Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Proson 6030 MKII - fastlimmade sidostycken?

90 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 22 november 2004 - 11:43

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Min bror skulle flytta sina högtalare igår. Han lyfte högtalaren då han märker att han kan se ner mellan calvadossidorna och den "riktiga" högtalarlådan (se bild)! Som det ser ut så verkar sidostycket vara pålimmat på en smalare "gömd" högtalarlåda!

Har suttit och pratat med Proson idag på telefon och dom säger att dom inte förstår vad jag pratar om.

Både jag och min bror är säkra på att sidostycket på varje sida (Calvados) är fastlimmat för synes skull! Om detta är fallet så borde Proson skämmas!

Edit: Det som är inom det röda området är fastlimmet enligt oss. Det som är inom det blåa området är den riktiga lådan!

Edit 2: Där pilen visar ser man ner i "sprickan" 3-4 cm :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  jytfd.gif   56,38K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Kalle_K, 22 november 2004 - 12:00.

Postad 22 november 2004 - 12:30

Insikt
  • Insikt
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hejsan Kalle_K!

Jag är lite nyfiken, hur skulle sidorn vara fastsatta om ej limmade, enligt ditt tycke?

PS. Givetvis ska det inte vara sprickor, den saker är ju klar. DS.

MVH

Postad 22 november 2004 - 12:40

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Hejsan Kalle_K!

Jag är lite nyfiken, hur skulle sidorn vara fastsatta om ej limmade, enligt ditt tycke?

PS. Givetvis ska det inte vara sprickor, den saker är ju klar. DS.

MVH

Sidorna är bara fastlimmade för syns skull -dom gör ju inte lådan stummare som det påstås i objektbeskrivningen!

Citerar er själva: "Proson´s allra senaste serie.
Ett väldigt sofistikerat utseende kombinerat med väldigt hög ljudkvalité.

När det var dags för genarationsskifte i Conquest-serien förbättrades inte
enbart ljudet, utan även designen vittnar om att Proson har spännt bågen.

Vi är mycket stolta över att presentera Prosons nya serie Conquest MK2.
Alla kabinetten är krafigt stagade och har en extra tjocka sidor för att ge
maximal stabilitet.
Detta gör att ljudkaraktären blir ovanligt stram och
kontrollerad för prisklassen.

Här får du ett system som du aldrig behöver skämmas för, varken för
Hifi-vännerna eller frun.
Priset är som vanligt inget som du behöver oroa dig över..."

Sidorna (dom i calvados) gör inget för stagning eller extra stabilitet. Det ända dom gör är att göra högtalaren lite tyngre samt ge den ett lite mer sofistikerat utseende!

Om ni tar bort skräpet så kan ni sänka priset med en tusing lätt!

Edit: Min bror är på väg med dom till butiken för att byta in vad han (och jag) tycker är högtalare som inte är vad dom ger sig ut för att vara!

Postad 22 november 2004 - 12:47

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1 352 inlägg
  • 0

Sidorna är bara fastlimmade för syns skull -dom gör ju inte lådan stummare som det påstås i objektbeskrivningen!

Jo det är jag ganska säker på att dom gör, om det är ordentligt limmat. Vilket dom inte verkar vara i ditt fall, kanske ett måndagsex?

Postad 22 november 2004 - 12:52

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Jo det är jag ganska säker på att dom gör, om det är ordentligt limmat. Vilket dom inte verkar vara i ditt fall, kanske ett måndagsex?

Vilken tillverkare limmar på lösa sidostycken på högtalarna för att göra dom mer stabila? Stabila högtalare får man av att använda interna stag samt tjockt byggmaterial i lådan (MDF)!

Postad 22 november 2004 - 13:00

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1 352 inlägg
  • 0

Vilken tillverkare limmar på lösa sidostycken på högtalarna för att göra dom mer stabila? Stabila högtalare får man av att använda interna stag samt tjockt byggmaterial i lådan (MDF)!

Men dom är ju internt stagade enligt proson? Stämmer inte detta heller eller?

Jag vet inte vilka tillverkare som gör det, finns säkert flera. Ett exempel jag kan ta är när jag byggde baslåda till bilen, då hade jag först en 18mm baffel som jag sedan limmade fast en 18mm MDF-skiva till på. Resultatet blev en helt klart stummare och stabilare låda.

