Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tror jag hittat mina drömhögtalare

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 October 2004 - 23:49

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Tjoho! satt och kollade på lite kinahögtalare och kom fram till compact.

dessa högtalare är bara så nice

Frontar

http://www.sendsound.../s/xz3_b_01.gif

Subwoofer

http://www.sendsound.../s/101_b_01.jpg

Stativare

http://www.sendsound...ucts/z_xz_1.htm
dessa är min dröm men vet inte riktigt vad slut kostnaden på dessa är

Postad 27 October 2004 - 23:53

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja du får maila till dom o fråga om kostnaden.

gillade stativarna :)

Postad 03 January 2005 - 19:30

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Uppar den här tråden då jag antagligen beställer ett par xz-1 inom en snar framtid.
Är det någon som har mer info om dom än vad som står på deras hemsida så är ni välkomna att skriva :rolleyes:

Postad 03 January 2005 - 19:34

Unregisteredcf781ad6
  • Unregisteredcf781ad6
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Tycker golvhögtalarna ser ut som lik kistor.

Postad 03 January 2005 - 19:34

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
En sak att tänka på är att högtalarna, åtminstone stativarna, är rätt trögdrivna (85dB) vilket begränsar dynamiken avsevärt.

MvH /nox

Postad 03 January 2005 - 19:43

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
nox: Har du lust att utveckla det lite? Alltså varför det påverkar dynamiken o.s.v.
Undrar bara av nyfikenhet, känslighet och dynamik är tyvärr områden som jag inte är så erfaren av.

Är det inte ganska normalt med låg känslighet, speciellt för stativare?

Postad 03 January 2005 - 20:01

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Det begränsar inte dynamiken teoretiskt, men i praktiken kan det bli så eftersom det krävs mycket mer effekt.

Postad 03 January 2005 - 20:32

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag tror inte heller att det finns någon etablerad teori bakom mitt påstående, eller gör det?

Dock så har jag märkt av erfarenhet att även om du har väldigt mycket effekt (som teoretiskt sett borde räcka mer än väl till en högtalare med låg känslighet) så får man inte ut samma dynamik som med en mer lättdriven högtalare.

Jag blev väldigt fascinerad av detta när jag upptäckte det, och testar ständigt att biampa högtalare med låg känslighet med ca 2x200W RMS/8ohm per kanal, trots detta är dynamiken inte lika bra som med en högtalare med hög känslighet.. Desto högre desto bättre dynamik, enligt min erfarenhet.

MvH /nox

Redigerat av nox, 03 January 2005 - 20:33.

Postad 03 January 2005 - 23:29

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Ok, då förstår jag vad du menar.
Kan mycket väl tänka mig att det kan vara så, men det avgör ju inte heller helt om det låter bra eller inte.

Jag funderar (och sparar pengar) ett par veckor till så får vi se hur det blir sen.

Postad 04 January 2005 - 00:06

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Ok, då förstår jag vad du menar.
Kan mycket väl tänka mig att det kan vara så, men det avgör ju inte heller helt om det låter bra eller inte.

Jag funderar (och sparar pengar) ett par veckor till så får vi se hur det blir sen.

Verkligen inte :-) Jag menade bara det att dynamik kan göra mycket för ljudet!
Det viktigaste enligt mig är att hitta en högtalare med ljudideal som man tycker om.

MvH /nox

Postad 04 January 2005 - 07:44

Unregistered9a153375
  • Unregistered9a153375
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Bland de fulaste frontar jag någonsin sett. Tur ändå att vi alla har så olika smak.

Postad 04 January 2005 - 11:06

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0
stativarna lixom nox uttalanden suger.

mvh/avancerar

Postad 04 January 2005 - 11:15

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Det är vanligt med låg känslighet på små högtalare som stativare, men det brukar också vara den gemensamma nämnaren bland stativ-högtalare som faktiskt låter riktigt bra.

