Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stereo, Högtalare och Slutsteg i bilen?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 mars 2005 - 18:08

sp4m
  • sp4m
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej!

Antar att jag är på ganska fel forum nu så jag för börja med att be om ursäkt. Nått bättre förslag var man skall posta detta?

Jag är en fattig lumpare och har därför ganska pressad budget. Men jag funderar på att köpa en av två bilstereor:
JVC KD-G801
Roadstar Bilstereo MP3 CD650UMP FM med USB

Nån som har nån erfarenhet av dessa? Vet att det kanske ligger lite under eran nivå... :wub: Roadstaren har ju USB, men JVCn verkar ha fler funktioner, bättre display o lite högre effekt...

Tror ni det är nån större skillnad på ljudet om man har ett slutsteg?


Sen kikade jag på 4st mellanregister/diskanter och där börjar det verkligen bli en jungel... (Baslådan får komma till sommaren när man har lite mer tid och lust att bygga.)

Nån som har nån erfarenhet av hur prisvärda dessa är?:
Sony Högtalare 3-vägs 10 cm XS-F1031
Sony Högtalare 3-vägs 16,5 cm XS-F1731

Är det nån större idé att använda 3-vägs högtalare till detta eller skall man gå ned till 2-vägs? 2-vägs högtalarna borde ju kunna spela rätt bra i hela registret också?

Jag har inte råd att köpa lösa sateliter som tex MDS Dynamic MT9... :lol:

Eller skall man köpa nått liknande GAS ALPHA62??

Nu inser ni nog vilken budget jag har, och jag förväntar mig inga underverk... Men d låter för jävligt me orginal-högtalarna o orginal-radion!


Slutligen... är Sony XM-504Z steget tillräckligt för dessa högtalare eller andra i samma storlek/prisklass och hur mycket nytta kommer det göra gentemot att driva högtalarna med stereon?

Tack på förhand! :ph34r:

#2

Postad 01 mars 2005 - 18:43

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
jvc spelarn gas alpha6 sony xm-504z dom grejorna skulle jag ha andvänt köp till en bas och så blir det roligare och lite grov strömkabel.

#3

Postad 01 mars 2005 - 19:52

sp4m
  • sp4m
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

jvc spelarn  gas alpha6  sony xm-504z dom grejorna skulle jag ha andvänt köp till en bas och så blir det roligare och lite grov strömkabel.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, tack för tipset! jvc-spelaren verkar rätt val tycker jag också... och steget funkar säkert för det priset, vad vet jag... men problemet blir ju att gas alpha6 är 2,5"... Jag har 4" fram och 6,5" bak, vilket gör att dom hamnar bak och jag får välja nån annan fram... GAS har inga mellanregister i 4" med separata diskanter så frågan är: var placerar jag diskanterna? Dom borde ju sitta bak med mellanregistern, men man kanske skall sätta dem fram i alla fall? Blir väl kanske inte så bra ljud i baksätet, men det är ju iofs inte mitt problem.

Sen kommer ju frågan vad man skall sätta fram? Är det viktigt att hålla sig till samma märke? I så fall blir det väl GAS Alpha 424, eller gör det nått om man sätter in ett lite (LITE) dyrare element av annat märke?

GAS Alpha 424 som i så fall skulle hamna fram har Effekttålighet 80W max. 40W RMS. Gör det stor skillnad att köra dessa via slutsteget, eller kan man köra dem via stereon och endast bakhögtalare+sub på ett steg ?

Tack för ett underbart forum :ph34r:

#4

Postad 01 mars 2005 - 20:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

jvc spelarn  gas alpha6  sony xm-504z dom grejorna skulle jag ha andvänt köp till en bas och så blir det roligare och lite grov strömkabel.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, tack för tipset! jvc-spelaren verkar rätt val tycker jag också... och steget funkar säkert för det priset, vad vet jag... men problemet blir ju att gas alpha6 är 2,5"... Jag har 4" fram och 6,5" bak, vilket gör att dom hamnar bak och jag får välja nån annan fram... GAS har inga mellanregister i 4" med separata diskanter så frågan är: var placerar jag diskanterna? Dom borde ju sitta bak med mellanregistern, men man kanske skall sätta dem fram i alla fall? Blir väl kanske inte så bra ljud i baksätet, men det är ju iofs inte mitt problem.

