Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - Panasonic TH-PW7

1064 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TH-37PW7 (TV) 1 8 (2) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PW7 (TV) 1 9,33 (14) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 26 november 2004 - 18:48

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...=27750&pic=.jpg

Fakta:

TH-42PW7, TH-37PW7
Kontrast: 4000:1
Pixels: 854 x 480
Gråskalering, antal steg: 1536
Kan använda HDMI-anslutning: Ja (tillbehör) 

TH-50PHW7, TH-42PHW7
Kontrast: 3000:1
Pixels: 1366 x 768 (50"),  1024 x 768 (42")
Gråskalering, antal steg: 1536
Kan använda HDMI-anslutning:   Ja (tillbehör) 

(Bild och fakta taget från Panasonic Sveriges web site)

https://www.prisjakt...20514&type=.png
https://www.prisjakt...20515&type=.png
https://www.prisjakt...20670&type=.png
https://www.prisjakt...20123&type=.png

Allmän info:
Panasonics nya skärmar i PW7/PHW7-serierna är just skärmar - de saknar TV-mottagare (tuner), de saknar högtalare, de saknar i grundutförandet även de ingångar som krävs av en hemmabioanläggning. Man köpter till de ingångar man behöver i form av instickskort, och beroende på leverantör säljs den ibland även med något kort installerat vid köp. Det finns tre kortplatser på skärmen (utom TH-37PW7, som bara har två kortplatser).

Fördelar
Fördelarna med skärmen är just den flexibilitet instickskorten ger - man är inte "fastlåst" vid sitt nuvarnade hemmabiosystems videoutgångar om man skulle vilja byta detta, och skärmen är "framtidssäker" såtillvida att det redan finns kort med HDMI- & DVI-ingångar. Även den lågupplösta skärmen (PW7) klarar av att ta emot "HDTV-signalerna" 720p och 1080i.

Nackdelar
Om man bara vill ha en "Plasma-TV" där man bara kan sätta i stickkontakten och plugga in antennsladden är inte detta rätt plasma. Då rekommenderas istället Panasonics TH-42PA30.

Mera info:
Själva skärmen är en vidareutveckling av den otroligt populära skärm som sitter i Panasonics TH-42PA30 och TH-42PW6. Här är några av skillnaderna:

PW7 har 1536 gråskalesteg och mot tidigare skärmars 1024. Två andra intressanta saker är att Panasonic hävdar för PW7 att livslängden nu är 60000 timmar, samt att fosforförbättringar gör att risken för inbränning inte är större än på en vanlig CRT-skärm.

Manual & Infofolder
Länk till dessa går att hitta längre ner på denna sida (båda för den amerikanska marknaden).

Olika instickskort:

För er information kommer här hela listan på instickskort till PW7 och PHD7, priserna är rek. butikspris exkl. 25% moms:

TY-42TM6Z - Komponentingång (3xRCA) + stereo audio (2xRCA)
695kr

TY-42TM6A - Komponentingång (3xBNC) + stereo audio (2xRCA)
695kr

TY-42TM6B - Kompositvideoingång / s-video (2xBNC) och audio (2xRCA)
695kr

TY-42TM6D - DVI ingång (DVI-D kontakt...för digital RGB signal, har HDCP stöd!)
1395kr

TY-42TM6P - RGBHV ingång (15pin D-SUB för VGA från PC) och stereo audio (3.5mm stereokontakt)
695kr

TY-42TM6T - SCART ingång (komposit+s-video+RGBs) och stereo audio
1395kr

TY-42FB7HM - HDMI ingång (digital RGB signal och audio)
1395kr

Mvh,
Marcus

Dessutom....

Vill bara tala om att 37-tummaren endast har två platser för instickskort, så att ingen går och köper den i tron att den har tre.

Vidare har den tredje kortplatsen begränsningar, så alla kort kan inte användas där. Exemplevis kan man inte ha SCART, DVI eller HDMI där.

Några ytterligare instickskort än de som nämnts tidigare:

TY-42TM6V - Komposit eller S-video (RCA, passar i kortplats 1 eller 2)

TY-FB7SD - SDI (1xBNC, passar i kortplats 1 eller 2)

TY-FB7HD - HDSDI (1xBNC, passar i kortplats 1 eller 2)

TY-FB7WPJ - Wirelsess Presentation Board (trådlös överföring / 256 datorer / man kan styra plasman från webbläsare, passar i kortplats 1)

TY-42TM6G - RGB Active Through Terminal board (2x15pin DSUB, 1xRS232, för att koppla ihop upp till 9 skärmar till en videovägg, dubbelkort som tar upp kortplats 1 och 2)

KE0101CRBW - Twisted Pair Cable Receiver Board (tar emot bild, ljud och styrsignal via CAT5e-kabel, passar i valfri kortplats)

BB-S700PD - Streaming Box (tar emot streamad MPEG2 MP@ML över LAN eller Internet, dubbelkort som tar upp kortplats 1 och 2)

PLUG-VC250 - PDP Controller (dator med WinXP embedded, hårddisk, USB, ethernet, line out, PCMCIA mm, pixlarna mappas 1:1 mot plasman, trippelkort som tar upp kortplats 1, 2 och 3)

Och nej, fråga mig inte om priser eller var/när man kan köpa korten, för det vet jag inte...

