Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips önskas inför hemmabio receiver köp

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 november 2004 - 12:30

FilipM
  • FilipM
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Hallå alla trevliga och hjälpsama forumvänner:)
Jag har läst massor här på forumet i några månader nu, men inte riktigt hittat svaren jag är ute efter.

Efter att ha köpt en projektor (BenQ PB6100) så är jag sugen på att uppgradera stereon till hemmabio. Jag ska fixa lite bilder på hur det ser ut nu. Kör fortfarande ett upphäftat lakan som duk, trävägg så det gick utmärkt att spänna lakanet.

För tillfället har jag en NAD C320BEE och ett par Dali Blue 2002 stativ högtalare. Är mycket nöjd med ljudet jag får i förhållande vad jag betalade för det.

Nu är frågan vad jag ska köpa?
Musik är det som kommer spelas 90% av tiden, och då i 2 kanal.
Har varit inne på NADs billigaste receiver, men den lät inte alls lika bra som C320BEE i 2 kanal. Och sämre kan man ju inte köpa;)
Var som hastigast på HiFi Skåne i Malmö och tittade på Arcam AVR200, den verkar intressant. Jag vill iaf inbilla mig att den är lite mer HiFi än NAD, bara ren spekulation från min sida.
Högtalare till denna skulle isf vara Audiovector.
Jag bor i närheten av Helsingborg, så det är rätt långt till Malmö.
På Hifiklubben i stan har jag tittat på de större modellerna av NAD, och de låter helt ok i 2 kanal. Högtalarna jag tittat på var från början Dali Blue 5005 eller 6006.
Men är mer inne på Evidence 470SE nu, pga den fina diskanten.

Fler förslag på förstärkare, högtalare?
Saken är den att hittar jag något som jag verkligen gillar så köper jag det, oavsett om det kostar 10k, eller 25k. Jag har inte den begränsningen. MEN det ska vara värt att lägga 25k på förstärkare om jag ska göra det. Mitt "bio" rum är ingalunda perfekt och kan inte bli heller, så det känns inte riktigt lönt att lägga för mycket på fina prylar som jag ändå inte kan utnyttja till max.

"Bio"rummet är stort, men används till annat än bio oftast. Så jag sitter långt från bakväggen och har en bild på ca 67" i 4:3. Frontarna kommer få stå på varsin sida om duken, vilket är lite tätt ihop för att få någon vettig rumkänsla i bio ljudet men det får duga.
Tänkte till en början att jag bara skulle köra på 2 frontar och utöka resten efterhand.

Jag är ute efter varmt ljud. Lyssnar mest på elektronisk muisk, men blandas mycket med pop, rock. Ska mest lyssna på normal lyssnings volym, men vill ha möjligheten att dra upp till fest volym. Det är väl mest den biten jag saknar i min nuvarande anläggning. Gissar att stativare är uteslutet om jag vill kunna dra på lite.

Nu har jag skrivt ihop mina funderingar, tar gärna emot åsikter och förslag på prylar. Bilder på nuvarande grejor slänger ja upp i galleriet under dagen *hoppas jag*

#2

Postad 29 november 2004 - 12:54

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Det är inte så lätt att svara på dina funderingar eftersom det mycket beror på hur du vill att det ska låta. Om du vill ha omipolära högtalare eller direkt strålande högtalare, reciver val är inte heller så lätt eftersom du inte satt en direkt gräns för hur mycket du vill betala för delarna i hemabion.
Själv har jag en Vincent som jag tycker ger ett varmt ljud, samt tillräckligt med kraft för att driva mycket, och återspeglar 2-kanal bra enligt mig. ;)
Men min rekomendation är att du provlyssnar flera anläggningar och jämför mellan dessa. Ett par högtalare som jag gillar är Mirage OM-9 till frontare men dessa kostar 20k och är kanske lite väl dyra, dessutom är de omipolära så det är inte alla som gillar dessa. Dessutom så saknar du den riktiga kraften i botten så att man känner basen, de kan även kännas lite väl jusa för vissa. Så det har med reciver och högtalare är inte lätt. Det finns massor med personer som har lagt ner en smärre förmögenhet på sina anläggningar och fortfarande inte är nöjda. Men mina rekomendationer till dig är att du använder lite tester som en FINGERVISARE alltså lita inte helt på det de skriver och lyssna på vad andra har och gillar samt provlyssna anläggningen innan du köper. Men kom ihåg att kolla om affären har öppet köp eftersom det inte kommer att låta lika hemma hos dig som det gör i butiken.
Du kan även tänka på att även kablarna i din anläggning påverkar ljudet.

