Undra om någon har erfarenhet eller synpunkter på Classes ljudkort nightingale pro 6 med både optiska och koaxiala in och utgånger.. kostar ju bara 259:-
ljudkort med digital ut från Clas Ohlsson
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
20 år sedan |
Postad 25 november 2004 - 08:19
Undra om någon har erfarenhet eller synpunkter på Classes ljudkort nightingale pro 6 med både optiska och koaxiala in och utgånger.. kostar ju bara 259:-
Postad 25 november 2004 - 10:21
idealiskt för SPDIF ut det gjorde ej digital omsampling.
Vet ej om nuvarnade billiga kort har spdif kontakt medlevererad.
Om det även gäller för 6 kanal versionen vet jag ej.
- B
Postad 25 november 2004 - 10:55
Postad 25 november 2004 - 12:32
enligt Classes specifikationer har ju kortet både koaxila och toslink anslutning... detta är väl samma sak som spdif??Det billigaste icke 6 kanal Nightingale kortet som Clas O har/hade var
idealiskt för SPDIF ut det gjorde ej digital omsampling.
Vet ej om nuvarnade billiga kort har spdif kontakt medlevererad.
Om det även gäller för 6 kanal versionen vet jag ej.
- B
Postad 25 november 2004 - 14:10
Problemet med Pro 6 koretet är precis som bommaren säger att signalen samplas om i windows. Detta leder till att ljudet blir lite burkigare än annars. Märkte rätt stor skillnad när jag bytte till ett "riktigt" kort...
Postad 25 november 2004 - 14:24
Zoltrex korten innhåller den mycket vanliga kretsen C-MEDIA 8738 (samma som trust och många moderkort) och så länge man håller sig till digitala in och utgångar så blir det bra ljud. 8738 samplar inte om ljudet om det inte behövs. Dvs om man stänger av alla 3D effekter . Vid AC3 via t.ex. PowerDVD får man exakt samma signal som finns i filmen.
Postad 25 november 2004 - 15:39
Nje... bommaren säger raka motsatsen, dvs att ljudet INTE samplas om.Problemet med Pro 6 koretet är precis som bommaren säger att signalen samplas om i windows. Detta leder till att ljudet blir lite burkigare än annars. Märkte rätt stor skillnad när jag bytte till ett "riktigt" kort...
det gjorde ej digital omsampling
Jag har Zoltrix kortet sedan 3 år och är mycket nöjd. Jag har iofs inte jämfört med annat kort med digital utgång. Jag använder koax-utgången eftersom jag tycker det är smidigare och mer robusta kontakter. Har använt den optiska någon gång när jag spelat in på min MiniDisc. Funkade bra det med.
Redigerat av Hellgun, 25 november 2004 - 15:40.
Postad 25 november 2004 - 16:14
Nje... bommaren säger raka motsatsen, dvs att ljudet INTE samplas om.
Haha, ja det säger han ju faktiskt. My bad.
Men jag kan iaf garantera att ljudet ut från sp/dif med Zoltrix Nightingale Pro 6 låter prutt jämfört med andra ljudkort jag prövat.
Vet ej om jag testade att stänga av onödiga features dock, kanske löser det problemet...

Postad 25 november 2004 - 16:17
1. I spelaren t.ex. media player kan du sätta på ljudeffekter och omvandlingar. Behöver inte alltid bli dåligt och beror inte på ljudkortet. Stäng av allt om du ska jämföra.
2. I filter eller omvandlare (för filmer se graphedit) - bör inte hända för mp3/cd
3. I renderingen via windows direktsound. Det är nu upp till drivrutinen att matcha inkommande ström med den hårdvara som finns. I det fall man matchar källa med den inställda utgående freqvensen behövs ingen omvandling. Vissa kretsar gör en omvandling internt (t.ex 192Khz för många sb-kort) för att det blir mindre förluster "om" effekter ska läggas på. 8738 är en av de kretsar som är så pass enkla ett dom inte gör några interna upp/ner-samplingar förutom mellan 44/48hz. Se till att stänga av alla effekter om du ska jämföra. Se också till att matcha frekvenser för eventuell input med den output som ska användas.
När det gäller AC3 passthrough så blir det antingen exakt output till s/pdif eller helt omvandlat till stereo via en decoder. Ingen av dom enkla kretsarna har hårdvara som räcker till att trixa med alla kanalerna samtidigt.
Enda sättet att säkert veta vad som är original är väl att jämföra bitströmmarna från en CD - ibland kan ett bearbetat ljud "låta bättre".