Postad 22 november 2004 - 13:04

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Men dom är ju internt stagade enligt proson? Stämmer inte detta heller eller?

Jag vet inte vilka tillverkare som gör det, finns säkert flera. Ett exempel jag kan ta är när jag byggde baslåda till bilen, då hade jag först en 18mm baffel som jag sedan limmade fast en 18mm MDF-skiva till på. Resultatet blev en helt klart stummare och stabilare låda.

Internt hur stagningen ser ut vet jag ej då vi ej kollat detta. Dock så tycker vi att dom ljuger i sin objektsbeskrivning då det inte står något om att sidorna är fastlimmade. Ingen av dom "seriösa" högtalare som jag har sett har haft pålimmade lösa yttersidor!

Redigerat av Kalle_K, 22 november 2004 - 13:09.

Postad 22 november 2004 - 13:11

Ljudfokus
  • Ljudfokus
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Hejsan Kalle_K!
Det är faktiskt så att det blir stabilare med att limma på en extra sida.
(Referens QLN: http://www.qln.se/in...menu=reference)

De fick ju faktiskt 5+ i byggkvalité i Hifi&Musik, så de är kanske inte sååå dåliga? :rolleyes:

Sen är det klart att det inte ska vara sprickor, men det tar nog din återförsäljare hand om, sånt är ju på garanti. :)

MVH

Redigerat av Ljudfokus, 22 november 2004 - 13:13.

Postad 22 november 2004 - 13:13

bearic
  • bearic
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Internt hur stagningen ser ut vet jag ej då vi ej kollat detta. Dock så tycker vi att dom ljuger i sin objektsbeskrivning då det inte står något om att sidorna är fastlimmade. Ingen av dom "seriösa" högtalare som jag har sett har haft pålimmade lösa yttersidor!

Spontant känner jag dock att jag föredrar lim före 4 st fyrtumsspik... :)

Jag förstår inte heller varför en schysst utförd limning inte skulle kunna vara ett bra sätt att staga upp en låda? Om det är en spricka i ert exemplar kn det väl kanske inte klassas som en schysst utförd, men byt för tusan! Kräv att det blir rätt gjort.

Ni som har JMlab, hur har de löst sidoskivsproblemet?

MVH,
Björn

Postad 22 november 2004 - 13:21

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Spontant känner jag dock att jag föredrar lim före 4 st fyrtumsspik...  :rolleyes:

Skönt med sådana kommentarer när folk är lite griniga :) . Jag började iaf skratta.

Postad 22 november 2004 - 13:29

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Hejsan Kalle_K!
Det är faktiskt så att det blir stabilare med att limma på en extra sida.
(Referens QLN: http://www.qln.se/in...menu=reference)

De fick ju faktiskt 5+ i byggkvalité i Hifi&Musik, så de är kanske inte sååå dåliga?  :rolleyes:

Sen är det klart att det inte ska vara sprickor, men det tar nog din återförsäljare hand om, sånt är ju på garanti.  :)

MVH

QLN som referens ser jag som ett hån då dom inte är i klass med QLN från förr. Ni blåljuger i eran objektsbeskrivning när ni säger att "kabinetten är krafigt stagade och har en extra tjocka sidor för att ge maximal stabilitet". Det står inget om att sidorna består av pålimmade lösa "calvadosbitar" som ger "extra" stabilitet. Pålimmade sidor ger inget extra i stabilitet då lådan skulle röra sig där den inte är "extra stagad" vilket är bak då framsidan består av lite tjockare material! Ingen seriös högtalartillverkare bygger på detta viset!

Postad 22 november 2004 - 13:30

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Spontant känner jag dock att jag föredrar lim före 4 st fyrtumsspik...  :rolleyes:

Skönt med sådana kommentarer när folk är lite griniga :) . Jag började iaf skratta.

Har du inget seriöst att tillägga så kan du ju alltid hålla dig utanför diskussionen!

Postad 22 november 2004 - 13:35

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Tror du behöver se på det hela på ett mer positivt sätt. Borde inte vara några problem att byta dessa. Har ni kontaktat butiken?

Postad 22 november 2004 - 13:37

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

De fick ju faktiskt 5+ i byggkvalité i Hifi&Musik, så de är kanske inte sååå dåliga?  :)

Hifi&Musik's "tester" tar jag med en nypa salt...

