Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Cerwin Vega *

1247 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 December 2004 - 12:25

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0

Välkommen till den Officiella Postad bild tråden.

Denna tråd kommer behandla alla Cerwin-Vega serier, med mest inriktning och fördjupning i de aktuella serierna.

Kort Historielektion:

In 1954 Gene Czerwinski, then a brilliant young aerospace engineer, founded Cerwin-Vega. Why start a loudspeaker company? First and foremost a music fan, Gene’s goal was to reproduce the live musical experience. His design philosophy was based on high efficiency drivers, durability, and a “value for money products.” This legacy has charged Cerwin-Vega for over four decades. In 1954 Gene started Vega associates, Vega began to grow rapidly from its conception with the introduction of large high efficiency 18” sound systems that could produce 130dB at 30 Hz. This high performance specification established Vega as a company to be reckoned with.

Classic-serien

Info om Classic-serien.

CLSC-215, CLSC-15, CLSC-12, CLSC-10, CLSC-15S, CLSC-12S, CLSC-6, CLSC-6C

# CLSC-215:

Postad bild Klicka på bilderna för att se dem större.

Ett test utfört av tidningen "Bild & Ljud Hemma" Dec-2004.
Testet publiceras med tillåtelse av Bild & Ljud.

https://www.prisjakt...16657&type=.png

Specifikationer:
  • 1-tums softdome-diskant med ferrofluid-kylning
  • 6,5-tums mellanregister
  • 2 st 15-tums baselement med gjuten korg och lång slaglängd
  • Frekvensomfång: 24-20 000 Hz
  • Känslighet: 97 dB
  • Säkringsskydd
  • Mått i cm (HxBxD): 131 x 42 x 48
  • Vikt: 51 kg
# CLSC-15:

Postad bild

https://www.prisjakt...13990&type=.png

Specifikationer:
  • 15-tums baselement med gjuten korg och lång slaglängd
  • Frekvensomfång: 26-20 000 Hz
  • Känslighet: 94 dB
  • Säkringsskydd
  • Mått i cm (HxBxD): 102 x 42 x 42
  • Vikt: 37 kg
# CLSC-12:

Postad bild

https://www.prisjakt...15992&type=.png

Specifikationer:
  • 12-tums baselement med gjuten korg och lång slaglängd
  • Frekvensomfång: 28-20 000 Hz
  • Känslighet: 92 dB
  • Säkringsskydd
  • Mått i cm (HxBxD): 94 x 36 x 30
  • Vikt: 26 kg
# CLSC-10:

Postad bild

https://www.prisjakt...16654&type=.png

Specifikationer:
  • 1-tums horndiskant
  • 6 ½-tums hornladdat mellanregister
  • 10-tums baselement med gjutet aluminiumchassi
  • Frekvensomfång: 38-20 000 Hz (+/– 3dB)
  • Känslighet: 90 dB
  • Impedans: 8 ohm
  • Effekttålighet: 200 watt
  • Mått: 83x31x28 cm (HxBxD)
  • Nettovikt: 22 kg per styck
# CLSC-15S:

Postad bild

https://www.prisjakt...16656&type=.png

Specifikationer:
  • 15-tums element
  • 300 watts förstärkare
  • Basreflex
  • Frekvensgång: 25-150 Hz (-3 dB)
  • Delningsfrekvens: 40-150 Hz
  • Linjeingång
  • LFE-utgång
  • Högtalaernivå-ingång
  • Mått: 60x48x48 cm (HxBxD)
  • Nettovikt: 29 kg
# CLSC-12S:

Postad bild

https://www.prisjakt...16655&type=.png

Specifikationer:
  • 12-tums element
  • 250 watts förstärkare
  • Basreflex
  • Frekvensgång: 28-150 Hz (-3 dB)
  • Delningsfrekvens: 40-150 Hz
  • Linjeingång
  • LFE-utgång
  • Högtalarnivå-ingång
  • Mått: 48x43x43 cm (HxBxD)
  • Nettovikt: 21 kg
# CLSC-6:

