Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ny högtalarkabel

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2005 - 01:38

Gäst_vinge_*
  • Gäst_vinge_*
  • 0
jag köpte ny högtalarkabel ixos sw511T som kostade 50 kr/m och tog väck mina 12 år gamla högtalarkablar som hängt med länge.
och resultat blev en klar förbättring. musiken upplevs som mer distinkt, ren öppen och klarare. klar förbättring.

skall säga att min gamla kabel, som jag glömt vad den kostade, var en mångtrådig kopparkabel, och som sig brukar hade den en blöt och konturlös bas och en mjuk tillbaka lutad spelstil. så det blev en klar förbättring.

funderar nu lite granna på att byta ut signalsladden mellan dvd:n och förstärkaren också. funderar lite på en van den hul kabel för 900 kr. borde bli ett stort steg upp från mina standardlakritsnören som är fem meter långa!

skall väl tilläga att min stereo är 12 år gammal och stärkaren är en pioneer och kostade 3500 och min nuvarande dvd-spelare är en pioneer 656.
lönar sig det att byta ut signalkabeln också eller?

skall köpa ny stereo om 1.5 år hade jag tänkt och då kan man ju lika gärna köpa kablarna innan och förbättra ljudet på den gamla stereon mens jag har kvar den.

Redigerat av vinge, 21 januari 2005 - 01:39.


#2

Postad 21 januari 2005 - 08:29

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
läs den här, sen får du göra som du vill.

biltema vs. tara labs

#3

Postad 21 januari 2005 - 09:11

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0

min nuvarande dvd-spelare är en pioneer 656.
lönar sig det att byta ut signalkabeln också eller?

bra spelare :)

Skippa alla dessa ###### trådar om digital överföring, testa själv istället så märker du (eller inte) sanningen. Vissa hör skillnad på kablar och då de säger så, så är det alltid några som skall börja tjata om 1:or och 0:or. Ofta har de som protesterar mest aldrig ens testat och har det gjort det så har de inte anläggningen att uppfatta det.

jag sa "ofta" då det självklart inte alltid stämmer. Förresten, det var de analoga kablarna du tänkte på va, inte den digitala?

#4

Postad 21 januari 2005 - 09:56

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
KMJ: bara för att förklara lite, jag tillhör ingen av dessa grupper egentligen, har aldrig provat en dyr digitalkabel i min anläggning och dessutom suger jag på allt som har med digitalteknik att göra.

Tänkte mest han kunde få läsa om det själv :)

#5

Postad 21 januari 2005 - 13:18

Gäst_vinge_*
  • Gäst_vinge_*
  • 0
digitalkablar är ju inte aktuellt, eftersom det är en vanlig tvåkanalssereo jag skall köpa. sen är det väl ganska självklart att man får bättre ljud om man byter ut sina standard kablar som kanske kostar 50kr till en mycket kortare kabel som kostar 900 kr. i alla fall blev det stor skillnad när jag bytte ut mina högtalarkablar och jag tror skillnaden blir lika stor när jag byter ut signalkabeln också.

#6

Postad 21 januari 2005 - 15:13

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0

KMJ: bara för att förklara lite, jag tillhör ingen av dessa grupper egentligen, har aldrig provat en dyr digitalkabel i min anläggning och dessutom suger jag på allt som har med digitalteknik att göra.

Oops, lät kanske lite anklagande där. Det var inte syftet. Hoppas du inte tog illa vid.

digitalkablar är ju inte aktuellt, eftersom det är en vanlig tvåkanalssereo jag skall köpa. sen är det väl ganska självklart att man får bättre ljud om man byter ut sina standard kablar som kanske kostar 50kr till en mycket kortare kabel som kostar 900 kr


Testa vettja, kul om inte annat :)

#7

Postad 21 januari 2005 - 18:34

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Känner för att tjöta lite och därmed kommentera i denna tråd som ändå är inne på temat skillnad mellan olika kablage.

Har noterat att många butiker säljer lite ”finare” optisk kabel, kopierar här ex. in produktinfo från NetOnNet:
Avant Pro Optisk kabel. 1m
Guldpläterad multiskärmad High-End kabel för bästa möjliga signalöverföring. Toslink till Toslink för anslutning mellan ex DVD-spelare och surround-receiver. 1 meter.


