Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitt Nya Biorum

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 november 2004 - 19:57

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Tjenare, Har suttit och ritat några timmar nu och detta är vad jag har just nu.
Kolla mitt galleri "längst ner" och kom med synpunkter, förslag eller beröm :)

Hoppas bara att det är lika lätt att bygga som att rita.

NFS...

Postad 22 november 2004 - 20:18

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
Ser väldigt nice ut!
Lycka till med bygget! :)

Postad 22 november 2004 - 20:22

Unregistered51e43403
  • Unregistered51e43403
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut det där. :) Gör att man blir riktigt sugen själv. Tycker verkligen om projektorns "bordsplacering", smälter in mycket bättre än en stor klump i taket. Är det planer som är på väg att realieras eller är det bara drömtänkande? Hur som helst verkar det bli en riktigt schysst bio. :)

Postad 22 november 2004 - 21:14

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Jodå det är på gång, Började redan i somras med att lägga in en infälld balk så att jag kunde riva en vägg i källaren, har lagt golv fram till uppbyggnaden, Väntar nu på duken som jag har beställt från Carada. Sen så kommer det att ta en stund innan jag blir nöjd med placeringen av projektorn och duken. Vågar inte göra mer förän kalibreringen av projen är gjord.

:)

NFS...

Redigerat av NFS, 22 november 2004 - 21:25.

Postad 22 november 2004 - 21:19

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3 282 inlägg
  • 0
Hävdar som alltid JAG VILL HA ETT HUS!!!

Ser riktigt najsigt ut. Vilket program har du använt för att göra skissen?

Postad 22 november 2004 - 21:25

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Programmet som jag nu använder är väldigt enkelt och lätt att lära, Jämfört med Autocad som jag fuskade i förut. Demo finns här. www.sketchup.com

Man tackar för allt beröm :) eller är ni bara på gott humör idag? :)

NFS...

Postad 22 november 2004 - 21:38

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Kul ritning!

Har du övervägt olika placeringar av DVD-hyllorna i (eller utanför) rummet? Jag själv överväger bästa placeringen hos mig. Jag är rädd för att ögat distraheras för mycket om hyllorna (med de mångfärgade byggarna) placeras alltför nära duken. Jag kanske överdriver min rädsla? Det går ju naturligtvis att sätta glasdörrar framför också...

Postad 22 november 2004 - 21:41

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 0

Det där ser ut att kunna bli riktigt jäkla läckert!! Ser inte ut som en biograf men är ändå en jäkligt läcker hemmabio! Precis som det ska vara!!! En klar 10 poängare!

Så att du inte missar mitt inlägg :)

Postad 22 november 2004 - 21:43

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
...förresten,

Jag är också mycket nyfiken på Sketchup, men en licens kostar 475 USD på deras hemsida!!! Demon kan man tydligen använda i 8 timmar. Räcker det för en hemmabioritning?

Postad 22 november 2004 - 21:57

Unregisteredfef17be0
  • Unregisteredfef17be0
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Snyggt tycker jag, luftigt och skönt ser det ut. :)

Håller f.ö. med vargtass om dvd-hyllplacering, men vad säger du
om ett par vikdörrar för hyllan med piano-gångjärn som man viker ut och ihop?

Totalt 4st dörrhalver, 2 åt ena och 2 åt andra hållet fast det beror på hur pas stor hyllan är förståss?

Tror att reflektioner från "ambient light" i dvd-kasetterna kan bli irriterande.

Dörrar i samma färg som väggarna, så döljer du hyllan snyggt och sedan när du skall välja film för kvällen så: "sesam öppna dig" :D

Lycka till, hur du än gör och gratulerar(avis). :)

MVH Björn//

Postad 22 november 2004 - 21:58

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Kul ritning!

Har du övervägt olika placeringar av DVD-hyllorna i (eller utanför) rummet? Jag själv överväger bästa placeringen hos mig. Jag är rädd för att ögat distraheras för mycket om hyllorna (med de mångfärgade byggarna) placeras alltför nära duken. Jag kanske överdriver min rädsla? Det går ju naturligtvis att sätta glasdörrar framför också...

Jag har funderat ganska mycket på DVD hyllorna, men då jag har denna lite perfekta inbyggnad redan i rummet så kommer jag att använda den till det. Men jag tror att precis som du säger kan vara lite störande när man tittar på film samtidigt som man självklart vill flasha med filmerna. Skall fundera lite på skjutdörrar där i samma färg som väggen eller?

NFS...