Postad 25 november 2004 - 16:29
När det gäller AC3 passthrough så blir det antingen exakt output till s/pdif eller helt omvandlat till stereo via en decoder.
Njae... Nu kan jag iofs inget om den tekniska mumbo jumbon ang. kretsarna men det är väl ganska allmän kännedom att Pro 6 kortet går genom den ökända K-Mixern.

Och det är garanterat STOR skillnad på kvaliten mellan AC3 output på Pro6 och M-Audio Revolution...
Postad 25 november 2004 - 17:07

Nu har jag väl inte örnkoll på just dom där två korten men allmänt gäller att windows inte bryr sig om AC3 och powerDVD skickar bitströmmen direct till C-media enheter. Som i sin tur inte har hårdvara för AC3 utan skickar vidare med samma frekvens till s/pdif. Låter lite som att någon VILL att deras dyra kort ska vara bättre - kanske lägger det dyra kortet på lite signalbehandling. Eller så kör du analogt till förstärkaren.
Postad 25 november 2004 - 17:16
Jag kan garantera att AC3-passthrough inte går genom K-mixern. AC3-passthrough betyder just det att signalen går direkt till digitalutgången utan att mixtras med. Någon analog signal från ljudkortet får man inte när man kör AC3-passthrough. Det funkar t.o.m. på ljudkort som bara har 2 kanaler så länge de har en digitalutgång.När det gäller AC3 passthrough så blir det antingen exakt output till s/pdif eller helt omvandlat till stereo via en decoder.
Njae... Nu kan jag iofs inget om den tekniska mumbo jumbon ang. kretsarna men det är väl ganska allmän kännedom att Pro 6 kortet går genom den ökända K-Mixern.Eller har jag missat något här?
Och det är garanterat STOR skillnad på kvaliten mellan AC3 output på Pro6 och M-Audio Revolution...
Postad 25 november 2004 - 17:17
K-mixern är den vanliga mixern som finns inbyggd i Windows.Tja, jag känner inte till "den ökända k-mixern". Den finns inte med på C-medias datablad
Postad 25 november 2004 - 17:51
Postad 25 november 2004 - 17:52
Skickar kortet ut a) PCM b) AC3 c) DTS utan omsamplingar, så att jag får renast möjliga digitalsignal ut från kortet till min förstärkare?
Förhoppningsvis finns någon med erfarenhet som kan svara på det. Tack i så fall!
Postad 25 november 2004 - 18:01
Postad 25 november 2004 - 19:07
Däremot kan jag nästan svära på att jag hör skillnad mot det SB5.1 som jag bytte ut. När jag körde med det fick jag pipigt ljud i högtalarna rätt ofta. Svårt att beskriva men något tokigt var det.
Postad 25 november 2004 - 20:21
För min egen del så jämförde jag först med stationära spelare och det var då jag upptäckte skillnaden och bytte ljudkort - skillnaden försvann.
Skillnaden i ljudkvalitet är enligt mig väldigt stor.
Postad 25 november 2004 - 23:03
B, C) Kortet kan med rätt spelare skicka ut AC3/DTS till din förstärkare. Rätt spelare innebär t.ex. PowerDVD men inte MS mediaplayer eller olika codecs (som NVIDIAS). Anledningen är att det inte finns directsound ingång (i drivrutinen) som är taggad på rätt sätt. Spelaren måste "hårdkoda".
A) Stereoljud omsamplas inte om input frekvensen är densamma som den som går ut. Se artikeln som zvedberg refererar till.
Postad 26 november 2004 - 08:03

Postad 29 november 2004 - 10:23
Zvedberg: fick du köpt något kort?Jag kommer att köpa ett på lördag. Återkommer med en rapport i denna tråd så snart jag testat. Det är ju nedsatt till 259 kr så det känns inte som någon jätteförlust som det inte funkar som jag hoppas. Det går säkert att sälja till någon mindre kräsen person i värsta fall.
Jag har skaffat ett, fick intsallerat det igår men inte hunnit göra några djupare tester ännu....
Postad 29 november 2004 - 10:31
Nja, jag försökte i alla fall köpa ett kort. När jag frågade efter det i butiken fick jag till svar att det var en utgående artikel och att sådana bara går att beställa på nätet. Då vore det ju bra om man talade om det redan på hemsidan kan man ju tycka. Hur som helst har jag beställt ett kort så jag återkommer så fort det dyker upp.Zvedberg: fick du köpt något kort?
