vissa kan ju justera fårn service menyerna men till alla andra så finns det en enkel lösning i powerstrip som heter "resolution in a resolution" där man lurar skärmen att tro att det är en 1920*1080 upplösning fast det egentligen är en lägre upplösning.
på min plasma fick jag overscan upptill och nertill på några cm åt båda hållen i 1920*1080.
nu skickar jag ut 1920*1044 och har då krymt dom vertikala linjerna för att få med "hela" bilden på Plasman.
resultatet är en ännu bättre bild med mer bildinformation samlad på skärmen vilket ger mer detaljer och en korrekt bild som inte är utdragen.
dock måste man ha en uppspelare där man kan bocka av "keep aspect ratio" för uppspelarna tror fortfarande att det är en felaktig upplösning som skickas ut.
WINDVD6 och Powerdvd 6 finns den möjligheten men tyvärr hittar jag ingen i WMP10.
kör man genom WMP10 med den "nya" upplösningen så får man svarta kanter vertikalt.
(OBS! endast den senaste ver av powerstrip kan hantera Resolution in a Resolution)
hur gör man?:
aktivera 1920*1080 upplösning på plasman.
gå in under Display Profiles/Configure/Advanced timing options/Custom Resolutions/User Defined
tryck på ikonen som heter "design a resolution in a resolution"
då får ni fram ett nytt fönster som ni kan skala manuellt.
dra ut bilden så den täcker hela skärmen och skriv ner hur många pixlar den nya upplösningen vart så ni vet vilken upplösning ni ska använda.
man måste troligen starta om WINXP för att aktivera den nya upplösningen.
Den nya upplösningen ligger under Display Profiles/Configure/
stega fram till den nya upplösningen och tryck på apply.
grattis!
ni har en optimal 1080i upplösning som täcker hela skärmen

Redigerat av Unregistered1008, 02 januari 2005 - 15:32.