Proson 6030 MKII - fastlimmade sidostycken?
90 svar till detta Àmne
Postad 22 November 2004 - 11:43
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Min bror skulle flytta sina högtalare igÄr. Han lyfte högtalaren dÄ han mÀrker att han kan se ner mellan calvadossidorna och den "riktiga" högtalarlÄdan (se bild)! Som det ser ut sÄ verkar sidostycket vara pÄlimmat pÄ en smalare "gömd" högtalarlÄda!
Har suttit och pratat med Proson idag pÄ telefon och dom sÀger att dom inte förstÄr vad jag pratar om.
BÄde jag och min bror Àr sÀkra pÄ att sidostycket pÄ varje sida (Calvados) Àr fastlimmat för synes skull! Om detta Àr fallet sÄ borde Proson skÀmmas!
Edit: Det som Àr inom det röda omrÄdet Àr fastlimmet enligt oss. Det som Àr inom det blÄa omrÄdet Àr den riktiga lÄdan!
Edit 2: DĂ€r pilen visar ser man ner i "sprickan" 3-4 cm
Redigerat av Kalle_K, 22 November 2004 - 12:00.
Postad 22 November 2004 - 12:30
Insikt
-
Insikt
-
Wannabe
-
-
32 inlÀgg
Hejsan Kalle_K!Jag Àr lite nyfiken, hur skulle sidorn vara fastsatta om ej limmade, enligt ditt tycke? PS. Givetvis ska det inte vara sprickor, den saker Àr ju klar. DS. MVH
Postad 22 November 2004 - 12:40
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Hejsan Kalle_K!
Jag Àr lite nyfiken, hur skulle sidorn vara fastsatta om ej limmade, enligt ditt tycke?
PS. Givetvis ska det inte vara sprickor, den saker Àr ju klar. DS.
MVH
Sidorna Àr bara fastlimmade för syns skull -dom gör ju inte lÄdan stummare som det pÄstÄs i objektbeskrivningen! Citerar er sjÀlva: "ProsonŽs allra senaste serie. Ett vÀldigt sofistikerat utseende kombinerat med vÀldigt hög ljudkvalité.
NÀr det var dags för genarationsskifte i Conquest-serien förbÀttrades inte enbart ljudet, utan Àven designen vittnar om att Proson har spÀnnt bÄgen.
Vi Àr mycket stolta över att presentera Prosons nya serie Conquest MK2. Alla kabinetten Àr krafigt stagade och har en extra tjocka sidor för att ge maximal stabilitet. Detta gör att ljudkaraktÀren blir ovanligt stram och kontrollerad för prisklassen.
HÀr fÄr du ett system som du aldrig behöver skÀmmas för, varken för Hifi-vÀnnerna eller frun. Priset Àr som vanligt inget som du behöver oroa dig över..."Sidorna (dom i calvados) gör inget för stagning eller extra stabilitet. Det Ànda dom gör Àr att göra högtalaren lite tyngre samt ge den ett lite mer sofistikerat utseende! Om ni tar bort skrÀpet sÄ kan ni sÀnka priset med en tusing lÀtt! Edit: Min bror Àr pÄ vÀg med dom till butiken för att byta in vad han (och jag) tycker Àr högtalare som inte Àr vad dom ger sig ut för att vara!
Postad 22 November 2004 - 12:47
Johan82
-
Johan82
-
Beroende
-
-
1352 inlÀgg
Sidorna Àr bara fastlimmade för syns skull -dom gör ju inte lÄdan stummare som det pÄstÄs i objektbeskrivningen!
Jo det Àr jag ganska sÀker pÄ att dom gör, om det Àr ordentligt limmat. Vilket dom inte verkar vara i ditt fall, kanske ett mÄndagsex?
Postad 22 November 2004 - 12:52
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Sidorna Àr bara fastlimmade för syns skull -dom gör ju inte lÄdan stummare som det pÄstÄs i objektbeskrivningen! Jo det Àr jag ganska sÀker pÄ att dom gör, om det Àr ordentligt limmat. Vilket dom inte verkar vara i ditt fall, kanske ett mÄndagsex?
Vilken tillverkare limmar pÄ lösa sidostycken pÄ högtalarna för att göra dom mer stabila? Stabila högtalare fÄr man av att anvÀnda interna stag samt tjockt byggmaterial i lÄdan (MDF)!
Postad 22 November 2004 - 13:00
Johan82
-
Johan82
-
Beroende
-
-
1352 inlÀgg
Sidorna Àr bara fastlimmade för syns skull -dom gör ju inte lÄdan stummare som det pÄstÄs i objektbeskrivningen! Jo det Àr jag ganska sÀker pÄ att dom gör, om det Àr ordentligt limmat. Vilket dom inte verkar vara i ditt fall, kanske ett mÄndagsex? Vilken tillverkare limmar pÄ lösa sidostycken pÄ högtalarna för att göra dom mer stabila? Stabila högtalare fÄr man av att anvÀnda interna stag samt tjockt byggmaterial i lÄdan (MDF)!