Postad 22 november 2004 - 22:03

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Vad gäller DVD-hyllan skrotar jag min idé om glasdörrar, dels skulle de bli stora (otympliga), dels tunga (och dyra också, ca 1000 kr/kvm har det kostat mig). Jag själv skulle nog överväga ett tygdraperi av svart sammet. Svart är ju en "neutral" färg som inte stör färgbalansen i övrigt i rummet utan som enkelt "försvinner" när man släcker ned. Du kan ju för all del sätta ett likadant tygdraperi på motsvarande sida på andra väggen för symmetrins skull...

Postad 22 november 2004 - 22:06

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

...förresten,

Jag är också mycket nyfiken på Sketchup, men en licens kostar 475 USD på deras hemsida!!! Demon kan man tydligen använda i 8 timmar. Räcker det för en hemmabioritning?

Jag har ca 2,5 timmar kvar nu, Får tänka till ordentligt innan man kör igång och gör några ändringar. Samtidigt tycker jag inte det är speciellt dyrt med tanke på vad Autocad kostar. :) Fördelen med detta program är att det är så lätt att förstå "Väl medveten att alla är olika" men det är faktiskt hyffsat lätt. Man behöver inte som i avancerade ritprogram "tänka" så mycket i 3D.

Skall nog be chefen (Jag) :) att köpa in detta program.

NFS...

Postad 22 november 2004 - 22:27

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Ser otroligt kul ut. Jag vill också ha huuuuuus :). Ljudbögeritips: gör likadan mediahylla på motstående vägg i symmetrins och diffuseringens anda, smalna av rummet om så krävs. Borde bli ett rejält lyft jämfört med platta väggar. Placera hyllorna så dom täcker första reflektionspunkten från alla sittplatser. Skulle det blänka för mycket borde väl nån sorts motoriserad mörkläggnings-aktig anordning (som då mörklägger mediahyllorna) vara ett skojigt litet projekt. Det är ju vid oftast icke-mörklagd musiklyssning man har nytta av sådant (om man som jag vid filmtitt låter en stor del av uppmärksamheten falla på bilden och därmed ta fokus av ljudupplevelsen).

Postad 22 november 2004 - 22:31

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Ser otroligt kul ut. Jag vill också ha huuuuuus :). Ljudbögeritips: gör likadan mediahylla på motstående vägg i symmetrins och diffuseringens anda, smalna av rummet om så krävs. Borde bli ett rejält lyft jämfört med platta väggar. Placera hyllorna så dom täcker första reflektionspunkten från alla sittplatser. Skulle det blänka för mycket borde väl nån sorts motoriserad mörkläggnings-aktig anordning (som då mörklägger mediahyllorna) vara ett skojigt litet projekt. Det är ju vid oftast icke-mörklagd musiklyssning man har nytta av sådant (om man som jag vid filmtitt låter en stor del av uppmärksamheten falla på bilden och därmed ta fokus av ljudupplevelsen).

Ingen dum ide inte dumt alls :) . Mera sånt. Skall definitivt ta en funderare på detta.
Tack.

NFS...

Redigerat av NFS, 22 november 2004 - 22:32.

Postad 22 november 2004 - 22:33

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Verkar bli ett najs biorum. Bordet ser ju ut som mitt :)
Lycka till

Postad 22 november 2004 - 22:39

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Var tror du jag stal idèn från? :)
Hoppas de var ok.

Skulle samtidigt vilja se din lösning på sockeln som din proj står på. går den att justera?

NFS...

Redigerat av NFS, 22 november 2004 - 22:39.

Postad 22 november 2004 - 23:01

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Snyggt!! synd att man själv inte har så stort rum, så jag kan ha projjen framför sittplatsen :)

Postad 22 november 2004 - 23:36

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Självklart e det OK..bara kul att nån får inspiration :) .
Bordet är egentligen ett eget bord byggt av 2x3" reglar innuti den massiva eken. Bänkskivan av ek är bara beklädnad/ljuddämpning.
De fyra ek-sidorna är pluggade och ihop limmade. I varje innerhörn så står det stolpar av 2x3" som sticker ut ca 5cm där nere och 1cm där uppe.
Dessa fyra stoplar är sammanbundna med ännu mer reglar:) mellan varje stople går det en liggare som är fast skruvad i stoplarna och i eksidorna.
I mitten av denna konsturktion så är det två liggare till som är utmätta för att passa till projjens "fötter" och för att projjen skall hamna på rätt plats. På dessa står projjen.
Min tanke först var att ha den justerbar i höjdled, men övergav detta eftersom jag ville ha bordet så lågt som möjligt och då prioriterades justeringen bort.
Testade dock först att ställa projjen på olika höjder för att få fram vilken höjd den skulle stå på + projjens höjd +ca 1cm och där har vi skivan.

