Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital-abonnemang

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 March 2005 - 16:42

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Hej.

Försökte att teckna ett Canal Digital abonnemang idag ( har en Humax 5400 med Conax CA modul )

Fick en massa frågor om vad jag hade för mottagare, serienr. osv!!

Min Humax är EJ godkänd från CD så att jag var tvungen att fixa en som är godkänd. Har lånat en ny STRONG SRT 8500 ( som ingår väl under benämningen Media Highway mottagare ) och tänkte teckna ett abb. på dess serienr.

Nu är kärnfrågan : kommer det nya abb. fungera med min HUMAX 5400?

Eller kommer CD att knyta STRONGS serienr. med det nya kortet och sedan är det kört?! Måste få veta det 100%!!

Tack!

MVH/Unia

Postad 18 March 2005 - 16:58

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Tydligen så knyter VIASAT kortet till boxen!

Postad 18 March 2005 - 19:01

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Canal digital ska börja låsa sina kort till specifika mottagare också det är därför de frågar dig om serienumret. Har de inte godkänt din humax nu så kommer du inte kunna använda den när de aktiverar serienummerlåset.
Ditt kort kommer med andra ord vara låst till Strongboxen.

Mitt tips är att köpa ett abbonemang med den billigaste möjliga boxen så tar de ju serienumret på den. Använd humaxen ändå tills de aktiverar serienummerlåset, då skaffar du en Dreambox (eller använder den billiga boxen som du köpte med abbonnemanget).

Postad 18 March 2005 - 20:33

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Optoma skrev följande:

Som jag nämnde tidigare för några veckor sedan så knyter nu Canal Digital sina kort till reggade mottagare i kontraktet.

Från senaste Canal Digital seminariet så tog dom upp detta....

Nedenstående er delvis baseret på et referat fra Canal Digital's forhandler seminar i Køge 24.02.2005.

• Fra og med 01.03.2005 er signalet i luften for "Optional-pairing"
med CD's CDC-5000/7000 leje-receiver serie, som p.t. er de eneste som får denne software baserede "Pairing" mulighed.
(Med gule kort, som ellers kun er beregnet til "Chipset-pairing".)

• Forhandlere har frist til 01.01.2006 til at sælge eksisterende receivere,
der ikke kan håndtere chipset-pairing. (Unikt CPU serienummer og smartcard)
I Force regi gælder dette således for samtlige nuværende modeller.

• Køber man en brugt receiver efter 01.01.2006 der ikke kan håndtere chipset-pairing, kan der ikke oprettes et Canal Digital abonnement.

• Eksisterende kort/ kunder får dog lov til at køre videre som før, uden pairing.

• Hvis det viser sig at pirateriet stadig ikke kan begrænses, overvejer Canal Digital at udskifte alle leje-bokse og tilbyde "Solide" eksisterende kunder der eks. har en Force, ny receiver der kan håndtere chipset-pairing.
(CD håber ikke på dette bliver nødvendigt, da det vil være meget bekosteligt.)

• Canal Digital har nye CA moduler klar for pairing, men vil ikke udlevere dem førend Viasat overholder "Nordig" og ligeledes udleverer "NDS" CA Moduler.

• Bl.a. Force fremviste deres nyeste Canal Digital receiver "Z-Serien" der både håndterer satellit og terristiske signaler. (Denne er klar til chipset-pairing)
Z-serien's features kan sammenlignes med Canal Digital's leje-boks CDC-7000.

Jag har nu tecknat ett abb. med Strongen och dess serienr.

Enligt säljaren så har CD inga möjligheter att låsa mitt kort till just Strongen

VIASAT kan göra det med Video Guard

Kom hem och kortet fungerar utmärkt i mitt CA modul i Humin

gusax :

När och hur ska de kunna göra det?

Canal digital ska börja låsa sina kort till specifika mottagare också det är därför de frågar dig om serienumret. Har de inte godkänt din humax nu så kommer du inte kunna använda den när de aktiverar serienummerlåset.

Postad 19 March 2005 - 10:09

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Jag måste ha feltolkat optomas inlägg i så fall. När jag läser det så får jag fram att Canal digital liksom Viasat också ska låsa korten till mottagaren men min danska/norska är väl inte den bästa helt enkelt.