Men dom Àr ju internt stagade enligt proson? StÀmmer inte detta heller eller? Jag vet inte vilka tillverkare som gör det, finns sÀkert flera. Ett exempel jag kan ta Àr nÀr jag byggde baslÄda till bilen, dÄ hade jag först en 18mm baffel som jag sedan limmade fast en 18mm MDF-skiva till pÄ. Resultatet blev en helt klart stummare och stabilare lÄda.
Postad 22 November 2004 - 13:04
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Sidorna Àr bara fastlimmade för syns skull -dom gör ju inte lÄdan stummare som det pÄstÄs i objektbeskrivningen! Jo det Àr jag ganska sÀker pÄ att dom gör, om det Àr ordentligt limmat. Vilket dom inte verkar vara i ditt fall, kanske ett mÄndagsex? Vilken tillverkare limmar pÄ lösa sidostycken pÄ högtalarna för att göra dom mer stabila? Stabila högtalare fÄr man av att anvÀnda interna stag samt tjockt byggmaterial i lÄdan (MDF)! Men dom Àr ju internt stagade enligt proson? StÀmmer inte detta heller eller?
Jag vet inte vilka tillverkare som gör det, finns sÀkert flera. Ett exempel jag kan ta Àr nÀr jag byggde baslÄda till bilen, dÄ hade jag först en 18mm baffel som jag sedan limmade fast en 18mm MDF-skiva till pÄ. Resultatet blev en helt klart stummare och stabilare lÄda.
Internt hur stagningen ser ut vet jag ej dÄ vi ej kollat detta. Dock sÄ tycker vi att dom ljuger i sin objektsbeskrivning dÄ det inte stÄr nÄgot om att sidorna Àr fastlimmade. Ingen av dom "seriösa" högtalare som jag har sett har haft pÄlimmade lösa yttersidor!
Redigerat av Kalle_K, 22 November 2004 - 13:09.
Postad 22 November 2004 - 13:11
Ljudfokus
-
Ljudfokus
-
LĂ€rjunge
-
-
339 inlÀgg
Hejsan Kalle_K!Det Àr faktiskt sÄ att det blir stabilare med att limma pÄ en extra sida. (Referens QLN: http://www.qln.se/in...menu=reference)De fick ju faktiskt 5+ i byggkvalité i Hifi&Musik, sÄ de Àr kanske inte sÄÄÄ dÄliga? Sen Àr det klart att det inte ska vara sprickor, men det tar nog din ÄterförsÀljare hand om, sÄnt Àr ju pÄ garanti. MVH
Redigerat av Ljudfokus, 22 November 2004 - 13:13.
Postad 22 November 2004 - 13:13
bearic
-
bearic
-
LĂ€rjunge
-
-
254 inlÀgg
Internt hur stagningen ser ut vet jag ej dÄ vi ej kollat detta. Dock sÄ tycker vi att dom ljuger i sin objektsbeskrivning dÄ det inte stÄr nÄgot om att sidorna Àr fastlimmade. Ingen av dom "seriösa" högtalare som jag har sett har haft pÄlimmade lösa yttersidor!
Spontant kÀnner jag dock att jag föredrar lim före 4 st fyrtumsspik... Jag förstÄr inte heller varför en schysst utförd limning inte skulle kunna vara ett bra sÀtt att staga upp en lÄda? Om det Àr en spricka i ert exemplar kn det vÀl kanske inte klassas som en schysst utförd, men byt för tusan! KrÀv att det blir rÀtt gjort. Ni som har JMlab, hur har de löst sidoskivsproblemet? MVH, Björn
Postad 22 November 2004 - 13:21
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
MĂ€stare
-
-
3254 inlÀgg
Spontant kÀnner jag dock att jag föredrar lim före 4 st fyrtumsspik... 
Skönt med sÄdana kommentarer nÀr folk Àr lite griniga  . Jag började iaf skratta.
Postad 22 November 2004 - 13:29
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Hejsan Kalle_K! Det Àr faktiskt sÄ att det blir stabilare med att limma pÄ en extra sida. (Referens QLN: http://www.qln.se/in...menu=reference)
De fick ju faktiskt 5+ i byggkvalité i Hifi&Musik, sÄ de Àr kanske inte sÄÄÄ dÄliga?
Sen Àr det klart att det inte ska vara sprickor, men det tar nog din ÄterförsÀljare hand om, sÄnt Àr ju pÄ garanti.