Hittar ni en stativare som har hög känslighet säg t.ex. 92dB så låter den sällan lika bra på parametrar som 3dimensionalitet, basåtergivning och liknande som en stativare med låg känslighet.

Det lite paradoxala med små stativ-högtalare med låg känslighet är att många tror att en liten högtalare behöver inte så kraftiga (och dyra) förstärkare för att låta bra, men i själva verket så ställer små välbyggda stativare avsevärt större krav på slutsteg i synnerhet och förstärkeri i allmänhet...

Det är förresten ETT av skälen till varför jag skaffade ett HK signature-slutsteg.

Postad 04 January 2005 - 11:30

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Vill ha en förklaring från AVANCERAR varför du skriver som du gör?
Du är väldigt nära en varning för ditt uttalande i ditt inlägg.
Nox har väl rätt till en uppfattning precis som du eller hur?
Har man niget att skriva om i en tråd så ska man inte heller skriva i den.
Ditt inlägg tillför inte forumet någonting mer än irritation och ilska. Men det kanske är det du var ute efter?
Vill du förklara dig så gör det via PM till mig.

Till er övriga så undanber jag mig kommentarer om hans inlägg då jag har uppmärksammat det och håller på att reda ut det. Vi behöver inte spä på brasan med mer bränsle eller hur?

Postad 04 January 2005 - 11:56

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
Angående detta men små stativare med låg känslighet så har jag märkt på mina högtalare(86db 4ohm) att man inte behöver har något kärnkraftvärk som skulle kunna tro.

Driver mina med en cambridge a500 som lämna 2x 65w i 8ohm och det är ju inte speciellt mycket...har iofs ingen koll på hur strömstark den är men det är ju knappast nån h/k 670 nivå på den...

Visst skulle dom kanske behöva lite mer pulver men det funkar aldeles utmärkt.

Mvh WazZO

Postad 04 January 2005 - 12:54

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Det är vanligt med låg känslighet på små högtalare som stativare, men det brukar också vara den gemensamma nämnaren bland stativ-högtalare som faktiskt låter riktigt bra.

Hittar ni en stativare som har hög känslighet säg t.ex. 92dB så låter den sällan lika bra på parametrar som 3dimensionalitet, basåtergivning och liknande som en stativare med låg känslighet.

Det lite paradoxala med små stativ-högtalare med låg känslighet är att många tror att en liten högtalare behöver inte så kraftiga (och dyra) förstärkare för att låta bra, men i själva verket så ställer små välbyggda stativare avsevärt större krav på slutsteg i synnerhet och förstärkeri i allmänhet...

Det är förresten ETT av skälen till varför jag skaffade ett HK signature-slutsteg.

Det håller jag faktiskt inte med om, enligt min erfarenhet låter högtalare med högre känslighet inte alls sämre perspektivmässigt och med t.ex. basåtergivning.

Dock så säger jag inte heller att det motsatta gäller, att högtalare med låg känslighet låter sämre på dom punkterna :-) Bara att jag upplevt högre dynamik med högtalare som har hög känslighet.

Visserligen brukar känsligheten på stativhögtalare vara något lägre än på en fullregisterhögtalare, antagligen för att mellanregister/bas-element behöver mer kraft för att få spela bra än vad ett rent mellanregister och bas-element behöver?

Hur som helst så finns det många stativhögtalare med hög känslighet som låter alldeles superbt!

T.ex. WLM's mysiga 98dB - 102dB stativare med aktivt delningsfilter och en massa mysigt B)

MvH /nox

Redigerat av nox, 04 January 2005 - 12:56.

Postad 04 January 2005 - 14:23

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
stativarna var inte att leka med B)

Postad 04 January 2005 - 14:29

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Nej, och Scanspeak har väl ok element? B)

Den enda jag vet som har lyssnat på dessa är Michael08 och han gillade dom uppenbarligen. "...dom var en utav dom bästa högtalarna jag lyssnat på..."
Lite mer finns att läsa på första sidan i tråden Erfarenheter av Timaudio.com ?

