![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 14 december 2004 - 08:55
Postad 14 december 2004 - 09:12
gott att man bestämde sig för Z3 till slut verkar vara det bästa valet, bigscreen får man fråga vad ni tycker angående skillnaderna i kontrast och svärta mellan Z3 och en bra budget dlp som MT200:an är det märkbara skillnader "fortfarande".
och efter Z3:an kommer hs50 vad mer kan man säga än
BIGSCREEN RULES

Redigerat av ZoomAir, 14 december 2004 - 09:49.
Postad 14 december 2004 - 10:14

Redigerat av Haribo, 14 december 2004 - 10:16.
Postad 14 december 2004 - 10:15

Postad 14 december 2004 - 11:06

folk betalar pengar för att köpa "hembio" tidningar där testerna inte alls håller samma klass som på bigscreen plus att man får läsa om en massa annat som man inte bryr sig om.
så att få 2-3 projj recentioner i månaden direkt i datorn tycker jag är kanon och en tjänst ni givetvis skall ta betalt för

Redigerat av ZoomAir, 14 december 2004 - 11:07.
Postad 14 december 2004 - 12:10
Vad säger ni?
Postad 14 december 2004 - 12:27
Jag skulle anta att svaret är givet i en tråd om ett test där Z3 konstaterats vara den bästa budget-lcd:n just nu? Är budgeten rikitgt tajt får väl det bästa priset avgöra annars verkar det vara en "no-brainer".Jag undrar över en sak ang AE700 vs Z3: Vilken projje skulle rekommenderas till mitt vardagsrum? Vitt tak, "höstgula" tapeter, full kontroll av ljusinsläpp vid fönster o dörr.
Vad säger ni?
Postad 14 december 2004 - 12:32
dom kostar numera lika mycket både i sverige som i tyskland sanyo har väl tatt de kunder dom ville ha i det övre prissegmentet och nu är det dags att plocka 700:a kunderJag skulle anta att svaret är givet i en tråd om ett test där Z3 konstaterats vara den bästa budget-lcd:n just nu? Är budgeten rikitgt tajt får väl det bästa priset avgöra annars verkar det vara en "no-brainer".Jag undrar över en sak ang AE700 vs Z3: Vilken projje skulle rekommenderas till mitt vardagsrum? Vitt tak, "höstgula" tapeter, full kontroll av ljusinsläpp vid fönster o dörr.
Vad säger ni?

Postad 14 december 2004 - 12:39
Det som skiljer är att Panasonics dynamiska iris höjer ljuset så fort det kommer in mer bildinformation i bilden vilket självklart gör bilden ljusare än Sanyos, men samtidigt försämrar svärtan och således sänker kontrastomfånget i jämförelse. Detta är för en mörk hembio ingen styrka, så här vinner Z3 med sin fasta och användarvalda irisöppning vilket vid mittenläget konstant ger lika bra svärta som Panasonic gör endast i kolsvarta bilder. Anser du att ljustryck är viktigare än svärta så är dock AE700 ett bättre val, men vi prioriterar alltid svärta då vår uppfattning om äkta hembio är ett mörkt rum.
Vad menas med "mörk hembio"? Kan man klassa mitt rum som mörk hembio?
Postad 14 december 2004 - 12:42
hmmm, ja det skulle jag också vilja veta jag har ju ljusa väggar och ett vitt tak men har full kontroll på ljusinsläpp är det så mycket dåligare med ljusa väggar och ljust tak eller?Citerar Bigscreens test:
Det som skiljer är att Panasonics dynamiska iris höjer ljuset så fort det kommer in mer bildinformation i bilden vilket självklart gör bilden ljusare än Sanyos, men samtidigt försämrar svärtan och således sänker kontrastomfånget i jämförelse. Detta är för en mörk hembio ingen styrka, så här vinner Z3 med sin fasta och användarvalda irisöppning vilket vid mittenläget konstant ger lika bra svärta som Panasonic gör endast i kolsvarta bilder. Anser du att ljustryck är viktigare än svärta så är dock AE700 ett bättre val, men vi prioriterar alltid svärta då vår uppfattning om äkta hembio är ett mörkt rum.
Vad menas med "mörk hembio"? Kan man klassa mitt rum som mörk hembio?
föresten sonyman blir det ingen hs50 eller skall du satsa på en av dessa projjar

Postad 14 december 2004 - 12:49

Bra jobbat! De två testerna är det bästa jag läst på länge om Z3an och 700an! Det bästa jag läst om dem tror jag(?). Rankar dem på samma sätt själv. Dock har ni gjort en större djupdykning än vad jag gjort.
Sitter med ett lätt leeende på läpparna och väntar på hur HS50ans test kommer se ut.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 14 december 2004 - 12:51.
Postad 14 december 2004 - 15:47
Vita väggar eller tak som reflekterar tillbaka ljuset från duken sabbar svärtan rätt bra. Jag kollade en 700:a i ett mörkt demorum och slogs av hur bra svärtan var, detta var på en vit duk. Hemma kör jag grå duk men har ljusa väggar och vitt tak och har synbart sämre svärta än på demorummets vita duk. Demorummet hade ändå svag "mysbelysning".hmmm, ja det skulle jag också vilja veta jag har ju ljusa väggar och ett vitt tak men har full kontroll på ljusinsläpp är det så mycket dåligare med ljusa väggar och ljust tak eller?
Nån skrev i ett inlägg att i ett helt mörkt rum kunde en vit skjorta sänka kontrasten på filmduken med 30%. Jag vet inte om det var en överdrift för att illustrera vikten av mörkläggning, men sanningen är nog inte så långt ifrån.
Vad ett vitt tak kan göra borde gå bra att kolla om man ställer en gubbe på ömse sidor om duken och håller upp ett mörkt täcke för att skymma taket. Jag får nog lura över en kompis och testa själv.
Redigerat av Eskapisten, 14 december 2004 - 15:48.
Postad 14 december 2004 - 15:51
Postad 14 december 2004 - 16:31
Stort beröm till BigScreen för ännu en utmärkt genomförd test (och det säger jag inte bara för att ni kom fram till samma slutsats som oss

Mvh Patrik Johansson
PIPRO
Redigerat av PIPRO Sverige, 14 december 2004 - 16:40.
Postad 14 december 2004 - 16:37
SCREENDOOR
Hittar inget om det i testen?
Jodå!

"Ser vi till upplösningen så är den samma hos båda med liten fördel till Panasonic som har en lätt ”overlap” på sina pixlar vilket ger mindre pixelering. Skärpans poäng går dock till Sanyo på grund av att den INTE har denna overlap! En smaksak antar jag?"
I övrigt tackar jag för alla snälla ord! En av mina kollegor vill dra igång betalningen nu eftersom vi går på knäna ekonomiskt (speciellt jag som snart inte längre har en fast lön då mitt ordinarie jobb upphör sista dec), men jag försöker dra ut på det till nästa år iaf - för ER skull! Ok?

Ang ljusförhållanden så är det samma för ALLA projar. Ljus förstör kontrast i bilden o att sträva efter så mörkt rum som möjligt (iaf utan lampor och solljus) är synneligen önskvärt - oavsett projektormodell. Kan man inte mörklägga så kan en grå duk med en ljusstark proj (över 1000 ansi) vara det bästa!
Nu skall jag jaga vidare efter en HS50!
Postad 14 december 2004 - 16:56

Att gå igenom varenda punkt i menyn här skulle göra testet ännu längre och eftersom jag fått ”kritik” för att jag ibland skriver för långa texter så vågar jag inte göra det.
Tror inte kritiken kommer från medlemmarna på detta forum väl?
Bra med screenshotsen mellan Panna AE700 och Sanyo PLV Z3.
Återstår bara att inhandla en Z3...
Postad 14 december 2004 - 17:11

Killen i butiken skulle i vilket fall som helst kolla på pris på en sån och en 88" motorduk och återkomma med det, helt klart vart man inte mindre sugen efter BigScreens eminenta test

Just det ja, kastar in 2 newbie projje frågor på en gång: vad är VB som det stod om i testen samt vad är screendoor?
Redigerat av Unregistered22198, 14 december 2004 - 17:14.
Postad 14 december 2004 - 17:17
Kan du inte göra som jag, dra ner duken framför TV:n när det är filmtajm ?Största problemet är ju att jag inte får plats med både vanlig 32" och projje
Det stjäl ingen extra plats. Har en duk med ett 30 cm högt svart område ovanför bildytan så att jag kan ha duken monterad mot taket och ändå få ner själva bildytan till en lagom höjd.
Postad 14 december 2004 - 17:31
Är VB vitbalans tro?
Postad 14 december 2004 - 19:31
Postad 14 december 2004 - 19:38
Skulle bra gärna vilja se dina händerHar precis beställt en Sanyo z3, och måste säga att det var ett utmärkt test jag har läst precis. Till och med för mig som är nybörjare inom detta område, stod allt självklart och förståligt. 5 tummar upp för Bigscreen.

Postad 14 december 2004 - 20:40

Bra test Bigscreen!!!!!!
Postad 14 december 2004 - 20:43
Enda "nackdelen" är att om man som jag går i köpe tankar så blir man grymt sugen på alla projektorer ni recenserar

Redigerat av Unregisteredc9540265, 14 december 2004 - 20:48.
Postad 14 december 2004 - 20:53

Postad 14 december 2004 - 21:55
Mitt rum är ioffsg längre, men jag använder inte hela längden. Har 32"-teven minst en meter från väggen, duken kommer ut precis framför(så att högralarna står rätt för både teve och projj). Projjen sitter på 2,4m från duken, och ger en 2m bred bild.Rummet är ca. 4.15 meter mellan väggarna, projjen tar drygt 30?cm samt tvn bygger minst 65cm. Om duken då ska gå framför tvn hamnar den dels "mitt i taket" (ser kanske konstigt ut då duken hamnar mitt i dörröppningen in i rummet) samt att det blir bara just över 3 meter mellan duk och ryggstöd på soffan. Men det kanske räcker? Hur stor bild får man ut då tro?
Är VB vitbalans tro?
Minsta rumlängd skulle då bli 0,3+2,4+0,65= 3,35m.
VB = vertikal banding, som att titta på film projicerad på en vit randig tapet (med vertikala ränder).
Postad 14 december 2004 - 22:14
Christer: lysande test som vanligt!! Tack och bock! En liten frågoa bara

Använder du/ni bara THX Optimizer för bildinställning? Ni hamnar så rackarns högt på rekommenderad kontrast hela tiden nämligen.. nu har jag inte en Denon A11 själv så jag har ingen aning om det stämmer .. men misstänker att en DVE/AVIA-runda skulle resultera i en något backad kontrast?
Edit: tog bort min dumma andra fråga som bara visade att jag totalt missade sista stycket i den utmärkta recensionen

Redigerat av Daniel.N, 14 december 2004 - 22:37.
Postad 14 december 2004 - 22:51
jag har nu sett "misstaget" med att inte ha ett mörkt rum (har "vita" väggar och tak), jag lurades av att rummet var bäckmörkt utan projjen men jag visste aldrig att projjen skulle vara så stark så att den lyser upp ganska mycket av rummet och det är väldigt uppenbart hur svärtan får lida då svärtan inte kan bli bättre än "rummet" och "duken". jag har nu även märkt skillnaden i svärta nellan Z3:an och HS50 Z3:an har lite "blåare" svärta än HS50 och i mörka scener så anar jag nu lite av en hinna som HS50 inte hadde dock i ljusa scener kan jag nästan tycka att Z3:an har mer tryck i bilden.
jag är väldigt nöjd med Z3:an som första projj och är nu i efterhand glad att jag inte betalde extra pengarna för hs50 då den i mitt rum ändå inte hadde fått briljera.
ni som redan inte vet detta med hur viktigt det är med ett mörkt rum tänkt noga på det när ni väljer duk, detta är min första projje så jag fattade inte varför det är så viktigt med ett mörkt rum då jag trodde att det räckte med att kontrollera ljusinsläppet och jag trodde att alla projj "experter" på forumet bara var "petiga" men nu överväger jag starkt att köpa en "grå" duk till min Z3 fasten det kostar mig extra" eller måla rummet mörkt

sorry för OT

Redigerat av ZoomAir, 14 december 2004 - 22:52.
Postad 15 december 2004 - 00:09

Måste sen också tillägga som en annan sa, Screendooren är faktiskt rätt markant på denna projektor vilket igentligen är dens enda nackdel.
Postad 15 december 2004 - 15:52
Hellu, återigen tack för alla vänliga ord om vår sajt!Just det ja, kastar in 2 newbie projje frågor på en gång: vad är VB som det stod om i testen samt vad är screendoor?

Vill bara påpeka: glöm inte att vi har en av Internets absolut största ordlistor för detta ändamål, så kika gärna där så fort det är ngt ord som ni inte förstår...

Ang THX Optimizer: ja vi använder nästan bara den! Varför? Därför att den är så lättillgänglig och mycket mer lättarbetad än Avia o liknande. Chansen är stor att de flesta har en skiva med Optimizer hemma. Och ang kontrast så har de flesta tillverkare dragit ned den mättnaden med flit för att hellre ha en lite faddare bild än en som kanske slår över, så det brukar inte vara ng problem att dra på lite. Men ibland gör vi stickprover med andra skivor med för att stämma av och det brukar ge samma resultat...

Redigerat av Unregistered6bf64893, 15 december 2004 - 15:54.
Postad 15 december 2004 - 17:13
Dynamiken på en DVD-skiva beskrivs i digitala steg som går mellan 0-255 där 0-16 samt 236-255 främst används för synkronisering samt kontrollbitar. Det innebär att svart/vit dynamiken (kallas även för IRE) ligger digitalt beskrivet mellan 16-235.
Svart skall alltså vara exakt 16 - här kan THX Optimizer ligga vart som helst mellan 14 - 28 (detta är uppmätt) för att beskriva svart - detta innebär att om man uteslutande använder detta som kalibreringsverktyg så får man antingen en bild som är ljusare eller en som "sväljer" shadow detail vid andra skivor som är mastrade efter korrekt colorspace. Här är både AVIA och DVE betydligt bättre med en exakt nivå för svärta på 16, oberoende av PAL/NTSC inställningar.
Det är även så att kontrasten kan ligga lågt (100 IRE har mätts upp vid faktiska 93 IRE) men även slå över på upp till runt 102-103 IRE. På kontrastsidan innebär detta att man lätt kan klippa ljusa scener i det starkaste om man enbart använder sig av THX Optimizer.
På DVE finns möjlighet att kalibrera både "blacker than black", dvs värden under digitalt 16 samt "whiter than white" - dvs värden över 100 IRE. På detta sätt kan man med större säkerhet styra ut en digital projektor med maximal dynamik, utan att klippa vare sig i det vita eller det svarta.
mvh
/Pär
Postad 15 december 2004 - 18:28
skulle vara jätte trevligt om ni kunde lägga up lite jämförande bilder mellan HS50 och en av budget LCD:na (700, Z3) jag vet att bilder inte säger något om en projje men jag tycker alltid det är kul med bilder

Postad 16 december 2004 - 12:32
Postad 16 december 2004 - 17:08

För viktig info: se tråden under "Kommentera"...
Postad 16 december 2004 - 21:12
a) BigScreen borde få ersättning av pipro.se, antar att försäljningen skjuter i höjden efter denna fantastiska recension.....

Ber om ursäkt i fall detta snedsprång från ämnet irriterar....
Postad 17 december 2004 - 12:55
Viva la FINLAND!Några personliga kommentarer från ert grannland i öst:
a) BigScreen borde få ersättning av pipro.se, antar att försäljningen skjuter i höjden efter denna fantastiska recension.....pipro.se borde öppna pipro.fi, Finland är ett verkligt u-land vad gäller priser, tester, diskussionsforum etc. En av de ledande tidingarna på det första inhemska språket här i Finland hade inte ens Z3:an med (nog AE700, Infocus 4805 etc.) i sitt senaste test...Jag har följt med diskussionerna på detta forum i 9 månader (renoveringen av hemmabiorummet tar tid...), kunnat konstatera hur lång före ni (sverigesvenskar) är före i utvecklingen. Var en stund tänd på Sagem Axium (bakproj) tills jag konstaterade att denna inte ens säljs i Finland...
Ber om ursäkt i fall detta snedsprång från ämnet irriterar....

Postad 17 december 2004 - 18:06
Det blir lite rörigt annars.
Postad 17 december 2004 - 19:11
Kan vi inte fortsätta diskussionen i den riktiga Sanyo-avdelningen längre upp, där det redan finns en Z3-tråd??
Det blir lite rörigt annars.
Det som är viktigt, men svårt, är att försöka hålla DENNA tråd knuten till BigScreens test. Medans den officiella tråden får löpa lite friare.
Redigerat av Unregisteredca13620a, 17 december 2004 - 19:11.
Postad 18 december 2004 - 19:05
Postad 18 december 2004 - 20:19
En fråga bara lånar du grannens tummar o frugans? för du har väl bara 2? hohohoh God jul ///TomtenHar precis beställt en Sanyo z3, och måste säga att det var ett utmärkt test jag har läst precis. Till och med för mig som är nybörjare inom detta område, stod allt självklart och förståligt. 5 tummar upp för Bigscreen.
Postad 19 december 2004 - 02:12
Jobbiga var att jag läste, lite snabbt igår, tidningen hemmabios duell mellan AE700 och Z3 och där fick AE700 bättre betyg. Det hade varit lättare om ni tyckt detsamma eller är det för att det skiljer så otroligt lite mellan dom ?
Redigerat av GaylordFokker, 19 december 2004 - 02:13.
Postad 19 december 2004 - 12:58
AE700:an är absolut inte en dålig projektor, snarare tvärt om, man får precis som med Z3:an väldigt mycket för pengarna. När vi har jämfört 2 otunade projektorer mot varandra har vi funnit att skillnaden är ganska liten, kanske till och med så att AE700:an har ett visst försprång även om det är väldigt litet. Med tuning däremot är Z3:an utan tvekan det bättre valet, helt enkelt för att den går att optimera något mer än AE700:an, dvs tuningen ger mer effekt. Men jämför man 2 otunade projektorer mot varandra så är det i princip dött lopp, vilken man föredrar beror lite på vilken typ av bild man gillar.Tyckte testet på bigscreen var kanon, den övertygade mig ordentligt att köpa Z3 i den prisklassen.
Jobbiga var att jag läste, lite snabbt igår, tidningen hemmabios duell mellan AE700 och Z3 och där fick AE700 bättre betyg. Det hade varit lättare om ni tyckt detsamma eller är det för att det skiljer så otroligt lite mellan dom ?
Mvh Patrik Johansson
PIPRO
Postad 19 december 2004 - 13:16
Men när tror ni det är bäst läge o köpa ? Den har ju droppats i pris en hel del de senaste veckorna, har den stannat nu eller kommer den droppa lika mycket till de nästkommande 3-4 veckorna ?
Postad 19 december 2004 - 13:29
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar