - Kul att läsa, särskilt med tanke på Vincents hyllningar på forumet. (Jag har alltid gillat Arcam och har bättre koll på dem.)
Funderingar:
Tycker du A90'n var prisvärd?
Tycker du att det som Arcamen gjorde bättre försvarde priset? (Trots allt nästan dubbelt så dyr. Visserligen får man lit eextra funktion, men ändå.)
Hur uppfattar du ljudkaraktären då du jämför Arcam och Vincent? Är de liknande eller är någon mörkare/ljusare, mer/mindre musikalisk, 3D osv?
Postad 08 November 2004 - 11:15
Unregistered8c0df0f5
-
Unregistered8c0df0f5
-
Användare
-
-
205 inlägg
1. Priset... , Det jag får göra som alltid är att spara och sedan sälja min Vincent 331 och då blir det inte så hemskt dyrt.... Har man ett jobb och sedan lite tid för att spara så ska det inte vara några problem.
2. Som jag skrev så ökade A90 min upplevelse med ca 10-20% mot min Vincent. Men Jösses vilket lyft det måste vara om man bara hade en "normal" AV-receiver, och sedan hängde på A90... som natt och dag
3. Jag tycker dom faktiskt är ganska så lika i ljudet, skillnaden var mera den att A90 tog han om musiken på ett mera Tajt , Kontrollerat och sammanhållet sätt.
Hoppas att denna info hjälper
/Thomas
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|