Övriga tillbehör:
Väggfäste, bordsstativ, högtalare, tuner

Måste man använda tuner?
Nej det behöver man inte alls. För analoga signaler kan man använda tunern i en gammal VHS, eller i en inspelningsbar DVD. För digitala signaler kan man skicka ut signalerna från digitalboxen via SCART-RBG, komponent eller vad man nu har för utgångar på boxen.

För- och nackdelar med Panasonics tuner TU-PT600E
Den är dyr, samt kräver den även ett speciellt instickskort. Detta kort kopplar ur de resterande två kortplatserna, men å andra sidan har tunern tre RGB- och en komponentingång. Om man även köper till de Panasonic-högtalare som kan hängas på skärmen, har man tillsammans med tunern nu faktiskt "en TV" som inte kräver något extra hembiosystem.

Vad står de olika benämningarna för?

Ändelsen U betyder att det är en amerikansk modell. Y:et anger att det följer med anslutningskort. Europeiska varsionen har ändelsen EK (svart) eller ES (silver, finns inte i USA). Föregående modell i Europa hade ändelsen EX där X:et betydde att inget anslutningskort ingick (förutom den inbyggda VGA-kontakten). Den brittiska versionen har ändelsen BK (svart) eller BS (silver).

Blir det "automatiskt" bättre TV med en höupplöst skärm?

Hej!

Jag kan bara instämma i kören - PW7 är lätt marknadens bästa plasmaskärm, oavsett prisklass. Tidigare generationers skärmar var Fujitsu i spetsen och NEC och Panasonic tätt efter, Pioneer ytterligare ett kliv ner (deras skärmar lider fortfarande av för mycket dot crawl, eller kolsyra som jag brukar kalla det).

För SDTV (det vi alla har idag och några år framåt) är 854x480 optimalt, att skala ner 576 linjer till 480 ger en tillräckligt skarp bild på 42", tänk på att många projektorer inte har fler linjer vid 16:9 format (SVGA projektorer) och ser ganska skarpa ut även vid 80" på 3-4m avstånd! De flesta skärmar jag sett (många) klarar inte att skala upp SDTV eller DVD till 768 linjer utan att samtidigt förstärka och förstora artefakter. Har man dessutom digital TV (Boxer) eller satellit, så förekommer redan en del mpeg artefakter som helst INTE skall förstoras eller skalas om till 768 linjer. Det kan också vara klokt att bedöma plasmaskärmens bild från två olika avstånd - titta först nära efter artefakter, dot crawl, VB etc., titta sedan från det avstånd du i praktiken kommer att sitta, kanske 3-4m från skärmen. Från detta avstånd krymper skillnaden mellan en skärm med 480 linjer vs en med 768 linjer drastiskt!

För HDTV (det i princip alla INTE har idag och några år framåt) är det så att 768 linjers upplösning stämmer tillräckligt väl med 720p formatet och framförallt 1080i nedskalat för att ge kanonbild, och nu pratar vi vykort, haksläpp och holländsk dambasket! Vill man satsa på den utmärkta Quali-TV 1080IR mottagare för HD1, använda HTPC med surfande ibland, köra högupplösta WMV filer, D-VHS etc, så är det enda rätta en 1366x768 eller 1024x768 skärm. Panasonic har dessutom redan SDI kort till PW7 serien så attman kan mata antingen SD SDI eller HD SDI (broadcast kvalitet) från SDI-moddad box eller spelare. Detta får de idag kända konsumentprodukterna att fullständigt hamna i skamvrån.

MEN VI KÖPER VÄL SKÄRM EFTER TILLGÄNGLIGT PROGRAMMATERIAL...ELLER?

Jag har jämfört både standard PW7 och PHD7 versionen och för vanliga TV utsändningar, satellit och digital-TV samt DVD är det ett enkelt val. 480-skärmen har dessutom bättre tryck i bilden (högre ljusstyrka) samt något högre kontrast (4000:1 jämfört med HD skärmens 3000:1). Annars blir det lite som att köpa en jeep och bara köra med den i stan...eller gör folk det...hmmm... :D

Jag är själv väldigt pragmatisk och ser till prestanda i första hand, men får lov att hålla med någon talare ovan att det är upplevelsen som räknas, före specifikationerna. I detta fallet är det till 100% en fråga om att anpassa skärmens upplösning efter källmaterialets beskaffenhet. HD skärmen kommer alltid att ha bättre möjligheter och prestanda totalt sett, men inte när den matas med undermålig bildsignal. Det är trots allt så att det inte tillkommer fler detaljer i bilden bara för att en bild skalas upp - tvärtom presterar de allra flesta displayer bättre när de skalar ner källan (jämför 1080i på en 768 linjers skärm).

Som jag skrev ovan är HD skärmen betydligt mer framtidssäker och klarar HDTV, PC och WMV/D-VHS, men sämre på att visa så ren SDTV bild som möjligt och DVD, än en 480 linjers skärm.

Nu hör till saken att båda varianterna är så billiga att det inte blir allt för blodigt att köpa båda två - TH42PW7 idag och TH42-PHD15(?) om 5 år när HDTV kanske mognat lite mer och det finns HD-DVD att tillgå!