MVH
QLN som referens ser jag som ett hÄn dÄ dom inte Àr i klass med QLN frÄn förr. Ni blÄljuger i eran objektsbeskrivning nÀr ni sÀger att "kabinetten Àr krafigt stagade och har en extra tjocka sidor för att ge maximal stabilitet". Det stÄr inget om att sidorna bestÄr av pÄlimmade lösa "calvadosbitar" som ger "extra" stabilitet. PÄlimmade sidor ger inget extra i stabilitet dÄ lÄdan skulle röra sig dÀr den inte Àr "extra stagad" vilket Àr bak dÄ framsidan bestÄr av lite tjockare material! Ingen seriös högtalartillverkare bygger pÄ detta viset!
Postad 22 November 2004 - 13:30
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Spontant kÀnner jag dock att jag föredrar lim före 4 st fyrtumsspik...  Skönt med sÄdana kommentarer nÀr folk Àr lite griniga . Jag började iaf skratta.
Har du inget seriöst att tillÀgga sÄ kan du ju alltid hÄlla dig utanför diskussionen!
Postad 22 November 2004 - 13:35
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
MĂ€stare
-
-
3254 inlÀgg
Tror du behöver se pÄ det hela pÄ ett mer positivt sÀtt. Borde inte vara nÄgra problem att byta dessa. Har ni kontaktat butiken?
Postad 22 November 2004 - 13:37
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
De fick ju faktiskt 5+ i byggkvalité i Hifi&Musik, sÄ de Àr kanske inte sÄÄÄ dÄliga? 
Hifi&Musik's "tester" tar jag med en nypa salt...
Postad 22 November 2004 - 13:45
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Tror du behöver se pÄ det hela pÄ ett mer positivt sÀtt. Borde inte vara nÄgra problem att byta dessa. Har ni kontaktat butiken?
Min bror har vÀldigt begrÀnsad ekonomi dÄ han fortfarande lÀser. Han köpte dÀrför dessa högtalare dÄ dom lÄg inom hans smÀrtgrÀns. Jag kollade ocksÄ pÄ dessa högtalare pÄ fyndas sida och tyckte dom verkde helt okej för priset. NÀr han fick hem dom sÄ lyssnade jag pÄ dom och skrev sedan en klart positiv recension. NÀr han igÄr kvÀll mÀrkte att man kan se ner mellan den riktiga lÄdan och dom pÄlimmade lösa "calvados"-sidorna sÄ blev han otroligt besviken dÄ han trodde att högtalarna var byggda i "ett stycke"! Hur bra kan det bli om sidorna börjar lossa? Jag har aldrig varit med om att man bygger högtalare med lösa ytterstycken pÄlimmade over en "vanlig" lÄda! Edit: Min bror kom precis innanför dörren - han har fÄtt tillbaka pengarna frÄn butiken. Jag kommer skjuta till lite pengar sÄ han kan köpa andra högtalare istÀllet. Tycker synd om min bror som först har en H/K 230 som strular som nu skall tillbaka till butiken för utbyte mot nÄgon annan reciver - sedan börjar högtalarna frÄn Proson falla isÀr - sprickan var inte dÀr nÀr jag tog en nÀrmare titt pÄ byggkvaliten nÀr jag gjorde recensionen!
Postad 22 November 2004 - 13:56
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
MĂ€stare
-
-
3254 inlÀgg
Se dÀr ja - det var ju bra  . Det hÀr kan ju bli ett Àmne som kan diskuteras vidare dÄ det verkar finnas fler tillverkare som anvÀnder sig av limmade sidor. Förmodligen ett billigt och enkelt sÀtt att "snygga till" de konventionella fyrkantiga högtalarna. Bra att han fick pengarna tillbaka.
Postad 22 November 2004 - 13:58
Unregistered0917eae3
-
Unregistered0917eae3
-
ForumrÀv
-
-
570 inlÀgg
HÄller med detta till fullo. TyvÀr sÄ kan man rÄka ut för mÄndagsexemplar. Tar man kontakt med butiken sÄ brukar det fixa sig, om man inte har en alldeles för taskig attityd vill sÀga.
Postad 22 November 2004 - 14:01
Ljudfokus
-
Ljudfokus
-
LĂ€rjunge
-
-
339 inlÀgg
Hejsan!Du skrev en jÀttebra recension om dessa högtalarna innan, allt var jÀttebra. Men för att de var uppbyggda pÄ ett sÀtt som du inte sett tidigare, sÄ Àr de inte lÀngre bra? Konstig filosofi. AllmÀnt mÄste vi tycka att det Àr trÄkigt att det Àr sÄ lÀtt för folk att vara anomyna pÄ ett forum och skriva, men ingen vill nÄgonsin ringa och prata med oss. Detta skulle vi föredra, eftersom det Àr mycket mycket enklare att beskriva hur saker och ting ligger till nÀr man pratar Àn att skriva fram och tillbaka. Men andra ord, alla som undrar eller har funderingar, bÄde om dessa högtalarna, eller andra produkter som vi sÀljer, ring oss gÀrna (Tel. 0346-49937) MVH Fynda.se- vi hÀr för att hjÀlpa till.