MVH
Fredrik Olofsson

#3

Postad 29 november 2004 - 14:28

Unregistered8834a7e0
  • Unregistered8834a7e0
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
En konkurrent till Arcam brukar ju vara Primare. Har själv SPA21 till mina Audiovector M3 Sign. och tycker det fungerar perfekt!

Jag valde Primare då jag prioriterar musik men samtidigt vill ha bio...

#4

Postad 29 november 2004 - 15:46

Keepitsimple
  • Keepitsimple
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0
Jag skulle kollat på seeker från kina. Tror inte det finns något bättre för den summan och förstärkare tycker iaf jag man kan köpa olyssnat.

#5

Postad 29 november 2004 - 16:39

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0
FilipM, bra skrivet inlägg, trevlig läsning om bra informatiom om vad du söker. Jag skulle rekommendera den sjukt prisvärda Marantz SR-7400 för ynka 5.990kr från Reference Audio eller Expert Telemekano. Se "Butikserbjudanden" samt de officiella 7400-tråden för mer info. Ruggigt prisvärd reviever som dessutom kanske låter din budget höjas lite för högtalare? (den viktigaste komponenten). Om du skulle köpa väldigt effektkrävande högtalare, eller vilja få en annan karaktär på ditt ljud framöver i tiden så kan du köpa ett billigt stereoslutsteg från Kina och koppla på. Jag rekommenderar dig inte att lägga stora pengar på högtalarkablar nu i början (eller ens någonsin?).

Högtalare, jag rekommenderar stativare. Men som du sa går det kanske inte dra på lika mkt på fest, men då är man (jag?) oftast lite onykter att man inte finlyssnar. Okej det ska ju inte låta helt illa... Undvik högtalare som har för framträdande och spretig diskant bara, mkt jobbigt på högre volymer... Neutralt är bäst.

#6

Postad 29 november 2004 - 17:39

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Känn på en h/k avr 7300!

https://www.minhembi...showtopic=57580

Redigerat av Viggen, 29 november 2004 - 17:39.


#7

Postad 29 november 2004 - 20:43

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Arcam avr 300 är en mycket kompetent multi-receiver som låter ruggigt bra i 2 kanaler också. Snygg till på köpet, men minus för bristen på rumskalibrering som kan vara bra att ha, om det är en bra sådan.

Marantz nya SR8500 kan vara ett alternativ för runt 12-15000,- med HDCD, kopparskärmat, extra fina (handplockade/matchade?) komponenter, DVI in/ut och ringkärnetrafo samt rumskalibrering och "Bi-Amp" möjligheter för frontarna om man bara kör 5.1.

Jag har säkert glömt något av vikt men den verkar bli mycket, mycket prisvärd. Sedan går det ju också att hänga på eventuella slutsteg om man tycker att det ger mersmak, det återstår bara att höra hur den låter när den kommer också! Jag har redan bokat ett ex och väntar tålmodigt på release före nyår

:ph34r:

#8

Postad 29 november 2004 - 22:19

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

  • 1 705 inlägg
  • 0
Har själv en Nad T763v2 som jag är ruskigt nöjd med. Med det sagt så får jag även instämma i ovan nämnda rekomendationer av Arcam och Marantz.
Tycker dock inte du behöver tänka allt för mycket på om de har rumskorrektion eller inte. Dels för att du trots allt lysnnar 90% på musik och dels för att det inte är hjärnkirurgi direkt att få till ljudet på egen hand. Speciellt om ditt rum inte har extremt svår akustik, men har rummet det behövs lite mer avancerad rumskorrektion för att lösa det hur som helst (typ Pioneer Ax5i (?) och uppåt eller Yamahas fetaste DSP-Z9 som kostar en 38000 kr...). Visst är det bekvämt med automatisk inställning av avstånd till högtalare och nivåer, men det är ju nått man inte gör speciellt ofta (räcker ju med en enda gång om du inte tänkte flytta runt allt :ph34r: ) så det skulle jag inte lägga någon vikt alls på ärligt talat (d.v.s. om recivern du väljer gör det åt dig eller om du får göra det själv...). Har du sedan dessutom högtalare ur samma serie blir eventuell EQ onödig enligt mig då klangmatchningen ändå blir bra hur du än gör :rolleyes:


Hur det låter är absolut viktigast då det är spela musik och filmljud en reciver ska göra mest.