Mvh,
Marcus

Vilken skärm ska man välja??

Jag skulle rekommendera PW7 före den högupplösta versionen som har sämre bild med vanligt material (digital-tv, dvd, medmer). Sedan har den även fläkt och inte samma "tryck" i bilden.

PW7 är det bästa idag helt enkelt! :wub:

EDIT: Har lagt till en massa fakta. Tidigare öppnades tråden enbart med:

Tänkte att det kanske vore bra med en ny tråd för denna plasma, så de som kör TH-42PA30 slipper läsa tjat om PW7-an...

Kanske kan bli officiell med tiden, om vi blir fler än 3... ;-)

Redigerat av Martin.M, 02 januari 2005 - 18:45.

Postad 26 november 2004 - 18:50

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Trevligt! :wub: Hoppas på diskutioner om instickskort och dylikt.

Postad 26 november 2004 - 18:53

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Skulle precis fråga om någon hittat en manual för PW7 ännu, när jag själv fann den:

ftp://ftp.panasonic.com/pub/Panasonic/Dri..._TH-7Series.pdf

En mera reklaminriktad folder finns på:

ftp://ftp.panasonic.com/pub/Panasonic/Dri..._TH-7Series.pdf

EDIT: Båda gäller amerikanska specifikationer.

Redigerat av madmakz, 01 december 2004 - 08:10.

Postad 26 november 2004 - 19:33

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Hoppas på att vi får våra PW7:or nu då! :wub: Väntade med instickskortet, tänkte köpa till komponent när dom väl får in. Priset ska ligga på runt 1700kr på komponent kortet. Lika bra att få med RGB scarten från början tyckte jag.
Sedan blir det HDMI när jag väl behöver den ingången.

Kommer bli riktigt nöjd!

Var och kollade på PW7 idag med brorsan, drog igång klassikern finding nemo och ja ######r vilken bild! Svärtan är identisk med PA30 och gråskalan kanske en aning mer, men inget man lade märke till direkt. Skärpan var dock nått jag la märke till, otroligt bra skärpa och detaljrikedom måste jag säga. Sedan färgerna, levande och riktigt bra. LCD apparaterna bredvid upplevs bleka mot PW7. Av det jag sett så är PW7 ett snäpp vassare än PA30 i bild, jag blev övertygad direkt.

Sedan att PW serien har grymt många mer bild-möjligheter är bara en fördel. Finns många inställningar för bild medmer och stöd för 720p känns "tryggare" även om det inte är värsta grejen.

Härlig läsning!!

Min största "fruktan" över PW7 var att jag inte sett på skärmen "live". Men eftersom jag sett 42PA30 tänkte jag att PW7 skulle väl åtminstone vara lika bra. Annars skulle jag aldrig köpt "grisen i säcken" vad gäller den sorts peng som är involverad i såna här köp...

(PS: Citatet ovan är hämtat från PA30-tråden...)

Postad 26 november 2004 - 19:43

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Jag sa att jag ville ha component och HDMI kort men han visste inte pris just nu. Sa dom 1700kr för component kortet till dig radiuz? Då undrar man ju vad HDMI kortet kostar.
Tänkte "kanske" köra med Panasonic S-97 som har HDMI utgång. Säger "kanske" för jag håller på att övertyga sambon om att vi behöver en ny DVD också :wub:
Fick besked om att den skulle trilla in i mitten av December. Var kanske bara för jag valde korten också.

Postad 26 november 2004 - 20:49

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
madmakz : Samma här ang grisen i säcken! Bilden som PW7 presterar är grymt detaljerad och känns "hög upplöst" fast den inte är det. Om man sitter 2-3 meter ifrån får man en topp-bild. Tänkte igentligen köpa PW7 istället för PA30 från början och hux flux blev det PW7 trots allt :wub: Kommer bli mer än nöjd.

Pete : Om jag hörde rätt så kommer priset vara på 1700-2000kr på komponent kortet, tycker jag är hyffsat då priset är mkt dyrare igentligen.
HDMI kortet kommer säkert kosta 2500kr, men kan inte uttala mig nått då dom ej fått in korten ännu. All för dyrt kommer det iaf inte bli. :D

Postad 26 november 2004 - 22:04

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Tänkte "kanske" köra med Panasonic S-97 som har HDMI utgång. Säger "kanske" för jag håller på att övertyga sambon om att vi behöver en ny DVD också :wub:

Va?! Ska man ha HDMI nu också? Behövs det egentligen? I min order till Fyndbörsen har jag också beställt Panasonics SC-HT1500*, som har komponent- och RGB. Tanken är ju sen att den skulle räcka åtminstone en 4-5 år.

Med det källmaterial vi har idag (satellit & DVD) -- blir det bättre med HDMI, eller du vill bara åt känslan...?

*SC-HT1500 finns på http://www.panasonic..._l15/index.html

Postad 26 november 2004 - 22:19

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
HDMI är inte jätte nödvändigt då komponent är tillräckligt bra. HDMI kortet kommer jag köpa till när dom nya spel-konsolerna kommer. :wub:

Redigerat av radiuz, 26 november 2004 - 22:19.

