Varför finns det inga 5.1:or längre?
21 svar till detta ämne
Postad 01 March 2005 - 13:45
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Det är ett ganska bra tag kvar (läs runt jul eller så) tills jag skall uppgradera mig på förstärkarfronten. Men när det väl blir dax så hade jag nog tänkt lägga mig i budgeten 10-15 tusen.
Det som jag blir fundersam över när man tittar på integrerade lösningar i den här prisklassen så måste man i alla fall jag sätt betala för 6 eller 7 interna slutsteg. Finns det inte någon lösning där man satsat på en ren 5.1 anläggning, och gärna med lite fördelade resurser typ, mer kräm åt frontar och center?
Jag har fått för mig att anledningen kan vara att vissa DSP program kräver si och så många högtalare etc. Men detta kan man ju lösa genom att isåfall ha föreberett försteg för anläggningar med fler högtalare, 6 eller 7.1 etc, så man i dessa fall kan hänga på externa slutsteg för dessa kanaler om det skulle vara så?
Ytterligare funderingar är. Vad finns det för extern-lösningar (för och slutsteg) för totalt 10-15 tusen (exkl kablage)
Värt att tillägga kan vara, Radio behöver jag inte.
Hur står sig en integrerad vs. extern lösning i denna prisklassen?
Prylarna skall i framtiden driva ett komplett Infinity BETA system, i dag äger jag bara frontar (beta50) och centern (c360). Det är väl film till 60-65% som gäller.
Vad gäller DVDn så tänker jag behålla den jag har tills nästa format Blue Ray kommer... kommer ner i pris lite (antar att dem kommer vara dyra i början).
DVDn agerar även ljuduppspelare vid vanliga CD-skivor.
//Loofy
Postad 01 March 2005 - 13:49
Ökad konkurrens gör att alla tillverkare stoppar i 6 eller 7 slutsteg redan i ingångsmodellen. Med 7 slutsteg får man oftast även multiroomfunktion samt man kan då också bi-ampa.
Postad 01 March 2005 - 14:02
Unregistered0ac7936c
-
Unregistered0ac7936c
-
Forumräv
-
-
753 inlägg
Företagen verkar tro att kvantitet är det som gäller. Att ha 7.1 för att pressa in fler inställningar för står jag inte. Huvudsakliga syftet är väll ljudkvaliten?
Hur många är det som utnyttjar alla slutsteg, jag tippar på 10-15% så visst finns det en marknad åt folk som vill ha kvalite.
Den enda förstärkarn jag sett som har olika starka slutsteg är CAV. Varför tar inte västvälden efter? Dom flesta har frontar som är mycket större än surrounderna, varför dom då ska ha lika mycket ström förstår jag inte heller.
Detta är CAV 2086 fördelning:
Front Channel: 2 x 150 W (8 ohm)
Center Channel: 2 x 50 W (8 ohm) räcker gott och väll åt min center 86dB/8Ohm
Surround Channel: 2 x 50 W (8 ohm) räcker gott och väll åt surr. 88 dB/8Ohm
Subwoofer High Level: 2 x 100 W bimapar frontarna
Klangmatchningen är precis lika bra som vilket annan förstärkare. Jag ser endast fördelar med detta. Här får man bra ljud i både 2 och 5kanal.
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 01 March 2005 - 14:37.
Postad 01 March 2005 - 14:37
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
I budgetprisklasser säljer man på specar och finesser. Fler slutsteg, automatisk rumskalibrering och många watt på pappret säljer bättre än färre slutsteg, äkta watt och manella inställningar... På de lite dyrare recivrarna/hifimärkena är det fortfarande 5.1 som gäller... Ett exempel: http://www.hembiocon...alt=5&varde=784Sen finns det inte heller många 7-kanalsslutsteg att köpa löst om man kör en processor/separat försteg till...! Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 01 March 2005 - 14:43.
Postad 01 March 2005 - 14:39
wolfbane
-
wolfbane
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Den enda förstärkarn jag sett som har olika starka slutsteg är CAV. Varför tar inte västvälden efter? Dom flesta har frontar som är mycket större än surrounderna, varför dom då ska ha lika mycket ström förstår jag inte heller.
