Edit: Det funkar med filmer som du spelar upp med t.ex. PowerDVD. Dock funkar det inte med de DTS-ljudfiler du kan ladda ner från Sveriges Radio.
Redigerat av zvedberg, 14 januari 2005 - 09:57.
ljudkort med digital ut från Clas Ohlsson
Startad av
Fassberg
, nov 25 2004 08:19
82 svar till detta ämne
1 relaterade trådar
Postad 14 januari 2005 - 09:54 ![]() Edit: Det funkar med filmer som du spelar upp med t.ex. PowerDVD. Dock funkar det inte med de DTS-ljudfiler du kan ladda ner från Sveriges Radio. Redigerat av zvedberg, 14 januari 2005 - 09:57. Postad 14 januari 2005 - 21:57 Ska ta och kila ned och se om de har något sådant kort kvar. Såg på hemsidan att de bara hade Lite- versionen, vet någon vad det är? PowerDVD säger du... jag använder MediaPlayer Classic och VLC, men jag antar att det ska göra samma resultat... tack! mvh Damo Postad 16 januari 2005 - 01:53 Köpte ett Gainward Hollywood@Home 7.1 på OnOff för ett par veckor sen mest för att det verkar helt ok, sen för att dom säljer ut dom för 299:- Dom hade ett helt gäng i Kista och U-Väsby i alla fall, men nu vet jag inte. Har inte provat det än, för jag väntar på att bygga en helt ny dator. mvh Fredrik Postad 16 januari 2005 - 12:15 Jag köpte ett, det fanns hur många som helst i butiken (OnOff i Eskilstuna) Efter att ha läst JeyBoys inlägg så fick jag också allt att fungera. Postad 17 januari 2005 - 00:38 ![]() *edit* Var iväg igår och letade, men hittade faktiskt inte ljudkort. Som någon skrev tidigare är det bara Lightversionen av ljudkortet som finns på ClasOhlsson och på onoff var det slut... Bästa är kanske att skaffa ett moderkort med nforce2 då ![]() Redigerat av Unregistered978afc2c, 19 januari 2005 - 03:28. Postad 19 januari 2005 - 13:25 OnOff brukar ju kunna skicka emellan sina butiker om man smörar lite... ![]() För jag tror att dom har dom kvar i en del butiker faktiskt. Dom finns på nätet i alla fall..... GAINWARD HOLLYWOOD 7.1 Kampanjpris 299:- (Tid. ONOFF-pris 397:-) Finns i lager Artikelnr: 30583 lycka till Fredrik Postad 19 januari 2005 - 21:15 ska ned och gnöta på dem imorrn då ![]() Går det alltså att få ut en ren spdif-signal till förstärkaren genom detta ljudkort, som förstärkaren gör om till 2.1, 5.1 eller 6.1 ljud? Postad 19 januari 2005 - 22:13 Jag känner igen det där pipiga ljudet och undrar om det inte beror just på (dålig)omsampling av ljudet från 44.1 kHz till 48 kHz. Jag fick det när jag gjorde tvärtom en gång: Från 48 kHz till 44.1 kHz. Jag tog en ljudfil med 48 kHz och brände den till en audio-cd rakt av med mitt brännarprogram. Det som då hände var att brännarprogrammet omvandlade filen till 44.1 kHz innan den brände och omvandlingen var av usel kvalitet för det lät verkligen illa när man körde skivan i CD-spelaren. Först verkade det ok, men när man lyssnade med örat nära högtalaren så skar det i öronen och man hörde att det var väldigt distorderat ljud. Det går att omvandla från 48 kHz till 44.1 kHz med bra kvalitet om man gör det på rätt sätt, dvs med hjälp av "dithering". Det används t.ex. när man spelar in CD-skivor professionellt och har 48 kHz eller 96 kHz som grundmaterial. Frågan är dock om det går att göra i realtid med hårdvara som vi vanliga dödliga har råd med. Det program jag använder för omsampling med dithering tar ganska lång tid på sig att gå igenom en ljudfil. Postad 07 februari 2005 - 03:04 Dom hade massor kvar.... Nu ska jag bara köpa mig en Optisk kabel (10m)..Som jag ska koppla mellan ljudkortet och min Reciever (Yamaha RXV450) Jag lyckades med konststycket att "bränna" sönder mitt integrerade ljudkort med en vanlig Phone Sladd.....Så därför inhandlades ett Gainward så man kan koppla Optiskt. Postad 08 februari 2005 - 22:52 Tackar för tipset om Ljudkortet, snacka om väl spenderade 297 kr Nu till det andra...Skulle ngn kunna förklara hur jag får Kernel Streaming att fungera på "lätt svenska*..... Var in på via`s hemsida å där var det ju massor av saker att ladda ner...Ska man ladda ner allt?? Var även in på Asio4all`s hemsida å kikade men fattade inte riktigt.. Så ngn snäll person kan ju "posta" en beskrvning år mig hur jag ska få det att funka MVH Kajjan Postad 16 februari 2005 - 00:28 Har ett Gainward Hollywood@Home 7.1-kort som jag endast använder digital ut på. Har följt guiden för att få AC3 5.1-ljud ut. Hade inget ljud i centerkanalen innan jag följde guiden. Nu har jag fått ljud. Dock så ställer min reciever ej om till "Dolby Digital" (testar med DVD-skiva med DD). Är det någon som kan hjälpa mig och berätta vad jag gör för fel? Varför får jag bara Pro Logic? Jag har ställt om i Cyberlink PowerDVD att använda SPDIF only. Tillägg: Använder Meedio Tacksam för hjälp/tips! Redigerat av sweripa, 16 februari 2005 - 09:22. Postad 16 februari 2005 - 18:04
