Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd- Pinnacle Showcenter 200 *

431 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pinnacle ShowCenter 200 (Mediaspelare) 1 6,86 (28) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 08 juni 2005 - 15:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Key features

# Support for online premium content:
- NEW! Support for Windows Media 9 DRM protected content purchased on the Internet.
- RealRhapsody® subscribers can automatically import Real Network's Rhapsody content - more than 770,000 songs available.
- Enjoy Internet SHOUTcast™ radio on your home audio system.
(Online content requires a broadband Internet connection.)

# NEW! HD Video Support: Enjoy PC-based HD video content on your HD flat screen or TV.

# NEW! HD Photo support: Share and watch digital photos with family and friends, including HD quality from large mega-pixel cameras,.

# NEW! - USB port on front panel for viewing photos, music or movies stored on external devices such as digital cameras or hard drives.

# Integrated 802.11g wireless or Ethernet connectivity. New Wi-Fi® installation wizard.

# UNIQUE! Remote PVR functionality using the PC's PCTV tuner product (PCTV product not included)

# UNIQUE! Comprehensive media management on the PC automatically catalogs your media by category, allows for custom playlists. It also lets you directly burn playlists and slideshows to CD or DVD.

# Listen to music without turning on the television. Assign radio stations or playlists to individual buttons on the ShowCenter remote.


Technical specifications

Supported File Formats

Music: MP3, MPEG-1 layer 2 (MPA), PCM WAV, WMA.
Incompatible audio files (such as WMA lossless, WMA Pro) will be converted to MP3 at 192 kbit/s

Video: MPEG-1, MPEG-2, MPEG-2 VOB, MPEG-4 AVI, Xvid, WMV9

HD Video; WM9 HD up to 1080i, WM9 HD up to 1080i with DRM, MPEG-2 HD up to 720p, MPEG-4 HD AVI up to 720p
Incompatible video files (such as DV) will be converted to a ShowCenter compatible format as set by the user.

Images: JPEG, BMP, PNG and GIF
All "portrait"-oriented image files are rotated by 90° as defined in the ShowCenter 200 database. The pictures are optimized on the fly for TV screen display and stored as a copy in JPEG format, preserving the original image file. A software color correction and flicker filter is selectable from the ShowCenter 200 player.

Hardware

Inputs and outputs:

ShowCenter 200 provides outputs equivalent to a premium-quality DVD player, thus ensuring optimum video and audio quality.

* SCART 21-pin connector (Europe-only, also known as Peritel connector or Euroconnector) with composite, Y/C, RGB, stereo audio
* Component video output (YPbPr, 3 x RCA)
* Composite video output (1 x RCA)
* Y/C ("S-Video") video output (1 x Hosiden)
* Stereo audio outputs ("Line-Out" - 2 x RCA)
* Additional stereo audio output (for separate connection to audio system - 2 x RCA)
* Digital audio outputs, both optical (1 x Toslink) and electrical (S/PDIF 1 x RCA)

Further inputs and outputs:

* Ethernet 100BASE-T (1 x RJ-45) with associated connection/data LEDs
* Integrated Wi-Fi 802.11g, interface with built-in antenna
* Power cable connector
* IR receiver
* NEW! USB Connector on front panel

Switches, indicators:

* Power button on front panel
* LED for standby or power on mode
* LED on front of ShowCenter which signals that a newly imported media file is ready for playback

System Requirements

Minimum System Requirements:

# Intel® Pentium® III. 1.0 GHz or equivalent AMD® Athlon® CPU or Celeron®/Duron 1.2 GHz
# 256 MB RAM
# EIDE hard disk with minimum 10 GB free space
# DirectX® 8 or higher compatible graphics controllers
# DirectX 9 or higher compatible sound controller
# CD-ROM or DVD-ROM drive
# 802.11b/g for wireless connection or 10/100BASE-T for wired Ethernet connection
# Mouse
# Windows® XP Professional or Home edition, or Windows 2000 Service Pack 2 or higher

Recommended System Requirements:

# Intel Pentium 4, 1.8 GHz or AMD Athlon XP 1800
# 512 MB RAM
# UDMA hard drive with 80 GB or more disk space
# DirectX 9 (or higher) compatible graphic card and soundcard
# CD or DVD-Recorder
# 802.11g for wireless connection or 100BASE-T for wired Ethernet connection
# Mouse
# Windows XP Professional or Home edition

Bifogad fil  Unit_WRemote_RT_View_1_.jpg   64,45K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Rhapsody_large.jpg   49,02K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  photoalbum.eng_large.jpg   60,46K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  NewMedia.eng_large.jpg   30,65K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av Martin.M, 14 juli 2005 - 22:38.


#2

Postad 08 juni 2005 - 17:34

Zangarh
  • Zangarh
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Ser snyggt ut!

Går den att köpa i sverige ännu?

/Z

#3

Postad 08 juni 2005 - 22:23

Zangarh
  • Zangarh
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Hittade men fanns ingen inne.

http://www.komplett....36-284FB69F5D76

#4

Postad 14 juni 2005 - 07:31

Unregistered28328
  • Unregistered28328
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Tja,

Fick min showcenter 200 igår o koppla in den igår kväll. Funkar bra tycker jag men har dock en fråga.


