Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grannar och ljudnivå?

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 mars 2005 - 15:10

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Hejsan. Tänkte bara höra mig för angående grannar och hembioljud:)

Har ni några problem?
Brukar ni spela högt?
Vad har man egentligen för rättigheter?



Själv har jag en granne under mig som går i taket när man spelar lite akustisk gitarr och sjunger... film har hon inte klagat på än (?).

#2

Postad 09 mars 2005 - 15:22

Unregistered00b30386
  • Unregistered00b30386
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Det kanske beror på vad hon får höra för nåttt... :(

#3

Postad 09 mars 2005 - 16:40

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

  • 617 inlägg
  • 0
jag flyttar från hemmet till en lägenhet nästa vecka,,,och jag hoppas verkligen att man har överseende grannar.
Men man kan ju leva om ganska bra innan 22.00 allafall...

#4

Postad 09 mars 2005 - 17:06

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
ja kan leva om ganska bra kan jag säga, men va säger du jophn att ta subben till mig i helgen så får vi testa hur mycket man kan pressa den utan grananrna klagar, sen får ja ju också veta hur den presterar tillsammans med mitt övriga system.

#5

Postad 09 mars 2005 - 19:22

Unregistered4a11f04a
  • Unregistered4a11f04a
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Ganska överseende grannar. Lodare till vänster, ungkarl till höger och en försynt gubbe under. Har dock en jäkligt grinig tant mittemot, skönt att man slipper vara vägg i vägg med henne. :(

#6

Postad 10 mars 2005 - 01:29

Alfredo
  • Alfredo
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Än så länge har inte mina grannar klagat.. men då bor jag längst ner.. Och har bara en granne på samma plan. och hon har sitt vardagsrum mot min lägenhet.. Sen är min sub kalibrerad väldigt nyktert..

=)

/Alfredo

#7

Postad 10 mars 2005 - 10:47

Unregistered41389
  • Unregistered41389
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
jag ska precis flytta...
vågar man spela högt tills nån granne klagar? vissa människor är så pass fega att de istället ringer till värden och klagar istället för att komma och knacka på....
man riskerar att bli vräkt till och med..

#8

Postad 10 mars 2005 - 11:24

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

jag ska precis flytta...
vågar man spela högt tills nån granne klagar? vissa människor är så pass fega att de istället ringer till värden och klagar istället för att komma och knacka på....
man riskerar att bli vräkt till och med..

<{POST_SNAPBACK}>


Jomen, blir det så, så har du ju till försvar att du aldrig hört ett knyst från dina grannar.


Själv har jag det helt sjukt här. Några veckor efter jag flyttade in får jag en lapp om att "det ekar när du går" och att det låter när jag "klinkar gitarr" (klinka piano har jag hört talas om). De flesta andra klagomål har varit befogade, typ, för fester och sådant.

I julas satt jag och en vän vid 14-tiden på dagen och spelade och sjöng i cirka en timme. När vi går ut står en helt hysteriskt tant i trapphuset och nästan gråter, " SKA DU VARA HÄR ÖVER JUL SÅ MÅSTE JAG ÅKA IVÄG NÅNSTANS!!!!!!" etc. Det känns som om jag är inneboende hos den här ***** k*rringen och det gör mig galen!
enligt mig är hennes krav om tystnad orimliga. Jag bör få göra vad fan jag vill mitt på dagen i min egen bostadsrätt!

#9

Postad 10 mars 2005 - 12:10

Gäst_AgentFlynt_*
  • Gäst_AgentFlynt_*
  • 0

I julas satt jag och en vän vid 14-tiden på dagen och spelade och sjöng i cirka en timme. När vi går ut står en helt hysteriskt tant i trapphuset och nästan gråter, " SKA DU VARA HÄR ÖVER JUL SÅ MÅSTE JAG ÅKA IVÄG NÅNSTANS!!!!!!" etc. Det känns som om jag är inneboende hos den här ***** k*rringen och det gör mig galen!
enligt mig är hennes krav om tystnad orimliga. Jag bör få göra vad fan jag vill mitt på dagen i min egen bostadsrätt!

<{POST_SNAPBACK}>


Efter att ha bott i en antal lägenheter de senaste tio åren så är min erfarenhet att man tyvärr får acceptera att hur lugnt det än är i ett hus så finns det ALLTID en hyresgäst som ballar ur och för oväsen till max. Samma sak gäller för gamla tanter/gubbar med parabolöron. På något vis lyckas man alltid flytta till en uppgång där en hyresgäst störs av ljudet från en fallande knappnål.

Däremot tycker jag du skall fundera över ditt resonemang, lutti. Att äga sitt boende tillåter dig INTE att göra vad du vill. Tycker du dock att granntanten har orimliga krav så skall du absolut ta upp det med styrelsen för din förening.

#10

Postad 10 mars 2005 - 13:01

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

I julas satt jag och en vän vid 14-tiden på dagen och spelade och sjöng i cirka en timme. När vi går ut står en helt hysteriskt tant i trapphuset och nästan gråter, " SKA DU VARA HÄR ÖVER JUL SÅ MÅSTE JAG ÅKA IVÄG NÅNSTANS!!!!!!" etc. Det känns som om jag är inneboende hos den här ***** k*rringen och det gör mig galen!
enligt mig är hennes krav om tystnad orimliga. Jag bör få göra vad fan jag vill mitt på dagen i min egen bostadsrätt!

