Markus, kan du kolla upp hur Telia ställer sig till detta? Om ni kommer gå med, när ungefär kommer det att ske? Om ni inte går med undrar jag, varför inte

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34718 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 18 januari 2013 - 08:41 Markus, kan du kolla upp hur Telia ställer sig till detta? Om ni kommer gå med, när ungefär kommer det att ske? Om ni inte går med undrar jag, varför inte ![]() Postad 18 januari 2013 - 11:40
Telia har ju sina "egna" Video butik, så jag har svårt att tro de skulle ansluta sig till Netflix. Postad 18 januari 2013 - 11:44
Iställer för att "skynda" dig att byta kanal till Kanal 5, så gå in under inspelningar och välj att titta vidare på din inspelning helt enkelt. På så vis missar du ingenting utav din inspelning. Eller ännu lättare, byt till kanal 5, gå sedan in på din inspelning, när du kommit ikapp nutid, så fortsätter programmet att visas på kanal 5. Tycker inte det är någon större bugg, då du är på Svt1 och startar din inspelning. Känns ju givet att när du tittat klart på inspelningen eller kommit ikapp så avslutas ju den per automatik och du hamnar på senaste kanalen. Dvs Svt1. Postad 18 januari 2013 - 12:04 Avslutas inspelningen också? Postad 18 januari 2013 - 13:40 Vid första anblick ser det ju ut som en bugg, men jag håller faktiskt med Mushunt att det nog är så här det borde funka. Boxen kan ju inte veta att det är kanal5 du vill fortsätta att titta på eftersom du aldrig bytt till den kanalen, Postad 18 januari 2013 - 19:07
Chattade med dem nyss : "18:53:44 XXX Hej. I dagsläget är det ingenting som vi har planer på att ordna. Skulle det bli aktuellt i framtiden kommer vi att meddela det via http://www.telia.se/aktuellt. Är det ett önskemål från din sida, går det bra att lämna önskemål på http://www.telia.se/tyckomtelia " Så antar att de inte är aktuellt... i dagsläget ![]() Postad 19 januari 2013 - 00:41
Mushunt: Jo, jag anser att det är en bugg att bli utkastad från tittandet av inspelningen bara för att man kommit ifatt realtid. Istället ska spolningen framåt upphöra, och den gå över till vanlig uppspelning av det data som just spelas in. Jag ska inte behöva böka runt med att komma ihåg att först byta till Femman innan jag börjar titta på en inspelning som kommer från femman. Ansgar: Nej, då hade det verkligen varit illa. Modeselect: Se mitt svar till Mushunt ovan. Eftersom jag inte tryckt på stop för att hoppa ur en inspelning som fortfarande pågår så anser jag att det är en bugg att boxen "byter kanal" åt mig. Det är en helt annan sak om inspelningen faktiskt är klar. Då förväntar jag mig att komma tillbaka till menyn med alla inspelningar, och då är det korrekt om SVT1 visas i preview-rutan uppe i hörnet. Redigerat av elofu17, 19 januari 2013 - 00:43. Postad 19 januari 2013 - 13:03 Jag har fått samma problem efter att telia bestämde sig för att byta min fiberkonverter och zyxel-switch till en ny fiberkonverter och intenoswitch. Har bara en box, inga problem med bredbandet, fiber till villa. Redigerat av matbl, 19 januari 2013 - 13:04. Postad 19 januari 2013 - 13:07 Upptäckte en sak om HD-film i videobutiken för övrigt. Det mesta nya verkar finnas som en SD och en HD-version, men man måste manuellt söka på titeln för att hitta HD-versionen. Ska det vara så? Postad 19 januari 2013 - 13:59 +1 Postad 20 januari 2013 - 16:04 Jag skulle vilja att man inte alls hoppade ur inspelningen utan i stället att den gick över att visa inspelningen i normal hastighet. Det här skulle kunna ske t ex 3 sekunder innan man har kommit fatt. /Gunnar Postad 20 januari 2013 - 22:23 EK Postad 21 januari 2013 - 00:12 Märkligt. Idag satte jag igång en inspelning