Sen kommer ju frågan vad man skall sätta fram? Är det viktigt att hålla sig till samma märke? I så fall blir det väl GAS Alpha 424, eller gör det nått om man sätter in ett lite (LITE) dyrare element av annat märke?

GAS Alpha 424 som i så fall skulle hamna fram har Effekttålighet 80W max. 40W RMS. Gör det stor skillnad att köra dessa via slutsteget, eller kan man köra dem via stereon och endast bakhögtalare+sub på ett steg ?

Tack för ett underbart forum :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

vad har du för bil låter skumt med 6.5 bak i bilen sitter 4tumarna i instrumentpanelen eller i dörrarna.

#5

Postad 01 mars 2005 - 20:39

sp4m
  • sp4m
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

vad har du för bil låter skumt med 6.5 bak i bilen sitter 4tumarna i instrumentpanelen  eller i dörrarna.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en Mitsibishi Galant 89a. Jag tittade lite närmare på dethär nu... http://www.mjmautoin....com/mitsubishi säger att det är 4" fram och 7" bak. Detta stämmer ganska bra om jag gör en snabb uppskattning med tumstock utan att plocka ur elementen. Framhögtalarna sitter i instrumentpanelen och bakhögtalarna på hatthyllan.

Hur är det man skall mäta elementen? Mellan 2 skruvhål som sitter mitt emot varandra, eller hela elementdiametern? Hur som helst borde ju ett 6,5" element gå att få fast i ett 7" hål om man trixxar lite.

Redigerat av sp4m, 01 mars 2005 - 20:41.


#6

Postad 01 mars 2005 - 21:27

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
titta närmare på hålen i instrument-panelen för det stog i länken 4-7 tum på front.

#7

Postad 01 mars 2005 - 21:35

Markus.K
  • Markus.K
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej, jvc:n verkar väl bättre tycker jag, iallafall om du senare ska koppla till slutsteg.
Den andra verkade bara ha pre out på subben, du gör ju en otrolig vinst att köra steg på frontarna.
Varför ha högtalare i bak egentligen eftersom att man själv sitter ifram? -bara en tanke.
Själv gav ja flera tusen för mitt framsystem (begangnat), känns inte som att jag vill köpa ett till så att de i bak också ska kunna höra, de hör ändå, tro mig :ph34r:

mvh Markus

Redigerat av Markus.K, 01 mars 2005 - 21:57.


#8

Postad 03 mars 2005 - 10:59

sp4m
  • sp4m
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Tack för all hjälp!

Nu har jag kikat ordentligt på högtalarna i instrumentpanelen. De är 4" (?) precis som jag uppskattade. Själva elementets diam: 100mm, Avstånd mellan 2 skruvhål: 118mm, Hålets diam: 97mm, Hålets djup: 40mm. Antar att det kanske finns andra Mitsubishi Galant från samma år med 7" i dörrarna, men jag har tyvärr inga hål.

Dock så är allt gjort av plast och att utöka hålets diam eller djup med några mm verkar inte vara några problem.

Jag funderar på om det kanske är bättre att lägga pengarna på ett par bättre element fram, än att köpa element både fram och bak? När jag började planera så tänkte jag att det är skönare att få ljudet både framifrån och bakifrån, men det kanske trots allt är bättre att ha bra ljud framifrån än halvbra ljud runtom?

Tänker jag rätt här tycker ni?

Jag tror jag följer erat råd om JVC-stereon. Den verkar bra i mina ögon. Tittade lite på begangnat, men det fanns inte obegränsat och det känns kul att ha nått nytt.