Postad 22 November 2004 - 14:02
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
MĂ€stare
-
-
3254 inlÀgg
Hifi&Musik's "tester" tar jag med en nypa salt...
Bara en frÄga nu nÀr det löst sig. Varför skall man inte lita pÄ H&M enligt dig? Speciellt intressant för mig dÄ jag köpte Dynavoice pga tidningens recension.
Postad 22 November 2004 - 14:04
kribban
-
kribban
-
MĂ€stare
-
-
3037 inlÀgg
Spontant kÀnner jag dock att jag föredrar lim före 4 st fyrtumsspik...  Skönt med sÄdana kommentarer nÀr folk Àr lite griniga . Jag började iaf skratta.
NÀr jag kollade pÄ dessa högtalare i Fre sÄ tyckte jag att kvalitén sÄg helt ok ut med tanke pÄ priset. Om det nu inte hade varit nÄgra sidor pÄklistrade, skulle de bara rollat MDF:en med en snygg fÀrg dÄ????  Vad gÀller intern stagningen vet jag inte hur den Àr men öppna högtalaren och kolla först innan man ni börjar kasta anklagelser hit och dit. Om det hade varit en JM Lab med detta problemet sÄ hade nog inte diskussionen blivit sÄ hetsk. Off topic: DÀremot vill jag nog hÀvda att Dynavoice M-65Žs lÄda Àr bÀttre stagad dÄ den lÀt helt stumt nÀr man knackade pÄ den till skillnad frÄn Proson. /Kribban
Postad 22 November 2004 - 14:38
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Skall vi ringa till er (Fynda) och förklara oss nÀr det Àr ni som tillverkar högtalare med pÄlimmade sidobitar och sedan kallar lÄdorna för extra stabila - vem som helst vet att högtalarlÄdan inte Àr starkare Àn dess svagaste lÀnk som hÀr dÄ baksidan bara Àr hÀlften sÄ tjock som framsidan. NÀr lÄdan rör sig (tro mig det gör alla lÄdkonstruktioner mer eller mindre nÀr man drar pÄ) sÄ Àr det baksidan som ger med sig först -detta bevisades klart och tydligt pÄ min brors högtalare dÄ framsidan pÄ den pÄlimmade sidan sprack upp! Det hÀnder alltid - motsatt sida och dess stycket visar upp "skador" nÀr detta hÀnder (lÄdan rör sig).
Redigerat av Kalle_K, 22 November 2004 - 14:48.
Postad 22 November 2004 - 14:41
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Hejsan! Du skrev en jÀttebra recension om dessa högtalarna innan, allt var jÀttebra. Men för att de var uppbyggda pÄ ett sÀtt som du inte sett tidigare, sÄ Àr de inte lÀngre bra? Konstig filosofi.
AllmÀnt mÄste vi tycka att det Àr trÄkigt att det Àr sÄ lÀtt för folk att vara anomyna pÄ ett forum och skriva, men ingen vill nÄgonsin ringa och prata med oss. Detta skulle vi föredra, eftersom det Àr mycket mycket enklare att beskriva hur saker och ting ligger till nÀr man pratar Àn att skriva fram och tillbaka.
Men andra ord, alla som undrar eller har funderingar, bÄde om dessa högtalarna, eller andra produkter som vi sÀljer, ring oss gÀrna (Tel. 0346-49937)
MVH Fynda.se - vi hÀr för att hjÀlpa till.
Det Àr detta jag menar - sÄ fort man har nÄgot negativt att sÀga om era produkter sÄ skriver ni ner hur folk Àr bla bla bla! Detta visar pÄ att ni inte Àr sÀkra pÄ era produkter dÄ ni hÀnger pÄ forumet och försöker överbevisa kunden som har negativa erfarenheter att han/hon har fel! Patetiskt! Edit: Det vore bÀttre om ni som jobbar pÄ Fynda hÄller er i butiken istÀllet för att vara ute pÄ forumet - man kommer aldrig fram pÄ telefon dÄ ni aldrig svarar!
Postad 22 November 2004 - 14:52
Grubbe666
-
Grubbe666
-
LĂ€rjunge
-
-
294 inlÀgg
Jag tycker inte att man kan sÀga att Proson har överdrivit sin produktbeskrivning nÄgot. Att högtalarkabinettet har tjockare vÀggar vet vi ju inte, ni kollade vÀl aldrig lÄdans tjocklek som jag förstod det?