Jag fattar faan ingenting, ska en optisk kabel behövar vara guldpläterad och dessutom dubbelt skärmad. Jag tror nästan att någon skämtar med mig.
Har arbetat som dokument ansvarig för ett större företags LAN/WAN och har i dessa Mbit/Gbit fiber nät aldrig hört talas om vare sig guldpläteringar eller skärmningar av fiber. Det är ju det som är vitsen med fiber att den inte behöver dessa. Jag menar en optisk länk har ingen galvanisk kontakt med omvärlden.
I nätverkssammanhang är det istället betydligt viktigare att fibern är tvättad och dammfri före montering.

Rätta mig gärna om jag har fel i min teori här.
För det är ju inte alltid som teori och praktik går hand i hand.

#8

Postad 21 januari 2005 - 19:25

Mr Zäta
  • Mr Zäta
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
:o

En snygg kabel låter alltid bättre än en ful :) :P :huh:

#9

Postad 22 januari 2005 - 01:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Jag fattar faan ingenting, ska en optisk kabel behövar vara guldpläterad och dessutom dubbelt skärmad. Jag tror nästan att någon skämtar med mig.

Ja vissa hör skillnad andra inte,men faktum är att silver leder bättre än guld :)

#10

Postad 22 januari 2005 - 10:32

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

  • 888 inlägg
  • 0

Ja vissa hör skillnad andra inte,men faktum är att silver leder bättre än guld    :P

...ser, menar du?

Man kan lika gärna säga: en rödlackerad bil är snabbare än en exakt lika dan svartlackerad bil :huh:

En annan sägen säger ju att man äter med ögonen, men inte fan blev jag mätt efdter ha dregglat i kokboken, he hee.

Lite O.T. men hade lite att göra på jobbet nu & längtar hem till seriöst biotittande :)

#11

Postad 22 januari 2005 - 15:25

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Precis!

Att silver har bättre ledningsförmåga än guld har inget med saken att göra.
Anledningen till att elektriska (ej optiska) kontakter är guldpläterade är för att guld är MYKET BÄTTRE på att motstå korrosion än vad andra metaller är.

Detta innebär ju inte heller att kontakten är av homogent guld, utan endast ett extremt tunt ytskikt är det just för att den yttersta ytan alltid skall hållas ren och ge god elektrisk kontakt. Sedan är ju alltid kontakten av annat material inuti, vanligen koppar.

En fiber däremot är ju endast en ljusledare som tillverkats av glasfiber. Så vad den guldpläterade kontakten + dubbla skärmningen skall vara bra för begriper jag ej.
Men det är väl så att det lurar väl alltid någon okunnig konsument att välja denna produkt framför något annat märke.

#12

Postad 23 januari 2005 - 18:13

Gäst_vinge_*
  • Gäst_vinge_*
  • 0
nu var det ju inte digitalkablar denna tråd skulle handla om, men tydligen är detta mer intressant än ämnet högtalarkablar. :unsure:

Redigerat av vinge, 23 januari 2005 - 18:14.


#13

Postad 23 januari 2005 - 20:53

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

nu var det ju inte digitalkablar denna tråd skulle handla om, men tydligen är detta mer intressant än ämnet högtalarkablar. :unsure:

Trådstartaren undrar ju iofs om han ska byta resten av kablaget eller om han ska vänta tills han köpt nya grejor, han har troligtvis digitala utgångar på dvd och ingångar på förstärkare?

Redigerat av WmBrejzer, 23 januari 2005 - 20:54.


#14

Postad 23 januari 2005 - 21:15

Gäst_vinge_*
  • Gäst_vinge_*
  • 0
jag har ju skrivit i tråden att jag skall köpa en tvåkanalsstereo och köra med analoga kablar. :D

Redigerat av vinge, 23 januari 2005 - 22:26.


#15

Postad 23 januari 2005 - 21:37

amund
  • amund
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Jag skulle inte köpt nya kablar innan den nya stereon, Risken finns att det blir en total miss match med ditt nya köp som du säger är på G.
Så mitt råd är att vänta och matcha kablarna till ditt nya system.

