Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ställa högtalare på "Large" ?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 October 2004 - 22:19

HexXa
  • HexXa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Jag har funderingar kring vad jag skall ställa högtalarna på large eller small ?
Jag har ställt golvarna på large som alla säger men skall man även ställa center och surround på large också ?
Det är Heco Argon serien, jag anser inte att dessa högtalare är "små" men jag vet inte vad som menas med detta.

Mvh.

Postad 28 October 2004 - 22:22

Unregisteredbe4a4c9c
  • Unregisteredbe4a4c9c
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Vanliga satellit- och centerhögtalare brukar man ställa på "small", då de oftast inte är gjorda för den där riktigt djupa basen.

Postad 28 October 2004 - 22:26

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Vanliga satellit- och centerhögtalare brukar man ställa på "small", då de oftast inte är gjorda för den där riktigt djupa basen.

Large och small har egentligen ej med storleken på högtalarna att göra utan vad de kan återge i frekvens. Kolla manualen för din receiver! På min h/k rekommenderas att alla högtalare som klarar att återge ljud under 100Hz ställs som Large.

Redigerat av Viggen, 28 October 2004 - 22:28.

Postad 28 October 2004 - 22:27

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Vissa kör även stora golvare till frontar som small då dom tycker att subben är bättre på basen ändå...jag är tvärtom och kör alla högtalare på large, trots att mina bakhögtalare är i minsta laget för det.

Tycker ljudet blir fylligare så...spevillt centern hatar jag att köra på small då jag tycker talet tappar allt djup om det ska delas vid 80Hz. Men så går min center hyffsat djupt i basen för att vara en center också.

Prova dig fram, är alltid det bästa sättet! Har du dock högtalare som knappt ens når ner till 60-70 Hz är det nog bäst att köra dom som small (förutsatt att du har en sub då) då du tappar mycket annars.

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 28 October 2004 - 22:28.

Postad 28 October 2004 - 22:29

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Prova dig fram, är alltid det bästa sättet!

Helt rätt där Nerevarine! Kör själv med alla mina högtalare satta som Large (de går ner till ca 40 Hz på frontarna och ca 70 Hz på center/surround) och kör L/R+LFE, vissa finner att enbart LFE blir bäst.

Redigerat av Viggen, 28 October 2004 - 22:33.

Postad 28 October 2004 - 22:32

Unregisteredbe4a4c9c
  • Unregisteredbe4a4c9c
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Large och small har egentligen ej med storleken på högtalarna att göra utan vad de kan återge i frekvens.

Javisst är det så, men oftast kan man nog säga att såna högtalare inte är gjorda för att spela 50 Hz?

Nåväl... Nerevarine har rätt, bäst att testa. Fast man kan nog ta det lite lugnt, om högtalarna kanske är känsliga :(

Förresten... finns det någon reciever där man kan ställa in delningsfrekvensen för alla högtalare? Det vore rätt schysst faktist.

Postad 28 October 2004 - 22:35

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Du behöver nog inte vara så rädd, delningsfiltret i högtalarna tar ju bort det som inte högtalarna kan återge ändå. Men visst, spelar du för högt kan ju elementen bottna, men det hör du direkt då det låter riktigt illa.

Så testa på du! :(

Postad 28 October 2004 - 22:42

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Center och bakre surroundkanalerna får inte mycket låga basljud i ljudspåren ända i filmsammanhang.

Postad 28 October 2004 - 22:46

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Oftast stämmer det du säger Viggen...speciellt för centern är det ofta rätt lugnt.

Däremot har jag allt varit med om en del filmer där bak-kanalerna fått ganska kraftigt med bas (tex en av mina test-scener, Pod-racet i Star Wars Ep I). Så dom ska man väl se upp lite mer med, så att dom inte bottnar vid kraftiga effekter.

Postad 29 October 2004 - 00:42

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Kör frontarna som large och resten small. Tycker de låter bäst så med min anläggning. Sedan kan det ju vara min reciver som sätter gränser i mitt fall och det kan ju också vara nått att ta med i ekvationen. I scener där mycket effekt går åt i alla kanaler samtidigt ökar risken att recivern blir överbelastad likväl som de oftast rätt små bakkanalerna, och de kan ju vara nog så mindre bra för högtalarna :(

Postad 29 October 2004 - 00:48

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0

I scener där mycket effekt går åt i alla kanaler samtidigt ökar risken att recivern blir överbelastad likväl som de oftast rätt små bakkanalerna, och de kan ju vara nog så mindre bra för högtalarna  :(

Så länge inte stärkaren är helt överansträngd och distar väldigt mycket eller elementen bottnar så ska det inte kunna ta skada i första taget. Med ren ström (bättre/starkare stärkare = renare ström/mindre dist) så tål högtalare väldigt mycket...iaf allt med något så när hyffsad byggkvalité.