Säker att skivan har DD 5.1 då? Postad 17 februari 2005 - 13:11 Så jag drar slutsatsen att något är felinställt på min HTPC... jag kommer dock ej på vad... Tacksam för hjälp. Postad 19 februari 2005 - 11:19
Vad har du för reciever? Postad 12 april 2005 - 18:21 Postad 12 april 2005 - 18:43
Gainward Hollywood@home 7.1 har endast optisk utgång. Fördelen är att du inte förbinder dator och förstärkare galvaniskt. Nackdelen är för mig att 15 m optisk kabel är inte att rekommendera så det blev en optisk-coax omvandlare från Kjell & Company http://www.kjell.com...tem=37412&path= Postad 13 april 2005 - 09:29 Så jag köpte ett "Gainward Hollywood@Home 7.1" på OnOff för 299:- (har jag för mig), och det klarar 5.1 även på den optiska utgången. Postad 13 april 2005 - 12:30 Jag har ett zoltrixljudkort och jag har tittat på ca ett hundratal filmer med kortet och jag har aldrig haft några problem att få DD.DTS.DDEX.eller DTSES via den optiska utgången så du måste gort något fel. Postad 13 april 2005 - 13:15
Varför är det inte att rekommendera 15 m lång optisk kabel?? MVH Kribban Postad 14 april 2005 - 11:07 Jag har ett zoltrixljudkort och jag har tittat på ca ett hundratal filmer med kortet och jag har aldrig haft några problem att få DD.DTS.DDEX.eller DTSES via den optiska utgången så du måste gort något fel. Det var ett tag sedan nu, men jag körde med medföljande drivrutiner iaf. Körde det grafiska verktyget som följde med, och där gick det bara att aktivera vanlig stereo och de testljud som man kunde lyssna på hördes bara i höger/vänster front. När övriga högtalare blinkade (pedagogiskt för att visa att nu skall det låta i den högtalaren) så var det tyst. Om jag inte missminner mig helt så svor jag över detta ett tag, tills jag erkände mig besegrad och tittade i instruktionsboken där det stod att den endast stödjer 5.1 via de analoga utgångarna. Redigerat av na96mrt, 14 april 2005 - 11:08. Postad 14 april 2005 - 15:21
Det är inte säkert att du får fram signalen om du kör optiskkabel så långt.. Postad 14 april 2005 - 17:18 Det är i och för sig sant att det bara går att aktivera den optiska utgången om man väljer "2 Speakers". Kortet kommer dock ändå att skicka ut DD eller DTS i 5.1 om man spelar upp en DVD med t.ex. PowerDVD.Jag har ett zoltrixljudkort och jag har tittat på ca ett hundratal filmer med kortet och jag har aldrig haft några problem att få DD.DTS.DDEX.eller DTSES via den optiska utgången så du måste gort något fel. Postad 29 april 2005 - 17:57 Jag hade dock, tillskillnad från Jetboy, problem med att få kortet att passa i datorn. Plåten på baksidan av kortet var monterad 2-3 mm ut ifrån kortet vilket gjorde att kortet hamnade 2-3 mm för långt in på moderkortet och det gick då inte att få ner kortet i pci-platsen. Jag åkte därför tillbaka med kortet till OnOff för att byta till ett som var riktigt, men efter att ha tittat på fler kort visade det sig att alla var gjorda på detta sätt. Vi testade även att sätta i kortet i en dator som de sålde på OnOff för att se om det var något galet med min dator, men vi lyckades inte att få in det i deras dator heller. Eftersom jag ville ha kortet med Envy24-chippet så kom vi överens om att jag skulle hem och testa en gång till annars skulle jag få lämna tillbaka det. Väl hemma så skrivade jag bort plåten från kortet. När jag satte i kortet hängde plåten bara löst, men när det väl satt fast i PCI-platsen och plåten skruvades fast i chassit så satt kortet fast ganska bra. Jag kopplade in kortet med en 10 m lång optisk kabel till förstärkaren. Jag var först tveksam på om det skulle fungera bra med 10 m kabel, men det funkade utan problem. Jag