Jag och Jocke här i forumet bestämde oss för att göra en test med våra receivers.
De receivers vi använde var min NAD 773v2 och hans Harman Kardon 8500. Detta är 2 maskiner som primässigt (* låg), ligger, nästan identiskt inom samma prisgrupp. Dom ligger också identiskt specade i effekt från tillverkare, där skilnaden är att HK har 5x110watt och NAD 7x110 watt. Alltså, den ena är en femkanals-receiver, den andra en sjukanals-receiver.
En viktig sak, värt att notera, är att båda förstärkarna har s.k PRE-OUT + MAIN-IN med byglar på baksidan som man tillfälligt drar ut. Detta är en förutsättning för att den boxen som följer med till RC-L, skall fungera på samtliga källor IN.
En annan viktig sak, var att vi inte inledningsvis ville ha några nivåskillnader på de olika kanalerna. Därför nollade vi alla kanaler och satte bas + diskant till 0.
* HK 8500 är utgången ur sortimentet. NAD 773v2 säljs fortfarande.
Hursomhelst - vi gav dom exakt samma förutsättningar. Vi spelade samma material, och använde samma volume och identisk låg dom på samma på ** bas och diskant. Vi använde enbart referens.skivor i testet. Här dög inga halvmesyr eller tokmixade skivor - enbart det bästa som finns att finna på dvd och musik.
** till en början, för vi var tvungna att göra ändringar - läs längre ner.
Högtalarna vi använde var mina Canton RC-L, och för att inte komplicera lyssnandet så använde vi inte subwoofern alls.
Dom 2
Harman Kardon 8500, var HK's flaggskepp när den kom. Med en imponerande vikt av hela 24kilo och 48cm lång, gör denna receiver till en riktig tungviktare i sammanhangen. Best rent storleksmässigt, som gett många huvudbry hur den skall få plats i racket. Slutstegen i, sägs lämna över 100ampere, och det är något under vad de flesta bilbatterier lämnar idag. Imponerande!
NAD 773v2 är NAD's nuvarade flaggskepp. Med en identisk matchvikt av 24kilo, så är NAD'en hela 10cm kortare än HK'n (38cm mot 48). Vikten i NAD'en beror förmodligen på att det sitter 2 ringkärnetrafos i NAD'en. Råtung förstärkare, vars låda är den största jag sett en receiver packas i. Jag har nämt det tidigare, men den lådan gick inte ner i bagaget på en Volvo 940.
En god ljudbild.
Vi båda har en god ljudbild över hur min NAD låter på den volumen vi skall använda genom hela testet, så vi kopplade ur den, och kopplade in Harman Kardon 8500 ihop med RC-boxen till RC-L.
Uppkopplat och klart, värmer vi upp.
Vi börjar med referens-skivan Hallucinogen - The Lone Derenger. Denna skiva är producerad och tryckt i England, Säljs inte alls i Sverige (mig veterligen), utan är en ren importskiva. Mixningen på denna skivan håller världsklass.
Vi kan snabbt konstatera inledningsvis av låtarna Demention och Snakey Shaker att nått låter riktigt skumt. Det låter extremt ljust! Så ljust att det låter obehagligt rent diskantmässigt. Basen är också något i underkant.
Vi justerar dock inte detta i förstärkaren, då vi vill ha ALLT på 0 där.
(Båda låtarna som näms ovan, innehåller toppar av extrem bas och diskant. Skivan kan utan vidare användas som en ren referens-skiva för att testa en anläggnings karaktär).
Jag försöker åtgärda genom att vrida RC-boxen (som står både på 0 och 0, bas och diskantmässigt). Det är inte förrens vi dragit ner diskanten till minus 2 som det börjar låta OK. HK'n är trots detta extremt ljus i karaktären. Det blir ett snabbtest av några andra CD-skivor, men ljusa bilden är kvar, varvid vi i stället riktar in oss på att testa ett gäng DVD-skivor. Vi tar en kort rökpaus, men låter förstärkaren ändå gå på musik för att få upp värmen. Både HK och NAD låter konstaterat bättre om de får stå på en stund innan.
Vi övergår till att testa DVD-Film.
Vi stoppar i dvdfilmen Mummy Returns R3 dts (R2 har samma otroligt fina mix).
Man hör tydligt att det är ljust, men samtidigt kan vi konstatera att centerdialogen är ganska mycket bättre med HK'n. Där jag behöver kompensera med +4, där klarar sig HK'n i gränsfall med 0 - så vi rör inte kompensering ännu, för vi skall ju testa fler filmer
(Notera - Canton's CM 500, är en extremt tungdriven rackare, men den låter fantastiskt - den spelar hela registret ypperligt).
Ljudet i övrigt hos frontar och surround är med beröm godkänt - det låter levande och aldrig ansträngt (förutom diskant då - vi kommer mer till det senare).
Vi stoppar i min "all.time.favorit".
Ut med Mummy Returns, och i med en skiva som jag har som favorit, då det gäller att testa dialog och extrem bas. Skivan är, Haunting Signature Selection dts R1 (köp INGEN annan version av denna, det är denna som gäller - tror iof att den kan vara svår att få tag på i dagsläget).