<{POST_SNAPBACK}>


Efter att ha bott i en antal lägenheter de senaste tio åren så är min erfarenhet att man tyvärr får acceptera att hur lugnt det än är i ett hus så finns det ALLTID en hyresgäst som ballar ur och för oväsen till max. Samma sak gäller för gamla tanter/gubbar med parabolöron. På något vis lyckas man alltid flytta till en uppgång där en hyresgäst störs av ljudet från en fallande knappnål.

Däremot tycker jag du skall fundera över ditt resonemang, lutti. Att äga sitt boende tillåter dig INTE att göra vad du vill. Tycker du dock att granntanten har orimliga krav så skall du absolut ta upp det med styrelsen för din förening.

<{POST_SNAPBACK}>


Givetvis menar jag inom rimliga gränser.
Jag skrev ett brev till styrelsen som dock aldrig kom iväg. Ämnar skicka det vid nästa (om det dyker upp något dvs) klagomål.

#11

Postad 10 mars 2005 - 13:32

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Hela konceptet att bosätta sig på andra sidan en taskigt isolerad vägg, eller ens i samma kåk, som en massa folk man inte känner, inte valt att leva med, inte delar värderingar med, etc - och sen leva efter regler en ytterligare part bestämt (lagar/brf/hyresvärd) -- det är ju fullkomligt GALET. Ååå vad jag längtar tills man skaffat ett riktigt boende (=fristående vaf*nsomhelst).

(Jo jag har också grannproblem, en Offensiv-aktivist bor ovanpå. En sån där riktig riktig plakatviftande gnällkärring).

#12

Postad 10 mars 2005 - 13:59

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag spelar ovanligt högt mitt på dagen för knappt några grannar hemma då :unsure:

#13

Postad 10 mars 2005 - 14:26

Gäst_AgentFlynt_*
  • Gäst_AgentFlynt_*
  • 0

[Givetvis menar jag inom rimliga gränser.
Jag skrev ett brev till styrelsen som dock aldrig kom iväg. Ämnar skicka det vid nästa (om det dyker upp något dvs) klagomål.

<{POST_SNAPBACK}>


Självklart. Vad vi diskuterar är ju ändå något så enkelt som sunt förnuft och respekt, knappast något man måste vara raketingenjör för att förstå sig på. Vad jag kan tycka är beklagligt, och som jag tyvärr sett tendens till i ett par tidigare inlägg, är den inställning som vissa (företrädelsevis yngre) har: att man ska "testa" sina grannar för att se var gränsen går, eller att det är helt okej att klänga som apor från golv till tak fram till tio på kvällen därför att man fått för sig att det är helt okej. Det är inte bara omoget utan också väldigt respektlöst, och med en sådan inställning kan man vara säker på att ganska omgående få klagomål på halsen. Och med rätta, tycker jag.

Jag skulle inte ha något emot en hembiobunker ute på landet där jag inte bara slipper bli störd av andra människor utan där jag också kan kräma på med subben för allt vad betongarmeringen i väggarna håller för. Men å andra sidan kan jag inte påstå att jag nånsin upplevt det som hämmande på något vis att mitt lägenhetsboende inte tillåter fritt ljudflöde. Att visa andra människor hänsyn är inte särskilt svårt.

#14

Postad 10 mars 2005 - 14:53

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Nu låter du lite gnällig här, tycker jag.

Jag hävdar fortfarande att man har rätt att leva sitt egna liv. Det behöver nödvändigtvis inte handla om brist på respekt.

#15

Postad 10 mars 2005 - 15:28

Gäst_AgentFlynt_*
  • Gäst_AgentFlynt_*
  • 0

Nu låter du lite gnällig här, tycker jag.

Jag hävdar fortfarande att man har rätt att leva sitt egna liv. Det behöver nödvändigtvis inte handla om brist på respekt.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad jag ifrågasätter är på vilket SÄTT och under vilka former man väljer att hävda den rätten. Är formerna sådana att det inverkar negativt på de övriga hyresgästernas välbefinnande anser jag det inte vara acceptabelt. Då handlar det om bristande respekt.

Nog om detta.

#16

Postad 10 mars 2005 - 15:41

Unregistered62b1c45e
  • Unregistered62b1c45e
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hörde för ett par år sen om en kompis kompis (kan vara en "råttan i pizzan" men rätt kul ändå) vars granne ovanför hade ringt polisen och klagat på att det var så fruktansvärt hög musik som spelades. Nåväl, polisen kom dit och ringde på, och den enda musikanläggning som finns är en klockradio. Polisen undrar ju då naturligtvis lite grand och går upp till tanten ovanför för att fråga lite närmare om hennes upplevelse av ljudet. Döm om deras förvåning när hon på deras fråga om den höga ljudnivån säger "Jag hör ju musiken när jag lägger örat mot diskbänken" ... :unsure:

#17

Postad 10 mars 2005 - 20:24

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Hörde för ett par år sen om en kompis kompis (kan vara en "råttan i pizzan" men rätt kul ändå) vars granne ovanför hade ringt polisen och klagat på att det var så fruktansvärt hög musik som spelades. Nåväl, polisen kom dit och ringde på, och den enda musikanläggning som finns är en klockradio. Polisen undrar ju då naturligtvis lite grand och går upp till tanten ovanför för att fråga lite närmare om hennes upplevelse av ljudet. Döm om deras förvåning när hon på deras fråga om den höga ljudnivån säger "Jag hör ju musiken när jag lägger örat mot diskbänken" ...  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


:D
Låter ungefär som min granne...

En annan kul grej är att jag, i ett _brev_ från styrelsen fick en varning som löd "Vi ger dig nu en muntlig varning, fortsätter detta får du en skriftlig".