Postad 27 november 2004 - 00:02

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Med det källmaterial vi har idag (satellit & DVD) -- blir det bättre med HDMI, eller du vill bara åt känslan...?

Jag tror inte att det blir sämre iallafall :wub: Ville köra 720p och 1080i till skärmen o låta den skala ner. Det brukar dom vara bäst på. Sen så vill jag ha bättre DVD spelare än den jag har idag. Har en Pioneer 656. Så det blir nog inte sämre iallafall :D

Redigerat av Pete, 03 december 2004 - 14:37.

Postad 27 november 2004 - 00:20

Unregisteredff4ab017
  • Unregisteredff4ab017
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Har själv funderat på denna plasma, den är ju riktigt fin. Men undrar vad som skiljer denna plasma mot PA30?

Postad 27 november 2004 - 03:02

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Har själv funderat på denna plasma, den är ju riktigt fin. Men undrar vad som skiljer denna plasma mot PA30?

Tja, i citatet från radiuaz ovan står ju en del om själva "titt-upplevelsen".

Annars kan man kort säga att om PA30 är en "TV" så är PW7 "bara en skärm", dvs med PA30 kan du bara plugga stickkontakten, koppla in en antenn från väggen och börja titta -- den har inbyggda högtalare och inbyggd tuner. Till PW7 behöver du någon form av hemmabiosystem, samt eventuellt en tuner beroende på hur ditt system ser ut och vilken sorts TV-signal du använder.

En viss oro har uttyckts i PA30-tråden för att PA30 inte kan ta emot (den framtida) HDTV-signalen 720p. Det klarar PW7 av. Detsamma gäller avsaknaden av digitala ingångar på PA30. På PW7 köper man själv till vad man behöver genom olika instickskort:

"Composite, component, RCA, BNC, PC, RGB, SDI, HD-SDI, HDMI, DVI-D w/HDCP, Twisted-Pair Cable, and wireless presentation terminal boards available."

Vad gäller gråskalesteg, har (tror jag...) PA30 1024 st och kan därför visa drygt en miljard färger. PW7 har 1536 gråskalesteg och kan därför visa drygt 3,5 miljarder färger.

Två andra intressanta saker är att Panasonic hävdar för PW7 att livslängden nu är 60000 timmar, samt att fosforförbättringar gör att risken för inbränning inte är större än på en vanlig CRT-skärm. Vet inte vad de sagt om detta för PA30.

Upplösning (852x480) och kontrast (4000:1) ör densamma för båda skärmarna.

En mera detaljerad beskrivning kan man hitta på http://catalogs.info...3.htm#Documents -- jämför den med förstasidan i PA30-tråden. (Och om någon undrar övar att det står "2,048 shades of gradation" i länken, så är det är tekniken "New Super Real Gamma System" som i mörka scener återger motsvarande 2048 steg.)

Just nu ligger båda skärmarna runt 25000 kr i pris. PA-30 är kanske mest prisvärd då man får allt på köpet, medan man kanske måste köpa till extrakort till PW7 för att kunna optimera mot sin övriga utrustning. Å andra sidan finns det ju just pga av dessa instickskort flera möjligheter...

Postad 27 november 2004 - 09:27

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1 868 inlägg
  • 0
Kan inte någon lägga upp en bild på TH-42PW7.

Postad 27 november 2004 - 10:35

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Kan inte någon lägga upp en bild på TH-42PW7.

Visst, här har du några:
Postad bild
Postad bild

Postad 27 november 2004 - 11:51

Unregistered71093fd7
  • Unregistered71093fd7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag sa att jag ville ha component och HDMI kort men han visste inte pris just nu. Sa dom 1700kr för component kortet till dig radiuz? Då undrar man ju vad HDMI kortet kostar.
Tänkte "kanske" köra med Panasonic S-97 som har HDMI utgång. Säger "kanske" för jag håller på att övertyga sambon om att vi behöver en ny DVD också :(
Fick besked om att den skulle trilla in i mitten av December. Var kanske bara för jag valde korten också.

Om man kikar i manualen så verkar det som att man får med komponent ingången från fabrik... :(

Postad 27 november 2004 - 15:07

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Om man kikar i manualen så verkar det som att man får med komponent ingången från fabrik... :(

Det gör det faktiskt. Å andra sidan gäller manualen för "TH-42PWD7UY", vad nu de extra bokstäverna står för...

InWarehouse skriver att de skeppar med ett grundutförande med komponentingång. Fyndbörsen skriver att de har ett grundutförande med SCART RGB. Kanske väljer leverantörerna själva sin grundkonfigurering?