Jag tror inte att den pÄklistrade trÀsidan var tÀnkt att bidra speciellt mycket rent ljudmÀssigt, eller att det var just det pÄklistrade trÀstycket som Proson pekade pÄ dÄ dom hÀvdar att högatalaren lÄter sÄ fint just p.g.a tjocka vÀggar i kabinettet. Den var snarare ditsatt just som utsmyckning. Det ser trots allt lite snyggare ut Àn bara en mÄlad MDF.
Eller har jag het fel i mina spekulationer.
Men det var iallafall helt rÀtt att gÄ tillbaks med högtalaren dÄ kvaliteten verkade tryta pÄ just ert exemplar.
Postad 22 November 2004 - 14:56
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Konstigt att "Fynda" alltid Àr uttloggade nÀr nÄgon annan medlem hÀr pÄ forumet har nÄgot "bra" att sÀga!
Postad 22 November 2004 - 15:01
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Jag tycker inte att man kan sÀga att Proson har överdrivit sin produktbeskrivning nÄgot. Att högtalarkabinettet har tjockare vÀggar vet vi ju inte, ni kollade vÀl aldrig lÄdans tjocklek som jag förstod det?
Jag tror inte att den pÄklistrade trÀsidan var tÀnkt att bidra speciellt mycket rent ljudmÀssigt, eller att det var just det pÄklistrade trÀstycket som Proson pekade pÄ dÄ dom hÀvdar att högatalaren lÄter sÄ fint just p.g.a tjocka vÀggar i kabinettet. Den var snarare ditsatt just som utsmyckning. Det ser trots allt lite snyggare ut Àn bara en mÄlad MDF.
Eller har jag het fel i mina spekulationer.
Men det var iallafall helt rÀtt att gÄ tillbaks med högtalaren dÄ kvaliteten verkade tryta pÄ just ert exemplar. "kabinetten Àr krafigt stagade och har en extra tjocka sidor för att ge maximal stabilitet" Tittar man pÄ bilden sÄ ser det ut som om sidorna Àr i ett stycke och att dom Àr extra tjocka! Detta Àr inte fallet sÄ jag ser det som en grov felbeskrivning!
Postad 22 November 2004 - 15:06
kribban
-
kribban
-
MĂ€stare
-
-
3037 inlÀgg
Men det var iallafall helt rÀtt att gÄ tillbaks med högtalaren dÄ kvaliteten verkade tryta pÄ just ert exemplar. "kabinetten Àr krafigt stagade och har en extra tjocka sidor för att ge maximal stabilitet"
Tittar man pÄ bilden sÄ ser det ut som om sidorna Àr i ett stycke och att dom Àr extra tjocka! Detta Àr inte fallet sÄ jag ser det som en grov felbeskrivning!
Det kan inte vara sÄ att sidorna Àr extra tjocka MDF???? AlltsÄ Àr den pÄlimmade "calvados" mest för style och finnish. Det Àr vÀl sÄ att de flesta högtalartillverkare anvÀnder MDF eller annat fabricerat materila i sina högtaler och inte massivt trÀ  . /Kribban
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
MĂ€stare
-
-
3254 inlÀgg
Edit: Det vore bÀttre om ni som jobbar pÄ Fynda hÄller er i butiken istÀllet för att vara ute pÄ forumet - man kommer aldrig fram pÄ telefon dÄ ni aldrig svarar!
Tja detta vet jag iaf Àr ett faktafel. Har ringt dem nÄgra gÄnger och alltid fÄtt svar och trevligt bemötande Àven vid krÄngel. Vem Àr "nÄgon annan medlem" pÄ forumet? Vad Àr det som hÀnt som gör dig sÄ aggresiv? Kan vÀl inte bara vara felet pÄ högtalarna?
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Ăber-Guru
-
-
11286 inlÀgg
Ja detta med pÄlimmade sidostycken har jag inte stött pÄ tidigare.
Mina B&W 309 + hela 300 serien Àr en sluten lÄda,inget pÄklistrat dÀr inte.
Men det kanske Àr nÄgot nytt Proson kommit pÄ vad vet jag.
Edit: vi kan försöka hÄlla oss pÄ en bra nivÄ,sÄ det inte blir fullt krig.
DÄ kommer nÀmligen denna trÄd att lÄsas.
Postad 22 November 2004 - 15:10
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Det Àr vÀl sÄ att de flesta högtalartillverkare anvÀnder MDF eller annat fabricerat materila i sina högtaler och inte massivt trÀ .
