Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Språkpolisen reagerar

219 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 december 2004 - 11:54

Egil
  • Egil
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Ja, det är fel forum att diskutera språk på, men det är här det oftast felas! :rolleyes:

Allt som oftast använder folk ordet "dem" när de menar de eller dom om ett par högtalare.
Var kommer det där extra "m":et ifrån? :D

Exempel saxat ur andras trådar:

"-och dem låter fantastiskt bra tillsammans "
"-Dem recenceras i nya hifimusik. "
"-ÄR grymt sugna på att beställa frn CAV då dem är grymt snygga... "
"-Dock måste man ju lyssna på dem innan så dem passar i smaken."
"-och dem modellerna innehåller ju en väldigt hög siffra av watt???"
"-dem lät helt gudomligt!! dem ligger på 6000kr och vad jag tyckte så spelade dem bättre än högtalare för 10 000kr !
"-om nån annan lyssnat på dem å höra vad dem säger först."
"-Något som verkar lusitgt är ju att dem har så många olika namn"
"- är samma bolag som tillverkar alla dessa märken, men dem har liknande stil "

Det verkar vara så vanligt förekommande numera, så att man undrar om folk verkligen tror att det ska skrivas så? :P

:D Det går bra att låsa tråden nu! :D

Postad 01 december 2004 - 11:56

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Ja du denna tråd flyttar jag till off topic,där kan det fortsätta att diskuteras :P

Postad 01 december 2004 - 12:07

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 695 inlägg
  • 0
Håller med, folk använder ordet dem för mycket, även när det är gramatiskt fel.
De används när man pekar på en speciell sak, medan dem är ospecificerat.

1: De B&W högtalarna är mycket snygga. 2: ospecificerat: dem högtalarna är mycket snygga.

Så har jag iaf fattat att det ska vara :P

Postad 01 december 2004 - 12:16

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Håller med, folk använder ordet dem för mycket, även när det är gramatiskt fel.
De används när man pekar på en speciell sak, medan dem är ospecificerat.

1: De B&W högtalarna är mycket snygga. 2: ospecificerat: dem högtalarna är mycket snygga.

Så har jag iaf fattat att det ska vara  :P

Då har du fattat ordentligt fel. Det heter "De högtalarna är mycket snygga." och inget annat.

Postad 01 december 2004 - 12:18

Unregistered8ec584ef
  • Unregistered8ec584ef
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Allt som oftast använder folk ordet "dem" när de menar de eller dom om ett par högtalare.

Är inte "dom" talspråk på "dem", eller har "dom" blivit acceptabelt att skriva nuförtiden?

Postad 01 december 2004 - 12:22

Perman_
  • Perman_
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Jag fick lära mig att det skall vara såhär:

Där du kan säga "jag" istället, ska det vara de.
Där du kan säga "mig" istället, ska det vara dem.

Exempel;
Jag blev hämtad av honom.
De blev hämtade av honom.

Han hämtade mig.
Han hämtade dem.

Typ. Har jag fel, snälla upplys mig ^^

Postad 01 december 2004 - 12:29

Unregisteredd0edda5e
  • Unregisteredd0edda5e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
dom, är väl dialekt? måste ju bli dem? så har ialafall jag lärt mig! Kanske fel...
de, dem intresant

Postad 01 december 2004 - 12:35

Unregistered69a6b6a4
  • Unregistered69a6b6a4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Då har du lärt dig rätt Perman. De när man skulle sagt jag, dem när man skulle sagt mig.

Bra exempel...

Det har att göra med "vem" det är som är subjektet i meningen, dvs oftast den som utför något. Han hämtade mig/dem - han är subjekt medan mig/dem är objekt. De/jag hämtade honom här är de/jag subjekt...

Nuförtiden accepteras dom istället för dem, vilket jag själv oftast använder på internet; i skolan kör jag med dem även fast jag vet att även lärare tycker det är helt ok med dom. Man säger ju inte "dem" utan "dom", om några år skriver nog de flesta dom. Dom är alltså "tillåtet" istället för dem, t ex: Vi hämtade dom. Men man bör inte skriva: Dom hämtade stolen. Här är det fortfarande (tror jag) de som gäller...