Förklara den! :unsure:

-------

Tillbaks till ämnet:

Min bror är lyckligt lottad. Han kan i princip spela hur högt han vill i sitt hyreshus. T ex berättade han om hur han häromveckan kom hem, lite på örat, och insisterade att lyssna på opera på hög volym mitt i natten. Det var som om han plötsligt uppskattade de där små detaljerna... "Jag ska bara lyssna på det här också!"

Det är nästan så man får för sig att skaffa sig ett torp mitt ute i skogen bara för att få kunna nyttja sin musik på rätt sätt. =)

#18

Postad 10 mars 2005 - 21:40

Nightranger
  • Nightranger
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Jag bor i studentkorridor och kan kräma på i princip hur mycket som helst men av respekt för mina grannar brukar jag använda hörlurar på nätterna. Å andra sidan får man vara beredd på att det kan vara fest en måndag och hög volym när man själv vill ha lugn å ro...

När jag kom hem i höstas en kväll efter en krogrunda och var dyngrak så började jag spela musik på högsta volym kl3 på natten och däckade efter ett tag, stereon var fortfarande på....när tjejen kom förbi på morgonen dagen efter hördes musiken ut på gatan, men inte en enda granne sa nåt om för hög volym!

#19

Postad 10 mars 2005 - 22:18

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Vi hadde en granne som väsnades, mer eller mindre regelbundet i ett år, men va fan tänkte vi vi ville ju inte klaga i första taget. Men så en kväll var det musik från 2 på natten till 5 på morgonen (HÖGT) då fick vi nog och ringde hyresvärden och hon skickade ett brev, sen des har det varit tyst. skulle aldrig få för mig att gå över och knacka på (en annan trappuppgång) vet ju inte var det är för typer som bor där. lät som det var typ alkisar eller nåt... man vill ju gärna inte ha en kanyl eller knytnäve i fejset kl 5 en lördag morgon.

Sen så tycker jag mig kunna ana en lite taskig attetyd bland vissa här på forumet (finns fler trådar om samma ämne) där man typ sägger "jag spelar så högt jag vill fram till kl2200" eller "dom har inte klagat ännu..." dessa argument tycker jag bara visar på dålig moral. Man får faktiskt visa lite hänsyn fast folk inte klagar. De kanske inte vågar eller kanske inte vill bli uppfattade som nån svensson polis, och det ska man ju oxå kunna acceptera.

Hoss mig åker subben av vid senast 22:00 vare sig det är lördag eller måndag, sen efter 2200 så sänks volymen rejält. Nån lördag mitt på dan eller så har man ju testat att se på typ LOTR på lite högre volym... och skulle nån klaga får man ju ta konsekvenserna... finns ju folk som jobbar skift och sover på dagarna oxå.

Så summa summarum: JAG VILL HA ETT EGET HUS !!!

/ Joakim

#20

Postad 11 mars 2005 - 04:14

Unregistered4b9c084b
  • Unregistered4b9c084b
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Det är väl bara att spela?

Knackar de på och ska klaga - öppna naken.


Jag klagar inte på mina grannar även om jag bara jobbar natt o de dammsuger och lyssnar på senaste yo yo challibaba hitsen på dånande volym.
Känns lite dumt att klaga när det är dag o folk städar.

Bästa är väl att ge tibax med samma medicin??
Har de festat o spelat så det dånat hela natten... börja dagen runt 07.00 med att spela högt så det dånar o fortsätt sedan så.
Kan inte vara kul att ligga bakis när det dånar av att grannen spelar musik... hehe

Redigerat av Unregistered4b9c084b, 11 mars 2005 - 04:41.


#21

Postad 11 mars 2005 - 07:37

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
he he öppna naken... Hmmm... synd man inte har några snygga tjejer till grannar som väsnans och man får gå och klaga på dom... med förutsättning då att dom läst denna tråd villsägga =)

#22

Postad 11 mars 2005 - 08:40

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Det är egentligen inte så mkt att fundera över.

Man spelar INTE hög musik vardagar efter 22:00.
Dagtid spelar man tillräkligt högt för sig själv men tänker på grannarna.

Klagar nån så sänker man såvida det inte är orimligt.

Använd inte sub.

Simpelt, när man bor i lägenhet så är man inte i centrum och kan inte göra som man vill. Då man bor väggivägg med andra så måste man ta hänsyn till deras önskemål så som sina egna. Man måste tänka på dem runt om kring, bara för att man tycker att en sak är normal och inte viktig så kan andra irritera sig något otroligt på det. Då hyresrätter ofta har lite sämre väggar m.m. och mindre påkostade än bostadsrätter (generellt sett) så färdas t.ex. vibrationer lätt genom väggar m.m., därav suben.

Ok, att det alltid finns onaturligt gnälliga grannar eller väldigt förlåtande grannar men likaså så måste man tänka på dem när man spelar. Därför kan man ju anpassa efter dem men generellt sett så får man vara försiktig för många gör tyvärr så att de ringer väktare istället för att knacka på.

EDIT:

Sen så tycker jag mig kunna ana en lite taskig attetyd bland vissa här på forumet (finns fler trådar om samma ämne) där man typ sägger "jag spelar så högt jag vill fram till kl2200" eller "dom har inte klagat ännu..." dessa argument tycker jag bara visar på dålig moral. Man får faktiskt visa lite hänsyn fast folk inte klagar. De kanske inte vågar eller kanske inte vill bli uppfattade som nån svensson polis, och det ska man ju oxå kunna acceptera.
Hoss mig åker subben av vid senast 22:00 vare sig det är lördag eller måndag, sen efter 2200 så sänks volymen rejält. Nån lördag mitt på dan eller så har man ju testat att se på typ LOTR på lite högre volym... och skulle nån klaga får man ju ta konsekvenserna... finns ju folk som jobbar skift och sover på dagarna oxå.