/Kribban
Jag har inte sagt nÄgot annat. Dock sÄ skrattar jag Ät deras sÀtt att skriva att lÄdan Àr extra stabil - LÄdan Àr inte starkare en dess svagaste lÀnk som hos dessa högtalarna Àr baksidan som Àr hÀlften sÄ tjock som frambaffeln. Detta gör att lÄdan tvingas vrida sig bakÄt som till följd gör att den lösa sidan (calvados) slÀpper/spricker! För att lÄdan skall bli extra stabil som fynda pÄstÄr sÄ mÄste alla sidor fÄ ett extra lager.
Postad 22 November 2004 - 15:12
Unregisteredfd0a25da
-
Unregisteredfd0a25da
-
AnvÀndare
-
-
217 inlÀgg
Sidorna Àr ju alltsÄ extra tjocka, de bestÄr av flera lager, det yttersta verkar vara pÄlimmat. Prosons produktbeskrivning stÀmmer dÀrav. Det vore vÀl sÀmre om det inte satt ytterligare en mdf-skiva innanför calvados-styckena!?
Om det Àr lim du motsÀtter dig sÄ blir det svÄrt att köpa högtalare, oavsett tillverkare. Att det Àr dubbla lager blir i.o.f.s. ett problem om limningen slÀpper, sÄ som i ditt fall Kalle_K, men detta verkar vara en felkonstruktion och inte ett systematiskt fel dÄ de flesta recensioner, av bÄde tidningar och privatpersoner (inkl. mig sjÀlv), indikerar en mycket hög byggkvalitet. Dubbla sidor tillför med stor sannolikhet ökad stabilitet, oavsett lim eller skruv.
Edit: Kalle_K, du sÀger alltsÄ att alla sidor i en högtalare mÄste vara lika tjocka för att gynna stabiliteten, samt att de mÄste vara lika tjocka för att högtalaren inte ska gÄ sönder? Att fÄ en limman sida med den yta det rör sig om i detta specifika fall att slÀppa genom bara vibrationer förefaller fullkomligt osannolikt.
Edit: stavfel
Redigerat av Unregisteredfd0a25da, 22 November 2004 - 15:19.
Postad 22 November 2004 - 15:20
Ljudfokus
-
Ljudfokus
-
LĂ€rjunge
-
-
339 inlÀgg
Konstigt att "Fynda" alltid Àr uttloggade nÀr nÄgon annan medlem hÀr pÄ forumet har nÄgot "bra" att sÀga!
Vi vill inte brÄka, men försök att hÄlla till med relevanta fakta och inte massa pÄstÄende utan nÄgon som helst grund.
Postad 22 November 2004 - 15:26
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Sidorna Àr ju alltsÄ extra tjocka, de bestÄr av flera lager, det yttersta verkar vara pÄlimmat. Prosons produktbeskrivning stÀmmer dÀrav. Det vore vÀl sÀmre om det inte satt ytterligare en mdf-skiva innanför canvados-styckena!?
Om det Àr lim du motsÀtter dig sÄ blir det svÄrt att köpa högtalare, oavsett tillverkare. Att det Àr dubbla lager blir i.o.f.s. ett problem om limningen slÀpper, sÄ som i ditt fall Kalle_K, men detta verkar vara en felkonstruktion och inte ett systematiskt fel dÄ de flesta recensioner, av bÄde tidningar och privatpersoner (inkl. mig sjÀlv), indikerar en mycket hög byggkvalitet. Dubbla sidor tillför med stor sannolikhet ökad stabilitet, oavsett lim eller skruv.
Verkar som om min svenska inte Àr lÀsbar. Försöker en sista gÄng!
Bifogad fil(er)
-
ytr.jpg 74.91K
0 Antal nerladdningar
Postad 22 November 2004 - 15:26
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
Kalle_K: FörstÄr faktiskt inte vad problemet Àr. Limma funkar ju bra.
MÄnga dyra högtalare limmar fast ett "extra" lager för att stumma upp högtalaren.
Oftast sker detta med nÄgon dÀmplim som dödar resonanser.
Skulle det sitta skruvar sÄ skulle resonanser fÀrdas genom dessa, och det vill man ju inte.
SÀger inte att det Àr nÄgot ultrabra dÀmplim i dessa proson.
Men hur som helst sÄ Àr dessa limmade sidor knappast nÄgot negativt.
Om det Àr "sprickor" sÄ fÄr du reklamera det.
Postad 22 November 2004 - 15:27
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Kalle_K: FörstÄr faktiskt inte vad problemet Àr. Limma funkar ju bra. MÄnga dyra högtalare limmar fast ett "extra" lager för att stumma upp högtalaren. Oftast sker detta med nÄgon dÀmplim som dödar resonanser. Skulle det sitta skruvar sÄ skulle resonanser fÀrdas genom dessa, och det vill man ju inte. SÀger inte att det Àr nÄgot ultrabra dÀmplim i dessa proson. Men hur som helst sÄ Àr dessa limmade sidor knappast nÄgot negativt.