Postad 22 november 2004 - 13:45

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Tror du behöver se på det hela på ett mer positivt sätt. Borde inte vara några problem att byta dessa. Har ni kontaktat butiken?

Min bror har väldigt begränsad ekonomi då han fortfarande läser. Han köpte därför dessa högtalare då dom låg inom hans smärtgräns. Jag kollade också på dessa högtalare på fyndas sida och tyckte dom verkde helt okej för priset. När han fick hem dom så lyssnade jag på dom och skrev sedan en klart positiv recension. När han igår kväll märkte att man kan se ner mellan den riktiga lådan och dom pålimmade lösa "calvados"-sidorna så blev han otroligt besviken då han trodde att högtalarna var byggda i "ett stycke"! Hur bra kan det bli om sidorna börjar lossa?

Jag har aldrig varit med om att man bygger högtalare med lösa ytterstycken pålimmade over en "vanlig" låda!

Edit: Min bror kom precis innanför dörren - han har fått tillbaka pengarna från butiken. Jag kommer skjuta till lite pengar så han kan köpa andra högtalare istället. Tycker synd om min bror som först har en H/K 230 som strular som nu skall tillbaka till butiken för utbyte mot någon annan reciver - sedan börjar högtalarna från Proson falla isär - sprickan var inte där när jag tog en närmare titt på byggkvaliten när jag gjorde recensionen!

Postad 22 november 2004 - 13:56

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Se där ja - det var ju bra :) . Det här kan ju bli ett ämne som kan diskuteras vidare då det verkar finnas fler tillverkare som använder sig av limmade sidor. Förmodligen ett billigt och enkelt sätt att "snygga till" de konventionella fyrkantiga högtalarna. Bra att han fick pengarna tillbaka.

Postad 22 november 2004 - 13:58

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Håller med detta till fullo.
Tyvär så kan man råka ut för måndagsexemplar. :)
Tar man kontakt med butiken så brukar det fixa sig,
om man inte har en alldeles för taskig attityd vill säga.

Postad 22 november 2004 - 14:01

Ljudfokus
  • Ljudfokus
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 1
Hejsan!
Du skrev en jättebra recension om dessa högtalarna innan, allt var jättebra.
Men för att de var uppbyggda på ett sätt som du inte sett tidigare, så är
de inte längre bra? Konstig filosofi.

Allmänt måste vi tycka att det är tråkigt att det är så lätt för folk att vara anomyna
på ett forum och skriva, men ingen vill någonsin ringa och prata med oss.
Detta skulle vi föredra, eftersom det är mycket mycket enklare att beskriva hur
saker och ting ligger till när man pratar än att skriva fram och tillbaka.

Men andra ord, alla som undrar eller har funderingar, både om dessa högtalarna,
eller andra produkter som vi säljer, ring oss gärna (Tel. 0346-49937)

MVH
Fynda.se
- vi här för att hjälpa till.

Postad 22 november 2004 - 14:02

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Hifi&Musik's "tester" tar jag med en nypa salt...

Bara en fråga nu när det löst sig. Varför skall man inte lita på H&M enligt dig? Speciellt intressant för mig då jag köpte Dynavoice pga tidningens recension.

Postad 22 november 2004 - 14:04

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Spontant känner jag dock att jag föredrar lim före 4 st fyrtumsspik...  :o

;) :D :D

När jag kollade på dessa högtalare i Fre så tyckte jag att kvalitén såg helt ok ut med tanke på priset. Om det nu inte hade varit några sidor påklistrade, skulle de bara rollat MDF:en med en snygg färg då???? :rolleyes: Vad gäller intern stagningen vet jag inte hur den är men öppna högtalaren och kolla först innan man ni börjar kasta anklagelser hit och dit. Om det hade varit en JM Lab med detta problemet så hade nog inte diskussionen blivit så hetsk.

Off topic:
Däremot vill jag nog hävda att Dynavoice M-65´s låda är bättre stagad då den lät helt stumt när man knackade på den till skillnad från Proson.