Postad 01 december 2004 - 12:36

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1 104 inlägg
  • 1
Blandning av de och dem är mer förlåtligt än vissa andra avarter. Det jag stör mig mest på är lunar-språket.

lr istället för eller
d istället för de
juh istället för ju (som egentligen kan utelämnas helt och hållet för det mesta)

Etc etc. Ser ut som om en åttaåring skrivit.

En annan sak som retar mig är när vissa (ingen utpekad) SKRIKER varannan mening för att förtydliga det han säger. VARFÖR gör man så? LITAR inte vederbörande på att man läser texten om man inte TAR I LITE EXTRA hela tiden. Gärna med många utropstecken!!!!!!!!!!!!

Postad 01 december 2004 - 12:45

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
Man skriver inte "dom", man skriver dem!

Man skriver inte "Dem" högtalarna, man skriver "de" högtalarna!

Så, fixat!!!!!!!!!! Ett ******** tjöt om ingenting... :P

Postad 01 december 2004 - 13:06

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Eftersom man kör talspråk på forum skriver man dom istället för de och dem, det blir f*rbannat uppstyltat o svårläst annars.

Korrekt är det väl inte iofs.

Postad 01 december 2004 - 14:27

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
En av de få saker jag minns från modersmålsundervisningen är att man ALDRIG fick skriva "dom"!!! alltså aldrig "dom" i skriftspråk, skrev vi "dom" i en uppsats så blev det fel direkt ---> rött streck under och krux i kanten :D

En sak jag reagerar på är användandet av "vart" !!

Ofta läser man t.e.x " vart köpte du den högtalaren?" eller "vilken snygg tröja du har, vart köpte du den?"

men hallå... det borde väl ändå heta "var köpte du högtalaren?" samt "var köpte du din tröja?"

alltså "var" istället för "vart"

Mvh :P

Redigerat av mrgrosvenor, 01 december 2004 - 14:28.

Postad 01 december 2004 - 14:36

Unregistered80766140
  • Unregistered80766140
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Jag är en utländing och jag håller med. Ni skal alla prata och skriva så bra som möjligt (Ingen skånska!) :P

Postad 01 december 2004 - 14:39

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Särskrivningar är inte heller helt ovanligt har jag sett. En tumregel för detta är att om ordet uttalas sammansatt så ska det även skrivas så och vice versa.

Personligen har jag stora problem med att ta en person seriöst om han eller hon skriver som en 8-åring.

Så, nu har även jag lättat hjärtat lite! :P

Postad 01 december 2004 - 14:42

Atariman
  • Atariman
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Eftersom man kör talspråk på forum skriver man dom istället för de och dem, det blir f*rbannat uppstyltat o svårläst annars.

Varför använda "talspråk" i ett skriftligt forum? Faller lite på sin egen orimlighet, eller hur? :P

Redigerat av Atariman, 01 december 2004 - 14:43.

Postad 01 december 2004 - 14:58

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1 082 inlägg
  • 0
Vad alla här verkar ha missat är att språk är till för kommuniceras med.
Hur eller vad vi skriver är mindre viktigt så länge det är lätt att förstå.

Språket utvecklas precis som samhället i övrigt och med detta accepteras även nya ord i skriftspråket.
Ta t.ex ordet "dem", detta ordet användes betydligt mer i talspråket förr i tiden och har således blivit normen för hur det även skall skrivas (ej att förväxlas med "de").
Nu för tiden används istället ordet "dom" och det har även börjat accepteras i skrift.

Många ord som är "rätt" har bytts ut mot mer moderna versioner så bara för att ett ord finns med i Svenska Akademins ordlista och ett annat ord inte gör det betyder inte att man ska förkasta det senare då det sannolikt kommer att ersätta det tidigare så småningom.

Postad 01 december 2004 - 15:01

Unregistered5325ac40
  • Unregistered5325ac40
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

På vilket sätt är det mindre svårläst att texten innehåller grammatiska fel?
"Dom" istället för "dem" kan väl gå an eftersom det faktiskt är talspråksvarianten. Men "dom" istället för "de" är absolut inte acceptabelt.

/mats

Redigerat av Unregistered5325ac40, 01 december 2004 - 15:02.

Postad 01 december 2004 - 15:06

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1 082 inlägg
  • 0
För vem är det inte acceptabelt?
Eftersom man pratar exakt på det viset så faller det ju sig helt naturligt att det fungerar även i skrift.