När man spelar genom showcenter o tv:n kan man inte få ljud genom pc högtalarna. Finns det någon som vet om det går att fixa på något vis?

/M

Redigerat av Unregistered28328, 14 juni 2005 - 07:32.


#5

Postad 22 juni 2005 - 22:21

Unregistered9ffb2ffd
  • Unregistered9ffb2ffd
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Tjena

Är lite ny inom detta område, har därför några frågor..

Jag har en ny bärbar som jag kör trådlöst internet med via en D-link dl 624 och ett kort in i datorn som heter dwl-G650.

Lirar denna Showcenter 200 ihop med dessa? Man behöver inte stoppa in nått mer kort i datorn för att få det att lira va?

Måste väll bara vara att plugga in Showcenter 200 och så hittar den routern och datorn, sen kör man bara eller? :)

Vore tacksam för lite beskrivningar.. Jag har även kikat på denna: D-Link DSM-320.. Är SC 200 bättre eller?

Mvh Per

#6

Postad 23 juni 2005 - 03:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

man spelar genom showcenter o tv:n kan man inte få ljud genom pc högtalarna. Finns det någon som vet om det går att fixa på något vis?

Den är ju till för att koppla till sin hembio/stereoanläggning.
Men visst, det går säkert på något sätt om du kopplar in digital ut från showcentret till datorn, men då försvinner ju hela finessen med trådlöst om man ska ha kablar ligga genom huset.
Känns som om man lika gärna kan spela allt genom datorn och skippa hela showcentret och använda datorns tv-utgång samt en fjärr till datorn.

Lirar denna Showcenter 200 ihop med dessa? Man behöver inte stoppa in nått mer kort i datorn för att få det att lira va?

Det ska inte vara några problem.

Måste väll bara vara att plugga in Showcenter 200 och så hittar den routern och datorn, sen kör man bara eller?

I princip ja, men lite måste du säkert konfigurera, men det är inte svårare än att koppla din dator till din router.

D-linken vet jag tyvär inget om :)

#7

Postad 27 juni 2005 - 18:11

Sir John
  • Sir John
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Är den nån som vet om det funkar att köra en Showcenter 1000g tillsammans med en Showcenter 200 mot samma Mediaserver?

#8

Postad 29 juni 2005 - 14:41

majaji
  • majaji
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Kan ShowCenter 200 spela upp SRT eller Sub filer till DIVX elle XVID filmer ?

#9

Postad 06 juli 2005 - 13:10

Lobtec
  • Lobtec
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Hur funkar det om man kör dvd-skivor man har på datorn? Får man fram menyer osv som vanligt eller? Läste att den gamla versionen hade problem med detta och att det hoppade när den växlade vob-filer.

#10

Postad 06 juli 2005 - 15:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Bra fråga... något jag skulle vilja kunna göra är att mounta imagefiler genom showcentret, det vore klockrent.
Får jag gissa så funkar det likadant som i gamla, dvs dåligt.
Det man kan göra är att rippa ner en skiva till en stor vob-fil så funkar det bra.

#11

Postad 14 juli 2005 - 17:38

edwardedd
  • edwardedd
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
I just setup a Pluto Home system (smarthome + media server, plutohome.com, free open source). It’s really cool. It has a streaming movie server, music server, PVR. Plus it does home automation and controls a/v equipment too. There’s only 1 problem…

You designate 1 PC to be the server; they call it the core. It exposes a network boot image for any other PC in the house, so your PC becomes dual purpose—normal PC, or net boot and it’s a set top box. You control it with Bluetooth mobile phones or web pads. And all the set top boxes in the house work together. Your media even follows you as you move from room to room if you keep the phone on. The problem is I don’t have enough media PCs for all the rooms in my house, and buying a full PC for each room is too expensive. Plus there’s no video cards for the PC that have component video output—which is the only way I can get HDTV into my TV.

The Pinnacle seems perfect as a media director. Right now, you can’t do a lot with it. But if it worked as a media director, it would be part of a whole house solution that did everything. I could even use the Pinnacle’s menu to turn on my sprinklers if I wanted. Plus, since Pluto gives it a network boot image, space is no longer an issue—all the software could be stored on the main server. And the ShowCenter 200 has component video and it’s silent.

Does anybody have an idea if it would be possible to use the ShowCenter 200 as a media director like that, doing a network boot? Then I could just buy a few of the Pinnacles rather than having to buy regular PCs.

#12

Postad 22 juli 2005 - 15:20

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0
Kan man använda Showcenter 200 för att titta på image-filer av DVD-filmer, tänker då mest på .ISO-filer. Det vore perfekt om man kunde ha Showcenter som en slags DVD-växlare. Så är det möjligt att köra DVD-film från datorn som .ISO-fil till Showcenter och vidare in i projektorn? Förstår att det kanske inte fungerar med Wlan, men det borde väl fungera om man kör med vanlig nätverkskabel?

Redigerat av KJE, 22 juli 2005 - 23:33.