#16

Postad 23 januari 2005 - 22:02

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

jag har ju skrivit i tråden att jag skall köpa en tvåkanalsstereo och köra med analoga kablar.

haha, my bad :D

#17

Postad 23 januari 2005 - 22:26

Gäst_vinge_*
  • Gäst_vinge_*
  • 0
har tänkt köpa qued's silverspiral för 1500:- till primare I21 stärkare och primare cd21 cdspelare. både förstärken och cd har ett ljud som är neutralt och har en kontrollerad och strukturerat spelsätt utan någon färgning att tala om.
det enda som kunde vara lite bättre är förmodligen dynamiken, men går det att hitta en signalkabel som kan ge bättre dynamik? tror inte det. :D

högtalarna kommer att bli dynaudio 72 eller möjligtvis 52 SE, har inte lyssnat på 52se ännu bara 72:orna . 52se är ju förmodligen bättre rent hifimässigt men utan djupbasen vilket är mycket negativt då jag ganska ofta lyssnar på rock.
både 52se och 72 är relativt varma vilket jag tycker om. Kanske går det att hitta en kabel med varm karaktär.

således blir mina krav på signalkabel:
ren, öppen, hög detaljeringsgrad och lite åt det varma hållet.
bör kosta runt 1500 kr.

Redigerat av vinge, 24 januari 2005 - 01:02.


#18

Postad 23 januari 2005 - 22:29

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Jag fattar faan ingenting, ska en optisk kabel behövar vara guldpläterad och dessutom dubbelt skärmad. Jag tror nästan att någon skämtar med mig.

Ja vissa hör skillnad andra inte,men faktum är att silver leder bättre än guld :D

Å andra sidan ger silver ett mycket ljusare ljud än vad guld gör, vilket i sig leder till att allt ljud blir på tok för ljust. Guld ger en mjukare ton.

#19

Postad 23 januari 2005 - 22:32

Gäst_vinge_*
  • Gäst_vinge_*
  • 0

Jag fattar faan ingenting, ska en optisk kabel behövar vara guldpläterad och dessutom dubbelt skärmad. Jag tror nästan att någon skämtar med mig.

Ja vissa hör skillnad andra inte,men faktum är att silver leder bättre än guld :D

Å andra sidan ger silver ett mycket ljusare ljud än vad guld gör, vilket i sig leder till att allt ljud blir på tok för ljust. Guld ger en mjukare ton.

det var just den diskussionen jag ville slippa för vi diskuterar varken digitalkablar eller kontaktdon i denna tråd!
:D

#20

Postad 24 januari 2005 - 08:30

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

  • 888 inlägg
  • 0

primare I21 stärkare och primare cd21 cdspelare.

har du ringt primare & hört vad dom själva rek. för kablage för denna kombon? Men det bästa är ju givetvis att du har primare prylarna hemma & lånar hem för egen utprovning (hörning) :D

Lycka till :D

#21

Postad 24 januari 2005 - 11:34

Gäst_vinge_*
  • Gäst_vinge_*
  • 0
bra ide'! jag får göra detta lite längre fram när det är dax för inköp..

#22

Postad 24 januari 2005 - 12:25

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Jag fattar faan ingenting, ska en optisk kabel behövar vara guldpläterad och dessutom dubbelt skärmad. Jag tror nästan att någon skämtar med mig.

Ja vissa hör skillnad andra inte,men faktum är att silver leder bättre än guld :D

Å andra sidan ger silver ett mycket ljusare ljud än vad guld gör, vilket i sig leder till att allt ljud blir på tok för ljust. Guld ger en mjukare ton.

det var just den diskussionen jag ville slippa för vi diskuterar varken digitalkablar eller kontaktdon i denna tråd!
:D

Men nu slapp du inte. :D

#23

Postad 28 januari 2005 - 22:57

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0
Jag var mycket skeptisk till att en dyrare högtalarkabel skulle låta bättre än en normalbillig kabel! Fyfasen vilken skillnad det blev när jag bytte till den dyrare, det gick bara inte att ungå höra skillnad!