Redigerat av Unregistered47746e95, 01 december 2004 - 15:07.

Postad 01 december 2004 - 15:06

Unregistered1fefc139
  • Unregistered1fefc139
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag stör mig också på alla dessa vardagliga språkfel på nätet. De/dem, var/vart, sms-förkortningar m.m. . Ett annat störmoment är den lathet som utbreder sig när det ska diskuteras något. Det ska förkortas stup i kvarten! Med detta menar jag t.ex. filmtitlar: A new hope = ANH, Lord of the rings = LOTR... Visst, i vissa fall kan det vara motiverat att inte skriva långa titlar stup i kvarten, men det blir löjligt nörderi att bara kommunicera med förkortningar. Om jag behöver fundera på vad de hemmasnickrade förkortningarna betyder så uppfyller de inte sitt syfte!

Postad 01 december 2004 - 15:17

Gargo
  • Gargo
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Jag tycker att detta blev patetiskt! Känns ju nästan som om jag inte får skriva pga att jag har skit svårt för att stava...

Nej nej! Skriv som ni vill.. Bara man förstår så är det lungt..

Mvh Gargo

Postad 01 december 2004 - 15:18

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1 104 inlägg
  • 0
Använda talspråk? Talspråk fungerar inte i skrift. Skriftspråket finns av en anledning. Men att använda "dom" istället för "dem" köper jag faktiskt. Ingen har väl någonsin sagt "dem" förutom vid högläsning. Gissar att det aldrig låtit "dem" i talspråk. Lika lite som man sagt hufvud istället för huvud. Omotiverade stavningar kan man gärna rationalisera bort tycker jag, det känns naturligt.

Postad 01 december 2004 - 15:26

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0

Varför använda "talspråk" i ett skriftligt forum? Faller lite på sin egen orimlighet, eller hur?

wirre

Uttalar du dem med e när du pratar med nån?

Här i forumet är det en form av samtal man för med varann o då blir det dom. Det ser fruktansvärt korkat ut när det står dem/de. Svårläst kanske var fel uttryckt, gammaldags är bättre.

Postad 01 december 2004 - 15:42

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Korrekt är det väl inte iofs.

Jag tycker det blir tämligen svårläst när man t.ex. förkortar och till o. För att inte tala om "iofs".

Redigerat av zvedberg, 01 december 2004 - 15:43.

Postad 01 december 2004 - 15:45

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Jag såg en bra sammanfattning i någons signatur på ett annat forum:

Vet du inte säkert hur du ska använda "de" och "dem", använd "dom"!

Jag tror att "problemet" bottnar i att både de och dem ofta (uteslutande?) uttalas dom i talspråk och sedan har de flesta lärt sig att man egentligen inte ska skriva dom, men många har inte full koll på när det ska vara de resp. dem utan chansar hejvilt. B)

Jag föredrar att läsa en text med "dom" använt rakt över än att "dem" används fel.

Men korrekt använt "de" och "dem" tycker jag är bäst i text.

Postad 01 december 2004 - 15:45

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1 082 inlägg
  • 0
zvedberg:
Då chattar du nog inte speciellt mycket.
Man vänjer sig snabbt vid dessa förkortningar och eftersom dom effektiviserar skrivadet nåt fruktansvärt i längden så blir det nästan ett måste att använda sig av dessa förkortningar om man vill kunna ha en hygglig konversation i realtid med nån på nätet.

Redigerat av Unregistered47746e95, 01 december 2004 - 15:47.

Postad 01 december 2004 - 15:52

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Ska vi inte ta upp Niandet och duandet med? B)

Postad 01 december 2004 - 15:55

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

zvedberg:

Nej, det är helt korrekt. Det rör sig ganska precis om 0 minuter per år.

Postad 01 december 2004 - 15:59

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1 082 inlägg
  • 0

zvedberg:

Nej, det är helt korrekt. Det rör sig ganska precis om 0 minuter per år.

Hehe, innan jag började hänga på irc och diverse communitys för några år sedan så hade jag också svårt att hänga med när diverse förkortningar m.m dök upp men som sagt så går det väldit fort att komma in i och när man väl är inne i det så är det faktiskt ett väldigt bra redskap det här med förkortningar.