#9

Postad 30 november 2004 - 13:36

FilipM
  • FilipM
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Jag tackar för alla svar.
Marantz har jag tänkt lite på också, men av någon olustig anledning tycker jag den är för billig. Missförstå mig inte nu, men jag har jobbat med tillverkning av elektronik och vet att oftast så får man vad man betalar för. Två komponenter med samma värde (typ kondensatorer) kan hålla helt skilda kvaliteer, och priset på dom är därefter. Så jag vill verkligen inte köpa för billigt. Komponenter på insidan blir lidande, framför allt efter en tid.
Jag köper hellre dyrare grejer nu och sedan behåller dom 15år.
Visst uppgraderingsjävulen kanske hoppar på en ibland, men då får man bara säga nej;)

Rumskorrektion är som många säger trevlig, men inget jag lägger prio på.
Det är 2 kanals ljud som är prio 1. Massa fina finesser som video konvertering mellan komposit och svideo är helt ointressant. Matar projen med VGA, och från DVD spelaren blir det antagligen egentillverkad S-video. Har sett många exempel komponent via VGA som är under all kritik, massa skuggeffekter och dynga.

Åter till förstärkare och högtalare.
Jag har som sagt dali blue, tror inte dessa är allt för direktstrålande.
Jag sitter sällan i soffan och finlyssnar, visst händer det, men oftast sitter jag vid datorn i samma rum.

Nu störs min planering på att i veckan ta mig till HiFi skåne, för på fredag åker jag tillbaka till Sudan för ett kortuppdrag. Så hemmabioköpet får lugna sig till mellandagarna:)
Jag följer dock tråden även under utlandsvistelsen. Internet finns överallt;)

Men fortsätt gärna tipsa om både förstärkare och högtalare, jag vill ha varmt ljud, gärna lite fylligare bas. Diskanten skall vara klar, men inte för vass.

#10

Postad 30 november 2004 - 15:03

Unregistered8834a7e0
  • Unregistered8834a7e0
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Kom på att Thule har ju flerkanals-förstärkare oxå. Kan vara värt att kolla upp.
Har vad jag vet fått riktigt bra kritik!

Ska du till Hifi Skåne så glöm nu inte bort att lyssna på Primare'n. Den har definitivt varmare ljud än Arcam. Saknar rumskorrektion, radio och annat lull-lull. Har dessutom bara 5 slutsteg, men å andra sidan låter den nästan lika bra som en ren 2-kanals förstärkare...

Dock så tycker jag att förstärkare i den prisklassen, som både Primare och Thule tillhör (dvs >20000), inte ska matchas med ett par för billiga högtalare, och tyvärr blir det ju rätt dyrt då...

#11

Postad 30 november 2004 - 16:56

FilipM
  • FilipM
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Jo jag vet det.
Dock är jag som sagt inte främmande på att lägga en rejäl slant nu och ha grejor längre framöver sedan.

Hade min första NAD C320 i 5 år, bytade mest för att jag ville ha bättre fjärr och lite mer kräm.

Vilka högtalare rekomenderar du till Primare då?

#12

Postad 30 november 2004 - 17:53

Unregistered8834a7e0
  • Unregistered8834a7e0
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Tja, själv har jag ju Audiovector. De brukar oftast demas med Arcam men jag tycker de kan bli lite ljusa då. Många här på forumen kör faktisk den kombinationen (Primare-Audiovector). Även sett nån som har Amphion högtalare.

#13

Postad 30 november 2004 - 19:10

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Jag skulle gå på Mirage´s OM serie om jag var ute efter det som du verkar tycka om. någon annan har redan nämnt dessa, och jag instämmer helt och fullt.

Enormt stort och fylligt ljud, som också är mycket fint och nyanserat.

Jag skulle tro att Marantz sr8500 är en receiver som dom har lagt väldigt lågt prismässigt med tanke på att den verkar överrensstämma, eller överträffa, tidigare och dyrare marantz-receivrar. Hi-Grade custom components och kopparskärmat, toroidal trafo mm mm... mycket bättre än så blir det inte, inte på papperet iaf, fast det återstår som sagt att se (höra)...