Postad bild Exakt

Redigerat av KMJ, 11 mars 2005 - 08:44.


#23

Postad 11 mars 2005 - 14:53

Znurf
  • Znurf
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
Jag brukar sänka rejält / stänga av högtalarna helt vid runt 19:00 på vardagar, börjar heller inte spela med dem förren 12-13:00, jag menar jag klarar mig fint att lyssna på relativt hög musik mellan 13:00 och 19:00, det är 6 timmar ju... Inte för att jag gör det iallfall :unsure:

Där jag bor är det småbarnsfamilj ovanför, och en till familj med tre ungar under, på sidorna är det bara gammalt folk, jag har aldrig hört klagomål (iofs har jag ingen sub heller ;))

#24

Postad 11 mars 2005 - 16:32

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Jag har också problem med gnälliga grannar...
Jag har bott i lägenheten i över 5år och de första 3 åren så hörde jag en hel del ljud från paret intill,de hade ofta fest typ var eller varannan vecka,sen hör man rätt tydligt när de "håller på" i sängen om natten :huh:
Nu för tiden har de nästan aldrig fest.....
Men för några månader sedan har de klagat 3 ggr på mig, dels då jag mitt på dagen spelat musik utan någon (enligt många) jättehög volym.
Enda dagen jag spelar musik på lite högre volym är några timmar på torsdagar då jag är ledig.
Första gången klagade de då jag satt och hade sånglektion med ett digitalpiano med min sambos lillasyster,då sa hon argt att jag skulle sänka för hon hade migrän!!! själv så har de ett akustiskt piano och jag har hört dem spela allt från sent på kvällen och tidigt på morgonen dock utan att klaga..
En gång när jag spelade musik så stod hon och ringde på dörren och skrek i trappuppgången,jag sa då att jag kan komma in och lyssna hur det låter hos henne,då började hon snacka skit om att mitt företagsnamn står på dörren och det är förbjudet att driva företag i hyreslägenhet...Totalt sjuk i huvet är hon...
Sista gången fick jag en lapp i brevlådan om "hög musik" så jag ringde hyresvärden dagen efter och berättade precis hur det var...
Hon sa då att hon tyckte det lät som att personen inte är helt normal...
Där jag bor är det tjocka betongväggar...
Jag spelar aldrig musik på hög volym efter kl 21 på helgen och har vi fest så sätter vi upp en lapp....
Jag tycker att som det står i kontraktet "Att ta hänsyn till grannarna" inte bara är att vara tyst utan hänsys till andras liv

#25

Postad 11 mars 2005 - 17:05

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Jag tycker att som det står i kontraktet "Att ta hänsyn till grannarna" inte bara är att vara tyst utan hänsys till andras liv

<{POST_SNAPBACK}>


"Bang on target, pal"!

#26

Postad 11 mars 2005 - 18:11

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Lite av mina tankar i ämnet...

Nu låter du lite gnällig här, tycker jag.

Jag hävdar fortfarande att man har rätt att leva sitt egna liv. Det behöver nödvändigtvis inte handla om brist på respekt.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad jag ifrågasätter är på vilket SÄTT och under vilka former man väljer att hävda den rätten. Är formerna sådana att det inverkar negativt på de övriga hyresgästernas välbefinnande anser jag det inte vara acceptabelt. Då handlar det om bristande respekt.

Nog om detta.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis min tanke! Håller helt med dig AgentFlynt, man bör respektera sina grannar om man bor så pass tätt som de flesta i och runt storstäderna gör.

Hörde för ett par år sen om en kompis kompis (kan vara en "råttan i pizzan" men rätt kul ändå) vars granne ovanför hade ringt polisen och klagat på att det var så fruktansvärt hög musik som spelades. Nåväl, polisen kom dit och ringde på, och den enda musikanläggning som finns är en klockradio. Polisen undrar ju då naturligtvis lite grand och går upp till tanten ovanför för att fråga lite närmare om hennes upplevelse av ljudet. Döm om deras förvåning när hon på deras fråga om den höga ljudnivån säger "Jag hör ju musiken när jag lägger örat mot diskbänken" ...  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, vissa fall är extrema. Så jag menar inte att man ska acceptera alla former av helt orimliga klagomål.

Det är egentligen inte så mkt att fundera över.

Man spelar INTE hög musik vardagar efter 22:00.
Dagtid spelar man tillräkligt högt för sig själv men tänker på grannarna.

Klagar nån så sänker man såvida det inte är orimligt.

Använd inte sub.

Simpelt, när man bor i lägenhet så är man inte i centrum och kan inte göra som man vill. Då man bor väggivägg med andra så måste man ta hänsyn till deras önskemål så som sina egna. Man måste tänka på dem runt om kring, bara för att man tycker att en sak är normal och inte viktig så kan andra irritera sig något otroligt på det. Då hyresrätter ofta har lite sämre väggar m.m. och mindre påkostade än bostadsrätter (generellt sett) så färdas t.ex. vibrationer lätt genom väggar m.m., därav suben.

Ok, att det alltid finns onaturligt gnälliga grannar eller väldigt förlåtande grannar men likaså så måste man tänka på dem när man spelar. Därför kan man ju anpassa efter dem men generellt sett så får man vara försiktig för många gör tyvärr så att de ringer väktare istället för att knacka på.

EDIT:

Sen så tycker jag mig kunna ana en lite taskig attetyd bland vissa här på forumet (finns fler trådar om samma ämne) där man typ sägger "jag spelar så högt jag vill fram till kl2200" eller "dom har inte klagat ännu..." dessa argument tycker jag bara visar på dålig moral. Man får faktiskt visa lite hänsyn fast folk inte klagar. De kanske inte vågar eller kanske inte vill bli uppfattade som nån svensson polis, och det ska man ju oxå kunna acceptera.
Hoss mig åker subben av vid senast 22:00 vare sig det är lördag eller måndag, sen efter 2200 så sänks volymen rejält. Nån lördag mitt på dan eller så har man ju testat att se på typ LOTR på lite högre volym... och skulle nån klaga får man ju ta konsekvenserna... finns ju folk som jobbar skift och sover på dagarna oxå.

Postad bild Exakt

<{POST_SNAPBACK}>

Håller helt med! :huh:

/Lukas

Det blev många citat det där, ber om ursäkt om något blev fel/oförståligt.
Edit: ändrade min text efter varje citat till röd så att det skulle bli lättare att skilja på mina svar och alla citat.

Redigerat av Unregisteredd836f880, 11 mars 2005 - 18:13.


#27

Postad 11 mars 2005 - 22:50

eviltwin
  • eviltwin
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Jag bor i studentlägenhet, alltså typ ett hyreshus med lägenheter bara för studenter.
På vår inflyttningsfest spelade vi rejält hög musik från 7 på kvällen till 3-4 på morgonen.
Det mesta i lägenheten vibrerade och skakade hela natten :huh:

När vi sen frågade grannarna dagen därpå om dom hade blivit störda av vår fest så svarade de:

-vilken fest?

;)

/sebbe

#28

Postad 12 mars 2005 - 12:28

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Nu är det ju lite skillnad på studentkomplex och hyresrätter.

#29

Postad 14 mars 2005 - 18:51

martikainen
  • martikainen
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Håller helt med er. I min trappuppgång är alla mellan 20-30 år och de flesta har fester på helgerna, men precis under mig så bor det en riktig tjatkärring som verkar vara lite av en mytoman också.

Hon har ring till våran hyresförening och sagt att jag spelar musik 1-2 på nätterna på vardagar (vilket jag aldrig gjort). Sen var det en sen fredag jag kom hem så träffade jag henne full som ******** i trappen och hon sa att jag ska f*n sänka volymen innan hon ringer polisen för hon ska upp och jobba kl 6 imorgon bitti :S ( kl 6 på en lördag och varit ute och supit kvällen innan? :S )

ialla fall så kom Öbo ( hyresföreningen ) hem till mig och pratade lite, jag förklarade hur det låg till och han tyckte att den där grannen verkade lite konstig då mina andra grannar aldrig hört något heller.

#30

Postad 31 mars 2005 - 09:40

Unregistereddb7f04cc
  • Unregistereddb7f04cc
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Tips, sluta tänka "hembio", tänk "av-anläggning" som ska smälta in och fungera i boendet både utseende- och ljudmässigt. Stora golvhögtalare och sub i en liten lägenhet är inte bara fult, de låter illa för att utrymmet är för litet och kan dessutom inte spelas i närheten av sin "kapacitet". Oftast är det inte grannarna som behöver korrigeras. Alla brukar ha en period när anläggningen ska vara "fet", som tur är går det över för de flesta och för de andra är det bara att köpa hus med garage.

#31

Postad 05 april 2005 - 18:04

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0
Bara för att man får föra lite oväsen fram till 22.00, så är inte det synonymt med att man får föra konstant oväsen hela dagen fram till 22.00.

Regeln är, man får under INGA omständigheter "störa" sina grannar. Detta alldeles oavsett tid på dygnet.

Sedan vad folk uppfattar som störningar kan ibland ifrågasättas. Den som störs, ifrågasätter dock aldrig, utan uppfattar situationen som just "störande".

Man får helt enkelt göra som jag. Börja prata och hälsa på sina grannar. Lär känna dom. Bjud in dom på en film, jag lovar att detta har en högst positiv effekt.

PS! Glöm inte av att använda sunt förnuft.

Redigerat av Unregistereda2499477, 05 april 2005 - 18:06.


#32

Postad 05 april 2005 - 18:44

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0
Personligen har jag jäkligt bra grannar. Trots mina fester och höga ljudvolym.
Så här ser en normal fredag lördag ut hos mig.

Fredag ca 16.00, knäcker första ölen o sätter igång stereon. Sen börjar folket att dyka in efter hand. Runt 01.00 brukar vi dra ner på krogen. Efter det är dags för efterfest hos mig igen. Brukar sluta nån gång runt 08 - 09 beroende på om man är trötter.
Sen är det likadant på lördan igen...

Och trots att vi spelar väldigt högt även på efterfesterna så är det ingen som ens kommit till mig o antytt att vi spelat musik för högt.

Perfekta grannar. Ovanför mig har jag finska zigenare, snett över ett gäng pizzabagare som är skitschysta. bredvid mig bor det en gammal tant som är sisådär 102 år.... :) Och hon hör inte så mycket...

Och under mig ligger ett dagis, och det är alltid tomt när jag har fest...
Kommer inte flytta förrän den dagen då jag skaffar hus...