Men som du säger ska man vara lite försiktigare om man sitter med en surroundreceiver som man inte är helt hudra på orkar driva hur mycket som helst. Hur som helst så hör man nästan alltid innan något går fel att ljudet blir väldigt dåligt...speciellt när orsaken är för mycket dist eller att elementen bottnar.

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 29 October 2004 - 00:49.

Postad 29 October 2004 - 17:35

HexXa
  • HexXa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Tack för alla bra svar, bara att sätta mig ner och testa lite då.

Det är för övrigt en yamaha rx-V650.
Jag är inte nöjd med denna förstärkare till mina Heco Argon 70 frontar :) , när jag lirar 2kanals stereo med stärkaren låter det piss jämfört med min vanliga tvåkanals, och då skall tiläggas att det inte är någon värsting 2 kanals.

Är det någon annan som upplevt detta med förstärkaren och hellst med förstärkaren och dessa högtalare.
Mycket tacksam för svar.

Postad 29 October 2004 - 17:41

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Jag äger en yamaha 650 och är inte på långa vägar nöjd med vad den presterar i 2-kanal. Dock är den ju mkt bra på bioljud, speciellt för sitt pris. Har Jbl northridge som högtalare. Yamaha är ju ökända för svagt stereo ljud... kanske funkar om man bara skulle ha lyssnat på klassiskt men men... kolla min lilla tråd "nad t743-773" så får du se en liten "recension" av 773. Den klarade sig rätt bra i 2-kanal kan jag lova. :blink:
kostar lite mer än 650:n då oxå ;) men klart prisvärd den också :)

Postad 29 October 2004 - 17:49

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Däremot har jag allt varit med om en del filmer där bak-kanalerna fått ganska kraftigt med bas (tex en av mina test-scener, Pod-racet i Star Wars Ep I). Så dom ska man väl se upp lite mer med, så att dom inte bottnar vid kraftiga effekter.

Har kört nämna scen tungt även U-571 som exempel och har inga problem med att ha mina högtalare i Large :)

Postad 29 October 2004 - 17:52

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Yamaha är ju ökända för svagt stereo ljud...  kanske funkar om man bara skulle ha lyssnat på klassiskt men men... kolla min lilla tråd "nad t743-773" så får du se en liten "recension" av 773. Den klarade sig rätt bra i 2-kanal kan jag lova.  :blink:

2-kanal är en svaghet hos Yamaha. NAD och h/k-receivers som exempel gör mycket bra från sig i både 2- och 5-kanal, de leverar :) de äger ;)

Redigerat av Viggen, 29 October 2004 - 18:00.

Postad 29 October 2004 - 17:56

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Kan bara instämma med Viggen det bara mullrar på underbart.

Postad 29 October 2004 - 18:05

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Tekniskt skall mina högtalare ställas i small (fast de ligger på 200W och är THX Ultra) av den enkla anledningen att de är inte "Fullrange"

Postad 29 October 2004 - 18:09

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0

Har kört nämna scen tungt även U-571 som exempel och har inga problem med att ha mina högtalare i Large  :)

Nej, mina bottnar inte heller, ens på kraftig volym. Tackvare att de små stativarna trots sin lilla storlek har riktigt bra slaglängd på elementen.

Postad 29 October 2004 - 18:13

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0

2-kanal är en svaghet hos Yamaha. NAD och h/k-receivers som exempel gör mycket bra från sig i både 2- och 5-kanal, de leverar  :)  de äger  :blink:

Jo, NAD och H/K, samt även Marantz och Denon brukar ju med jämna mellanrum få omdömet att låta förhållandevis bra i stereo. Men det är fortfarande långt ifrån i klass med en ren 2-kanalare för ens hälften av priset. Enda surroundreceivern jag hört som faktiskt kan ge en hälften så dyr tvåkanalare en riktig match gällande musik är Arcam AVR 200.