på TV3 samtidigt som boxen visade Kanal 6. Började titta på inspelningen innan den var klar och efter att ha spolat förbi reklamen ett antal gånger var jag ikapp och efter det så är jag kvar i inspelningen i realtid. Jag blev alltså inte utslängd till Kanal 6. Så har det alltid fungerat för mig. Redigerat av tomano58, 21 januari 2013 - 00:13. Postad 21 januari 2013 - 21:03 +1 Postad 21 januari 2013 - 21:25 Som bekant kan man ju lägga till och BYTA kanalpaket på Mina-sidor. Har använt mig av detta ett par gånger med tillfredsställande resultat. Skulle nu i helgen återigen vilja slå på ViasatSportHD-paket men det verkar omöjligt utan att binda upp sig på 12 månader vilket jag inte vill. Oavsett om jag försöker byta ett billigare paket utan bindningstid mot detta eller om jag väljer lägga till nytt blir jag tvingad till 12 månader. Är det verkligen rätt? 3 månaders uppsägningstid är jag medveten om men det är ju en helt annan fråga. Har som sagt lagt till olika paket utan bindningstid tidigare så frågan om detta är något specifikt vad gäller detta paket eller om det är fel i systemet? Redigerat av Cambo, 21 januari 2013 - 21:27. Postad 21 januari 2013 - 22:57
Märkligt! Nu minns jag inte hur jag spolade, men jag brukar både spola och hoppa. Kanske var det mitt i ett hopp som jag blev utkastad...? Postad 21 januari 2013 - 23:44 Brukar normalt vara minst 12 mån bindning på Premiumpaket. Postad 22 januari 2013 - 06:21 Jag har nog inte heller haft ditt problem då jag inte reflekterat över det tidigare även om jag inte brukar reflektera över vilken kanal jag har inställd när jag tittar på inspelat. (och sen spolar ifatt) Jag har fiber har du också fiber? Redigerat av tkarki, 22 januari 2013 - 06:22. Postad 22 januari 2013 - 11:33
Markus: Nu har det gått två och en halv månad sedan du skrev ovanstående. Känner ni att tjänsten lever upp till de högt ställda förväntningarna nu? Fortfarande befinner sig programbiblioteket i ett stadie av konstant Jag har frågat förut, men inte fått något ordentligt svar: Är det HBO eller Telia som ansvarar för detta? HBO verkar i alla fall anse att det är Telias ansvar, för de är vad de skriver på sitt Twitterkonto hela tiden. Håller du med? Om det är Telias ansvar: Hur kommer det sig att just HBO:s programbibliotek är så rörigt, medan andra kanalers programbibliotek är mer eller mindre OK? Hur svårt, exakt, är det att administrera ett programbibliotek? Hur kommer det sig att saker konstant ligger fel eller saknas? Hur förväntas man följa en serie när den kan försvinna helt från en dag till en annan? Jag är inte arg nu, utan bara genuint nyfiken. Ser fram mot ditt svar. Postad 22 januari 2013 - 12:43 Fiber Postad 24 januari 2013 - 20:25
Yep, och vi jobbar fortfarande med att påvisa för de ansvariga vart felet är... Markus Johansson Telia Kundservice Postad 25 januari 2013 - 08:35 Uppsägningstiden för kanalpaketet är tre månader så snart måste det sägas upp om jag inte ska riskera att betala för en ointressant tjänst. Telia/HBO måste väl ändå förstå att man abonnerar på tjänsten för att man vill stödja en bra tjänst, men då förväntar iaf jag mig att utbud och bildkvalitet ska vara åtminstone i närheten av de olagliga alternativen. Postad 25 januari 2013 - 08:46 Postad 25 januari 2013 - 10:54 Postad 25 januari 2013 - 14:24 Meningslös tjänst om avsnitt fattas. Man skall väl ändå inte behöva går in och kontrollera om alla avsnitt finns innan man börjar se en serie. Postad 25 januari 2013 - 18:32 Detta innebär att andra saker (tex. lägga till kategorier) har fått lägre prioritet just nu och det medför ytterligare förseningar för vissa andra saker. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 25 januari 2013 - 19:07 Tack för svaret, Markus. Ska jag tolka det som att ansvaret för programbiblioteket är HBO:s, då? Eller ska jag tolka det som att du mycket diplomatiskt undviker att berätta vems ansvaret är? (Och, för den delen, undviker att besvara de flesta av mina övriga frågor.) Det gör mig ju lite nyfiken varför det är så svårt att uttryckligen säga vems ansvaret är. Skiljer sig HBO:s programbibliotek rent tekniskt från de andra programbiblioteken? Vad är det för typ av programvara vi pratar om? Kan man få tag på en manual till den någonstans så jag kan se hur komplicerad den är? Jag är genuint intresserad. Förresten, när ni pratar med HBO om programbiblioteket kan ni väl passa på att påpeka att ljudet är ur synk på mycket av det material som de har lagt upp. Det är inte mycket, men ur synk är det ... Redigerat av Unregisteredfe9edec5, 25 januari 2013 - 19:14. Postad 25 januari 2013 - 19:36
Har noterat att textningen tidvis är instabil på HBO också, har inte felanmält det hittills. Senast för någon (två?) vecka sedan när jag började se Valkyrie föll texten bort långa stunder. Postad 26 januari 2013 - 08:36
Tack för svaret Markus. Nu nådde du väl en promilles promille av era kunder. Det vore väl bra om det står det i HBOs meny. Att ni har problem men är medvetna om det och jobbar på en lösning. Jag kan tänka mig att ni kan tappa många kunder som väljer bort HBO för att man inte kan lita på att serierna är kompletta. Vet om varför så kan det nog vara så att man tänker om. P.S. Det låter som om ni balanserar på slak lina. Om inte en sådan basfunktion som att lägga upp programmen fungerar, kan man tycka att ni lanserade tjänsten för tidigt. //Pryzze Postad 26 januari 2013 - 08:48 Postad 26 januari 2013 - 23:01
Undrar om Telia tänker utöka sin SVT Play-tjänst när SVT tänker släppa alla program...?
Postad 26 januari 2013 - 23:44
@Markus
Nu när ni börjat spela in fler TV4 program direkt. Kan man inte längre se TV4 Nyheterna i programbiblioteket om man saknar kanalpaket Stor Ska det vara så eller har den möjligheten försvunnit? Postad 26 januari 2013 - 23:48
Låter som det är en kass telelina till huset... Postad 27 januari 2013 - 12:12 ![]() ![]() Postad 27 januari 2013 - 15:10 Finns det någon lösning som gör att man kan kolla på sina befintliga kanaler från Telia i lägenheten på sin ipad? Alltså typ se hela sitt utbud på ipaden? Nått typ av stream eller nått? Postad 28 januari 2013 - 16:59
Svar från telia forum: "Skickad Idag, 14:31 Inlägg #11 Ett litet lugnande besked kan jag komma med här : ) Det ska inte gå att spola i programmet om man ser det ifrån programbiblioteket medan det fortfarande sänds, och en liten stund efter, men tyvärr har den spärren fastnat så att den sitter kvar även alltför lång tid efter sändningstid. Våra tekniker håller på att lösa det problemet och förhoppningsvis ska det vara avhjälpt inom kort! //moderator" https://forum.tewss....ay/page__st__10 Postad 28 januari 2013 - 20:03 Postad 28 januari 2013 - 21:10
Det är precis som Lisa skrev ett problem med att att det inte går att sola framåt i materialet som det är tänkt att det ska gå att göra 30 minuter efter att programmet är slut. Materialet spelas in i utrustning som finns hos Telia för att man ska kunna börja titta på det direkt när programmet har börjat. Det spelas in på TV4 Stockholm så därför förekommer det lokal reklam i inspelningen från Stockholm förutom reklamen som inte är lokal för Stockholm. Det är alltså inte samma reklam i inslaget som om man tittar i realtid. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 28 januari 2013 - 22:38
Det svaret jag får ge är att det är Telias ansvar då du är kund hos Telia och det är problem med tjänsten.