Frågan är sådeles vilka 4" element jag skall införskaffa och sätta i instrumentpanelen. Om jag har förstått er rätt så är lösa diskanter att rekomendera? Pris för element och diskant... hmm... det skall framför allt vara värt priset... 1000-1500kr max.

Nått tips på slutsteg till dessa 2 element (antar att diskanten går via slutsteget också?)? Jag har mest kikat på Sony XM-504Z (1290kr) (4 ohm (RMS); 4 x 50 W eller 2 x 50 W + 1 x 120 W). Varför går det inte brygga till 2 x 120 W ??

Här kanske man skall leta begangnat... några tips?

Tack för allt engagemang!

Redigerat av sp4m, 03 mars 2005 - 11:00.


#9

Postad 03 mars 2005 - 15:34

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
dls har ett riktigt bra 4tums system dls rc4 för 1395 det är riktiga filter jag kan intyga att det låter bra andvänder det själv.
6.5 kan du låtta sitta kvar bak dem skall bara spela mycket lågt så dom höjer ljud bilden du skall inte höra dom från framsätet och då skall dom gå fullrange
4kanals stegen går i regel bara att brygga på den enna kanalen men det finns andra som går att brygga på båda kanalerna men då är det andra priser det är frågan om
men varför inte köra EX 2*60WATTRMS på fram hötalarna och ett 2*100 på basen
man andvänder 2 steg i stället för ett .

#10

Postad 03 mars 2005 - 16:13

sp4m
  • sp4m
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hmm... efter en snabbsök på nätet så hittar jag inga dls rc4? däremot r4... rc4 kanske är äldre?

Hur som helst så var jag nere på stan och kikade lite... måste säga att jag blev starkt intresserad av DLS PS4. Dessa var in princip de enda som KANSKE går att pressa ned i orginalhålen... kommer behöva skära lite plast och antagligen bygga nån baffel så orginalgallren går väl åt ****. Sen kika jag på ett begangnat 4-kanals steg också... Sony XM-754... Tror d va 4x50W RMS i 4 ohm, men inte säker... Bryggbart på båda kanalerna iaf o lite andra kul funktioner.

Vad tror ni om en 2st DLS PS4 och ett Sony XM-754 ?

Hittar inte så mycket om xm-steget... verkar ganska gammalt? finns inget på sony iaf vad jag kan hitta.¨

Sån som har spec på det steget?

#11

Postad 03 mars 2005 - 16:25

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
sorry skulle vara r4 det är bättre
man får i regel modifiera lite

#12

Postad 03 mars 2005 - 16:52

Markus.K
  • Markus.K
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Mitt första framsystem var ett 2-vägs av märket Gas kostade för tre år sen (tror jag) under tusenlappen, de lät helt ok för pengarna och passade direkt i hålen, 6.5 tum tror jag att det var men fanns även 5,25.
Med ett sånt kan man fritt placera diskanten där det låter bäst.

Ett slutsteg för dig kanske skulle vara ett 3-kanals steg beroende på vilken budget man har, men om ja förstått det hela rätt så ska det kosta så lite som möjligt.
Nästa steg är att ha två stycken, ett 2-kanals till framsystemet och ett bryggkopplingsbart till basen.

Personligen tror jag inte att det spelar så stor roll vilka högtalare du köper (vad som helst förutom koaxialer) för du kommer nog ändå efter kort tid att vilja ha värre grejer, jag talar då av egen erfarenhet :)

Redigerat av Markus.K, 03 mars 2005 - 16:55.


#13

Postad 03 mars 2005 - 18:27

sp4m
  • sp4m
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Mitt första framsystem var ett 2-vägs av märket Gas kostade för tre år sen (tror jag) under tusenlappen, de lät helt ok för pengarna och passade direkt i hålen, 6.5 tum tror jag att det var men fanns även 5,25.
Med ett sånt kan man fritt placera diskanten där det låter bäst.

Ett slutsteg för dig kanske skulle vara ett 3-kanals steg beroende på vilken budget man har, men om ja förstått det hela rätt så ska det kosta så lite som möjligt.
Nästa steg är att ha två stycken, ett 2-kanals till framsystemet och ett bryggkopplingsbart till basen.