Postad 01 december 2004 - 15:59

Egil
  • Egil
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Ja, det är fel forum att diskutera språk på, men det är här det oftast felas! ;)

Var kommer det där extra "m":et ifrån? :)

Exempel saxat ur andras trådar:

"-dem lät helt gudomligt!! dem ligger på 6000kr och vad jag tyckte så spelade dem bättre än högtalare för 10 000kr !

Det verkar vara så vanligt förekommande numera, så att man undrar om folk verkligen tror att det ska skrivas så?  B)

;) Det går bra att låsa tråden nu! :)

Att man använder talspråk eller stavar fel ibland stör mig inte så mycket!
Alla stavar vi fel ibland! :rolleyes:
Men ingen använder väl ordet "dem" så fel i talspråk heller?
Prova att säga meningarna i exemplen högt så förstår ni vad jag menar! :D

Vad jag reagerar på att vissa verkar tro att det ska läggas till ett m efter de då de skriver. <_<
Det är som om de tror att "de" är talspråk för "dem" och att det skall skrivas "dem" för att vara korrekt?

Postad 01 december 2004 - 16:00

bearic
  • bearic
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Känner igen frågeställningen sedan tidigare...

Språket här på forumet, Dem skrev så fel att mig fick spel

Min personliga åsikt i detta är att det blir mycket lättare att läsa om alla håller sig till de regler som ändå finns. Att skriva i talspråk fungerar givetvis, men de blir mycket svårare att förstå när man inte har personen framför sig. För mig är det lättare att missförstå i skrivet talspråk.

Att sedan skriva dom istället för dem eller mej istället för dig spelar kanske mindre roll, men jag blir förvirrad när dem/dom ersätter de. :D

De/dem-problemet är dock en piss i Nilen jämfört (gemfört/jämnfört B) ) med särskrivningen! Jag får spatt! Jag kanske har en defekt hjärna som inte kopplar ihop orden som avsändaren avsedde. Jobbigt är det i alla fall...

MVH,
Björn

Övriga språkvårdartrådar:

i sär skrivningar

Språket på forumet

Postad 01 december 2004 - 16:10

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Håller ab solut med om sär skrivnings frågan.

B) :D ;)

Postad 01 december 2004 - 16:12

Unregistered6dda665b
  • Unregistered6dda665b
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Veckans i-landsproblem ;) :) .
(Kanske det skulle varit ett stort i?) B) :D.
Om där står de/dom/dem spelar väl ingen banderoll?!
Man lär ju förstå vad som menas ändå, eller?

Postad 01 december 2004 - 16:17

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

De/dem-problemet är dock en piss i Nilen jämfört (gemfört/jämnfört  )

Den bästa felstavningen är väl ändå betäckningen istället för beteckningen B) , förekommer titt som tätt här på forumet

Postad 01 december 2004 - 16:24

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0
Hej B)

Fråga:
Det är ibland svårt att veta om det skall vara de eller dem, eftersom man oftast uttalar båda orden /dåm:/. Varför inte bara skriva dom?

Svar:
Det är inte i alla dialekter som de och dem uttalas /dåm:/. Stavningen dom fungerar därför bara som talspråkshärmande skriftform för dem som har det uttalet.
Det finns också en skillnad mellan de och dem, och det är samma skillnad som mellan jag och mig. Formerna de och jag är subjektsformer och formerna dem och mig är objektsformer. Så om man tycker det är svårt med de och dem kan man pröva att sätta in jag och mig i meningen i stället, så brukar man höra hur det ska vara.

Trevliga språklänkar:
Sveriges officiella språkvårdsorgan
Svenska skrivregler
Kurs i elementär svensk grammatik
Särskrivning (sidan stängd men lika nyttig för det)

Ni kan kanske hjälpa mig i min "kamp" att återinföra ett härligt svenskt ord som försvann (ingen vet varför) för över hundra år sedan :) Komplettera t.ex. följande:

Storlek
Stor, större, störst
Liten, mindre, minst

Antal
Många, fler, flest
Få, färre, ????

