dåså. byggdagen är över och lyssningsdagen kan börja. fram till kl 22 iaf
det är inte alla som har byggt en sub på ca 6timmar utan att slarva. men det har jag gjort nu
Materialet som användes är 22mm MDF. baffel och bak är dubbel dvs 44mm. innuti finns 2 st stag som ska förhindra rörelser i kabinetten, som nu är nästintill eleminerat
igår kväll blev somsagt ritningen klar så det va bara att mata in den i datorn och börja fräsa. Jag bör tillägga att jag fick hälp av dazzin med maskiner (och att vi är polare sen länge).
efter att fräsningen var klar hadde man ett vuxenpussel framför sig. kul
jag började med att sätta ihopp ena sidan med botten och andra siden med toppen. när limmet torkat så sätter man ihopp dom två "L"en.
jag använde mig av vanliga träplugg för att slippa skruvar och för att et är ett bra sätt att få det hela rakt och snyggt.
men nu är det så att stagen ska in innan man sätter ihopp dom två "L"en så det blir lite bökigare man med lite våld så går det bra
baffel och bakdelen limmas ihopp och fixeras med f träplugg så det inte börjar glida omkring när man klämmer ihopp med tvingen.
när allt torkat är det bara att t fram slipen och slipa allting så det blir jält coh fint. sätt på baffel och baken.
torka
slipa hela lådan så den blir skitjobbig att bära (vassa kanter) dvs perfekt yta. det tar lite tid men det är värt det!
undertiden lådan torkar så undersökte vi bassteget och upptäckte att den inte va tät för 5 öre

. vad göra?? jo silikon funkar till mycket..
så då va det bara att börja kladda så fint som möjligt. pilligt!
blev tvungen att skruva isär hela alltet för att få det bra men vad gör man inte? om jag hadde byggt en låda för förstärkaren hadde jag tappat massa volym i lådan och det ville jag inte!
men det blev ju bra tillslut så här kommer lite bilder:

ett screen från fräsdatorn

Dom vackta sakerna

Dazzin står och förberedet fräsningen.
För att det skulle bli mindre jobb för oss (+ att det fick plats i bilen) så har vi kapat MDF skivan som är 1220x2440 till 1220x811. det gick bara åt 1½ sån skiva.

en del av fräsjobbet klart,

ena "L"et med stag i + baffeln på torkning

subbstärkare som ska tätas!

tätning in action

inte sååå mycket att slipa men det ska vara perfekt!

jag håller på å förborrar inför fasttagning av element

så är det bara att skruva fast!!
ni får vänta med slutgiltifa bilder på kallaset eftersom finishen dröjer tills nästa helg. även lyssningsintryck väntar jag med tills dess eftersom jag måste spela inte allting och dämpmaterial saknas m.m.
men jag kan ju avslöja att det finns potential till musikaliskt tunggung
allt för nu // Peter