Personligen tror jag inte att det spelar så stor roll vilka högtalare du köper (vad som helst förutom koaxialer) för du kommer nog ändå efter kort tid att vilja ha värre grejer, jag talar då av egen erfarenhet :)

<{POST_SNAPBACK}>


Jo... GAS har ju lösa diskanter på några av sina högtalare precis som DLS... men dom har inga 4" med lösa diskanter, och ja tror nog mer på DLS... ;)

Ja.. detdär me steg e inte lätt... Vad jag kan hitta på nätet så ser det ut på följande sätt för Sony XM-754:
4Ch: 75W x 4 (RMS 4Ohm)
3Ch: 100W x 3 (RMS 4Ohm)
2Ch: 200W x 2 (RMS 4Ohm)

Edit: 3Ch stämmer nog inte... Max ut vid 4Ohm är nämligen:
4Ch: 170W x 4
3Ch: 170W x 2 + 400W x 1
2Ch: 400W x 2

Hur som helst... visst... 3 kanalssteg o 2 steg i all ära... men varför inte köra ett 4 kanals steg o brygga det till 2 + 1 kanal?

Nån som vet nått om detta steg? Bra/dåligt ? Värt att lägga 2000kr på?

Redigerat av sp4m, 03 mars 2005 - 18:59.


#14

Postad 03 mars 2005 - 19:25

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
du kan kolla om två kanals stegen går att trimode koppla altså man kopplar höger kanal vänster kanal och sen petar man in en bas som tar + matning från vänter kanal - matning från höger kanal sen andvänder man ett passivt filter till basen delas vid 80hz 12 eller 24 db dämpnig på filtret det är det enklaste att komma undan med .
då har man ett system som det går att lyssna på sen är det bara att börja vinkla hötalarna fram så man kan få till en ljud scen .

#15

Postad 03 mars 2005 - 20:15

sp4m
  • sp4m
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

du kan kolla om två kanals stegen går att trimode koppla  altså  man kopplar höger kanal vänster kanal och sen petar man in en bas som tar + matning från vänter kanal - matning från höger kanal  sen andvänder man ett passivt filter till  basen  delas vid 80hz 12 eller 24 db dämpnig på filtret det är det enklaste att komma undan med .
då har man ett system som det går att lyssna på sen är det bara att börja vinkla hötalarna fram så man kan få till en ljud scen .

<{POST_SNAPBACK}>


ok... jag e me på vad du menar... men det känns inte som att man får ut så mkt effekt till basen?

Jag tycker Sony XM-754 steget verkar ge ganska mycket för pengarna om jag köper det för 2000kr... men jag har ju ingen egen erfarenhet av det...

nån som har en åsikt om Sony XM-754 ? killen i affären sa att d va "ett 4000kronors steg" som han efter lite tankeverksamhet sa att ja kunde få för 2000kr. Det va begangnat men det såg mycket fräsht ut... känner inte killen, men jag har träffat o tjötat me honom några ggr på fyllan o så o han verkar sjysst.

#16

Postad 03 mars 2005 - 21:24

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

du kan kolla om två kanals stegen går att trimode koppla  altså  man kopplar höger kanal vänster kanal och sen petar man in en bas som tar + matning från vänter kanal - matning från höger kanal  sen andvänder man ett passivt filter till  basen  delas vid 80hz 12 eller 24 db dämpnig på filtret det är det enklaste att komma undan med .
då har man ett system som det går att lyssna på sen är det bara att börja vinkla hötalarna fram så man kan få till en ljud scen .

<{POST_SNAPBACK}>


ok... jag e me på vad du menar... men det känns inte som att man får ut så mkt effekt till basen?