Längtar redan till nästa fest...*törstig* :P

#33

Postad 05 april 2005 - 19:38

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
En sak är säker, det ska mycket till för att man ska bli vräkt ur sin lägenhet, även om det gäller en hyresrätt. Har man bara betalat sina räkningar i tid så är det nog ganska lungt. Om man väl blir vräkt så lär nog inte detta komma som en överraskning på posten.... Man lär få många varningsbrev innan något händer. Ärligt talat, känner någon här personligen någon som blivit vräkt pga "hög musik" ("sanitär olägenhet" tror jag den rätta benämningen är)?

Jag har inte haft problem med mina grannar där jag bor nu.

#34

Postad 09 april 2005 - 13:20

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Jag känner ett par (studenter) som blev vräkta. Det var på den tiden man var student... dom annordnade då en hävf fest (häva öl alltså), dom bodde på markplan och ja det kom mkt folk spring in och ut mkt öl (25 tomma backar dan efter) och det spelades enormt hög musik... klockan var nog inte mer än 23:00 då polisen knackade på dörren och festen tog slut. Det visade sig sedan att grannarna brevid inte kunnat se på tv pga att det var en sån hög ljudvolym i lägenheten brevid. Så det hela slutade med att socialstyrelsen kom och hadde ett lite snack med dom som bodde där, sen fick dom ett allternativ flytta eller bli vräkt... Så man ska nog inte tro att man kan bete sig hur man vill. Själv skulle jag aldrig acceptera ett sånt beteende som Velodyn har.. men det är jag det. Man får ju liksom pejla av läget lite. Sen nån fest då och då det får man ju stå ut med.

/ Joakim

P.S Nu blev jag törstig av allt fest snack.. får nog ta mig en Macallan... Mmmmm

#35

Postad 09 april 2005 - 13:34

weezer
  • weezer
  • Forumräv

  • 706 inlägg
  • 0
Errm, vad har Socialstyrelsen med en högljudd fyllefest att göra? :)

#36

Postad 09 april 2005 - 13:51

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0
Visst händer det att volymen skruvas upp lite extra om det är en bra låt på radion, eller om jag kollar på en bra film.

Men jag brukar försök visa hänsyn, trots att mina grannar aldrig någonsin har klagat.

Ser jag film på kvällen så brukar jag försöka skruva ner volymen så snart klockan har passerat 21, är den efter 22 så slår jag ibland av basen om det är en film som pumpar ut mycket ljud via den... :)

Självklart så händer det att jag glömmer att sänka ibland, bara för någon vecka sedan satt jag och tittade på en film och märkte inte att klockan var en bra bit över 23, basen mullrade på så att hela rummet skakade.... ;)


Grannarna mitt emot (rättare sagt deras tonårsdotter) brukar ibland spela musik så det står härliga till, jag stör mig inte på det och jag är helt säker på att dom inte stör sig på mitt filmtittande.

Grannen ovanför har barn som brukar springa omkring, hoppa och ha sig så det smäller i mitt tak.
En kväll när jag satt och kollade på film (klockan var runt 23-snåret) så höll grannen ovanför på att bygg något. Det spikades, sågades och borrades med slagborr och eftersom jag tittade på en film så passade jag på att skruva upp volymen lite.


Då jag har en genomgående hörnlägenhet är mitt vardagsrum helt perfekt, två av väggarna är ytterväggar och den tredje är granne med mitt badrum.
Det är endast ovanför som det finns en lägenhet.
Mellan vardagsrummet och grannen på samma våningsplan ligger mitt sovrum.
Under mitt vardagsrum har en taxifirma ett litet kontor/fikarum, dom brukar inte sitta där så sent på kvällarna och jag är helt säker på att dom inte störs av högt ljud emellanåt.




Det bästa sättet om man är osäker är att fråga sina grannar om dom tycker att volymen är för hög ibland.

Sen är det ju alltid trevligt att sätta upp en lapp på anslagstavlan i trapphuset om man vet med sig att det ska vara fest en helg, eller om man ska bjuda hem några polare på en filmkväll.....

Redigerat av Pinnacle, 09 april 2005 - 13:53.


#37

Postad 09 april 2005 - 14:15

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Jag brukar spela högt på dagarna... men jag sitter inte och spelar i flera timmar utan man skruvar upp när man vill höra något bra stycke i musiken eller filmen..

men jag har haft mina fester... hade cerwin vega innan med dubbla 15 och det var ungefär när jag sålde dom som jag slutade att få klagomål =)

men jag har inte fler chanser på mig.. men jag har lugnat ner mig drastiskt..

#38

Postad 09 april 2005 - 14:21

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
En annan bor ju helt ljudisolerat. Fattar inte varför inte fler hus byggs så. Det finns ju uppenbarligen en efterfrågan...

#39

Postad 09 april 2005 - 14:37

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Jag känner ett par (studenter) som blev vräkta. Det var på den tiden man var student... dom annordnade då en hävf fest (häva öl alltså), dom bodde på markplan och ja det kom mkt folk spring in och ut mkt öl (25 tomma backar dan efter) och det spelades enormt hög musik... klockan var nog inte mer än 23:00 då polisen knackade på dörren och festen tog slut. Det visade sig sedan att grannarna brevid inte kunnat se på tv pga att det var en sån hög ljudvolym i lägenheten brevid. Så det hela slutade med att socialstyrelsen kom och hadde ett lite snack med dom som bodde där, sen fick dom ett allternativ flytta eller bli vräkt... Så man ska nog inte tro att man kan bete sig hur man vill. Själv skulle jag aldrig acceptera ett sånt beteende som Velodyn har.. men det är jag det. Man får ju liksom pejla av läget lite. Sen nån fest då och då det får man ju stå ut med.