Jag har skaffat ett, fick intsallerat det igår men inte hunnit göra några djupare tester ännu....
Postad 29 november 2004 - 12:38
okaj, fast i den affären jag var i så hade dom utgående varor i en stor korg i butiken, så jag behövde ju inte beställa från nätet..Nja, jag försökte i alla fall köpa ett kort. När jag frågade efter det i butiken fick jag till svar att det var en utgående artikel och att sådana bara går att beställa på nätet. Då vore det ju bra om man talade om det redan på hemsidan kan man ju tycka. Hur som helst har jag beställt ett kort så jag återkommer så fort det dyker upp.Zvedberg: fick du köpt något kort?
Postad 29 november 2004 - 16:24

Postad 02 december 2004 - 15:39
Vilka drivrutiner ska man använda av de som är med för att slippa k-mixern i win-XP.
Hoppas ni kan komma med förslag så jag kan få ut så mycket som möjligt av detta ljudkortet.
Mvh Fredrik
Postad 02 december 2004 - 17:52
Peculiarities of the WDM drivers:
lack of a possibility to control sound from the mixer (both proprietary and system);
separate control of all 6 analog channels;
EAX 2.0 support in games;
extended control panel.
Edit: Classe har skickat mitt kort idag så jag hoppas kunna installera och prova det i helgen.
Redigerat av zvedberg, 02 december 2004 - 17:53.
Postad 02 december 2004 - 22:27
Postad 03 december 2004 - 12:00
När jag instalerade mina drivisar fick jag inte upp något val av drivrutin utan det fans bara en.
Men jag gick in i enhetshanteraren och tog egenskaper på kortet och där kunde man avaktivera en mixer enhet....kan det vara k-mixern som man hört talas om?
Postad 06 december 2004 - 13:07
De två olika drivrutinerna som nämns i recensionen gäller endast Windows 95, 98 och ME. Om man kör Windows NT, 2000 eller XP finns bara WDM-drivrutinen att tillgå. Med denna kan man tyvärr inte få kortet att skicka ut en oförstörd PCM-signal genom digitalutgången. Någonstans samplas signalen om. VXD-drivrutinen för 95, 98 och ME har däremot ASIO-stöd vilket borde betyda att den kan skicka ut en obearbetad signal. Jag har dock inte kunnat testa denna drivrutin eftersom jag kör Win XP. Varför man inte har gjort någon ASIO-drivrutin för NT, 2000 och XP är för mig helt obegripligt.
Efter en hel del sökande på nätet hittade jag ett tips om att man kunde använda drivrutinerna till M-audio DIO 2448 istället. Jag provade naturligtvis detta och nu fick man stöd för ASIO. Med ASIO-plugin till Winamp kunde jag nu få ut en helt oförstörd signal. Dock ställde denna drivrutin (naturligtvis) till med andra problem. Jag kunde nu inte få ut någon digitalsignal alls från PowerDVD eller från AC3-filtret för DivX/XviD!
Jag har därför återgått till originaldrivrutinerna för Zoltrix-kortet. Omsamplingen görs trots allt betydligt bättre än för mitt inbyggda kort så jag är trots allt nöjd med mitt köp. Det skulle dock vara trevligt om man på något sätt kunde kombinera ihop de båda drivrutinerna så att man fick alla bra funktioner samtidigt.
För att prova om signalen från kortet varit omsamplad eller inte har jag använt mig av en DTS-wav-fil från sveriges radios multikanalssida. Dessa filer kan bara kodas av som DTS av receivern om de är helt obearbetade i datorn. Om någon omsampling sker förstörs DTS-datat och receivern tolkar den som en PCM-ström istället med resultatet att man bara hör en massa brus och oljud.
Postad 06 december 2004 - 19:10
Har fått för mig att ASIO bara fungerar när man kör analogt? Men det kanske inte stämmer?

Postad 07 december 2004 - 09:10
Postad 09 december 2004 - 11:42
Postad 09 december 2004 - 11:59
Som jag skrev tidigare funkar det bra med Zoltrixkortet om man använder drivrutinen för M-Audio DIO 2448. Tyvärr har jag inte fått detta att funka med DolbyDigital/DTS i PowerDVD.Ingen som vet om deras ljudkort skickar ut en icke mixad signal???
Det borde även funka med kortets egna VxD-drivrutiner om man kör Windows 95, 98 eller ME då denna drivrutin ska ha ASIO-stöd. Detta har jag dock inte testat själv.