Det finns i två typer av material som finns i programbiblioteken. Det är antingen material som spelas in i av utrustning som står Telias lokaler och att det är material som man kan titta på endast några sekunder som materialet har börjat och material där det står att man kan trycka OK för att börja från början när man byter till kanalen. Här spelas det in med en kort inspelningsmaterial så om programmet inte följer EPG kommer det att bli problem. Det är även problem med livesändningar som dra ut på tiden. Är det problem med en inspelning så är enda sättet att lösa problemet att istället spela in en ev. repris av samma program. Det kan även vara material som laddas upp av en leverantör till servrar som finns hos Telia. Detta är ofta material som kommer ett tag efter att programmet gått, och det brukar då vara ihopklippt så det inte innehåller någon reklam i de fall det var reklam på aktuell kanal. Detta är något som är gjort på material från t ex TV4. Är det problem med material här måste man åtgärda felet och sen ladda upp materialet igen. Exakt hur de laddar upp materialet vet jag inte, det enda jag vet är att det är filer som lagras på våra servrar som de då spelar upp när en kund vill titta på materialet.
Du får gärna skicka in e-mail via Telia.se/kontakt med vilket material det är osynk på så får de skapa en felanmälan på det och vi får be dem åtgärda felet.
Om jag räknat rätt så är väl en promille en tusendel och en tusendel av en tusendel är väl knappt 0,3 kunder, och jag är tämligen säker på att det är fler än 0,3 kunder som läst det. Vi svarar ju på de frågor som vi kan svarar på här och det gör vi ju på andra kontaktvägar där vi får frågan. Det finns en driftstörning på detta som har dragit ut på tiden och det kan jag bara be om ursäkt om. Hade ni ställt frågan tidigare hade jag såklart svarat på den om jag kunde vid den tiden.
Det är inte så enkelt man kan tro att få in en sådan text där.
Med tanke på att de fåtal som kontaktar oss om det är problemet inte så stort, fast då det dragit ut på tiden så arbetar man mycket med att lösa problemet. Det är dock flera som kontaktat oss senaste tiden om förändringen för TV4 programbibliotek och det med catch up funktionen. Jag är ingen lindansare, men det kanske finns personer på Telia som är det då det trots allt är ganska många som jobbar på Telia. Min uppgift är som ni vet att svara på frågor här och det gör jag efter bästa förmåga men då jag representerar Telia måste jag tänka på vad jag skriver, och det är ibland man önskar att man inte jobbar på Telia och vet det jag vet. Jag känner till många små problem som jag inte ska vara proaktiv och skriva om här och jag får naturligtvis inte skylla på någon. Ni får dra era egna slutsatser om det är HBO fel att det är problem med material ellre om det är Telias fel. Samma sak med t.ex. om det är TV 4 fel att det är något som uppfattas av vissa förstärkare som ljudspikar på TV4 HD, där kan jag bara skriva följande: TV 4 hittar inget fel hos sig på utsändningen. Bolag E hittar inget fel på fiberförbindelsen mellan TV 4 och Telia. Bolag M inte hittar något fel på utrustningen som konverterar den till multicast hos Telia. I Telias backbone kan jag säga att det inte sker något med multicasten som orsakar detta. Bolag M hittar inget fel i utrustning som konverterar multicast till bild och ljud hemma hos kund. God natt! Markus Johansson Telia Kundservice Redigerat av TeliaKundservice, 28 januari 2013 - 22:41. Postad 29 januari 2013 - 00:08