#13

Postad 01 augusti 2005 - 12:17

Zangarh
  • Zangarh
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Kan ShowCenter 200 spela upp SRT eller Sub filer till DIVX elle XVID filmer ?

<{POST_SNAPBACK}>


200:an stöder srt, sub och ssa textfiler.

Det fungerar perfekt. Döp bara textfilen till samma som filmen så startar texten när filmen startar. Förutsatt att du klickat i att subtitles ska visas...

Z

#14

Postad 01 augusti 2005 - 12:23

Zangarh
  • Zangarh
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jag köpte 200:an för ett par dagar sedan och är mycket nöjd. Skannade igenom mina hårddiskar och programvaran identifierade alla mediafiler. Satt ett par timmar och kategoriserade och sådant så att jag enkelt hittar i menyn på tvn.

Jag har provat följande format utan problem:
Divx, svcd, vcd, mp3

wma formaten konverteras snabbt till mp3.

VOB filer kan jag köra men får inte igenom ljudet, konverterar jag vob till DVD(går f.ö mycket fort) får jag ljud också utan någon större kvalitetsförlust på bild. Någon som vet hur få ljudet direkt med VOB filer?

Har en del divx filmer som också saknar ljud. Jag har inte kontrollerat skillnader på de som fungerar och de som inte gör det ännu.

Kanske går med nytt FW? (saknar bredband just nu)

Angående trådlös koppling fungerar det alldelse ypperligt! Jag streamade en konverterad VOB fil (2GB) utan problem. Använder Belkin Pre-N som accesspunkt.

Jag är mao grymt nöjd hittils. ;)

Z

#15

Postad 02 augusti 2005 - 17:22

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Min D-Link 624+ har jag WEP säkrat med 128 bitars, kommer detta att ställa till problem om man skall kunna köra Showcenter 200 trådlöst??

#16

Postad 03 augusti 2005 - 07:35

Zangarh
  • Zangarh
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Min D-Link 624+ har jag WEP säkrat med 128 bitars, kommer detta att ställa till problem om man skall kunna köra Showcenter 200 trådlöst??

<{POST_SNAPBACK}>


Man kan välja WEP 128bitar i 200:an också.
Jag har ej testat men i menyn finns möjligheten.

Z

#17

Postad 04 augusti 2005 - 09:31

Haraldbluetooth
  • Haraldbluetooth
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Problem vid installation

Någon som kan hjälpa mig?

SQL-servern vill inte starta. Själva wizarden för att konfigurera streamingprogrammet vill ej heller funka riktigt. De första "installationsbilderna" laddas rätt men den bilden där man ska ange diskar mm kommer aldrig fram.
Ser bara ett grått windowsfönster... Försöker jag manuellt starta streamingprogrammet får jag meddelandet "Could not initiate database". :)

Hilfe!

#18

Postad 04 augusti 2005 - 12:22

Zangarh
  • Zangarh
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Kan man göra typsnittet större på undertexterna? Köpte ny LCD och texten blir alldeles för liten :)

Z

#19

Postad 05 augusti 2005 - 09:23

majaji
  • majaji
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Har precis köpte en SC 200 men får inte W-lan att funka. Har ett USB D-Link DWL-G122 . Räcker detta för att kunna streama till SC 200. Eller behöver man något annat ?

#20

Postad 05 augusti 2005 - 09:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Har precis köpte en SC 200 men får inte W-lan att funka. Har ett USB D-Link DWL-G122 . Räcker detta för att kunna streama till SC 200. Eller behöver man något annat ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det du ska göra är att ställa in att du vill köra ad-hoc (computer to computer).
Dvs om du kör utan router vilket jag uppfattar det som.

Bifogad fil  Untitled_1.jpg   36,79K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Martin.M, 05 augusti 2005 - 09:54.


#21

Postad 05 augusti 2005 - 22:39

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0
Upprepar min fråga:Kan man använda Showcenter 200 för att titta på image-filer av DVD-filmer, tänker då mest på .ISO-filer. Det vore perfekt om man kunde ha Showcenter som en slags DVD-växlare. Så är det möjligt att köra DVD-film från datorn som .ISO-fil till Showcenter och vidare in i projektorn? Förstår att det kanske inte fungerar med Wlan, men det borde väl fungera om man kör med vanlig nätverkskabel?

#22

Postad 05 augusti 2005 - 22:41

majaji
  • majaji
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen det funkade med Ad-hoc.

Men nu till nästa problem. Jag får inget ljud om jag spelar upp en xvid film.Det är inte dolby digital ?

Något man kan fixa, Har bara scart sladden i. Måste man koppla in eller ändra något ?

#23

Postad 05 augusti 2005 - 23:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Lord Prime: Jag vet faktiskt inte hur det funkar i Showcenter 200, i det gamla funkar det inte, enda man kan spela är vob-filer. Lite synd kanske.. Någon som äger ett 200 kanske kan svara på detta?

mahaji: Bra att funkade! Ang filmen, vad är det för ljud om det inte är dolby digital? ... Om det nu är dolby ändå så har jag för mig att man måste typ registrera sig och betala några kronor för att kunna köra det ut ljudet analogt.. väldigt skumt det där.. men men så är det.

#24

Postad 07 augusti 2005 - 15:18

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Jag köpte 200:an för ett par dagar sedan...Angående trådlös koppling fungerar det alldelse ypperligt! Jag streamade en konverterad VOB fil (2GB) utan problem. Använder Belkin Pre-N som accesspunkt.

<{POST_SNAPBACK}>


Ska komma in med en kommentar här. Killen har världens snabbaste trådlösa hemmanätverk så det han säger kanske inte stämmer med ett vanligt nätverk. Router och PCI/PC-kort kostar 3000 pix. Förmodar att han har Pre-N kort i showcenter också (vilket ska gå att sätta i?).

#25

Postad 09 augusti 2005 - 12:02

Boxer
  • Boxer
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Nu låter det som du är ute i skogen och cyklar lite. Wavelan stödjer för tillfället 54 Mbit/s som maxhastighet, vissa tillverkare gör dock en halvfuling och erbjuder möjligheten att använda två 54 Mbitskanaler simultant och alltså komma upp i den teoretiska hastigheten 108 Mbit/s. Dock funkar detta såvitt jag känner till enbart mellan utrustning av samma märke och då kommer knappast upp i den teoretiska maxhastigheten. En vanlig DVD har en bitrate på i runda slängar 6000 Kbit/s vilket alltså skulle räcka med en bandbredd på ca 6 Mbit för att bibehålla strömmen utan avbrott eller cachning.

#26

Postad 09 augusti 2005 - 14:21

majaji
  • majaji
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Uppspelning av MP3 på SC 200 ?

När jag ska spela upp en MP3 låt så spelar den 1 sekund sedan sprakar / knastrar det i ca 3 skunder sen så spelar den låten felfritt. ???

Någon som kan ha någon idé ?

Martin.M ---
De funkade att spela upp filmen med ljud efter att jag kopplat SC till min stereo . Tack för all hjälp hitills.

#27

Postad 10 augusti 2005 - 12:03

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Nu låter det som du är ute i skogen och cyklar lite. Wavelan stödjer för tillfället 54 Mbit/s som maxhastighet...DVD har en bitrate på i runda slängar 6000 Kbit/s vilket alltså skulle räcka med en bandbredd på ca 6 Mbit för att bibehålla strömmen utan avbrott eller cachning.

<{POST_SNAPBACK}>

Cyklar som tur är inte i skogen. Pre-N är en försmak av det nya w-lan. Pumpar ut ca: riktiga 40 mbps (fråga mig inte varför vissa kallar sitt för 108 Mb -nätverk när det går 20 % långsammare än i ett vanligt 100 Mb trådnätverk). Cyklar gör jag dock när det gäller att man kan stoppa in eget w-lankort i Showcenter. Det går inte, så visst, utan två Pre-N blir hasighetet som i ett "vanlig" trådlösa nätverk :wub:. Läste denna reccension för ett tag sedan i PC World.

Postad bild

Redigerat av ruva, 10 augusti 2005 - 12:06.


#28

Postad 11 augusti 2005 - 23:18

patols
  • patols
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa en SC200 och undrar om även bilden plockas ut via den optiska digitala utgången eller om det bara är ljudet?

#29

Postad 12 augusti 2005 - 00:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa en SC200 och undrar om även bilden plockas ut via den optiska digitala utgången eller om det bara är ljudet?

<{POST_SNAPBACK}>


Hej och välkommen till prisjakt!

Det är enbart ljud som kan plockas ur den optiska utgången.
Optisk överföring av video är inget som finns ännu på konsumentmarkanden (finns säkert några slags proffspylar) utan signalöverföring av bild sker än så länge elektriskt.

Du kan alltså plocka ut bilden i följande format komposit, s-video, scart, komponent.

Redigerat av Martin.M, 12 augusti 2005 - 00:58.


#30

Postad 13 augusti 2005 - 13:16

DanielP
  • DanielP
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Vad ni vad som är skillnaden mellan Showcenter 200 och Showcenter 1000? Showcenter 200 verkar inte säljas av så många medans ShowCenter 1000 finns lite här och var så jag vet inte riktigt vilken man ska köpa.

#31

Postad 13 augusti 2005 - 14:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Vad ni vad som är skillnaden mellan Showcenter 200 och Showcenter 1000? Showcenter 200 verkar inte säljas av så många medans ShowCenter 1000 finns lite här och var så jag vet inte riktigt vilken man ska köpa.

<{POST_SNAPBACK}>

Den största skillnaden. Sen finns det även lite småsaker, bara att jämföra specifikationerna, dom står högst upp i respektive officiell tråd eller på pinnacles hemsida!

HD Video; WM9 HD up to 1080i, WM9 HD up to 1080i with DRM, MPEG-2 HD up to 720p, MPEG-4 HD AVI up to 720p



#32

Postad 13 augusti 2005 - 23:15

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0
Beställde en Showcenter 200 från JME klockan 10.30 15 augusti

Därför ändrar jag mitt inlägg fullständigt. Återkommer när jag testat den och se om den kan ersätta mina DVD-spelare efterom de 2 digitala ingångarna på min förstärkare bara räcker till min Boxer och Schowcenter. Ska senare även investera i ett TV-kort (DVB-T) när det dyker upp ett prisvärt sådant med Viacces-modul så datorn får fungera som hårddiskvideo.