Postad bild

https://www.prisjakt...16658&type=.png

Specifikationer:
  • 1-tums horndiskant
  • 6 ½-tums bas/mellanregister
  • Frekvensomfång: 50-20 000 Hz (+/– 3dB)
  • Mått: 39x20x27 cm (HxBxD)
  • Nettovikt: 9 kg per styck
# CLSC-6C:

Postad bild

https://www.prisjakt...16211&type=.png

Specifikationer:
  • 1-tums horndiskant
  • 2 x 6 ½-tums bas/mellanregister
  • Frekvensomfång: 50-20 000 Hz (+/– 3dB)
  • Mått: 20x58x24 cm (HxBxD)
  • Nettovikt: 12 kg

V-serien

V-15F, V-12F, V-10F, V-6F, V-12S, V-10S, V-5M, V-5C

# V-15F

Postad bild

Specs och info från Hifiklubben.

https://www.prisjakt...=3863&type=.png

# V-12F

Postad bild

https://www.prisjakt...=3862&type=.png

# V-10F

Postad bild

https://www.prisjakt...=3861&type=.png

# V-6F

Postad bild

https://www.prisjakt...12385&type=.png

# V-12S

Postad bild

https://www.prisjakt...12384&type=.png

# V-5M

Postad bild

https://www.prisjakt...=3864&type=.png

# V-5C

Postad bild

Är det något du tycker ska stå med i förstainlägget så skicka ett PM till Johan82

Redigerat av alpha, 03 May 2006 - 04:42.

Postad 02 January 2005 - 14:07

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
tjena, jag hade tänkt å införskaffa mej ett par cerwinvega clsc12 men så har ja lekt med tanken att köpa till ett par clsc10 som bakhögtalare. vad tror ni om den iden

Postad 02 January 2005 - 14:10

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
bra att du skrev här

då frågar jag dig är det till hemmbio du ska ha de till?
alltså clsc-12 som frontar?
isf är de nog en bra lösning,ska du ha subb då också? vilken förstärkare har du osv...

Postad 02 January 2005 - 15:13

dimme
  • dimme
  • Beroende

• 1189 inlägg
  • 0
mackii, ta bort ditt citat, det är för långt och onödigt.

Har förresten funderat på att byta ut mina V-10F mot ett par CLSC-6. Bara en tanke, ska till Hifiklubben någon gång och lyssna på CLSC-6. Blir mycket lättare att placera dessa än V-10F.

Postad 02 January 2005 - 15:36

dimme
  • dimme
  • Beroende

• 1189 inlägg
  • 0

blir nog bra de dimme för bas de har du väll så de blir över ändå? :blink:

Mjo, subbarna kan flåsa på rätt duktigt. De går dock aldrig på full kräm ;)

Allra bäst vore ju att köra stora centern CLSC-6C som front också, de låter riktigt bra och basen är rapp som fan.
Synd bara att de är riktigt fula att ha som frontar och att det kommer att kosta nästan dubbelt så mycket med ett par CLSC-6C som ett par CLSC-6 :D

Postad 02 January 2005 - 17:04

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

lodden:
bra att du skrev här

då frågar jag dig är det till hemmbio du ska ha de till?
alltså clsc-12 som frontar?
isf är de nog en bra lösning,ska du ha subb då också? vilken förstärkare har du osv...

ja tänkte ha en NAD T753 som ska driva det hela sen kompletera med en NAD 218 THX så småning om.

Postad 02 January 2005 - 18:14

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
okej så du ska ha clsc-12 som frontar och clsc-10 som bakhög samt clsc-6c som center?
hur stor är din budget? isf varför itne använda cls-15 som frontar om du tänker koplettera med ett rejält steg framöver.

hade de varit jag så hade jag valt clsc-15 som frontar men jag ahde tagi classic seriens satteliter ist för stora högt bak också sen så hade jag nog heldre köpt till en subb :D

Postad 02 January 2005 - 18:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Okej, så här funkar det med Officiella trådar.. dom är inte några chatrum.
Får hänvisa till Cerwin Vega klubben som ligger under Off topic / Klubbar.
Där man kan prata om lite vad man vill.
Rensar bort ett gäng med helt onödiga inlägg nu.

Mvh // Martin

Cerwin Vega! klubben!

Redigerat av Martin.M, 02 January 2005 - 18:54.