Postad 29 October 2004 - 19:30

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0

Jo, NAD och H/K, samt även Marantz och Denon brukar ju med jämna mellanrum få omdömet att låta förhållandevis bra i stereo. Men det är fortfarande långt ifrån i klass med en ren 2-kanalare för ens hälften av priset. Enda surroundreceivern jag hört som faktiskt kan ge en hälften så dyr tvåkanalare en riktig match gällande musik är Arcam AVR 200.

Ja hade varit väldigt trevligt att få lyssna på Arcam avr200 eller ännu hellre 300. Men nu verkar det tyvärr som om AVD här i Sundsvall har ångrat sig vad gäller att ta hem dessa. De funderar... men men, kanske lika bra det, Då "sparar" jag ju 3,5kkr om jag köper nads 773. Och den vet jag ju låter underbart i stereo. :)

Ja, nu står "bara" marantz ivägen för att jag ska kunna bestämma mig. Och imorgon får jag prova än av deras recivrar, dock så har de bara minstingen 4500 hemma så man får försöka ha det i minnet när man ska jämföra ljudbild osv med Nad 773. Kraft tillför ju trots allt en del dynamik och så vidare...

Postad 30 October 2004 - 00:38

HexXa
  • HexXa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Går det inte att koppla ett försteg till 2kanals på rx 650 eller något ?.
Mår illa när jag lyssnar på stereo. Känns som jag bara brännt upp pengarna.
Köpte den ENDAST för priset och att den ställer in ljudet själv.
Visst i Hembio fungerar den helt ok.

Postad 30 October 2004 - 07:59

hg
  • hg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Varför inte prova att koppla in ett slutsteg på Pre-Out.
Det går säkert att låna hem ett för att prova, men du kan ju börja med att koppla in din gamla 2-kanalre som slutsteg.
Det behöver ju inte vara så att det är försteget som är den största begränsningen.

Postad 30 October 2004 - 08:36

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Prova dig fram, är alltid det bästa sättet!

Helt rätt där Nerevarine! Kör själv med alla mina högtalare satta som Large (de går ner till ca 40 Hz på frontarna och ca 70 Hz på center/surround) och kör L/R+LFE, vissa finner att enbart LFE blir bäst.

Min center har jag (liksom frontarna) satt som Large - och den går ju ner till 26Hz så det vore underligt annars. Hade inte funderat över att ha surroundarna satta som Large, men då de går ner till 33Hz (trodde inte de skulle gå ner så djupt) så är det väl dags att pröva det nu.

Å andra sidan, när man kör DVD-Audio med Pioneer 575A så funkar t.ex. Metallicas Svarta enbart OK om alla fem högtalarna är satta till Small... :) :blink:

Postad 30 October 2004 - 08:42

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
Märkligt med Metallica där...
Jag kör mina B&W-prylar på LARGE och mina micropodz på XXLARGE :)
small självklart.

HeXXa: Köp ett slut/effektsteg, det har jag gjort, en Classic 8.0b. Ska "tyvärr" till Tenerife imorgon och jag får steget nu på måndag, men jag kommer ge en rapport om huruvida mitt stereoljud (som låter helt ok men klart sämre än när jag körde H/K670) fick ett rejält lyft eller ej.

Redigerat av Unregisteredae4b07cd, 30 October 2004 - 09:25.

Postad 30 October 2004 - 08:44

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Ja, nu står "bara" marantz ivägen för att jag ska kunna bestämma mig. Och imorgon får jag prova än av deras recivrar, dock så har de bara minstingen 4500 hemma så man får försöka ha det i minnet när man ska jämföra ljudbild osv med Nad 773. Kraft tillför ju trots allt en del dynamik och så vidare...

Kanske kan vara värt att boka in en lyssning på Reference Audio och sedan ta sig ner till Stockholm - 5990:- för en Marantz SR-7400 är ju inte helt fel... :)

Postad 30 October 2004 - 12:00

metal
  • metal
  • Forumräv

• 639 inlägg
  • 0

Tycker ljudet blir fylligare så...spevillt centern hatar jag att köra på small då jag tycker talet tappar allt djup om det ska delas vid 80Hz. Men så går min center hyffsat djupt i basen för att vara en center också.

Fast om man har sin center inställd på small, men i menyerna på förstärkaren ställer in att den ska klippa först vid typ 40 eller 60 Hz så borde väl det få typ samma funktion som att ställa den på large, med fördelen då att man själv kan välja delningsfrekvenserna, eller?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.