/ Joakim

P.S Nu blev jag törstig av allt fest snack.. får nog ta mig en Macallan... Mmmmm

<{POST_SNAPBACK}>


roefv: Då blev dom ju inte vräkta :) Eller?

De blev ju bara hottade. Det finns ju laga och olaga hot. Socialstyrelsen får alltså hota hur mycket dom vill. Men det är långt från hot till att en vräkning verkligen verkställes. Att de dessutom skulle bli vräkt för en företelse tror jag inte ett smack på! De ska då ha agerat med grov vårdslöshet och enligt vad du berättat så låter det inte som att så var fallet.

PS. f.ö. fick de alltså två alternativ och inte ett ;) DS.

Redigerat av sb22ew, 09 april 2005 - 14:38.


#40

Postad 09 april 2005 - 17:17

Unregistereda50f5b49
  • Unregistereda50f5b49
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Jag kollar alltid hur huset är byggt och isolerat innan ja flyttar in..

Finns inget värre änn kärringar som ringer på direkt när man har lite fest...


Köpte mig ett par heco mythos 500.

och var tvyngen att se vad dem gick för. har fanimej Spelat nere på -15DB på stärkaren i flera veckor nu :)


Ingen som klagar.. Antingen har man bra grannar eller så är det sjukt bra isolerat

#41

Postad 10 april 2005 - 20:46

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0

roefv: Då blev dom ju inte vräkta ohmy.gif Eller?

De blev ju bara hottade. Det finns ju laga och olaga hot. Socialstyrelsen får alltså hota hur mycket dom vill. Men det är långt från hot till att en vräkning verkligen verkställes. Att de dessutom skulle bli vräkt för en företelse tror jag inte ett smack på! De ska då ha agerat med grov vårdslöshet och enligt vad du berättat så låter det inte som att så var fallet.

PS. f.ö. fick de alltså två alternativ och inte ett wink.gif DS.


OK... det kom ingen flyttfirma och slängde ut allt men dom fick lov att flytta... så va är skillnaden ? Du får väl tro va du vill men flytta det fick dom göra. Sen när socialstyrelsen kom (beror nog på att det var studenter / ungt folk som stog för lägenheten, sen ringde ju grannarna polisen) så fick dom ju inte se lägenheten i bästa skick om man sägger så... går inte ens att beskriva... ucsh... :) öl / sprit / och smutts i hela lägenheten... var ju lite spring in och ut via uteplattsen... sen en jamande hungriga katter, och då kom ju socialen lägligt och plingade på... oj oj.

Redigerat av Unregistered168c8572, 10 april 2005 - 20:47.


#42

Postad 11 april 2005 - 10:36

Boxer
  • Boxer
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Jag förstår inte riktigt vad socialstyrelsen har att göra med denna incident som du beskriver? Möjligt att socialstyrelsen faststället de normer för vilka ljudnivåer som anses störande osv men en vräkning eller liknande sköts ju av värden eller styrelsen för den bostadsrättsföreningen om det är aktuellt.

#43

Postad 12 april 2005 - 09:34

alexandre
  • alexandre
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Hmm du kanske glömmer att det är Sverige vi bor i? Det är inte riktigt så lätt att man bara slänger ut hyresgäster..
Är väl socialstyrelsen som kollar hur illa man skött sig, om jag inte minns fel? Har tidigare bott i studentlägenhet med mer eller mindre helstörda hyresvärdar, så man fick ju lov att kolla upp saken.
I Frankrike däremot var det förvånansvärt lätt att slänga ut min kompis (tur att jag hade bortamatch just den kvällen)!

#44

Postad 12 april 2005 - 11:46

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Jag bor i en marklägenhet där det ligger 4 lägenheter i varje länga.
Mina förra grannar sa helt enkelt till oss när vi flyttade in att:

Ni är unga och vi förstår om vi festar.
Vi kan ju alltid gå in och lägga oss om det blir för högt för det hörs inte så högt om vi stänger dörren till sovrummet.

Man blir ju tårögd:)

Grannen vi har nu flyttade in för 4 månader sen, jag har sett honom 2 ggr och vi har haft ett par fester som varat till 6-7 och han klagar aldrig.
På Nyår var jag dock lite rädd, då startade jag karaoken 4 på morgonen och skrek ut allt vad jag kunde sen höll den på till 7 och sen fick jag fylledille och började lira Fear Of The Dark med guran till 8...

Nyår har ju dock en del mer förståelse för.
Midsommar smäller vi upp ett partytält i trädgården och festar till sent och sist höll vi på utomhus till 4-5, aldrig ngn som klagar.


Men jag tror att man kan ta bort många av dessa bråken bara genom att prata med varandra, enkla saker som: vi hade tänkt ha fest på lördag är det OK?
Sen får väl grannen säga till om de inte tycker att det är Ok...
Tycker dom inte att det är ok och sen kommer och klagar har dom ju inte mycket att komma med för då har ni fått "välsignelsen" att festa.

Party on Wayne!


Edit... Såg sen att denna tråd handlar om hur högt man spelar och inte hur man festar så vi kanske ska återgå till det ;)

Redigerat av Unregistered33cc6995, 12 april 2005 - 11:48.


#45

Postad 13 april 2005 - 09:46

Cyberdennis
  • Cyberdennis
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Men jag tror att man kan ta bort många av dessa bråken bara genom att prata med varandra, enkla saker som: vi hade tänkt ha fest på lördag är det OK?
Sen får väl grannen säga till om de inte tycker att det är Ok...
Tycker dom inte att det är ok och sen kommer och klagar har dom ju inte mycket att komma med för då har ni fått "välsignelsen" att festa.

<{POST_SNAPBACK}>


Glöm då inte att "lördagen" slutar 24:00 och att ni även får berätta att ni skall partaja en stund in på söndagen ;)

Och trots välsignelse är ju uppfattningarna om "fest" olika hos olika personer...


Angående ljudnivå har jag fått minska nivån på min sub för att det inte skall störa hos grannarna under kvällstid när de själva ser på tv. I övrigt funkar det helt ok hos dem.
När jag provspelade anläggningen flyttade sig glasen i grannens vitrinskåp, men den nivån används sällan :P Det säger mer om hur husen är byggda än anläggningen.... ;)
Numera blir det bara höga ljudnivåer när man kör demo för några vänner och bekanta. Mao ganska sällan.

#46

Postad 16 maj 2005 - 12:16

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Har nyss flyttat in i ett sprillans bostadsrätt och fått höra att det finns olika nivåer för hur ljudisolerat ett hus är. Ska omedelbums kolla med dom som har byggt dom för att se hur det ligger till i nivå. Nu när många har flyttat in så har man ofta hört slagborrar i väggarna men frågan om det är ett annat sorts ljud eftersom du kör ju in borren i väggen och får väl hela matrialet att vibrera?
Kan slagborrens ljud ge ett hum om hur ljudisolerat lägenheten är?

Måste nog också ta och gå ner till grannen under för att kolla om dom hör något då man krämar på. Ska ju ha partaj i helgen och då vill man ju visa polarna att det är lite tryck i ljudet <_<

#47

Postad 16 maj 2005 - 13:16

KrillKill
  • KrillKill
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Jag bor ovanför en affär så undervåningen är det inga problem med.
Har inget rum direkt iväg med någon granne, så allt är rätt bra där också.
Förutom övervåningen <_<, tror det bor två barnfamiljer ovanför.
Jag hör nämligen barnspring ovanför, låter ungefär som någon som hamrar eller nått?
Jobbigt att vakna av det varje morgon vid 05:00-06:00.

#48

Postad 16 maj 2005 - 21:17

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
När vi flyttade in i vår nuvarande lägenhet kom granntanten som bor ovanpå ner till oss med en kaka, hälsade oss välkomna till kåken och sa "mig kommer ni aldrig störa, jag är en riktig nattuggla och dessutom är det välisolerat". Mmm, det är precis sånt man vill höra! Dessutom har vi en lokal under vår lägenhet, som ligger i husets gavel. Inga andra grannar alltså.

Jag trycker på ganska rejält ganska ofta och ibland rätt sent, men hon har aldrig klagat. Jag vill aldrig flytta härifrån!

Är väl socialstyrelsen som kollar hur illa man skött sig, om jag inte minns fel? Har tidigare bott i studentlägenhet med mer eller mindre helstörda hyresvärdar, så man fick ju lov att kolla upp saken.


Socialstyrelsen uppställer normer för vad som anses vara buller i olika sammanhang, bland annat när det gäller buller i lägenheter. Däremot har de inget operativt ansvar, de "kollar" inte om någon är störande eller inte. Detta får hyresvärden själv hålla reda på, om de yrkar att hyresgästen ska skiljas från besittningen till lägenheten pga buller. Det är inte det lättaste ska jag säga, det krävs ganska många tillfällen eller något färre men allvarligare incidenter för att man ska kunna vräka någon pga buller. Ett riktigt bullrigt fyllslag lär inte räcka som en isolerad händelse.

#49

Postad 01 januari 2006 - 15:46

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
En liten artikel på detta tema...

http://www.dn.se/DNe...ousRenderType=6


Tjugofemåring anhållen för störande av granne
En man i 25-årsåldern från Uppsala anhölls i helgen efter att ha stört sina grannar i över ett års tid. Det uppger Sveriges Radio Uppland.

Mannen sitter nu hos Uppsalapolisen och fallet anses vara så allvarligt att polisen bland annat beslagtagit hans stereo för att förstöra den.

25-åringen ska det senaste året systematiskt ha stört sina grannar, bland annat genom att ha slagit och bankat på kastruller och spelat hög musik på nätterna. Han ska också ha sprayat på en grannes dörr, kastat sten på ett fönster och förstört en grannes titthål i dörren.

Grannarna har kontaktat polisen vid flera tillfällen, men han har inte öppnat dörren. Då polisen försvunnit har ofredandet fortsatt. Men i förrgår anhölls mannen i sin frånvaro och igår greps han.

Det här är tredje gången 25-åringen sitter anhållen. Ärendet gick för några månader sedan till häktningsförhandling, vilket är ovanligt i sådana här ofredandefall. Polisen anser nu att hans stereo är ett brottsverktyg. Den kommer att begäras förverkad och ska därför förstöras.




Han spelade säkert eurodisco också :)


Man skall kanske vara tacksam för att man har de grannar man har, trots allt.

Redigerat av clevername, 01 januari 2006 - 15:48.


#50

Postad 01 januari 2006 - 17:42

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
hehe, han verkar ju inte vara helt frisk de borde ju gå igenom skallen på killen.

Om det nu är nå´n slags hämdaktion mot 2a grannar som stört honom eller upprört så finns det mycket bättre sätt än att göra på hans sätt, speciellt under så lång tid, skulle tro att han har några störningar själv så helt rätt att förstöra hans stereo.

Han lär ju inte vara så himla poppis bland grannarna iaf.


-----> Syftar då clevernames bifogade artikel <------



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.