Jag tycker Sony XM-754 steget verkar ge ganska mycket för pengarna om jag köper det för 2000kr... men jag har ju ingen egen erfarenhet av det...

nån som har en åsikt om Sony XM-754 ? killen i affären sa att d va "ett 4000kronors steg" som han efter lite tankeverksamhet sa att ja kunde få för 2000kr. Det va begangnat men det såg mycket fräsht ut... känner inte killen, men jag har träffat o tjötat me honom några ggr på fyllan o så o han verkar sjysst.

<{POST_SNAPBACK}>

det kostar i tyskland 3500kr men jag kan tyvär inte hjälpa dig då det gäller sony grejor för det har jag ingen erfarenhet av dom men du kan kolla in brl.se dom har en pion spelare för 1288kr kompisen tyckte den var bättre änn jvc han är gammal bilstereo-handlare

Redigerat av Unregistered1022, 03 mars 2005 - 23:37.


#17

Postad 04 mars 2005 - 12:02

sp4m
  • sp4m
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

det kostar i tyskland 3500kr  men jag kan tyvär inte hjälpa dig då det gäller sony grejor för det har jag ingen erfarenhet av dom men du kan kolla in brl.se dom har en pion spelare för 1288kr kompisen tyckte den var bättre änn jvc han är gammal bilstereo-handlare

<{POST_SNAPBACK}>


Ok... Jag har frågat runt lite, och det verkar vara få personer som har bra erfarenheter av sonys steg... synd eftersom jag får det rätt billigt... men det kanske är bättre att vänta och köpa ett riktigt 3-vägs steg. Får väl driva högtalarna på stereon tills jag har råd med en sub och ett steg.

Enda Pioneer stereon som tar mp3 och kostar under 2000kr på brl är vad jag kan se DEH-3700MP. Den kostar 1 788 kr och verkar väl rätt bra om man skall tro allt de skriver. Dock har den ingen ratt vilket verkar smidigt att ha... Den har inte dubbla lågnivåutgångar och ingen motordriven, tiltbar front. Dock så kanske det är bättre ljudkvallité på den? I så fall betyder ju alla extrafunktioner mkt lite...

Nån som har nån erfarenhet av Pioneer DEH-3700MP? Eller starkt kan rekomendera någon annan spelare för runt 2000kr ? Nån som vet om det går att få en AUX-ingång på Pioneer DEH-3700MP ? Behöver ju inte sitta i fronten, men d vore coolt att ha en aux-in-sladd i hanskfacket lr nått för mp3-spelare och dyl.

#18

Postad 04 mars 2005 - 12:16

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
pion spelarna har bättre d/a omvandling än jvc spelarna och det dom skriver om mp3
jag kan ochså spelamp3 imin gammla denon från 97 .
jag vet ej om man kan lagra mp3 i dom spelarn har för mig att såna spelare är betydligt dyrare

#19

Postad 04 mars 2005 - 13:35

sp4m
  • sp4m
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

pion spelarna har bättre d/a omvandling än jvc spelarna  och det dom skriver om mp3
jag kan ochså spelamp3 imin gammla denon från 97 .
jag vet ej om man kan  lagra mp3 i dom spelarn har för mig att såna spelare är betydligt dyrare

<{POST_SNAPBACK}>


Ok... ja, pion spelarna verkar fina... :) hmm... blir svårt dethär... well... blir säkert bra vilket som... men ja hitta en Sony CDX-F7500 för 2500kr... fan va snygg... :rolleyes: lite mer än ja hade tänkt mig... men den verkar roligare... en riktig display ser den ut att ha iaf!

Kan ju dock inte säga nått om D/A omvandlare o dyl i sonys spelare... hmm... vilken jungel!

Nån som vet nått om Sony CDX-F7500 eller sonys spelare i allmänhet jämfört me tex pioneer ?

#20

Postad 29 april 2005 - 00:30

Unregistered3dced673
  • Unregistered3dced673
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Phase Linear har ett mycket bra 4 tums framsystem med separat diskant. kostar 1300 tror jag.

annars ett par Infinity kappa eller Reference utförsäljning på dom förrästen.

kolla på Nardik.se dom har phase och infinity+lite mer



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.