Postad 04 January 2005 - 17:36

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Helt klart B)

hade du koll på vad man fick betala för dessa henrik?

Postad 04 January 2005 - 18:54

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Jadå och det blir billigare om vi är fler B)
Tar nog priser via pm (önskemål från norman), men det är billigt med tanke på vilka element som sitter i.

Postad 04 January 2005 - 19:20

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Tycker nån får köpa dessa nu och bjuda hem alla som är intresserade och sen skriver ni en rapport/recention på ett par A4:an här på Prisjakt B)

Redigerat av Myllerman, 04 January 2005 - 19:21.

Postad 04 January 2005 - 20:05

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
hah :]
köper du dom så kommer jag gärna :)

hur som helst, priser gör ju att man funderar om man inte ska slå till B)

Postad 04 January 2005 - 20:51

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Som sagt ska jag nog köpa dessa snart, så vänta några veckor (eller köp samtidigt som mig för ännu bättre pris).
Jag har börjat spara på heltid nu och fyller även år imorgon B)

Postad 05 January 2005 - 00:01

Unregistered6546e3e8
  • Unregistered6546e3e8
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Vilken tur att jag fick tips om den här tråden ;) Var inte många dagar ifrån att lägga en beställning på ett par Xz-1. Nån som vet vad priset skulle hamna på? Skulle helst vilja ha dem stativen också, men det spelar inte så stor roll. Fick pris på 10.000:- av timaudio (med frakt) iallafall.

Postad 06 January 2005 - 20:04

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
Vi håller ju på med ett gruppköp från Timaudio. MEN frakten blir med kontainer i BÅT så det tar tid. DOCK blir det mycket billigare ifall man skall ha tunga grejjer som högtalare. Välkommen att kika på våran tråd under kinaimport. <_<

Postad 07 January 2005 - 00:00

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
För min del är en extra månad aaaldeles för lång tid :D
När jag väl bestämt mig och sparat pengar så vill jag ha dom igår ;)

Fraktkostnaden jag sparar på ett par xz-1 via båt, jämfört med att köpa själv via flyg, blir tyvärr "bara" 3-500kr vilket jag inte tycker är tillräckligt mycket.

Skulle jag köpa tyngre saker däremot så skulle jag inte tveka på att hänga med på ert gruppköp <_<
Du kanske kan få fram stativen till högtalarna? Norman har dom tyvärr inte.

Postad 07 January 2005 - 00:26

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Visserligen brukar känsligheten på stativhögtalare vara något lägre än på en fullregisterhögtalare, antagligen för att mellanregister/bas-element behöver mer kraft för att få spela bra än vad ett rent mellanregister och bas-element behöver?

Det är just det som är grejen...
Hög känslighet enbart, betyder inte automatiskt sämre ljudkvalitet.

Men min erfarenhet har gett mej intrycket att om man jämför stativare i samma prisklass som innehåller element i samma storleks-klass, brukar faktiskt stativaren med lägre känslighet bl.a. ge bättre basåtergivning och något bättre detalj-rikedom än stativaren med högre känslighet. Jämför man högtalare med olika storlekar på elementen, eller högtalare i olika prisklasser så spelar inte känsligheten så stor roll...

Wazzo, jag betvivlar inte alls att du tycker dina högtalare låter bra. Jag har haft mina Aegis One i flera år och varit nöjd med ljudet ifrån dom TROTS deras låga känslighet...
Men låna hem en riktigt BIFFIG förstärkare och testa dina högtalare...
Jag är tämligen säker på att du kommer att tappa hakan och direkt börja fundera på hur du ska finansiera ett förstärkar-byte...

Nox, visst kan högtalare med hög känslighet låta riktigt bra, men då brukar det kosta lite också...