/Kribban

Postad 22 november 2004 - 14:38

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Skall vi ringa till er (Fynda) och förklara oss när det är ni som tillverkar högtalare med pålimmade sidobitar och sedan kallar lådorna för extra stabila - vem som helst vet att högtalarlådan inte är starkare än dess svagaste länk som här då baksidan bara är hälften så tjock som framsidan. När lådan rör sig (tro mig det gör alla lådkonstruktioner mer eller mindre när man drar på) så är det baksidan som ger med sig först -detta bevisades klart och tydligt på min brors högtalare då framsidan på den pålimmade sidan sprack upp! Det händer alltid - motsatt sida och dess stycket visar upp "skador" när detta händer (lådan rör sig).

Redigerat av Kalle_K, 22 november 2004 - 14:48.

Postad 22 november 2004 - 14:41

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Hejsan!
Du skrev en jättebra recension om dessa högtalarna innan, allt var jättebra.
Men för att de var uppbyggda på ett sätt som du inte sett tidigare, så är
de inte längre bra? Konstig filosofi.

Allmänt måste vi tycka att det är tråkigt att det är så lätt för folk att vara anomyna
på ett forum och skriva, men ingen vill någonsin ringa och prata med oss.
Detta skulle vi föredra, eftersom det är mycket mycket enklare att beskriva hur
saker och ting ligger till när man pratar än att skriva fram och tillbaka.

Men andra ord, alla som undrar eller har funderingar, både om dessa högtalarna,
eller andra produkter som vi säljer, ring oss gärna (Tel. 0346-49937)

MVH
Fynda.se
- vi här för att hjälpa till.

Det är detta jag menar - så fort man har något negativt att säga om era produkter så skriver ni ner hur folk är bla bla bla! Detta visar på att ni inte är säkra på era produkter då ni hänger på forumet och försöker överbevisa kunden som har negativa erfarenheter att han/hon har fel! Patetiskt!

Edit: Det vore bättre om ni som jobbar på Fynda håller er i butiken istället för att vara ute på forumet - man kommer aldrig fram på telefon då ni aldrig svarar!

Postad 22 november 2004 - 14:52

Grubbe666
  • Grubbe666
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Jag tycker inte att man kan säga att Proson har överdrivit sin produktbeskrivning något. Att högtalarkabinettet har tjockare väggar vet vi ju inte, ni kollade väl aldrig lådans tjocklek som jag förstod det?

Jag tror inte att den påklistrade träsidan var tänkt att bidra speciellt mycket rent ljudmässigt, eller att det var just det påklistrade trästycket som Proson pekade på då dom hävdar att högatalaren låter så fint just p.g.a tjocka väggar i kabinettet. Den var snarare ditsatt just som utsmyckning. Det ser trots allt lite snyggare ut än bara en målad MDF.

Eller har jag het fel i mina spekulationer.

Men det var iallafall helt rätt att gå tillbaks med högtalaren då kvaliteten verkade tryta på just ert exemplar.

Postad 22 november 2004 - 14:56

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Konstigt att "Fynda" alltid är uttloggade när någon annan medlem här på forumet har något "bra" att säga!

Postad 22 november 2004 - 15:01

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Jag tycker inte att man kan säga att Proson har överdrivit sin produktbeskrivning något. Att högtalarkabinettet har tjockare väggar vet vi ju inte, ni kollade väl aldrig lådans tjocklek som jag förstod det?

Jag tror inte att den påklistrade träsidan var tänkt att bidra speciellt mycket rent ljudmässigt, eller att det var just det påklistrade trästycket som Proson pekade på då dom hävdar att högatalaren låter så fint just p.g.a tjocka väggar i kabinettet. Den var snarare ditsatt just som utsmyckning. Det ser trots allt lite snyggare ut än bara en målad MDF.

Eller har jag het fel i mina spekulationer.

Men det var iallafall helt rätt att gå tillbaks med högtalaren då kvaliteten verkade tryta på just ert exemplar.

"kabinetten är krafigt stagade och har en extra tjocka sidor för att ge
maximal stabilitet"

Tittar man på bilden så ser det ut som om sidorna är i ett stycke och att dom är extra tjocka! Detta är inte fallet så jag ser det som en grov felbeskrivning!

Bifogad fil(er)

Postad 22 november 2004 - 15:06

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

"kabinetten är krafigt stagade och har en extra tjocka sidor för att ge
maximal stabilitet"

Tittar man på bilden så ser det ut som om sidorna är i ett stycke och att dom är extra tjocka! Detta är inte fallet så jag ser det som en grov felbeskrivning!