Detta är CAV 2086 fördelning: Front Channel: 2 x 150 W (8 ohm) Center Channel: 2 x 50 W (8 ohm) räcker gott och väll åt min center 86dB/8Ohm Surround Channel: 2 x 50 W (8 ohm) räcker gott och väll åt surr. 88 dB/8Ohm Subwoofer High Level: 2 x 100 W bimapar frontarna
Klangmatchningen är precis lika bra som vilket annan förstärkare. Jag ser endast fördelar med detta. Här får man bra ljud i både 2 och 5kanal.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kanske missminner mig, men var det inte så här i väst med i början av hemmabio vågen? Var inte så intresserad då, men jag har för mig att det brukade vara olika watt på en del modeller iaf. Oavsett så är det en intressant poäng.
Postad 01 March 2005 - 14:43
Unregistered0ac7936c
-
Unregistered0ac7936c
-
Forumräv
-
-
753 inlägg
Mycket möjligt, hade inte så bra koll på den tiden. Men varför sluta med det?
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 01 March 2005 - 14:43.
Postad 01 March 2005 - 14:46
wolfbane
-
wolfbane
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Antar att det är siffer porr som styr massorna som vanligt...
"Är den bra då?"
"Jo för fan, den är ju på 7x120 watt!"
Postad 01 March 2005 - 14:49
Costanza
-
Costanza
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Jag kanske missminner mig, men var det inte så här i väst med i början av hemmabio vågen? Var inte så intresserad då, men jag har för mig att det brukade vara olika watt på en del modeller iaf. Oavsett så är det en intressant poäng.
<{POST_SNAPBACK}>
Visst var det så, men jag är osäker på om det gällde DD/DTS-maskiner. Min gamla trotjänare Nad T-750 som är en ProLogic-receiver är specad till 3x50W + 2x20W. Tycker fortafarande att den är ok, då jag matar den med 5.1 analogt. (Sen att habegäret gör att jag funderar på uppgradering ändå är ju en annan sak  ) /Olof
Postad 01 March 2005 - 14:52
Unregistered0ac7936c
-
Unregistered0ac7936c
-
Forumräv
-
-
753 inlägg
Antar att det är siffer porr som styr massorna som vanligt...
"Är den bra då?" "Jo för fan, den är ju på 7x120 watt!"

<{POST_SNAPBACK}>
Japp, tack vare forum som prisjakt börjar allt fler förstå att man inte ska titta på Watt talet. På senare tid har jag sett massor med nyreggade som "lärt" sig detta. Angående olika slutsteg i förstärkarn, kan det ha att göra med pengar. Är det billigare att tillverka 7 likadana slusteg än olika? Borde även vara lättare och felsöka om alla slutsteg är likadana. Detta är bara teorier, någon som vet bättre?
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 01 March 2005 - 14:55.
Postad 01 March 2005 - 15:05
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
I budgetprisklasser säljer man på specar och finesser. Fler slutsteg, automatisk rumskalibrering och många watt på pappret säljer bättre än färre slutsteg, äkta watt och manella inställningar...
På de lite dyrare recivrarna/hifimärkena är det fortfarande 5.1 som gäller...
Ett exempel:
http://www.hembiocon...alt=5&varde=784
Sen finns det inte heller många 7-kanalsslutsteg att köpa löst om man kör en processor/separat försteg till...!
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Ja Rotel är något som lockar mig, en och annan våt dröm om den stora processorn och det stora steget till har man ju haft.  Någon gång i framtiden så kanske.. som student.. ehh nä.. Rotel har ju sitt 1048, med 8 slutsteg, antar att det bara är för att man kan brygga det. Men somsagt, som regel sitter det ju 5 slutsteg som mest i dem dyrare integrerade lösningarna, och slutsteg som går att köpa. hmm, rotels 1066 för 8-9 tusen (kostar den idag, vet ej priset till jul, eller vad en ny motsvarande modell skulle kosta), 6 slutsteg men kan bryggas till 3x150. Kan detta vara en ok uppgradering, sedan kan man ju köpa processor/försteg (alltså varför heter det olika saker... processor och försteg är väl samma sak?  eller kallas det processor i multikanals-samanhang och försteg i 2-kanal?) i nästa steg, och då kanske man får köpa sig ett stereosteg, eller ett likadant till om man nu skall ha en centrerad bakkanal oxå? EDIT: Ang de riktigt dyra integrerade lösningarna 40-50 tusen typ Denonsvärsting som lockar  med att man kan köra två olika 5.1 system samtidigt, när gör man det?... Följd fråga... den våta drömmen jag hade ang. rotels värstinng grejjer... har jag fel om detta smiskar dem integrerade lösningarna även i dessa prisklasser? EDIT (igen)  Hur låter Infinity med rotel-prylar? Är det helt fel att ev. snöa in sig på rotel? (skall ju givetvis prova oavsätt svar men vore kul med lite kommentarer kring matchningen) //Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 01 March 2005 - 15:16.