O-------O
| |
|--------|
|--------|
O-------O

En snygg ritning uppifrån :)
O=Inner hörnstoplar
|=liggare som är fast skruvad i eksidan och hörnen
-=Liggare, samma som ovan.
De två i mitten står projjen på och är isamma höjd som resten av "liggarna"
Utanpå detta är Eken

Postad 23 november 2004 - 06:20

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Skulle kunna tänka mig att sitta i en av fåtöljerna. :)
Hoppas du väljer den blå färgen på sittdonen. :)

Postad 23 november 2004 - 12:20

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Det ser ut att bli ett riktigt trevligt bio-rum. Tänk på att pj:n står så långt från duk att fosforytan fylls ut till kant när du visar en 16:9 bild (med en marginal på sådär 2 mm). Detta förutsätter förstås att du inte har ngn inbränning, isf får denna bestämma avståndet. GLÖM alla kalkyl-applikationer och tillverkar-anvisningar! Prova dej fram i rummet, blanka gärna (Blanking i PIC-menyn) sådär 5 cm i kant av bilden och kryp så nära duk du kan för att nu fylla hela bilden. All geometri måste vara ställd för kastvinkeln (minst keystone o linearity), grovjustera fokus och kolla igen. Kolla att inte kastvinkeln till duk överskrider 15 gr, helst med rejäl säkerhetsmarginal: ju rakare kastvinkel desto bättre optiskt fokus!
Ang inmontering i bord: kolla att du har ordentlig ventilation!

Postad 23 november 2004 - 15:38

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0

...förresten,

det kan ju hända att det finns att tanka hem via vissa fildelningsprogram... :D

demot då alltså.... :lol:

Postad 23 november 2004 - 16:04

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

...förresten,

det kan ju hända att det finns att tanka hem via vissa fildelningsprogram... :D

demot då alltså.... :lol:

Tror nog att dom flesta känner till detta faktum, dock är detta inget som skall diskuteras här. Demoversionen kan man lika gärna hämta hos SketchUp.

NFS...

Postad 23 november 2004 - 19:18

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Det jag reagerade på... "var är subban?"

Jävligt snygg front... lycka till!

Postad 23 november 2004 - 19:31

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Det jag reagerade på... "var är subban?"

Jävligt snygg front... lycka till!

Subban är ju lite placeringskänslig och jag har inte kunnat testa var den passar bäst i ritningen. :D
Nää sanningen är att jag glömt den.

NFS...

Postad 24 november 2004 - 12:28

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Tja, jag mixtrar lite med Sketchup och är sugen på låna dina fotöljer och kanske din soffa, har du något ställe du kan göra dom tillgängliga?

Postad 24 november 2004 - 17:37

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Tja, jag mixtrar lite med Sketchup och är sugen på låna dina fotöljer och kanske din soffa, har du något ställe du kan göra dom tillgängliga?

Np pm mig en mejladress med ärende så ordnar jag det ikväll.

NFS

Postad 25 november 2004 - 17:29

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Om nu någon här trodde att jag var så grym så att jag ritade sofforna själv så glöm det. ;) Tar absolut inte åt mig äran för dessa.
Här har ni en bra länk till komponenter för SketchUp
http://www.objectivenetworks.net/
Där finns bland annat dessa soffor.

NFS...

Postad 26 november 2004 - 20:17

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Ökar inte problemet med damm avsevärt om man har projektorn på golvet i stället för i taket? Detta med tanke på att alla apparater innehållande en fläkt mer eller mindre fungerar som luftrenare. Jag har sett att även Huhta har en E-home på golvet, är det fläktlösa modeller ni har eller har ni löst problemet på annat vis?
Förutom då att ni städar naturligtvis... :wub:

Postad 26 november 2004 - 20:29

Unregistered059563fd
  • Unregistered059563fd
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Detta biobygge ser lovande ut
/Magnus

Postad 26 november 2004 - 21:12

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Man tackar för alla ideèr och beröm för ritningen. Nu återstår alla byggtekniska problem.

frallan: Jag har tyvärr bara 2m i takhöjd så för mig är golvplaceringen enda praktiska lösningen, hade den i taket förut men det var inget vidare.
Slängde ihop en sockel till projektorn nu ikväll ville gärna ha lite justerings möjligheter. bild finns i galleriet.

NFS...

Postad 30 november 2004 - 12:53

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
En liten tanke:

Om du väljer draperi framför DVD hyllorna så bör du kompensera med ett likadant draperi på motsvarande vägg.
Detta för att inte få en skev ljudbild - dvs dämpad till höger och frisläppt till vänster.

Men annars är det helt rätt att dämpa ljudet framtill i biografen men hålla bakdelen öppen för ett omslutande (reflekterat) ljud.
Bästa val som bakhögtalare i ditt fall är di-poler skulle jag vilja påstå.
De sammanfältar bakkanalerna bättre och är lättare att hitta "rätt position" för.
Mono-pola högtalare bör ofta riktas framåt eller snett inåt för att inte få ett "direktljud". Direktljud kan kännas lite påflugna samt att du får ojämna övergångar i bakkanalerna - ljudet hoppar mellan högtalarna istället för att flyta mellan dem.