Det kan inte vara så att sidorna är extra tjocka MDF????
Alltså är den pålimmade "calvados" mest för style och finnish.

Det är väl så att de flesta högtalartillverkare använder MDF eller annat fabricerat materila i sina högtaler och inte massivt trä :) .

/Kribban

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Edit: Det vore bättre om ni som jobbar på Fynda håller er i butiken istället för att vara ute på forumet  - man kommer aldrig fram på telefon då ni aldrig svarar!

Tja detta vet jag iaf är ett faktafel. Har ringt dem några gånger och alltid fått svar och trevligt bemötande även vid krångel.

Vem är "någon annan medlem" på forumet? Vad är det som hänt som gör dig så aggresiv? Kan väl inte bara vara felet på högtalarna?

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Ja detta med pålimmade sidostycken har jag inte stött på tidigare.
Mina B&W 309 + hela 300 serien är en sluten låda,inget påklistrat där inte.
Men det kanske är något nytt Proson kommit på vad vet jag.

Edit: vi kan försöka hålla oss på en bra nivå,så det inte blir fullt krig.
Då kommer nämligen denna tråd att låsas.

Postad 22 november 2004 - 15:10

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Det är väl så att de flesta högtalartillverkare använder MDF eller annat fabricerat materila i sina högtaler och inte massivt trä :) .

/Kribban

Jag har inte sagt något annat. Dock så skrattar jag åt deras sätt att skriva att lådan är extra stabil - Lådan är inte starkare en dess svagaste länk som hos dessa högtalarna är baksidan som är hälften så tjock som frambaffeln. Detta gör att lådan tvingas vrida sig bakåt som till följd gör att den lösa sidan (calvados) släpper/spricker! För att lådan skall bli extra stabil som fynda påstår så måste alla sidor få ett extra lager.

Postad 22 november 2004 - 15:12

Unregisteredfd0a25da
  • Unregisteredfd0a25da
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Sidorna är ju alltså extra tjocka, de består av flera lager, det yttersta verkar vara pålimmat. Prosons produktbeskrivning stämmer därav. Det vore väl sämre om det inte satt ytterligare en mdf-skiva innanför calvados-styckena!?

Om det är lim du motsätter dig så blir det svårt att köpa högtalare, oavsett tillverkare. Att det är dubbla lager blir i.o.f.s. ett problem om limningen släpper, så som i ditt fall Kalle_K, men detta verkar vara en felkonstruktion och inte ett systematiskt fel då de flesta recensioner, av både tidningar och privatpersoner (inkl. mig själv), indikerar en mycket hög byggkvalitet. Dubbla sidor tillför med stor sannolikhet ökad stabilitet, oavsett lim eller skruv.

Edit: Kalle_K, du säger alltså att alla sidor i en högtalare måste vara lika tjocka för att gynna stabiliteten, samt att de måste vara lika tjocka för att högtalaren inte ska gå sönder? Att få en limman sida med den yta det rör sig om i detta specifika fall att släppa genom bara vibrationer förefaller fullkomligt osannolikt.

Edit: stavfel

Redigerat av Unregisteredfd0a25da, 22 november 2004 - 15:19.

Postad 22 november 2004 - 15:20

Ljudfokus
  • Ljudfokus
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Konstigt att "Fynda" alltid är uttloggade när någon annan medlem här på forumet har något "bra" att säga!

Vi vill inte bråka, men försök att hålla till med relevanta fakta och inte massa
påstående utan någon som helst grund.

Postad 22 november 2004 - 15:26

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Sidorna är ju alltså extra tjocka, de består av flera lager, det yttersta verkar vara pålimmat. Prosons produktbeskrivning stämmer därav. Det vore väl sämre om det inte satt ytterligare en mdf-skiva innanför canvados-styckena!?

Om det är lim du motsätter dig så blir det svårt att köpa högtalare, oavsett tillverkare. Att det är dubbla lager blir i.o.f.s. ett problem om limningen släpper, så som i ditt fall Kalle_K, men detta verkar vara en felkonstruktion och inte ett systematiskt fel då de flesta recensioner, av både tidningar och privatpersoner (inkl. mig själv), indikerar en mycket hög byggkvalitet. Dubbla sidor tillför med stor sannolikhet ökad stabilitet, oavsett lim eller skruv.