När jag testat min Showcenter får jag veta följande:

1.Går det spela upp filer med tevesystemet NTSC på en billig widescreen Pal-TV (Centrum)? Det går ju med TV-out från datorn.
Svar 27/8&#58;Det går utmärkt.

2.Kan man titta på Streemad TV från SVT/TV4 och kan man styra det från Showcenter, dvs, få in Internet på teven.
Svar 27/8&#58; Det går inte och inte heller med tredjepartsprogram

3. Hur klarar den spela en DVD-film trådlöst (54 MB/ 4 db antenn från Routern) 10 meter med en stängd dörr emellan.
Svar 27/8&#58; Inga problem om man rippar DVD-filmen till en mapp på hårddisken. Hackar inte en gång men när filmen setts färdig verkar Showcenter gjort sitt och enda är att stänga av apparaten med knappen på framsidan för att sedan köra igång den igen för att se nästa film.

Då har jag fått svar på dessa frågor. Har ni köpt en Showcenter och har problem med Telia Säker Surf (F-secure) så titta längre ner på min ressension.

Redigerat av ruva, 27 augusti 2005 - 16:35.


#33

Postad 15 augusti 2005 - 15:33

ljunggren
  • ljunggren
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Är det nån som har nåt tips om hur man kan koppla sin showcenter till proj och till TV, min stärkare har endast 1 komponentingång. Scart blir för långt och frågan är hur s-video blir...
Ytterligare en fråga jag har är hur den klarar långa avstånd, min accesspunkt står på vinden och showcenter på nederplan medans datorn står på övervåning.. Hmmmm.... Mycket data att skicka.... Problem???

#34

Postad 16 augusti 2005 - 14:29

Distortion
  • Distortion
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har en showcenter 1000 och funderar på att skaffa en Showcenter 200.
En liten sak som jag irriterar mej på med Showcenter 1000 är att menyerna kan vara sega. Frågan är om det går lika segt med Showcenter 200 eller om det blivit bättre?
Misstänker att det har med datorn att göra, kan ändå vara intressant om någon har märkt någon skillnad.

#35

Postad 17 augusti 2005 - 20:06

patols
  • patols
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min SC200 men jag har problem att få igång den. Vill köra via via routern och men 64-bitars kryptering. så jag följer instruktionerna,väljer det nätverk som jag vill ansluta till, får fram bilden på tvn och matar in nyckeln till mitt nätver och trycker på "save". Då ska (enl instruktionsboken) apparaten starta om och försöka koppla upp mot det nätverket, men i mitt fall händer ingenting förutom att de siffor och bokstäver som jag matat in ersätts med runda pluttar. Och ja, jag har väntat i flera timmar på att den ska starta om alt försöka ansluta till nätverket, men utan resultat. Någon som kan hjälpa mig eller behöver jag ringa supporten?

Och för att förekomma förslag så har jag ändrat vilken kanal routern går på.

#36

Postad 18 augusti 2005 - 21:10

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0
Recension av Showcenter 200

Dag 1 - vilken röra

Äntligen fick jag hem mitt paket och med ivriga fingra packade jag upp den, drog om några kablar från andra apparater till min nya Showcenter så jag kunde koppla in den till TV:n. Installerade medföljande program, vilket tog lång tid trots en AMD 64 3500+ med hutlöst mycket minne.

Tre timmar har jag testkört den och min erfarenhet hittills är: Köp den inte. Rena skiten är mitt betyg men det kan ju ändras. Visserligen går det mounta en dvd-film och köra trådlöst från datorn utan problem, men bilden, det är, på en normalt billig teve, lika dåligt som från TV-out med ett Nvida eller ATI-kort.

Att köra själva apparaten är som att fått in en gammal P2 200 Mhz dator i huset igen (vilken inte är en hitt). Showcenter 200 är seg och hänger sig i värmen efter några minuter. De få gånger den går att köra Xvidden är lätt räknade. 1 på 8 har jag räknat ut men det kan ju vara att den bara hänger sig för sedan är det enda man kan göra att stänga av den, vänta en minut, sätta på den och vänta ytterligare en minut för att sedan gå in i ”settings” och inte kunna göra någonting för den, just det, hänger sig.

Varning, med andra ord. Men det kan ju ändra sig framöver om jag klarar av att genom dokumentationen få ordning på den om jag hinner göra något innan den hänger/låser sig.

Dag 2- lite bättre

Jag fick ordning på hängningarna efter att det svalnade senare på kvällen. Då kunde jag köra en factoryresert (ominstalation av fabriksinställningarna) och sedan gick det också att spela alla DivX/Xvid filer. Men texten på dessa får jag inte in fast jag ställt in det i settings-menyn. Ska pröva att omvandla text-srt formatet till text-sub och se om det hjälper.