installerade VIA:s nyaste drivrutiner och efter någon timmes inställningar och fixade lyckades jag att spela upp både ac3, mp3 och DTS-audio. Ac3 spelades genom BS-player, men jag vet inte hur man kan vara säker på att ljudet är "bit-perfect"? Mp3 och DTS-audio lyckades jag bara att spela upp genom Foobar. I Winamp fick jag till en början bara felmeddelanden när jag försökte spela upp med ASIO-plugin:et. Nu har jag på något sätt lyckts få bort dem (lite pillande i olika inställningar) och winamp spelar låten utan att klaga, fast jag får inget ljud. Måste man använda winamp 5 för att få det att fungera kanske? Just nu har jag 2.73 Jag har bara hunnit fixa med kortet några timmar totalt och har därför inte hunnit testa så mycket än. Det jag har märkt hittills är att det blir en klar skillnad mot mitt AC97-kort. Tidigare fick man höja volymen en del för att få en "rymd" på ljudet. Detta får man nu även på lägre volymer samt fler detaljer i ljudbilden. Nackdelar än så länge är att jag inte får ljudet i winamp att fungera, inte heller i quicktime eller flash. En annan nackdel är att det inte går att spela flera ljud samtidigt. Om jag lyssnar på musik och får ett meddelande på icq så tystnar musiken och icq-ljudet hörs. Efter detta är det tyst tills man aktiverar musiken igen genom att spola, byta låt eller liknande. Är det någon som haft samma problem eller har en lösning på någon av dem? Postad 29 april 2005 - 18:25 ![]() Jag hittade även ett Kernel Stream-plugin till winamp, men det får jag inte att fungera i någon av versionerna av Winamp. Finns på denna adressen om någon vill testa: http://www.hydrogena...?showtopic=4569 Postad 30 april 2005 - 01:33 Varför är det ett problem att det inte fungerar med winamp? Använd Foobar istället. Angående det där med att man inte kan spela upp flera ljud samtidigt stämmer inte riktigt, det går att spela upp flera ljud samtidigt om dom har samma samplings frekvens. Eftersom att så gott som alla mp3:or har 44,1khz och så gott som alla windows- och programljud har 48khz så blir det som du beskriver, att musiken stannar när ett annat ljud spelas upp. Postad 30 april 2005 - 11:29 Jag använde Foobar för något halvår sedan men tyckte aldrig om det riktigt lika mycket som winamp. Det ser ut som en stor playlist i ett tråkigt windowsfönster. Men det finns kanske skins och olika sätt att ändra utseendet på? Jag får nog gå igenom inställningarna lite mer för att få det att funka som jag är van vid oxå... får se om jag gör det någon gång ![]() Jag har tidigare läst att det bara går att spela upp ett ljud i taget eftersom ljudet inte går igenom någon mixer som sätter samman ljuden, utan allt ljud går direkt till förstärkaren. Men jag hade för mig att ljudet som spelades för tillfället skulle ta bort alla andra ljud. Men det verkar vara tvärt om. Det ljud som sist kommer bryter det pågående. Om jag försöker att spela mp3 med 44,1 kHz med både winamp och foobar samtidigt så hörs bara den ena spelaren. Så jag lyckas inte att spela upp 2 ljud samtidigt även om de har samma samplingsfrekvens. Men det kanske beror på att båda spelarna försöker använda Asio4All och det är därför det inte går? Om det fungerar att spela flera ljud samtidigt så skulle jag alltså kunna göra om exempelvis icq-ljudet till 44,1kHz och få det att spelas upp samtidigt som musiken spelas? Postad 01 maj 2005 - 17:07
Det är antagligen så att båda spelarna försöker använda Asio4All och att någon form av krock uppstår och att det är därför det inte fungerar, för jag kan spela upp flera ljud samtidigt om de har samma samplings frekvens. Prova att göra om ICQ-ljudet till 44,1 khz och se om det fungerar (smart lösning, hade jag inte tänk på). Postad 02 maj 2005 - 11:39 Postad 02 maj 2005 - 19:40
Vad dum jag känner mig, du har ju helt rätt. Har inte, precis som du säger, provat att spelat upp ett ljud med ks tillsammans med ett "vanligt" i samma samplingsfrekvens. Postad 28 oktober 2005 - 22:09 Postad 31 oktober 2005 - 15:27
Finns det fortfarande på OnOff eller? Hittar det ingenstans på webben. /Niclas Postad 31 oktober 2005 - 16:19 Öppet till 20.00 /Niclas - har lagt undan ett 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |