Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

QLN. 604MKII Kommentarer! INKÖPTA! ! ! !

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 december 2004 - 18:03

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Har spanat loss på dessa nu när ja sålt mina ja hade (Avance)

http://www.qln.se/in...ubmenu=speakers

Postad bild

ser "bra" ut o ser även bra ut på papperet!,, men innan ja far iväg ett gäng mil för att lyssna/handla, så vill ja veta om nån har erfarenheter av dessa eller andra liknande talare från QLN...

spanat runt efter åf.s,, hittade ett gäng på www.qln.se men mycke längre än så kom man inte!

sen efter o ha läst www.fynda.se :s fraktpriser så vart man ju rädd!

Redigerat av Mikolino, 22 december 2004 - 16:35.


#2

Postad 19 december 2004 - 18:19

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
"Kvistarn" köpte väl ett par QLN? Kolla med honom :D .

#3

Postad 19 december 2004 - 18:20

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

"Kvistarn" köpte väl ett par QLN? Kolla med honom :D .

ok, tack för tipset! ska dra iväg ett pm o be han skriva i tråden, ifall nån annan me spanar på dessa! e ju bra om kommentarena blir offentliga!

#4

Postad 19 december 2004 - 19:43

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

be han skriva i tråden, ifall nån annan me spanar på dessa! e ju bra om kommentarena blir offentliga!

Precis! Vi är ju är för att hjälpa varandra :D .

#5

Postad 19 december 2004 - 20:25

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
ok, hade väl tänkt göra en recension förr eller senare men nu kanske är bra tillfälle...
nån kan väl rätta mig om jag har fel men proson har väl köpt upp märket qln, precis som med dynavoice, så det enda de har gemensamt med äldre qln högtalare är namnet...
förstärkaren är en marantz sr7400...
har också centern i samma serie...

byggkvaliten: de är stabila med sina 33kg, väldigt stumma och många kraftiga stag inuti, de andas kvalité, men en konstig grej är att filtret i centern verkar vara finare och mer välbyggt än de i golvarna, t.ex så är ena drosseln tvärställd för att minska störningar, och kablarna är nästan dubbelt så tjocka som i frontarna :D

terminalen är trångt att skruva i kablarna i men det gör man väl inte varje dag heller å andra sidan...

ljudet;
tja jag tycker ju det är svårt att beskriva hur olika högtalare låter men ska försöka,

bas: den är fast, torr, snabb och tillräckligt djup för att klara sig utan subb till musik, lyssnar man på mycket bas-musik kanske man vill ha en subb dock...

midbas: den är bra, låter fint och verkligt

mellanregister; här märker man stor skillnad mot proson högtalarna, det är stort djup i mellanregistret, väldigt verkligt, låter bra och varmt..

diskanten låter även den bra, inga vassheter, mycket detaljer, välupplöst och luftigt.....
ett par exempel kanske på musik som låter bra...
bruce springsteen & e street band live new york, låter helt underbart, glömde bort att lyssna efter svagheter i ljudet efter första låten, fanns så mycket detelajer och välljud så man började sitta och le o njuta:) när den store grabben körde saxofon solo så var man i himlen kändes det som hehe, ja det lät bra helt enkelt, allt fanns där...

lisa ekdahl, låter fint, verkligt och roligt helt enkelt.. ljudet är mjukt och "stort".

metallica; spelar bra, man saknar inget när man drar på lite....

sen lyssnar jag mycket på kjell höglund och cornelis också, och där låter de också väldigt bra, mycket verkligt mellanregister...

centern har väldigt bra basresurser! kör den som "large" i receivern och den låter mycket bra, kraft finns när man ser på film!

till film då? jo det låter mycket bra, funkar det till musik så funkar det till film, man kan nästan klara sig utan subb i en del filmer.

sammanfattning, de är spelglada och lever upp när man drar på lite, låter väldigt bra, för de som hört hfls1 så är det väldigt likt i mellan och diskant.
enligt mig så spöar de samtliga prosons högtalare, på de flesta parametrar.
just nu har jag inget o klaga på, kanske att de är lite "in your face" men å andra sidan står de just nu i ett litet rum, 3.5x2.5m. och de behöver spelas in 150-200h innan diskanten släppt ordentligt, lite vassa i början.

de är värda en provlyssning helt klart, fynda hade väl gratis frakt? öppet köp så kan du ju skicka tillbaks dom om du inte gillar ljudet.

finns även en recension av audiophile.no, länk finns på fynda.se, han som testade dom tyckte de var mycket bättre än de b&w som han jämförde med, modellen på dom vet jag inte dock.

#6

Postad 19 december 2004 - 20:42

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Snyggt Kvistarn! :D Tänkte bara fylla i med priset som ligger på 7000 kr enligt Prisjakt. Kan du beskriva vad Hfls är för några högtalare?

#7

Postad 20 december 2004 - 07:54

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Tackar bugar o bockar!

Låter knas att de inte e samma grejjer i front som center etc..

Basen: att den låter "torr" verkar ju inte riktigt bra! då ja söker en "mjuk" högtalare! som har lite mer dynamik än andra! (typ Dali jud i dom lägre frekvenserna) den går ju ner rätt ljupt enligt pappiriserna <28hz,, de gagnar ju för bra stereo lyssning utan sub vilket jag anser hyffsat viktigt, men som sagt låter den då torr så är de kanske lyckat ändå med subben svagt ställd!

Midbas/mellanreg: extremt viktigt, verkar som du är nöjd med den biten:)

vi gillar samma typ av musik, o dokm verkar ju kunna leverera de mesta säger du!

Du skriver att dom spöar Proson på de flesta parametrarna!? undrar då va Proson gör bättre? för mig så borde dom inte ligga i samma klass alls, om man tänker på priset!!!


edit: Ska köra dom med en Pioneer AX5i,, den borde ju ha hyffsad kontroll på dom! kör du biwirat? basen kanske blir mer mjuk då!???

Tack för din tid!

Redigerat av Mikolino, 20 december 2004 - 07:56.


#8

Postad 20 december 2004 - 13:44

Creosote
  • Creosote
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Länken till Audiophile.no's test: http://www.audiophil...ring.asp?Id=190
och länk till en diskussion på ett norskt forum: http://www.avforum.n...pic.php?t=10665

Jag är själv intresserad av ett nytt system bestående av QLN 604MKII + 602MKII + 601MKII men tänkte försöka komma iväg och provlyssna dem först. Är det någon som vet var man kan hitta dem från Stockholm och norrut? (hittade inte så många affärer i QLN's egen lista över återförsäljare)

#9

Postad 20 december 2004 - 14:03

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Länken till Audiophile.no's test: http://www.audiophil...ring.asp?Id=190
och länk till en diskussion på ett norskt forum: http://www.avforum.n...pic.php?t=10665

Jag är själv intresserad av ett nytt system bestående av QLN 604MKII + 602MKII + 601MKII men tänkte försöka komma iväg och provlyssna dem först. Är det någon som vet var man kan hitta dem från Stockholm och norrut? (hittade inte så många affärer i QLN's egen lista över återförsäljare)

tjo,, ja har sååå svårt för norska bara! tar ett tag o fatta allt

#10

Postad 20 december 2004 - 18:05

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
så,, beställda o hoppas på lev. innan jul!

#11

Postad 20 december 2004 - 18:47

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
med "torr" bas menar jag inte tråkig, utan fast och fin "hifi" bas dvs inte slö fladdrig och slapp bumlig brummande osv....
jag spelar musik utan subb, tycker det låter bäst då...
sen är det klart det skiljer i filtret då centern är en 2-vägare o frontarna 3-vägs, fast hade gärna sett lika grova kablar i båda, men å andra sidan är de tillräckligt tjocka jämfört med andra golvare jag sett...
jag kör de biwirat, har inte testat singel nån gång... slänger man i t.ex wyclef jean el liknande så spelar de duktigt med bas! de kan spela mycke dynamiskt men det kräver en del effekt verkar det som.
det proson kanske är bättre på är väl isåfall terminal, design o den biten men det beror ju på smaken helt o hållet.
de går hyffsat djupt också, testade med 20, 30 och 40hz, det gick o höra 20hz, 30hz var helt ok och 40 var lika kraftigt som 60hz....

hfls1 är en stativhögtalare som hififorum.nu gjort, den spelar i 12-15k kronors klassen bland stativare, om man läser de tester som gjorts mot t.ex amphion argon som kostar ca 13k mellan de två var det i stort sett lika, sen har en del tyckt hfls1 spelat bättre än proAc kloner, som är kopior på en 45kkr högtalare!
med rätt elektronik så kan hfls1 sopa mattan med många högtalare vad gäller finlir. däremot är de inte direkt optimala till hembio och metall/hårdrock och aningen tröga med sin känslighet på 82db.
därför blev det till o skaffa golvare, qln604mkII.

#12

Postad 22 december 2004 - 13:34

Creosote
  • Creosote
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

så,, beställda o hoppas på lev. innan jul!

Vilken färg valde du?

#13

Postad 22 december 2004 - 16:29

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Yo!

har nyss monterat o kopplat in dom! första skivan snurrar redan nu (M. Jacksson) redan nu e ja nöjd! o då har dom spelat i ca: 15MIN o de kommer ju bara bli bättre!

ja beställde i OAK,, dom va ljusare än ja trodde, men de gjorde sig fint här hos mig!

återkommer här, efter inspelningen o lite biwiring etc,,(har inga cables till de)

#14

Postad 22 december 2004 - 20:16

Unregistered80766140
  • Unregistered80766140
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Och bilder tack :D

#15

Postad 23 december 2004 - 07:04

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Och bilder tack :D

kommer kommer! :ph34r:

Redigerat av Mikolino, 23 december 2004 - 07:05.


#16

Postad 23 december 2004 - 08:56

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Mitt galleri är nu uppdaterat med ett par snabba bilder!

#17

Postad 23 december 2004 - 11:21

Unregisterede44ab590
  • Unregisterede44ab590
  • Forumräv

  • 561 inlägg
  • 0

Mitt galleri är nu uppdaterat med ett par snabba bilder!

Stiliga ! :D

#18

Postad 12 januari 2005 - 20:07

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
har spelat in dessa nu! o kan inte säga mer än att ni som är på jakt efter talare i klassen 5-15k bör verkligen lyssna på dessa!

dom är hur underbara somhelst!!!

#19

Postad 13 januari 2005 - 09:01

Unregistered35751
  • Unregistered35751
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Om inte jag missminner mig så fick QLN mkt bra betyg av H&M i sommras när dem testade högtalare mellan 5-7000kr. Dem ser trevliga ut :)

#20

Postad 07 februari 2005 - 09:06

Unregistereda50525fb
  • Unregistereda50525fb
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Är nybliven ägare till QLN frontar 604 mkII, center 602 mkII och surroundhögtalare 601 mkII.

Bra pris på Sollentunamässan

Första intrycken: känns välbyggda och låter bra, skall labba lite med inställningarna och köra med surroundljud.

Har ställt samtliga högtalare som small (50 Hz) och låter subban ta de lägre frekvenserna.

#21

Postad 07 februari 2005 - 12:04

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0
Noshest var det du som köpte dom svarta som var inne i rummet, jag köpte satteliterna och centern som stod utanför
kör satteliterna som frontar nu och det fungerar riktigt bra jämfört med mina stora golvare jag hade innan

rgds
matte

#22

Postad 07 februari 2005 - 12:52

Unregistereda50525fb
  • Unregistereda50525fb
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Japp, köpte de till höger som inte var inkopplade, efter flera demos av de burkarna som var inkopplade.

Jobbigast var sörjan de spelade och det tyckte jag var representativt för hela mässan, sån musik slipper i varje fall mina QLN utsätta sig för.

Det var ju en del företgsamma typer som hade med sig sin egen musik.

#23

Postad 07 februari 2005 - 13:57

Creosote
  • Creosote
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Fanns både 603 & 604 för demonstration på mässan? Var/är det stor skillnad mellan dessa två? Fungerar 604 MKII/603 MKII bra till lite "skitigare" Rock/Hårdrock som t.ex. Hellacopters, Queens of the Stoneage, Gluecifer & Fu Manchu? Alternativt vilken typ av musik har ni provlyssnat med och hur tyckte ni att QLN fungerade med den musiken?

Noshest: Bilder! och gärna en lite fylligare rapport hur hela systemet fungerar vid filmvisning.

mattek: Hade du möjlighet att jämföra 601:orna med några andra stativare i samma prisklass? Hur tycker du att centern fungerar vid filmvisning?

#24

Postad 07 februari 2005 - 14:35

Unregistereda50525fb
  • Unregistereda50525fb
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Creosote: Det var bara 603orna som var inkopplade.

Riktigt så "skitig musik" tror jag inte de pallar <_< skämt åtsido jag skall testa hemmavid, kör mest rock själv.

Som sagt på mässan var det bara "hästjazz", det var dock en kille som stoppade in en hårdrockdisc och det lät bra.

Skall nämnas att rummet såg mest ut som en tågkupé och säkert långt i från idealiskt som lyssningsrum.

Skall ta lite bilder och stressa de med både musik och bioljud.

#25

Postad 08 februari 2005 - 21:08

druttne
  • druttne
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag köpte 603: orna för 2500:- + Dynavoices lilla surround och center för en femhundring på mässan, det var skapliga priser i fyndas rum på mäss-exen, det borde flera utställare tagit efter tycker jag :D

Jag är nöjd med ljudet på mina Qln, MEN... damn vilka störningar det blir på TV:n, dom kan inte stå närmare än en meter från TV:n, då blir det duktiga färgskiftningar :lol:

Trist eftersom jag ska ha dom för film, och duken sitter ovanför TV:n, så antingen får jag flytta till större lägenhet eller så.... vet jag inte.

#26

Postad 08 februari 2005 - 21:38

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0
jag har inte hunnit skaffa väggfäste än till mina satteliter så nu står dom på tv-bänken och jag har inte sett några färgskiftningar i tv:n än så länge fortfarande riktigt nöjd med dom särskilt centern, arnold låter lite manligare nu än med min gamla jamo-center

rgds
matte

#27

Postad 13 februari 2005 - 13:44

Unregistereda50525fb
  • Unregistereda50525fb
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Creosote: Bilder upplagda
Systemet låter mycket bra, både till film och musik.
Fastän högtalarna går ned till 30 Hz tycker jag det lät lite bättre att ställa de som Small (60 Hz) och låta Kappan ta de lägsta frekvenserna, vid referensvolym.
Man upplever högre frekvenser som jag tidigare aldrig hörde med min gamla C/W och bättre lär det bli när de är inspelade ;)

Fanns både 603 & 604 för demonstration på mässan? Var/är det stor skillnad mellan dessa två? Fungerar 604 MKII/603 MKII bra till lite "skitigare" Rock/Hårdrock som t.ex. Hellacopters, Queens of the Stoneage, Gluecifer & Fu Manchu? Alternativt vilken typ av musik har ni provlyssnat med och hur tyckte ni att QLN fungerade med den musiken?

Noshest: Bilder! och gärna en lite fylligare rapport hur hela systemet fungerar vid filmvisning.

mattek: Hade du möjlighet att jämföra 601:orna med några andra stativare i samma prisklass? Hur tycker du att centern fungerar vid filmvisning?

<{POST_SNAPBACK}>



#28

Postad 13 februari 2005 - 21:13

Creosote
  • Creosote
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Ser bra ut Noshest och kul att höra att du fortfarande är nöjd med ljudet också. Förhoppningsvis får jag chansen att provlyssna QLNs högtalarutbud i början på mars då vi skall ner till Sthlm.

#29

Postad 13 februari 2005 - 23:29

HiFiNoob
  • HiFiNoob
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Finns dessa bara i bok? Behöver svart eller silver

#30

Postad 14 februari 2005 - 02:18

Commando
  • Commando
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Creosote: Gillar du den typen av musik så ska du vara väldigt noga med att ta med dig dina egna skivor vid provlyssning. Jag har dissat massor av högtalare då säljarens demoskivor låtit underbart men skitig rock bara låtit för dj**ligt, rent ut sagt. Vet inte hur QLN funkar men själv fastnade jag för B&W DM 309 som bara vägrar att "skräna" eller låta illa. Det är möjligt att de fjäskar för lyssnaren, men att favoritmuskien låter bra är ju rätt viktigt...

#31

Postad 14 februari 2005 - 09:29

Unregistereda50525fb
  • Unregistereda50525fb
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Håller med Commando gällande egna skivor men det enda helt säkra är att låna hem högtalarna då rummet och övrig komponenter säkert låter helt annorlunda en ens hemmiljö.


Creosote: Gillar du den typen av musik så ska du vara väldigt noga med att ta med dig dina egna skivor vid provlyssning. Jag har dissat massor av högtalare då säljarens demoskivor låtit underbart men skitig rock bara låtit för dj**ligt, rent ut sagt. Vet inte hur QLN funkar men själv fastnade jag för B&W DM 309 som bara vägrar att "skräna" eller låta illa. Det är möjligt att de fjäskar för lyssnaren, men att favoritmuskien låter bra är ju rätt viktigt...

<{POST_SNAPBACK}>



#32

Postad 14 februari 2005 - 12:53

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

  • 1 133 inlägg
  • 0
Eftersom utveckilngen går frammåt,skulle QLN ses som en uppgradering gämfört med mina Alpha50?Alphan kostade ju 8ooo:- när den kom för 3år sedan,med tanke på material,komponenter mm så borde man få kvallitesmässigt bättre saker idag för ca 7-8ooo:- än för 2-3 år sen.Lirar den i samma klass som AudioPro V.2 ?

//Janne

#33

Postad 14 februari 2005 - 14:29

Creosote
  • Creosote
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
HiFiNoob: Högtalarna finns i "Oak" (vinyl med ekfinish/grå) eller "Smoke Metallic" (grafitgrå/grå)) se http://www.qln.se för mer info eller kolla i Noshest och Mikolinos galleri.

Commando: Jo jag brukar för det mesta ha med mig min egna testskiva inehållande bl.a. Foo Fighters, W.A.S.P., Backyard Babies, Queens of the Stoneage, Hellacopters samt för den varierade musiksmakens skull Depeche Mode, Prodigy, Radihead, Bo Kaspers Orkester, Lars Demian m.m

Lyssnade så sent som för några veckor sedan på Audiovector K3 Super som lät fantastiskt med akustisk musik/melodiös poprock men när han drog igång Metallica så lät det lite för vasst för min smak. Tyvärr hade jag inte med mig min egen skiva vid just det tillfället så jag tänkte ge dem en ny chans vid mitt nästa Stockholmsbesök.

Just nu är följande högtalare mest intressanta:

QLN 603/604 MKII
KEF Q5/Q7
QUAD 12L, 21L & 22L
NHT ST-4 (efter avancerars tjat om NHT's förträfflighet ;) )
Audiovector K3

#34

Postad 14 februari 2005 - 14:32

Unregistereda50525fb
  • Unregistereda50525fb
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Tror det var en test i HiFi & Musik nr. 7 2004, då AudioPro V2 fick högre betyg än QLN

#35

Postad 14 februari 2005 - 16:05

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

  • 1 133 inlägg
  • 0

AudioPro V2 fick högre betyg än QLN

<{POST_SNAPBACK}>



Betyget tror jag blev nått snäpp högre pga att A-P v.2 var billigare.
A-P överlag låter ju bra med dom flesta stärkare,dom är inte så kräsna på elektronik.Mina Alpha 50 tex,dom låter bedrövligt illa med allt för klena stärkare.Pioneer 2010 eller vad den heter klarar inte att ge denna hgt rättvisa alls,det klara däremot den H/K jag har idag.Däremot så låter A-P nästan lika oberoende på stärkar val,Nu skrev jag "nästan" eftersom A-P är mkt fina hgt som spelar utan konstigheter.

Basen enl Ljud&Bild är inte så djup,dom rekomenderar att man ansluter en subba till dom (A-P v.2)Sen så "borde" QLN ge ett massivare o mäktigare ljud pga att dessa har fler element som flyttar luft.Till flerkanals ljud så tycker jag att det teoretiskt skulle vara bättre,men jag kanske har fel.

//Janne

#36

Postad 14 februari 2005 - 18:14

Creosote
  • Creosote
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Jag har provlyssnat samtliga tre högtalare som placerade sig före QLN i det testet som Noshest hänvisar till: Audio Pro Black Diamond v.2, Elac FS 108.2 och Acoustic Energy Aeigis Evo Three. AP & Elac på Best Sound med egen musik och AE Evo 3 på Hifipunkten med den vanliga "Hifibutikssmörjan".

Som vanligt är det svårt att jämföra två olika testtillfällen med olika elektronik och olika lokaler men av dessa tre faller nog AE mig mest på läppen. Både AP och Elac lät bra men det kändes som om det fattades något hos AP och Elacs "ljud" passade inte riktigt mig. Sen har jag för mig att folk som provlyssnat AP i flera affärer ansett att det låtit mycket bättre på annat håll så det är möjligt att man får ge dem en ny chans. Det som satt lite griller i huvudet på mig är den gruppindelning som Hifi Ljud & Musik gjorde:

Hifi (AP, Elac)

Baskapabla (bl.a QLN men den anses också vara delvis i hifigruppen)

Spelglada (bl.a Acoustic Energy)

Jag har alltså provlyssnat 1:an och 2:an i testet som båda anses vara "hifi" med min egen testskiva. Båda låter bra med vissa av mina låtar (t.ex Radioheads "Paranoid Android") men när det gäller t.ex Prodigys "Smack my bitch up" eller Foo Fighters "Everlong" så lät antingen ingen av dem särskilt övertygande eller så var de omväxlande bra/dåliga. Det kanske bara är att inse sanningen, jag är inte en hifiperson utan passar kanske bättre i den baskapabla eller spelglada gruppen?(eller så är QLNs blandning av baskapabel/hifi precis det jag är ute efter)

Redigerat av Creosote, 14 februari 2005 - 18:16.


#37

Postad 15 februari 2005 - 00:19

Commando
  • Commando
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Äsch, strunta i alla indelningar o dyl. Jag själv skulle köpa ett par Dali Concept 6 som lät jättefint... ända tills jag stoppade i Hellacopters Toys&Flavors. Då lät de plötsligt lika illa som de skräniga Jamo-hgt (ca 1500) jag hade hemma. Det snubb på smärtade i öronen. B&W fixade det dock på det sätt sätt som jag alltid har önskat att mitt sound ska vara.

Enligt säljaren (HiFi-klubben) så är oftast rockplattor inspelade i dålig miljö, saknar bas, har ett hårt mellanregister och ett överflöd av diskant. Ändå vill folk ha bas och att det ska låt bra...
Så vad gör man? Byter muskstil till demomusik á la MDS? No way!

Ps. Självklart funkar sådan musik alldeles ypperligt oxå emellanåt när man vill "finlyssna" på ljudet...

#38

Postad 17 februari 2005 - 15:41

HiFiNoob
  • HiFiNoob
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Har just beställt detta från HiFi-Punkten:

QLN 604 mk II Smoke Metallic
QLN 602 mk II Smoke Metallic Center
QLN 601 mk II Smoke Metallic Surround
Atacama AT 1 stativ
Marantz SR 5500
IXOS XHD 408-100 Coax (Ska användas mellan förstärkare och dvdspelare)
IXOS SW 511T 24 m (Högtalarkabel)
XFA 01-900 Subkabel 9m
IXOS 151-200 2RCA-2RCA (Mellan förstärkare och dvd för stereoljud)


Tror ni att Marantz 5500 passar bra till dessa högtalare? Valet stod mellan den och HK 330 men jag e lite avskräckt av HK watten även fast jag vet att man inte ska kolla så mycket på det. Vad tror ni om övriga delar, kablar osv, är de bra eller dåliga? Iof har jag redan beställt men e ändå intresserad av lite feedback

#39

Postad 28 april 2005 - 08:29

apfelstrodel
  • apfelstrodel
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Någon som vet om dessa högtalare finns att lyssna på någonstans i Göteborg ?

#40

Postad 28 april 2005 - 08:42

Creosote
  • Creosote
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
QLN listar Tele-Hå som återförsäljare för sina högtalare (QLN's återförsäljare) så kolla om de har 604:orna hemma för demo.

#41

Postad 28 april 2005 - 15:16

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
göteborg är väl rätt nära falkenberg annars?
sitter o lyssna på mike oldfields tubular bells3, och det är så man får gåshud ibland:)

#42

Postad 28 april 2005 - 22:26

apfelstrodel
  • apfelstrodel
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Var på Tele hå för några dagar sedan och då hade de inte dom =((( lite tråkgit hade gärnat velat höra dem men får ta och fråga nästa gång om dom inte har de på lager eller så =) hehe ... verkar ju vara shyssta högtalare iallafal gillar designen verkar lite små bara =)

#43

Postad 23 oktober 2005 - 18:09

Unregistered1fe9830a
  • Unregistered1fe9830a
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Köpte mig två frontar 604 och center 602 på mässan i malmö idag.
Åkte till mässan av en slump med min tjej, lyssnade på en massa anläggningar. Hos QLN häpnades vi faktiskt av ljudet ur dessa högtalare. Dock kändes priset (9500kr för 2frontar o 1 center) lite i överkant. Dock noterade jag skylten: ALLA HÖGTALARE ½PRISET UNDER MÄSSAN på vägen ut.
Då var affären rod iland. Tyvärr fick jag nöja mig med gråa högtalare, men det är ok.
Lycklig var jag!! På mässan lät de fakitsk jättebra. Men här hemma låter de lite tomma, ingen bas alls (ja, det är rättkopplat :) ) Kan det bero på inspelning av högtalarna? Har en Sony str-db 930 stärkare, inte den krafitigaste på marknaden, men bör kunna klara dessa pjäser :D

#44

Postad 23 oktober 2005 - 21:01

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0

Köpte mig två frontar 604 och center 602 på mässan i malmö idag.
Åkte till mässan av en slump med min tjej, lyssnade på en massa anläggningar. Hos QLN häpnades vi faktiskt av ljudet ur dessa högtalare. Dock kändes priset (9500kr för 2frontar o 1 center) lite i överkant. Dock noterade jag skylten: ALLA HÖGTALARE ½PRISET UNDER MÄSSAN på vägen ut.
Då var affären rod iland. Tyvärr fick jag nöja mig med gråa högtalare, men det är ok.
Lycklig var jag!! På mässan lät de fakitsk jättebra. Men här hemma låter de lite tomma, ingen bas alls (ja, det är rättkopplat  ) Kan det bero på inspelning av högtalarna? Har en Sony str-db 930 stärkare, inte den krafitigaste på marknaden, men bör kunna klara dessa pjäser 


Tror att det är för att dom inte är riktigt inspelade ännu. Basen brukar kunna komma efter ett antal timmars spelande

#45

Postad 24 oktober 2005 - 10:01

BorO
  • BorO
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Japp, det är nog inspelningen.
Mina SWAN D3.2 gav ingen bas ifrån sig i början. Jag kände att rummet skakade men hörde knappt någon bas. Efter några dagar av inspelning hördes basen också och jordbävningen lugnande ner sig. Som tur är :)

Självklart kan det vara elektroniken också. Vänta ett par dar och se.

#46

Postad 29 november 2005 - 10:03

lazpete
  • lazpete
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Har ett par 604 mk II, de låter helt enkelt bra.
Jag spelar väldigt blandad musik, system of a down till vivaldi, och en så länge har jag endast ljudtekniker att klaga på...
Men, jag kan verkligen tipsa om dessa, har haft otaliga högtalare hemma det senaste året, men dessa får stanna kvar hemma hos mig.
Längtar hem, för att slänga i Marc Chon med "Silver Thunderbird" i marantzen, och sedna luta huvet bakåt och bara njuta!

Lasse

Lite senare skall jag också försöka lära mig stava...

Redigerat av lazpete, 29 november 2005 - 10:11.


#47

Postad 21 februari 2006 - 21:00

Kake
  • Kake
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
En lille opp'er av denne etterhånden litt gammle tråd.

Jeg er også en av de mange lykkelig/ulykkelige eier av et set QLN MK set.

av interiør årsaker ( bedre forklart av min sammboer ) så får jeg ikke sette min qln's så langt ut i fra veggen som jeg har lyst til --> Gir litt BuldreBass

spørsmål: er det noen som har noen forslag evt erfaringer med å sette sokker eller lignende i bassportene bak?

Redigerat av Kake, 21 februari 2006 - 21:04.


#48

Postad 27 februari 2006 - 23:36

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

En lille opp'er av denne etterhånden litt gammle tråd.

Jeg er også en av de mange lykkelig/ulykkelige eier av et set QLN MK set.

av interiør årsaker ( bedre forklart av min sammboer ) så får jeg ikke sette min qln's så langt ut i fra veggen som jeg har lyst til --> Gir litt BuldreBass

spørsmål: er det noen som har noen forslag evt erfaringer med å sette sokker eller lignende i bassportene bak?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har provat det och det funkar bra. När basporten öppnar bakåt så basboomar gärna högtalarna om dom står för nära väggen, och det är mycket irriterande.
jag provade med att skära ut en bit skumgummi och passa in i hålet :( funkar bra och man slipper gå barfota :D
Jag har dock inga QLN, men principen är väl samma tänker jag. Bara att prova sig fram.

#49

Postad 05 mars 2007 - 20:02

Unregistered54c2926e
  • Unregistered54c2926e
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Drar upp denna tråd i och med att även jag funderar över ett par av 604MKII-golvarna.

Läste just det test i Hifi&Musik som omnämns ovan... Anledningen till att de inte ens kom trea i testet förutom på en av testarnas lista, var på grund av en ibland "rörig ljudbild".

Vilket irriterar mig lite, eftersom de just nu kostar som minst ~ 1.500 mer än AP Black Diamond v2.


Så det lär bli ett par BD v.2 för undertecknad trots allt, såvida inte något högintressant dyker upp på begmarknade inom syn(hör?)håll.


Olof

#50

Postad 19 mars 2007 - 09:18

lazpete
  • lazpete
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0

Drar upp denna tråd i och med att även jag funderar över ett par av 604MKII-golvarna.

Läste just det test i Hifi&Musik som omnämns ovan... Anledningen till att de inte ens kom trea i testet förutom på en av testarnas lista, var på grund av en ibland "rörig ljudbild".

Vilket irriterar mig lite, eftersom de just nu kostar som minst ~ 1.500 mer än AP Black Diamond v2.


Så det lär bli ett par BD v.2 för undertecknad trots allt, såvida inte något högintressant dyker upp på begmarknade inom syn(hör?)håll.


Olof

<{POST_SNAPBACK}>


Den "röriga" ljudbilden kan man ganska lätt få ordning på genom att jobba med "toe in". Bara att testa sig fram. Jag har mina i princip riktade innåt rakt mot lyssningsplatsen, då lever de upp. Helt enkelt grymma högtalare.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.