Postad 02 January 2005 - 20:41

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0
Tycker loddens idé låter bättre, visst kommer CLSC-15 drivas på minimum men det tar igen sig rejält sedan när du skaffar ett 218 steg eller dylikt och tankarna på en sub kanske faller bort lite lätt.

CLSC-10 som front, visst det ger säkert en förbättring men om jag fick välja så skulle jag valt clsc-15 som front och ett par CV satelliter som bakhögtalare istället. Du tappar lite på baksidan men får en stor förändring på fronten där det största jobbet görs vid filmtittande(även musik). Så mitt råd är att satsa på större frontar för det kommer du nog ändå sukta efter med tiden, nya bakhögtalare kan du ta senare när du har några slantar över. :D

Postad 02 January 2005 - 22:29

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

lodden: okej så du ska ha clsc-12 som frontar och clsc-10 som bakhög samt clsc-6c som center?
hur stor är din budget? isf varför itne använda cls-15 som frontar om du tänker koplettera med ett rejält steg framöver.

hade de varit jag så hade jag valt clsc-15 som frontar men jag ahde tagi classic seriens satteliter ist för stora högt bak också sen så hade jag nog heldre köpt till en subb

min budget ligger på ca 13-14lax. men att köpa in ett 218thx steg var planerat under sommaren. men kan man ens driva clsc 15 med en NAD T753?? eller måste man ha ett steg till då??

dexa: Tycker loddens idé låter bättre, visst kommer CLSC-15 drivas på minimum men det tar igen sig rejält sedan när du skaffar ett 218 steg eller dylikt och tankarna på en sub kanske faller bort lite lätt.

CLSC-10 som front, visst det ger säkert en förbättring men om jag fick välja så skulle jag valt clsc-15 som front och ett par CV satelliter som bakhögtalare istället. Du tappar lite på baksidan men får en stor förändring på fronten där det största jobbet görs vid filmtittande(även musik). Så mitt råd är att satsa på större frontar för det kommer du nog ändå sukta efter med tiden, nya bakhögtalare kan du ta senare när du har några slantar över.

joo men skulle det inte funka att ha clsc 10 som bakhögtalare. då om man har clsc 15 som frontar då??

Postad 02 January 2005 - 22:39

dimme
  • dimme
  • Beroende

• 1189 inlägg
  • 0
En Nad T753 kan driva CLSC-15, dock inte lika kontrollerat och bra som ett 218THX.
Visst kan du ha CLSC-10 som bakhögtalare, kommer fungera alldeles ypperligt rent klangmässigt.
Det är dock svårare att placera golvhögtalare rent praktiskt sett som surroundhögtalare då de är en bra bit större och tyngre.

Postad 02 January 2005 - 22:43

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

dimme:
En Nad T753 kan driva CLSC-15, dock inte lika kontrollerat och bra som ett 218THX.
Visst kan du ha CLSC-10 som bakhögtalare, kommer fungera alldeles ypperligt rent klangmässigt.
Det är dock svårare att placera golvhögtalare rent praktiskt sett som surroundhögtalare då de är en bra bit större och tyngre.

okej joo men om man ska festa så kan det vara kul med stora grejer:D som får huset å svänga:d

Postad 02 January 2005 - 22:55

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
k lite länkar är itne fel när du lägger in produkter,ser att naden kostar ca 7 k.
så ja jag ahde satsat på stora frontar direkt,t.o.m jag ahr ett litet hemmbio system :D och jag märker ju att bakhögtalarna inte jobbar så värst mycket utan de är centern som bär de tunga lasset o efter de kommer frontarna som trycker på med bas.

så köper du allt så blir de:

Nad 7k
clsc-15 6.5 k
clsc-6 2 k
center 1.7 k

ca:17 000

ditt förslag om clsc 12 som frontar och 10 där bak blir.

nad 7k
clsc-12 5k
clsc-10 4k
center 1.7 k

ca:18 000

ungefär samma pris men du kommer få sämre bas enligt mig.
jag hade helt kalrt valt de första paketet och kompletterat med ett stort steg ex 218 thx,frågan är om den fröstärkaren dundrar på clsc-12 orna som de är tänkt? :blink: steg till dem me kanske?