Exakt hur dom ska göra vet jag inte men eftersom Viasat har låst sina kort till en viss mottagare så borde ju Canal digital kunna klura ut ett sätt att göra det också. Krävs det en uppdatering av den fasta mjukvaran i boxen så lär ju Canal digital fixa en sån uppgradering till alla sina "godkända" boxar. Meningen med att köpa en godkänd box är ju att man får en form av garanti att den alltid kommer att funka med Canal digital.
Sen står det ju iofs också nåt om att de skulle byta ut de boxar som inte kan uppgraderas. Vilket kanske i så fall innebär att du får erbjudande om att byta ut "din" strong-mottagare till en som kan låsa kortet. Lite surt för han du lånat mottagaren av kanske :unsure:

Att kortet funkar nu är det ju ingen tvekan om, det här är ju ett problem som blir aktuellt om ett tag typ... surt om det blir aktuellt efter ett halvår och ditt abb går på ett år bara.

Jag hade själv inte gett dem serienumret på en lånad mottagare iaf. Om de byter till låsta kort så lär det ju bli lite bekymmer när du inte vill lämna in "din" gamla mottagare för att få en ny...

Postad 19 March 2005 - 10:38

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
gusax

Visst, man vet aldrig vad CD hittar på om något år eller så men som det är idag så kan de inte låsa kortet till mottagaren!

VIASAT kör ju som bekant med ett annat krypteringssystem ( Video Guard ) och låser kortetets serienr till boxens processor ID.

I texten står ju även att:

Eksisterende kort/ kunder får dog lov til at køre videre som før, uden pairing.

Postad 19 March 2005 - 17:02

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Så skriver Tomas L i en annan tråd:

Jag skall kolla upp det där, men det känns osannolikt att CD skall kunna blockera externa CA-moduler med nuvarande system, vad jag vet så finns det inget stöd för att koppla kortets serienummer till mottagaren som man gör med Viasat:s Videoguard. Då måste dom byta system och och byta ut ALLA mottagare! Orsaken till att Viasat böt var p g a piratproblemet, 80-90% tittade gratis. CD har inget sådant problem, särskilt inte sedan dom slog ut piratkorten med nyckelbytet.

På CD:s hemsida har dom instruktioner om hur man uppdaterar kortet, även med extern CA-modul. En extern Conax CA-modul gör samma sak som en intern CA-modul när det gäller att avkoda signalen, så där är det ingen skillnad. Men det är inga större problem; i alla paket så ingår ju en mottagare, så skulle det sluta fungera av någon anledning så kan jag ju alltid damma av mottagaren som ligger i garderoben... 

Dom måste däremot byta mottagare för alla som vill se den nya HDTV-kanalen när den startar i september!

Postad 21 March 2005 - 16:18

Unregistered3ce4b0a4
  • Unregistered3ce4b0a4
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Så skriver Tomas L i en annan tråd:

Jag skall kolla upp det där, men det känns osannolikt att CD skall kunna blockera externa CA-moduler med nuvarande system, vad jag vet så finns det inget stöd för att koppla kortets serienummer till mottagaren som man gör med Viasat:s Videoguard. Då måste dom byta system och och byta ut ALLA mottagare! Orsaken till att Viasat böt var p g a piratproblemet, 80-90% tittade gratis. CD har inget sådant problem, särskilt inte sedan dom slog ut piratkorten med nyckelbytet.

På CD:s hemsida har dom instruktioner om hur man uppdaterar kortet, även med extern CA-modul. En extern Conax CA-modul gör samma sak som en intern CA-modul när det gäller att avkoda signalen, så där är det ingen skillnad. Men det är inga större problem; i alla paket så ingår ju en mottagare, så skulle det sluta fungera av någon anledning så kan jag ju alltid damma av mottagaren som ligger i garderoben... 

Dom måste däremot byta mottagare för alla som vill se den nya HDTV-kanalen när den startar i september!

<{POST_SNAPBACK}>

Nej CD har ingen möjlighet att blockera externa CAmoduler och det har dom ina planer på heller så vitt jag vet. Vad dom DÄREMOT kommer att göra är att i framtiden låsa dom ny sc-par korten till comboboxarna men dom gamla CI och MHW korten tror jag inte det komma göras något åt....

Postad 31 March 2005 - 12:10

Unregistered37dcee38
  • Unregistered37dcee38
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag köpte abonnemang på CD och köpte med combo boxen för 495:-,
har en Strong sen förut o försäljaren sa att det inte var några problem
att köra med den om jag uppdaterade mjukvaran.
Sagt och gjort problemet är bara att om jag råkar slå på en kanal jag inte abbonerar på så låser sig CD kortet och jag lär kasta in den i CD boxen, lika när dom byter koder.

Är det nån som fått den gula CD kortet o funka i en icke godkänd
mottagare ??? :D

//CEGE

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.