Tyngre fastare bas och bättre silkeslenare diskant + ett öppnare mellanregister, sug på den ni som inte tror på att det kan göra skillnad :-)

#24

Postad 01 februari 2005 - 12:39

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
Meganeoman: Vad hade du innan, och vad har du nu då?

#25

Postad 01 februari 2005 - 12:44

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

  • 1 465 inlägg
  • 0
undrar jag me.
har beställt 2x3.5 m Audioquest Type 4 +2 par bananer.
Hoppas på en förbättring från mina Transparatna 2,5 mm koppar kablar.
Vem vet?! <_<

#26

Postad 03 februari 2005 - 16:42

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

  • 516 inlägg
  • 0
Lodden: skriv gärna om dina upplevelser i denna tråd..

Mvh WazZO

#27

Postad 03 februari 2005 - 19:45

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

  • 1 465 inlägg
  • 0
japp kan jag göra.
Fick kabeln igår och efter väldigt stor missuppfattning hur man skulle löda bananerna så lödade jag dem helt tätt :huh:
För lr nackdel?! vad vet jag.
Jag hade ivarje fall Transparenta Koppar kablar 2,5mm som finns att köpa på de flesta ställen för ca 15kr/m.

Kabeln gav ett klart lyft
Närvaron blev bättre,basen blev bättre och diskanten blev ännu mer len och framför allt väldigt detaljerad änn den var tidigare...

Så de jag blev mest nöjd över var Diskanten som framhävde sig väldigt mycket på mina ALR Jordan Entry M.
Detaljer och röster liksom dök på en helt plötsligt.
För att märka störst skillnad körde jag en skiva i ca 20 min så allt hann bli varmt och jag avslutade med att köra en låt 2 gånger och sen stängde jag av.
In med nya kablarna och samma låt för att se hur de lät,hoppas de är ett bra sätt att testa på?!

Men som sagt diskanten upplevdes som en del basar kan göra en knuff i ansiktet av en röst så att säga.
Väldigt nice tycker jag...

Klart värd de pengarna jag gav. ca 700 spänn och väldigt bra service från Hifihuset.

//lodden

#28

Postad 03 februari 2005 - 22:02

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

  • 516 inlägg
  • 0
Okej tack för den "inputen"....va det svårt att byta från spadar till bananer?

*Trumvirvel* Mitt 250 inlägg här på prisjakt!! Man borde skaffa ett liv :D

MVh WazZO

Redigerat av Unregistered8ca6fb75, 03 februari 2005 - 22:05.


#29

Postad 04 februari 2005 - 07:07

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

  • 1 465 inlägg
  • 0
tja

fick kablen klippt i 2x3.5 m helt oskalad alltså,o de var ganska lätt att fixa till de med en bladkniv!
o iom 4 ledare samt ganska stel.
Så hmm ja jag tyckte de var svårt.
men så var jag ju själv och hade ingen som höll lr något skruvstäd att sätta dem i.
Gafflar får man ej till utan de kostar lika mycket som bananer...
Ändå väldigt prisvärd.
Är väll egenteligen en Biwriring kabel då den har Treble&Bas ledare så att säga.

#30

Postad 04 februari 2005 - 12:15

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hejsan :(

Är väl egenteligen en Biwriring kabel då den har Treble&Bas ledare så att säga.

Mer om detta finns att läsa i denna tråd :D

#31

Postad 04 februari 2005 - 13:48

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

  • 1 465 inlägg
  • 0
okej tackar jag för,hur hittade du den tråden? har inte hittat den trots att jag sökt som en idiot innan jag köpte kabeln!

Kan ivarje fall rekomendera den :D

#32

Postad 01 mars 2005 - 07:42

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
jag hittade ett par audioquest på hifimagasinet för 300kr för 2x3m.

Är det något jag ska slå till på, kablarna som sitter på är av okänd sort och de är fast skruvade

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 01 mars 2005 - 07:43.


#33

Postad 01 mars 2005 - 15:09

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

  • 516 inlägg
  • 0
Troligtvis blir det audioquest i hela anläggningen..men vi får se hur budjeten ser ut :wub: som vanligt med andra ord :ph34r:

Redigerat av Unregistered8ca6fb75, 01 mars 2005 - 15:10.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.