Postad 27 november 2004 - 15:15

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Fyndbörsen skickar med RGB SCART kortet och därför kommer inte komponent att följa med.
Har skärmen verkligen 2048 i gråskalor? Isåfall är det suveränt, för svärtan i finding nemo var klockren. Inte "mörkare" än PA30 men den där "pixligheten" som kan förekomma på PA30 i mörka scener upplevde jag inte alls på PW7. Sen beror det väll på vilken film som körs också, men svärtan var grymt bra.. Längtar nu faktiskt ! Man vill bara stå kvar och kolla på bilden för färgerna och allt var så levande, ska bli förbannat kul med PW7 helt enkelt. :(

För dom som inte vet har även PW7 massa godis som gamla PW6 har. T.ex automatiskt tracking system för kontrasten (mäter av rummets ljusstyrka) och anpassar kontrasten efter rummets belysning. Alltså slipper man pilla på kontrast inställningen!
Picture position och size adjust är även nått som inte finns på PA30 har jag för mig.
Multiple white balance adjustment, Screensaver, PEAK limiting, Cinema Reality.
Nu är inte detta allt som PW7 har men några av dom funktionerna finns med.

Redigerat av radiuz, 27 november 2004 - 15:49.

Postad 27 november 2004 - 20:50

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Sitter och funderar -- och vill gärna ha tips eller råd...

Tidigare när jag var inne på PA30 var det inget att snacka om -- jag skulle ha Panasonics ljudanläggning SC-HT1500, som har "allt i ett"; RGB, komponent, plus DVD med HD-inspelning.

Sysslar själv med ljud, så jag behöver inga super-prylar till TV-tittande -- jag kan gå en trappa ner till ljudstudion och lyssna på min referensanläggning om jag vill ha ett riktigt "fete-sound". Det viktigaste till plasman är ett OK ljud, DVD med HD-inspelning samt RGB och komponent. Ska se snyggt ut också (även jag är gift...) och den slimmade allt-i-ett-varianten på anläggningen ovan passade därför perfekt.

Tills jag bestämde mig för PW7-an, alltså. Om den nu kan ta emot digitala signaler via HDMI kanske det är korkat att skaffa en ny hemmabioanläggning utan?

Kollade in Panasonics SAXR70 som har HDMI och komponent, men inte Scart RGB. Och PA30 har haft så många omdömen där RGB varit bäst så det vill jag inte vara utan. Speciellt som Fyndbörsen levererar med just RGB-kortet...

Har försökt surfa runt, men inte hittat något som passat. Jo, jag har hittat Denon-receivers i 10000-kronorsklassen som har allt vad gäller in- och utgångar, men det är runt 10-12000 jag vill ligga för hela anläggning, reciever, HD-DVD och högtalare.

Skulle vilja bli väldigt glad för receiver-tips runt 5-7000 kr som har både HDMI, komponent och RGB. Resten kan jag nog klura ut själv.

Och visst -- om någon som kan det här säger att jag tänker helt korkat och skit i HDMI för det behövs inte så blir jag glad för det oxå... :(

Postad 28 november 2004 - 11:01

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
madmakz: Du måste inte ha HDMI eller Komponent på recievern. Har du bara ingångar så det räcker på Plasman till dina "grejer" så räcker det. Är där däremot för lite ingångar kan du koppla genom en reciver och sen vidare till plasman. På så sätt klarar man sig med lite ingångar på TV:n.

Vet inte om där finns HDMI ingång och utgång på nån receiver mer än Panasonic SAXR70. Har sett DVI på dyrare apparater. Räcker det med komponent så finns där många att välja mellan. Tycker det räcker med att köra HDMI direkt från DVD:n till plasman.

Du ska nog inte skita i HDMI. Kommer att bli en standard. Men som radiuz sa kan man välja det senare när man känner man behöver det. Nästa generation DVD-Spelare och TV-Spel kommer köra HDMI. Vanlig Scart RGB också givetvis.

Redigerat av Pete, 28 november 2004 - 11:03.

Postad 28 november 2004 - 12:05

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

madmakz: Du måste inte ha HDMI eller Komponent på recievern. Har du bara ingångar så det räcker på Plasman till dina "grejer" så räcker det. Är där däremot för lite ingångar kan du koppla genom en reciver och sen vidare till plasman. På så sätt klarar man sig med lite ingångar på TV:n.

Ja, det var lite så jag tänkte. Det verkar ju bara finnas en HDMI-ingång per instickskort till skärmen. Tänkte att om man skaffar t.ex. en satellitmottagare med HDMI-utgång samtidigt som man har en DVD med samma utgång så kan man inte köra direkt mot skärmen. Men det skulle i så fall betyda en receiver med flera HDMI-ingångar, och då verkar det i dagsläget bli olösligt dyrt. Jag håller mig till "originalplanen".

Tack för svar.

Postad 28 november 2004 - 15:07

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Hmm -- nu blev jag lite fundersam igen. I varken den broschyr eller manual som det länkas till på förstasidan i detta froum står det någonting om SCART. Jag tänker då på SCART-RGB, som man kanske inte kan använda? I manualen står det "component/RGB In" på instickskortet samt att man ställer detta via skärmens setup-program.

Kan det vara så att både "komponentvarianten" från InWarehouse och "RGB-varianten" från Fyndbörsen skeppas med samma kort..?

Men fyndbörsen menade att jag behövde SCART-kablage för RGB...

Trevligt om någon kunde klargöra detta.

Postad 28 november 2004 - 15:33

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Den vi kommer få från fyndbörsen har RGB SCART! Varför den inte finns med i broschyren är för den inte är europeisk har jag för mig. Har själv sett bild på instickskortet med SCART (RGB). Inwarehouse skeppar med komponent och är alltså inte samma som fyndbörsen som skeppar med SCART.