Jag ska också pröva köra scart istälet för composit för att se om det blir bättre bild på DVD men tror inte det hjälper. För oftast beror dålig MPG2-kodning på att det inte är en hårdvaruavkodare i apparaten utan, som i en dator, att det är ett program som sköter detta. Men i medföljande bok står det att det sitter i en MPEG/MP3 hårdvarudekoder. DivX och Xvid blir dock lika bra som att köra med den hårdvaruavkodaren som sitter i Geminis dvd-spelare.

Dag 3 – börjar få ordning på Showcenter 200.

Nu har jag kopplat in Showcenter 200 med scartkabel och det blev skillnad när jag kör DVD-film. Bilder blir lite sämre än från en DVD av billigare sorten men det märks knappt. Att lägga min egenproduserad film i en mapp på datorn verkar lösa alla problem (hur man gör är ingen vi diskuterar i detta forum).

Jag kopplade även in en 4 db antenn till det trådlösa antennuttaget och det tog bort nästan alla eftersläpningarna i bilden när man spelar en DVD från en mapp. Rekommenderar dock nätverksladd för 100 % funktionalitet.

Jag har inte fått igång text på DivX/Xvid-filerna. Varken str eller sub vekar funka. Ska se över inställningarna igen imorgon.

Har bytt uppfattning från ”köp ej” till ”intressant” och ska testa vidare.

Dag 4 – Fått ordning textningen.

Detta gick till slut att få in text på avi-filmer och jag vet inte vad för fel jag gjorde innan men plötsligt funkade det.

Tyvärr verkar det inte gå att se streemad film från SVT/TV4 mm. Internetradio verkar bara funka med de Pinnacle erbjuder men o andra sidan har de ett bra utbud.

Har nu bytt uppfattning igen från "Intressant" till "prisvärd". Men skulle kanske lagt till 1000 kr och köpt "Philips SL400i" (recension "Bäst i test" i PC för Alla nr: 6 sid, 65) och kunnat se streemad film och andra inteternetfunktioner. Men Philipsen kan dock inte visa DVD film.
Rättning: 06-02-13 - Philipsen kan bara visa streemad film från utvalda webbplatser.

Dag 5 - Sammanfattning/Slutsats = Nöjd

Efter att ansett Showcenter 200 vara rena skräpet har jag efter några dagars testkörande ändrat uppfattning till att den är väldigt bekväm att ha framför teven. jag har nu slängt ut DVD-spelaren och anväder endast denna apparat från Pinnacle.

Enda problemet tycker jag är textningen och att Showcenter inte spelar upp nyare copyskyddade DVD-filmer. Att lägga min egenproduserade DVD med gamla hemmavideos i en mapp i en enda stor vob eller mpg-fil går bra och filmerna tuffar på bra från min billiga LevelOne router från Kj..&Co. 54 Mb (eg 10-20).
Rättning 06-02-13: Kör nu med trådburet nätverk då jag senare råkade ut för att det trådlösa nätverket gick ner.

En stor fördel är att apparaten kommer ihåg vart du var när du tiitat på en film (jag skulle förmoda att den kan spara hur många som hellst). Bara att gå till Menyn, välja Movie och resume så får man upp en lista på alla filmer man titta litegran på och hur många % du sett av filmerna. Gäller både DVD och DivX/Xvid.

USB har jag inte testat och kommer nog inte heller göra. Eftersom den bara kan hantera Fat så finns ju storleksbegränsningen på filer som gör att du inte kan lagra en film som en stor vob-fil.

Nästa projekt är att köpa ett Pinnacle TV-kort som går att köra genom Showcenter men ännu finns inga digitala TV-varianter från Pinnacle som går att köra med Boxerkort (Viaccesmodul). När det kommer ska jag använda min dator som HD-Video. Vad jag uppfattat går det inte integrera Showcenter med andra TV-kortmärken.
Rättning 06-02-13: Köp inte ett Pinnacle TV-kort om ni gör det för Shwecenterns skull. Programvaran förlänger datorns starttid med 1 minut och Showcenters samts TV-kortens programvara funkar dåligt ihop. Ibland bra och ibland inte.


Vad trött jag blir efter 3 ominstallationer av datorn

När min Pinnacle Showcentermen inte får kontakt med datorn och jag får följande meddelande när jag startar programmet från datorn som hör till apparaten.
Bifogad fil  pinnacle.jpg   40,98K   2 Antal nerladdningar
Detta efter att installerat Telias virusprogram: Telia Säker Surf (TSS).

Har nu löst problemet med Telia Säker Surf - men det var inte enkelt

För att få det fungera gör ni följande:

Öppna Telia säker surf/klicka på avanserat/programkontroll till vänster/klicka på lägg till/Browse.
Skriv in (eller klipp och klistra från denna text):
c:\program\pinnacle\shared files\programs\mediaserver\pmshost.exe
Bifogad fil  tss_1.jpg   51,79K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tss_2.jpg   46,25K   1 Antal nerladdningar

Välj sedan: öppna/och bocka sedan i "Tillåt" i bägge rutorna och tryck på ok.
Bifogad fil  tss_3.jpg   36,32K   0 Antal nerladdningar

Gör om samma sak 2 gånger till och skriv in:
C:\Program\Pinnacle\MediaServer\Microsoft SQL Server\MSSQL$PINNACLESYS\Binn\sqlservr.exe -sPINNACLESYS
C:\Program\Pinnacle\MediaServer\Microsoft SQL Server\MSSQL$PINNACLESYS\Binn\sqlagent.EXE -i PINNACLESYS

Starta sedan om datorn och det ska fungera.
:)

Redigerat av ruva, 13 februari 2006 - 11:35.