Om det Àr "sprickor" sÄ fÄr du reklamera det.
LÀs mitt inlÀgg ovan ditt eget!
Postad 22 November 2004 - 15:29
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
LÀs mitt inlÀgg ovan ditt eget!
FörstÄr fortfarande inte vad det Àr som vrider sig? Tycker du ska reklamera, vet 2 personer som har dessa. Deras högtalare har inte vridit pÄ sig.
Redigerat av Martin.M, 22 November 2004 - 15:30.
Postad 22 November 2004 - 15:30
Unregistered0917eae3
-
Unregistered0917eae3
-
ForumrÀv
-
-
570 inlÀgg
Har jag fattat det rÀtt, sÄ Àr det igentligen bakstycket
som du Àr helt inriktad pÄ ?
Postad 22 November 2004 - 15:33
Grubbe666
-
Grubbe666
-
LĂ€rjunge
-
-
294 inlÀgg
Jag tror inte heller att jag förstĂ„r vad du menar riktigt? Ăr det bakvĂ€ggen som Ă€r den svaga lĂ€nken eller Ă€r det dom limmade sidostyckena?
Postad 22 November 2004 - 15:34
kribban
-
kribban
-
MĂ€stare
-
-
3037 inlÀgg
Kan inte överhuvudtaget förstÄ vad du menar Kalle. Skulle högtalaren bÄgna bakÄt nÀr man spelar högt?? Det Àr ju en Basreflex konstruktion. Det borde i sÄ fall bli en hel del blÄsljud. Citat FYNDA hemsida:
Alla kabinetten Àr krafigt stagade och har extra tjocka sidor för att ge maximal stabilitet. Detta gör att ljudkaraktÀren blir ovanligt stram och kontrollerad för prisklassen.
Specifikationer Proson Conquest 6030 MK2: LĂ„dkonstruktion: Bassreflex bakĂ„tĂ
terigen sĂ„ tror jag inte att de pĂ„limmade laminaten Ă€r dĂ€r för att göra lĂ„dan stabilare utan endast för utseendet. Extra stagning Ă€r nog snare invĂ€ndigt. Ăr det ingen hĂ€r pĂ„ forumet som har kollat in i nĂ„gon 6030 lĂ„da?? MVH Kribban
Redigerat av kribban, 22 November 2004 - 15:34.
Postad 22 November 2004 - 15:35
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
ForumrÀv
-
-
517 inlÀgg
Hördu Kalle
Jm Lab har liknande konstruktion, Àven pÄ sina RIKTIGT dyra serier, det verkar Àven som audio pro har det i sin nya serie.
Postad 22 November 2004 - 15:36
Unregisteredfd0a25da
-
Unregisteredfd0a25da
-
AnvÀndare
-
-
217 inlÀgg
Kan heller inte förstĂ„ hur lĂ„dan kan vrida sig? Ăven om den nu kan göra det, sĂ„ att det skulle leda till att en sida med den ytan skulle kunna slĂ€ppa, kan inte vara möjligt (möjligtvis om man krĂ€mar pĂ„ med lĂ„ngt, lÄÄÄÄngt mer Ă€n högtalaren maxeffekt). I sĂ„ fall skulle man kunna splitta plywood pĂ„ samma sĂ€tt?
Att spela sönder sjÀlva lÄdan mÄste vara i praktiken omöjligt om det inte föreligger en mycket allvarlig konstruktionsmiss (typ, glömpt att limma). Högtalarelementen, eller ens trumhimmor, lÀr spricka dessförinnan.
Synd att det var fel pÄ din brors exemplar Kalle_K, men döm inte ut modellen endast dÀrför. Döm heller inte ut konstruktionskonceptet heller. Personligen har jag svÄrt att se hur det kan vara nÄgra generella problem med detta.
Redigerat av Unregisteredfd0a25da, 22 November 2004 - 15:42.
Postad 22 November 2004 - 15:38
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
LÀs mitt inlÀgg ovan ditt eget! FörstÄr fortfarande inte vad det Àr som vrider sig? Tycker du ska reklamera, vet 2 personer som har dessa. Deras högtalare har inte vridit pÄ sig.
Dom vrider sig nÀr det interna trycket blir för stort. Det rör sig om ett par millimeter. Dessa fÄ millimeter gör Ànda att sidostycket spricker dÄ som sagt baksidan fÄr ta emot all stryk! Edit: Baksidan och sidovÀggarna hade varit den svagaste lÀnken om inte dom pÄlimmade sidorna fanns - nu Àr det bara baksidan. Det som Àr problemet Àr att högtalarna inte Àr fÀrdigbyggda enligt den enkla princip som Àr att alla vÀggar/sidor skall vara lika tjocka dÄ det annars blir som ovan!