Postad 02 January 2005 - 23:05

dimme
  • dimme
  • Beroende

• 1189 inlägg
  • 0
oster, det bästa är om du åker till hifiklubben och testar Nad T73 med CLSC-12 och CLSC-15 och ser vilken som passar dig bäst.

Postad 02 January 2005 - 23:18

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

lodden: k lite länkar är itne fel när du lägger in produkter,ser att naden kostar ca 7 k.
så ja jag ahde satsat på stora frontar direkt,t.o.m jag ahr ett litet hemmbio system  och jag märker ju att bakhögtalarna inte jobbar så värst mycket utan de är centern som bär de tunga lasset o efter de kommer frontarna som trycker på med bas.

så köper du allt så blir de:

Nad 7k
clsc-15 6.5 k
clsc-6 2 k
center 1.7 k

ca:17 000

ditt förslag om clsc 12 som frontar och 10 där bak blir.

nad 7k
clsc-12 5k
clsc-10 4k
center 1.7 k

ca:18 000

ungefär samma pris men du kommer få sämre bas enligt mig.
jag hade helt kalrt valt de första paketet och kompletterat med ett stort steg ex 218 thx,frågan är om den fröstärkaren dundrar på clsc-12 orna som de är tänkt?  steg till dem me kanske?

joo det e frågan;) men enligt "Lujd å bild var det bättre å satsa på clsc 10 som bakhögtalare.

Postad 02 January 2005 - 23:20

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

dimme´:
  oster, det bästa är om du åker till hifiklubben och testar Nad T73 med CLSC-12 och CLSC-15 och ser vilken som passar dig bäst.

har hört NAD T753 med clsc 12 då funkade det fint. men frågan är som sagt om clsc 15 skulle funka i början innan man köper in en Nad 218thx eller liknande :D

Postad 02 January 2005 - 23:30

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
dexas ide är ju den som är helt kalrt bäst,om man har möjlighet att ta sig till nån butik dvs.
oster om den driver ut clsc-12 kanon så kommer du nog itne bli besviken med clsc-15 helelr men du kommer bli destu mer lycklig när du skaffar ett steg att driva dem med :D

ändra ananrs förslag 1 till clsc-10 som bakhögtalare då hammalr du på ca 19 k,och får ett kanon paket om du ahr kraft vill säga.

Postad 02 January 2005 - 23:40

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

lodden:
dexas ide är ju den som är helt kalrt bäst,om man har möjlighet att ta sig till nån butik dvs.
oster om den driver ut clsc-12 kanon så kommer du nog itne bli besviken med clsc-15 helelr men du kommer bli destu mer lycklig när du skaffar ett steg att driva dem med

ändra ananrs förslag 1 till clsc-10 som bakhögtalare då hammalr du på ca 19 k,och får ett kanon paket om du ahr kraft vill säga.

joo får se hur det blir nån ting blir det kan ja lova:D hee tack för alla svar.
men ska höra med HiFiklubben i uppsala om nån vecka. när min polare ska köpa clsc 10. å nån NAD förstärkare.

Postad 03 January 2005 - 00:41

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0
Det kommer att "fungera" och ha CLSC15 till en NAD T753, dock så bör du snarast skaffa dig ett 218 steg eller dylikt för att få frontarna att blomstra ut. Mitt råd är att köp vad du har råd med i dagsläget bit för bit istället för att köpa ett paket du senare ångrar. Jag skulle själv inlett med CLSC-15 center & surrondförstärkare. Sen när du har tid och pengar kör på med clsc-10 som bakh. och ett 218 steg. Nackdelen är ju att det kommer ta dig lite längre tid men det är ju alltid kul att uppgradera. Problemet blir vid nästa uppgradering, då blir det nya högtalare och ett steg till :D

Postad 03 January 2005 - 00:54

PleXy
  • PleXy
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har frågor angående CLSC-10. Helst till någon som använder dessa högtalare! Adda gärna min msn i så fall.. [email protected]

Postad 03 January 2005 - 01:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Har frågor angående CLSC-10. Helst till någon som använder dessa högtalare! Adda gärna min msn i så fall.. [email protected]