Postad 09 december 2004 - 19:30
Postad 10 december 2004 - 07:32
Men om jag föstått dig rätt så när du använde dom drivisarna fick du icke mixat digitalt ljud då du använde winamp.. Har du provat några andra spelare??
Postad 12 december 2004 - 22:32
- Chaintech AV-710
Har inte hittat någon återförsäljare i Sverige, de Chaintechförsäljare jag talat med säger att de inte vill ta in kortet. Finns överallt i USA, ComputerGeeks.com skickar till Sverige men frakten kostar lika mycket som kortet. Hovedkort.no i Norge har det också men verkar inte vilja skicka till Sverige.
- Mad Dog Entertainer 7.1
Detta kort ska vara i princip likvärdigt med Chaintech-kortet med ett par skillnader: Det har en digitalingång, och det har tydligen ett par riktigt bra DAC:ar som man kan använda till analog 2-kanalslyssning. DAC:arna finns dock bara på två kanaler så analogt flerkanalsljud har inte samma bra förutsättningar. Jag har inte hittat någonstans att köpa det i Sverige.
- Gainward Hollywood@home 7.1
Jag stötte på detta kort alldeles nyss. Det bygger på envy24, men i deras spec står det inget om stöd för Asio eller Kernel Streaming. Enligt komplett.se, som säljer kortet, följer det bl.a. standarden AC97 som ju samplar om signalen. Kanske någon annan vet något om kortet?
Postad 13 december 2004 - 07:23
Får helt enkelt leta vidare...
Btw jetboy vad tror du om dessa korten?
TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 Space
M audio Revolution 7.1
Redigerat av Fassberg, 13 december 2004 - 08:29.
Postad 13 december 2004 - 17:13
De verkar vara bra kort bägge två, jag har ingen egen erfarenhet av dem men har hört mycket positivt om särskilt M-audio. Bägge korten verkar stödja ASIO, och därmed rent ljud utan omsampling.
Edit: Jag sprang på detta på www.digit-life.com när jag jagade fler kort:
Korten du nämnde verkar mao likvärdiga, åtminstone vad gäller ljudkvalitet.(...) the sound produced by the Aureon 7.1 is indistinguishable from that of the M-Audio Revolution 7.1 (...)
Båda dessa kort ligger ju i 1000-kronorsklassen, jämfört med 200-300 för exempelvis Chaintech och Mad dog. Det högre priset brukar bero på bättre analoga in- och utgångar samt bättre D/A- och A/D-omvandlare. Eftersom jag bara använder digitalutgången har jag svårt att motivera den högre kostnaden för nåt jag inte använder. Om man däremot använder analoga anslutningar, eller inte ser priset som ett problem, tror jag att de är väldigt bra kort bägge två.
Redigerat av Unregisteredd52d090e, 13 december 2004 - 22:23.
Postad 13 december 2004 - 22:53
Alltså ska Gainward Hollywood@home 7.1 gå att köra utan omsampling. Detta kort finns ju i Sverige så det får kanske bli en liten julklapp... Hinner nog inte fixa med detta innan jul men om inget annat alternativ dyker upp installerar jag ett sånt här i mellandagarna.
Postad 13 december 2004 - 22:54
jo är ju samma sak för mig, kvaliten på de analoga utgångarna är av mindre betydelse... det jag är intresserad av är att få ut en " oförstörd" digital signal...
Har ett par polare som jobbar i Oslo, kanske dom kunde beställa Chaintech AV-710 kortet från den norska sidan... du kanske är intresserad av ett i så fall?
...
Postad 13 december 2004 - 22:55

Där ser man gött, de fina med Gainward kortet är ju även att det har en optisk utgång, så man slipper riskera att bränna förstärkaren.....
Redigerat av Fassberg, 13 december 2004 - 23:00.
Postad 14 december 2004 - 14:35
Postad 14 december 2004 - 21:44
Postad 20 december 2004 - 14:19
Innehåll:
- 1 st ljudkort (PCI, Toslink S/PDIF ut, 2 st 3,5 mm stereo in, 4 st 3,5 mm stereo ut)
- 1 st Quick Start manual
- 2 st cd (drivrutiner samt InterVideo WinCinema Pro rev. V)
Förutsättningar:
Jag har enbart använt kortets digitala utgång och endast spelat upp digitalt material. Jag har inte ens kopplat en kabel i de analoga in- och utgångarna så jag har ingen aning om kvaliteten/funktionaliteten på dessa.