Själv har jag alltså övergett det felaktiga användandet av ordet minst (eftersom det har med storlek att göra, inte antal) och dammat av den gamla sköna böjningen färst som var det naturliga ordet för över 100 år sedan men som sedan föll i glömska. Det låter till att börja med både naturligt och heltokigt på samma gång men jag har nu vant mig och många i min omgivning har också börjat använda det :D

Sedan finns det meningar som är grammatiskt korrekta men som ingen använder eftersom de inte är vana den korrekta formen :) Hur många säger t.ex. det korrekta "Det är hennes framför mig mobiltelefon" eller "Det är drottningens av Sverige förstärkare"?

Det är kul med språk men man ska vara försiktig med att tillrättavisa andra tycker jag. Förstår man vad någon skriver/säger så är det rätt ;)

Redigerat av Tomas_D700, 01 december 2004 - 19:29.

Postad 01 december 2004 - 16:29

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Färst var tamejf*n ett riktigt roligt ord B) ! Sjlälv brukar jag använda "minst antal", det borde väl funka?

Postad 01 december 2004 - 17:10

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Kul från DN:

Få, färre, färst? Finns formen "färst"?

Fråga: Få, färre _ färst?! Enligt Svenska Akademiens ordlista saknar adjektivet "få" superlativ. Jag undrar om det finns något som heter "färst"? Annars borde man "uppfinna" adjektivets superlativ _ eller vad tycker du?

Svar: Superlativen "färst" behöver vi egentligen inte uppfinna. Den var levande, om än sällsynt, i svenskan ända in på 1800-talet. Sedan försvann den ur språkbruket. Men jag får inte så sällan frågan om formen "färst" _ och om den går att använda.

Jo, det gör den om tillräckligt många språkbrukare törs. Och visst behövs den! "Färst" är dessutom en alldeles språkriktig form. "Vårt lag hade inte många poäng, lag två hade ännu färre men lag tre hade färst" skulle gå utmärkt. Det är egentligen bara en fråga om att vänja sig. Vi kan ju lyssna till danskarna som är lyckliga nog att ha formen "færrest", "de færreste".

Som språkvårdare är jag alltså villig att stödja alla som tar "färst" i sin mun. Man kan ju börja med talspråket, där så många språkvanor föds.

Postad 01 december 2004 - 17:11

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1 180 inlägg
  • 0
Tyvärr är just "dem" så vanligt att det snart kommer bli helt accepterat precis som dej, mej och andra lunarstorm särstavningar blivigt accepterade på sista tiden.

Postad 01 december 2004 - 17:24

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Tyvärr är just "dem" så vanligt att det snart kommer bli helt accepterat precis som dej, mej och andra lunarstorm särstavningar blivigt accepterade på sista tiden.

Håller inte med dig i detta. Dej, mej, dom etc är talspråk som smyger sig in i skriftspråket vilket man, med lite god vilja, kan se som en utveckling eller anpassning av skriftspråket. Att använda dem felaktigt är, åtminstone i min värld, varken talspråk eller skriftspråk, det är bara fel

Postad 01 december 2004 - 17:31

Atariman
  • Atariman
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Varför använda "talspråk" i ett skriftligt forum? Faller lite på sin egen orimlighet, eller hur?

wirre

Uttalar du dem med e när du pratar med nån?

Här i forumet är det en form av samtal man för med varann o då blir det dom. Det ser fruktansvärt korkat ut när det står dem/de. Svårläst kanske var fel uttryckt, gammaldags är bättre.

Vad som ser korkat ut är väl snarast när man uppenbarligen inte lärt sig skilja på skrift- och talspråk... B)

Postad 01 december 2004 - 17:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Jag håller med zvedberg när det gäller vissa förkortningar.
Jag undrar ibland vad dessa står för, ta detta exempel IMHO ser man lite varstans.
Vad i hela friden betyder det ?

Postad 01 december 2004 - 18:04

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0

Jag håller med zvedberg när det gäller vissa förkortningar.
Jag undrar ibland vad dessa står för, ta detta exempel IMHO ser man lite varstans.
Vad i hela friden betyder det ?

In My Humble Opinion B) (Det är min ödmjuka åsikt)

Postad 01 december 2004 - 18:04

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Dem är väl ackusativ. (De är nominativ)

Jämför med; Han - honom, hon - henne

"De gav honom varsin fet smäll."

"Hon blev befordrad av dem."