Alla vi som köpt från fyndbörsen får alltså en skärm med VGA ingång (är standard på alla PW skärmar) och instickskort med RGB SCART. Komponenten får dom nog in snart..

HDMI, kommer lite senare och det är inte så mkt att ha ännu.

Postad 28 november 2004 - 15:42

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Alla vi som köpt från fyndbörsen får alltså en skärm med VGA ingång (är standard på alla PW skärmar) och instickskort med RGB SCART.

Tack - det var det jag ville höra! :(

Redigerat av madmakz, 28 november 2004 - 15:49.

Postad 28 november 2004 - 19:06

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0
TH-42PW7 kostar runt 29995:- i Sverige idag bästa pris.

Om jag var er skulle jag välja Tyskland eller England och importera där den kostar ungefär 20000:- jämt och spara in 10000:- och köpa en fin DVD-spelare till denna plasma.

Men fortfarande är det en 852x480 panel på denna vilket gör att ni tappar cirka 100 linjer när ni ser på en PAL DVD i 576p.

Jag skulle hellre satsa på en 1024x768 plasma, då klarar ni även 720p.

Postad 28 november 2004 - 19:48

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Inte om du kollar bästa pris på Prisjakt. 24995kr på Fyndbörsen.

Jag skulle hellre satsa på en 1024x768 plasma, då klarar ni även 720p

Denna klarar 720p. Den skalar ner det till sin egen upplösning men den klarar av det. Satsa du på 1024x768. Jag satsar på PW7 och kommer säkert vara lika nöjd ;)

Postad 28 november 2004 - 20:22

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Inte om du kollar bästa pris på Prisjakt. 24995kr på Fyndbörsen.

Jag skulle hellre satsa på en 1024x768 plasma, då klarar ni även 720p

Denna klarar 720p. Den skalar ner det till sin egen upplösning men den klarar av det. Satsa du på 1024x768. Jag satsar på PW7 och kommer säkert vara lika nöjd ;)

Japp, och Fyndbörsen importerar från Tyskland.

Du har en 852x480 panel, du förlorar redan 100 linjer med dagens PAL system eftersom din plasma du beställt är gjord för NTSC som är 480.

Ännu värre blir det med fastslagen EBU standard på 720p, då förlorar du närmare 300 linjer och det märks ordentligt i detaljskärpa på en sådan panel.

Postad 28 november 2004 - 20:43

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Du har en 852x480 panel, du förlorar redan 100 linjer med dagens PAL system eftersom din plasma du beställt är gjord för NTSC som är 480.

Japp. Panelen är på 852x480. Kan tillägga att jag har en ca: 100st Reg 1 DVD filmer och en ca: 15st Reg 2. Så du förstår om jag inte bryr mig så mycket om Pal. Att den sen skalar ner TV bilden eller dom Pal filmer jag har kan kvitta. Blir bra bild ändå. Letar inte linjer på Plasman. Är det bra bild är jag nöjd. Sen hur många linjer som visas är inte intressant.

Ännu värre blir det med fastslagen EBU standard på 720p, då förlorar du närmare 300 linjer och det märks ordentligt i detaljskärpa på en sådan panel

När det blir standard med HDTV så kommer jag att få en bra bild ändå. Kanske bättre, vi får se. Eller så har jag redan bytat TV. Beror ju på hur lång tid det tar för HDTV att bli standard.

Postad 28 november 2004 - 20:48

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Optoma : Riktigt onödiga inlägg av dig måste jag säga. Vi har redan diskuterat detta ang "linjer, hdtv, bla bla" i ett annat forum. Man får en bättre bild med en lågupplöst idag med vanliga DVD skivor, en 1024 plasma måste skala ner och det blir fler omskalnings-steg.

En 852x480 panel ligger närme dagens DVD skivor i upplösning. Du kan ju skriva ett inlägg i PA30 forumet om samma sak, så får du se vad dom säger ;)

Dessutom är skillnaden mellan 480p till 720p mindre än vad man tror, handlar om 90linjer har jag för mig. INTE 300!
Sedan anser jag att denna plasma är ett givet köp! Även fast den inte har högre upplösning, plasma anser jag iaf inte är tillräckligt för HDTV. Då är det en äkta LCD istället med 1920x1080 som gäller.

Redigerat av radiuz, 28 november 2004 - 20:54.

Postad 28 november 2004 - 20:54

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0
Ni verkar inte speciellt insatta i dom tekniska aspekterna utan mer intresserade av dom estetiska aspekterna.

Eftersom ni inte förstår bättre själva så har jag jag inget mer tillägga i ämnet ;)

Postad 28 november 2004 - 20:57

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Ni verkar inte speciellt insatta i dom tekniska aspekterna utan mer intresserade av dom estetiska aspekterna.

Eftersom ni inte förstår bättre själva så har jag jag inget mer tillägga i ämnet B)

Jag har bara en sak att tillägga och det är att du kanske stirrar för mycket på dom tekniska aspekterna och njuter inte av en bra återgiven bild. ;)

Vi förstår men vi bryr oss inte lika mycket som du gör. :lol:

Postad 28 november 2004 - 21:04

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Ja du! Jag tror du har hakat upp dig för mkt på upplösning och HDTV, som många andra har gjort. Skillnaden mellan en 1024 plasma och lågupplöst vid uppspelning av t.ex 720p är ca 10% i bild-kvalite. PW7 är en riktigt prisvärd skärm och den väljer jag före alla andra Plasma skärmar idag.