Annars ser det kalastrevligt ut - blått och mörkröd passar riktigt fint ihop och placeringen av den alternativa soffan är inredningsriktigt placerad (om än inte för optimalt ljud så för utseendet av rummet). Denna kan du sätta mindre fanatiska lyssnare i medans freaken sitter i fotöljerna. Ang fotöljerna så hade jag nog inte valt ett nackstöd som går över öronhöjd då detta gör att du tappar panoreringar bakom dig i bakhögtalarna. Men visst är det bekvämt. Kanske en fotölj med enbart ett smalt nackstöd :ph34r:

Boogie - man

Postad 30 november 2004 - 16:47

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0

Slängde ihop en sockel till projektorn nu ikväll ville gärna ha lite justerings möjligheter. bild finns i galleriet.

Kan man inte tänka sig att sätta låsbara hjul på sockeln så du slipper lyfta besten?

:ph34r:

Postad 30 november 2004 - 18:33

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Jo draperi på andra vägen blir det definitivt ev. så blir det en likadan hylla där.
ang. möblerna så får vi se vad det blir sedan, soffan är det ända jag har just nu men för högt nackstöd blir det inte på fåtöljerna.

Matsen: Varför skulle jag lyfta besten?

NFS... :P

Postad 05 december 2004 - 02:05

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Ser ut att bli skitsnyggt! Vad har du för mått på rummet?

case

Postad 05 december 2004 - 08:58

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Ca 5.7 x 4,3m Totalt ca 26m3.

NFS... :)

Postad 09 december 2004 - 09:24

FroZe
  • FroZe
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Instämmer med resten av forumfolket. Kommer bli ett kalasrum :-)

Läste att du byggt ett bord i ek... vart hittade du skivan till det. Har letat mig blind efter massiva ekskivor till ett rimligt pris (minst 80 cm bred)

/Fboy

Postad 09 december 2004 - 12:12

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
NFS
Som det ser ut på din ritning så tror jag att centerhögtalaren kommer att lämna en skugga på duken .
Har själv det problemet så jag fick höja upp min G70 ganska rejält från golvet.
Jimmy

Postad 09 december 2004 - 12:51

Unregistered080ba6b8
  • Unregistered080ba6b8
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Var har du köpt duken...?
Kör själv CRT men direkt på en vitmålad skiva (150") men har tänkt köpa en färdig ramspänd duk.

Postad 09 december 2004 - 17:53

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Smart med xa hyllan för mugghållare framför soffan.

Blir nog fin fint enligt din ritning.

Postad 09 december 2004 - 20:00

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Tjenare.

:FroZe: Har Inte byggt bordet än. men Bauhause fixar skivan lätt.

:jimmy ax1: Ajdå bra tänkt får starta Autocaden och rita lite. Tack för tipset.

:Tahoe: Duken är köpt från Carada i USA Strax över 8000:- totalt.

Har annars inte gjort så mycket, Väntar på skatteåtebäringen. Har lite svårt att bestämma vad som skall göras med det gamla taket som är trasigt, funderar på Ecopan med det kostar ju också en slant.

NFS... :rolleyes:

Postad 10 december 2004 - 14:46

FroZe
  • FroZe
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Kikade på Bla bauhaus men de har upp till vanlig köksbänksbredd på skivor (max 62,5 cm) så det verkar aningen tufft att få tag på 80-bredd :-/

Postad 10 december 2004 - 17:05

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Kikade på Bla bauhaus men de har upp till vanlig köksbänksbredd på skivor (max 62,5 cm) så det verkar aningen tufft att få tag på 80-bredd :-/

Tjena

MR Huhta fick sin skiva både kapad och limmad för 1400:- av Bauhaus.
Se här.

https://www.minhembio.com/mr%20huhta

NFS...

Postad 10 december 2004 - 17:48

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Japp :) ...Och av skarven syns absolut inget på det stavlimmade ekbordet, den hamnar perfekt i nästa omgång av stavlimmade bitar..Vill du däremot ha en hel massiv 80cm bit så lär du få leta och sedan betala rejält..Tyvärr.

Postad 13 december 2004 - 10:12

FroZe
  • FroZe
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jopp jag har insett att det verkar aningen kört. Men om man kan limma så är det helt OK... värt att kolla upp... Thnx dude's
/F

Postad 06 januari 2005 - 22:23

Unregistered1042
  • Unregistered1042
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
hehe.. jaq e inte så haj på hur högtalarna ska sitt å så.. men de såg snyggt ut.. <_< j*vligt bra gjort.. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.