Timeshift som det är nu ska bara fungera när man tittar på "live" TV. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 29 januari 2013 - 02:42 En annan försämring jag märkt är att om man via Info knappen vill bläddra bland TV programmen på en kanal och klockan passerat midnatt då kan man ej längre gå tillbaka till programmen som började och slutade förre midnatt. Tidigare kunde man ju gå tillbaka i tiden åtminstone 24 timmar. Det kan ju vara som så att om man under kvällen missat nått program tex ett avsnitt ur en TV serie så vill man kunna se information om vilket avsnitt det var man missade. Nu går inte det efter midnatt. Sen undrar jag varför det nu för första gången någonsin är en differentiering mellan vanligt lagom och kollektivt lagom? Jag avser att TV4 Film ej ingår för oss med Kollektivt abonnemang! Ifall 2 produkter ej har samma innehåll så skall de ej heller ha samma namn. Nu när Kollektivt lagom inte är identisk med vanligt Lagom så borde det ej heller heta Lagom längre utan kanske Kollektivt Mindre Lagom medan vanligt Lagom kunde heta Större Lagom eller något sådant. Blev besviken på att TV4 Film ej ingår för oss med Kollektivt abonnemang. Postad 29 januari 2013 - 10:02
Tar tillbaka det där med att fjärren funkar fint. Helt värdelös som fjärr! Sällan jag trycker mindre än 2-3ggr på en knapp för att boxen ska gör det jag vill. Finns det inga snabbare boxar? med ordentlig fjärr? Postad 29 januari 2013 - 17:32
Samma problem här, får trycka 2-3 gånger eller ta i rätt hårt för att knapparna på fjärren till 1003 är så dåliga, gillar knapparna på fjärren till 1903 är mycket bättre.. Inte i närheten av lika sega. Postad 29 januari 2013 - 19:45 Samma här. Fick ny box av Telia då den gamla boxens HD lade av. Tyvärr innebar det att den gamla stora svarta motorolafjärren som jag var urnöjd med inte längre funkade. Istället kom den lilla platta barnfjärren med kanalknapparna ologiskt placerade längst ned där man alltså inte kommer åt dem på ett naturligt sätt om man är högerhänt. Vad använder man en fjärr till huvudsakligen? Svar: byta kanaler. Och ja, responsen är katastrof. Sällan den reagerar direkt. Hade inte det problemet med den tidigare fjärren. Synd att sådana här bagateller ska få förstöra hela tv-upplevelsen. Kanske dags att satsa på en multifjärr? Postad 29 januari 2013 - 20:41
Ofta när man använder CH+ så hoppar det 2 kanaler upp…
Det är nog en chef med för mycket betalt som bestämt det där med modell bytet av fjärrkontroll Postad 29 januari 2013 - 20:43
Mmm, trist det där. Förut sade du att Telia (eller M) faktiskt kunde se (höra) felet även om de inte hittar något fel i sina utrustningar. Borde det då inte gå att felsöka detta i mer detalj? Det har rapporterats exakta tidpunkter i inspelat material där ljudspikar uppstår, så man borde t.ex. kunna ta samma originalkälla från TV4 och koda det igen på samma sätt bara för att se om det blir samma fel i datat på samma ställe igen, eller om det är slumpen som avgör. Ta samma originaldata och koda det via SVT's prylar (eller någon av alla andra HD-kanaler utom just TV4HD) och jämför utdatat. Oavsett vad som är fel så kan ju inte alla bara rycka på axlarna och säga att de inte hittar något fel, för fel är det bevisligen. (eftersom förstärkaren aldrig strular med ljudet på någon annan kanal med DD-ljud, aldrig strulat med någon endaste DVD-skiva jag spelat, inte strular med Blue-ray, inte strular med streamade .mkv-filer och inte strular vid dataspel med DD-ljud, så anser jag det rätt givet att det inte är förstärkaren det är fel på. Det är TV4's, E's, M's och Telias plikt att lösa det. Om inte annat får man väl kasta ut allt i hela nuvarande kedja och köpa in en identisk lösning som någon av de andra, fungerande, kanalerna använder.) Postad 30 januari 2013 - 07:16 5 användare läser detta ämne1 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
|
Trendande produkter |