Framförallt för dess svärta och skärpa, bilden är lätt den bästa idag när det gäller plasma.

EDIT : Besökte Söders Ljud & Bild idag igen med tjejen, rullade Finding Nemo somvanligt. Blir lika glad varje gång jag ser bild-kvalitén. Var en härlig känsla när 2 vuxna gick förbi och sa "den där TV'n är fet" ;) och man vet att snart har man en sådan själv. Kan inte tänka mig hur bra bilden kommer att bli med en bättre DVD-Spelare, för bilden är redan i toppklass! Dom kör nån media-receiver med DVD och allt i ett.

Redigerat av radiuz, 28 november 2004 - 21:12.

Postad 28 november 2004 - 21:09

Unregisterede2812ee5
  • Unregisterede2812ee5
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag skulle aldrig köpa en 1024 plasma idag, då väntar jag nog tills en äkta HDTV finns till ett vettigt pris. Tex Sharps 45" LCD.

Redigerat av Unregisterede2812ee5, 29 november 2004 - 00:22.

Postad 28 november 2004 - 21:26

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

När det blir standard med HDTV så kommer jag att få en bra bild ändå. Kanske bättre, vi får se.

tja den kan ju inte vara sämre på att skala HDTV upplösningar än vad NSen är så svaret är ett givet: Självklart kommer du få super bild med HDTV!
jag är rätt säker på att du inte kommer att gå tillbaka till DVD när du har sett HDTV ;)

såg just att den inte har DVI? då kanske det blir svårare att köra HDTV från datorn tex? eller HDMI kanske tar en ren DVI signal också?

Postad 28 november 2004 - 21:32

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Varför lämnar alla plasmatillverkare den lågupplösta VGA om det som ni säger är bättre än den högupplösta XGA ?

Redigerat av Viggen, 29 november 2004 - 01:01.

Postad 28 november 2004 - 21:40

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Varför lämnar alla plasmatillverkare den lågupplösta VGA

Dom ger 10% sämre bild vid HDTV ;)

Redigerat av Unregistered1008, 28 november 2004 - 21:41.

Postad 28 november 2004 - 21:41

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Dom ger 10% sämre bild vid HDTV B)

Tack, äntligen lite fakta ;)

Postad 28 november 2004 - 23:07

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Patrik_G : DVI-D (HDCP) instickskort finns till PW7. Men kommer köra på HDMI. Har sett HDTV och vet vad det går för, 1080p är det som kommer bli framtiden enligt mig.

EDIT : Såhär ser SCART kortet ut till våra PW7or från fyndbörsen :
http://www.produkte....y-42tm6t_10.jpg

Redigerat av radiuz, 28 november 2004 - 23:09.

Postad 29 november 2004 - 00:21

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Dom ger 10% sämre bild vid HDTV ;)

Jag behöver egentligen inte bevisa något eftersom jag kan detta, men för att ni ska fortfarande förstå skillnaden i bildkvalitet på era budget plasmor jämfört med en plasma med HD-panel.

Nedanstående bild är matad från en HTPC med WMV-HD material på 720p.

Vänstra bilden är en standard plasma med en 852x480 panel från Panasonic, och den andra bilden till höger är från en Panasonic med 1024x768 panel B)

Om man inte kan se denna skillnad är man blind enligt mig.

Postad bild

Man får vad man betalar för, den regeln gäller även här.

Redigerat av Optoma, 29 november 2004 - 00:23.

Postad 29 november 2004 - 00:24

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Bilderna talar sitt tydliga språk men här är det mer än 10% skillnad i bildkvalitet eller ?

Postad 29 november 2004 - 00:25

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Tyvärr men jag kan inte sluta skratta! Seriöst, lägg ner detta nu. Allvarligt talat! Vi pratar om PW7 här inne, inte om HDTV! Du kan hänvisa till en tråd som handlar om HDTV istället.

EDIT : Detta är lite mer rättvisa med HDTV på en lågupplöst plasma!
https://www.minhembio.com/Patrik_G

Redigerat av radiuz, 29 november 2004 - 00:29.

Postad 29 november 2004 - 00:29

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Tyvärr men jag kan inte sluta skratta! Seriöst, lägg ner detta nu. Allvarligt talat! Vi pratar om PW7 här inne, inte om HDTV! Du kan hänvisa till en tråd som handlar om HDTV istället.

Jo jag vet att tråden handlar om PW7 men jag anser du blir lurad köpa den panelen.

Skillnaden är så enorm att det faktiskt är värt prisskillnaden till HD-panelen av den Panasonic du tittar på.

Postad 29 november 2004 - 00:36

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Dummaste jag hört i hela mitt liv! Lurad? Jag är inte ute efter HDTV, det borde du ha fattat vid det här laget. Alla vi som köpt en PW7 gör ett otroligt bra köp pga priset då det är en av dom bästa Plasma skärmarna idag på marknaden, oavsett lågupplöst panel.