Postad 01 March 2005 - 15:40
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Här är ett paket jag skulle kolla på. http://www.hifi3000....php?page_id=409Bättre pris prestanda tror jag inte man kan få i dagsläget.
Postad 01 March 2005 - 15:46
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Loofy
Rotel brukar vara en 9 poängare av 10, visst är det bra kvalitet och det kostar därefter. Framtiden kommer vara 10.1 system, men dessa är värdelösa i hem där det är mindre utrymme. 7.1 är fortfarande till för stora rum och få har ett äkta sådant inkopplat.
Vad gäller 5.1 6.1 eller 7.1 finns det en hel del alternativ att välja emellan. Den där extra kostnaden för oanvända kanaler är marginell idag mot vad det var för 10 år sedan.
Sitter själv med 7.1 men bara 5.1 är inkopplad.
Sedan om man använder sig av 20 watt eller 40 watt för bak högtalare när front högtalarna får omkring 100 watt, då är det slöseri med utrustning, om man som du kör Beta fullt ut -kommer du inte att kunna utnyttja den kapacitet som just den levererar, vilket är ett slöseri.
Har man tänkt sig för 5x75 watt men kan tänka sig 5x85 watt är det 85 watt som gäller, det är en oskriven lag att köpa det lilla extra. De där extra watten oavsett märke är värdefulla när det blir mycket ljudeffekter.
Postad 01 March 2005 - 15:55
Unregistered80766140
-
Unregistered80766140
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
Här är ett paket jag skulle kolla på. http://www.hifi3000....php?page_id=409 Bättre pris prestanda tror jag inte man kan få i dagsläget.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har fått hem min paket... jag håller med...
Postad 01 March 2005 - 16:02
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Sedan om man använder sig av 20 watt eller 40 watt för bak högtalare när front högtalarna får omkring 100 watt, då är det slöseri med utrustning, om man som du kör Beta fullt ut -kommer du inte att kunna utnyttja den kapacitet som just den levererar, vilket är ett slöseri.
<{POST_SNAPBACK}>
Just detta förstår jag inte riktigt.. kanske är/är trög hehe. //Loofy
Postad 01 March 2005 - 16:10
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Här är ett paket jag skulle kolla på. http://www.hifi3000....php?page_id=409 Bättre pris prestanda tror jag inte man kan få i dagsläget.
<{POST_SNAPBACK}>
Det måste ju uppenbarligen vara sant, utan att ha lyssnat på sakerna, men slår man 1777€ på forex blir det runt 15 lakan för hela paketet!!! Och billigaste priset för enbart slutsteget ligger ju på 14900 i sverige hehe. //Loofy
Postad 02 March 2005 - 02:10
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Sicket Rotelklipp....
Mvh JB
Postad 02 March 2005 - 02:19
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Drengur kanske kan berätta lite mer, han har ju som sagt precis
fått hem sitt paket därifrån
Postad 02 March 2005 - 09:36
micke5721
-
micke5721
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Tyvärr så är det mer fokusering kring kvantitet än kvalitet på många receivrar/förstärkare idag, hur många är det ens som är intresserad av att ha fler än 2st bakhögtalare, knappt någon. Men konkurrens är ju konkurrens och börjar en tillverkare så måste alla haka på. Men för den riktigt seriöse hemmabio användaren behövs det fler kanaler än 5st många gånger och de gråter ju inte direkt för att utvecklingen har blivit som den har blivit.
