Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tipstråd - Över 9.000 kr *

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 januari 2005 - 12:11

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Officiell Tipstråd - Över 9.000 kr
Officiell Tipstråd - Upp till 2.500 kr | Officiell Tipstråd - 2.500 - 6.000 kr | Officiell Tipstråd - 6.000 - 9.000 kr

Tanken med denna tråden är att vi snabbt och smidigt ska samla ihop alla tips och frågor om subbar inom budgeten över 9.000 kr. Ställ gärna din fråga här, vad du prioriterar, vad den ska användas till, önskad design/finish, önskad storlek, hur stort rum du har, eller vad du känner att du har för förutsättningar.

Ni andra får väldigt gärna tipsa, länka, och dela med er av erfarenheter...antingen direkt som svar på någons specifika fråga, eller rent allmänt tipsa om något ni tycker om. Gärna då mer utvecklat än att "XX är en jättebra sub". B)

/Moderatorerna

Postad 27 januari 2005 - 13:06

Unregistered6d817125
  • Unregistered6d817125
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej

Vill dela med mig av mitt senaste inköp, en REL Stampede.

En subwoofer som kostar ca 10 000:-
Postad bild
Stampede levereras med fjärkontroll och en väldigt bra beskrivning på hur man får till det med placering, inställningar samt inkoppling.
Rel´s subbar har lågnivå ingång samt en Neutrik Speakon ingång för högnivå. Dessa kan köras simultant.
En display på kabinetten sköter alla funktioner så som att ställa in delning, fas, volym osv. Subban är bestyckad med en 8" element med en 100 w förstärkare, allt sitter i en sluten 30mm mdf låda som mäter 280x400x290 mm. Vikten på den lilla rackaren är blyga 13.4 kg

Lyssningsintryck: Den lilla åttan gör sitt jobb oerhört väl, man både hör och känner en påtaglig förbättring i nedre register. Mina Mi1:or känns som ett par riktiga golvare med god pondus och rejäl kraft. Rel subben är extremt snabb och klarar höga volymer utan att bryta samman, vilket testas allt som oftast med enjoy the silence, live i paris. Den kan sakna det där lilla extra vid filmtittning, men det tar REL lätt igen när man spelar två kanal. En riktigt bra och prisvärd tvåkanals subb.

Link till Rel

Hi Fi Choice säger:

In the space of a month, the Stampede sub-bass system has received three best product awards. The latest accolade comes from the experts at Hi Fi Choice magazine. They’ve decided that under £1,000, there’s no better subwoofer than the Stampede. The December 2004 issue of the magazine has this to say: ‘New from REL this year are the Stampede and Strata 5, a pair of affordable subs that come complete with electronic controls, remote handsets and blue LED displays. Most importantly they deliver sonically, coupling considerable bass muscle with musicality all too rare in the subwoofer world. Of the two, it’s the lower priced Stampede that marginally earns itself our Gold Award on value for money grounds –its built-in 100 watt amp and 20cm driver making tuneful bass with satisfying aplomb.’
Hi Fi Choice December 2004 issue

Egen bild:
https://www.prisjakt...=30371&pic=.jpg

Postad 02 februari 2005 - 17:05

Adyton
  • Adyton
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hei. Tenkte dere kanskje kunne ha interesse av å se hva vi på AV-Forum i Norge mente om markedets beste sub'er:
SVS-tråd

For min egen del, kan jeg på det varmeste anbefale et sub-monster til ca $ 1200 + frakter og toll, nemlig SVS PB12Pluss/2:

Bifogad fil  Adyton_98c1d11d13b3f7c3752840a5a1f90a8a_popup_pb2_back.jpg   17,37K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  t_svs_5.jpg   29,43K   0 Antal nerladdningar

Subwoofern veger ca 63 kg, har 2 x 12" innebygget 900W Bash amplifier, og spiller linjært ned til 20 hZ, med max spl på 123 dB. Du vil ikke tro det før du får høre én :)
SVS hjemmeside

Redigerat av Adyton, 02 februari 2005 - 18:19.

Postad 02 februari 2005 - 18:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Välkommen till prisjakt Adyton! Kul med en till svs-fantast.
Jag fixade till din Signatur också.

Nerevarine: Bra idé med dom här trådarna! :)

Redigerat av Martin.M, 02 februari 2005 - 18:29.

Postad 02 februari 2005 - 19:52

Adyton
  • Adyton
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Välkommen till prisjakt Adyton! Kul med en till svs-fantast.
Jag fixade till din Signatur också.

Nerevarine: Bra idé med dom här trådarna! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for det, og for hjelpen :) . Alltid morro å se hva som rører seg hos våre gode naboer i øst :) . Ang. SVS: Frelst ved første prøve-lytting - fullstendig annerledes enn alle sub'er jeg hadde hørt til da, og fremdeles :)

Postad 25 februari 2005 - 03:03

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1 054 inlägg
  • 0
tja!!!