Verkar som om min svenska inte är läsbar. Försöker en sista gång!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  ytr.jpg   74,91K   0 Antal nerladdningar

Postad 22 november 2004 - 15:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Kalle_K: Förstår faktiskt inte vad problemet är. Limma funkar ju bra.
Många dyra högtalare limmar fast ett "extra" lager för att stumma upp högtalaren.
Oftast sker detta med någon dämplim som dödar resonanser.
Skulle det sitta skruvar så skulle resonanser färdas genom dessa, och det vill man ju inte.
Säger inte att det är något ultrabra dämplim i dessa proson.
Men hur som helst så är dessa limmade sidor knappast något negativt.

Om det är "sprickor" så får du reklamera det.

Postad 22 november 2004 - 15:27

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Kalle_K: Förstår faktiskt inte vad problemet är. Limma funkar ju bra.
Många dyra högtalare limmar fast ett "extra" lager för att stumma upp högtalaren.
Oftast sker detta med någon dämplim som dödar resonanser.
Skulle det sitta skruvar så skulle resonanser färdas genom dessa, och det vill man ju inte.
Säger inte att det är något ultrabra dämplim i dessa proson.
Men hur som helst så är dessa limmade sidor knappast något negativt.

Om det är "sprickor" så får du reklamera det.

Läs mitt inlägg ovan ditt eget!

Postad 22 november 2004 - 15:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Förstår fortfarande inte vad det är som vrider sig?
Tycker du ska reklamera, vet 2 personer som har dessa.
Deras högtalare har inte vridit på sig.

Redigerat av Martin.M, 22 november 2004 - 15:30.

Postad 22 november 2004 - 15:30

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Har jag fattat det rätt, så är det igentligen bakstycket
som du är helt inriktad på ?

Postad 22 november 2004 - 15:33

Grubbe666
  • Grubbe666
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Jag tror inte heller att jag förstår vad du menar riktigt? Är det bakväggen som är den svaga länken eller är det dom limmade sidostyckena?

Postad 22 november 2004 - 15:34

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Kan inte överhuvudtaget förstå vad du menar Kalle.

Skulle högtalaren bågna bakåt när man spelar högt?? Det är ju en Basreflex konstruktion. Det borde i så fall bli en hel del blåsljud.

Citat FYNDA hemsida:

Alla kabinetten är krafigt stagade och har extra tjocka sidor för att ge
maximal stabilitet. Detta gör att ljudkaraktären blir ovanligt stram och
kontrollerad för prisklassen.

Specifikationer Proson Conquest 6030 MK2:
Lådkonstruktion:
Bassreflex bakåt

Återigen så tror jag inte att de pålimmade laminaten är där för att göra lådan stabilare utan endast för utseendet. Extra stagning är nog snare invändigt.

Är det ingen här på forumet som har kollat in i någon 6030 låda??

MVH Kribban

Redigerat av kribban, 22 november 2004 - 15:34.

Postad 22 november 2004 - 15:35

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Hördu Kalle

Jm Lab har liknande konstruktion, även på sina RIKTIGT dyra serier, det verkar även som audio pro har det i sin nya serie.

Postad 22 november 2004 - 15:36

Unregisteredfd0a25da
  • Unregisteredfd0a25da
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Kan heller inte förstå hur lådan kan vrida sig? Även om den nu kan göra det, så att det skulle leda till att en sida med den ytan skulle kunna släppa, kan inte vara möjligt (möjligtvis om man krämar på med långt, låååångt mer än högtalaren maxeffekt). I så fall skulle man kunna splitta plywood på samma sätt?

Att spela sönder själva lådan måste vara i praktiken omöjligt om det inte föreligger en mycket allvarlig konstruktionsmiss (typ, glömpt att limma). Högtalarelementen, eller ens trumhimmor, lär spricka dessförinnan.

Synd att det var fel på din brors exemplar Kalle_K, men döm inte ut modellen endast därför. Döm heller inte ut konstruktionskonceptet heller. Personligen har jag svårt att se hur det kan vara några generella problem med detta.

Redigerat av Unregisteredfd0a25da, 22 november 2004 - 15:42.