Både egna erfarenheter och de seriösa undersökningar jag läst pekar på att det krävs minst 4 direkstrålande bakhögtalare för att få en hyfsat övertygande effekt i surrounden, det förutsatt att man vill ha riktigt bra ljud på fler än en punkt.
Med dipoler klar man sig med 2st då de ger en tillräckligt diffus ljudbild för att man inte alltför lätt ska kunna peka ut högtalarna där de sitter, men de ger ju inte så detaljerat ljud efter som att de endast är reflexer från högtalarn man lyssnare på.
Det kan ju behövas 6st eller till och med 8st direkstrålande bakhögtalare i värsta fall om man vill få det riktigt bra (beror på rummet och placering), själv så har jag haft 6st direkstrålare som mest och det tyckte jag behövdes eftersom att jag satt med soffan klos i klos med väggen.
Nu har jag inte ens möjlighet att placera min nuvarande 4 bakhögtalare på bästa sätt eftersom att det sitter ett fönster och en balkongdörr ivägen.
Sen kan man ju förstås parallellkoppla 4st bakhögtalare om man bara har 2st surroundutgångar men då krävs det ju att det inte ska behövas någon tids eller amplituds justering av varje enskild högtalare och det funkar inte för mig, jag måste sänka mina bakre med -1dB annars hörs de mer än de på sidan. Men ibland så kan man ju som sagt parallellkoppla så då är ju alla dessa surroundutgångar som oftast finns idag på receivrar/förstärkare oönskade. Modul uppbyggnad kanske hade varit bäst för då fick var och en skräddarsy sitt eget system efter just sina önskemål.
Angående effekten så skulle jag inte vilja ha så mycket lägre effekt på surroundutgångarna efter att ha lyssnat på DVD-Audio och SACD, de inspelningarna har ju väldigt mycket information som ska höras i bakhögtalarna. Jag har faktiskt ägt en NAD som hade lägre effekt på surroundutgångarna men det var många år sedan, den hade ynkliga 20w till bakhögtalarna och det skulle ju vara alldeles för lite, men annars kan en bra lösning vara att köpa en receivrar/förstärkare som inte har så hög effekt och komplettera med ett kraftigare slutsteg till frontarna.
Redigerat av micke5721, 02 March 2005 - 09:37.
Postad 02 March 2005 - 09:48
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Tyvärr så är det mer fokusering kring kvantitet än kvalitet på många receivrar/förstärkare idag, hur många är det ens som är intresserad av att ha fler än 2st bakhögtalare, knappt någon. Men konkurrens är ju konkurrens och börjar en tillverkare så måste alla haka på. Men för den riktigt seriöse hemmabio användaren behövs det fler kanaler än 5st många gånger och de gråter ju inte direkt för att utvecklingen har blivit som den har blivit. Både egna erfarenheter och de seriösa undersökningar jag läst pekar på att det krävs minst 4 direkstrålande bakhögtalare för att få en hyfsat övertygande effekt i surrounden, det förutsatt att man vill ha riktigt bra ljud på fler än en punkt. Med dipoler klar man sig med 2st då de ger en tillräckligt diffus ljudbild för att man inte alltför lätt ska kunna peka ut högtalarna där de sitter, men de ger ju inte så detaljerat ljud efter som att de endast är reflexer från högtalarn man lyssnare på. Det kan ju behövas 6st eller till och med 8st direkstrålande bakhögtalare i värsta fall om man vill få det riktigt bra (beror på rummet och placering), själv så har jag haft 6st direkstrålare som mest och det tyckte jag behövdes eftersom att jag satt med soffan klos i klos med väggen. Nu har jag inte ens möjlighet att placera min nuvarande 4 bakhögtalare på bästa sätt eftersom att det sitter ett fönster och en balkongdörr ivägen. Sen kan man ju förstås parallellkoppla 4st bakhögtalare om man bara har 2st surroundutgångar men då krävs det ju att det inte ska behövas någon tids eller amplituds justering av varje enskild högtalare och det funkar inte för mig, jag måste sänka mina bakre med -1dB annars hörs de mer än de på sidan. Men ibland så kan man ju som sagt parallellkoppla så då är ju alla dessa surroundutgångar som oftast finns idag på receivrar/förstärkare oönskade. Modul uppbyggnad kanske hade varit bäst för då fick var och en skräddarsy sitt eget system efter just sina önskemål. Angående effekten så skulle jag inte vilja ha så mycket lägre effekt på surroundutgångarna efter att ha lyssnat på DVD-Audio och SACD, de inspelningarna har ju väldigt mycket information som ska höras i bakhögtalarna. Jag har faktiskt ägt en NAD som hade lägre effekt på surroundutgångarna men det var många år sedan, den hade ynkliga 20w till bakhögtalarna och det skulle ju vara alldeles för lite, men annars kan en bra lösning vara att köpa en receivrar/förstärkare som inte har så hög effekt och komplettera med ett kraftigare slutsteg till frontarna.