Angående det här med känslighet...
Det finns en hifiparameter som jag med tiden har börjat uppskatta mer och mer.
Det är DYNAMIK (en ljudanläggnings motsvarighet till bildåtergivarnas KONTRAST). Det tråkiga är att högtalare med låg känslighet ofta inte är så duktiga på just den parametern...

Så nu lutar det åt att jag får börja funder lite på ett eventuellt högtalar-byte också...

Redigerat av Unregistered959, 07 January 2005 - 00:27.

Postad 07 January 2005 - 02:27

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag är som sagt inte speciellt ljudtekniskt vetande, men jag känner igen det där du säger om att stativaren i samma serie högtalare oftast brukar låta bättre i allt utom de lägre bassegmenten (jag antog att du glömde nämna det.)

Dock så tror jag, personligen, att det beror på att stativare är så otroligt mer lätta att placera? Samt att du inte har några elaka resonanser från flera element i samma kabinett.
Hur som helst så ligger det väl något i det där, eftersom Mr. Schweikert konstruerade mina högtalare med en separat M/T-modul (Midrange/Tweeter) som står på spikar ovanpå basmodulen (delat på 150hz)

Verkar vara en vettig lösning, som en del tillverkare verkar implementera.

Ett praktexempel på det här är ju Dynaudio's högtalare, som låter väldigt bra, men enligt mig helt saknar dynamik, ivarjefall de 85-86dB skapelser jag lyssnat på.

MvH /nox

Redigerat av nox, 07 January 2005 - 02:32.

Postad 07 January 2005 - 11:08

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

För min del är en extra månad aaaldeles för lång tid :D
När jag väl bestämt mig och sparat pengar så vill jag ha dom igår  :blink:

Fraktkostnaden jag sparar på ett par xz-1 via båt, jämfört med att köpa själv via flyg, blir tyvärr "bara" 3-500kr vilket jag inte tycker är tillräckligt mycket.

Skulle jag köpa tyngre saker däremot så skulle jag inte tveka på att hänga med på ert gruppköp <_<
Du kanske kan få fram stativen till högtalarna? Norman har dom tyvärr inte.

Känner igen det där att man bill ha grejorna på engång ;) , orkade inte heller vänta på något gruppköp för att köpa min Zell som är på väg hit nu.

Vad blir totalpriset på dom där högtalarna inklusive allt ?

Redigerat av Myllerman, 07 January 2005 - 11:09.

Postad 07 January 2005 - 12:31

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0

Wazzo, jag betvivlar inte alls att du tycker dina högtalare låter bra. Jag har haft mina Aegis One i flera år och varit nöjd med ljudet ifrån dom TROTS deras låga känslighet...
Jag är tämligen säker på att du kommer att tappa hakan och direkt börja fundera på hur du ska finansiera ett förstärkar-byte...

Det är just det ja ska göra <_<

Det ända ja försöka klargöra med mitt inlägg vara att det som engentligen spelar någon roll är hur man själv tycker att det låter...

Mvh WazZO

Postad 07 January 2005 - 19:45

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Det är just det ja ska göra :ph34r:

Det ända ja försöka klargöra med mitt inlägg vara att det som engentligen spelar någon roll är hur man själv tycker att det låter...

Mvh WazZO

Det håller jag till 100% med om. Dock så tror jag inte någon för tillfället vet hur dessa högtalare låter :-)

MvH /nox

Postad 07 January 2005 - 19:52

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
...förutom Michael08...

:ph34r:

Postad 07 January 2005 - 20:36

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

...förutom Michael08...

:ph34r:

Han räknas inte :lol:

OK, en då :blink:

Postad 09 January 2005 - 16:47

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Sådär, nu har ja sparat och haft mig, så nu är det dags för beställning.
Är det någon som är intresserad av att köpa samtidigt för att få ner kostnaderna så är ni välkomna att skicka ett pm.

Jag skickar mail till Norman redan inatt, men betalning blir antagligen på tisdag om det inte är någon annan som vill vara med så att det blir uppskjutet m.m.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.