På de platser du skulle kunna säga "han/hon"=använder du "de"(Han gav mig en bok=De gav mig en bok).

På de platser du skulle kunna säga "honom/henne"=använder du "dem"(Han gav honom en bok=Han gav dem en bok).

Och både "de" och "dem" ersätts numera av "dom"(Dom gav dom en bok!).

(Antagligen så ställer det nymodiga ordet "dom" till det för många idag.)

Så slipper man tänka.

Postad 01 december 2004 - 18:10

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Särskrivningar ska absolut bekämpas. Jag såg en skojig sådan en gång, det var en skylt med texten "Bränn vin", d.v.s att man skulle bränna vinet. Får kanske tillsätta bensin så det garanterat blir bränt? Eller räcker det att koka det?:D

Problemet med särskrivning är ju att det som särskrivs oftast får en annan betydelse. Om t.ex skum tomte framöver betyder skumtomte, hur ska jag skriva om jag verkligen menar en "skum tomte delar ut stöldgods"?

Sedan är ju ordet "sexmedarbetare" ett fint ord, taget från en annan tråd.B)

Postad 01 december 2004 - 18:24

Unregistered3d29d542
  • Unregistered3d29d542
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Om det räcker med att skriva talspråk utan krav på grammatik så kan vi väl börja skriva som hipp hipp, deehveehdeeh och andra fina ord....

Postad 01 december 2004 - 18:30

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
En fras som jag retar mig på: "Det är inte min ensak". Har blivit väldigt vanligt att folk uttrycker sig så. Förmodar att de vill säga "Det är inte min sak att ..." eller "Det har jag ingen del i". Att det finns "Det ÄR min ensak" betyder väl knappast inte att "Det ÄR INTE min ensak" blir rätt eller...?

Postad 01 december 2004 - 18:39

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1 082 inlägg
  • 0
Thomas_D700:
Du har inte möjligtvis läst Fredrik Lindströms "Världens dåligaste språk"? B)

Postad 01 december 2004 - 19:02

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1 229 inlägg
  • 0
vilket tjafs, varför kan man inte skriva som man pratar för? ingen jag känner säger "de" utan då säger man dom, aldrig har jag hört någon säga "dem" heller för den delen.

sen är det nog så att lunarstormgenerationen kommer fortsätta skriva illa.

jag stör mig också väldigt mycket på dålig stavning men försöker ignorera det så mycket jag kan.

Postad 01 december 2004 - 19:20

Unregistered7b1cdc70
  • Unregistered7b1cdc70
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Kan man införa "färst" kan väl jag få skicka in mina två favoriter, ord som:

"Biskvi" borde helt sonika heta "biskviv"

"tuggummi" borde heta "tugggum" JO!, med 3G (eftersom det är på tapeten) + att det inte finns nåt ord med tre bokstäver av samma sort i följd i nåt ord...

eller varför inte "tugg gum" B)

//lux

Postad 01 december 2004 - 19:26

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0

vilket tjafs, varför kan man inte skriva som man pratar för? ingen jag känner säger "de" utan då säger man dom, aldrig har jag hört någon säga "dem" heller för den delen.

sen är det nog så att lunarstormgenerationen kommer fortsätta skriva illa.

jag stör mig också väldigt mycket på dålig stavning men försöker ignorera det så mycket jag kan.

Nu är det ju inte att folk tar fel på "de" och "dom" när de skriver som jag tror trådskaparen hänger upp sig på. Det är när man använder "dem" i stället för "de" som det blir helt fel och i dessa fall kan man inte skylla på talspråk. Antagligen är det så, som någon annan redan påpekade, att många tror att "dem" är skriftspråk för "de" och det är då som det blir fel.

Ingen talar väl på det här viset?

Postad 01 december 2004 - 19:31

Mikael G
  • Mikael G
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Kul tråd det här B)

Det jag är mest imponerad över är att folk orkar engagera sig så mycket över så lite :D . Är det bara hyffsat med komma och punkter i meningarna så är det väl inte så mycket att bråka om? Enligt vad jag har hört så har 6% av Sveriges befolkning dyslexi, det bytyder att man kan anta att ca 1400st här på forumet har det. Kan ju vara nåt att fundera på med innan man går på med stora fogsvansen och sågar vid fötterna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.