#37

Postad 19 augusti 2005 - 08:27

Zangarh
  • Zangarh
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Det verkar verkligen som du fått ett dåligt exemplar om du har alla de problemen du beskriver.

Att den hänger sig låter inte alls bra. Jag hade lämnat tillbaka den.

Min SC200 står på i stort sätt dygnet runt och har aldrig hängt sig. Allt fungerar perfekt hemma.

Vad menar du med "mounta" en dvd och köra den? Får du text och allt då?
När jag importerar vob filer kan jag inte visa text...

Z

Recension av Showcenter 200

Äntligen fick jag hem mitt paket och med ivriga fingra packade jag upp den, drog om några kablar från andra apparater till min nya Showcenter så jag kunde koppla in den till TV:n. Installerade medföljande program, vilket tog lång tid trots en AMD 64 3500+ med hutlöst mycket minne.

Tre timmar har jag testkört den och min erfarenhet hittills är: Köp den inte. Rena skiten är mitt betyg men det kan ju ändras. Visserligen går det mounta en dvd-film och köra trådlöst från datorn utan problem, men bilden, det är, på en normalt billig teve, lika dåligt som från TV-out med ett Nvida eller ATI-kort.

Att köra själva apparaten är som att fått in en gammal P2 200 Mhz dator i huset igen (vilken inte är en hitt). Showcenter 200 är seg och hänger sig i värmen efter några minuter. De få gånger den går att köra Xvidden är lätt räknade. 1 på 8 har jag räknat ut men det kan ju vara att den bara hänger sig för sedan är det enda man kan göra att stänga av den, vänta en minut, sätta på den och vänta ytterligare en minut för att sedan gå in i ”settings” och inte kunna göra någonting för den, just det, hänger sig.

Varning, med andra ord. Men det kan ju ändra sig framöver om jag klarar av att genom dokumentationen få ordning på den om jag hinner göra något innan den hänger/låser sig.

<{POST_SNAPBACK}>



#38

Postad 19 augusti 2005 - 15:49

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0
Jag får text om jag mountar (monterar) en dvd iso eller imagefil med programmet "DAEMON Tools " som kan laddas ner gratis här. Du använder a - b eller c knappen på fjärren för att dels ställa in videoformat och dels text. Tyvärr ser man inte vilket språk men man får pröva sig fram.

Men vad har du för teve som ger acceptabel bild på dvd? Platt TV med speciella ingångar? Från compisit/video-utgången blir det bara bra bild med DivX/Xvid.

Om hängningen skriver jag mer ovan när jag har tid över. Hängningen gav sig dock efter att det blivit svalare ute och en factoryresert.

Svar till inlägget nedan----------

Pröva också att först montra image/iso-filen och sedan använda DVD_Shrink, som du kan hämta här, och gör en filmmapp på din hårddisk. Verkar fungera mycket bättre av en anledning som jag inte förstår.

Du kör video out/composit. Det blir inte bra bild med DVD på min TV med ShowCenter men funkar utmärkt med Boxer och DVD-spelaren.

Redigerat av ruva, 20 augusti 2005 - 10:59.


#39

Postad 20 augusti 2005 - 09:38

Zangarh
  • Zangarh
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jag kör component från videon och då får jag bra bild.

Ska testa göra en imagefil av en dvd och testa detta :P Tack för tipset.

Z

#40

Postad 20 augusti 2005 - 22:22

Zangarh
  • Zangarh
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
OK!

Skapade em iso fil som jag mountade med daemontool. Hur gör jag sen då?

Den skapade enheten syns inte i Pinnacle MediaManager...

#41

Postad 21 augusti 2005 - 09:29

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

OK!

Skapade em iso fil som jag mountade med daemontool. Hur gör jag sen då?

Den skapade enheten syns inte i Pinnacle MediaManager...

<{POST_SNAPBACK}>


Du öppnar Mediamanager på datorn klickkar på fliken "Import! väljer "Folder" och "Browse" Gå följande sökväg: Den här datorn - Din mountade film - VIDEO_TS.

Sedan är det bara att trycka på "start". Du gjorde fömodligen samma när du lade in en riktig DVD-skiva.

Men som jag skrev ovan, jag tyckte det fungera bättre att omvandla iso-filen till en mapp med programmet DVDShrink och sedan ta bort iso-filen.

Bifogad fil(er)


Redigerat av ruva, 21 augusti 2005 - 09:49.


#42

Postad 21 augusti 2005 - 09:33

Zangarh
  • Zangarh
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Precis så gör jag men när jag trycket på "C" står det bara "INVALID" alltså ingen text...

#43

Postad 21 augusti 2005 - 09:52

patols
  • patols
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Nu har jag iaf fått igång min SC200 och tom lyckats får det att funka med krypterat nätvärk, men fick dock köra ad hoc och inte via serverna. Men det sistnämnda kanske bara är en fördel iom att den är kopplade till min gamla stationära (som står i en garderob) för då bör den inte minska bandbredden till min portabla.