Hur man än prioriterar om 2kanals alt. multikanalsljud så är rummet du ska spela i där ändå, och kan man trolla lite med det för att optimera så behöver ju inte det vara en struntsak direkt =)

Men kör isf på Arcam´s 300 till ett par Mirage OM-7. det tror jag ä en svårslagen kombo om jag har förstått saken rätt...

#14

Postad 30 november 2004 - 19:26

FilipM
  • FilipM
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Tackar för alla goda råd, arcamen verkar bra med tanke på pris/prestanda.
Men än så länge är det bara spekulationer. Får se om jag stressar ner till Malmö imorgon för att lyssna på arcam och primare. Är riktigt sugen nu när jag tänker efter:)

Var i skåne säljs Mirage högtalare då?

Och varför Arcam AVR-300 och inte AVR-200?

Kommer jag köra hemmabio så blir det ändå bara 5.0, vill inte ha baslåda om jag slipper.

Tänkte bara tillägga att jag är ruskigt svag för NADs enkla design, nu när dom införde Titan som färgval så är den ruskigt fin.
Gillar hela konceptet att det ska vara enkelt, inte för mycket blinkande lampor o krafs.

Redigerat av FilipM, 30 november 2004 - 19:31.


#15

Postad 01 december 2004 - 00:44

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

Tackar för alla goda råd, arcamen verkar bra med tanke på pris/prestanda.
Men än så länge är det bara spekulationer. Får se om jag stressar ner till Malmö imorgon för att lyssna på arcam och primare. Är riktigt sugen nu när jag tänker efter:)

Var i skåne säljs Mirage högtalare då?

Och varför Arcam AVR-300 och inte AVR-200?

Kommer jag köra hemmabio så blir det ändå bara 5.0, vill inte ha baslåda om jag slipper.

Tänkte bara tillägga att jag är ruskigt svag för NADs enkla design, nu när dom införde Titan som färgval så är den ruskigt fin.
Gillar hela konceptet att det ska vara enkelt, inte för mycket blinkande lampor o krafs.

Du kan inte jämföra NAD och Arcam sådär hux-flux =) Arcamen är väl också stilren föresten?

Varför 300 och inte 200?: du ville ju ha rejält som räcker länge när du nu ändå ska köpa, köp då 300 säger jag. Den låter mycket bra i 2 kanaler!

#16

Postad 01 december 2004 - 00:51

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Du säger så här föresten: Mitt "bio" rum är ingalunda perfekt och kan inte bli heller, så det känns inte riktigt lönt att lägga för mycket på fina prylar som jag ändå inte kan utnyttja till max.

Sedan säger du att: Rumskorrektion är som många säger trevlig, men inget jag lägger prio på.

Sedan säger du att: Dock är jag som sagt inte främmande på att lägga en rejäl slant nu och ha grejor längre framöver sedan.


Det låter i mina öron som rena motsägelser hehe... fundera du ett tag till på vad du skulle kunna tänkas använda, och varför...

#17

Postad 01 december 2004 - 00:57

FilipM
  • FilipM
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Nä, jag jämför inte NAD och Arcam huxflux.
Jämförde vad man får för 10500:- av bägge tillverkarna.
SÅ olika egenskaper är det inte. Mest så jag tänkte.
Och NAD låter också bra i 2 kanal.

Men jag låter bli att uttala mig mer tills jag lyssnat på det hela, ska till hifi skåne imorgon.
Återstår bara att välja rätt skivor att ta med och provlyssna:)

#18

Postad 01 december 2004 - 01:01

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Tror du kommer bli impad av kraften och ljudet av en tung skön NAD för 10 papp :P

#19

Postad 01 december 2004 - 01:04

FilipM
  • FilipM
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
megalomaniac:
Jo, jag vet att det är smått motsägelsefullt.
Rumkorrektionen är väl enbart till för hemmabio, eller den går att anväda till 2kanal också?
Så långt har jag inte tänkt ska jag villigt erkänna.
Blir det bra då?

Vad mer än effekt och 7 resp 5 kanal är det skiljer Arcam 200 och 300 åt?
Några väsentliga skilnader?

För är det inte mycket mer än det jag nämnde innan så sparar jag hellre de 8500kr och lägger på bättre högtalare.

Anledning att jag väljer en multikanal/hemmabio receiver istället för ett rent 2 kanalsystem är för att jag vill ha möjligheten att bygga ut till hemmabio.
Vill gärna ha en stärkare till allt. Annars kunde man köpt ett dedikerat stereo paket och sedan något billigare att ha till hemmabio, då jag inte lägger så stor vikt vid det (än, ska man kanske tillägga;).