Postad 22 November 2004 - 15:43
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
Okej dÄ Àr jag med, tycker du ska rekamera dom och fÄ ett annat par.
Rör sig hela lÄdan rör det sig nog om ett felaktigt exemplar.
Men att det interna trycket skulle bli för stort.. det lÄter underligt minst sagt.
Men det dÀr med en princip att alla vÀggar ska vara lika tjocka.. nja.
Tror inte du kan hitta mÄnga sÄdana högtalare, kanske om Siba har en
utförsÀljning 
Fontbaffeln Àr oftast tjockast... sen finns det lika mÄnga filosofier som högtalare.
Postad 22 November 2004 - 15:44
Unregistered0917eae3
-
Unregistered0917eae3
-
ForumrÀv
-
-
570 inlÀgg
DÄ hade jag fattat rÀtt för en gÄng skull.
Det Àr baksidan som Àr skurken för dig.
Postad 22 November 2004 - 15:47
bearic
-
bearic
-
LĂ€rjunge
-
-
254 inlÀgg
Att spela sönder sjÀlva lÄdan mÄste vara i praktiken omöjligt
Klar rock 'n roll-faktor om man lyckas iofs!! Ăr de det lĂ„dan som skruvar sig eller Ă€r det baksidan som bĂ„gnar av ljudtrycket? Har ocksĂ„ svĂ„rt att se att nĂ„gon vĂ€gg verkligen kan bĂ„gna en eller tvĂ„ millimeter enbart pga av ljudet... Fast jag spelar sĂ€llan sĂ„ högt...  MĂ„ste hem och testa. MĂ€rkte du om ljudkaraktĂ€ren förĂ€ndrades? MVH, Björn
Postad 22 November 2004 - 16:27
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
RÄdgivare
-
-
5023 inlÀgg
Hm... Jag tror att det Kalle_K retar sig pÄ inte i första hand gÀller ljudet eller hur högtalarna uppför sig utan att högtalarbeskrivningen inte stÀmmer med verkligheten (Ätminstone inte som Kalle_K upplever den).
SjÀlv kör jag med kraftig toe-in för att se diskantelementen som vridit sig utÄt
Postad 22 November 2004 - 16:29
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Konstigt att ni skall förlöjliga det man skriver. Eftersom ingen av er verkar förstÄ er pÄ hur en högtalare lÄda skall vara byggd sÄ förstÄr jag inte varför ni ger er in i diskussionen??? Om ni lÀser allt som jag skriver istÀllet för enstaka meingar sÄ skall det nog gÄ lite bÀttre!
Postad 22 November 2004 - 16:30
Kalle_K
-
Kalle_K
-
LĂ€rjunge
-
-
432 inlÀgg
Vi vill inte brÄka, men försök att hÄlla till med relevanta fakta och inte massa pÄstÄende utan nÄgon som helst grund.
Detta Àr ta mig fan patetiskt...Nu Àr samma medlem utloggad nÀr du skriver detta! LÀgg av  Samband??? Ja jag vill tro det!
Redigerat av Kalle_K, 22 November 2004 - 16:31.
Postad 22 November 2004 - 16:32
Unregistered6dda665b
-
Unregistered6dda665b
-
LĂ€rjunge
-
-
438 inlÀgg
FörstÄr inte varför det skrivs sÄ förbaskat i denna trÄden  .
Din bror har ju fÄtt pengarna tillbaka och dÀrmed borde det vara
lugn i stugan, eller. Lider dÀremot med din bror vars vardag verkar
bestÄ av strulande hemelektronik  .
Ăr det nĂ„got felcitat (lĂ€s:fusk) i marknadsföringen Ă€r det beklagligt, men
pengarna Àr ju som sagt Äterbetalade. Kanske borde en ursÀkt frÄn Proson
vara pĂ„ sin plats..FĂRUTSATT att dom fuskar med marknadsföringen.
Postad 22 November 2004 - 16:42
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
Detta Àr ta mig fan patetiskt...Nu Àr samma medlem utloggad nÀr du skriver detta! LÀgg av Samband??? Ja jag vill tro det!
Kan intyga att endast anvÀndaren med namnet FYNDA varit hÀr och skrivit. SÄnt dÀr har vi kolla pÄ ska du veta. Du vet vÀl hur det gick för Braskens som höjde sina produkter till skyarna.
Redigerat av Martin.M, 22 November 2004 - 16:43.
Postad 22 November 2004 - 16:45
Unregistered80766140
-
Unregistered80766140
-
LĂ€rjunge
-
-
478 inlÀgg
Köper ingen högtalare pÄ grund av deras ljud i nutiden?
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Titan Noir Max
Rian
2026-09-06 21:47:55
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|