Hi!
Här kommer en kort beskrivning samt lite bilder från mitt kabel bygge ....
Eftersom det verkade svårt att gå ner på stan och köpa en Scart -> 4 BNC sladd så bestämde jag mig för att bygga en egen orm. Jag har en viss löd och kopplingserfarenhet sen tidigare och bedömmer att man kanske trots allt behöver lite sån erfarenhet för att gå iland med detta. Nåväl, så har gjorde jag.
Innhandla förlande pinaler från förslagsvis Elfa.
Scart kontakt: 42-081-12 33.70
75 ohm coax (10 meter för en 2,5 meters sladd) : 55-943-04 38.10/m
BNC, 4 st :46-286-08 40.80/st
Kabelstrumpa: 55-057-71 30.10/m
Summa ink mums: 682 dubbel skattade riksdaler
Krympslang (Hadde hemma, jag tror att jag köpte dom på Classe i Insjön)
Du behöver ochså: Kniv, lödgrejer, värmepistol, tänger, multimeter
Monteringsanvisning för BNC: http://www.elfa.se/pdf/46/04628608.pdf
1) Klipp coax kablem i fyra lika längder - spar nån dm att öva med - se nedan
2) Trä i kablarna i kabelstrumpan som skall vara ca 15 cm kortare än kablarna
3) Trä på 4 cm krympslang i varja ända över kabelstrumpan BNC ändan
BNC ändan:
4) Trä över röd/grön/blå/gul krympslang på coaxen - lite temporär tejp håller dom borta från enden så att dom inte stör vid montering/lödning av BNC kontakterna
4) Skala coax kabel - vass kniv är bra här - kolla länken ovan för instruktion
5) Prova att montera en BNC innan du löder. Beskrivningen funkade inte perfekt så jag behövde
göra om detta moment ett par gånger innan det blev rätt. Montera och löd 4 BNC kontakter.
Scart ändan
6) Trä på skruven som håller ihop Scarten (detta glömde jag bort i upphetsning så jag fick löda bort allt och börja från början - blää
7) Skala coax ca 15 mm
8) Dela skärm i två lika stora delar - tvinna båda - klipp bort en
9) Skala innerisolationen - 7 mm
10) Förtenn båda mitt och skärm ledare
11) Identifiera vilken sladd som du avisolerat (RGBY?) - använd multimetern
12) Löd - skärm är jord, mittledare är signal - löd bra !
Så här kopplade jag för en Samsung comhem box -> NEC 42VR5
Scart:
R: 15/13 (15 signal - 13 jord/skärm)
G: 11/9
B: 7/5
Sync: 19/17
Se bifogad bild: scart_ferdig
13) Fixa resterande 3 ledare på samma sätt
14) Klipp rent skärmstrumpan på Scart sidan, värm krympslangen så att den täcker ändan på kabelstrumpan. Montera ihop Scarten.
15) Klipp rent skärmstrumpan på BNC sidan, värm krympslangen så att den täcker ändan på kabelstrumpan - lämna ca 10-15 cm ren coax kabel - tänk på att den gula kabeln (sync) kan sitta långt från RGB kontakterna
16) Kontrollmät alla anslutningar så att det är kontakt. OBS: Det är inte säkert att kabeln funkar bra bara för att du har 0 ohm. Högfrekvens uppförsig inte som likström ! Men det är en bra början :-)
17) Värm de färgade krympslangarana (RGBY) vid BNC kontakterna.
Klar !
Denna kabel och dess koppling passade för mina apparater. Jag tycker att den ger en skarp och störningsfri bild. Kabeln som används har teflon isolering vilket är den bästa för HF. Jag har inte jämfört den med nån annan kabel och lämnar ingen garanti att den är bättre än andra men jag vill tro attt så är fallet.
Det är pilligt att fixa detta så man bör ha erfarenhet att mixtra med tocke grejer!
Lycka till om du tänker bygga en !
/
Här kommer en kort beskrivning samt lite bilder från mitt kabel bygge ....
Eftersom det verkade svårt att gå ner på stan och köpa en Scart -> 4 BNC sladd så bestämde jag mig för att bygga en egen orm. Jag har en viss löd och kopplingserfarenhet sen tidigare och bedömmer att man kanske trots allt behöver lite sån erfarenhet för att gå iland med detta. Nåväl, så har gjorde jag.
Innhandla förlande pinaler från förslagsvis Elfa.
Scart kontakt: 42-081-12 33.70
75 ohm coax (10 meter för en 2,5 meters sladd) : 55-943-04 38.10/m
BNC, 4 st :46-286-08 40.80/st
Kabelstrumpa: 55-057-71 30.10/m
Summa ink mums: 682 dubbel skattade riksdaler
Krympslang (Hadde hemma, jag tror att jag köpte dom på Classe i Insjön)
Du behöver ochså: Kniv, lödgrejer, värmepistol, tänger, multimeter
Monteringsanvisning för BNC: http://www.elfa.se/pdf/46/04628608.pdf
1) Klipp coax kablem i fyra lika längder - spar nån dm att öva med - se nedan
2) Trä i kablarna i kabelstrumpan som skall vara ca 15 cm kortare än kablarna
3) Trä på 4 cm krympslang i varja ända över kabelstrumpan BNC ändan
BNC ändan:
4) Trä över röd/grön/blå/gul krympslang på coaxen - lite temporär tejp håller dom borta från enden så att dom inte stör vid montering/lödning av BNC kontakterna
4) Skala coax kabel - vass kniv är bra här - kolla länken ovan för instruktion
5) Prova att montera en BNC innan du löder. Beskrivningen funkade inte perfekt så jag behövde
göra om detta moment ett par gånger innan det blev rätt. Montera och löd 4 BNC kontakter.
Scart ändan
6) Trä på skruven som håller ihop Scarten (detta glömde jag bort i upphetsning så jag fick löda bort allt och börja från början - blää
7) Skala coax ca 15 mm
8) Dela skärm i två lika stora delar - tvinna båda - klipp bort en
9) Skala innerisolationen - 7 mm
10) Förtenn båda mitt och skärm ledare
11) Identifiera vilken sladd som du avisolerat (RGBY?) - använd multimetern
12) Löd - skärm är jord, mittledare är signal - löd bra !
Så här kopplade jag för en Samsung comhem box -> NEC 42VR5
Scart:
R: 15/13 (15 signal - 13 jord/skärm)
G: 11/9
B: 7/5
Sync: 19/17
Se bifogad bild: scart_ferdig
13) Fixa resterande 3 ledare på samma sätt
14) Klipp rent skärmstrumpan på Scart sidan, värm krympslangen så att den täcker ändan på kabelstrumpan. Montera ihop Scarten.
15) Klipp rent skärmstrumpan på BNC sidan, värm krympslangen så att den täcker ändan på kabelstrumpan - lämna ca 10-15 cm ren coax kabel - tänk på att den gula kabeln (sync) kan sitta långt från RGB kontakterna
16) Kontrollmät alla anslutningar så att det är kontakt. OBS: Det är inte säkert att kabeln funkar bra bara för att du har 0 ohm. Högfrekvens uppförsig inte som likström ! Men det är en bra början :-)
17) Värm de färgade krympslangarana (RGBY) vid BNC kontakterna.
Klar !
Denna kabel och dess koppling passade för mina apparater. Jag tycker att den ger en skarp och störningsfri bild. Kabeln som används har teflon isolering vilket är den bästa för HF. Jag har inte jämfört den med nån annan kabel och lämnar ingen garanti att den är bättre än andra men jag vill tro attt så är fallet.
Det är pilligt att fixa detta så man bör ha erfarenhet att mixtra med tocke grejer!
Lycka till om du tänker bygga en !
/
Sökningen pågår
Avancerad sökning

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?