Återkommer som sagt med mina intryck imorgon.

*edit*
Anledningen till att jag skriver att min budget inte är så fast som många andras är för att om någon säger " köp en xxxx den är det bästa jag hört, och jag lyssnar och upplever samma sak så spelar priset inte så stor roll. Men samtidigt vill jag inte lägga många tusen för en mycket liten förbättring.
Misstänker att det är i prisklassen mellan 15-20k som gränsen man-får-vad-man-betalar-för går. Sedan kostar det mer än det smakar.
Jag har det inte lätt, och inte ni heller när ni försöker hjälpa mig :P
Men jag uppskattar ändå råden.

Redigerat av FilipM, 01 december 2004 - 01:12.


#20

Postad 02 december 2004 - 01:22

FilipM
  • FilipM
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Nu har jag varit på Hifi Skåne idag och provlyssnat.
Jag hörde ingen större skilnad på Arcam och Primare, och för min del motiverar det inte dubbla priset.
Lyssnade på Audiovector till dessa. Var Mi3 standard, lät riktigt bra.
Eftersom det stod ganska mycket mellan NAD och Dali evidence 470 och Arcam och Audiovector så finns det inte mycket att välja på.

Blir Arcam AVR-200 och Audiovector Mi3:)
Till detta blir det nog en ren Arcam CDspelare, och en billigare DVD, typ hifiklubbens "egna" märke har jag hört fått bra kritik och kostar vettiga pengar också.

Bättre än så får man nog inte för den summa pengar som detta "paket" kommer kosta.


Tackar än en gång för alla tips.

#21

Postad 02 december 2004 - 08:58

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Låter som kloka val, lycka till med välljudet...

#22

Postad 02 december 2004 - 09:19

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Jag tackar för alla svar.
Marantz har jag tänkt lite på också, men av någon olustig anledning tycker jag den är för billig. Missförstå mig inte nu, men jag har jobbat med tillverkning av elektronik och vet att oftast så får man vad man betalar för. Två komponenter med samma värde (typ kondensatorer) kan hålla helt skilda kvaliteer, och priset på dom är därefter. Så jag vill verkligen inte köpa för billigt. Komponenter på insidan blir lidande, framför allt efter en tid.
Jag köper hellre dyrare grejer nu och sedan behåller dom 15år.

Då borde du lyssna på Marantz 8x00 och 9x00 serien.... Mycket bättre än så blir det inte för pengarna tycker jag!!

Testsammanställning av Marantz SR8200

Den funkar utmärkt med mina Dali Evidence dessutom!

Fast jag kanske är lite partisk.... B)

#23

Postad 02 december 2004 - 14:18

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag vill bara lägga in ett tips, avseende högtalare eftersom du besökt HiFi-Skåne: provlyssna Carlsson. De har både OA58 och OA52.3. Jag kan varmt rekommendera dessa högtalare. I mina öron låter OA58 lika detaljerat, men trevligare än Audiovectors Mi1 Signature. Nu är det visserligen golvare vs stativare, men jag syftar alltså på detaljeringsgrad, spelglädje etc.

Efter provlyssning på diverse olika högtalarmodeller har jag fastnat för Carlsson eftersom de har det ljud jag trivs med och som jag inte tycker att traditionella konstruktioner erbjuder.

På receiversidan tycker jag absolut att Marantz är väl värda en provlyssning, Arcam är mycket trevliga och så finns ju Sonys ES-serie som också är värd att prova.

Apropå rumskorrektion: har hittills bara sett det för hemmabio, om man undantar TacTs rumskorrektionslösningar som vad jag vet är avsedda för 2-kanal också. På bioreceivrar kör man ju vanligtvis "rent" i stereo.

Carlssonhögtalarna kommer in på ett bra sätt då man talar om rumskorrektion eftersom de ju är rationella eftersom de konstruerats för att låta bra i vanliga bostadsrum. D.v.s de utnyttjar golv och väggar för att sprida rummet.

#24

Postad 02 december 2004 - 14:58

FilipM
  • FilipM
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Ok, låter intressant.
Men iom att det är stativare så kan man inte dra på så mkt om man vill, eller?

Det jag gillade skarpt med audio vector var botten, mycket bra bas. Och fin diskant.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.