Hejsan och välkommen till prisjakt PleXy! :D

Postad 03 January 2005 - 13:20

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

dexa:
Det kommer att "fungera" och ha CLSC15 till en NAD T753, dock så bör du snarast skaffa dig ett 218 steg eller dylikt för att få frontarna att blomstra ut. Mitt råd är att köp vad du har råd med i dagsläget bit för bit istället för att köpa ett paket du senare ångrar. Jag skulle själv inlett med CLSC-15 center & surrondförstärkare. Sen när du har tid och pengar kör på med clsc-10 som bakh. och ett 218 steg. Nackdelen är ju att det kommer ta dig lite längre tid men det är ju alltid kul att uppgradera. Problemet blir vid nästa uppgradering, då blir det nya högtalare och ett steg till

jo, de får bli clsc 10 så köper jag clsc 15 i sommar eller nå sånt när ja har köpt in ett steg.

Postad 03 January 2005 - 14:00

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
ska du ha clsc-10 som frontar tillfäligt? bara köra 2 kanaligt så länge lr hur har du tänkt?

Postad 03 January 2005 - 14:34

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

lodden: ska du ha clsc-10 som frontar tillfäligt? bara köra 2 kanaligt så länge lr hur har du tänkt?

det blir nog 2 kanaligt under tiden.

Postad 03 January 2005 - 14:43

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
okej då är de nog kanske goare att ha clsc-10,den lär ju driva ut dem bättre.
men sen är inte clsc-15 fel :rolleyes:

Postad 03 January 2005 - 14:56

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

lodden: okej då är de nog kanske goare att ha clsc-10,den lär ju driva ut dem bättre.
men sen är inte clsc-15 fel

nee clsc 15 e nog extrema. dom funkar nog te mej.

Postad 06 January 2005 - 21:56

blubbost
  • blubbost
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hejsan! Jag är ny här på forumet och har en fråga, som eventuellt har varit uppe tidigare men jag kunde inte finna svaret så jag ställer frågan här. Har tänkt uppgradera mina frontare och min reciever. Jag är inne på att köpa ett par clsc 12 och för att driva dem hade jag tänkt mig NAD T743. Mina frågor är: räcker effekten i T743? Sedan är det så att just nu har jag ett par jamo e370 och sony str de595 reciever. Är mest inne på att börja med högtalarna, eller borde jag börja med recievern?

Postad 06 January 2005 - 22:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Välkommen till prisjakt blubbost!
Tror nog att den Naden klarar av att driva Vegorna rätt okej.
Lite mer power hade nog inte skadat men jag tror det ska funka bra.

Nad gör ju strömstarka prylar, har en 2-kanalare hemma som är specificerad
till 2x30 watt och den klarar faktiskt att driva det mesta med bravur! <_<

Postad 06 January 2005 - 23:44

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

blubbost:
Hejsan! Jag är ny här på forumet och har en fråga, som eventuellt har varit uppe tidigare men jag kunde inte finna svaret så jag ställer frågan här. Har tänkt uppgradera mina frontare och min reciever. Jag är inne på att köpa ett par clsc 12 och för att driva dem hade jag tänkt mig NAD T743. Mina frågor är: räcker effekten i T743? Sedan är det så att just nu har jag ett par jamo e370 och sony str de595 reciever. Är mest inne på att börja med högtalarna, eller borde jag börja med recievern?

jag tycker att du ska börja med å köpa en reciver efter som man kan inte lita på Sonys dröm watt. då är det säkrare å börja med å köpa in en kraftigare och bättre reciver som t743 som bordde kunna driva clsc 12 bra. men undar om det inte skulle vara klokare å köpa clsc 10 för dom e mer lätt drivna. det bästa du skulle göra är att vända dej till hifiklubben och fråga dom vad dom tycker.

Postad 07 January 2005 - 12:02

blubbost
  • blubbost
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

jag tycker att du ska börja med å köpa en reciver efter som man kan inte lita på Sonys dröm watt. då är det säkrare å börja med å köpa in en kraftigare och bättre reciver som t743 som bordde kunna driva clsc 12 bra. men undar om det inte skulle vara klokare å köpa clsc 10 för dom e mer lätt drivna.  det bästa du skulle göra är att vända dej till hifiklubben och fråga dom vad dom tycker.

Kommer man märka skillnad i trycket i basen från mina nuvarande jame 370 (2½ vägs basrelex konstruktion med två 8" element och 1" diskant) om jag byter till clsc 10? Det är ju trots allt två element i mina nuvarande. Jag tänker då på om jag byter ut min sunkiga reciever till nads t743a... Ska även in och höra med de på Hifiklubben men de kan ju tänkas att de inte är helt objektiva iom att de saluför både större och dyrare högtalare samt recievers, därför tänkte jag fråga er här inne först!

Tack för svaren!

Redigerat av blubbost, 07 January 2005 - 12:03.

Postad 07 January 2005 - 12:42

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

blubbost:
Kommer man märka skillnad i trycket i basen från mina nuvarande jame 370 (2½ vägs basrelex konstruktion med två 8" element och 1" diskant) om jag byter till clsc 10? Det är ju trots allt två element i mina nuvarande. Jag tänker då på om jag byter ut min sunkiga reciever till nads t743a... Ska även in och höra med de på Hifiklubben men de kan ju tänkas att de inte är helt objektiva iom att de saluför både större och dyrare högtalare samt recievers, därför tänkte jag fråga er här inne först!

Tack för svaren!

jag är inte nån expert på Jamo högtalare. men jag tror att du kommer märka skilnad på clsc 10 jämfört med dina jamo. du kommer nog att få mer bas. om det är det du tycker om??? NADen kommer nog att driva dina jamo bättre än vad sonyn gjorde.

Postad 07 January 2005 - 15:08

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
tja blubbe

jag hade nog satsat på att först byta reciver då hör du skillnad på dina jamo högtalare och naden kommer nog driva ut dem bättre vilket resulterar i att du får bättre bas och säkert mycket bättre!
jag gillar ljudet i de flesta jamo högtalare väldigt mycket,dock så är de moddelerna jag vill ha lite dyra.
så testa förs o se,för de är inte säkert du gillar ljudet som Cv levererar och då tänker jag emst på diskant&mellanregg som inte spelar lika fint som jamona.

tror basen i dina högtalare blir väldigt rapp o fin med ny förstärkare, testa o se :ph34r: för ska du ändå ha ny förstärkare så köp den först...

Postad 07 January 2005 - 15:29

blubbost
  • blubbost
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jo, det är mer bas jag är ute efter. Ang det lodden sa om CV diskant/mellanregister så är det faktiskt rent ut sagt JÄTTE usel diskant i mina jamo. Alldeles för vass vid lite högre volymer. Och CV är ju gjorda för att spela högt och med mastodont bas, därför tror jag att jag kommer att tycka mer om dem på alla kriterier. Provlyssnade V-serien med 10or eller 12or, minns inte riktigt, för ett tag sedan, t.o.m. det lät bättre och då är de tydligen usla som få. Vilket som blir först får vi se, ska försöka få sålt det jag har nu och det jag först blir av med byts ut först helt enkelt tänkte jag :ph34r:. Sen har jag ett par stativare som jag använder vid "fin" lyssning :blink:

Edit: Tack än en gång för svaren! Lutar faktiskt åt clsc 10 istället nu :lol:

Redigerat av blubbost, 07 January 2005 - 15:29.

Postad 07 January 2005 - 15:42

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
hm lite fel att säg att de är vass diskant i dina jamo! de kan bli mycket bättre emd en anan försätrkare och kanske itne alls spelar som den du ahr nu!
de är väll värt o testa ivarje fall?
kollar dock lite på info om dina högtalare och vad jag kan se så har du egenteligen bara en bas! det andra 8" elementen är ju mellanregg!
så då bör de bli bättre med Cv ja!
fick för mig att de var som de min bror har (2" diskant,3" mellanregg 1 8" bas) men att du ahde 2 8" baser.
hans heter typ Jamo E470 så de är ju itne alls samma sak.
dock tycker jag du ska satsa på classic serien,de är skönare i ljudet och levererar mer bas med rätt kraft!
är du däremot itne så kräsen köp då V serien!

Postad 07 January 2005 - 16:42

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0

Jo, det är mer bas jag är ute efter. Ang det lodden sa om CV diskant/mellanregister så är det faktiskt rent ut sagt JÄTTE usel diskant i mina jamo. Alldeles för vass vid lite högre volymer. Och CV är ju gjorda för att spela högt och med mastodont bas, därför tror jag att jag kommer att tycka mer om dem på alla kriterier. Provlyssnade V-serien med 10or eller 12or, minns inte riktigt, för ett tag sedan, t.o.m. det lät bättre och då är de tydligen usla som få. Vilket som blir först får vi se, ska försöka få sålt det jag har nu och det jag först blir av med byts ut först helt enkelt tänkte jag :ph34r:. Sen har jag ett par stativare som jag använder vid "fin" lyssning :blink:

Edit: Tack än en gång för svaren! Lutar faktiskt åt clsc 10 istället nu :lol:

Tycker du skall satsa på ett par clsc-12 istället för clsc-10 om du skall använda dom som frontar. 12" ger en bättre dynamik modellen mindre duger gott som bakh. men inte som frontar. Sedan så är det rekommenderat att köpa ett Nad steg och sedan matcha det med något försteg med en ljudbild du gillar. ett Nad c272/372 räcker gott åt ett par clsc-12, sedan kan du ju behålla din Sony och testa med steget om du gillar hur det låter.

Postad 07 January 2005 - 16:43

blubbost
  • blubbost
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Har testat dem med min farsas två kanals pioneer också, där var det t.o.m. värre, vilket iofs beror på att jag har EQuat dem på min egen anläggning. Hur som så blir det classic för mig istället, tror att de passar mig bättre. Jag är alltså ute efter mer bas, användningsområde är trance, hardstyle osv och alla liknande kategorier samt en hel del film och även en del hip hop. Ang. 8"arna på mina nuvarande så vet jag inte riktigt med dem, har läst både att det är som du säger och att de båda spelar bas/mellanreg.

Edit: dexa, sonyn saknar preout så den idén sprack där... Och du kanske har rätt med att 10orna är för små, ska in till hifiklubben och se om man inte kan provlyssna båda...

Redigerat av blubbost, 07 January 2005 - 16:47.

Postad 07 January 2005 - 17:05

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
hade me satsat på 12 orna,vad ska du ha som bakhögtalare sen då?

läser du på siba.se så ska det ena elementet agera mellan de andra bas!

Postad 07 January 2005 - 17:24

blubbost
  • blubbost
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

hade me satsat på 12 orna,vad ska du ha som bakhögtalare sen då?

läser du på siba.se så ska det ena elementet agera mellan de andra bas!

Nog om Jamo nu, jag har säkert fel ändå :ph34r:.

Ska köra med ett par proson stratego monitor som jag har nu tills vidare, ny center och subba prioriteras högre.

Redigerat av blubbost, 07 January 2005 - 17:24.

Postad 07 January 2005 - 23:09

blubbost
  • blubbost
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej igen, ny fråga... Kom att tänka på en sak; clsc 15s, hur är den till musik? Lyssnar övervägande på trance, hardstyle och allt liknand även lite hip hop. Och hur är den för övrigt? Verkar ju inte lönt med clsc 12s om det nu blir clsc 12, eller är det helt fel det med?

Postad 07 January 2005 - 23:31

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
vad folk har sagt till mig ska man försöka hålla sig med samam elemnt och tumm helst.
jag ahde satsat på clsc-12s till clsc-12
dock så tycker jag de är tam bas i dessa subbar! hade nog heldre satsat på en klenare förstärkare änn den du tänker välja och ett lsutsteg samt clsc-15 ist för subb,lr om du har råd ta då den förstärkaren du hr valt och lägg till ett slutsteg (ex beg) och köp ist clsc-15!!

tror nämligen itne du får till de hela så bra till musik annars,men med enbart ett par riktiga frontar kombinerat med hemmbio förstärkare lär bli bättre..

Postad 08 January 2005 - 12:59

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0
Instämmer med lodden, CLSC-15 är ett steg ännu närmare den riktiga CV upplevelsen, har du råd och vilja så köp dom istället för 12:orna.

Postad 08 January 2005 - 22:45

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0
Vilket slutsteg skulle passa till min Nad c352 och CW v-12f ?? Jag skulle vilja ha lite mer drag i grejerna =).

Postad 08 January 2005 - 23:11

dimme
  • dimme
  • Beroende

• 1189 inlägg
  • 0

Vilket slutsteg skulle passa till min Nad c352 och CW v-12f ?? Jag skulle vilja ha lite mer drag i grejerna =).

ta en titt på Nad C272, C270 begagnat eller 216THX begagnat eller 218THX om du vill lägga ut lite mer pengar.

Postad 08 January 2005 - 23:26

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
måste fråga teposen.
används Mgr subbarna du har i bakgrunden?
hur är de såfall,spelar dem rent?
man kan ju tänkas byta högtalare helt o hållet isf för v-serien är inge vidare,ex är ju ett par stativare lr ett par helt andra golvare med mindre bas element?

är du nöjd med dina högtalare?

Postad 08 January 2005 - 23:28

Unregisterede44ab590
  • Unregisterede44ab590
  • Forumräv

• 561 inlägg
  • 0
Ett tips till er som ska köpa CV CLSC-15 , är att köra någon av följande kombinationer NAD 319+216 , 370+270 eller 372+272 (ev 1 st NAD 218Thx) ..

Ni som tänkt köpa en lite mindre CV modell med 12" element så räcker , NAD 319 , 216 , 370 , 270 , 372 , 272. (Ev 218 Thx här också B))

Ja och ni som övervägar ett köpa ett par CV med 10" element. Satsa minst på en NAD 350 eller 352.

(om ni är inne på NAD spåret dvs :lol:)
;)

"Fråga och få svar, allt om Cervin Vega!" CerVin Vega ? :D

Redigerat av Unregisterede44ab590, 09 January 2005 - 16:41.

Postad 08 January 2005 - 23:29

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0
Bilderna jag har är riktigt gamla, så MGR-subbarna är borta =P. Jag testade dom med Nad:en och det blev 0-drag.

Annars är jag nöjd med högtalarna, men jag vill kunna spela lite högre med mer bas.

Postad 08 January 2005 - 23:35

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
hmm k så du hade inga filter eller steg i subbarna då?!
klart de blir 0 drag då :D
men du ska nog ha ett steg,de är ju bara att välja själv vilket du vill ha!

Postad 08 January 2005 - 23:36

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0
Jorå, körde med ett delningsfilter. Men basarna är riktigt gamla också :D.

Redigerat av dirtpop, 08 January 2005 - 23:38.

Postad 10 January 2005 - 12:36

Punani Lover
  • Punani Lover
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Tja

Tänkte höra med er om ni tror att CV:s set kommer kunna köra på nedanstående surround stärkare, kunna drivas korrekt:

Denon 3805
Marantz SR8500
Marantz SR7500
Yamaha 2500
Yamaha 1500

Jag är ute efter att köpa CV serie i samma "bas" set. Dvs. 15 tummare, 12 tummare eller 10 tummare (Classic eller V serien, spelar ingen roll).

Behöver ni mer info på va jag menar så hojta. :)

Tack

/PL

Postad 10 January 2005 - 14:22

Unregisterede13144d8
  • Unregisterede13144d8
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Hejsan!

Tänkte bara meddela att CV kan gå sönder! :)

Jag hade lånat ut högtalare och stärkare till en kompis 30-års fest, högtalarna var Cerwin-Vega LS12. Dom spelade bra på själva festen, inga problem alls.
Efter festen stod de kvar i lokalen en vecka eller så och där var ganska kallt. När jag väl hämtade dom och kopplade in dem hemma så lät det för dj***igt i ena baselementet.

Jag skruvade ut det och kollade. Då hade hela elementet släppt i bakkanten där det är fast limmat. Inte konstigt att det lät som en marackas!

Jag tror att det släppte för att limmet var kallt och därmed hårt, så att det sprack sönder, även om HiFi-klubben hävdar att jag spelat för högt vilket ine är fallet. Det var tyvär en ganska lugn tillställning.

Men jag får i alla fall ut ett nytt element av HiFi-klubben :D

Jag var väldigt nära att slänga kvittot när jag flyttade för det är bara två månader kvar på garantin. Tur att man sparade det.....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.