<{POST_SNAPBACK}>
Ahaa, du har använt dig lite av InoAudio filosofin? Ingvar förespråkar ju att man helst ska ha minst 6 st bakhögtalare. Rätta mig om jag har fel men är det inte lämpligt att ha lika mycket effekt på bakkanalerna då när det är 3 st högtalare per bakkanal? Sorry OT MVH Kribban P.S försöker spara ihop till ett InoAudio system, därav nyfikenheten D.S
Postad 02 March 2005 - 10:43
micke5721
-
micke5721
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Ahaa, du har använt dig lite av InoAudio filosofin? Ingvar förespråkar ju att man helst ska ha minst 6 st bakhögtalare. Rätta mig om jag har fel men är det inte lämpligt att ha lika mycket effekt på bakkanalerna då när det är 3 st högtalare per bakkanal?
Sorry OT
MVH Kribban
P.S försöker spara ihop till ett InoAudio system, därav nyfikenheten D.S
<{POST_SNAPBACK}>
Japp! Jag använde InoAudio filosofin men det var faktiskt innan att jag visst att han hade den filosfin, det är typ 6år sedan som jag började använda 6st bakhögtalare och det var mest ett eget experiment som föll väl ut. Men sedan några år tillbaka så har jag vetat att IÖ förspråkar många högtalare där bak och han har så rätt så! Angående effekten så vet jag inte riktigt vad IÖ säger, men jag ska skaffa ett par pi60 och de kommer att spela hela frekvensområdet, jag ska bygga om mina LTS frontar så jag får 6st identiska bakhögtalare, men de kommer bara att spela över 80Hz så det behöver inte lika mycket effekt som frontarna, jag kommer nog att skaffa ett kraftig slutsteg till pi60 (troligtvis Rotel). Jag ska ner till sommaren om jag lyckas boka in en tid hos IÖ, jag får se då vad han har att säga om mina idéer, jag tänker följa hans rekommendationer. (PM:a mig om det är något annat du funderar över så slipper vi smutsa ner tråden)
Postad 02 March 2005 - 13:29
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Jaa hehe det är ju som sagt ett riktigt bra pris på det där rotel-paketet, men en annan har ju precis lagt ut 10-12 tusen på högtalarutrustningen nu hehe, så vi får vänta på nästa tåg tror jag...
//Loofy
Postad 02 March 2005 - 14:18
Unregistered0ac7936c
-
Unregistered0ac7936c
-
Forumräv
-
-
753 inlägg
Angående effekten så skulle jag inte vilja ha så mycket lägre effekt på surroundutgångarna efter att ha lyssnat på DVD-Audio och SACD, de inspelningarna har ju väldigt mycket information som ska höras i bakhögtalarna. Jag har faktiskt ägt en NAD som hade lägre effekt på surroundutgångarna men det var många år sedan, den hade ynkliga 20w till bakhögtalarna och det skulle ju vara alldeles för lite, men annars kan en bra lösning vara att köpa en receivrar/förstärkare som inte har så hög effekt och komplettera med ett kraftigare slutsteg till frontarna.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu menade jag inte att surroundutgångarna ska ha ynkliga 20W utan snarare 50W som jag har på min cav. Dom klarar att driva mina surrounder som ligger på 88 dB i 8Ohm på ett bra sett. Visst kanske det skulle låta liiiite bättre med 100W men det är absolut inte värt det om denna kraft tas från frontarna som i sin tur kommer låta bedrövligt.
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 02 March 2005 - 14:22.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|