Postad 22 november 2004 - 15:38

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Förstår fortfarande inte vad det är som vrider sig?
Tycker du ska reklamera, vet 2 personer som har dessa.
Deras högtalare har inte vridit på sig.

Dom vrider sig när det interna trycket blir för stort. Det rör sig om ett par millimeter. Dessa få millimeter gör ända att sidostycket spricker då som sagt baksidan får ta emot all stryk!

Edit: Baksidan och sidoväggarna hade varit den svagaste länken om inte dom pålimmade sidorna fanns - nu är det bara baksidan. Det som är problemet är att högtalarna inte är färdigbyggda enligt den enkla princip som är att alla väggar/sidor skall vara lika tjocka då det annars blir som ovan!

Postad 22 november 2004 - 15:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Okej då är jag med, tycker du ska rekamera dom och få ett annat par.
Rör sig hela lådan rör det sig nog om ett felaktigt exemplar.
Men att det interna trycket skulle bli för stort.. det låter underligt minst sagt.

Men det där med en princip att alla väggar ska vara lika tjocka.. nja.
Tror inte du kan hitta många sådana högtalare, kanske om Siba har en
utförsäljning :)
Fontbaffeln är oftast tjockast... sen finns det lika många filosofier som högtalare.

Postad 22 november 2004 - 15:44

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Då hade jag fattat rätt för en gång skull.
Det är baksidan som är skurken för dig.

Postad 22 november 2004 - 15:47

bearic
  • bearic
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Att spela sönder själva lådan måste vara i praktiken omöjligt

Klar rock 'n roll-faktor om man lyckas iofs!! :)

Är de det lådan som skruvar sig eller är det baksidan som bågnar av ljudtrycket? Har också svårt att se att någon vägg verkligen kan bågna en eller två millimeter enbart pga av ljudet... Fast jag spelar sällan så högt... :) Måste hem och testa.

Märkte du om ljudkaraktären förändrades?

MVH,
Björn

Postad 22 november 2004 - 16:27

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0
Hm... Jag tror att det Kalle_K retar sig på inte i första hand gäller ljudet eller hur högtalarna uppför sig utan att högtalarbeskrivningen inte stämmer med verkligheten (åtminstone inte som Kalle_K upplever den).

Själv kör jag med kraftig toe-in för att se diskantelementen som vridit sig utåt :) :)

Postad 22 november 2004 - 16:29

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Konstigt att ni skall förlöjliga det man skriver. Eftersom ingen av er verkar förstå er på hur en högtalare låda skall vara byggd så förstår jag inte varför ni ger er in i diskussionen??? Om ni läser allt som jag skriver istället för enstaka meingar så skall det nog gå lite bättre!

Postad 22 november 2004 - 16:30

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Vi vill inte bråka, men försök att hålla till med relevanta fakta och inte massa
påstående utan någon som helst grund.

Detta är ta mig fan patetiskt...Nu är samma medlem utloggad när du skriver detta! Lägg av :) Samband??? Ja jag vill tro det!

Redigerat av Kalle_K, 22 november 2004 - 16:31.

Postad 22 november 2004 - 16:32

Unregistered6dda665b
  • Unregistered6dda665b
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Förstår inte varför det skrivs så förbaskat i denna tråden :) :D .
Din bror har ju fått pengarna tillbaka och därmed borde det vara
lugn i stugan, eller. Lider däremot med din bror vars vardag verkar
bestå av strulande hemelektronik :) .
Är det något felcitat (läs:fusk) i marknadsföringen är det beklagligt, men
pengarna är ju som sagt återbetalade. Kanske borde en ursäkt från Proson
vara på sin plats..FÖRUTSATT att dom fuskar med marknadsföringen.

Postad 22 november 2004 - 16:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Detta är ta mig fan patetiskt...Nu är samma medlem utloggad när du skriver detta! Lägg av :) Samband??? Ja jag vill tro det!

Kan intyga att endast användaren med namnet FYNDA varit här och skrivit.
Sånt där har vi kolla på ska du veta.
Du vet väl hur det gick för Braskens som höjde sina produkter till skyarna.

Redigerat av Martin.M, 22 november 2004 - 16:43.

Postad 22 november 2004 - 16:45

Unregistered80766140
  • Unregistered80766140
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Köper ingen högtalare på grund av deras ljud i nutiden? :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.