Det är absolut inte värt att lägga 25000kr EXTRA bara för att få lite högre upplösning (1024 PW7). Plasma är iaf inte tillräckligt för äkta HDTV! Och om du inte förstår det vet du inte vad du pratar om.

Så snälla, skriv i HDTV tråden istället!

Redigerat av radiuz, 29 november 2004 - 00:39.

Postad 29 november 2004 - 01:05

Unregisterede2812ee5
  • Unregisterede2812ee5
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Optoma : hehe den där bilden var inte direkt så bra gjord i Photoshop B), sedan så tycker jag att du förstör denna tråd då vi alla här vet angående HDTV etc och gjort vårat val. Vi får heltenkelt titta på våra "budgetplasmor" och vara missnöjda.. *host*.

Sedan så undrar jag vad radiuz har skrivit som gjort dig att tro att det är "personangrepp", tycker jag inte ser något sådant alls.. Bara ta det lungt lillemannen.

Edit : tänk först, sedan skriv och stå för det. huhu ^^ .
Falska anklagelser är inte direkt så populärt här Optoma. ;)

Redigerat av Unregisterede2812ee5, 29 november 2004 - 01:19.

Postad 29 november 2004 - 01:12

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Gör jag mer än gärna Herr Optoma! Tycker allt det här är bara otroligt larvigt. Besök HDTV tråden så pratar vi vidare om PW7 här istället, om du har nått att säga om PW7 är du välkommen som alla andra. Det skapar en dålig stämning när du kommer in hit och säger att vi gjort ett dåligt val och att HDTV är så mkt bättre medmer, inget av det du sakt handlar om PW7 förutom dess upplösning.

Redigerat av radiuz, 29 november 2004 - 01:13.

Postad 29 november 2004 - 01:20

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Killa Optoma under hakan! Tror han behöver lite ;) Anmäler folk hit och dit går inte för sig tycker jag.

Skämt och sido! För att skapa tillbaks tråden som den handlade om lägger jag upp en liten recension på PW7.

http://www.plasmatvb...7uy-review.html
96.5 poäng av 100 möjliga låter inte illa!

Redigerat av radiuz, 29 november 2004 - 01:23.

Postad 29 november 2004 - 01:34

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Killa Optoma under hakan! Tror han behöver lite B) Anmäler folk hit och dit går inte för sig tycker jag.

Skämt och sido! För att skapa tillbaks tråden som den handlade om lägger jag upp en liten recension på PW7.

http://www.plasmatvb...7uy-review.html
96.5 poäng av 100 möjliga låter inte illa!

Jag tog tillbaks anmälan mot dig ;)

Jag har sett både TH-42PW6 och TH-42PW7 sida vid sida och kan konstatera att bilden på PW7:an är bättre på allt men framförallt är färgåtergivningen mycket bättre samt svärtan ett snäpp bättre.

Redigerat av Optoma, 29 november 2004 - 01:35.

Postad 29 november 2004 - 01:55

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Tycker jag låter bra! Inte värt att bråka om sånna här larviga saker.

Har också sett dem båda och håller med om att PW7an är bättre på nästan allt mot föregående modell.

Postad 29 november 2004 - 10:25

Unregistered3ecb30f4
  • Unregistered3ecb30f4
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Jag har rensat bort alla inlägg i denna tråden som inte har att göra med PW7:an. Tråden handlar om PW7 och inte om man ska ha HDTV eller ej.

Håll er till ämnet tack!

/Henrik

Postad 29 november 2004 - 15:04

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Vilka pocorn skall man köpa som passar PW7? Vissa påstår att jag måste äta micropopcorn efetrsom TV'n är digital? Stämmer det? ;)

Vore inte en TH-42PD25UP bättre? Enligt testet har ju denna tuner och HDMI som standard:
"Note: The TH-42PD25UP is the consumer version of the TH-42PWD7UY"

Redigerat av kave, 29 november 2004 - 15:06.

Postad 29 november 2004 - 15:12

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Den modellen verkar inte finnas här, sen kanske den inte har alla inställningar som PW7 har.

Postad 29 november 2004 - 20:04

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Om man kikar i manualen så verkar det som att man får med komponent ingången från fabrik... :ph34r:

Det gör det faktiskt. Å andra sidan gäller manualen för "TH-42PWD7UY", vad nu de extra bokstäverna står för...

InWarehouse skriver att de skeppar med ett grundutförande med komponentingång. Fyndbörsen skriver att de har ett grundutförande med SCART RGB. Kanske väljer leverantörerna själva sin grundkonfigurering?

Ändelsen U betyder att det är en amerikansk modell. Y:et anger att det följer med anslutningskort. Europeiska varsionen har ändelsen EK (svart) eller ES (silver, finns inte i USA). Föregående modell i Europa hade ändelsen EX där X:et betydde att inget anslutningskort ingick (förutom den inbyggda VGA-kontakten). Den brittiska versionen har ändelsen BK (svart) eller BS (silver).

Leverantörerna väljer själva om de vill leverera skärmen med SCART (TY-42TM6TC / TY-42TM6TB) eller inte.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.