Observationer:
För att kunna köra Kernel Streaming, och därmed bit-perfekt ljud, krävs VIA:s drivrutiner för ENVY24. De medföljande drivrutinerna, eller de som kan laddas ned från Gainwards webbsida, tillåter inte den funktionen. Det är bara VIA:s drivare som låser upp den funktionaliteten.
Installation:
- Jag hade inga som helst problem att få kortet att passa i lådan och moderkortet. Andra kort kan vara lite bråkiga så man får bända och trycka lite, men det här passade perfekt.
- Jag lät Windows installera kortet automatiskt, men detta steg är det bättre att skippa. Tryck bara "Cancel" när Windows har hittat ny maskinvara. Ladda i stället ned drivrutinerna från VIA Arena och installera dessa för att få tillgång till Kernel Streaming.
- VIA Vinyl Audio Control Panel kommer att användas i stället för Windows Mixer. I detta program kan det därför vara bra att bocka i "Load Control Panel at Microsoft Windows Start", jag har även bockat ur "Enable Microsoft Speaker Icon on Taskbar".
- VIA:s kontrollpanel var inte helt simpel att förstå sig på för att få ut Kernel Streaming. I läget "2 Channel", under "Advanced Controls" kan man bocka i "Enable Digital Output" och välja "PCM Only" så kan man använda Kernel Streaming. Mediespelare som klarar KS kan då även köra ut dts 5.1 44,1 kHz, vilket innebär att man kör KS. Ladda ned filer från Sveriges Radio, se bara till att det är dts 44,1 kHz. Kan du höra dessa har du lyckats med Kernel Streaming.
- Att dessutom kunna köra AC3 5.1-ljud i spelare som inte kör KS var lite krångligare. Jag följde ett märkligt tips från darklordjames på HTPCNews forum: Gå till VIA:s kontrollpanel, "2 Channel" -> "Advanced Controls", välj "PCM Only". Gå sedan till "8 (7.1) Channel" -> "Advanced Controls" -> "Sample Rate Select", bocka ur "Automatic" och välj "44.1 kHz". Kryssa i "Automatic" igen. Gå tillbaka till "2 Channel" och välj "AC3 or PCM Autoselect (48 kHz Only)". Nu kan kortet spela PCM, AC3 och dts i både 44,1 och 48 kHz utan att några ändringar behöver göras.
Jag ska dock poängtera att det sista steget tog ett tag för mig att få igång. Länge hade jag inget AC3-ljud trots att jag följde instruktionerna. Du får vara beredd på att testa konfigurationen med olika mediefiler och börja om några gånger. Jag är inte säker, men jag tror att det började funka när jag följde instruktionerna och sedan startade upp en AC3-fil. Testa olika format bara så ska det nog lösa sig.
Resultat:
- Ljudet i mina mp3:or har en tydlighet som inte fanns i mitt gamla AC97-ljudkort. Detta eftersom 44,1 kHz-signalen inte samplas om till 48 kHz. Det är ingen ljusårsskillnad, men den finns definitivt där.
- AC3-ljud samplas ju inte om i AC97-kort eftersom det redan är 48 kHz. Ingen skillnad där, alltså.
- Jag kan nu spela 44,1 kHz dts-filer. Inte för att det kryllar av dem, men det är ändå ett format jag inte kunde spela tidigare.
För framtiden:
- Jag väntar på att få köra den nya betan av ReClock som stöder Kernel Streaming, då går inte mina videofiler heller genom Windows kmixer.
- Jag har också tänkt testa ASIO4all i WaveLab eller liknande, och koppla in min gitarr direkt i ljudkortet. Det finns en radda VST-plugins i stil med AmpliTube som gör att man kan använda datorn och stereon som gitarrförstärkare.
Slutsats:
Bättre ljudkvalitet på min lagrade musik är lätt värt de 400 kronor och uppskattningsvis två timmar av inställningar jag har lagt på detta kort. Dessutom är vetskapen att jag (i rätt program) kan få ut en oförvanskad signal från vilken källa som helst värd ganska mycket. Efter de få dagar som gått hittills är jag väldigt nöjd.
Postad 14 januari 2005 - 05:57

Säg att jag köper kortet som från början nämns i denna tråd, kan jag då koppla endast en kabel från Digital Out från dotterkortet till Digital In på min reciever, ställa recievern på DTS: Cinema (yamaha 440) och förvänta mig att recievern producerar äkta Dolbi Digital eller DTS- ljud i 5.1 eller 6.1?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar