Som ny här tänkte jag fråga om råd i högtalardjungeln. Tog en runda med tre skivor igår och kollade på några högtalare. Är på gång att byta mina likkistor (Cerwin Vega AT100), som tar aldeles för mycket plats och inte låter som de skall hemma (jag borde bo i en aula eller nåt). Har en i övrigt hyfsad anläggning och jag är beredd att lägga ungefär 10 000:- på högtalarna. Bättre att jag är nöjd än kommer billigt undan, även om det inte får dra iväg. Lystnar mest på hårdrock, men lite elektonisk musik. I stort sett allt med lite känsla och inget från ZTV.
Min anläggning:
Stärkare: Denon PMA 1060 (Bra ljud, direktfunktion, 2x120W)
CD: Onkyo DV-S555 (DVD/CD med bra DA-omvandlare)
Tog med dessa skivor för att jämföra:
Moonspell - Irreligious, Prodigy - Fat of the land, och en gammal jungle-skiva för baskoll.
Svårt att få koll. Även om försäljare är sjyssta (stavning?), har de en tendens att prata ner de märken de själva inte säljer. Detta tyckte jag efter att ha varit på Ljudmakarna, Hifiklubben och Pause uppe i Stockholm.
B&W DM603 S3 9000:- Denna högtalare hade ett mycket bra ljud tycker jag. Klart och fint och faktiskt bättre bas än sin storebror. Ballt med aluminiumelement och mellanregistret var i kevlar. Man ska kanske inte luras av ball design, men jag gillar helt enkelt ljudet. Denna högtalare har tydligen varit betydligt billigare innan.
B&W DM604 S3 12000:- Också bra och klart ljud. Dock tyckte jag mig sakna en av jungle-skivans bastoner. Konkurentsäljaren på Ljudbutiken sade att B&W är svårdrivna och därför bör man tänka sig för innan, så man inte luras. Kan detta bero på förstärkaren? Hursomhelst vart jag inte så inponerad när den spöades ljudmässigt av lillebror, särskilt med priset inräknat.
Audiovector K3 8000:- Detta låter kanonbra. Helt rent ljud, men basen hänger med bra. Detta var på Pause och de hade möjligheten att byta högtalare i farten, så man verkligen hör skillnaden. Dessa lät t o m bättre än den större Mi3 för 15000:-. Vart lite kär här.
Audiovector K3 super 10 000:- Ännu ett snäpp bättre än ovanstående. Dessa är nu favoriten. Lite klarare diskant, men tydligen är det basen som är finare, men det märkte jag inte.
Audiovector Mi3 15 000:- Dessa har flera kompisar till mig testat sig fram till och är trots priset intressanta. Lika klart ljud som K3 super, men lite kraftigare överallt. Dock var inte ljudet bättre tyckte jag. Tror jag sollar dessa, enbart på pris. 15 lakan är liiite svettigt.
Canton LE 190 Okänt pris. Nja.....
Canton Karat S 8 DC Okänt pris. Dessa hade snäppet sämre diskant, men kanonbra bas. Lite impad faktiskt.
Kvalet:
Jag står och velar mellan K3 super, den sistnämda och den första i listan. Vill höra era åsikter om detta, om jag missat något, era intryck av desssa eller kanske någon jag borde kolla upp?
Tack på förhand
Redigerat av Hellracer, 07 February 2005 - 21:23.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
13 bilder
28 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?