är det någon som har en earthquake hemma?(med magma element)

skriv isåfall gärna en rad om hur den presterar på hifi vS bio.

/mvh avancerar.

Postad 25 februari 2005 - 09:12

Unregistered73dad9e9
  • Unregistered73dad9e9
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hej

De här med stereo är farligt... Man börjar titta på något billigt men det slutar ofta med något avsevärt dyrare :D Hmm jag tror att jag har drabbas av uppgraderings jävulen..

Har idag B&W 705, Denon 3805 och en Pioneer dvd-565a. Planerar nu att uppgradera mitt 2 kanals system till souround. Musik är min passion, så subben måste låta bra i 2 kanals läge

Jag har tittat på några subbar och provlyssnat REL (q150, stampede), B&W (675) och Mosscade (7.4, 11.4). REL gillade jag sådär, kan vara att systemet inte var riktigt instället (Rel får top i alla tester o många lovordar denna sub).. B&W var jag riktigt imponerad av. Moscade var också en positive överraskning.

Så spontant efter första rundan står valen mellan B&W och Mosscade

Tittade även på Velodyne men tyvärr var det ingen som kunde dema någon annan än dd10,dd12 dock lite dyr men bra..

Subben får inte vara för stor då jag har mina prylar i vardagsrummet o min respektive uppskattar inte stora låder som hon uttryckte det <_<... Man önskar att man hade ett eget rum :rolleyes: ....

Tacksam för förslag, B)

Redigerat av Unregistered73dad9e9, 26 februari 2005 - 20:42.

Postad 26 februari 2005 - 10:24

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Storleksmässigt ligger ju REL Q150E riktigt bra till, då dom har extremt kompakta lådor. Och jag gissar på att det antingen var setupen eller rummet som förstörde för den, för rätt inställd i ett bra rum låter den riktigt bra. Extremt snabb och bra till musik, och inte alls tokig till hembio heller, om man inte har ett jätterum.

Jag tycker du ska låna hem REL Q150E, för en sub kan man aldrig lyssna på i butik....det hänger på tok för mycket på rum och inställningar hur det låter. Felplacerad med fel inställningar kan jag hur lätt som helst få min REL Storm 5 att låta helt värdelöst...allt jag behöver göra är ställa den vid min frontlinje och ställa om fasen...låter ruggigt illa. Jag har även hört Q150E i butik, väldigt felplacerad och med halvtaskiga inställningar, och det lät inte speciellt kul alls.

Detta gäller givetvis alla subbar, men med tanke på kraven på storlek så tycker jag helt klart du ska ge RELen en bättre chans!

Juste....sen om man ska ha Stampade eller Q150E beror lite på rummet....Stampade lämpar sig bäst i ännu mindre rum än Q150E, samt att Stampaden saknar en hel del av det trycket Q150E har. Däremot har den ännu bättre delningsfilter och kan smälta in ännu lite bättre....så det är ju en svår avvägning. :)

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 26 februari 2005 - 10:25.

Postad 09 december 2005 - 13:36

Unregistered30b5e98c
  • Unregistered30b5e98c
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Vill man ha något som rockar loss ordentligt så får man inte glömma supernova serien från Earthquake.
5 av 5 i otaliga tester samt topp betyg i svenska HemmaBio senast den var med :D

Själv har jag 12" Piano varianten och jag har inte stött på någon som kommer nära. och jag har verkligen försökt hitta en värre men ej lyckats.

Postad 09 mars 2008 - 17:46

Unregistered43490
  • Unregistered43490
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Jag är sedan en vecka tillbaka ägare till en B&W PV1. Jag är nöjd med vad den presterar, tror jag. Efter så kort tid så är den naturligtvis inte "inspelad" ännu. Det vore intressant med synpunkter från andra ägare.

Jag använder den till både film och musik tillsammans med ett par Klipsch RF25:or, en Klipsch RC25:a och ett par Klipsch KSB 1.1. Jag har ställt in subben enligt följande:
- Low-pass frequency på 45Hz
- Phase på +
- EQ på i

Redigerat av Unregistered43490, 09 mars 2008 - 17:47.

Postad 06 juni 2010 - 12:21

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0
Har nyligt blivit nyfrälst inom Dynaudio så måste bara passa på att tipsa om denna skapelse. Den fungerar utmärkt som muller till film eller som spänstig musikbas. Perfekt komplement till stativhögtalare eller som botten till golvhögtalare.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Centern
    mange87a
    2024-11-26 09:18:15
  • Sub 1 av 3: JTR RS1
    mange87a
    2024-11-26 09:15:27
  • Valet av projektor
    DPC
    2024-11-26 08:44:19
  • HDR närbild
    DPC
    2024-11-26 08:40:29
  • Exempelbild HDR
    DPC
    2024-11-26 08:30:43
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.