För er som sett filmen, så inleds filmen med en dimmig miljö, och en extrem djupbas, som ligger som ett lock på golvet under ett flertal sekunder. Spökligt djupt
Men ! när vi bara höjer basen med två steg till +2 då blir det annat liv. Helt plötsligt är basen med, och det riktigt rejält! Alltså en stor skillnad på så lite kompensering. Nu är det bekräftat att HK'n är ljus i sig. Basen finns där efter kompensation, men dialogen är fortfarande ljus, nästan på gränsen till burkig. Men den ÄR extremt tydlig, och mer med än vad NAD'en är.
Nu provar vi scenen 37.40 in i filmen -"comming mother... Den här kommer att gå till historien över djupbas. Bankningarna på dörren ger en ståpäls, med sina BAM, BAM BAM! När sedan Nell (Lili Taylor) springer in till Theo (Catherine Zeta Jones) och man ser henne själv, så kommer en spikrak 20hz signal som vandrar runt golvet i några sekunder (lyssna efter den, kan ni spela upp den och den känns mer än vad det låter, då är det bara att säga grattis). Den ÄR EXTREMT djup. Vi hör den, men dessvärre hänger inte RC-L, trots att dom är specade att gå ner till 20hz så låter det rätt tamt. Min sub spelar dock signalen med bravur.
(Det är just i sådana här scener man riskerar att missa ljudet som det var tänkt att låta, utan subwoofer - RC-L ensamt kan INTE ersätta en bra subwoofer).
Sängscenen (förvandligen av sängen) lite till in i filmen, där har vi återigen djupbas som heter duga. Där hänger RC-L och HK'n med riktigt bra. Likaså i slutscenen med Nells farfar. Inget att klaga på alls.
Denna filmen har ett så kallat fullrate dts-spår, det märker man snabbt, och det är levande till max runt om, där det skall vara ljud och inte. Fenomenal ljudmix, med en otrolig dynamik, som många menar är bättre än Saving Private Ryan som fick pris som världens bästa dvdfilm för några år sedan. Men jag håller Saving Private Ryan som nummer 1 ännu.
Vi byter film - in med Monsters INC dts
I denna filmen vill vi bara återigen konstatera om RC-L kan spela 20hz. Vi väljer direkt den scenen där dom spränger en strumpa (Spikrak 20hz Boop), som normalt med en bra sub, skall ge lyssnaren en ryggdunk.
Ingen ryggdunk, men väl ett Boop, som låter ganska tamt.
Ny referensfilm, nya utmaningar.
U-571 R1 dts, är också en film som innehåller ett s.k fullrate dts-spår. Ljudmixen är i världsklass, och har en dialog som sätter det flesta receivers, förstärkare på prov.
Dålig dynamik = sämre centerdialog, bra dynamik = bra centerdialog.
Det visar sig att HK'n klarar denna filmen med bravur, utan någon som helst centerkompensation. På min NAD måste jag kompensera rätt duktigt. annars svänger dialogen och allt oväsen runtomkring tar överhanden. Dialogen i början SKALL vara tydlig - trots oväsenet runt omkring.
Sjunkbomberna som kommer i början är extrema
Slutligen.....
Jag skall inte sätta poäng på 2 st oerhört kompetenta receivers. Utan skall konstatera personligen de brister och plus som båda de testade receiverna har.
Jag skall tillägga att vi båda är toknöjda med våra receivers, och ångrar inte våra köp på nått sätt - vi kan dock konstatera att dom låter annorlunda när tonkontroller och högtalarkompensation är 0-ställda.
HK'n är extremt ljus i sin karaktär, NAD är mer neutral.
Plus, respektive minus på dom båda
Min NAD 773v2.
+ Bibehållen effekt vid extrema volumer, finns inte en tendens att sacka efter. (dock inte lika bra som HK - kanske beror detta på antal slutsteg? (NAD 7 - HK 5)
+ Enkelheten vid handhavande är ganska mycket smidigare än HK.
+ 7 steg i stället för 5
+ Extremt med kopplingar bak - har pre-out + main-in
+ Softclipping
+ Neutral i sin klang (med testade högtalare som många tycker låter vasst, låter inte det minsta vasst med 773).
- Något låg dynamik överlag, kan dock justeras enkelt.
- Ful fjärr, men funktionell. Inget mer, inget mindre.
Jockes HK 8500.
+ Grym Effekt! nånstans runt ca +5db högre överlag än NAD 773v2. Visar inga tendenser till att låta ansträngd. Kraft så det räcker och blir över.
+ Bättre kontroll baskontroll på lägre volumer.
+ Extremt med kopplingar bak, har som NAD, pre-out + main-in
+ Brutalt bra dynamik.
+ Bättre och snyggare fjärrkontroll.
- Totalt ljudbortfall vid kapitelbyte. Vi fick en delay på nånstans runt 1-2sekunder. Så här betedde sig inte NAD. En konstruktionsfel enligt mig.
- Ljus i sin karaktär, nästan sjukt ljus.
- Virrvarr av knapptryckningar innan man kan ändra ex bas och diskant - dom flesta använder nog menyn och ändrar. NAD'en vinner här.
Detta var våran lördagkväll - håll till godo.
Redigerat av Unregistereda2499477, 25 April 2005 - 17:13.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?