Men jag har ett problem, när jag spelar upp mediafiler så låser sig uppspelningen ibland och ibland så går den sas i fast forward utan att jag kan påverka det. Någon som har ett bra förslag på vad jag kan göra åt det?

#44

Postad 21 augusti 2005 - 18:32

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Precis så gör jag men när jag trycket på "C" står det bara "INVALID" alltså ingen text...

<{POST_SNAPBACK}>


Trycker du på "knapp C" på fjärren ska du kunna ändra språk för var tryckning. Ger det "invalid" så får du låta filmen köra ett tag så brukar ShowCenter hiita texten?

Redigerat av ruva, 22 augusti 2005 - 09:48.


#45

Postad 21 augusti 2005 - 18:37

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Men jag har ett problem, när jag spelar upp mediafiler så låser sig uppspelningen ibland...

<{POST_SNAPBACK}>


Kan vara att du tappar kontakten med servern/Mediacenter på din dator. Det är inte alltid apparaten säger till om det har jag märkt.

Att filmen går snabbare kan bero på att du råkar trycka på en av pilknapparna som är jämte playknappen (klumpigt av Pinnacle att sätta den där, råkar komma över den jämt när det är lite mörkt och mysigt i rummet.

#46

Postad 25 augusti 2005 - 07:25

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Kan man koppla showcentern via ad-hoc till datorns trådlös kort?? Hur ställer man i så fall in det, dels på datorn och dels på showcentern?

#47

Postad 25 augusti 2005 - 07:47

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Kan man koppla showcentern via ad-hoc till datorns trådlös kort?? Hur ställer man i så fall in det, dels på datorn och dels på showcentern?

<{POST_SNAPBACK}>


Det går utmärkt. I avanserade inställning för ditt trådlösa kort (går lätt att få fram om du har XP SP2) och i Wireless set up på Showcenter finns en funktion som hete ADD-Hock som du använder.

Jag skulle dock vänta med att köpa tills jag rett ut varför i **** Mediaprogrammet man installerar i datorn inte funkar med Telia Säker surf (F-Secure). Funkar annars utmärkt utan virus/brandväggsprogram. Utan Mediaprogrammet på datorn går Showcenter inte använda.

#48

Postad 25 augusti 2005 - 07:51

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Gäller detta problem bara Telia Säker Surf?? Har själv Norton Internet Security 2005...

#49

Postad 26 augusti 2005 - 18:35

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0
Har inte testat Norton som jag aldrig mer kommer släppa in i min dator på grund av att det segar ner den för mycket. Men på engelska hittade jag något om Norton på deras: forum.

Först fungerade det med Telia säker surf (TSS = F-secure) men då var TSS redan installerat sedan länge. Jag drog sedan ner Betauppdateringen från Pinnacle men då fick jag mitt problem efter att det ändå gått att köra några gånger . Gjorde då en factory resert på Showcenter och skulle lägga in en avbild av mitt gamla XP system (med hjälp av ett känt ghostprogram = Paragon). Det gick dock inte då Betan installerat ett windowsserverprogram som låste mitt ghostprogram. Ominstallera XP var mitt enda alternativ. Dock gjorde TSS nu att pinnacles mjukvara inte alls kunde installeras, så jag ominstallerade XP igen och nu funkade allt... tills jag installerade TSS (den här gången utan brandväggsfunktionen) Jag fick samma fel som bilden ovan visar åter igen.

Nu har jag ominstallerat XP ytterligare en gång och det utan TSS. Känns inte bra att vara öppen för virus och inte ha brandvägg. Men Showcenter funkar nu klockrent och har du en gång vant dig använda apparaten vill du inte vara utan den. Slänga ut DVD:n och se dvd-film och alla DivXfilmer/serier trådlöst direkt från datorn med en enda fjärrkontroll i handen... det är som sagt vanebildande.

Läste att det inte gick se DVD-film trådlöst men jag har sett DVD-filmer med både med 5.1 DD och DTS utan någon födröjning trotts en stängd dörr emellan. Jag har ca 10 meter mellan Showcenter och Teven samt en billig extern antenn, från Kj&Co för 400 rikstaler, kopplat till Showcenter.

Redigerat av ruva, 26 augusti 2005 - 19:09.


#50

Postad 26 augusti 2005 - 18:51

danton1
  • danton1
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Har beställt en Showcenter 200. Några frågor:
Är det någon som kört HD material från datorn till plasma i 1080i? Funkar det? Söker Showcentern igenom alla hårdiskar i hemmanätverket? Har två datorer på olika våningsplan och 2 externa hårddiskar till den ena.
Har även en dreambox i nätverket. Canal + börjar ju sända HD filmer 1 sept, dock har man inga sathdboxar att sälja. Mycket konstigt. Det går dock att spela in från CmoreHD till datorn. Käckt om man kan titta på dessa HD filmer genom showcentern på plasman.
Dock verkar det vara en hel del problem med att få showcentern till att fungera?

Mvh/Danton



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.